De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
01-03-2014
Eric0208 2de inzending-Detail in een landschap.
Hallo Eric. Je toont hier een detail in een landschap. Een beetje spijtig dat er van het landschap niets te zien is. Mijn fout. Sorry. Ik heb de opdracht verkeerd geformuleerd. De bedoeling was een onderwerp met nog een mooi zicht op het landschap. Deze foto is meer een close-up. Toch niet onaardig gemaakt. De omgehakte boom probeert vanaf zijn stronk opnieuw tot leven te komen maar slaagt hier door tussenkomst van de mens helaas niet al te best in. Door het gekozen diafragma goede beperkte DOF (Depth Of Field of scherptediepte) waardoor het onderwerp mooi los komt van de achterrond. Voor de compo zou ik onder en links wat bijsnijden. Zo komt het onderwerp en het mooie frisse groene mos meer op een sterk punt. De belichting heb ik iets verlaagd om de foto minder flets te maken. Ook nog een tikkeltje verscherpt. Voor jouw volgende opdracht dus zoals hierboven uitgelegd graag een onderwerp in een landschap. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Ien. Je hebt hier gekozen voor een centrale compo die heel mooi is uitgevoerd met links en rechts dezelfde afstand tot het kader. De schitterende kleuren komen mooi uit tegen de donkere achtergrond. Ik heb er een kadertje rond gezet om de omtrek duidelijker zichtbaar te maken. Ook prima belichting. Door de plaats van de auto’s zien we nog een mooi spiegelbeeld van de clown. De witte auto trekt wel alle aandacht naar zich. Misschien was dat de bedoeling maar hij verstoord het evenwicht in een foto met zulke symmetrische compo. Onderaan mag er een stukje af wat het totaalbeeld meer op het voorplan brengt en horizontaal minder centraal plaatst. Zo valt ook het heel opvallende en afleidende logo, toch een nutteloze aandachtstrekker, weg. Bij een stilleven is het meestal de bedoeling een beeld met een onderwerp en betekenis te creëren. Ik begrijp ik niet goed wat je hier wilt weergeven. Een clown klemgereden tussen sportauto’s. De bedoelingen van een fotograaf zijn soms ondoorgrondelijk. Jij zal wel weten wat de deze was. Hier zou een woordje uitleg over het waarom de foto zeker nog boeiender maken. Voor je volgende opdracht verwacht ik een foto van een modern gebouw of een deel van een moderne architectuur. Succes. Groetjes Sloeber.
Hallo Bakkerke. Je hebt hier echt naar de regels van sterke punten gewerkt en Lange Wapper op die plaats gezet. Een beetje jammer. Door deze compo krijg je veel voorgrond met storende elementen erbij. Hier heb je een mooi kans laten liggen. Had je nu veel dichter en meer links met lager standpunt voor Wapper gestaan dan had deze er heel groot zoals hij is dominant boven uitgestok. De horizon komt dan ook niet pal in het midden. Fantaseer er dan nog even de balustrade bij die in de verte doorloopt naar het steen dat er zelfs met je compactje misschien iets wazig zou opgestaan hebben met dit diafragma en klaar is Kees. Door dit standpunt zou de paal ook niet in het been prikken en kleefden er geen verlichtingspalen aan het andere. Opletten voor zulke details ze kunnen een foto volledig in de vernieling helpen. De uitsnede, ook iets naar rechts gekanteld, geeft misschien een idee waar ik naartoe wil. Omdat dit eigenlijk niet de echte opdracht was had ik voor je volgende inzending toch graag een onderwerp gezien in volle stad. Niet gemakkelijk maar aanzie het als een uitdaging om deze discipline ook onder de knie te krijgen. Lees ook de raadgevingen hieromtrent bij vorige besprekingen. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Bakkerke. Prachtig om dit landschap te bekijken op goot scherm vullend formaat. In de toekomst toch maar houden aan de opgelegde afmetingen a.u.b. Maximum 1024x800 voor landschap. Je hebt hier goed gebruikt gemaakt van jouw groothoek. Knappe diepte in een wijds panorama. Samen met de schitterende kleuren, scherpte en mooie lucht een lust voor het oog. De bomen staan tamelijk centraal wat ik hier niet hinderlijk vind omdat de ruimte links niet stoort maar de diepte en omvang van het verzopen land benadrukt. Het enige wat eventueel kan toegepast worden is een kleine lenscorrectie alhoewel sommigen de groothoekvervorming niet hinderlijk maar juist mooi vinden. Kwestie van smaak, ik verkies de correctie zoals hieronder getoond. Voor je volgende opdracht graag een foto van een onderwerp in een stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
Alle ingrediënten voor een mooie natuur- of landschapsfoto zijn hier aanwezig. Mooie lucht, water een stuk boomstam en verdord riet. Van dat laatste heb je er echter wat veel willen instoppen wat de foto nogal druk en onoverzichtelijk maakt. Een veel gemaakte fout bij beginners. De toeschouwer weet niet naar wat eerst te kijken en vindt geen rustpunt in het geheel. Je stond hier wel op een mooie plaats met enkele goede mogelijkheden. 1- In portretformaat (mag zeker bij een landschap) enkele stappen naar rechts om de bossen riet elkaar niet te laten overlappen en iets verder af om de pluim boven en het hout onder verder van het kader te houden. Zo krijg je meer diepte door het hout op de voorgrond en de dubbele rij riet op de achtergrond. Zie aanpassing 1 voor een idee. 2- Enkele stappen naar links en meer rechts kaderen met de boomstam om een sterk punt links onder. Je landschap wordt zo rustiger en overzichtelijk. Zie aanpassing 2 voor een idee. Een tip voor je volgende opgave. Loop rustig wat rond en bekijk je onderwerp van uit verschillende plaaten. Maak met duim en wijsvinger van beide handen een rechthoek en kijk erdoor om de compositie te bepalen. Kan ook met een kartonnen kadertje van 10x5 cm. Dat bespaart je zo krampen in de vingers. Door de handen of kader dichter of verder te houden bekom je het effect van een zoomlens. Kies uiteindelijk de juiste compo door de zoeker of met het scherm van de camera. Neem hier rustig je tijd voor. Maak indien mogelijk verschillende opnames vanuit andere standpunten. Rekening houdend met deze tips verwacht ik van jou een foto van een landschap met een mooi onderwerp als blikvanger. Groetjes Sloeber
Hallo Linou Je toont hier een mooi hoekje met contrasterende kleuren van de groene rododendrons (zeker eens terug gaan als ze bloeien) en het dode riet met ook een mooie weerspiegeling. De compo kan echter beter. De horizon zit juist in het midden. Dit in de toekomst zeker proberen te vermijden. Lees hier op het blog de richtlijnen voor de regel van derde. De rivier zorgt voor enige diepte maar eindigt op een centraal punt in de foto wat niet zo mooi overkomt. Een weg of rivier indien mogelijk laten eindigen in een bovenhoek op sterk punt geeft meer dynamiek in een landschap. Je stond hier waarschijnlijk op een brugje. Had je nu meer naar rechts gegaan dan zou er van het water zeker meer te zien zijn in een mooie bocht, niet zo centraal eindigen en meer diepte geven. Door meer naar links te kadreren zou er van de muur die hier geen meerwaarde geeft minder of zelfs niets opstaan. Ook van het storende dak ben je dan verlost. Nooit teveel op een foto willen. De nieuwe uitsnede geeft je al een klein idee van een betere compo. Voor je volgende opdracht had ik graag een wijder landschap gezien. Hou goed rekening met de regel van derden (horizon boven of onder op 2/3de). Succes.
Hallo Ien. Als onderwerp in een stad kan dit tellen. De foto staat er vol van. Iets te vol eigenlijk. Deze had evengoed kunnen gemaakt zijn op een industrieterrein. Door een ander standpunt te kiezen had je toch iets van de stad in de achtergrond kunnen tonen. Het onderwerp zou er dan ook meer los van komen waar het hier niettegenstaande zijn omvang toch tamelijk wordt door opgeslorpt, zeker door de aluminium ramen rechts. Ik zie eerder een registratie van een toestel die thuis hoort in een brochure of catalogus. Dat is hier, waar we toch streven naar enige creativiteit in een foto, zeker niet de bedoeling. Ik ga je deze opdracht opnieuw laten uitvoeren. Derde keer wordt zeker goede keer. Toon een onderwerp maar laat toch ook zien dat het zich in een stad bevindt. Zoals ik reeds eerder schreef is het een van de moeilijkste opgave voor een fotograaf. Loop er wat rond. Bekijk het vanuit verschillende standpunten en kijk ook goed naar de achtergrond dat deze niet te storend maar toch herkenbaar overkomt. Hou ook rekening met de beperkingen van je camera i.v.m. scherptediepte. Succes. Technisch is de foto o.k. Er zit wel een lichte groen zweem op de foto. Ik heb er die even uitgehaald.
Je begint ineens met de tweede opdracht, onderwerp in een landschap. Geen probleem hoor. Je maakt het mij wel heel gemakkelijk met deze mooie foto. Alles klopt hier. Een mooie diagonale diepte door de weg en haag. De knotwilg, en molen op de juiste plaats als echte blikvanger. Prachtige kleuren mooie lucht door een heerlijke belichting. Proficiat. Toch één kleine opmerking. Door iets meer naar rechts te kaderen staan de paaltjes er helemaal op wat de compo en diepte zeker ten goede komt. Probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat onderwerpen het kader raken. Toch even opletten met de instellingen van de camera. 1/1000 sec. was hier niet nodig geweest. Beter een tragere sluitertijd en een wat kleiner diafragma kiezen om bij landschappen zeker alles van voor tot achter scherp te hebben. Zeker als dat de bedoeling is. Voor je volgende opdracht dan een overzichtelijk landschap. Succes.
Hallo Kastor. Je foto is te groot, 1134x756. De grootste afmeting voor panorama is 1024 in de breedte. Even op letten in de toekomst. Je hebt hier een mooi plekje uitgekozen met een duidelijk onderwerp in een landschap dat onmiddellijk de aandacht trekt. Heel goed. Spijtig dat de sierlijke S-bocht van het riviertje onderbroken wordt door het einde van de afsluiting die samen met het water en het gedeeltelijk verscholen gebouw een mooie diepte geeft. Vanaf de plaats waar je stond zal het zeker niet anders gekund hebben. Vooral door de bomen rechts die er zeker bij mogen vanwege de mooie kleur van de jonge beuk. Als we nu zo bijsnijden valt links een deel van de donkere spar weg. Die geeft geen meerwaarde aan de foto net als het eentonige groen onderaan rechts. De bakken achter de afsluiting en het riviertje vertrekken nu meer vanuit de hoek wat de diepte zeker versterkt. Door boven bij te snijden zouden de huizen meer op een sterke lijn komen maar dan verlies je de mooie achtergrond. Dus gaan we hier even afwijken van de geldende regels. De persoon met knalrode jas vind ik eerder storend dus weggekloond. Als ik de exif bekijk zie ik 1/500 op iso 800 en f4.5. Ik zou hier de sluitertijd vertragen voor een kleiner diafragma. Zo ben je zeker dat alles er van voor tot achter scherp opstaat. Voor je volgende opdracht had ik graag een onderwerp in een stadzicht gezien. Welk onderwerp speelt geen rol. Als het de kijker maar boeit en net als hier alle aandacht naar zich trekt. Succes Sloeber
Je toont hier een weliswaar door mensen aangelegd landschap dat toch heel mooi overkomt. Prachtige kleuren en belichting die in de witte wolken prima de details weergeeft waardoor je een perfecte hemel verkrijgt. Door het juist gekozen diafragma bekom je een goede scherpte over gans de foto. Proficiat. Wat hier wel onmiddellijk opvalt zijn drie storende elementen die de aandacht afleiden en de blik vooraan vasthouden. De gebouwen links met de bomen het rode speeltoestel rechts en het stuk wandelpad onderaan. Ook voor landschappen telt dikwijls de regel “Less is More”. Dus is het bijsnijden en wat klonen geblazen. Door meer in te zoomen had je deze bewerkingen kunnen vermijden. Bekijk het landschap aandachtig en bepaal op voorhand wat je erop wilt voor je de camera hanteert. Probeer steeds om de compo zo goed mogelijk te maken tijdens het fotograferen. Je spaart er nadien tijd mee en zo leer je beter letten op details en hindernissen. Je zou hier dan ook de voor landschappen mooie 3:2 verhouding behouden. Nu wordt men echt in de foto getrokken met alle aandacht naar de grote vlakt en de skyline plus komt de horizon minder centraal. Het moderne en rode gebouw staan wel niet echt op een sterk punt maar hier vind ik dat geen bezwaar. Men wandelt als het ware door het landschap via de diagonale weg naar de horizon wat altijd prettig ervaren wordt. De wandelaar heb je mooi meegenomen, die benadrukt de grootsheid van het geheel. De torenkraan heb ik ook gekloond. Ze zijn wel meer te zien in steden maar ik vind ze eerder storend. Voor je volgende opdracht had ik graag een detail in een landschap gezien. Lees even de tips in mijn vorige besprekingen omtrent deze opdracht en veel succes ermee.
Een heel goede foto voor je eerste inzending. Je hebt hier gekozen voor een landschap met een heel mooie diagonaal. De weg, het water en de oever aan de overkant leiden ons mooi naar het prieeltje dat samen met de tweede boom zorgt voor een mooi rustpunt. De bomen op de achtergrond zorgen voor een mooie omkadering. Ook de lucht heb je heel goed vastgelegd. Door de onderbelichting iets te verhogen krijgt de foto meer detail en wordt ze ook iets pittiger. Als we nu onderaan bijsnijden zodat de weg uit een hoek vertrekt, wat niet altijd een must is, komt de horizon nog mooier op 2/3de en het prieeltje op een sterk punt. De takjes onderaan rechts heb ik gekloond omdat ze na het bijsnijden eerder storen. Voor je volgende opdracht zou ik graag een detail in een landschap zien. Dat detail mag om het even wat zijn. Zorg er wel voor dat het de toeschouwer onmiddelijk boeit als een echte blikvanger. Succes
Je hebt de regels van derden hier goed toegepast. De horizon op 2/3de en het standbeeld op een sterke lijn. Maar … wat een drukte! Het fotograferen van een standbeeld in de stad is wellicht een van de moeilijkste opdrachten. Vooral vanwege de meestal drukke omgeving. Mijn blik gaat hier onmiddellijk, weliswaar door de mooie diepte, door een wirwar van verlichtingspalen naar het centrale punt in de verte. Pas later ontdek ik het onderwerp. Dat was hier zeker niet de bedoeling. Ik heb de indruk dat je bij de opdracht “Onderwerp in een stad” de stad de hoofdrol laat spelen waardoor het onderwerp er niet “uitspringt” en de kijker onmiddellijk vasthoudt. Beeld je eens in dat je hier meer naar rechts zou gekaderd hebben. Voorbij het verkeersbord net achter de fietser. Dan was je al verlost van de palen, reclameborden ed. Ik weet niet wat er daar te zien is maar misschien was het geheel dan minder druk geweest. Het onderwerp komt dan links op een sterke lijn en de persoon erop kijkt dan in de foto i.p.v. eruit naar het kader. Dit geeft meestal een aangenamer beeld. Je hebt hier het totaalbeeld gewoon geregistreerd wat wal een mooie herinnering aan de uitstap geeft maar zelden een boeiende foto. Minder DOF (scherptediepte) was hier beter geweest maar met je compactcamera met kleine sensor onmogelijk op die afstand, zelfs bij f3.5 of groter. Probeer je onderwerp creatief te benaderen. Dichterbij vanuit eventueel een laag stadpunt. Of zelfs een detail ervan. Van die dames onderaan het standbeeld valt zeker iets moois te maken. Laat vooral het totale stadsbeeld de foto niet druk en onoverzichtelijk maken. Loopt er een persoon of rijdt er een auto ongewenst door het beeld wacht dan even. Een mooie foto vraagt soms wat tijd en geduld. Het onderwerp zal hier zeker niet gaan lopen. Met de uitsnede heb ik geprobeerd het standbeeld echt in the picture te zetten mede door de achtergrond selectief iets te verdoezelen. Door de achtergrond is nog duidelijk te zien dat de foto in de stad genomen werd al is deze nu niet meer zo dominant en storend zichtbaar. Rekening houdend met deze tips had ik graag opnieuw een detail gezien in de stad. Welk speelt geen rol. Laat je creativiteit en fantasie de vrije loop maar zorg ervoor dat het onderwerp onmiddellijk aanslaat, de kijker vasthoud en mooi los komt van een niet storende achtergrond. Succes
Je stuurt gelijk twee foto’s door. Dat maakt de zaak er voor mij niet gemakkelijker op. Graag in de toekomst houden bij eentje. Ik veronderstel dat je als onderwerp hier gekozen hebt voor de houten afsluiting. Dat is niet slecht. Jammer dat ze pal in het midden van de foto vertrekt. Een weg of kronkelpad geeft dikwijls een mooi beeld in een landshap als deze mooi geïntegreerd zijn zoals bij jouw vorige inzending. Hier vertrekt de weg op een niet zo mooi punt en stop dan abrupt net voor de bocht. Had je hier aan de overkant van de weg gestaan en meer naar rechts gekaderd dan zou deze waarschijnlijk mooi verder doorgelopen hebben wat dan samen met de omheining, die dan op een sterke lijn vertrekt, een mooie diepte geven. Ook zou de hoeve op de achtergrond misschien meer zichtbaar geweest zijn, meer op een sterk punt staan en de blik verder naar de horizon leiden. De plas op de voorgrond werkt eerder afleidend en houdt de blik van de toeschouwer vast waar het niet moet. Nooit teveel op één foto willen. Door iets hoger te kaderen valt die weg en staan de bomen er helemaal op. De horizon komt dan mooi op 2/3de. Hou voor je volgende opdracht rekening met deze aanwijzingen en toon me terug een mooi onderwerp in een landschap. De uitsnede geeft je een idee hoe je het onderwerp meer als blikvanger weergeeft. Hou het zo eenvoudig mogelijk zodat het onderwerp er uitspringt en onmiddellijk de blik van de toeschouwer vasthoud. Succes
Voor een landschapsfoto komt deze wel eentonig over. Het pad vertrekt mooi uit de rechter hoek maakt dan een sierlijke bocht waar men wel langsheen dat heel opvallende paaltje moet en eindigt dan op bijna dezelfde lijn. Dit maakt de compositie niet zo boeiend. De wegwijzers heb je er denkelijk bijgenomen als blikvanger. Nu niet direct heel aantrekkelijk in een natuurfoto. Daarvoor zou die rustbank meer geschikt zijn. Het totaalbeeld is weinig boeiend zonder een echt rustpunt . Enkel wat jonge boompjes en kreupelhout. Had je meer naar links gekaderd dan was die grote boom meer in het beeld opgenomen op een sterke lijn en was je van dat bord verlost. De kleuren zijn mooi maar er ligt wel een rode zweem over. Hier had je de iso mogen verhogen voor een kleinere diafragma. Zo wordt de foto mooie scherp van voor tot achter. De uitsnede maakt de foto iets rustiger maar geef nu zelf toe, in die streek zijn toch schitterende panorama's te fotograferen. Zo eentje verwacht ik dan ook voor je volgende opgave. Succes.
P.s. Je foto is te groot. Max.1024x800 voor lansdschap.
Welkom bij de lessen betere compositie. Je toont hier meteen een foto die zeker opvalt door de mooie vlakverdeling van de oevers het water en de dijken. Ook de diepte is heel goed aanwezig door de masten en bomenrij. Twee zaken vallen echter onmiddellijk op. De horizon pal in het midden en de na-ijver tussen de twee rechtse masten, beetje druk gedeelte in het geheel. Door de compo zo aan te passen komt de mast op een sterke lijn, trekt alle aandacht en leidt de kijker dan verder via de kabels. De horizon komt meer op 2/3 (hoeft niet steeds mathematisch juist te zijn) en de huizen links raken het kader niet. Een onderwerp los van het kader is altijd een pluspunt. De toch tamelijk grote eentonige driehoek op de voorgrond verkleind waardoor er meer aandacht naar het mooie horizontale lijnenspel gaat en dit dan beter naar voor komt. Voor je volgende opdracht had ik graag een onderwerp dat als enige blikvanger in een landschap de aandacht trekt. Mag een gebouw, boom, dier zelfs persoon zijn maar geen close-up. Succes.
De bedoeling was een onderwerp in een landschap. Mijn fout, verkeerd uitgelegd. Geeft niet, dat komt later wel. Nu weeral een knaller. Als gepassioneerd natuurfotograaf kan ik er echt van genieten. De kleuren zijn, mede dankzij de lage winterzon prachtig met een heel mooie dof en achtergrond. De belichting is heel goed en de scherpte optimaal. De nabewerking prima uitgevoerd. Een juweeltje van een close-up. Wel staat het onderwerp heel centraal. Je had hier meer naar links kunnen kaderen. De mooi gekleurde stengel zou dan een aantrekkelijke diagonaal geven. Naar rechts was ook een optie maar ben verlies je de mooie stengel. Je hoeft niet terug hoor. Gewoon bijsnijden en het wordt een heel andere foto. Nu staat het onderwerp buiten het centrum met het bruine takje op de stengel op een sterk punt wat de compo ten goede komt. Nu en bij meer naar links kadreren “wijst” het onderwerp wel enigszins naar de kleinste ruimte in de foto wat niet meteen volgens de regels is. Een vaste regel af en toe eens negeren kan soms de foto dat ietsje meer geven. Iets meer ruimte boven en onder mocht ook. Opletten dat je het onderwerp niet “inpakt”. Voor je volgende opdracht mag je naar een stad of dorp. Hiervan zou ik graag een foto zien met een onderwerp als blikvanger. Welk dat is mag je zelf bepalen. Ik geef je alvast twee tips mee. Wandel wat rond je onderwerp en bekijk het vanuit verschillende hoeken en opgelet voor teveel storende elementen.
Welkom bij de lessen fotografie met jouw eerste inzending. En wat voor eentje. Gewoon mooi. Er is veel te zien maar niets dat stoort. Je laat hier duidelijk zien dat je oog hebt voor een betere compositie. De dieren en bomen waar ze onder staan trekken onmiddellijk de aandacht. Dat heb je nodig om de kijker meteen te boeien en vast te houden. Verder kunnen we dan nog via een mooie diagonaal genieten van de prachtige spar om te eindigen bij het gebouw heel mooi belicht door de lage winterzon die zorgt voor prachtige kleuren die je heel mooi weergeeft. De paaltjes en gracht op de voorgrond maken de foto af. Beeld je nu even in dat je iets verder naar achter zou gestaan hebben en wat meer naar rechts gekaderd. Links zo ongeveer tussen de twee groepen zebra’s. Er zouden nog voldoende dieren te zien zijn en de grote boom komt dan meer op de sterke lijn. Van het gebouw was dan ook meer te zien en misschien kwam het wel los van het kader wat meestal een pluspunt is. Rechts bijplakken lukt niet meer maar links bijsnijden kan. Zie je het verschil? De foto wordt nu een echt geheel.
Voor je volgende opdracht had ik graag een detail gezien in een landschap. Succes.
Met deze foto toon je hoe men met een eenvoudige onderwerp een rustige en mooie landschapsfoto maakt. De paaltjes op de voorgrond leiden de toeschouwer naar de prachtige boom die hier de rol van blikvanger goed vervult. Ook een mooie diagonale vlakverdeling door de voorgrond en vijver. Na het spiegelen van de foto wordt deze nog aantrekkelijker en aangenamer om te bekijken door de leesrichting, van links naar rechts. Ik heb de foto meermaals bekeken en steeds bleef mijn blik hangen aan de struik en het kreupelhout vooraan. Deze geven geen meerwaarde aan de foto en belemmeren het zicht op de vijver, die iets afhelt naar links, en de horizon. Klonen is hier geen optie dus gaan we bijsnijden. Nu denk je misschien daar gaat mijn 3:2 panorama. Een detail van een landschap in een bijna vierkante uitsnede kan soms veel boeiend zijn dan. Nu komt de boom volledig tot zijn recht met nog voldoende zicht op de omgeving. Voor de technische afwerking mag er iets meer pit in. De foto komt nogal wazig over. Dit kan je reeds oplossen door bij het RGB histogram de linkse schuiver wat naar rechts te trekken en eventueel het contrast iets te verhogen.
Voor je volgende opdracht had ik graag een onderwerp in een stadszicht gezien.
Bij dit landschap heb je rekening gehouden met de regel van derden door de horizon te plaatsen op ongeveer 1/3 en de watertoren ook en dat is goed.
Om een succesvol landschap te bekomen heb je toch iets meer nodig dan dit wat je hier toont! De uitgestrektheid van de landerijen met daarachter in de verte enkele huizen, bomen en een watertoren vertellen heel weinig omdat alles veraf staat. De wolkenhemel voegt hier wel een positieve noot aan toe en de quasi verlatenheid van de omgeving straalt ook wel iets uit al is de sfeer erg duister en dof.
Breng je onderwerp dichter bij de kijker of zorg er voor dat er op de voorgrond iets merkwaardig is dat schaal geeft aan het geheel en je de kijker kunt meezuigen in het landschap. (vb. rots, beekje, een weg, fiets, bank enz.)
De sfeer die aanwezig is in een landschap speelt hierbij ook een voorname rol, ga dus op zoek naar mooi licht want daarzonder is een landschap heel vaal, je foto straalt dit ook uit.
In de bijgevoegde uitsnede heb ik een poging gedaan om te tonen dat je met deze opname iets meer kon doen door alles dichterbij te brengen. Minder voorgrond, een verhouding 1/5 voor de horizon wat perfect kan, een panoramische uitsnede, versterkte kleuren en een verduisterde hemel maken het beeld een stuk boeiender.
Probeer nog even om dit op een meer overtuigende manier te doen voor je volgende inzending.
Als compositie is dit geslaagd, het gebouw is goed in beeld gebracht, spijtig dat de voorgrond een beetje krap is met als gevolg dat de onderkant van de lichtpaal afgesneden is en afbreuk doet aan de esthetica van het geheel, ook de verticale lijnen kunnen beter gecorrigeerd worden.
De kwaliteit van deze opname laat veel te wensen over want de kleuren lijken helemaal niet natuurlijk, het schept de indruk van een mislukte reproductie van een foto uit een folder, de lucht is hier ook totaal uitgebrand.
In de bijgevoegde correctie is de foto omgezet naar zwartwit om de aandacht te vestigen op de mooie architectuur van het gebouw en het lijnenspel, de voorgrond is er even bij gekloond voor een betere compositie en de verticale lijnen zijn zo goed mogelijk aangepast.
Je hebt getoond dat je de basis van de compositie voldoende begrepen hebt en mag verder gaan naar de volgende reeks lessen bij leraar Dushi, proficiat!