De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
29-03-2016
WalterW - Onderwerp in een landschap.
Hallo Walter. Een bijzonder mooie foto met een perfecte compo. De horizon op een sterke 2/3de lijn en het kunstwerk op een sterk punt. Ook een goede vlakverdeling waar het kunstwerk prachtig in past. Genomen vanuit een goed gekozen standpunt waardoor de bedoeling van het kunstwerp prima wordt weergegeven in de grote ruimte. Knap gedaan. Wat de afwerking betreft mis ik wat pit. Hel lijkt wel of een lichte nevelsluier over hangt. Als je het RGB histogram bekijkt zal je zien dat er links en rechts van de berg erg veel ruimte is. Door heel eenvoudig de buitenste schuivers er dichterbij te trekken verhoog je de intensiteit van het beeld en de mooie kleuren. In LR kan je eventueel dee helderheid (clarity) verhogen en iets meer contrast geven. Voor de volgende opdracht verwacht ik een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Tassijns. Knap uitgekozen dit deel van het Antwerps gerechtsgebouw. Er zitten diagonalen in de foto die de blik naar het topje van het dak leiden. Deze top eindigt dan nog op een sterk punt wat de compo perfect maakt. Knap gezien. Wat de uitsnede betreft vind ik dat stukje dak helemaal links er teveel aan. Ik zou vertrekken van een meer volledig deel. Het kleine stuk werkt eerder afleidend en trekt de blik weg van het geheel. Een oneven aantal objecten en/of aandachtspunten komt ook beter, rustiger over. Door er een vierkante uitsnede van te maken verdwijnt het toch wat rommelige deel rechts, wordt de basis (lijnenspel) strakker en ga je nog meer in detail wat de opdracht zeker ten goede komt. Toch een heel mooie afsluiter van deze lessenreeks die je met vrucht hebt afgesloten. Op naar de volgende les Ritme & Structuur. Meld je aan bij Marsje voor de eerste opdracht en klik even op de foto van het blog hier rechts om er alvast kennis mee te maken. Nog veel succes met volgende de lessen. Groetjes Sloeber.
De paassfeer zit heel mooi gevat in dit stilleven. Mijn aandacht ging onmiddellijk naar de eitjes en kuiken dat uit het ei komt dat je denkelijk om het bord er helemaal op te hebben op een sterke lijn hebt geplaatst maar wel horizontaal heel centraal. Pas nadien zag ik het kuiken in het ei helemaal rechts. En dat verdiend meer aandacht. Door het dicht tegen het kader te plaatsen breng je het wat buiten het beeld. Je hebt het eigenlijke onderwerp, kuikens en eieren zodanig naar één kant geschoven dat het beeld wringt, en helemaal niet rustig overkomt wat toch de bedoeling is bij zo’n stilleven. Door de bewerking heb ik geprobeerd het opnamestandpunt zo te verleggen dat het geheel alle aandacht krijgt, rustiger en meer een echte close-up wordt. De bedoeling van een close-up is om door dingen uit de omgeving weg te laten een onderwerp of object echt in de kijker te zetten. Dus minder overzichtelijk zoals jij het hier toont. Ook een lager standpunt had de creativiteit verhoogd en het geheel minder registrerend (zoals men het van voor op de eerste zicht ziet) getoond. Zo zou je ook van heel dichtbij het rechtse ei met kuiken als hoofdobject kunnen fotograferen met de grootste lensopening zodat je een mooie dof krijgt met de rest als sfeer op de achtergrond. Voor de volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw. Succes.
Hallo tassijns. Je maakt het mij heel gemakkelijk met deze knappe macro. Altijd prettig om naar te kijken die eerste bloeiers. Vooral als ze dan nog zo mooi weergegeven worden. De stamper springt eruit door de schitterende kleuren en perfecte compo op een sterk punt. De perfect belichte bloem (goede doortekening in lichte en schaduwdelen) steekt mooi af tegen de donkere achtergrond. Mooie uitsnede. Voor de volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Rudi. Mooi beeld van dit steegje genomen vanuit een goed gekozen standpunt. Goede diepte die mooie de blik naar het witte huis en de kerktoren op een sterke lijn leidt, vertrekkend vanuit een hoek. Prima stadsfotografie. Ik heb het perspectief aangepast om de toren recht te zetten, iets blauw verminderd om de warme kleuren van de bakstenen te benadrukken en ook iets opgelicht om de structuur van vooral de donkere muur rechts meer doortekening te geven. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groetjes Sloeber
F. de Bouwer- onderwerp in landschap-2de inzending.
Hallo Rudi. En of dit een onderwerp in een landschap is! Knap gezien. Het huisje, mooi gekaderd tot net voorbij de sterke lijn, eist onmiddellijk alle aandacht op. Prachtige structuur van de klimroos tegen de oude gevel. Het blauwe raampje maakt het af. Alhoewel het onderwerp hier wordt afgesneden en echt tegen het kader plakt trekt het de blik geenszins uit de foto. Integendeel. De kijker wordt na het bestuderen van het onderwerp gedwongen verder te kijken naar het landschap erachter waar de rij knotwilgen een mooie depte creëren. Voor mij een eenvoudig, heel aangename foto het bekijken waard. Proficiat. Het enige wat ik persoonlijk zou doen is die moderne schouw wegpoetsen. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps- of stadszicht. Succes. Groeten Sloeber
Goed gekozen onderwerp op de juiste plaats gezet. Het monument en het einde van het grasperk (horizon) op een sterke lijn. Prima gedaan. Hier zou ik een standpunt meer naar links gekozen hebben. Zo zou de boom en monument niet één geheel vormen. Vrij voor het huis, waar nu de auto staat, zou het beter tot zijn recht komen. De boom rechts zou los van het kader komen te staan en de takken links verdwijnen. Twee elementen die op deze plaats hier de blik uit de foto trekken. Iets wat men zoveel mogelijk moet vermijden. Wat het totaalbeeld betreft laat je heel veel van de omgeving zien waardoor het geheel druk overkomt en de aandacht nogal wegtrekt van het onderwerp. Door zo bij te snijden worden monument en bomen erachter een echte aandachtstrekker op een sterke plaats met toch nog voldoende overzicht voor de opdracht. Sommigen zullen opteren voor een totaalzicht van het plein. Persoonlijk vind ik het gebouw rechts met de vele ramen niet zo fraai en samen met het grote grasperk niets bijdragen aan de foto. Voor de volgende opdracht verwacht ik een Macro of close-up. Succes.
Heel mooi lijnenspel van de kale bomen goed afstekend tegen de achtergrond. Hier zo ik meer naar links gekaderd hebben. De open ruimte rechts valt dan weg en de knotwilg links komt meer in de foto. Terug een heel mooie overzichtsfoto waarin ik een echt opvallens onderwerp dat afsteekt tegen de rest mis. De bomen zijn prachtig, samen met de knotwilg maar die gaat wel helemaal op in de achtergrond waardoor die dus niet echt opvalt of afsteekt. Het onderwerp beslaat hier de gans foto en dat is niet de bedoeling van deze opdracht. Daarom ga ik je deze laten overdoen. Er zal daar toch ergens een onderwerp te bespeuren vallen dat zodanig kan gefotografeerd worden dat het echt de blikvanger van de foto wordt. Een stalletje, oude drinkbak voor de koeien, een solitaire boom enz… Succes.
Hallo Pinkellotje. Een heel mooie afsluiter van deze lessenreeks. Het totaalbeeld primeert hier over de regel van derden. Normaal had de witte punt van het dak op een sterk punt moeten staan maar jij hebt gekozen om de mooie weerspiegeling van de boom erbij te zetten. Prima beslissing en een bewijs dat vaste regels wel eens mogen overtreden worden. Ook mooie vlakverdeling en kleuren met enige ritme en structuur in de diepte en voorgrond. Knap werk. Eén klein detail. De fijne takjes boven en links zou ik klonen. De lucht wordt er rustiger door. Je hebt de regels van compositie voldoende onder de knie en mag overgaan naar de volgende lessenreeks Ritme & Structuur. Klik even op de link (foto) rechts dan kan je er ineens mee kennismaken. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo tassijns. Typisch weidelandschap met heel mooie achtergrond. Prima compo met de horizon op een sterke lijn en de tractor als onderwerp op een sterk punt. Prima gedaan. Opletten met de sluitertijd. Als je deze foto genomen hebt op statief, geen probleem. Uit de losse hand is 1/50 sec. wel kantje boord. Beter dan de iso wat verhogen voor een wat snellere sluitertijd. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een dorps-of stadszicht. Succes. Groeten Sloeber
Hallo Rudi. Een foto perfect gemaakt volgens de 2/3de regel. Het einde van het stoppelveld (horizon) en de populier als rustpunt en blikvanger op de sterke lijnen. Door deze compo en de hoogte van de bomen verdeel je de foto horizontaal in exact drie gelijke delen waarvan vooral het onderste nogal eentonig overkomt. Dat maakt het geheel nogal statisch en minder aantrekkelijk voor een landschap. Een kronkelweg door het veld en de helft minder lucht zou hier al een hele verbetering zijn. Ik schreef het hier vroeger al. Deze 2/3de regel is een goede leidraad maar geen wet van Meden en Perzen. Door zo bij te snijden wordt de foto veel eleganter met alle aandacht naar het bos, waarin de witte berkenstammen structuur geven en naar de mooie blauwe lucht. Ik vermoed een lichte groene waas over de foto. Door die te verminderen en de foto iets op te lichten komen de warme kleurschakeringen beter tot hun recht. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een onderwerp in een landschap. Succes. Groeten Sloeber
Hallo Pinkellotje. Perfecte compo met het beeldje op de juiste plaats en de kop van de kip op een sterk punt. Kan niet beter. Wat de verdere afwerking betreft vind ik het spijtig dat de achtergrond echt scherp is in tegenstelling tot het beeldje. Ik heb de rollen hier omgedraaid . De achtergrond wat waziger gemaakt en het beeldje wat verscherpt. Je had het beeldje verder van de muur moeten plaatsen en beter letten op de lichtinval. Zo had je ook die donkere schaduw erachter (vooral die achter de kam op de kop werkt heel storend) en de lichte plek op de buik kunnen vermijden. Met de bewerking heb ik geprobeerd om te tonen hoe de foto er dan ongeveer zou uitzien. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een modern gebouw of een detail ervan. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Walter. Je vroeg of een zee/strand ook een landschap is. Natuurlijk, net als de duinen. De zee hoeft er niet steeds bij om de mooie duinennatuur te tonen. Dat laat je hier duidelijk zien. Bij de eerste blik wordt mijn aandacht onmiddellijk naar de weg getrokken die dan naar de vuurtoren leidt. Goed gezien. Bijna gelijk zie ik dan dat grote rode dak rechts. Terwijl ik van het landshap wil genieten komt dat dak als spelbreker steeds weer om aandacht vragen wat de rust verstoord. Was dat jouw bedoeling? Ik denk het niet. Wat de compo betreft ligt de horizon op een sterke lijn, net als de rij weidepalen onderaan en de weg, wat een goede vlakverdeling geeft. Door er een heel weids panorama van te maken heb je de vuurtoren, toch een aantrekkelijk onderwerp en blikvanger, een beetje buiten het geheel geplaatst. Ik weet niet wat er links nog te zien was maar als dat ook natuur is had ik meer naar die richting gekadreerd. Zo kwam de toren op een sterk punt, maar de weg in het midden. Niet gemakkelijk hé. Dit had je zeker kunnen oplossen door een ander standpunt, meer rechts te kiezen. De weg zou dan ook in een diagonaal naar de toren leiden wat meestal voor een fraaie diepte zorgt. Als het mogelijk is even een wandelpad (eerste zicht op de omgeving) te verlaten geeft soms mooie resultaten. Ik heb de foto wat aangepast om een compo te bekomen die iets rustiger is en meer volgens de 2/3de regels. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een opvallend onderwerp in een landschap. Succes. Groeten Sloeber
Hallo Stassijns. Prima binnenkomer. Rustig landschap met mooie diepte door de sporen in het groen en de vlakverdeling in de voorgrond. Mocht iets lager gekadreerd worden voor meer sporen en minder eentonige grijze lucht. Zo kwam de horizon ook op een sterke 2/3de lijn. De boom staat niet exact op een sterke lijn maar dat vind ik hier niet storend gezien de fraaie bomenrij. Op een centimeter min of meer komt het niet op aan. Ik heb de indruk dat de foto, gezien de stand van de bomen, wat afhelt naar links. Wat de instelling van de camera betreft. Door de belichting iets verhogen, hier +1EV kan je meer doortekening krijgen in lichte en donkere delen op voorwaarde dat je nadien aanpast. Best dan ook in RAW (NEF bij Nikon) fotograferen zodat alle originele gegevens in de foto zitten. Ik heb in LR de belichting aangepast en je ziet goed het verschil in de lucht die nu mooi doortekend is. Voorts zo ik de foto bijsnijden tot een echt panorama met de horizon meer op een sterke lijn. Voor de volgende opdracht verwacht ik een foto van een detail in een landschap. Succes. Groetjes Sloeber
Pinkelotje - Onderwerp in een dorps- of stadszicht.-2de inzending
Hallo Pinkellotje. Je hebt er nu echt je werk van gemaakt. Bedankt voor de serie foto’s die je mij privé stuurde. Je hebt mijn raad goed opgevolgd en vanuit verschillende standpunten foto’s genomen. Het resultaat is er dan ook naar. Veel beter. De foto die je hier toont is voor mij niet de beste uit de serie. Kiezen is soms moeilijk hé. Ze komt nogal druk over met enorm veel concurrentie (afleiding) voor de pomp van het grote witte vlak. Je hebt dat zeker gedaan om de pomp op een sterke lijn te plaatsen. Het is zoals men zegt kiezen tussen de pest en de cholera. Als we de foto kroppen naar vierkant krijg je al een rustiger beeld met alle aandacht naar het onderwerp en een mooie diagonaal naar het paaltje. Nu valt wel heel erg op hoe de pompt tegen het raam komt en er zo als het ware één mee wordt. Niet zo fraai om het onderwerp er te laten uitspringen. Een stapje of twee meer naar rechts had dit kunnen voorkomen. Normaal mag ik privé-inzendingen niet bespreken maar hier toch een uitzondering. Van al jouw foto’s vind ik de onderste hier de mooiste. Rustig hoekje met opvallend onderwerp, de bank erbij, mooie compo en zicht op de rustieke gevel. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Groetjes Sloeber
Vox - Onderwerp in dorps- of stadszicht. - 2de inzending.
Hallo Vox. Je toont hier een knap staaltje van symmetrische compositie. De dieptelijnen van de dakgoot en straatdorpel komen mooi samen om een punt net midden links op de foto. Bij een traditionele compo laat men dit meestal eindigen op een sterk punt. Hier past het mooi in de symmetrische compo. Spijtig dat je niet iets meer naar links gekaderd hebt. Dan stond de villa en helemaal op in het beeld. Nu trekt ze tegen het kader de blik uit de foto. Toch moet ik weeral opmerken dat je hier de opdracht niet uitgevoerd hebt zoals ze bedoeld is. Ik zie wel mooi overzicht van verzorgde voortuintjes maar geen echt detail dat alle aandacht opeist. Met één van die mooie struiken viel toch wat te proberen. In de laatste uitsnede kan je ongeveer zien wat ik bedoel. Maar de paal staat dan heel opmerkelijk in de weg. Nog beter was geweest net voorbij die paal te gaan staan of er naast in het voortuintje en vandaar te focussen op een van de struiken als hoofdonderwerp. Kan je het daar of op een andere plaats nog eens overdoen? Der komt beslist een leuke foto uit. Groetjes Sloeber
Hallo OmaLolo. Het beeldje staat er mooi op . Tamelijk centraal met toch iets meer ruimte links in de kijkrichting. Niet volgens de 2/3de regels maar voor mij toch een prima foto als het de bedoeling was het beeldje weer te geven zoals in een catalogus van een tentoonstelling waarin het zeker niet zou misstaan. Als we de regel van derden toepassen wordt het toch een iets aangenamer en minder sec beeld. Je hebt hier wel een egale achtergrond maar als je het beeld verder van de muur zet komt het er beter van los. Voor de volgende opdracht verwacht ik een detail van een modern gebouw. Groetjes Sloeber.
Pinkelotje - Onderwerp in een dorps- of stadszicht.
Hallo Pinkellotje. Mooie pomp maar telkens ik de foto zie botst ik er tegen en vraag mij af of die niet op een sokkel met opvangbak staat die ook de moeite waard is om te bekijken. Je hebt de weg genomen zoals alle voetgangers die er langs lopen. Spijtig dat je vanuit dat standpunt alles gewoon geregistreerd hebt. Het onderwerp valt wel erg op maar je presenteert het op een weinig creatieve manier. Ik vind deze compo en het totaalbeeld helemaal niet boeiend. Er zat meer in. Enkele passen naar rechts, wat verder af. De pomp er helemaal op met de rij huizen erachter als diepte zonder al die auto’s die teveel aandacht opeisen. Een deel van de fraaie bestrating op de voorgrond eventueel vanuit een lager standpunt zou de foto dynamischer maken. Je loopt op de straat, ziet van ver die pomp. Die wil je fotograferen. Het onderwerp heb je, nu nog de afwerking. Vóór je zo’n foto maakt loop dan even rond je onderwerp (opletten voor het verkeer). Bekijk het vanuit verschillende standpunten. Let op de achtergrond en de dingen die je er wel of niet bij wilt. Probeer je een beeld te vormen van hoe de foto er zal uitzien (ingebeelde kadrering). Na wat oefenen wordt dit op den duur een reflex. Ik ga je deze moeilijke opdracht laten overdoen. Indien mogelijk terug op deze plaats. Benut al jouw creativiteit. Maak verschillende opnames, haal er nadien de mooiste uit en verras me met het resultaat. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo Vox. Het huis staat er heel mooi op maar ik denk dat je de opdracht niet goed begrepen hebt. Deze is een onderwerp in een dops- of stadsZICHT. Het onderwerp domineert hier de hele foto. Van een dorp of stad is er verder niets te zien. De bedoeling van deze opdracht is om een onderwerp te selecteren en dit weer te geven met nog voldoende zicht op de omgeving. M.a.w. de sfeer weergeven waarin het onderwerp zich bevind. Niet meteen de gemakkelijkste opgave maar heel nuttig om te oefenen met en inzicht te krijgen in composities. Als je de vorige inzendingen en beschrijvingen over dit onderwerp even nakijkt zal je zeker de bedoeling van de opdracht begrijpen. Ik ga je deze opdracht dus opnieuw laten uitvoeren. Succes. Groetjes Sloeber
Hallo OmaLolo. Proficiat. Knappe stads- avondfotografie. Prima belichting en heel origineel uitgekozen onderwerp. Aan de houding van sommigen te zien is de tram in aantocht. Een foto met een verhaal. Wat de compo betreft zou ik voor een meer symmetrische opbouw gaan en zo bijsnijden. Het hoofdonderwerp, de actie in de foto nl. de mensen en vooral hun blik naar de naderende tram (die ik er zelf bij fantaseer maar dat mag, maakt het juist zo spannend) komt zo op een sterke lijn samen met de lichten van de overkapping en de man met wit haar en witte tas als hoofdpersonage. Die twee lijnen zorgen zo voor een symmetrische diepte naar rechts. De rest toont nog voldoende van het stadszicht. Nu kan je natuurlijk en terecht zeggen dat de tramrails die ook een zekere sfeer geven nu verdwijnen. Die zou ik dan eerder gebruiken voor een andere compo waarin ze meer de hoofdrol spelen. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak maar hier vind ik dat het zo fraaie onderwerp en het verhaal alle aandacht verdient in de aangepaste compo en geen mens zich afvraagt of ze nu op een bus of tram staan te wachten. Aan jou natuurlijk de keuze wat je er zelf van maakt. Voor de volgende opdracht verwacht ik een macro of close-up. Succes. Groetjes Sloeber