De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
03-03-2008
strandfoto marijanne
Jammer dat deze foto zo doorboord wordt door die donkere houten balk.
Ik heb geprobeerd van de zandheuvel en het hout wat op te lichten zodat we nu een beetje verlost zijn van dat donkere bijna onherkenbare gedeelte.
Maar echt helpen doet dit niet. Die stok staat er teveel op of zit tenminste gezegd niet op zijn plaats in deze foto.
Dus een ander camerastandpunt, de houtstructuur meer onderaan in de foto leggen ware misschien hier beter geweest.
De horizon staat wel goed op de bovenste sterke lijn. De wandelaar vooraan, die kon je misschien met een beetje geduld wel op een sterk rechts punt gekregen hebben. Ik heb hem alvast een zetje gegeven daar naartoe. Die andere wandelaar (evenwichtskunstenaar op die houten boosdoener) cloon je in dit geval best weg (doet enkel dienst als uitsteeksel van de balk) en terwijl je dan toch aan het clonen bent, bovenaan in de lucht die twee zwarte stippen (vogels in de verte zeker) mogen van mijn part ook uit de mooie blauwe hemel.
Het mooie lijnenspel op het strand dat heb je wel goed gezien.
Voor volgende week graag een foto, die je nu nog moet nemen, van een welbepaald onderwerp welke je op een sterk punt zet. Dus graag geen landschapsfoto.
Een foto met heel veel blikvangers, welke niet allemaal als blikvanger zullen bedoeld zijn.
Wat valt op? Uiteraard het bootje links in de foto en op de achtergrond de witte gevels van de bebouwing.
Hopelijk is mijn vermoeden juist dat je dat bootje als hoofdthema wou gebruiken. Dat staat trouwens heel goed op het onderste linkse sterke punt. Ideaal.
Nu, die andere blikvangers (bebouwing achtergrond) en ook die andere bootjes zullen we moeten wegmoffelen, zodat ze onze aandacht niet of toch veel minder trekken.
Later wanneer je met je toestel goed overweg kunt, zullen we met de dieptescherpte gaan spelen., waardoor automatisch de achtergrond wazig wordt.
Nu doen we dat (relatief goed) met photoshop, gaussiaans vervagen.
In elk geval qua compositie zit je op het juiste spoor.
Volgende week een foto, die nu nog moet gemaakt worden en geef me er eens eentje, een haarscherpe van één onderwerp welke op een sterk punt gezet is.
Hier is wel degelijk gedacht aan de compositie. De boot (de witte boeg) is een eerste aandachtstrekker (onderste sterke lijn). Via het water en het rode gebouw gaan we naar de silos (bovenste sterke lijn) en vliegen we de lucht in.
En daar wringt het schoentje een beetje Had je nu de camera een ietsje naar links laten zwenken zodat de boot en de silos wat opschuiven naar rechts in de foto dan was je dat vervelende stuk lucht (rechts naast de silos) kwijt.
De boot en de silos kwamen dan zo elk even ver van de twee zijkanten van je foto te staan en elkeen op een eigen sterk punt.
Je laat hier ook heel veel ineens zien, je zegt het zelf :water, sluizen en silos, het hoort allemaal samen..
Soms kan veel, teveel zijn en dat komt meestal rommelig over. Hou daar rekening mee.
Graag had ik in je volgende inzending voor compositie (volgende week dus) een foto gehad van één onderwerp, mooi scherp op een sterk punt.
Eerst en vooral staat je foto scheef (je kan je richten op de verlichtingspaal). Dus eerste werk foto rechtzetten.
Deze foto, een soort van landschapsfoto, wordt overheerst door de waterpartij. Dat mag hoor, daar is niks mis mee.
Bijna in het midden van de foto aan de waterrand staat een aandachtstrekker.
Links in de foto een rotspartij en modderstuk welke doormidden gesneden worden en de aandacht afleiden dus er eigenlijk teveel opstaan.
Als je nu een uitsnijding zou maken waarbij de waterpartij in de hoek links onder van je foto begint (vormt dan ook een diagonaal) en daarbij de overtollige rots en modderpartij wegneemt komt die aandachtstrekker op een sterk punt te liggen.
Graag had ik, voor je volgende inzending van compositie, een foto van één welbepaald onderwerp, dus geen landschapsfoto, waarbij je zorgt dat dit mooi scherp op een sterk punt in je foto komt te liggen.
Een heel mooie foto en dan nog geen gemakkelijke om goed te fotograferen.
Sneeuwfotos bedriegen ons fototoestel heel dikwijls en veel. Het wit is er zogezegd teveel aan. Met heel veel kans op onderbelichting (de camera ziet de sneeuw als veel licht), maar hier is daar zeker geen sprake van.
Nu over de compositie. Een compo waar ik heel weinig kan op aanmerken. Het wiel mooi op een sterk punt. De velg mooi diagonaal in de foto, de as vormt een tweede diagonaal, en de spaken doen dat nog eens over.
Over je exifs in de foto heb ik wel vragen f 5,6s 1/1250sec en Iso 400?? Maar dat is mijn winkel niet, ik ben er enkel voor compositie.
Proficiat met deze en als je wil mag je me volgende keer nog zo een kaliber binnensturen.
We zien het resultaat van nadenken alvorens een foto te
nemen. Je hebt goed gezocht naar een invalshoek en er een sterke diepte-effect
in gelegd. Het begint al met de keuze voor het portretformaat om het kanaal te
benadrukken. De stootboei op de voorgrond ligt exact op de goede plaats als
blikvanger. Nadien wordt de blik geleidt over het water heen naar het boompje
op de rechtse sterke lijn om uiteindelijk te stoppen in de verte.
Hier heb ik weinig aan toe te voegen, het beeld is goed en
sterk opgebouwd. Om het nog sterker te maken is een stukje niets ter zake
doende rand in de linker onderhoek weggecloond. Dit zijn finesses die je in de
loop van de tijd nog moet trachten te ontwikkelen.
Met deze inzending vind ik je onderlegd genoeg om de
volgende uitdaging aan te gaan.
Welkom bij de compositiesessie Dzenga. Al een hele tijd
hebben we van je mooie fotos mogen genieten. Zo ook met deze foto van het
Aalsters park waar het geelgroen van de treurwilg de voorbode is van de lente doch
koning winter zich nog niet gewonnen gegeven heeft. Prachtcombinatie van het
zachte geelgroene met het koel blauwe van het ijs en de lucht.
Nu het slechte nieuws. Ik kan je niet verbeteren op
compositievlak en moet je al direct doorsturen naar de volgende ronde R%S waar
ik je komst zal bekendmaken.
Hierbij nog 'n foto ter beoordeling. Ik wilde eens iets
heel anders uitproberen dan een gebouw of 'n dreef en gisteren bij ons bezoek
aan Jambes-Namur heb ik me maar gewaagd aan deze brug over de Maas.
Ik heb 'n tiental foto's genomen vanuit verschillende posities en na bekijken
op de PC kwam deze er voor mij het beste uit. De brug, de weerspiegeling in het
water en de rivier die verder naar de oude huizen op de achtergrond leidt. Of
ik het bij het rechte eind had laat ik ten volste aan jouw deskundig oordeel
over.
In je ijver om een prachtfoto te
laten zien heb je een verleidelijke maar toch kapitale fout gemaakt. Het
uitzicht is zo mooi dat je alles wilde laten zien hetgeen al heel snel leidt tot
een overdrukke foto. Jammer, want alle ingrediënten waren aanwezig om een
topfoto te maken.
De brug staat keurig op de goede
hoogte en de weerspiegeling is prachtig.
De reling staat te dicht bij de
rand en is in het geheel eigenlijk overbodig. Het grote woningcomplex wordt
door de brug doormidden gesneden wat storend overkomt. Het ware beter geweest
om een lager standpunt ingenomen te hebben zodat de woningen compleet van onder
de brug door konden gezien worden. Dan had je ook nog eens een heel sterk diepte-effect
gehad.
In het voorbeeld is weergegeven hoe
de foto rustiger en dus ook sterker wordt door in dit geval de reling weg te
laten en te concentreren op de brug en het gebouw.
Tracht in de toekomst leren kijken,
neem een aantal posities door vooraleer een foto te maken. Eenmaal je deze
positie te pakken hebt is de foto reeds half geslaagd.
Op basis van je vorige fotos en je
inzet mag je doorgaan naar de volgende ronde ritme en structuur en wens je nog
veel genoegen toe met je hobby.
Welkom bij deze compositiesessie
waar we je zullen trachten wat compositieregels bij te brengen om je fotos
evenwichtiger en dus sterker te maken.
Dit is meteen een goed begin met
het vastleggen van een alledaags beeld van de vismarkt. De mensen en kraampjes
horen bij het decorum en storen dus niet. Er is een erg sterk diepte-effect
gecreëerd met de kruier op de voorgrond, een strookje huizen aan de rechterkant
en als toetje die prachtige, knoestige tak. Dit alles met de ideale witte
wolkjeslucht. Wat wil je meer? Nog een iets beter belichting om het plein wat
op te fleuren, zie voorbeeld. Door het grote aandeel lucht wordt je toestel
voor de gek gehouden. In dit soort situaties is het geraadzaam om met een stopje
overbelichting te werken.
Je mag een nieuwe foto nemen maar wacht even met insturen
tot je een seintje krijgt.
Van opbouw is dit een prima foto met echt sterke elementen.
Het water diagonaal, het jaagpad dat op de goede plaats de brug onder duikt en
de reling vrij dicht tegen de bovenrand omdat de lucht een ondergeschikte rol
speelt. Prachtig.
Toch enkele kleine opmerkingen. Doordat de reling zo dicht
bij de rand ligt, valt de kleinste scheefstand op. Is in het voorbeeld
gecorrigeerd. Tevens is het geheel zwaar onderbelicht hetgeen doodjammer is.
Alle detail onder de brug is verloren gegaan. In het voorbeeld is de zaak wat
opgelicht en warempel komt er nog een bootje uit de schaduw tevoorschijn.
Je mag een nieuwe foto nemen maar wacht even met insturen
tot je een seintje krijgt.
Eerst even over het formaat hetgeen
met zijn 480x321 pixels aan de te kleine kant is hetgeen jammer is voor je
mooie foto. Tracht steeds met 800x600 pixels te werken..
Het koppel op de goede plaats en mooi ingekaderd door de
houten afrasteringen waar de voorste sierlijk omgewaaid is en een charmant
onderdeel van de foto geworden is. De foto zou nog beter uit de verf komen bij
een iets sterkere belichting.
Je hebt me overtuigd van je capaciteiten en je mag doorgaan
naar de volgende sessie ritme en structuur waar ik dan ook je komst zal
aankondigen.
Een pracht van een foto die perfect van opbouw is waar
vooral het brugje en de schuine boom opvallen. Verder is het kleurenpallet zeer
aangenaam om naar te kijken. Zeer jammer dat het geheel teveel onderbelicht is,
anders zou dit een topfoto geweest zijn.
Mooie compositie van de basiliek en het statige huis. Heel
geraffineerd heb je aan de linkerzijde de lucht gefilterd door de takken zodat
de blik automatisch naar de basiliek toe gaat die baadt in het zonlicht met een
voorgrond van schaduw.
Je hebt voldoende aangetoond de basis van compositie toe te
kunnen passen en mag ik je daardoor doorsturen naar de volgende ronde ritme en
structuur. Ik zal je komst aankondigen.
Welkom bij deze compositiesessie waar we je zullen trachten
wat compositieregels bij te brengen om je fotos evenwichtiger en dus sterker
te maken.
Eerst even over het formaat hetgeen met zijn 425x319 pixels
aan de te kleine kant is. Daardoor alleen al komt er te weinig uitstraling uit.
Een formaat van 800x600 pixels is ideaal.
Je hebt het water en het brugje op de goede plaatsen liggen
maar het komt niet genoeg uit de verf omwille van te donker en zoals reeds
geschreven te klein formaat. Wat wel dominerend aanwezig is is de toren die
echter in het midden van de foto staat. Het ware beter geweest dit meer naar links
te leggen door een iets andere positie in te nemen. Ook de overhangende takken
zijn teveel aanwezig om een rustige foto te krijgen.
Je mag een volgende foto insturen die je nu nog moet maken
en waar je rekening houdt met de gegeven adviezen.
Een goede evenwichtige foto met de houtstapel op de goede
plaats. De lucht is nog net aanvaardbaar. De auto op de achtergrond werkt wel
storend. Dit zijn zaken waar je in de toekomst op zult moeten letten. Even de
auto verplaatsen ofwel een andere hoek kiezen.
Je hebt gedurende de afgelopen periode voldoende ervaring
gekregen om met de compositieregels om te gaan en mag je doorgaan naar de
volgende sessie ritme en structuur. Ik zal je komst aanmelden.
Met het kiezen van het
portretformaat benadruk je de loop van de Demer in zijn lengte die aan mooi
afgezoomd is met de goudgele wilgen. Ook het kleurenspel in het water is
opmerkelijk. De compositie met het brugje is nog net aanvaardbaar al had ik dit
liever iets hoger willen zien.
In het voorbeeld is aangegeven hoe
het zou kunnen geweest zijn in een landschapformaat.
Ik heb een tijdje naar je foto
gekeken met wat gemengde gevoelens. Enerzijds is er sprake van een goede opbouw
met de straat, hagen en lantaarnpaal tegen een mooi blauwe lucht maar dan komt
de rechterkant die in de zware slagschaduw ligt van de ceder. Hierdoor gaat de
sfeer weg en krijgt het geheel een wat somber uitzicht. Het ware beter geweest
om deze foto te nemen met de zon schuin achter je.Ook zou ik het huis in het verlengde van de straat wat meer naar
rechts gelegd hebben.
Je mag een nieuwe foto insturen,
eentje die je nu nog moet maken.
Op het eerste zicht een vrij eenvoudige compositie maar wel
goed uitgevoerd met het groepje bomen aan de rechtse kant schermvullend te
maken en aldus de blik naar het water toe te dwingen dat daar heerlijk
diepblauw ligt te liggen. Het lijkt alsof de bomen op een eilandstreep liggen
temidden van het blauw.
Met deze maar ook met je laatste inzendingen heb je me
overtuigd dat je rijp bent voor de volgende ronde ritme en structuur welke
gegeven wordt door collega Vonny die ik dan ook van je komst zal verwittigen.
Beleef intussen veel genoegen aam je hobby fotografie.
Welkom Bazielke in de compositiesessie waarin we je zullen
helpen om mooie fotos nog beter te maken. Eventuele kritieken die misschien
hard over kunnen komen zijn steeds opbouwend bedoeld. Het is slechts door het
maken van fouten dat je er van kunt bijleren.
Na deze inleiding over tot je foto die geen enkele
onvolkomenheid heeft waarvoor mijn felicitatie. Het is weliswaar een vrij
eenvoudige opzet van structuur maar daarom niet slechter, integendeel. Hier is
het klassieke lijnenspel die allen leiden naar het rechtse onderste sterke punt
toegepast. Punt uit. Prachtig.
Als de wandelaars in de verte nog iets dichter bij waren
geweest hadden die nog een toegevoegde waarde kunnen leveren.
Je mag een volgende foto insturen. Wel eentje die je nu nog
moet maken.
Je hebt je best gedaan om er iets structureel goeds uit te
halen van dit vergezicht. De horizon ligt goed op de onderste sterke lijn
terwijl de boom zorgt voor het poortjeseffect hetgeen meer diepte geeft.
Echter in je ijver wil je teveel laten zien hetgeen al snel
leidt tot een wat chaotisch beeld. De grootste boosdoener is de beukenhaag die
als het ware je foto in twee splijt. Het linker gedeelte zou alle aandacht
moeten krijgen maar krijgt zware concurrentie van de weg aan de rechterkant.
Tevens vormt de boomstam een te grote zwarte vlek links boven.
In het voorbeeld is er een poging gedaan om wat meer rust in
het geheel te brengen al is dit niet voor 100% gelukt. Daarvoor was er een iets
andere positie nodig tijdens het fotograferen. Een draai naar links en een
stapje naar voren of meer inzomen. Het monument is op de rechtse sterke lijn
gelegd met een stuk weg af te knippen en hetzelfde is aan de bovenkant gedaan
om de zwarte vlek te verminderen, maar ideaal is het niet.
Je mag een volgende foto insturen die niet zwaarder dan 140
Kb mag zijn.