De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
09-04-2008
Mettalo met idylisch
Idyllisch, zoals jouw foto als titel meekrijgt. In zoverre je Tate and Lyle en de welriekende Dender als idyllisch kunt beschouwen.
De diagonaal van de Dender zorgt wel voor diepte had het iets verderop gelegen sas (nu nog net te zien) op een sterk punt gelegen. Dus door de knieen gaan en met de camera uitzwaaien naar links en een beetje naar boven. Je ging dan wel een stuk van de (vuile, aftandse) fabrieksgebouwen missen, maar volgens mij brengen die toch geen idyllische sfeer in de foto. Indien er dan nog een visser zat langs de linkse oeverkant (op deze foto) was dat ook mooi meegenomen geweest. De aanmeerpaal staat wel goed op de sterke lijn.
Graag had ik van jou eens een foto gekregen van bijvoorbeeld een standbeeld (in Aalst zij er genoeg) waarbij je rekening houd met sterke lijnen en sterke punten.
Proficiat met deze. Het kasseibaantje vertrekt uit de rechteronderhoek en voert ons in een S-bocht via de onderste sterke lijn naar het rechtse boven sterk punt. Daar verdwijnt het baantje aan het hoevetje op de bovenste sterke lijn. Heel mooi.
Hiermee bewijs je dat je de knepen van de compositie in je ogen, vingers en toestel hebt. Van mij mag je verder naar de volgende klas Ritme en structuur bij Vonny.
Als we hier enkel moeten spreken over compositie en het tuinhuisje is je onderwerp, dan zit je goed. Het tuinhuis staat op de juiste plaats in jouw foto.
Over de foto zelf dan, die is wel aan de donkere kant. Je werkt hier met s: 1/500 f: 5,6 en ISO: 200. Voor dit soort fotos heb je geen groot diafragma nodig maar een klein (dus groot diafragmagetal) zodat je een grotere scherptediepte krijgt. Doe ook je lichtmeting in het vervolg op de donkere plaatsen (je onderwerp). Neem dan een zo klein mogelijk diafragma en pas uiteraard je sluitersnelheid aan, dan krijg je deze onderbelichting (op je onderwerp tuinhuis) niet meer.
De compositie is hier volgens de regels. Door het zicht van de straat op het einde eindigend op een sterk punt dat huis, bereik je een diepte effect. Maar op het voorplan mis ik wel iets. Je hebt hier veel straat, veel weide en land welke het zicht laten rondgaan op zoek naar iets dat we maar niet kunnen vinden.
Hier heb je je onderwerp zowat in stukken gehakt. Je hebt haar lijf maar voor een stuk op de foto staan, terwijl je eigenlijk een close-up van de kop wou in beeld brengen, maar dan moet je zorgen dat die kop (het oog) op een sterk punt komt te liggen. Dus hier was een crop (uitsnijding) zeker nodig. Ik heb dat in bijgaande foto geprobeerd, maar eigenlijk moest het oog nog een ietsje meer naar rechts opschuiven en dan ontbrak ook nog een stuk van haar hals. Een ander camerastandpunt was wenselijker of moest je dat beestje in zijn geheel gefotografeerd hebben en kon je een uitsnijding maken zodals jij het wou.
Ook zit je hier met een diertje met een dood oog. Dat heb ik in bijgaande ook even opgevrolijkt. Ik verwacht van jou een volgende foto.
Op zich geen slechte foto qua compositie. Maar toch een vraagje stellen. Als je de foto voor de eerste maal bekijkt, wat trekt er dan direct de aandacht? Juist, volgens mij ook de zilveren silo. En die staat volgens mij een ietsje te centraal. Mocht je nu die op een sterk punt geplaatst hebben zou je foto er nog sterker uit gekomen zijn. Ook zou ik even het perspectief aangepast hebben zodat silo en gebouwen recher in beeld kwamen.
Een volgende even sterke foto graag, rekening houdend met sterke punten en lijnen.
We gaan eens kijken wat we hier allemaal hebben. Een scherp diertje op een sterk punt (lijn) in de foto. Goed toch!
Wat is er niet goed?
Het hek in de linkerbovenhoek staat daar niks te doen. Oftewel wegcloonen oftewel een ander camerastandpunt oftewel een uitsnede maken.
Het beestje staat op één poot (daar kan jij niet aan doen), maar waar jij wel iets kon aan doen is dat je zijn tenen en zwemvliezen ertussen nog amputeert ook. Dat is toch wel storend, is het niet?
In elk geval, volgens mij ben je op de goeie weg. Niet opgeven want de aanhouder wint.
Michke61, zou je willen geloven dat ik heel erg moeten zoeken heb naar die slangenpijpen.
Een foto wordt gemaakt door en met een onderwerp. Dit onderwerp wordt zodanig in de foto geplaatst dathet opvalt. Ons oog moet het direct zien. Daarom plaatsen we ons onderwerp of een sterk punt, of een sterke lijn. Het onderwerp maakt ook het meeste deel uit van de foto. Dus zo weinig mogelijk storende of bijkomende elementen, welke enkel maar de aandacht afleiden. Bij jou hier staan die pijpen ergens verloren in het geheel en wordt je foto meer een zoekprentje.
Had je er nu niks bij verteld dan hadden de kijkers, toeschouwers zeker niet geweten wat jouw onderwerp was.
Volgende keer een foto, speciaal voor deze lessenreeks gemaakt (dus geen vakantiefotos uit het schuifje). Je neemt een onderwerp, mooi scherp en plaatst dit op een sterk punt in jouw foto.
Ga ook eens rondneuzen op het blog beterecompositie naar de besprekingen van alle anderen. Je zal er heel wat bij opschieten.
Bij de bespreking van je vorige inzending vroeg ik je om nog een knaller. Je geeft die nog wel ook zeker. Mijn idee, gedacht en goesting is hij nogal aan de donkere kant, maar smaken verschillen, en nu gaat het hier hoofdzakelijk over compositie.
Die witte achtersteven van de boot op het linkse sterke punt trekt direct de aandacht. De oever goed op de onderste sterke lijn. De bedrading en pylonen die diagonaal ons mee de diepte intrekken. De deining in het water op het voorplan, samen met de sombere lucht laten ons heel goed zien dat het geen lenteweertje is. In bijlage heb ik een ietsje opgehelderd, maar k zeg het nog eens op dit vlak verschillen smaken en het was misschien wel jouw bedoeling van hem zo dreigend over te laten komen. Nog zo eentje en je word geschikt bevonden voor de volgende klas.
Ik heb wel enkele vragen en opmerkingen over dit werk. Eerst en vooral zou ik willen vragen van werken in te zenden die niet bewerkt zijn. Hoe kunnen we anders nagaan wat je deed, niet deed en/of wat goed of fout is. In welke kleurruimte zit jij te werken? Deze foto is reeds bijgesneden toch?
In je ingezonden foto zitten ook nog hulplijnen die je uitzette om je sterke punten en sterke lijnen te zien.
Je verdeeld je foto in 4 delen zowel horizontaal als vertikaal. Dat is het niet hé.
Je beeld moet verdeeld worden in 3 gelijke delen horizontaal en 3 gelijke delen vertikaal.
De snijpunten daarvan zijn de sterke punten.
Als je nu zelf je foto bekijkt en ik ga er van uit dat het gebouw je onderwerp is, wat staat er volgens jou dan allemaal teveel op? Staat alles recht of scheef? Dichter gaan naar je onderwerp is de boodschap, zodat er minder onnodige informatie in beeld komt.
Voor volgende inzending een foto die niet bewerkt is, rekening houdend met sterke punten en lijnen.
Mariejanne, ik denk dat het niet langer nodig is jou hier op te houden bij de lessenreeks compositie. Proficiat met deze. Ook in je macros hou je rekening met sterke punten, lijnen en diagonalen. Je foto is heel scherp gehouden, een goeie DOF. Misschien op enkele (kleine) deeltjes een ietsje uitgebrand maar dat is muggenzifterij van mijn kant.
Van mij mag je door naar de lessen van Ritme en Structuur bij Vonny.
Hiermee bewijs je dat je begrijpt wat de sterke punten zijn in je foto. Het standbeeld staat duidelijk op het rechtse sterk punt.
Wat je niet echt mag doen is de sokkel van een standbeeld afbreken (gedeeltelijk op de foto zetten). Ook kon je hier voor portretformaat gekozen hebben.
In elk geval, je bent op de goeie weg. In de foto die ik meestuur heb ik de achtergrond een beetje onscherp gemaakt (scherptediepte nagebootst). Dus daar moeten we dan ook proberen van op te werken. Lees hierover maar eens op de website van de mailgroep, het staat er klaar en duidelijk uitgelegd.
Probeer ook van zo weinig mogelijk storende achtergrond te hebben.
Goed gedaan, verder werken naar je volgende inzending.
Een mooie scherpe foto. Misschien een camerastandpunt een beetje meer naar links zodat je een grotere diagonaal kreeg. De bijenkasten op de onderste sterke lijn is goed. Maar je bijenhuisje staat benepen in je foto. Geef het een beetje ruimte en je plaat zal veel beter ogen.
Je foto heeft qua compositie alles mee wat hij moet hebben. Via de diagonaal van de wilgen en de greppel komen we terecht bij de waterplas, welke op een sterk punt ligt. Dit zorgt tevens voor het dieptegevoel.
Een fout die je hier gemaakt hebt is dat je diafragma aan de grote kant lag (klein diafragmagetal f4,5), waardoor er een kleine scherptediepte is. Ik weet niet waar je juist op scherpgesteld hebt, maar door deze kleine scherptediepte lijk alles wel een ietsje onscherp. Gezien je sluitersnelheid van 1/640 kon je gemakkelijk uw diafragma enkele stappen gaan dichtknijpen.
Een heel scherp plaatje. Je opzet om diepte te creeeren door de overhangende takken in de voorgrond is wel geslaagd. Wat compositie betreft vind ik de borg wat te centraal staan. Je zegt dat je de aandacht wil leggen op de zonnende wandelaars (die staan op een sterk punt, wat uiteraard goed is), maar daarom had je dan veel closer moeten gaan. Ze zitten bijna niet zichtbaar, verloren op de bank. Indien de zonnekloppers je onderwerp is moet je (zoals men zegt in fotografie) op je onderwerp kruipen. Hier speelt de borg meer als onderwerp en was een ander camerastandpunt, zodat het gebouw niet meer zo centraal stond, beter geweest. In elk geval een zeer verdienstelijke poging, ik zie al uit naar je volgende inzending.
Bij de beoordeling van je vorige inzending was gevraagd een foto te maken van een onderwerp welke je op een sterk punt in de foto moest plaatsen.
Als het onderwerp hier de horizon is dan klopt dit. De weideafsluiting en het beekje vormen een diagonaal welke kan bijdragen tot een goede foto.
Wat staat er nu allemaal teveel? Het stuk betonbaan, het stuk telefoonpaal(?) met bedrading.
Als we een foto nemen moeten we zien met onze ogen, maar door de lens. We moeten onnodige zaken door een bepaald camerastandpunt niet in beeld brengen, simpel, omdat ze overbodig zijn in de prent, de aandacht opeisen en afleiden van het hoofdthema.
Om een beter inzicht in je kunnen te krijgen vraag ik voor volgende keer een foto van een onderwerp (bv een standbeeld) welke je op een sterk punt in een foto plaatst.
Ook moet je opletten voor bewegingsonscherpte, meer bepaald over scherpte in je foto.
Ik ken je niet, weet niet hoever je reeds staat op gebied van fotografie enz.
Daarom even dit
Een digitale camera stelt automatisch scherp als je het afdrukknopje half indrukt. Hou je dit half ingedrukt dan gaat je scherpstelling niet verloren en kun je uw compositie maken. Pas dan druk je heel zacht het knopje volledig in.
Mooi he Bazielke. De horizon op de onderste sterke lijn, de treurwilg op het rechtse sterke punt spring eruit, Je kijkt er direct naar. Het jaagpad voor de wilg keert zich op (min of meer) het linkse sterk punt en dwingt ons naar het panorama te kijken.
J@s, wanneer je nu je foto bekijkt..wat is je onderwerp hier in de foto??
Het straatje in zijn geheel? Het doorkijkje? Het uithangbord kadet?
Wat valt ermij direkt in het oog. De witte vlek (uitgebrande pixels) van het doorkijkje juist in het midden van je foto. Maar dat kan denk ik niet echt het onderwerp zijn.
Het is niet omdat je als wandelaar, kijker, toeschouwer ergens een mooi plaatsje ontdekt dat dat volledig in zijn geheel past om er een foto van te maken. Je laat hier veel zien ineens, dat komt rommelig over met een teveel aan informatie die we niet kunnen verwerken.
Neen we zoeken naar een onderwerp, een camerastandpunt, en dan nemen we ons kiekje.
J@s we gaan het eens volledig over een andere boeg gooien Pas op, dit is goed bedoeld hé. We gaan eens echt beginnen van bij het begin.
Ik ga je een taak geven welke jij zo goed mogelijk moet trachten uit te voeren.
Indien het voor jou mogelijk is, anders laat het mij weten
In Hasselt is er de Groene Boulevard. Daar zijn veel standbeelden te bewonderen (troubadour, poolreiziger de Gerlache, enz.). Wil je me eens een foto gaan nemen van een van deze standbeelden. Opgelet dat moet nu niet speciaal een van daar zijn hoor, dat mag gerust een standbeeld uit je buurt zijn.
Een standbeeld als onderwerp mooi scherp, op een sterk punt in je foto.
Neem je tijd, oefen veel, neem verschillende standpunten in. Laat het onderwerp dominant voorkomen op de foto (dicht genoeg bijgaan).
Jij bent gereed om te leren, ik ben bereid om jou te helpen samen staan we sterk.
Een mooie foto die je ons hier voorschoteld. Mooi van kleuren, scherp , mooie achtergrond, de dreigende lucht.
Mocht je gekund hebben (ik ken de omstandigheden daar niet) zou je misschien beter nog even naar rechts doorgelopen zijn om zo je hoevetje meer op een sterk punt te krijgen. (het staat trouwens heel goed op die onderste sterke lijn) maar mijn gedacht (en wie ben ik??) staat het teveel centraal in je foto. Alhoewel dat de zijgevel en de grote bomen rechts dit heel goed opvangen.
Een minpuntje (muggenzifterij) dat wit puntje links in de foto (lantaarnpaal?) cloon dat even weg evenals dat witte deeltje links op de grond aan het hoevetje (onder ronde hangar).
In elk geval proficiat. Volgende keer nog zo een knaller graag.