De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
15-10-2009
kijkhut met afgebroken tak
Goed van compositie. Met een mooie diagonaal van de afgebroken tak.
Persoonlijk vind ik er wat te veel rood inzitten. Ik heb dit er een klein beetje uitgehaald om je het verschil te laten zien. Nogmaals dit is persoonlijk, trouwens over kleuren en smaken wordt niet geredetwist.
Volgens mij heb je genoeg kennis van compositie om een stap te zetten naar het volgende lessenblok, ritme en structuur. Proficiat.
Dit is al veel beter, gezien je vorige hangende kabouter. Nu zien we tenminste al waar ie aanhangt.
Door een ander camerastandpunt kon je zeker en vast de kabouter ook wel op een sterk punt krijgen. Volgende keer ook daar rekening mee houden. Waar gaan we nog op letten? Dat moeten we trouwens telkens doen wanneer we een foto nemen. Letten op de achtergrond. De omliggende daken spelen ook niet in je voordeel. Draai eens rond, verhang desnoods je kabouter, misschien kreeg je wel van ergens anders een betere achtergrond, zonder daken. Ook heb je een uitgebrande lucht en dat is niet zo echt mooi. In een bewerkingsprogramma is het (relatief) gemakkelijk er een mooiere lucht in te steken, doch dat mag de bedoeling niet zijn, dat telkenmale te moeten doen.
Het is niet genoeg van te zeggen: vandaag is het heel mooi weer, ik trekt er op uit en ga prachtige beelden schieten.
Je moet afwachten wanneer de tijd rijp is om een bepaalde foto te maken. Een foto zoals hier met sterk tegenlicht maak je beter bij donker (bewolkt) weer. Je hebt deze foto genomen rond 14u. De zon schijnt dan het sterkst, er is het meeste licht ..de oplossing is dan wachten tot later op de avond, of s morgens als de ochtendstond goud in de mond heeft (bij strijklicht, of het blauwe uurtje, des te mooier). Sterke zon (hard licht) geeft harde schaduwen en uitgebrande luchten. Avond(morgen)-zon geeft een zachte belichting en minder schaduwen.
Je bedoeling is goed hoor. Je hebt een goede diagonaal in de foto. Het onderwerp besjes aan tak kan een interessante foto opleveren .
Maar dit is een typische foto van te veel. Je hebt me zeker al wel horen praten over more is less, less is more meer is minder, minder is meer.
Wanneer en een te veel aan informatie in beeld staat vliegen onze ogen van hot naar her, ze vinden geen rust, onze ogen richten zich niet naar het echte en enige onderwerp. Het resultaat is dat de foto oninteressant wordt door het drukke.
Kijk je even in bijlage waar ik enkele besjes weggeplukt heb. Enkel die op het (min of meer) sterke punt heb ik laten staan. Nog een gouden tip...lees even verder in dit blog, naar de vorige besprekingen, ook van de anderen..je zal er heel veel kunnen uit opsteken.
Mooie foto, goed benutten van diagonaal sterke punten en lijnen. Mooi vertrekkend uit de hoek. Een klein beetje spijtig (vind ik) dat de blaadjes onderaan afgesneden zijn.
Is je volgende inzending even goed, dan mag je van mij overstappen naar de volgende lessenreeks.
De gewonde boom staat op zijn plaats in het geheel maar voldoet volgens mij niet genoeg in het plaatje om als onderwerp te dienen. De foto is een geheel van groen met een stam in, met deels witte vlakken die de aandacht van het onderwerp wegtrekken. Mijn ogen worden direct naar de heldere vlakken (uitgebrande lucht) gezogen i.p.v. naar de wonde van de boom. Als die boom, met zijn wonde, echt je onderwerp is ga daar dan ook verder op in. Laat hem, zijn wonde, het onderwerp uitmaken .dichterbij gaan je verdiepen in zijn kapotte schors.
Door de achtergrond wat te donkeren en de gewonde stam wat op te helderen zal je zien dat hij nu meer naar voor getrokken, meer onderwerp wordt.
Jouw bloem staat links in de foto en voor de rest (het rechtse gedeelte) is de foto donker. Te veel donker in het geheel. Je camerastandpunt is hier de oorzaak van. Je kon ook een portretformaat genomen hebben.
Uitsnijden naar een vierkantje kon ook een oplossing zijn.
Ook heb je overbelichting op het witte van de bloem.
Je moet heel goed opletten, als je in een donkere omgeving zit, en de lichtmeting op gemiddeld instelt. De camera meet veel zwarten en zet het diafragma verder open, met als gevolg dat de heldere delen overbelicht worden.
Nabewerken (in RAW ..en dergelijke) is hier dan ook nodig.
Je hebt er je werk van gemaakt (dat zie ik omdat je hulplijnen gebruikt hebt om de foto recht te zetten). Ook staat de toren van de basiliek goed op de sterke lijn. Mooi zo.
Je camerastandpunt daarentegen is hele andere koek.Wat staan de daken (delen van) op de foto te doen? Een stadszicht creëren? Dan had je er de huizen ook moeten bijnemen. Hierdoor zou de toren uitspringen tegenover de huizen en zijn grootsheid (in hoogte) en schoonheid (tegenover de gewone bebouwing) meer tot uiting komen.
Het is niet genoeg om de regels (sterke lijnen en punten) te gebruiken en toe te passen dat je een mooie foto verkrijgt. Fotograferen is ook kijken rondlopen beoordelen nadenken inventief zijn.
Hierbij zend ik een foto in voor de compositie. Ik had twee keuzes, deze foto die ik niet mooi vindt, de andere foto die ik had gemaakt was niet voldoende te onscherp. Vandaar toch deze keuze. Graag wederom een kritische beoordeling, Alvast bedankt. groetjes Tsish
Deze uitspraak is er ééntje welke ik niet begrijp. Waarom in godsnaam een foto insturen ter beoordeling als je hem zelf niet goed vindt.
Ben je van een foto niet tevreden, werp hem dan direct in de vuilbak en ga terug op pad om een nieuwe en een betere te maken. Wees toch kritisch op jezelf en op je fotos.
Dit is een van de voornaamste lessen die wij jou kunnen meegeven..kritisch zijn.
Je hebt tijd, neem je tijd. De lessen compositie staan daarom ook niet op datum hé.
Over je foto nu.
Inderdaad dit is geen goede foto. Er is geen uitgesproken onderwerp en als die rode bes op dat groene blad in het midden je onderwerp is, dan staat dit veel te centraal. Hou rekening met de regel van derden (gulden snede). In bijlage zet ik even de sterke lijnen/punten op de foto.
Voor jouw volgende inzending graag één met een onderwerp welke aanspreekt/boeit. Wees inventief.
Inderdaad, de tijd van de lege terrassen is aangebroken
Je hebt dit goed gezien en deels goed gebracht. De afbakening goed in diagonaal.
Wat staat er teveel op de foto welk niets met het terras te maken heeft?
De straatstenen, de betegeling, de daken .
Ga dichter/dieper op je onderwerp in Een voorbeeld Neem één lege tafel als onderwerp. Neem een zodanig standpunt in (een beetje door de knieën) dat de andere lege tafels de achtergrond vormen .more is less, less is more weet je wel.
Voor volgende inzending geen foto met een totaalbeeld, maar van een vrijstaand voorwerp welke je scherp op een sterk punt in de foto zet.
Als panoramafoto is ie wel goed geslaagd. De horizon min of meer op de bovenste sterke lijn. Goed dus.
Je zit wel met een beetje overbelichting in de lucht. Ik zie uit de exifs dat je in RAW gefotografeerd hebt. Heb je niet een klein beetje teveel moeten sleutelen aan de helderheid?
Probeer je ook altijd de ISO waarden zo laag mogelijk te houden (hier 400)?.
Voor je volgende inzending gaan we eens nakijken of je de juiste manier van scherpstellen beet hebt. Je neemt een vaststaand onderwerp, ver van de achtergrond. Zet dit onderwerp scherp op een sterk punt en laat de achtergrond wazig.
Goede compositie, goede belichting een mooie foto, (bijna) niks op aan te merken. Waar ik zou aan werken zijn de vier rechtse baders in de foto. Die zou ik wegcloonen. Omdat dan de twee volgende badgasten op het sterke punt komen zonder dat de volgende voor afleiding zorgen. Je kan dit muggenziften noemen maar een goede foto staat of valt door zulke kleine zaken.
Een grove fout is wel dat je horizon niet recht staat (helt af naar rechts). En wat heeft je flits nu bijgebracht? Zet die uit als je ze niet nodig hebt.
Waar ik het eigenlijk het moeilijkst mee heb is de datum van opname van de foto.
Je vorige bespreking dateert van 3/10. Er wordt steeds een volgende foto gevraagd die nieuw gemaakt is en waar je rekening gehouden hebt met de laatste bespreking. Deze inzending is gemaakt op 11/9. Hoe kan je rekening houden met de vorige bespreking bij een foto die eerder gemaakt is??
Voor volgende inzending graag een nieuw gemaakte foto van een vaststaand onderwerp, verafgelegen van de achtergrond. Het onderwerp scherp op een sterk punt de achtergrond flou.
Eindelijk eens een opdracht, een onderwerp met een wazige achtergrond schrijf je. In de wazige achtergrond ben je geslaagd, het onderwerp op een sterke lijn is ook goed maar
Je hebt de hangende tuinkabouter als onderwerp gekozen. Maar dat zie ik niet hoor. Je hebt het onderwerp afgesneden. .met wat en waaraan hangt hij vast.
Portretformaat kan ook wel eens mooi zijn om een onderwerp volledig op foto te krijgen.
Ik ga er van uit dat dit onderwerp in je tuin hangt .dan kan je wel even de foto hernemen nietwaar.
Als je dan toch de foto herneemt mag ik de volgende inzending dan met exifs a.u.b. (wordt steeds gevraagd).
De achtergrond trekt teveel de aandacht weg van deze dieren. Dit komt rommelig over. Het geeft je niet echt een onderwerp waarop de ogen worden vastgezet. Je zou moeten werken met een kleinere dieptescherpte.
Ook maak je het jezelf (en je camera) niet gemakkelijk door te werken in zon en schaduw.
Over de technische kant kan ik je niets zeggen door het gebrek aan exifs. Volgende inzending wel zorgen dat de metagegevens nog in de foto zitten. Verklein ook zodanig dat de langste kant minimum 800pxl is. Het kijkt al beter en is voor mij beter te beoordelen.
Volgende inzending een foto van een vast onderwerp, scherp op een sterk punt, met een onscherpe achtergrond.
De eitjes van dit eendennest liggen op de juiste plaats. Tot zover heel goed. Doch door jouw camerastandpunt (vogelperspectief) komt het geheel veel te druk over. Een ander camerastandpunt (dieper door de knieën gaan) was beter geweest. Dan kon je onderaan, het nest min of meer volledig op plaat gezet hebben. Je hebt wel mooi met het licht gespeeld in deze opname.
Mag ik wel je aandacht vestigen dat fotos als deze eigenlijk heel gevaarlijk en slecht kunnen aflopen! Ga maar even een kijkje nemen via het internet naar natuurfotografie. Hou hiermee wel rekening a.u.b. het kan je veel s besparen.
Wel meer rekening houden met de nabewerkingen. Wanneer je het histogram gaat bekijken zal je merken dat je dit niet volledig gebruikt hebt. Het sluit niet aan langs rechts. De foto is dus eigenlijk onderbelicht (zie je ook in de stam, dicht gelopen delen in de zwarten). Het zwart punt (links van de stam in de lucht) stoort en zou ik wegcloonen.
Hou je ook rekening met de camerainstellingen? ISO 800 bij s1/1600!!!.
De kunstenaar staat te centraal in beeld. Draai je camera naar rechts en dan komt deze persoon om de linkse sterke lijn.
De toeschouwers trekken de aandacht weg van de kunstenaar. Wachten had hier een oplossing geweest.
Ook staat er heel veel op de foto. Dit komt rommelig over (ik weet wel t is een sfeerbeeld van een kunstmarkt en dan mag dat wel eens). Volgende keer misschien even meer in detail gaan.
Je hebt rekening gehouden met de sterke lijnen. Uitstekend. Het kunstwerk staat nu wel iets te benepen langs links. Draai je camera een beetje (naar links) dan krijgt dit meer plaats en ben je ondertussen ook die pl..sser kwijt. Je zou toch niet willen dat, wanneerje deze foto aan de muur hangt, die gans jouw muur voor eeuwig en drie dagen gaat bevochtigen (soms moet je de tijd nemen opdat storende elementen uit beeld zijn).
Over de scherpte heb ik mijn twijfels. Ik denk dat je op een ander (verder gelegen) punt hebt scherpgesteld dan op het kunstwerk. Dus eerst scherpstellen op je onderwerp, het knopje half ingedrukt houden, dan de compositie aanpassen en dan pas afdrukken.
De kerk op zijn sterk punt/lijn. Toch letten om geen overtollige zaken in beeld te brengen (werkgebouw, zandheuvel en dergelijke). Daarom alleen al zou ik voor een ander beeld (formaat) gekozen hebben. Ook zou ik een ander camerstandpunt genomen hebben zodanig dat de twee torens elk op hun eigen lijn/punt stonden in de foto.
Dit alles enkel en alleen al hiervoor minder is meer meer is minder.