De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
04-01-2008
Jippeke met schaapstal
Een mooi voorbeeld van hoe je met gebruik te maken van de
compositieregels je tot een sterke foto kunt komen.
Het schaap waar het allemaal om gaat ligt rustig op het
rechtse onderste sterke punt heel krachtig te liggen. De rest is in dienste van
het schaap en prima gelukt. De diagonalen van de afscheiding werkt dynamisch
terwijl er best een pluim mag gegeven worden voor de prima belichting wat niet
zo simpel is met het tegenlicht van de staldeur.
Van opbouw en dus ook van compositie is dit een goed
doordachte foto waar je de fontein toepasselijk op de linkse sterke lijn hebt
gelegd. Ook de tegenoverliggende oever ligt keurig op de bovenste sterke lijn.
Hierdoor heb je een erg sterke foto gekregen met de eenden, het water, de
oever, de fontein en de zon.
Over deze zon ben ik minder te spreken omdat deze een
verblindend effect geeft. Denk aan de vuistregel dat je de zon rechtstreeks mag
nemen als je er naar kan kijken zonder met de ogen te knipperen. Je bedoeling
was uiteraard om het lichtspel van de zon in de fontein te laten doorwerken.
Dit had ook gekund met een dusdanige positie in te nemen dat de zon verscholen
zat achter de bomen.
In het voorbeeld heb ik de zon weggemoffeld en bovendien de
oever recht gezet die behoorlijk scheef stond. Dit alles zijn details waar je
in de toekomst meer aandacht aan zult moeten besteden.
Goed werk geleverd Jan. Met de horizon op een derde te
leggen werk je nu met verschillende horizontale lagen. De oever met zijn
begroeiing, de zee, de pier en de lucht die ook nog eens van een erg goede
fotografische kwaliteit is. Dit begint er erg op te lijken en je zit op de
goede weg.
Dit staat me beter aan. Je hebt hier rekening gehouden met
de compositieregels met de treurwilg op de rechtse sterke lijn te zetten
waardoor je direct een genietbare foto krijgt. Er zit nu structuur in het
beeld.
Natuurlijk kan het nog sterker. In je foto ligt het water te
hoog en trekt het haagje op de voorgrond aandacht weg. Daarom is een stuk van
het gazon weggeknipt waardoor we weer een 1/3 en 2/3e verhouding
krijgen. Je zult merken dat de treurwilg veel sterker uit het verhaal komt. Met
opzet is de foto niet recht gezet, het water loopt naar rechts af, om je nu aan
te tonen hoe belangrijk het is om ook te letten op dit soort zaken.
De omstandigheden waren niet te helder, maar ik stuur
deze toch in.
Door die pluimen vind ik dat het wat heeft. Met statief net zolang gewacht,
totdat ergens onzichtbaar, iemand een stuk vuurwerk af zou steken....wel
spannend.
Dat je deze foto genomen hebt bewijst dat je gebeten bent
door de fotografie microbe en is daarvoor alleen al te prijzen. Natuurlijk is
dit fotografisch gezien geen hoogvlieger, dat was ook niet de bedoeling. Het
gaat om de sfeer en dat is voldoende.
Het felle licht combineren met de pluimen is eigenlijk niet
te doen. Je koos voor de pluimen en daardoor wordt het vuurwerk te fel. Had je
andersom gekozen had je de pluimen in profiel onderbelicht gezien hetgeen
waarschijnlijk beter was geweest.
Ook op vlak van compositie was het moeilijk kiezen. Zet je
de pluimen op de rechtse sterke lijn dan had je moeten wachten op die ene
explosie op het linker gedeelte va de foto en zo is het altijd iets...
Voor de volgende inzending verwacht ik een foto van je waar
je al je fotografische inzet in gestoken hebt. Dus neem je tijd maar doe het
goed.
Welkom bij de compositiesessie waar
je hopelijk kunt opsteken hoe je sterkere fotos kunt nemen. Een van de
voorwaarden om te kunnen zien welke progressie je maakt is het maken van
recente fotos waar je de ontvangen adviezen in de praktijk om kunt zetten.
Deze ingestuurde foto is reeds van
geruime tijd geleden genomen en daardoor iets minder waardevol. Het vormt wel
een acceptabel beginpunt voor de besprekingen.
Je hebt een goede keuze gemaakt om
de oever diagonaal te leggen waarmede je een goed evenwicht krijgt tussen het
water en de oever met zijn weelderige beplanting aan diverse kleurige struiken.
Als aandachtstrekker en daarom ook prima op het rechtse onderste sterk punt
gelegd staat een stenen ornament echt sterk te staan. Prima foto.
Je mag een volgende foto insturen
welke max. 140 Kb en 800x600 pixels groot is.
Dit is een voorbeeld van het weglaten om datgene wat
overblijft krachtiger in beeld te tonen. Want in essentie heb je slechts de
meerkoet het water, oever en riet.
De watervogel staat echt sterk te staan op het rechtse
bovenste punt, de rest is water op de voorgrond wat afgezwakt met het riet.
Meer hoeft dit niet te zijn. Proficiat.
Welkom in deze compositiesessie waar het de bedoeling is om
nog betere en sterke fotos te maken door rekening te houden met bepaalde
regels die je hier in zullen helpen.
Deze foto is een goed voorbeeld dat er nog heel wat kan
verbeterd worden. Wat je hier gedaan hebt is alles laten zien en de handel in
het midden gezet.
Twee belangrijke regels zijn, laat zo weinig mogelijk zien.
Dit komt ten goede aan hetgeen je dan wel laat zien. Ook is het best datgene
wat je laat zien op een van de sterke punten of lijnen te leggen. Raadpleeg nog
even het pakket wat je in het begin gekregen hebt en het zal gelijk een stuk
duidelijker worden. Helaas kan ik dit beeld dmv uitsneden niet echt sterker
maken zonder ingrijpende wijzigingen.
Dus, lees nog even de regels en adviezen na, houdt deze in
gedachten en neem een nieuwe foto welke ik dan graag zal behandelen. Ook graag
aandacht voor de max. grootte van 800x600 pixels.
Een heerlijke foto heb je hier ingestuurd! Uiterst sfeervol
beeld van dit eerste winterse landschap. Je compositie steekt heel knap en
zelfs geraffineerd in elkaar. De dijk op de onderste sterke lijn. De schuine
knoestige boom die begint van die lijn en schuin beeldvullend wordt en op die
manier de prachtige blauwe lucht filtert. Ook het berijpte riet aan de
onderzijde werkt erg goed mee om van het geheel een winters plaatje te maken.
Grandioos!
Wat je probeerde te doen is begrijpelijk maar wel uiterst
moeilijk evenwichtig uit te voeren. Je stond voor de opgave om de wieken
volledig in beeld te krijgen en gelijkertijd zoveel mogelijk windmolen
zichtbaar te houden. Je slaagt hier op een fractie na heel goed in al had ik
nog streepje ruimte gelaten onder het platform.
Echter, je moet er van uit gaan dat de windmolen het
hoofdonderwerp is en dient daarom recht te staan. In dit geval staat hij
behoorlijk scheef omdat je waarschijnlijk verkozen hebt om de opstaande wiek
recht te houden. In het voorbeeld is getracht om die scheefstand zo veel
mogelijk te verhelpen. Geheel recht maken ging niet daar anders een stuk molen
uit beeld zou verdwijnen.
Dit is tenminste eentje waar ik achter kan staan en die
zelfs erg goed is. Ik hoop dat dit komt door naar de dagelijkse fotos te
kijken waar je enorm veel van kunt opsteken.
Het einde van de mistige laan is keurig op het rechtse
onderste sterk punt gelegd vanwaar de grijze nevel zich begint uit te breiden
tegen de blauwe lucht. Prachtig.
Mag ik je er aan herinneren dat het de bedoeling is om
slechts één foto in te sturen en vervolgens te wachten op de bespreking om dan
er weer eentje nemen. Bij wijze van uitzondering heb ik je drie inzendingen
behandeld omdat er een spectaculaire verbetering waar te nemen is.
Je mag dus een volgende foto, die je nog moet maken,
insturen.
Je laat hier een mooie besneeuwd berglandschap zien bij
tegenlicht. Meestel leg je het aandachtsonderwerp op het bovenste rechtse sterk
punt. In dit geval is dit de zon en dat kan de bedoeling niet zijn. Behalve dat
de zon schadelijk voor je CCD kan zijn, werkt het erg verblindenden dus storend. Een tip, je mag tegen de zon
in trekken als je met het blote oog naar kan kijken zonder te knipperen. In
alle andere gevallen dus niet doen en zorg dat de zon buiten beeld is of
verscholen achter een boom, rots of iets dergelijks.
De bedoeling was goed om deze boom in beeld te brengen.
Helaas laat de uitvoering veel te wensen over. De foto komt slordig over, mist
scherpte en contrast. Ook is het stukje linkse boom er teveel aan.
In het voorbeeld is er getracht om een min of meer betere
foto van te maken door vooral links een stuk af te knippen met de bedoeling om
de boom te isoleren, maar het blijft behelpen.
Over het algemeen ben ik geen voorstander van flitsfotos omdat
die te dikwijls de sfeer kapot maakt door het felle licht. Enkel bij doelbewust
gebruik van de flits dmv indirect richten ofwel door de lichtsterkte aan te
passen krijg je pracht resultaten. In dit geval is het resultaat meer dan
behoorlijk en komt de gelaatskleur natuurlijk over.
In feite hoort deze foto thuis in de sessie
portretfotografie, maar ook daar heb je te maken compositieregels.Het was beter geweest als je de camera iets
had laten zakken om de lege ruimte boven de hoofden kleiner te maken en om de
handen van de linkse mevrouw zichtbaar te maken. Dan was het lichte raampje in
het midden minder prominent aanwezig geweest. In het voorbeeld zijn er
kunstmatig gordijnen voor getrokken zodat de aandacht enkel naar de drie
personen gaat. Het was ook beter geweest als er geen linkse raam zichtbaar was.
Het trekt onnodig aandacht weg.
Het moeilijke bij zonsondergangen is het licht en donker
trachten te verzoenen. Dit is eigenlijk niet om te doen. Ofwel kies je voor de
mooie dieprode lucht met het gevolg dat het landschap zwaar onderbelicht is
ofwel kies je voor het landschap met een fletse lucht als gevolg. Meestal wordt
de horizon op een streepje van onder gelegd dan wel bijna boven tegen de rand.
In deze foto heb je beiden willen meegeven met een weliswaar gefilterde zon
achter de bomen, maar het blijft een moeilijke klus.
In het voorbeeld is er gekozen voor het landschap waar de
zon rood ondergaat, dus een stukje lucht afgesneden zodat de zon op het linkse
bovenste sterk punt komt. Tevens is er licht toegevoegd om het te donkere
landschap wat op te lichten.
Vanmorgen de kou de baas geweest, en
op stap gegaan.
Ik wou richting de molens van
Kinderdijk. Maar moet eerlijk toegeven dat ik op de fiets ben gaan zitten van
wat is een mooi compositieplaatje die ik kan maken voor Den Gerard.
Onderweg naar de molens kwam ik deze
hooikar tegen......
hihi........in de remmen.......
camera pakken........
Ook hier Ina sorry voor het lange wachten. Je hebt overschot
van gelijk gehad te stoppen om dit plaatje te maken. Je hebt er een juweeltje
van gemaakt dat niet enkel op het vlak van compositie dik in orde is maar ook
bijzonder sfeervol is met de mist.
Met de hooikar op het links onderste sterk punt te zetten
heb je een gouden greep gedaan terwijl de boerderij met de berijpte bomen een
gedroomde achtergrond vormen. Gefeliciteerd.
Ook welkom bij de compositiesessie Jippeke. Je hebt een
tijdje moeten wachten op je bespreking, maar ik hoop dat je inmiddels al reeds
eea. opgestoken hebt bij het bekijken van de vele mooie fotos die dagelijks
ingezonden worden. Nu overgaan op je foto waar je de eenden mooi vastgelegd
hebt die zich verzameld hebben op het aangroeiende ijs(?). Je hebt er goed
aangedaan om de oever slechts voor een klein gedeelte weer te geven en de groep
eenden aan de rechterkant te houden.
Je kunt de foto nog sterker maken door een gedeelte van de
onderkant af te knippen waardoor de eenden op de onderste sterke lijn komen te
liggen en daardoor krijgen de eenden nog meer de aandacht.
Voor mij is deze compositie in orde. Je hebt de het water en
het schuurtje lekker diagonaal liggen terwijl de kasseiweg naar het brugje
leidt wat dwars over het water loopt. Dit alles opgenomen met een uitstekende
belichting bij de laagstaande zon hetgeen de sfeer goed weergeeft.
Toch twee kleine opmerkingen. Tracht bij een laagstaande zon
achter je zoveel mogelijk uit beeld te blijven. Nu reikt die van je tot bijna
aan de brug. Verder is in het voorbeeld het irritante witte vlekje weggewerkt.
Samen met je vorige inzendingen heb je me overtuigd van je
kunnen en ben je nu rijp voor de volgend opgave, namelijk ritme en structuur
bij Vonny. Doch aangezien hij overmorgen opgenomen gaat worden, raad ik je aan
om te wachten op een seintje van hem om een inzending in te sturen. Ik zal hem
wel verwittigen van je komst.
Voor de gelegenheid voeg ik je
tekst integraal hierbij toe. Het geeft een beter idee waar we het over hebben.
Deze keer stuur ik een beetje
een gewaagde foto in. Ik denk niet dat het een echte Verwenfoto is waar
je om vroeg maar ik vond m zeker wel wat hebben. Hij is vanmorgen vroeg gemaakt
in de polder. De schaapjes stonden nog in de dichte vorst-mist. Ik vond het
zelf een mooi beeld om te zien en toevallig staat het groepje schapen ook nog
op het sterke punt.
Ik noem m gewaagd vanwege de mist.. je kunt het juist mooi/sfeervol/spannend
vinden of je kunt het saai vinden. Ben dus benieuwd wat jij er van vindt.
Saai kan ik deze foto beslist niet vinden hoor. Het ademt
een pak sfeer uitwaar de koude en het
vocht zo van af straalt. De schapen staan inderdaad sterk te staanin het mooie mistige heidelandschap. Dit is
ruim voldoende om een supersterke foto te hebben.
Om de schapen nog beter tot hun recht te laten komen is er
aan de boven en rechterkant wat afgeknipt waar vooral het bovenste
nietszeggende lucht weggesneden is, alsook je dominerende naam. Let wel dat dit
slechts een suggestie is.
Wat mij betreft ben je ver genoeg om de volgende serie ritme
en structuur te volgen bij collega Vonny. Doch aangezien hij overmorgen
opgenomen gaat worden, raad ik je aan om te wachten op een seintje van hem om
een inzending in te sturen. Ik zal hem wel verwittigen van je komst.
Beste Bertine, met deze foto ben ik minder tevreden om de
goede reden dat ik een echt aandachtspunt mis. Het zal ongetwijfeld je
bedoeling geweest zijn om de Palingbeek diagonaal te tonen en het punt waar ze
stopt op het linkse bovenste sterke punt te leggen. Dit was een goed opzet ware
het niet dat er teveel stoorzenders zijn. Het witte bord aan de rechterzijde
alsmede de witte lucht trekt alle aandacht weg.
In het voorbeeld is alles gedaan om het beeld rustig te krijgen.
De witte lucht is weggeknipt en het witte bord is ook gesneuveld. Tevens is de
foto gespiegeld zodat de diagonaal van links onder naar rechts boven loopt. Dit
is namelijk de meest actieve lijn, onze blik gaat automatisch van links onder
naar rechts boven. Dat is namelijk een natuurgegeven. Het resultaat is nu een
beeld wat veel sterker geworden is. Tracht dit te doen bij de opname zelf.
Spiegelen kun je pas eventueel later natuurlijk.
Je mag een volgende inzending insturen, wel opletten voor de
max. 140 Kb groot. Je foto was 166Kb.