De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
03-11-2014
Djambo 1ste inzending - Landschap.
Hallo Djambo. Een detail van een duinenlandschap. Waarom niet? Kan soms boeiender zijn dan een totaalzicht. Je hebt er een mooi uitgekozen. De bovenkant van de zandduin wat hier als horizon kan aanzien worden op een sterke 2/3de lijn. Het bruine dorre gras in een diagonaal uitlopend tussen het groen. Er zit zelf wat beweging in het gras wat de winderige sfeer alleen maar ten goede komt. Heel mooie binnenkomer met prima belichting. Wel meen ik een lichte blauwzween te zien wat de warme kleur van de late herfstzon enigszins teniet doet. Voor je volgende opdracht verwacht ik een detail in een landschap. Succes. Groetjes Sloeber
Fransciscia 2de inzending - Onderwerp in een landschap.
Hallo Franscisca. Een mooi herfstlandschap met schitterende warme kleuren. Het onderwerp op de juiste plaats. Denkelijk was je iets te laat maar had je nu die tractor genomen toen hij de foto rechts binnenreed en dan de foto horizontaal gespiegeld had je een heel ander beeld dat voor veel kijkers gemakkelijker overkomt. Maar dat hoeft niet altijd. Een verrassing buiten het normale zorgt wel eens voor een aparte foto. Deze vind ik heel goed omdat ook nog eens duidelijk toont wat die boer aan het doen is. Dus een foto met een verhaal wat altijd mooi meegenomen is. Het lijnenspel van de bosrand en graskant zorgen voor een mooie voorgrond waar de dorre bladeren extra diepte geven. Heel goed gecomponeerd. De scene standen van je camera doen het heel goed maar het blijft een vorm van fotograferen op auto. Misschien buiten dat ook af en toe toch wat experimenteren met manuele instellingen. Zo ga je de creatieve mogelijkheden van je camera stapje voor stapje ontdekken, deze gebruiken en foto’s maken die net ietsje anders zijn qua belichting en scherptediepte. Voor jouw volgende opdracht verwacht ik een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo tps. Prachtig!! Een statig kasteel op een sterk punt tegen een heuvel vol mooie herfstkleuren. Een rivier die mooie diepte geeft op een sterke lijn met een brugje op de juiste plaats. Het eilandje op de voorgrond hoort er gewoon bij. Wat een idyllisch beeld. Heel knap gemaakt. Ik vermoed dat je houdt van heel zachte foto’s. Hier zie ik er echter een duidelijke zweem over die de mooie kleuren wat verdoezeld. De auto op de brug en het stukje tak helemaal links mogen er van mij ok af. Voor jouw volgende opdracht graag een onderwerp in een dorp- of stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Fanny. Wat een landschap! Groots maar heel mooi met het contrast tussen de stad en groene gordel errond. De mistige sfeer maakt er een speciaal heel aantrekkelijk beeld van. De compo is heel goed met het groen op de voorgrond en de skyline boven op een sterke lijn. Voor de afwerking zou ik er iets groen uithalen en wat oplichten om de mooie herfstkleuren nog beter naar voor te brengen. Eventueel ook een lenscorrectie toepassen om het perspectief aan te passen al zullen velen de vertekening juist mooi vinden. Kwestie van smaak. Voor jouw volgende opdracht graag een onderwerp in een dorp- of stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
wawil 3de inzending - Onderwerp in een stadszicht.
Halo wawil. De kerk heb je mooi weergegeven in de landelijke omgeving. Waarom heb je zoveel voorgrond genomen en de top ven de boom afgezaagd? Voor de compositie en het totaalbeeld zou het beter andersom geweest zijn. Je wou waarschijnlijk de bovenkant van het veld op een 2/3de lijn. Meestal is dat heel goed maar hier heeft de boom toch voorrang. Wat je verliest aan diepte vooraan win je aan ruimte boven. Hoger kaderen dus. Die eentonige voorgrond is toch minder interessant dan die machtige boom. Ook de kerk komt zo meer op een sterk punt. De foto vertoont een lichte groene zweem. Die kan je met elk programma gemakkelijk verwijderen. De opdracht was een onderwerp in een stadszicht. Het onderwerp is goed gekozen maar ik zie het meer als een onderwerp in een mooi landschap en mis het stadszicht. Ik begrijp dat sommigen niet zo gouw in een stad komen (ik ook niet) daarom ga ik die opdracht voor de toekomst veranderen in stads- of dorpszicht en je deze laten overdoen. Er zal daar in dat mooie dorp wel een geschikt onderwerp te fotograferen zijn met nog een fraai zicht op een deel van het dorp zelf. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo tsp. Van harte welkom bij de les. Je begint hier meteen met een mooie foto van een idyllisch plaatsje. De rivier zorgt voor een mooie diepte en een schitterende weerspiegeling. Je hebt een goede keuze gemaakt met de gebouwen links en de mooie bomen rechts. Dat geeft een mooi overzicht van het geheel tegen een prachtige achtergrond. Wat echter direct opvalt is de heel heldere plek vooraan in het water. Het is een onnodige en enigszins storende aandachtstrekker die de blik van de kijker te lang vasthoud op de voorgrond. Had je hier hoger gekaderd dan stond die er niet op en was meteen ook de rechtse kant van de heuvel helemaal zichtbaar en iets verder van het kader wat het ruimtelijk gevoel verhoogt. Ook komt de dieptelijn van de rivier die hier kan dienst doen als horizon meer op een sterke lijn. Er mag ook iets meer pit in de foto zodat de mooie kleuren nog beter naar voor komen. Toch een heel goede eerste inzending. Voor je volgende opdracht zie ik graag een foto waar de aandacht gaat naar een onderwerp in een landschap. Groetjes Sloeber
elja75 5de inzending - Deel van een modern gebouw.
Hallo elja75. Uit zo een ingewikkelde constructie een detail kiezen dat mooi overkomt met een aantrekkelijke compo is niet eenvoudig. Teveel keuze. Daarom ben ik voorstander van het in dit geval zo eenvoudig mogelijk te houden met enkele mooie lijnen en vlakken i.p.v. er een heel drukke bedoening van te maken waar de kijker wat in verloren loopt. De bedoeling van een detail is dat het de kijker onmiddellijk vasthoud en zijn blik niet teveel laat afdwalen naar dingen errond. Dan kan je beter groter overzicht van het gebouw nemen vanuit een creatief standpunt om de architectuur meer in zijn geheel weer te geven. In de aanpassing gaat alle aandacht naar de gebogen lijnen, ondersteund door de bevestigingen en verluchtingsroosters die een mooi ritmische herhaling laten zien en samenkomen op 1 punt. Het geheel gedragen door de grote vlakken van de ruiten waar ik wat gekloond heb om dit effect nog te vergroten. Nu zal je wel denken zo zag het er niet uit maar voor mij heeft creativiteit soms voorrang op de werkelijkheid. Fototechnische kant: er zit een lichte groen zweem over die de typische metaalkleur niet ten goede komt. Ook het contrast en scherpte mocht iets hoger om de metaalglans meer naar voor te brengen. De belichting is goed met nog mooie doortekening in de lichte delen. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Probeer om zodanig te kaderen en/of in te zoomen dat je nadien niet teveel moet bijsnijden. Bijsnijden is een handig hulpmiddel om tot een betere compo te komen. Voor een vierkante uitsnijding is er geen alternatief. Het beeld in de zoeker brengen zodat het een mooie compo heeft zonder veel nabewerking is de basis van het componeren. Hier bij jouw foto had je dekelijk door meer naar rechts te kaderen de lijnen helemaal gehad in een sierlijke boog als blikvanger over heel de foto. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Ghisdes. Waar men gaat langs Vlaamse wegen… . Je hebt er een mooi kapelletje uitgekozen leunend tegen een rustieke lindeboom in een landelijke omgeving als passende achtergrond. De compo zit goed met het onderwerpen links op een sterke lijn en de horizon op 2/3de. Dat stukje straat links mag er af dan wordt het beeld rustiger zonder storende elementen. De lucht staat er mooi op maar het geheel komt nogal somber over. Door de belichting wat aan te passen en iets meer contrast toe te voegen bekom je een helderder beeld met meer doortekening in de boom en de deur. Toch een goed begin. Omdat ik hier een onderwerp in een landschap zie wat normaal de tweede opdracht is verwacht ik voor de volgende een overzichtelijk landschap. Je mag de foto groter plaatsen tot 1024x800 dat maakt het beoordelen gemakkelijker. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Joans. Schitterende afsluiter van je les compositie. De diagonalen, bogen, vlakken, schitterende kleuren en belichting in een mooie compo maken dat ik de foto een hele tijd bekeken heb en ervan genoten en dat is toch altijd de bedoeling. Prima werk. Het was een plezier je te zien vorderen met jouw inzicht in compositie die je nu voldoende beheerst om er vooral creatief mee verder te gaan. Je mag dus overgaan naar de volgende les Ritme en Structuur. Succes. Groetjes Sloeber.
Hallo Fransciscia. Een mooi rustig herfsttafereel heb je hier gevonden. De oever van de vijver kunnen we hier beschouwen als horizon. Deze ligt tegen de 2/3de regel in, in het midden van de foto. Zoals ik reeds eerder schreef is deze regel geen wet van Meden en Perzen en hier laat je duidelijk zien waarom. Het grote wateroppervlak zorgt voor een prachtige weerspiegeling die de herfstsfeer nog vergroot door het dubbele symmetrische beeld. Ik zou zelfs nog iets lager gekaderd hebben voor meer van de oeverbeplanting op de voorgrond wat de diepte en omkadering zeker ten goede zou komen. Als je het diafragma f4.0 gekozen hebt om de voorste takken er wazig op te hebben is dat goed gelukt. Wel oppassen met zo’n grote lensopening bij landschappen, zeker als je alles scherp wil. De foto helt iets af naar links. Ze kan ook wat pittiger met meer contrast wat de details en kleuren beter naar voor brengt. In het RGB histogram de linkse schuiver meer naar rechts trekken helpt al veel. Ik heb ook iets verscherpt. Toch een goede binnenkomer die mits wat aanpassingen een mooi herfstplaatje wordt. Voor je volgende opdracht verwacht ik een detail in een landschap. Succes. Groetjes Sloeber
NadiaD 2de inzending - Onderwerp in een landschap.
Hallo Nadia. Een schitterende foto van deze stoomtrein. Prachtige kleuren en super scherp. Door de perfecte belichting bekom je de mooie kleurennuances in de rook waarvan jij twijfelde of er genoeg van opstaat. Voor mij wel. Als je de ganse rookpluim erop wou dan zou de trein veel kleiner worden afgebeeld met verlies van de mooie details. Voor mij een knappe foto zoals ze is, een mooi onderwerp in een landschap. Het enige wat ik nog zou aanpassen is de lichte perspectiefvervorming waardoor de trein wat naar achter kanteld. Voor je volgende opdracht verwacht ik een onderwerp in een stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo joans. Het hoeven, zoals je schrijft niet steeds bloemen te zijn. Overal vind je wel een onderwerp voor een macro of close-up. Deze heb je heel goed uitgekozen en er een prima foto van gemaakt. Mooie compo met het schelpje op een sterk punt. Mooie dof, mede dankzij de 200 mm., die zorgt voor een aangename achtergrond. De egale kleuren maken de foto af. Die kleuren zouden nog egaler overkomen als je dat oranje ding op de achtergrond had weggenomen of gekloond. Persoonlijk had ik die andere schelpjes ook weggenomen zodat het onderwerp alle aandacht opeist zonder storende elementen op de achtergrond met mooie rustige kleuren. Dat is echter een persoonlijke keuze sommigen zullen jouw visie mooier vinden. Bij macrofotografie is het echter de kunst om het onderwerp weer te geven met zo weinig mogelijk storende elementen. Als je goed kijkt zal je aan de zandkorrels zien dat de scherpte juist voor het schelpje licht waardoor het er niet echt scherp opstaat. Door De AF (autofocus) op enkelpunt te zetten en op de schelp te richten had je dit kunnen voorkomen. Oefenen met handmatig scherpstellen kan bij macrofotografie heel handig zijn en goede diensten bewijzen. Voor je volgende opdracht graag een detail van een modern gebouw of een deel van moderne architectuur. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo pctime. Je stuurde 3 foto’s in. De bedoeling is 1 dus kies ik altijd de eerste. De foto is ook te groot, max. 1024x800 en 450 KB. Deze keer zal ik ze aanvaarden en zelf verkleinen. In de toekomst op letten anders wordt ze onherroepelijk geweigerd. Een heel mooie beginner. Prachtige herfstkleuren met als toemaatje een heel mooie weerspiegeling. Wat de compo betreft zou ik hier enkele stappen naar links gegaan zijn en ook meer naar links gekaderd hebben. De grote groep struiken, waarvan de helft ruim voldoende was is minder interessant dan de bomenrij met het mooie ochtendlicht erop. Brengt ook extra ritme in de foto. De mooie golvende lijn van de oever zou dan ook niet zo centraal maar meer op een sterk punt eindigen wat de diepte zeker zou vergroten en de compo verbeteren. Opletten met de camera-instellingen voor een landschap. Een diafragma van f3.5 is nu niet direct hiervoor aangewezen. Hoe kleiner het diafragma (= groter f-getal) hoe meer scherptediepte of DOF wat meestal aan te bevelen is voor een landschap waar je alles van begin voor tot einde scherp wil. Dat doe je door de iso te verhogen en/of de sluitertijd te vertragen. Toch een heel goed begin deze foto. Voor je volgende opdracht graag en detail in een landschap. Lees mijn besprekingen hieronder over dit thema en maak er iets moois van. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Fanny Je begint de les hier met een heel moeilijke opdracht, een panorama van verschillende opnames (Hierdoor ontbreken ook de exif gegevens die er normaal moeten bij zijn.) met daarin twee uiteenlopende wegen. Je toont hier een heel wijds maar nogal eentonig landschap. Zulke landschappen bestaande uit verschillende opnames kunnen heel fraai overkomen op voorwaarde dat ze de kijker blijven boeien. Hier is men erg vlug uitgekeken op het grote groene vlak van de akker met erachter een weinig opwindende horizon. Een rustpunt in het panorama zou de foto verbeteren. Een fietser of enkele wandelaars op het pad zouden al voldoende zijn. De straat en wandel- fietspad zouden voor een mooie aanzet zorgen mocht die wat lager beginnen zodat de splitsing ook zichtbaar was. Door lager te kadreren zou je meer diepte creëren vanuit een sterk punt linksonder en komt de horizon ook niet zo centraal maar op een sterke lijn. De groene akker wordt dan onderaan niet afgesneden wat het ruimtegevoel zeker vergroot. Het geheel zou er ook minder eentonig door worden. Je hebt het jezelf ook extra moeilijk gemaakt door de twee uiteenlopende wegen in één foto te willen integreren. Niet gemakkelijk!!. De rechtse weg loopt mooi diagonaal diep door tot de horizon met nog een mooie bocht op het einde. De linkse begint en stopt abrupt in de hoek tegen het kader zodat die, zo weergegeven zijn taak als dieptewerking volledig mist en eerder als storend element overkomt in een landelijke rustige omgeving. Ik zie hier de mogelijkheid van twee foto’s. Het rechtse deel met het pad beginnend uit de linker hoek in diagonaal tot het einde, verder van het kader eindigend op een sterk punt. Het linkse deel met de weg beginnend in de rechtse hoek. Misschien kronkelt die mooi door het landschap en is er daar buiten een groot groen veld nog wat interessants te zien, zoals een boerderij en enkele mooie bomen. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Hou het bij 1 foto en maak er een mooi landschap van dat de kijker wat langer vast houdt. Denk aan de 2/3 verhoudingen en sterke punten. Succes. Groetjes SLoeber
Hallo joans. Voor mij kan dit perfect doorgaan voor een stadszicht waar je de schapen als prettig onderwerp gefotografeerd hebt op een stadsplein met winkels errond. Tot zover dus alles o.k. Wat de compo betreft heb je hier toch iets te veel van de omgeving erbij gezet, vooral lettend op de achtergrond waar enkele heel afleidende elementen de aandacht van het onderwerp afleiden. Wedden dat de meeste kijkers net als ik eerst gaan lezen wat er op het helwitte afdak boven de vitrine staat en pas nadien hun aandacht vestigen op jouw onderwerp. Ook het wit op de voorgrond verstoord het geheel en leidt niet onmiddellijk naar het doel van de foto. Een foto moet ‘aanslaan’ , onmiddellijk de blik van de toeschouwer vasthouden en dit liefst zo lang mogelijk. Hier had je dichter bij het onderwerp kunnen komen om het meer af te zonderen. Door dichterbij te fotograferen zal je ook meer kans hebben dat de achtergrond er niet zo scherp opstaat wat het onderwerp er nog beter van los maakt. Hoe dichter bij het onderwerp met de maximale opening van je lens hoe meer kans op een onscherpe of wazige achtergrond. De foto komt ook zoals men het noemt heel “registrerend” over. D.w.z. dat je ze genomen hebt zonder creatieve inspanning of inzicht t.o.v. het onderwerp , gewoon waar je stond toen je het zag. Je hebt wel het onderwerp op een sterk punt geplaats wat betekend dat je de hoofdregels al door hebt. Door het kiezen van een ander standpunt en hoogte van de camera boven de grond bekomt men meestal een meer dynamische foto die boven het gewone kiekje uitspringt. Hier zou je bvb. dicht opzij van het grote schaap kunnen staan met een standpunt dat de koppen in een lijn zet met mooie dieptewerking met nog de zes poten erbij voor extra ritme. Of bij het kleine schaap vanuit een laag standpunt (meestal heel mooi voor het fotograferen van dieren) met de andere steeds groter wordend erachter in een mooie diagonaal. Ik zie de foto al voor mij. Jij ook? Misschien ben je wat terughoudend om zo rond het onderwerp te draaien en verschillende standpunten in te nemen op een openbare plaats. Had ik vroeger ook. Niets van aantrekken. Sommige mensen zullen wat raar kijken maar met wordt hoe langer hoe meer een vertrouwd beeld sinds de opgang van de digitale fotografie en het succes van fora en cursussen. De betere amateurs willen meer dan gewoon alledaagse plaatjes schieten. Wat de technische kant betreft heb je hier uitgebrande vlekken op de snuiten van de drie schapen en op de pels van de twee kleinere. Waarom heb je de belichtingscompensatie op +1 EV gezet? Misschien stond die nog zo van een vorige opname? Opletten hiermee. Min 1 was beter geweest. Donkere delen oplichten gaat meestal gemakkelijk. Overbelichte of “uitgebrande” delen daar valt niets meer aan te veranderen. Ik heb ook de indruk dat de achtergrond er scherper opstaat dan de schapen. Dit had net andersom moeten zijn. Goed opletten mij het scherpstellen zelfs op autofocus. Afhankelijk van de instelling van je camera gaat die soms scherpstellen net daar waar jij het niet wenst. Lees aandachtig in de handleiding het onderwerp “Focus en instellingen”. Je schrijft in jouw post dat je niet zo gemakkelijk in een grote stad geraakt maar er bij een volgende gelegenheid alsnog deze opdracht gaat overdoen. That’s the spirit!!. Je mag die foto dan plaatsen als vrije inzending, ik zal ze met plezier bespreken. Voor je volgende opdracht verwacht ik dan een macro of close-up. Het onderwerp mag je zelf kiezen. Succes. Groetjes Sloeber
Joans 4de inzending - Onderwerp in een stadszicht.
Hallo Joans. Hier is er iets mis gegaan met de belichting maar vooral de nabewerking van de foto. De lichtmeter heeft vooral het licht gemeten van de heldere lucht waardoor het gebouw met zijn mooie architectuur helemaal onderbelicht is en bijna geen kleuren of details meer bevat. Een techniek die ik ook wel eens gebruik waardoor de lucht niet volledig uitbrandt zodat het met de juiste nabewerking toch nog een goede foto wordt. Ik heb in Lightroom met enkele eenvoudige basisbewerkingen deze aanpassing verkregen. De schaduwen en donkere delen opgelicht. De hooglichten en witten verlaagd. De levendigheid en contrast iets verhoogd. Het kan natuurlijk ook met de meeste andere programma’s. Zo’n lucht met wolken veranderd voortdurend. Het loont soms de moeite wat te wachten tot heel lichte delen bedekt worden door een wolken wat een fraaier beeld geeft. Hier heb ik dat deel met retoucheren verdonkerd. Wat nu de inhoud van jouw foto betreft. Mooie compo met het kunstwerk en het hoge gebouw op een sterk gedeelte. De beplanting en wegen komen mooie samen op de sterke plaats en zorgen zo voor een mooie diepte samen met het stuk van de boom. Een mooi totaalbeeld waar het onderwerp toch deels door de achtergrond wordt opgeslorpt en zo zijn doel als blikvanger wat mist. Boven het gebouw steekt het mooi af tegen de lichte hemel en dat had je meer moeten benutten. Hoe? Door er dichter bij te gaan staan en vanuit een zo laag mogelijk standpunt de foto te nemen met het kunstwerk op een sterke lijn. Eventueel in portretformaat. Doe je dat met het grootste diafragma, met deze lens f3.5, dan had je veel kans dat het gebouw er wazig maar toch nog herkenbaar opstaat wat het onderwerp er meer van los maakt en zo de volle aandacht krijgt. Hoe dichter bij het onderwerp, en erop gefocust, hoe waziger de achtergrond. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Probeer het ook echt in de stad. Ik vermoed hier een ontmoetingsruimte of rusthuis ergens erbuiten. Ik laat je deze moeilijke oefening overdoen omdat, eenmaal je de techniek van een onderwerp te isoleren en er de volle aandacht op te vestigen beheerst, je er later veel plezier zal aan beleven. Succes. Groetjes Sloeber
De bunker heb je mooi uitgekozen als contrastrijk onderwerp in een groene omgeving. Wat ik niet goed begrijp is waarom je zoveel van die weg erbij wou. Diepte geeft die niet, dan had je meer naar voor moeten gaan en meer naar rechts kadreren maar dan werkte hij misschien nog meer afleidend van het onderwerp. Door gewoon dichterbij te gaan en alleen het bos met de bunker op een sterk puntte fotograferen krijg je een heel andere foto. Een mooie groene omgeving zonder storende elementen met de bunker als blikvanger en rustpunt. De foto komt ook nogal flets over en ik mis het warme licht van de ochtendzon. Door in het RGB histogram de linkse schuiver wat naar de berg te trekken krijg je meer pit. Iets groen verminderen en een tikkeltje rood toevoegen geeft meteen een veel warmere sfeer die de kleurnuances van het bos mooier weergeeft. Voor je volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een stadszicht. Voor mij de moeilijkste opgave. Lees vooral eerst mijn vorige besprekingen hier omtrent. Succes.
Hallo Lutty. Dat je niet de mogelijkheid hebt om je momenteel ver te verplaatsen en toch dit landschap kon fotograferen bewijst dat je in een mooie landelijke streek woont en niet ver weg moet om mooie beelden te schieten. Door een deel van de boom erbij te nemen krijg je een goede diepte in het beeld. Die diepte wordt nog versterkt door de veldweg met paaltjes. De horizon staat mooi op een sterke 2/3de lijn. De bomen rechtsboven op een sterk punt ronden het geheel mooi af. De dorre bladeren op de voorgrond duiden op de naderende herfst. Een mooi landelijk verhaal. Je volgende opdracht zou normaal een onderwerp in een stadszicht zijn. Mocht je nog steeds niet in de mogelijkheid zijn je ver te verplaatsen mag het voor mij een macro of close-up zijn. Het onderwerp mag je zelf kiezen. Je vind er zeker een dichtbij. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo joans. Voor mij toch een hele verbetering tegenover je vorige inzending. Een foto waar rust uitstraalt. Het moet heerlijk zijn daar even te pauzeren en van de omgeving te genieten. De bank staat op de juiste plaats met nog een mooi zicht op het landschap met horizon op een sterke lijn. Goed gebruik gemaakt van je groothoek met het juiste diafragma om alles er scherp op te hebben. Ook een goed gekozen laag standpunt wat de foto meer dynamisch maakt. Mooie lucht met de donkere wolk in de linkse hoek boven. Prima hoor. Voor je volgende opdracht had ik graag een foto van een onderwerp in stadszicht. Voor mij de moeilijkste opgave. Lees even de besprekingen hieronder van vorige inzendingen omtrent dit onderwerp. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Nadia. Niets zo rustgevend als een wei vol herkauwende koeien. Dit dan nog tegen een mooie bosrijke achtergrond en het kan niet stuk. Mooie locatie. Wat de compo betreft heb je hier gekozen om de horizon in het midden te plaatsen met een groot deel van het maïsveld op de voorgrond. Zoals ik reeds bij vorige besprekingen schreef is de plaats van de horizon op een sterke lijn niet steeds een must. Voor de lessen echter gaan we beginnen met ons aan de regels te houden. Dus onder wegsnijden en boven bijplakken. Persoonlijk ben ik niet zo’n voorstander van grote eentonige vlakken in de voorgrond. Soms gaan ze de foto danig domineren en aandacht opeisen dat ze afleidend werken tegenover de rest. Bij de aanpassing komt de vlakverdeling van de velden en de wei ook meer geproportioneerd over. Wat de kleuren betreft vermoed ik een lichte rode zweem. Door de gekozen afwerking en de zweem krijg je hier een heel vlakke belichting met weinig pit in de kleuren. De lichtblauwe schijn op de bomen achteraan bij de aanpassing is een natuurlijk verschijnsel dat ik niet zou proberen weg te werken. Voor je volgende opdracht graag een foto met een opvallend mooi onderwerp in een landschap. Groetjes Sloeber