De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
09-06-2009
Tuureke met boerenroos
Wat me dadelijk opvalt is de onscherpte. Bij nader inzien (exifs) lees ik s: 1/30.
Is deze foto op statief genomen? Zo ja, dan heeft de bloem bewogen (wind). Indien uit de hand eigen schuld dikke bult. Ik ga het nogmaals zeggen 1/60 is de normale minimumsnelheid om uit de hand te nemen.
Ook valt me op dat de bloemknoppen en blaadjes achter de roos, scherper lijken dan de roos zelf. Dit kan komen door verkeerde instelling van de camera en of door verkeerde manipulatie door de gebruiker.
Er is hiervoor maar één oplossing, maak één scherpstelpunt actief, bij voorkeur het middelste. Dan weet je ook exact waarop de lens zich scherpstelt. Pas daarna je compositie aan en druk dan af.
De compositie vind ik wel redelijk goed. Je hebt een goede diagonaalwerking en de roos staat op een sterk punt. Tot zover heel goed. Door je camerastandpunt echter kijkt de roos tegen het kader aan. Net zoals bij portretfotografie moet je ruimte geven in de kijkrichting. Hier hadden we beter in het hart van de roos kunnen kijken.
Toch een verdienstelijke oefening. Graag een volgende.
Een inzending waar ik eigenlijk een beetje met een dubbel gevoel zit. Langs de ene kant zit je met die lage horizon, en langs de andere kant staan die eigenaardige boomkruinen mooi op hun eigen goede plaats. De camera een klein beetje naar onder gekanteld ware misschien toch beter geweest. Dan kwam de horizon een iets hoger te liggen.
Mijn idee zou geweest zijn van meer naar links te gaan en de weg vanuit de linkeronderhoek te laten vertrekken en hem te laten eindigen (mooi gebouwtje (hoeve?) op het bovenste rechtse sterke punt. Hierdoor zouden de eigenaardige bomen ook meer als het echte onderwerp naar boven gekomen zijn. Ik zeg wel mijn idee , daarom is het ook nog niet haalbaar (ken de omgeving niet).
In elk geval een mooie en goede inzending.
Voor volgende oefening zou ik graag van jou een foto hebben van een vast onderwerp (tuinvaas, ornament, standbeeld enz) welke je op een sterk punt in de foto komt te zetten (mooi scherp uiteraard).
Een prachtige foto welke je hier neerzet. Mooi van opbouw en compositie. Heel veel diepte in gebracht door het eind van de weg naar een sterk punt te brengen.
Is dit geen sterke en veel te grote uitsnijding? De vogel heb je op een sterk punt willen zetten en daar ben je in geslaagd. Door het vele kleine houtwerk wordt het geheel veel te druk en te rommelig Sorry Jef, deze inzending valt in het niets tegenover je uitstekende vorige. Blijf a.u.b. als beginner op de begane grond, leer de stiel met vaste onderwerpen waar je de nodige tijd rustig kunt gebruiken, heel veel kunt nadenken en camerastandpunten uitkiezen. Ga pas daarna zweven en het luchtruim kiezen.
Je neemt er (die beginners toch!!) weer één van de moeilijkste opnames uit, volledig in tegenlicht.
De instelling van je toestel is ook volledig verkeerd. Bij tegenlicht is spotmeting op je onderwerp aan te raden. Ook door het tegenlicht krijgt je toestel verkeerde info, het denkt dat het veel klaarder is en knijpt je diafragma toe. Resultaat is als deze, een onderbelicht, onduidelijk, wazig onderwerp. Mede door het feit dat je op een brandpuntsafstand van 250mm zit moest je minimum een sluitersnelheid van 1/320 gehaald hebben om bewegingsonscherpte te voorkomen. Je instelling stond op sluiterprioriteit, stel dan zo in (als je toch licht genoeg hebt) dat je sluiter de nodige snelheid heeft om scherpe opnames te maken en te verkrijgen.
Hou ook rekening met dat tegenlicht (zoals bij sneeuw en op het strand..steeds overbelichten..!!) bij portret/personen inflitsen.
Ik twijfel zelfs heel sterk dat je toestel automatisch scherpgesteld heeft op de voorliggende takken i.p.v. op de vogel.
Je ISO staat op 200!! Maak steeds gebruik van de zo laagst mogelijke ISO (ruis).
Tot slot Hoog tijd voor de broodnodige grote kuis van de sensor.
Ik ken de locatie niet, maar misschien kon je de weg ook nog gebruikt hebben om meer diepte in het geheel te brengen. Ik heb hierover wel mijn twijfels aangezien je uitleg (storende zaken weggecloond). Dus laat me maar zeggen: goed gedaan.
Je laat wel zien dat je weet hebt van sterke punten, sterke lijnen.
Hou steeds de zaken van compositie goed in het achterhoofd en stap met een gerust hart verder naar de volgende lessenreeks.
Welkom bij betere compositie. Als ik me niet vergis is dit je eerste inzending.
Laten we even de foto analyseren. Wat vinden we er op terug? Een stuk of delen van een gebouw, een halogeenstraler, een deel heldere lucht, een stuk houten afscherming, een groen textielscherm, afgesneden bloemen en een touw dat door de foto loopt.
Welke van deze is het onderwerp in de foto?
Mijn idee zullen het wel de bloemen zijn, maar ze zijn zo povertjes gezaaid in het geheel. Ze worden hierdoor onderdanig aan alle andere overtollige zaken welke in beeld staan. Conclusie is dat alle overtollige zaken enkel maar de aandacht wegtrekken van het onderwerp.
Neem een ander standpunt in, doe desnoods overtollige zaken uit de weg (touw). Zet je onderwerp in zijn geheel op de foto. Plaats dit alles op een sterk punt/lijn en je zal al een heel eind verder komen.
Snuister even aandachtig in dit blog, kijk naar alle inzendingen, kijk naar de ingezonden werken en lees de besprekingen en je zal al heel veel meer te weten komen over compositie.
Welkom bij betere compositie. Als ik me niet vergis is dit je eerste inzending.
Je zit bijna goed. Ware het niet dat je het onderwerp afgesneden hebt.
Bovenaan op het plafond is zo weinig te zien dat je gerust de camera kon naar beneden kantelen. Hierdoor zou de afgesneden hoek van de kijkbak er volledig opgestaan hebben. Draai nu tegelijk ook je camera even naar links en de kijker (persoon op de foto) kwam op een sterk punt te liggen.
Ook aan jou even de raad van te gaan kijken in de besprekingen van het blog betere compositie. Een aandachtige lezer en kijker vindt heel veel terug over sterke punten/lijnen en kan hieruit al heel veel leren.
De roosknop goed in beeld gebracht mooi op een sterk punt gezet. Heel goed.
Wat nu opvalt is de leegte links in de foto. Je zit hierdoor met een onevenwicht in het geheel.
In bijlage heb ik een stuk van links afgedaan zodanig dat de bloemstengel vertrekt onderaan uit de hoek. Toch blijft de bloem op haar eigen sterk punt staan.
Ook even aandacht hebben voor de nabewerkingen (spinnenweb wegclonen).
Doe op deze manier verder en ik kijk al uit naar je volgende inzending.
Een hele goede oefening. Heel goede werkmethode. Prima.
Voor je volgende foto even op zoek gaan naar een boeiend onderwerp (zeg nu zelf een vuilbak zet ik toch niet op foto voor inde living hoor). Maar als oefening voor compositie voldoet dit ten zeerste.
Je hebt diagonaal willen bijbrengen in beeld. Heel goed. Maar de weg onder is er nu teveel aan.
Je had deze weg kunnen gebruiken in je foto. Door met de camera meer naar rechts te draaien kon deze aarden weg gemakkelijk op het bovenste of onderste sterke punt geëindigd zijn. Dit had diepte gebracht in je beeld. Nu lopen we tegen de zijkant van de foto aan.
Laat ook deze aarden baan vertrekken uit de links hoek onder.
Het onderwerp veel te centraal. Hou a.u.b. toch eens rekening met de regel van derden. Je kan toch plaats geven zodat het wel op een sterke lijn komt te liggen.
Bekijk even de bewerkte versie en vergelijk wat er het beste oogt.
Wel precies een beetje teveel verscherpt in de nabewerking.
Uit al je inzending merk ik dat je weet hebt van de sterke lijnen/punten in de foto.
Hiermee wil ik je dan ook de weg naar de volgende lessenreeks niet ontzeggen. Hou de regel van compositie in het achterhoofd, de regel van derden, neem er gerust een diagonaal bij, stel scherp op je onderwerp en pas dan de compositie aan.
Proficiat en zet de stap maar vooruit naar de volgende lesgever.
Een heel goede werkmethode heb je toegepast. Beter had je misschien gewacht tot de fietsers zich een ietsje verder op de brug bevonden, meer naar het onderste rechtse sterke punt. Je zal misschien denken dan hebben ze geen plaats meer voor zich om te rijden ..doch aangezien zij geen hoofdrol spelen in het geheel mag dit wel.
Aangezien je vooruitgang op gebied van compo, zou ik je graag nog een inzending voor dit onderdeel van het lessenpakket willen vragen. Voldoet deze dan kan je overschakelen naar een volgende reeks.
De beide hondjes staan op de foto, en daarmee is het dan ook gezegd. Voor jou, als dierenliefhebber en baasje van deze diertjes is dit beeld een magnifiek gegeven. Voor buitenstaanders ligt de zaak volledig anders
Een ander standpunt had een veel levendiger geheel kunnen brengen. Zet ze ook niet zo frontaal in beeld. Beiden zijn afgesneden. Goed dat je door de knieën bent gegaan om deze woefjes te fotograferen, maar vraag dan aan de persoon die hun aandacht trekt om ook door de knieën te gaan zodat ze niet ten hemel opkijken.
Het scherpstelpunt staat op de neusjes. Beter, best scherpstellen op de ogen.
Graag een volgende inzending, van een vaststaand onderwerp waarop je scherp stelt en daarna de compositie aanpast zodanig dat je onderwerp op een sterk punt/lijn komt te liggen.
Ik zie, toch niet bij mij thuis, deze foto in het groot ergens aan de muur hangen.
Het is, volgens mij toch, de bedoeling van mooi fotos te maken. Kunstfotos al het ware. Dit kan kunst zijn in iemand anders ogen, maar niet in de mijne. Sorry hiervoor.
Toch even meegeven dat de besprekingen voor compositie voor mij geen bezigheidstherapie zijn. Er word dan ook gevraagd aan de inzenders om creativiteit en zeker aan zelfkritiek te doen. Daarom ook dat je niet vlug, vlug een foto moet maken , want ik moet er nog één inzenden voor compositie, neen, maak doordacht een foto, neem je tijd hiervoor. Is het niks, gooi het weg en herbegin.
Mag ik je vragen alle besprekingen nog eens met aandacht door te nemen.
Ik zie uit naar een volgende inzending, neem je tijd, wees kritisch en creatief.
Een onderwerp welke me niet echt kan boeien. Door dit zo te brengen (je hebt wel degelijk rekening willen houden met je sterke punten, wat uiteraard goed is) maar hebt alles, maar dan ook alles afgesneden. Zowel onderwerp, achtergrond niets staat volledig in beeld.
Een ander camerastandpunt had waarschijnlijk een mooi stilleven kunnen brengen.
De scherpstelling ligt ook op de verkeerde plaats. Lees hiervoor even al de besprekingen na, je zal wel de juiste methode van scherpstellen en compositie aanpassen tegenkomen.
Je houdt nog steeds niet genoeg rekening met de sterke punten/lijnen. Je plaatst je onderwerp nog steeds te centraal.
Meer rekening houden ook met de achtergrond (hier die tweede koets). Die tweede koest is en was er, dat is juist. Maar daardoor is dergelijke foto juist niet geschikt om als mooie, goede foto door te gaan. Het kan voor jou een goede documentatiefoto zijn om in je fotoalbum te plaatsen maar dat is dan ook alles. Er is een wezenlijk verschil tussen een kiekje en een foto. Daarom ook dat ik steeds maar vraag om heel kritisch te zijn op eigen fotos.
Graag een volgende inzending waarbij je laat zien dat je rekening gehouden hebt met de regel van derden.
Je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt. Slechte lichtomstandigheden, rommelige toestanden en achtergrond.
Een echte mooie kunstfoto zal je hier niet kunnen van maken en toch .
Een goeie documentatiefoto met een goede compo.
Het onderwerp de redders, brandweermannen in hun hoogtewerker, goed op een sterk punt.
Je laat hierbij zien dat je weet hebt van de sterke punten/lijnen. Tevens gebruikt je ze ook. Een proficiat is dan ook op zijn plaats en van mij mag je een stap verder zetten in onze lessenreeks.
Een goede foto begint bij een boeiend onderwerp. Een onderwerp dat we dan mooi in beeld brengen door een goede compositie te maken. Daarbij maken we gebruik van sterke punten en lijnen.
We zorgen er ook steeds voor dat de achtergrond niet storend is en dit door verschillende camerastandpunten uit te proberen.
Even mijn gedachtegang van hierboven overbrengen op jouw foto
Niet dat ik iets heb tegen Japanners en nog minder tegen hun esdoorns maar het onderwerp kan me zoals hier gebracht niet boeien.
Er zijn vier sterke lijnen en vier sterke punten in een foto, de esdoorn op alle vier (van elk) is me wat teveel. Er is geen echte aandachtstrekker we kijken maar wat rond en de ogen vinden geen rust.
De witte gordijnen, de heldere planten onderaan en de donkere chaletmuur vragen meer aandacht dan het onderwerp. Ze trekken zelfs de aandacht weg van het onderwerp.
Vorige bespreking werd reeds gevraagd naar een foto van een vast onderwerp, scherp op een sterk punt/lijn. Ik weet wel een Japanse esdoorn gaat niet lopen, maar kan wel bewegingsonscherpte krijgen (door bv de wind). Maak het jezelf even gemakkelijker en begin met het begin.