De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
29-01-2016
Pinkelotje - Onderwerp in een dorps- of stadszicht.-2de inzending
Hallo Pinkellotje. Je hebt er nu echt je werk van gemaakt. Bedankt voor de serie foto’s die je mij privé stuurde. Je hebt mijn raad goed opgevolgd en vanuit verschillende standpunten foto’s genomen. Het resultaat is er dan ook naar. Veel beter. De foto die je hier toont is voor mij niet de beste uit de serie. Kiezen is soms moeilijk hé. Ze komt nogal druk over met enorm veel concurrentie (afleiding) voor de pomp van het grote witte vlak. Je hebt dat zeker gedaan om de pomp op een sterke lijn te plaatsen. Het is zoals men zegt kiezen tussen de pest en de cholera. Als we de foto kroppen naar vierkant krijg je al een rustiger beeld met alle aandacht naar het onderwerp en een mooie diagonaal naar het paaltje. Nu valt wel heel erg op hoe de pompt tegen het raam komt en er zo als het ware één mee wordt. Niet zo fraai om het onderwerp er te laten uitspringen. Een stapje of twee meer naar rechts had dit kunnen voorkomen. Normaal mag ik privé-inzendingen niet bespreken maar hier toch een uitzondering. Van al jouw foto’s vind ik de onderste hier de mooiste. Rustig hoekje met opvallend onderwerp, de bank erbij, mooie compo en zicht op de rustieke gevel. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Groetjes Sloeber
Vox - Onderwerp in dorps- of stadszicht. - 2de inzending.
Hallo Vox. Je toont hier een knap staaltje van symmetrische compositie. De dieptelijnen van de dakgoot en straatdorpel komen mooi samen om een punt net midden links op de foto. Bij een traditionele compo laat men dit meestal eindigen op een sterk punt. Hier past het mooi in de symmetrische compo. Spijtig dat je niet iets meer naar links gekaderd hebt. Dan stond de villa en helemaal op in het beeld. Nu trekt ze tegen het kader de blik uit de foto. Toch moet ik weeral opmerken dat je hier de opdracht niet uitgevoerd hebt zoals ze bedoeld is. Ik zie wel mooi overzicht van verzorgde voortuintjes maar geen echt detail dat alle aandacht opeist. Met één van die mooie struiken viel toch wat te proberen. In de laatste uitsnede kan je ongeveer zien wat ik bedoel. Maar de paal staat dan heel opmerkelijk in de weg. Nog beter was geweest net voorbij die paal te gaan staan of er naast in het voortuintje en vandaar te focussen op een van de struiken als hoofdonderwerp. Kan je het daar of op een andere plaats nog eens overdoen? Der komt beslist een leuke foto uit. Groetjes Sloeber
Hallo OmaLolo. Het beeldje staat er mooi op . Tamelijk centraal met toch iets meer ruimte links in de kijkrichting. Niet volgens de 2/3de regels maar voor mij toch een prima foto als het de bedoeling was het beeldje weer te geven zoals in een catalogus van een tentoonstelling waarin het zeker niet zou misstaan. Als we de regel van derden toepassen wordt het toch een iets aangenamer en minder sec beeld. Je hebt hier wel een egale achtergrond maar als je het beeld verder van de muur zet komt het er beter van los. Voor de volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw. Groetjes Sloeber.
Pinkelotje - Onderwerp in een dorps- of stadszicht.
Hallo Pinkellotje. Mooie pomp maar telkens ik de foto zie botst ik er tegen en vraag mij af of die niet op een sokkel met opvangbak staat die ook de moeite waard is om te bekijken. Je hebt de weg genomen zoals alle voetgangers die er langs lopen. Spijtig dat je vanuit dat standpunt alles gewoon geregistreerd hebt. Het onderwerp valt wel erg op maar je presenteert het op een weinig creatieve manier. Ik vind deze compo en het totaalbeeld helemaal niet boeiend. Er zat meer in. Enkele passen naar rechts, wat verder af. De pomp er helemaal op met de rij huizen erachter als diepte zonder al die auto’s die teveel aandacht opeisen. Een deel van de fraaie bestrating op de voorgrond eventueel vanuit een lager standpunt zou de foto dynamischer maken. Je loopt op de straat, ziet van ver die pomp. Die wil je fotograferen. Het onderwerp heb je, nu nog de afwerking. Vóór je zo’n foto maakt loop dan even rond je onderwerp (opletten voor het verkeer). Bekijk het vanuit verschillende standpunten. Let op de achtergrond en de dingen die je er wel of niet bij wilt. Probeer je een beeld te vormen van hoe de foto er zal uitzien (ingebeelde kadrering). Na wat oefenen wordt dit op den duur een reflex. Ik ga je deze moeilijke opdracht laten overdoen. Indien mogelijk terug op deze plaats. Benut al jouw creativiteit. Maak verschillende opnames, haal er nadien de mooiste uit en verras me met het resultaat. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Vox. Het huis staat er heel mooi op maar ik denk dat je de opdracht niet goed begrepen hebt. Deze is een onderwerp in een dops- of stadsZICHT. Het onderwerp domineert hier de hele foto. Van een dorp of stad is er verder niets te zien. De bedoeling van deze opdracht is om een onderwerp te selecteren en dit weer te geven met nog voldoende zicht op de omgeving. M.a.w. de sfeer weergeven waarin het onderwerp zich bevind. Niet meteen de gemakkelijkste opgave maar heel nuttig om te oefenen met en inzicht te krijgen in composities. Als je de vorige inzendingen en beschrijvingen over dit onderwerp even nakijkt zal je zeker de bedoeling van de opdracht begrijpen. Ik ga je deze opdracht dus opnieuw laten uitvoeren. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo OmaLolo. Proficiat. Knappe stads- avondfotografie. Prima belichting en heel origineel uitgekozen onderwerp. Aan de houding van sommigen te zien is de tram in aantocht. Een foto met een verhaal. Wat de compo betreft zou ik voor een meer symmetrische opbouw gaan en zo bijsnijden. Het hoofdonderwerp, de actie in de foto nl. de mensen en vooral hun blik naar de naderende tram (die ik er zelf bij fantaseer maar dat mag, maakt het juist zo spannend) komt zo op een sterke lijn samen met de lichten van de overkapping en de man met wit haar en witte tas als hoofdpersonage. Die twee lijnen zorgen zo voor een symmetrische diepte naar rechts. De rest toont nog voldoende van het stadszicht. Nu kan je natuurlijk en terecht zeggen dat de tramrails die ook een zekere sfeer geven nu verdwijnen. Die zou ik dan eerder gebruiken voor een andere compo waarin ze meer de hoofdrol spelen. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak maar hier vind ik dat het zo fraaie onderwerp en het verhaal alle aandacht verdient in de aangepaste compo en geen mens zich afvraagt of ze nu op een bus of tram staan te wachten. Aan jou natuurlijk de keuze wat je er zelf van maakt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groetjes Sloeber
Je hebt er uit de 20 (goed zo!) een hele mooie uitgekozen. Een idyllisch plaatsje knap weergegeven. De compo klopt. Molen en horizon op een sterke lijn. Goede diepte door het water en de afsluiting vooraan. Ik heb echter een klein, nou ja klein, probleem met deze foto. Telkens ik ze bekijk bots ik tegen die omheining dat witte bord en groot opvallend logo. Mijn blik blijft er gewoon vasthangen vooraleer ik al dat moois erachter zie. Je brengt mij, en zeker ook andere kijkers in verwarring. Wat wil je hier tonen? Zulke typisch Hollandse omheiningen kunnen een speciaal effect geven maar dan als hoofdonderwerp tegen een eenvoudige achtergrond. Heb ze zelf gezien op Texel, prachtig en fotogeniek. Wat vind je van deze bewerking? Wordt de foto zo niet rustiger en meer to the point met alle aandacht naar hetgeen je echt wil tonen? Voor mij blijft er zo voldoende afsluiting zichtbaar met nog een prima diepte-effect en kan je nog zien wie de foto gemaakt heeft. Voor de volgende opdracht verwacht ik een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes.
Hallo Vox. In een persoonlijke mail, waarvoor dank, schreef je mij dat je in een streek woont met nogal eentonige landbouwlandschappen. Vooral akkers en weilanden. Begrijpelijk dat het voor een beginner dan niet zo eenvoudig is om er een schone landschapsfoto te maken. Een landschapsfoto hoeft echter niet steeds spectaculair te zijn, en dat bewijs je hier. Je geeft hier heel goed de rust en eenvoud weer van jouw streek. De typische rijen canadapopulieren met een hoeve en vers bewerkte grond. Een wandeling door zulke streek brengt een mens tot rust. Wat de compo betreft zou ik minder van de voorgrond tonen en zo bijsnijden tot een echt landschapsformaat. Er blijft dan nog voldoende grond over om een beeld te vormen van de weidse velden. Een foto moet niet steeds alles tonen en soms dingen overlaten aan de verbeelding van de kijker. Zo komt de horizon op een sterke 2/3de lijn en de hoeve op een sterk punt. Door het weglaten van de witte gebouwen rechts wordt de blik niet uit de foto getrokken en leg je alle aandacht naar je goed gekozen onderwerp. Je weet de aantrekkelijke delen van een landschap er uit te kiezen. Nog wat werken aan de compo en je bent er. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een detail in een dorps- of stadszicht. Succes.
PS. Ik heb de foto technisch (kleuren, contrast en helderheid) aangepast. Dit is geen onderdeel van de les. Als je het wil kan ik je daar privé verder bij helpen.
Hallo Vox. Die bramen kunnen uitgroeien tot geweldige struiken en dat laat je hier mooi zien. De compo zit goed met het einde van de weide op een sterke 2/3de lijn. De paaltjes op de voorgrond zorgen voor extra diepte. Goed gezien. Toch zie ik deze foto weeral als een onderwerp in een landschap. Er zal daar zeken de mogelijkheid zijn om een overzichtelijk landschap te fotograferen. Daarom wordt dat de volgende opdracht. Het zal mij beter een idee geven van jouw visie op de compo en je hierin verder te helpen. Succes. Groetjes Sloeber
Hello OmaLolo. Een bank die uitnodigt om even te rusten en van de omgeving te genieten onder de prachtige beuken. Prima diepte door de kleuren van de vakken, de fietser en schaduwen. Goed gekozen onderwerp dat wel wat concurrentie heeft van de dikke beukenstammen. Door zo bij te snijden komen het onderwerp en de fietser echt op de kruising van de sterke lijnen (sterk punt) met iets minder afleiding van de achtergrond. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Vox. Ik heb jouw foto al enkele dagen meermaals bekeken en snap niet goed de bedoeling ervan of wat je er nu precies mee wilt uitdrukken. Een landschap kan heel breed geïnterpreteerd worden. Van een detail tot een wijds overzicht. Ik vermoed dat je hier meer een detail wilt tonen met de twee prachtige knotwilgen als blikvanger. Daar ben je gedeeltelijk in geslaagd. Maar waarom moest de wirwar van struiken en huizen erbij? Beginnende fotografen maken dikwijls de fout zoveel mogelijk in één beeld te willen persen. Niet doen. De foto komt zo heel druk over en vraagt van de kijker veel inspanning om het totaalbeeld te vatten. Dit doet hij liever in één oogopslag zodat de bedoeling van de fotograaf meteen duidelijk wordt. Bij dit beeld gaat de interesse vlug verminderen door het overaanbod aan elementen. Een landschapsdetail houdt men best zo eenvoudig mogelijk met alleen het essentiële en boeiende erin. Het zal de kijker onmiddellijk aanspreken en hij zal er gegarandeerd langer naar kijken. Zie ik daar links niet een vijver met een mooie bomenrij erachter. Daar zit volgens mij een schone landschapsfoto in mét de knotwilgen erbij. In de aangepaste uitsnede krijgen de knotwilgen, die ik ook iets rechter heb gezet, onmiddellijk alle aandacht. De rest laat nog voldoende van de schone omgeving zien zonder afleidende elementen, het eigenlijke doel van een detailfoto. Ik ga je deze opdracht laten overdoen. Gewoon om je de gelegenheid te geven een overzichtelijk landschap (eigenlijk de eerste opdracht van de les) te maken. Details komen later nog aan bod. Denk aan de 2/3de sterke lijnen en punten. Lees zeker eens mijn vorige besprekingen over deze opdracht. Succes. Groetjes SLoeber
Hallo Christine Met je eerste inzending laat je duidelijk enkele beginnersfouten zien. Geen probleem hoor. Zo zijn we allemaal begonnen. Vooreerst heb je teveel op de foto willen tonen. Wat omkadering van enkele takken op de voorgrond kan heel fraai overkomen en zorgen voor extra diepte. Hier toon je van het goede teveel. Een echte “doorkijk” kan je dit ook niet noemen. Als ik de foto bekijk gaat mijn blik direct naar de wilgentakken rechts en komt de achtergrond, het landschap op de tweede plaats. Ik denk niet dat dit jouw bedoeling was met deze foto. Alleen de takken van de boom links waren meer dan voldoende geweest met nog een wijds ongestoord zicht op de achtergrond. Bij zulke landschappen probeert men meestal de horizon op een sterke 2/3de lijn te plaatsen. Als je naar de foto met raster kijkt zal je zien dat de boom ook niet op een sterke lijn staat. Dit vind ik hier minder erg. Hij staat nog voldoende “in” de foto en zo accentueert je mooi de vrije ruimte. De nieuwe uitsnede geeft je meteen een idee van hoe het beeld de aandacht naar het echte onderwerp brengt met nog enkele takken en de boom die voor een goede diepte zorgen. Moest je nog eens op deze mooie locatie komen probeer het dan opnieuw met nog meer gebruik te maken van de weidepalen voor een mooie diepte. Probeer zeker verschillende standpunten uit. Je zal versteld staan van het resultaat. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een aantrekkelijk onderwerp in een landschap. Groetjes Sloeber
Hallo Pascalleke. Prima eerste inzending met aantrekkelijke compo. De rivier vertrekt uit de linker hoek en eindigt op een sterk punt boven waar de blik wordt naartoe getrokken via een diagonaal. Echt volgens de regels van de kunst. De horizon ligt niet op een sterke lijn. Dit vind ik hier niet zo erg. De prachtige kleuren van de voorgrond heb je hier heel goed voorrang gegeven op de eentonige lucht en je zorgt zo ook voor een mooie diepte. Prima belichting die de keuren van het scherm doen spatten en de heiïge lucht op de achtergrond schitterend weergeeft in deze tegenlichtopname. Wel opletten met lensflair ,de rij met gekleurde bolletjes, ontstaan doordat het zonlicht onder een bepaalde hoek op het objectief valt. Soms kan je daar heel knappe sfeerfoto’s mee maken. Hier vind ik ze eerder storend. Dit kan je proberen te voorkomen door met de hand het zonlicht wat tegen te houden. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto met een aantrekkelijk onderwerp in een landschap. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo OmaLolo. Prima eerste inzending. Heel mooie herfstkleuren in combinatie met het nog frisse groen in de vijver en de heldere weerspiegeling. Heel goed opgemerkt dat parklandschap. In deze compositie vallen mij onmiddellijk drie dingen op die ik zou vermijden. -1 De afgesneden plant links. -2 de grote grijze ruimte rechts onder. -2 het afgesneden bruggetje. Zoals ik hier regelmatig schrijf (moet zeker vorige besprekingen eens lezen) is het beter van geen delen van onderwerpen tegen kaders te plakken bij zulke foto’s. Hier trekt je werkelijk de blik langs beide zijden uit het beeld. Ik veronderstel dat het bruggetje niet nog verder doorloopt en dat er aan de andere kant ook zo’n torentje staat. Je hebt de horizon wel perfect op een sterke 2/3de lijn geplaatst. Hier had ik echter meer naar links en hoger gekaderd, op een cm. komt het echt niet hoor. Zo kreeg je boven meer van de mooie herfstkleuren en onder minder van de toch enigszins eentonige grijze ruimte. Het totaalbeeld komt zo meer “in” de foto. Al met al toch een mooi uitgekozen plekje wat getuigd van goed inzicht en dat belooft voor de toekomst. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een aantrekkelijk onderwerp in een landschap. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo sarco007. Schitterende binnenkomer. Genomen vanaf een goed gekozen standpunt zodat je een mooie diepte en veel ritme in de foto krijgt. Om de mooie weerspiegeling weer te geven heb je de horizon in het midden geplaatst . Meestal probeert men die op een sterke 2/3de lijn te zetten maar daar het geen wet van Meden en Perzen is past het hier heel goed in deze foto. Wat je wel moet vermijden is delen van onderwerpen tegen het kader te plaatsen (plakken). De stam links trekt de blik uit de foto vooral omdat het boompje de aandacht al naar die kant trekt. Je hebt dat waarschijnlijk gedaan in een streven naar symmetrie om de oever links en rechts hetzelfde te hebben. Een heel aanvaardbare beslissing. Toch geef ik de voorkeur aan de uitsnede die het onderwerp volledig “in” de foto houdt. Mocht je daar nog eens komen met zulke mooie lucht probeer dan door in of uit te zomen of een iets ander standpunt een perfecte symmetrie te bekomen zonder stammen tegen het kader. Probeer dan ook eens in portretstand een foto van één oever met nog meer van de bomen en weerspiegeling erop. Je zal versteld staan van het resultaat. Ik heb in de foto ook het groen iets verminderd. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een aantrekkelijk onderwerp in een landschap. Hou hier dan rekening met de toepasselijke regel van derden, liefst zonder kader errond. Zie je ook het verschil zonder het grote logo. Gelukkig staat dat niet in het origineel maar probeer dat hier in de toekomst toch maar te vermijden. Simpele aanpassing in BDsizer. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Beredoke Bij het herhaaldelijk belijken van jouw foto gaat mijn aandacht steeds onmiddellijk naar de kerk. Een gebouw dat door zijn kleur heel erg opvalt. Maar…ik vermoed dat jouw onderwerp hier het beeld van de man en hond is. Prima uitgekozen. Toch eist het niet onmiddellijk de aandacht op wat bij deze opdracht wel de bedoeling is. Door de foto zo bij te snijden en de donkere delen wat op te lichten lukt dat beter. De uitsnede is een kwestie van smaak. Van mij mogen de bomen er helemaal op al komt de vierkante ook heel fraai over. Nu zal de kijker onmiddellijk het beeld bekijken, het een tijd bestuderen en pas nadien zien dat het voor een kerk in het dorp staat en. Opdracht gelukt! Wil je toch een foto met de kerk als hoofdonderwerp en blikvanger en het standbeeld als sfeermaker (hier wordt de aandacht van de kijker teveel verdeelt tussen de twee) dan kan je werken met het grootste diafragma van jouw objectief, scherpstellen op de kerk en zorgen voor een wazige voorgrond die niet teveel aandacht opeist. Na deze foto kan je de kijker dan de uitsnede tonen met het beeld in detail. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groetjes Sloeber
Een fraai zicht op de dorpskern met de kerktoren als blikvanger. Prima compo met de horizon en toren op een 2/3de lijn. De hoge boom vult de ruimte rechts heel goed op en zorgt voor extra herfstkleur. Het riet vooraan geeft extra diepte. Prima gekaderd vanuit een goed gekozen standpunt. Wat de afwerking betreft zou ik het halve huis links wegsnijden, het geeft geen meerwaarde en trekt de blik uit het beeld. Ook komt de toren zo iets meer in de foto. Het geheel komt nogal wazig en iets te somber over ten nadele van de herfstkleuren en mooie belichting van de lage zon op dit uur van de dag. Door in de presentie iets meer helderheid te geven en een tikkeltje blauw te verminderen komt de belichting er beter uit en wordt de foto warmer wat de herfstkleuren accentueert. De opdracht was hier een onderwerp in een landschap. Alhoewel een heel mooie foto vind ik dat ze er niet volledig aan voldoet. We gaan deze houden als onderwerp in een dorps- of stadszicht. Voor jouw volgende opdracht verwacht ik dan een echt landschap met een boeiend onderwerp erin. Succes. Groetjes Sloeber
Als onderwerp in een stadszicht vind ik deze niet geslaagd. Het is meer een foto die de architectuur van een heel gebouw weergeeft. Misschien bedoelde je het spandoek als onderwerp. Wel opvallend maar op zich niet zo interessant voor de kijker en eerder storend tegenover het gebouw. Het standbeeldje linksonder lijkt me een mooi onderwerp waar iets mee aan te vangen is. Ik ga je deze opdracht opnieuw laten uitvoeren. Er is in een stad of dorp toch genoeg te zien dat, gefotografeerd op een creatieve manier de kijker kan boeien. Succes.
Je hebt oog voor de mooie plekjes in de natuur. Heel goed uitgekozen. De compo is goed maar kan beter. Vooreerst gaan we de foto rechtzetten, helt af naar links. Soms zegt men dan "De vijver loopt leeg". Je wou er de bootjes bij op de voorgrond maar om de horizon op een sterke 2/3de lijn te krijgen moest je hoog kadreren. Hierdoor is het onderste bootje afgesneden en trekt zo de blik weg uit de foto. Hier had je lager kunnen kadreren zodat het bootje er helemaal opstond en het huisje boven na wat bijsnijden op een sterk punt. Van de lucht gaat dan veel af ten voordele van de vijver en omgeving die dan meer aandacht krijgen. Probeer het gerust als de daar nog eens moest langsgaan. Zoals de foto nu is zou ik ze zo bijsnijden. De oever, die hier dienst doet als horizon komt op een sterke lijn en het huisje op een sterk punt. Minder grote donkere boom links komt de foto en het totaalbeeld zeker ten goede en trekt de aandacht meer naar het mooi gekozen deel. Het beetje bloeiende riet op de voorgrond zorgt voor extra sfeer en diepte. Al met al toch een mooie binnenkomer. Je oog voor mooie dingen voorspelt veel goeds. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp dat meteen opvalt in een landschap. Succes.
Hallo Hoflijk. Een binnenkomer met een compositie als perfect voorbeeld m.b.t. de 2/3de indeling. De paarden staan op een sterk punt. De oever die hier dienst doet als horizon op een sterke 2/3de lijn. Hier valt voorts nog weinig aan toe te voegen wat betreft de compositie. De afwerking kan beter. Er zit een blauwe zweem over de foto. Denkelijk te wijten aan de verkeerd ingestelde witbalans. Ik heb die even op automatisch gezet met volgend resultaat. Als deze blauwzweem ook bij andere foto’s hebt toch eens grondig de handleiding van jouw camera lezen voor de instellingen en eventuele aanpassingen hiervan. Voor de volgende opdracht veracht ik een foto van een onderwerp in een landschap. Groetjes Sloeber