De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
24-05-2014
Dumbo 2de inzending - Onderwerp in landschap.
Hallo Dumbo Je toont hier een eenvoudig landschap met een heel mooi en opvallend onderwerp tegen een prachtige groene achtergrond. Prima compo met het gebouw op een sterk punt en de lijnen mooi geplaats volgens de regel van derden. Mooi in al zijn eenvoud. Heel aantrekkelijke kleuren en goed scherp met als kers op de taart een mooie lucht. Het lijnenspel op de voorgrond is wel goed gezien maar voor mij iets de druk. Het houdt mijn blik te lang vast en werkt dus wat afleidend. Toch prima werk. Voor je volgende opdracht graag een onderwerp in een stadszicht. Groetjes Sloeber
Kastor 5de inzending - Onderwerp in een stadszicht.
Hallo Kastor.
Een hele verbetering van de vorige foto. De tank staat er nu volledig op, op de juiste plaats zonder storende ellementen ervoor. Iets meer ruimte rechts had ze volledig los van het kader gehouden. De gebouwen op de achtergrond laten duidelijk het stadszicht zien. De foto komt nogal hard en een contrastrijk over. Tevel met de schuivertjes gspeelt? Ook iets teveel verscherpt. Ik heb een en ander proberen te verbeteren en de donkere delen wat opgelicht zodat er meer detail in te zien is. Voor de volgende opdracht graag een foto van een modern gebouw of een onderdeel ervan.
Kastor 4de inzending - Onerwerp in een stadszicht.
Hallo Kastor. Een technisch mooi afgewerkte foto. Het beeld komt echter nogal verward over. Er staat teveel op om de aandacht van de kijker vast te houden en dat is heel belangrijk voor een goede foto. Waarom heb je de tank langs achter gefotografeerd? Wou je er misschien die straat bij om een mooie diepte te creëren? Geen slecht idee maar dan had het borstbeeld niet zo in de weg mogen staan. De bomen en dan vooral de linkse maken het beeld onnodig druk. Het onderwerp raakt de rand wat je hier gemakkelijk kon vermijden en zeker aan te raden is. Vanuit het door jou gekozen standpunt zie ik niet goed hoe de compo te verbeteren zonder storende elementen. Laten we nu eens voor de tank gaan staan. Op de weg misschien te gevaarlijk dan maar aan de overkant op het voetpad ergens voor de wegwijzers. Die hoeven er echt niet op voor een mooi stadszicht. Heeft die persoon van het borstbeeld iets te maken met de tank dan kan je proberen die erbij op te zetten. Kan je nog vlot door de knieën (bij mij begint het al serieus te kraken) probeer dan een zo laag mogelijk standpunt in te nemen. Dat zal met 35 mm. van dichterbij de tank extra groot maken zodat ze het beeld meer domineert als hoofdonderwerp. Het borstbeeld mag er dan bij. Omdat het verderaf staat zal het niet storen tegenover het onderwerp en er een mooi geheel van de gedenkplaats mee maken. De bomen zullen niet te vermijden zijn maar op de achtergrond achter het onderwerp zullen ze veel minder of helemaal niet storen. Misschien kan je zelfs met de straat en een rij huizen erachter een mooie diepte bekomen. Ligt er een park achter met wat plantsoen, ook heel mooi. Het is dus zoals ik in vorige besprekingen reeds vermelde een kwestie van je onderwerp vanuit verschillende hoeken te bekijken en er tijdje rond te wandelen. Het eerst gekozen standpunt is meestal niet het goede. Later als je meer ondervinding hebt zal je automatisch naar de beste plaats gaan. Voor je volgende opdracht zou ik graag hebben, als je terug naar deze plaats kan, dat je de tank opnieuw fotografeert met deze tips in je achterhoofd. Vind je een nog beter standpunt, geen probleem mag gerust hoor. Kan je er niet terug naartoe dan een ander onderwerp dat onmiddellijk de aandacht trekt en de blik een tijdje vasthoud. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Ien. Mooie foto. Technisch perfect afgewerkt met heel mooie kleuren en belichting. Prima compo. De bank trekt alle aandacht. Niet alleen door haar mooie kleuren en structuur maar ook vanwege de plaats op de foto. De achtergrond stoort hier niet door het zeer dominante onderwerp en toont een mooi stadszicht. Je zou nog eventueel een kleine lenscorrectie kunnen toepassen om de lantaarnpaal en de gebouwen links en rechts recht te trekken. Opdracht meer dan volbracht en geslaagd voor deze les. Proficiat. Je mag naar de lessen ritme en structuur van Dushi. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Zijppie. Leuk dat je aan deze foto een mooie herinnering aan een prettige middag overhoudt. Je hebt hier gekozen voor een centrale compo in portretstand wat voor een toren van zo dichtbij een goed idee is. Technisch heel mooi afgewerkt met prima kleuren en belichting. Als ik de foto goed bekijk zie ik links een rij mooi huizen en rechts een boulevard met bomen. Meer naar rechts kaderen zou de boulevard met een mooie diepte erbij zetten. Rechts van de balustrade zie ik echter grote witte spullen die dan storend zouden werken plus de verkeerspaal pal voor de toren. Dan maar naar links met de rij mooie huizen erbij. Wat vind je daarvan, zouden die huizen storen met hun mooie dieptewerking? Ik denk het niet. Ze zouden alleen het stadsbeeld versterken. Wel opletten dat de toren de foto blijft domineren op de sterke rechtse lijn. Ook het hek dat voor jou een extra dimensie geeft krijgt er zo eentje bij door de richting vooruit en rechts. Denkelijk kon je dan zo kaderen dat die wit-zwarte verkeerspaal en grote witte spullen wegvallen. Ook opletten dat de toren er helemaal opstaat nu heb je een stukje van het ornament boven afgesneden. Mocht je daar nog eens komen zou ik het zeker proberen. Voor je volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw. Succes. Ps. Probeer de volgende maal om de exif’s erbij te hebben. Da’s altijd handig. Groetjes Sloeber
Hallo Garasb. De compo is goed met het onderwerp op de juiste plaats. Het totaalbeeld komt echter heel verwarrend over. Hier zie ik twee dingen. Een huis mooi gefotografeerd in het licht van de lage zon maar het standbeeld staat in de weg. Een mooi standbeeld maar het huis eist alle aandacht op. Zeker omdat het er helemaal opstaat en zo verwarring zaait. Wat is hier nu het echte onderwerp? De bedoeling is dat het onderwerp, hier het standbeeld, als eerste opvalt en de foto toch enigszins domineert . Moest het huis er nu heel wazig opstaan dan was de foto al veel beter geweest. Gezien de afstand tussen onderwerp en achtergrond te klein is kan je dit hier niet bekomen met het gekozen diafragma en jouw ver standpunt tot het onderwerp. De enige oplossing is hier een ander standpunt kiezen of veel dichter bij het onderwerp komen. Misschien kan je het beeld fotograferen met de huizen verder weg en een straat die wat diepte geeft als niet te drukke achtergrond. Toch zit er een mooi stuk in jouw foto. De zijgevels met hun moderne architectuur. Dit in combinatie met het moderne beeld geeft een knap op een hedendaags vernieuwd stadsgedeelte. Het standbeeld integreert nu mooi op de juiste plaats in de foto zonder te storen. De achtergrond vormt dankzij het zorgvuldig uitgekozen deel van het huis voor een aangenaam totaalbeeld. Een mooi bewijs dat details soms veel interessanter zijn dan een totaalbeeld waar dikwijls teveel opstaat. Hier had je in portretstand een mooie foto van kunnen maken zonder nadien veel te moeten bijsnijden wat de kwaliteit altijd ten goede komt. Probeer altijd de foto zoveel als mogelijk af in de camera te krijgen! Met dit allemaal in gedachte ga ik je deze opdracht laten overdoen. Kijk goed rond alvorens te schieten. Lees ook de tips die ik gaf bij de 1ste inzending van Dumbo op 21-02-2014 betreffende hulp bij het kadreren en kiezen van de compo. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Ien. Je hebt er een prachtig detail uitgekozen. Ik heb de foto verschillende malen bekeken en ze komt me aangenaam verward overkomt. Een echte Trompe-l'oeil of gezichtsbedrog. Door de ruit in een mooie centrale compo te integreren in de moderne gevel bekom je een knappe structuur en lijnenspel. Het beetje groen brengt toch wat leven in contrast met al dat glas en beton. De belichting is heel goed met nog alle details in de lichte delen. Je hebt hier al flink bijgesneden wat je creativiteit zeker verhoogd maar ik zou, dat is dan schrikt persoonlijke smaak en misschien wat muggenziften , nog een stapje verder gaan. Dan valt de schuine lijn van het raam in de linker bovenhoek weg. Ze wijst naar buiten, leidt de aandacht wat af van het onderwerp en verbreekt de harmonie van het geheel. Rechts krijg je dan minder achtergrond die hier niet zo erg stoort maar ook niet nodig is. Zo wordt het voor mij een mooie vierkante foto passend bij het moderne met een centraal onderwerp als echte blikvanger. Nu blijft er nog je laatste opdracht namelijk een onderwerp in een stadszicht. Ik heb begrepen dat je, net als ik trouwens, niet zo’n fanatiek stadsfotograaf bent. Toch is dit een uitdaging die je in andere fotografische disciplines ook nuttige diensten kan bewijzen en je inzicht in composities zeker nog zal verbeteren. Daarom vraag ik van je nog een inspanning om er een mooie foto van te maken. Succes. Groetjes Sloeber
Bakkertje 4de inzending. Deel van een odern gebouw.
Hallo Bakertje.
Mooie foto waarin het lijnenspel de kleuren en vlakken de koel-en strakheid van veel moderne gebouwen goed weergeven. Prima opbouw van de compo waarin de ramen de blik naar de erker op een goed gekozen plaats leiden. Het spitse dak geeft extra diepte en dyamiek. Knap gedaan. Met de wtbalans zal er zeker iets mis geweest zijn. Er ligt een groene sluier over de foto. Ik heb deze wat weggewerkt. Voor je volgende opdracht verwacht ik een stilleven. Succes.
Zijppie 2de inzending - Onderwerp in een landschap.
Hallo Zijppie. De hooibalen heb je goed opgemerkt als onderwerp in een landschap. Je hebt ze wel nogal statisch in beeld gebracht zo pal in het midden en links afgesneden. Je had de foto dynamischer kunnen maken door meer naar links en verderaf te fotograferen. Misschien kon de hele rij er dan op, beginnend ergens in de linker hoek los van het kader met een mooie diepte. Probeer een onderwerp als blikvanger steeds in de foto te houden. Tegen de rand trekt het de blik van de kijker naar buiten wat zeker niet de bedoeling kan zijn. Het beetje water op de voorgrond is goed gezien maar je kabbelende heel opvallende logo werkt hier eerder storend. Voor je volgende opdracht graag een onderwerp in een stadszicht. Lees mijn vorige besprekingen hieromtrent en maak er een mooie foto van. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Bakkerke. Hier vraag ik me af wat het onderwerp is dat hier de aandacht moet trekken. Het grote gebouw links of het standbeeld. Op de Vrijdagmarkt in Gent valt heel wat te fotograferen. Mooie gevels en natuurlijk het standbeeld van Jacob van Artevelde. Teveel op een foto willen vind ik niet zo’n goed idee. Het beeld wordt onoverzichtelijk en heel druk. Een groothoeklens is een heel nuttig ding maar niet steeds bedoeld om zoveel mogelijk op een foto te krijgen. Ga er dichter mee naar het onderwerp en je zal de kreatieve mogelijkheden ervan leren ontdekken. Je kan beter een serietje foto’s presenteren die meer in detail gaan. De toeschouwer zal het veel leuker vinden enkele rustige foto’s te belijken die samen toch een mooi beeld tonen van het geheel. Daarom zou ik ze zo bijsnijden. Het standbeeld duidelijk als blikvanger op een sterk punt met op de achtergrond de mooie gevels die de sfeer van het plein weer geven. Voor je volgende opdracht had ik graag een modern gebouw of een deel ervan gezien. Succes. Groetjes Sloeber.
Hallo Zijppie. Heel mooie binnenkomer. De rust die je wil weergeven straalt van jouw foto mede dankzij het gladde wateroppervlak, de mooie zachte kleuren en weerspiegeling. Door het goed gekozen standpunt bekom je een mooie diepte in een heel aangename compo. Alles staat hier op de juiste plaats. De hekken en het bos boven links. De horizon op een sterke lijn. De versmalling en het stukje kade op de voorgrond vormen een goede aanzet tot de diepte. Ik meen wel een sensorvlek te zien juist in het midden. Zeker even wegpoetsen. Voor je volgende opdracht graag een foto waar een onderwerp in een landschap de aandacht naar zich trekt. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Eric. Je toont hier een detail in een landschap. Een beetje spijtig dat er van het landschap niets te zien is. Mijn fout. Sorry. Ik heb de opdracht verkeerd geformuleerd. De bedoeling was een onderwerp met nog een mooi zicht op het landschap. Deze foto is meer een close-up. Toch niet onaardig gemaakt. De omgehakte boom probeert vanaf zijn stronk opnieuw tot leven te komen maar slaagt hier door tussenkomst van de mens helaas niet al te best in. Door het gekozen diafragma goede beperkte DOF (Depth Of Field of scherptediepte) waardoor het onderwerp mooi los komt van de achterrond. Voor de compo zou ik onder en links wat bijsnijden. Zo komt het onderwerp en het mooie frisse groene mos meer op een sterk punt. De belichting heb ik iets verlaagd om de foto minder flets te maken. Ook nog een tikkeltje verscherpt. Voor jouw volgende opdracht dus zoals hierboven uitgelegd graag een onderwerp in een landschap. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Ien. Je hebt hier gekozen voor een centrale compo die heel mooi is uitgevoerd met links en rechts dezelfde afstand tot het kader. De schitterende kleuren komen mooi uit tegen de donkere achtergrond. Ik heb er een kadertje rond gezet om de omtrek duidelijker zichtbaar te maken. Ook prima belichting. Door de plaats van de auto’s zien we nog een mooi spiegelbeeld van de clown. De witte auto trekt wel alle aandacht naar zich. Misschien was dat de bedoeling maar hij verstoord het evenwicht in een foto met zulke symmetrische compo. Onderaan mag er een stukje af wat het totaalbeeld meer op het voorplan brengt en horizontaal minder centraal plaatst. Zo valt ook het heel opvallende en afleidende logo, toch een nutteloze aandachtstrekker, weg. Bij een stilleven is het meestal de bedoeling een beeld met een onderwerp en betekenis te creëren. Ik begrijp ik niet goed wat je hier wilt weergeven. Een clown klemgereden tussen sportauto’s. De bedoelingen van een fotograaf zijn soms ondoorgrondelijk. Jij zal wel weten wat de deze was. Hier zou een woordje uitleg over het waarom de foto zeker nog boeiender maken. Voor je volgende opdracht verwacht ik een foto van een modern gebouw of een deel van een moderne architectuur. Succes. Groetjes Sloeber.
Hallo Bakkerke. Je hebt hier echt naar de regels van sterke punten gewerkt en Lange Wapper op die plaats gezet. Een beetje jammer. Door deze compo krijg je veel voorgrond met storende elementen erbij. Hier heb je een mooi kans laten liggen. Had je nu veel dichter en meer links met lager standpunt voor Wapper gestaan dan had deze er heel groot zoals hij is dominant boven uitgestok. De horizon komt dan ook niet pal in het midden. Fantaseer er dan nog even de balustrade bij die in de verte doorloopt naar het steen dat er zelfs met je compactje misschien iets wazig zou opgestaan hebben met dit diafragma en klaar is Kees. Door dit standpunt zou de paal ook niet in het been prikken en kleefden er geen verlichtingspalen aan het andere. Opletten voor zulke details ze kunnen een foto volledig in de vernieling helpen. De uitsnede, ook iets naar rechts gekanteld, geeft misschien een idee waar ik naartoe wil. Omdat dit eigenlijk niet de echte opdracht was had ik voor je volgende inzending toch graag een onderwerp gezien in volle stad. Niet gemakkelijk maar aanzie het als een uitdaging om deze discipline ook onder de knie te krijgen. Lees ook de raadgevingen hieromtrent bij vorige besprekingen. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Bakkerke. Prachtig om dit landschap te bekijken op goot scherm vullend formaat. In de toekomst toch maar houden aan de opgelegde afmetingen a.u.b. Maximum 1024x800 voor landschap. Je hebt hier goed gebruikt gemaakt van jouw groothoek. Knappe diepte in een wijds panorama. Samen met de schitterende kleuren, scherpte en mooie lucht een lust voor het oog. De bomen staan tamelijk centraal wat ik hier niet hinderlijk vind omdat de ruimte links niet stoort maar de diepte en omvang van het verzopen land benadrukt. Het enige wat eventueel kan toegepast worden is een kleine lenscorrectie alhoewel sommigen de groothoekvervorming niet hinderlijk maar juist mooi vinden. Kwestie van smaak, ik verkies de correctie zoals hieronder getoond. Voor je volgende opdracht graag een foto van een onderwerp in een stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
Alle ingrediënten voor een mooie natuur- of landschapsfoto zijn hier aanwezig. Mooie lucht, water een stuk boomstam en verdord riet. Van dat laatste heb je er echter wat veel willen instoppen wat de foto nogal druk en onoverzichtelijk maakt. Een veel gemaakte fout bij beginners. De toeschouwer weet niet naar wat eerst te kijken en vindt geen rustpunt in het geheel. Je stond hier wel op een mooie plaats met enkele goede mogelijkheden. 1- In portretformaat (mag zeker bij een landschap) enkele stappen naar rechts om de bossen riet elkaar niet te laten overlappen en iets verder af om de pluim boven en het hout onder verder van het kader te houden. Zo krijg je meer diepte door het hout op de voorgrond en de dubbele rij riet op de achtergrond. Zie aanpassing 1 voor een idee. 2- Enkele stappen naar links en meer rechts kaderen met de boomstam om een sterk punt links onder. Je landschap wordt zo rustiger en overzichtelijk. Zie aanpassing 2 voor een idee. Een tip voor je volgende opgave. Loop rustig wat rond en bekijk je onderwerp van uit verschillende plaaten. Maak met duim en wijsvinger van beide handen een rechthoek en kijk erdoor om de compositie te bepalen. Kan ook met een kartonnen kadertje van 10x5 cm. Dat bespaart je zo krampen in de vingers. Door de handen of kader dichter of verder te houden bekom je het effect van een zoomlens. Kies uiteindelijk de juiste compo door de zoeker of met het scherm van de camera. Neem hier rustig je tijd voor. Maak indien mogelijk verschillende opnames vanuit andere standpunten. Rekening houdend met deze tips verwacht ik van jou een foto van een landschap met een mooi onderwerp als blikvanger. Groetjes Sloeber
Hallo Linou Je toont hier een mooi hoekje met contrasterende kleuren van de groene rododendrons (zeker eens terug gaan als ze bloeien) en het dode riet met ook een mooie weerspiegeling. De compo kan echter beter. De horizon zit juist in het midden. Dit in de toekomst zeker proberen te vermijden. Lees hier op het blog de richtlijnen voor de regel van derde. De rivier zorgt voor enige diepte maar eindigt op een centraal punt in de foto wat niet zo mooi overkomt. Een weg of rivier indien mogelijk laten eindigen in een bovenhoek op sterk punt geeft meer dynamiek in een landschap. Je stond hier waarschijnlijk op een brugje. Had je nu meer naar rechts gegaan dan zou er van het water zeker meer te zien zijn in een mooie bocht, niet zo centraal eindigen en meer diepte geven. Door meer naar links te kadreren zou er van de muur die hier geen meerwaarde geeft minder of zelfs niets opstaan. Ook van het storende dak ben je dan verlost. Nooit teveel op een foto willen. De nieuwe uitsnede geeft je al een klein idee van een betere compo. Voor je volgende opdracht had ik graag een wijder landschap gezien. Hou goed rekening met de regel van derden (horizon boven of onder op 2/3de). Succes.
Hallo Ien. Als onderwerp in een stad kan dit tellen. De foto staat er vol van. Iets te vol eigenlijk. Deze had evengoed kunnen gemaakt zijn op een industrieterrein. Door een ander standpunt te kiezen had je toch iets van de stad in de achtergrond kunnen tonen. Het onderwerp zou er dan ook meer los van komen waar het hier niettegenstaande zijn omvang toch tamelijk wordt door opgeslorpt, zeker door de aluminium ramen rechts. Ik zie eerder een registratie van een toestel die thuis hoort in een brochure of catalogus. Dat is hier, waar we toch streven naar enige creativiteit in een foto, zeker niet de bedoeling. Ik ga je deze opdracht opnieuw laten uitvoeren. Derde keer wordt zeker goede keer. Toon een onderwerp maar laat toch ook zien dat het zich in een stad bevindt. Zoals ik reeds eerder schreef is het een van de moeilijkste opgave voor een fotograaf. Loop er wat rond. Bekijk het vanuit verschillende standpunten en kijk ook goed naar de achtergrond dat deze niet te storend maar toch herkenbaar overkomt. Hou ook rekening met de beperkingen van je camera i.v.m. scherptediepte. Succes. Technisch is de foto o.k. Er zit wel een lichte groen zweem op de foto. Ik heb er die even uitgehaald.
Je begint ineens met de tweede opdracht, onderwerp in een landschap. Geen probleem hoor. Je maakt het mij wel heel gemakkelijk met deze mooie foto. Alles klopt hier. Een mooie diagonale diepte door de weg en haag. De knotwilg, en molen op de juiste plaats als echte blikvanger. Prachtige kleuren mooie lucht door een heerlijke belichting. Proficiat. Toch één kleine opmerking. Door iets meer naar rechts te kaderen staan de paaltjes er helemaal op wat de compo en diepte zeker ten goede komt. Probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat onderwerpen het kader raken. Toch even opletten met de instellingen van de camera. 1/1000 sec. was hier niet nodig geweest. Beter een tragere sluitertijd en een wat kleiner diafragma kiezen om bij landschappen zeker alles van voor tot achter scherp te hebben. Zeker als dat de bedoeling is. Voor je volgende opdracht dan een overzichtelijk landschap. Succes.
Hallo Kastor. Je foto is te groot, 1134x756. De grootste afmeting voor panorama is 1024 in de breedte. Even op letten in de toekomst. Je hebt hier een mooi plekje uitgekozen met een duidelijk onderwerp in een landschap dat onmiddellijk de aandacht trekt. Heel goed. Spijtig dat de sierlijke S-bocht van het riviertje onderbroken wordt door het einde van de afsluiting die samen met het water en het gedeeltelijk verscholen gebouw een mooie diepte geeft. Vanaf de plaats waar je stond zal het zeker niet anders gekund hebben. Vooral door de bomen rechts die er zeker bij mogen vanwege de mooie kleur van de jonge beuk. Als we nu zo bijsnijden valt links een deel van de donkere spar weg. Die geeft geen meerwaarde aan de foto net als het eentonige groen onderaan rechts. De bakken achter de afsluiting en het riviertje vertrekken nu meer vanuit de hoek wat de diepte zeker versterkt. Door boven bij te snijden zouden de huizen meer op een sterke lijn komen maar dan verlies je de mooie achtergrond. Dus gaan we hier even afwijken van de geldende regels. De persoon met knalrode jas vind ik eerder storend dus weggekloond. Als ik de exif bekijk zie ik 1/500 op iso 800 en f4.5. Ik zou hier de sluitertijd vertragen voor een kleiner diafragma. Zo ben je zeker dat alles er van voor tot achter scherp opstaat. Voor je volgende opdracht had ik graag een onderwerp in een stadzicht gezien. Welk onderwerp speelt geen rol. Als het de kijker maar boeit en net als hier alle aandacht naar zich trekt. Succes Sloeber