De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
20-02-2008
Bazielke met broek.
Van opbouw is dit een prima foto met echt sterke elementen.
Het water diagonaal, het jaagpad dat op de goede plaats de brug onder duikt en
de reling vrij dicht tegen de bovenrand omdat de lucht een ondergeschikte rol
speelt. Prachtig.
Toch enkele kleine opmerkingen. Doordat de reling zo dicht
bij de rand ligt, valt de kleinste scheefstand op. Is in het voorbeeld
gecorrigeerd. Tevens is het geheel zwaar onderbelicht hetgeen doodjammer is.
Alle detail onder de brug is verloren gegaan. In het voorbeeld is de zaak wat
opgelicht en warempel komt er nog een bootje uit de schaduw tevoorschijn.
Je mag een nieuwe foto nemen maar wacht even met insturen
tot je een seintje krijgt.
Eerst even over het formaat hetgeen
met zijn 480x321 pixels aan de te kleine kant is hetgeen jammer is voor je
mooie foto. Tracht steeds met 800x600 pixels te werken..
Het koppel op de goede plaats en mooi ingekaderd door de
houten afrasteringen waar de voorste sierlijk omgewaaid is en een charmant
onderdeel van de foto geworden is. De foto zou nog beter uit de verf komen bij
een iets sterkere belichting.
Je hebt me overtuigd van je capaciteiten en je mag doorgaan
naar de volgende sessie ritme en structuur waar ik dan ook je komst zal
aankondigen.
Een pracht van een foto die perfect van opbouw is waar
vooral het brugje en de schuine boom opvallen. Verder is het kleurenpallet zeer
aangenaam om naar te kijken. Zeer jammer dat het geheel teveel onderbelicht is,
anders zou dit een topfoto geweest zijn.
Mooie compositie van de basiliek en het statige huis. Heel
geraffineerd heb je aan de linkerzijde de lucht gefilterd door de takken zodat
de blik automatisch naar de basiliek toe gaat die baadt in het zonlicht met een
voorgrond van schaduw.
Je hebt voldoende aangetoond de basis van compositie toe te
kunnen passen en mag ik je daardoor doorsturen naar de volgende ronde ritme en
structuur. Ik zal je komst aankondigen.
Welkom bij deze compositiesessie waar we je zullen trachten
wat compositieregels bij te brengen om je fotos evenwichtiger en dus sterker
te maken.
Eerst even over het formaat hetgeen met zijn 425x319 pixels
aan de te kleine kant is. Daardoor alleen al komt er te weinig uitstraling uit.
Een formaat van 800x600 pixels is ideaal.
Je hebt het water en het brugje op de goede plaatsen liggen
maar het komt niet genoeg uit de verf omwille van te donker en zoals reeds
geschreven te klein formaat. Wat wel dominerend aanwezig is is de toren die
echter in het midden van de foto staat. Het ware beter geweest dit meer naar links
te leggen door een iets andere positie in te nemen. Ook de overhangende takken
zijn teveel aanwezig om een rustige foto te krijgen.
Je mag een volgende foto insturen die je nu nog moet maken
en waar je rekening houdt met de gegeven adviezen.
Een goede evenwichtige foto met de houtstapel op de goede
plaats. De lucht is nog net aanvaardbaar. De auto op de achtergrond werkt wel
storend. Dit zijn zaken waar je in de toekomst op zult moeten letten. Even de
auto verplaatsen ofwel een andere hoek kiezen.
Je hebt gedurende de afgelopen periode voldoende ervaring
gekregen om met de compositieregels om te gaan en mag je doorgaan naar de
volgende sessie ritme en structuur. Ik zal je komst aanmelden.
Met het kiezen van het
portretformaat benadruk je de loop van de Demer in zijn lengte die aan mooi
afgezoomd is met de goudgele wilgen. Ook het kleurenspel in het water is
opmerkelijk. De compositie met het brugje is nog net aanvaardbaar al had ik dit
liever iets hoger willen zien.
In het voorbeeld is aangegeven hoe
het zou kunnen geweest zijn in een landschapformaat.
Ik heb een tijdje naar je foto
gekeken met wat gemengde gevoelens. Enerzijds is er sprake van een goede opbouw
met de straat, hagen en lantaarnpaal tegen een mooi blauwe lucht maar dan komt
de rechterkant die in de zware slagschaduw ligt van de ceder. Hierdoor gaat de
sfeer weg en krijgt het geheel een wat somber uitzicht. Het ware beter geweest
om deze foto te nemen met de zon schuin achter je.Ook zou ik het huis in het verlengde van de straat wat meer naar
rechts gelegd hebben.
Je mag een nieuwe foto insturen,
eentje die je nu nog moet maken.
Op het eerste zicht een vrij eenvoudige compositie maar wel
goed uitgevoerd met het groepje bomen aan de rechtse kant schermvullend te
maken en aldus de blik naar het water toe te dwingen dat daar heerlijk
diepblauw ligt te liggen. Het lijkt alsof de bomen op een eilandstreep liggen
temidden van het blauw.
Met deze maar ook met je laatste inzendingen heb je me
overtuigd dat je rijp bent voor de volgende ronde ritme en structuur welke
gegeven wordt door collega Vonny die ik dan ook van je komst zal verwittigen.
Beleef intussen veel genoegen aam je hobby fotografie.
Welkom Bazielke in de compositiesessie waarin we je zullen
helpen om mooie fotos nog beter te maken. Eventuele kritieken die misschien
hard over kunnen komen zijn steeds opbouwend bedoeld. Het is slechts door het
maken van fouten dat je er van kunt bijleren.
Na deze inleiding over tot je foto die geen enkele
onvolkomenheid heeft waarvoor mijn felicitatie. Het is weliswaar een vrij
eenvoudige opzet van structuur maar daarom niet slechter, integendeel. Hier is
het klassieke lijnenspel die allen leiden naar het rechtse onderste sterke punt
toegepast. Punt uit. Prachtig.
Als de wandelaars in de verte nog iets dichter bij waren
geweest hadden die nog een toegevoegde waarde kunnen leveren.
Je mag een volgende foto insturen. Wel eentje die je nu nog
moet maken.
Je hebt je best gedaan om er iets structureel goeds uit te
halen van dit vergezicht. De horizon ligt goed op de onderste sterke lijn
terwijl de boom zorgt voor het poortjeseffect hetgeen meer diepte geeft.
Echter in je ijver wil je teveel laten zien hetgeen al snel
leidt tot een wat chaotisch beeld. De grootste boosdoener is de beukenhaag die
als het ware je foto in twee splijt. Het linker gedeelte zou alle aandacht
moeten krijgen maar krijgt zware concurrentie van de weg aan de rechterkant.
Tevens vormt de boomstam een te grote zwarte vlek links boven.
In het voorbeeld is er een poging gedaan om wat meer rust in
het geheel te brengen al is dit niet voor 100% gelukt. Daarvoor was er een iets
andere positie nodig tijdens het fotograferen. Een draai naar links en een
stapje naar voren of meer inzomen. Het monument is op de rechtse sterke lijn
gelegd met een stuk weg af te knippen en hetzelfde is aan de bovenkant gedaan
om de zwarte vlek te verminderen, maar ideaal is het niet.
Je mag een volgende foto insturen die niet zwaarder dan 140
Kb mag zijn.
Vorige keer had ik je gevraagd om een foto in te sturen
waarin al je kunnen gestoken was. Wat je nu laat zien is op vlak van compositie
weliswaar goed maar al dat goed wordt in de hoek geduwd door een te zwaar
onderbelichte foto.
Eerst het goede. De knotwilg en de struiken aan de
achterzijde omzomen prima het water terwijl je een mooie blauwe lucht met wat
witte bewolking hebt. Dit is ruim voldoende.
Nu even over je instellingen. Je EV is 1 en dit gekoppeld
met een matrix lichtmeting vraag je eenvoudig weg om een erg zware
onderbelichting. De matrixmeting berekent de gemiddelde lichtsterkte en
aangezien er erg veel (ca 50%) lucht voorkomt is het gemiddelde niet aangepast
voor de struiken en bomen. Het ware beter geweest om met een centrum of
spotmeting gewerkt te hebben ofwel met een 0 EV. In het voorbeeld is er meer
licht toegevoegd om het verschil te laten zien.
Mag ik je nog eens vragen om een perfecte foto in te sturen
vooraleer ik je doorstuur naar de volgende ronde?
Met deze foto laat je zien dat hoe minder er wordt getoond
des te sterker de foto wordt. Immers meer dan de sfinx en de taxushaag is er
niet te zien. Eigenlijk niet helemaal correct. er is nog een stukje gebouw te
zien naast de sfinx en is in het voorbeeld weggecloond om een volledig zuiver
beeld te krijgen. De sfinx staat of ligt zeer toepasselijk op de linkse sterke
lijn en de bovenkant sokkel op de onderste sterke lijn. Heb een tijdje naar de
scheefstand van de sokkel gekeken wat enigszins storend werkt. doch dit is een
gevolg van je positie.
Je mag een volgende foto insturen maar dan wel in verkleind
formaat van 800x600 pixels en niet groter dan 140 Kb. Deze foto had je
onverkleind ingestuurd!
We mogen naar een erg sterke foto kijken op gebied van
compositie. De drie grote stenen zijn de hoofdrolspelers en staan dan ook
terecht op het linkse onderste sterke punt. Vervolgens is er een diagonale
werking met het Japanse ornament aan de rechterkant, nog versterkt door de
grasrand en stukje boordstenen. Het gouden siergras en de groene coniferen
zorgen voor de gedroomde achtergrond.
Als je dit kunt dan ben je ook bekwaam om door te gaan naar
de volgende sessie ritme en structuur welke gegeven wordt door collega Vonny
die ik dan ook zal verwittigen van je komst. Wens je nog veel aangename uren
toe bij het uitoefenen van je hobby. Tracht wel je fotos in te sturen niet
groter dan 140 Kb.
Met deze foto laat je zien dat compositieregels slechts
hulpmiddelen zijn om tot een sterke foto te komen en dat je zonder deze toe te
passen ook mooie resultaten kunt bereiken. We doen in deze sessie niet flauw en
autoritair, dat hebben we vroeger maar al te vaak moeten ondervinden.
In een klassieke compositie had het restaurant op het linkse
onderste dan wel bovenste sterk punt gelegen. Ik ben er trouwens van overtuigd
dat je dan een nog sterkere foto zou gekregen hebben. In het voorbeeld is de
gespiegelde versie weer gegeven die mijn inziens een sterkere werking heeft.
Hier weer een foto deze keer een bloem geprobeerd. Deze
foto gemaakt na lezen van tip macro en flits gebruiken. Klopt het dat het
hoofdonderwerp goed belicht is en de achtergrond onderbelicht is?
Jammer dat de excifgegevens niet bij de foto zitten. Dit ontneemt me de
mogelijkheid om je foto echt naar waarde in te schatten. Het is in elk geval
een erg sterke en mooie foto geworden waar je vooral de takken erg goed gelegd
hebt want deze vormen de structuur waartegen de bloem pas echt goed tot haar
recht kan komen. Door het gebruik van een flits worden de bloesems opgelicht
tot net tegen het aanvaardbare aan. Nog iets meer en je had een overbelichte
bloem gehad. Ook de takken worden nog iets opgelicht waardoor de resterende
achtergrond toepasselijk onduidelijk overkomt. Dit is een goed werkstuk waar je
slaagt in je opzet, namelijk datgene in de aandacht brengen wat je wilde laten
zien.
Je mag me een volgende foto insturen waarmede je me volledig
kunt overtuigen van je kunnen.
We mogen naar een erg sterke foto kijken waar je met goed
resultaat de compositieregels toegepast hebt. De dijk vertrekkend vanuit de
rechter benedenhoek om uit te komen op de bovenste sterke lijn en het
boerderijtje geplaatst op het rechtse bovenste sterke punt. Omwille van de
dominante witte lucht heb je er goed aan gedaan om die weg te laten en het
resterende te laten filteren door de kale takken. Zo hoort het. Ben er erg blij
mee.
Slechts één klein detail om het geheel nog sterker te maken;
de rechtse boom vormt een soort blokkering terwijl in het voorbeeld met het
weglaten daarvan de illusie gegeven wordt van de totale vrije ruimte waarin het
boerderijtje ligt.
Graag had ik voor de volgende inzending er een willen zien
waar je alles in legt wat je bezit. Wel aandacht dat je de 140Kb niet
overschrijdt.
Welkom bij de compositiesessie waar
je zult leren om van reeds goede fotos nog sterkere te maken.
Wat je laat zien is een mooie
opname van de toegangsbrug tot het fort waar vooral het blauwe water indruk
maakt. Verder is de compositie weloverwogen met de brug op de onderste sterke
lijn en de toegangspoort op de rechter lijn. Je had echter het weer niet mee
wat dan resulteert in een dominerende witte lucht die het geheel niet ten goede
komt. Dit is iets waar je mee om moet leren gaan in ons klimaat. In zulke
omstandigheden zul je je compositie anders moeten maken.
In het voorbeeld is hier een
voorbeeld van gegeven door een stuk van de bovenkant af te snijden.
Dit is een erg sterke inzending Franki waar de bomen een
soort trechter vormen die de blik naar het gemeentehuis leidt. Zeer goed gezien
en uitgevoerd met de juiste instellingen. Alles staat op de goede en logische
plaats waaruit blijkt dat je bij de voorbereiding erg veel aandacht aan de
compositie besteed hebt. Wat nu nog kan verbeterd worden zijn de details die je
nu al sterke foto nog sterker kan maken. De witte toegangspoort aan de linkse kant
trekt aandacht weg en is in het voorbeeld weggewerkt om je het verschil te
laten zien. Aan de witte lucht is niets veranderd, maar als je eens per
gelegenheid bij mooi weer een zelfde foto zou maken zul je het verschil merken.
Je bent er bijna en daarom verwacht ik een volgende foto
waar je alles er in legt wat je hebt.
Heerlijk. Een foto die voldoet aan de normen en ook nog eens
uitstekend belicht. Wat moet je meer?
Het zeetje op de onderste sterke lijn, de rotsen nemen het
rechtse gedeelte in en loopt vanuit de hoek schuin naar beneden, de
weerspiegeling en niet te vergeten de prachtige wolkjeslucht..
Dit verdient een schouderklopje en hoop dat je inmiddels
beter bent om terug buitenshuis te mogen. In het andere geval zijn er binnen
legio onderwerpen te vinden waar je je creativiteit op los kunt laten.