De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
20-04-2008
J@cques met standbeeld
Deze foto is, spijtig genoeg, een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Je onderwerp staat centraal, de omgeving brengt geen meerwaarde ter verfraaiing van dit onderwerp. De scherpte laat ook te wensen over. Het gebruik van een statief is geen schande hoor, integendeel. Ik zou je aanraden veel dichter bij je onderwerp te gaan en door een ander camerastandpunt in te nemen (door de knieen gaan) kun je een volledige andere samenstelling maken van dit onderwerp. Wou je het standbeeld midden in de laan laten zien, dan kon dat maar dan in portretformaat, zodat overtollige gebouwen en bomen uit het beeld vielen. Hou rekening met de wet van derden (sterke lijnen, sterke punten).
Lees even de verschillende mails na die over compositie gaan (laatst nog een heel degelijke en verhelderende inzending van Marsje). Bekijk eens het blog van compositie (dus ook de bespreking van de anderen). Op de web-site van de mailgroep staan ook heel duidelijke en leerrijke onderwerpen besproken.
Mochten sommige zaken je niet duidelijk zijn, stel dan gerust specifieke vragen. We zijn er voor elkaar te helpen.
Ik verwacht van jou een volgende inzending. perman
Ooit heb ik je eens gezegd in een bespreking (in min of meer deze woorden): het is niet omdat je als wandelaar een mooi plekje vindt dat het past om er een foto van te maken. M.a.w. Niet elke plaats welke wij zien door onze ogen, komt even mooi over op foto.
Ik zie je al in je haren krabben en je afvragen :alléé is dit nu geen mooi plaatje?.
Ik ga je alvast gerust stellen. Op gebied van compositie is er zeker niks mis met deze foto, behalve .even evalueren
Onmiddellijk bij het bekijken van deze foto volgen we de weg, vanuit de rechter onderhoek in diagonaal naar de linkse sterke lijn doorgaan naar het rechtse bovenste sterk punt waar het rustpunt, met eettafel en banken is. Was het niet dat die verdomde boom vanuit het voorplan het zicht hierop wegneemt.
Nu kun je misschien drie dingen doen.
De boom wegzagen (veel werk en een boete) geen optie.
De boom wegclonen ..(als je over een beeldverwerkingsprogramma beschikt en goed kan mee werken ..mogelijke optie
Een ander standpunt innemen (ik ken de situatie ter plaatse niet) misschien de beste optie
In bijlage heb ik deze boom even weggenomen (vlug, vlug dus niet echt goed) maar hierin zal je zeker het verschil kunnen merken.
In elk geval, je verdient een pluim omdat je zo goed evolueert en de compositie goed begint door te hebben en ook weet te gebruiken.
Je onderwerp is hier toch wel je kleinkind nietwaar? Het hoofdje van deze prachtkerel staat mooi op een sterk punt. Ook ruimte genoeg in zijn kijkrichting. Waar het schoentje wel een beetje knelt is dat je onderwerp niet dominant aanwezig is. De takken van zijn schuilhut zijn het meest bladvullend in de foto. Dat had ik graag toch wel anders gezien. Ook heb je nogal een teveel aan rood in de foto. Wat ik ook en beetje mis is juiste scherpte op het gezicht (ogen). Volgens mijn scherm hier zijn de takken scherper dan het gezichtje. (automatische AF-punten???) Komt natuurlijk ook door je f 5.6 samen met de brandpuntsafstand van 300mm geven een kleine DOF.
In elk geval een zeer verdienstelijke poging. Nog ééntje (maar dan een kanjer)?
Ik heb hierbij zo het gevoel dat ik je niet lang zal moeten ophouden bij de lessen compositie. Deze foto is niet alleen een prachtig voorbeeld van de juiste compositie, maar ook van diepte, ritme en structuur. Tevens een mooie belichting. Proficiat hiermee.
Geef me graag nog zo een kanjer bij je volgende inzending.
Het grootste nadeel welke je hier hebt is dat je achtergrond heel rommelig is. Normaal, als je weet dat dit fabrieksgebouwen zijn met heel veel buizen en technische installaties.
Je kon dit toch min of meer wegwerken door met je camera naar onder te gaan, dus meer water en minder fabriek. Daardoor krijgt de versaste boot ook ruimte om te varen.
In bijlage heb ik dit even geprobeerd. Nu vertrekt hij, de kajuit ongeveer op het linkse sterke punt, en de boeg op de onderste sterke lijn, met toch nog ruimte en water voor zich.
Zoals vorige keer al gevraagd, zou ik graag een foto hebben van je met één vast onderwerp. Dit om te weten hoever je staat op gebied van scherpstellen en compositie kiezen. perman
Bij je inzending schreef je: Je bent niet voorzien op een voorbij vliegende reiger, daardoor is er wat onscherpte.
Die onscherpte is nu nog het minste van mijn opmerkingen, het moet trouwens al een duizendste luk zijn dat je die van de eerste keer goed scherp hebt. Laat staan dat je die al hebt.
Waar ik het wel een beetje moeilijk mee heb is dat er fotos gevraagd worden voor compositie die aan de regels voldoen wat compositie betreft. Nu deze vogel gaat zich volgens mij veel pijn doen als hij verder vliegt. Met zijn bek tegen de fotorand aan!!!!
Laat die vogel toch de vrije ruimte .En mocht je die niet hebben, dan kan de foto voor jou een heel goeie zijn, een kijk eens wat ik hier heb kunnen fotograferen maar op gebied van compositie voldoet hij niet.
Kijk even in bijlage wat het ongeveer wel zou moeten geweest zijn.
Ik verwacht van jou een andere inzending die wel voldoet aan de regels.
Bij de eerste blik op jouw foto loop ik direct met mijn hoofd tegen die boomstam. En dat doet pijn!! Het hoofdonderwerp de boot en meer bepaald de boeg met zijn mooie weerspiegeling staat veel te centraal. De linkerkant van de foto (weg, verkeer, vuilbak en dergelijke) staan toch teveel in je foto. Dus met je camera uitzwaaien naar rechts. Daardoor zal je onderwerp automatisch op een sterk punt komen te liggen zoals in de uitsnede die ik gemaakt heb, zodat deze nu direct in het oog springt.
Ook zit je met een blauwzweem in je foto. Dit moet je aanpassen in photoshop, ofwel handmatig, ofwel via afbeelding..aanpassen..automatische kleuren.
Ik kijk al uit naar je volgende inzending. Hou goed rekening met de sterke lijnen, sterke punten.
Op gebied van compositie is deze foto een voltreffer. De paardengroep mooi op een sterk punt, plaats genoeg om voort te rijden. Proficiat.
Je exif gegevens tonen dat je werkt op sluiter 1/500 iso 400 en f5,6. Mijn idee zou zijn ofwel van iso naar beneden en een kleinere sluitersnelheid (minder ruis), of iso laten en een kleiner diafragmaopening (dus groter diafragmagetal) om grotere scherptediepte te krijgen. Maar dit zijn betwistbare punten die niks doen aan jouw mooie compositie.
Stuur je me volgende keer nog zo een binnen, dan mag je zeker overstappen naar de volgende lessen.
Je houd hier wel degelijk rekening met de sterke punten en sterke lijnen. De staptegels van het baantje (op de linkse sterke lijn) leiden ons naar de hoofdingang ( op bovenste sterk punt) van het theehuisje. Uitstekend. Spijtig dat het theehuisje gesloopt is langs rechts. Landschapformaat had misschien wel de oplossing kunnen bieden. Probeer daar ook eens aan te werken.
Ook, doordat de haag mooi uit de hoek vertrekt geef je een mooie dieptewerking aan het geheel.
Je onderwerp staat op een sterk punt en sterke lijn. Goed dus, maar het is bovenaan afgebroken. Het staat er niet volledig op. Dat moet je zeker vermijden. Ook laat je het wat rommelig overkomen, er ligt en staat veel in de weg. Door je gekozen camerastandpunt komt er uit die afgebroken boom precies een nieuwe stam. Ook dat kan de bedoeling niet zijn.
Dus heel goed opletten op het camerastandpunt, desnoods enkele malen rond je onderwerp lopen, door de knieen gaan, kijken met je ogen maar door de lens
Je zit hier ook met een sluitertijd van 1/45 en iso 200. Haal desnoods je iso-waarde naar boven, met jouw camera (Canon350D) kan dat geen probleem zijn, zodat je van die hele trage sluitersnelheid afkomt. Voor veel mensen is 1/60 al de minimum om geen bewegingsonscherpte te krijgen. Met het ouder worden zal dat voor velen er ook niet op vooruitgaan.
Graag een volgende inzending, waarbij je met de compositieregels rekening houd. perman
Idyllisch, zoals jouw foto als titel meekrijgt. In zoverre je Tate and Lyle en de welriekende Dender als idyllisch kunt beschouwen.
De diagonaal van de Dender zorgt wel voor diepte had het iets verderop gelegen sas (nu nog net te zien) op een sterk punt gelegen. Dus door de knieen gaan en met de camera uitzwaaien naar links en een beetje naar boven. Je ging dan wel een stuk van de (vuile, aftandse) fabrieksgebouwen missen, maar volgens mij brengen die toch geen idyllische sfeer in de foto. Indien er dan nog een visser zat langs de linkse oeverkant (op deze foto) was dat ook mooi meegenomen geweest. De aanmeerpaal staat wel goed op de sterke lijn.
Graag had ik van jou eens een foto gekregen van bijvoorbeeld een standbeeld (in Aalst zij er genoeg) waarbij je rekening houd met sterke lijnen en sterke punten.
Proficiat met deze. Het kasseibaantje vertrekt uit de rechteronderhoek en voert ons in een S-bocht via de onderste sterke lijn naar het rechtse boven sterk punt. Daar verdwijnt het baantje aan het hoevetje op de bovenste sterke lijn. Heel mooi.
Hiermee bewijs je dat je de knepen van de compositie in je ogen, vingers en toestel hebt. Van mij mag je verder naar de volgende klas Ritme en structuur bij Vonny.
Als we hier enkel moeten spreken over compositie en het tuinhuisje is je onderwerp, dan zit je goed. Het tuinhuis staat op de juiste plaats in jouw foto.
Over de foto zelf dan, die is wel aan de donkere kant. Je werkt hier met s: 1/500 f: 5,6 en ISO: 200. Voor dit soort fotos heb je geen groot diafragma nodig maar een klein (dus groot diafragmagetal) zodat je een grotere scherptediepte krijgt. Doe ook je lichtmeting in het vervolg op de donkere plaatsen (je onderwerp). Neem dan een zo klein mogelijk diafragma en pas uiteraard je sluitersnelheid aan, dan krijg je deze onderbelichting (op je onderwerp tuinhuis) niet meer.
De compositie is hier volgens de regels. Door het zicht van de straat op het einde eindigend op een sterk punt dat huis, bereik je een diepte effect. Maar op het voorplan mis ik wel iets. Je hebt hier veel straat, veel weide en land welke het zicht laten rondgaan op zoek naar iets dat we maar niet kunnen vinden.
Hier heb je je onderwerp zowat in stukken gehakt. Je hebt haar lijf maar voor een stuk op de foto staan, terwijl je eigenlijk een close-up van de kop wou in beeld brengen, maar dan moet je zorgen dat die kop (het oog) op een sterk punt komt te liggen. Dus hier was een crop (uitsnijding) zeker nodig. Ik heb dat in bijgaande foto geprobeerd, maar eigenlijk moest het oog nog een ietsje meer naar rechts opschuiven en dan ontbrak ook nog een stuk van haar hals. Een ander camerastandpunt was wenselijker of moest je dat beestje in zijn geheel gefotografeerd hebben en kon je een uitsnijding maken zodals jij het wou.
Ook zit je hier met een diertje met een dood oog. Dat heb ik in bijgaande ook even opgevrolijkt. Ik verwacht van jou een volgende foto.
Op zich geen slechte foto qua compositie. Maar toch een vraagje stellen. Als je de foto voor de eerste maal bekijkt, wat trekt er dan direct de aandacht? Juist, volgens mij ook de zilveren silo. En die staat volgens mij een ietsje te centraal. Mocht je nu die op een sterk punt geplaatst hebben zou je foto er nog sterker uit gekomen zijn. Ook zou ik even het perspectief aangepast hebben zodat silo en gebouwen recher in beeld kwamen.
Een volgende even sterke foto graag, rekening houdend met sterke punten en lijnen.
We gaan eens kijken wat we hier allemaal hebben. Een scherp diertje op een sterk punt (lijn) in de foto. Goed toch!
Wat is er niet goed?
Het hek in de linkerbovenhoek staat daar niks te doen. Oftewel wegcloonen oftewel een ander camerastandpunt oftewel een uitsnede maken.
Het beestje staat op één poot (daar kan jij niet aan doen), maar waar jij wel iets kon aan doen is dat je zijn tenen en zwemvliezen ertussen nog amputeert ook. Dat is toch wel storend, is het niet?
In elk geval, volgens mij ben je op de goeie weg. Niet opgeven want de aanhouder wint.
Michke61, zou je willen geloven dat ik heel erg moeten zoeken heb naar die slangenpijpen.
Een foto wordt gemaakt door en met een onderwerp. Dit onderwerp wordt zodanig in de foto geplaatst dathet opvalt. Ons oog moet het direct zien. Daarom plaatsen we ons onderwerp of een sterk punt, of een sterke lijn. Het onderwerp maakt ook het meeste deel uit van de foto. Dus zo weinig mogelijk storende of bijkomende elementen, welke enkel maar de aandacht afleiden. Bij jou hier staan die pijpen ergens verloren in het geheel en wordt je foto meer een zoekprentje.
Had je er nu niks bij verteld dan hadden de kijkers, toeschouwers zeker niet geweten wat jouw onderwerp was.
Volgende keer een foto, speciaal voor deze lessenreeks gemaakt (dus geen vakantiefotos uit het schuifje). Je neemt een onderwerp, mooi scherp en plaatst dit op een sterk punt in jouw foto.
Ga ook eens rondneuzen op het blog beterecompositie naar de besprekingen van alle anderen. Je zal er heel wat bij opschieten.
Bij de bespreking van je vorige inzending vroeg ik je om nog een knaller. Je geeft die nog wel ook zeker. Mijn idee, gedacht en goesting is hij nogal aan de donkere kant, maar smaken verschillen, en nu gaat het hier hoofdzakelijk over compositie.
Die witte achtersteven van de boot op het linkse sterke punt trekt direct de aandacht. De oever goed op de onderste sterke lijn. De bedrading en pylonen die diagonaal ons mee de diepte intrekken. De deining in het water op het voorplan, samen met de sombere lucht laten ons heel goed zien dat het geen lenteweertje is. In bijlage heb ik een ietsje opgehelderd, maar k zeg het nog eens op dit vlak verschillen smaken en het was misschien wel jouw bedoeling van hem zo dreigend over te laten komen. Nog zo eentje en je word geschikt bevonden voor de volgende klas.