De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
20-10-2009
Pierrette met landschap
Welkom terug. Fijn dat je de draad weer opneemt en ik hoop dat je door terug deel te nemen aan de activiteiten van de groep je ook de sterkte vindt om het verlies van je partner te verwerken.
Van compositie is dit beeld heel goed. Een groot minpunt (je zal je dat van mij nog wel herinneren) is dat hij heel maar dan ook heel scheef staat. Enkele bomen kunnen scheef staan ...maar toch niet allemaal. Of de wind moet altijd uit hetzelfde gat waaien!
Buiten dit heb ik op je inzending, op compositorisch vlak geen opmerkingen. Volgende week graag van jou een nieuw gemaakte foto. Eentje van een vast onderwerp (tuinornament, vaas, standbeeld...) welke je scherp op een sterk punt/lijn in de foto plaatst. perman
Wat direct opvalt is dat je foto veel te donker is (kijk even naar het histogram). Dus bijwerken is hier zeker de boodschap, via nivea, curven e.d. Ook bots ik met mijn ogen direct links op die betonpaal...Laat de prikkeldraad van links beginnen en het geeft een inkijkmogelijkheid. (zie uitsnede). Goed van compo (sterke punten/lijnen). Ik denk dat je weet heb van de compositieregels (hou die steeds en altijd in de gaten) en laat je verder in de handen van onze volgende lessengever ritme en structuur bij Dushi. perman
Geen slechte foto, zeker niet. Het beestje staat er goed scherp op. Persoonlijk zou ik hem op de onderste sterke lijn gelegd hebben zodat er veel smurrie al zou wegvallen. Want al die rotzooi (als ik het zo mag noemen) stoort het totaalbeeld. Ook gaat mijn aandacht hier direct naar het achterwerk van de hond (groter dan de kop). Een ander camerastandpunt ware wenselijker en beter geweest moesten we ook kunnen meekijken hebben in de richting van het dier (meer plaats geven in zijn kijkrichting). Misschien ook zelfs nog een ietsje dieper. Mag ik voor volgende week een nieuwe foto van jou van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, urn, standbeeld...)welke verafgelegen is van de achtergrond maar toch scherp op een sterk punt/lijn in het geheel staat. perman
Goed gedaan. Het ene oog van het poesje staat juist op het goede punt in de foto. In bijlage zet ik even de sterke lijnen/punten zodat je dit kan zien. Beter had je misschien nog even het beeldje wat gedraaid (of zelf een beetje naar links gestapt), zodat er ook een ietsje diagonaal kwam in te zitten. Doe op deze manier verder. Geef me maar een volgende even goede inzending. perman
Zeker niet slecht. Misschien mocht je onderwerp een klein beetje meer naar rechts gestaan hebben. Toch goed gedaan.
Mag ik je iets vragen? Zou je niet proberen af te stappen van die automatische stand? Schakel minimum over naar de P stand of misschien nog beter naar de AV of TV modus. In die standen kan je tenminste zelf beslissen welke tijd en/of diafragma. De stap naar volledig manueel is dan ook niet meer veraf.
Een voorbeeld..in deze foto wil je de achtergrond flou. Hier lukt dat goed natuurlijk omdat de achtergrond heel ver afgelegen is. Maar je diafragma stond wel nog op f8. Voor een kleinere DOF moest je diafragma verder open (kleiner getal). Dat kan je manipuleren in de andere standen, op automaat doet het toestel wat hij wil.
Graag een nieuwe inzending. Maar nu geen van een panorama of totaalzicht maar van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, monument, standbeeld) welke je op een sterk punt/lijn in de foto plaatst.
Wat wou je eigenlijk op de foto zetten? Wat is je echte onderwerp?
Ik kan kiezen uit twee, als ik het geheel bezie. Ofwel het grote zwarte gat met de tralies....ofwel de twee biddende figuren.
In elk geval die biddende beeldjes staan te ver naar rechts. Dus moest je camera een beetje naar rechts gedraaid worden. Wou je enkel die beelden als onderwerp dan kon je portretformaat genomen hebben zodat het zwarte gat wegviel. Beperk je tot je echte onderwerp.
In elk geval zijn die beeldjes hopeloos overbelicht. Jouw camera zag de donkerte van de klimop, dacht dat er weinig licht was en zette het diafragma vol open met dit resultaat.
Je onderwerp staat veel te centraal in de foto. Rekening houden met sterke punten en sterke lijnen. Maak je compositie, rekening houdend met deze regel van derden, en je foto zal zoveel meer waard zijn.
Lees hieromtrent even de berichten en besprekingen in dit blog. Je zal heel veel te weten komen en heel veel kunnen leren.
Zorg ook voor een mooie achtergrond. Die tralies zijn nu niet echt ideaal om een foto aantrekkelijk te maken. Het beestje doet nochtans zijn best hoor.
Als oefening voor compositie raad ik je ook geen fotos aan van dierenonderwerpen. Die zijn te levendig, te snel. Als beginner moet je nog te veel nadenken over de camera-instellingen, de compositie, de achtergrond en nog zoveel meer. Hou het bij gewone vaste onderwerpen. Dat is voor het begin al moeilijk genoeg.
De mijnheer op de bank geniet van de zon. Hij heeft plaats in zijn kijkrichting. Goed zo.
Ik zou wel een stapje naar voor gezet hebben zodat de boomstam links in de foto, samen met zijn schaduw uit beeld viel.
Toch zou ik je aandacht willen vragen op over- en onderbelichting. Meer aandacht besteden aan de camera-instellingen en eventueel ook aan de nabewerkingen.
Als documentatiefoto volstaat dit beeld. Maar ik ga ervan uit dat we een foto willen maken van een onderwerp welke we dan uitvergroot aan de muur willen zien hangen.
Dit onderwerp vind ik niet echt specifiek hiervoor geschikt, of je zou in de centrale moeten werken of er een bepaalde band mee hebben.
Op gebied van compositie (plaatsing in het beeld) vink ik het zeker niet slecht. Alles bij elkaar komt het toch wat rommelig over omdat er veel te veel informatie in het beeld staat. Beperk je tot het essentiële, de rest is te veel.
Graag een volgende inzending.
Oh ja, probeer van je fotos naar de mailgroep zodanig in te stellen (met de juiste code, zodat de fotos rechtstreeks opengaan.
Je onderwerp staat veel te centraal in de foto. Ooit al gehoord van sterke lijnen en sterke punten? Een antwoord hierop vindt je zeker en vast in dit blog bij de vorige besprekingen.
Lees maar even na, je zal heel veel te weten komen over compositie.
Je onderwerp steeds op één van die punten/lijnen zetten, zal een veel mooier beeld geven.
Volgende inzending met de exifs nog in de foto, dit wordt expliciet gevraagd voor alle lessenreeksen.
Goed van compositie. Met een mooie diagonaal van de afgebroken tak.
Persoonlijk vind ik er wat te veel rood inzitten. Ik heb dit er een klein beetje uitgehaald om je het verschil te laten zien. Nogmaals dit is persoonlijk, trouwens over kleuren en smaken wordt niet geredetwist.
Volgens mij heb je genoeg kennis van compositie om een stap te zetten naar het volgende lessenblok, ritme en structuur. Proficiat.
Dit is al veel beter, gezien je vorige hangende kabouter. Nu zien we tenminste al waar ie aanhangt.
Door een ander camerastandpunt kon je zeker en vast de kabouter ook wel op een sterk punt krijgen. Volgende keer ook daar rekening mee houden. Waar gaan we nog op letten? Dat moeten we trouwens telkens doen wanneer we een foto nemen. Letten op de achtergrond. De omliggende daken spelen ook niet in je voordeel. Draai eens rond, verhang desnoods je kabouter, misschien kreeg je wel van ergens anders een betere achtergrond, zonder daken. Ook heb je een uitgebrande lucht en dat is niet zo echt mooi. In een bewerkingsprogramma is het (relatief) gemakkelijk er een mooiere lucht in te steken, doch dat mag de bedoeling niet zijn, dat telkenmale te moeten doen.
Het is niet genoeg van te zeggen: vandaag is het heel mooi weer, ik trekt er op uit en ga prachtige beelden schieten.
Je moet afwachten wanneer de tijd rijp is om een bepaalde foto te maken. Een foto zoals hier met sterk tegenlicht maak je beter bij donker (bewolkt) weer. Je hebt deze foto genomen rond 14u. De zon schijnt dan het sterkst, er is het meeste licht ..de oplossing is dan wachten tot later op de avond, of s morgens als de ochtendstond goud in de mond heeft (bij strijklicht, of het blauwe uurtje, des te mooier). Sterke zon (hard licht) geeft harde schaduwen en uitgebrande luchten. Avond(morgen)-zon geeft een zachte belichting en minder schaduwen.
Je bedoeling is goed hoor. Je hebt een goede diagonaal in de foto. Het onderwerp besjes aan tak kan een interessante foto opleveren .
Maar dit is een typische foto van te veel. Je hebt me zeker al wel horen praten over more is less, less is more meer is minder, minder is meer.
Wanneer en een te veel aan informatie in beeld staat vliegen onze ogen van hot naar her, ze vinden geen rust, onze ogen richten zich niet naar het echte en enige onderwerp. Het resultaat is dat de foto oninteressant wordt door het drukke.
Kijk je even in bijlage waar ik enkele besjes weggeplukt heb. Enkel die op het (min of meer) sterke punt heb ik laten staan. Nog een gouden tip...lees even verder in dit blog, naar de vorige besprekingen, ook van de anderen..je zal er heel veel kunnen uit opsteken.
Mooie foto, goed benutten van diagonaal sterke punten en lijnen. Mooi vertrekkend uit de hoek. Een klein beetje spijtig (vind ik) dat de blaadjes onderaan afgesneden zijn.
Is je volgende inzending even goed, dan mag je van mij overstappen naar de volgende lessenreeks.
De gewonde boom staat op zijn plaats in het geheel maar voldoet volgens mij niet genoeg in het plaatje om als onderwerp te dienen. De foto is een geheel van groen met een stam in, met deels witte vlakken die de aandacht van het onderwerp wegtrekken. Mijn ogen worden direct naar de heldere vlakken (uitgebrande lucht) gezogen i.p.v. naar de wonde van de boom. Als die boom, met zijn wonde, echt je onderwerp is ga daar dan ook verder op in. Laat hem, zijn wonde, het onderwerp uitmaken .dichterbij gaan je verdiepen in zijn kapotte schors.
Door de achtergrond wat te donkeren en de gewonde stam wat op te helderen zal je zien dat hij nu meer naar voor getrokken, meer onderwerp wordt.
Jouw bloem staat links in de foto en voor de rest (het rechtse gedeelte) is de foto donker. Te veel donker in het geheel. Je camerastandpunt is hier de oorzaak van. Je kon ook een portretformaat genomen hebben.
Uitsnijden naar een vierkantje kon ook een oplossing zijn.
Ook heb je overbelichting op het witte van de bloem.
Je moet heel goed opletten, als je in een donkere omgeving zit, en de lichtmeting op gemiddeld instelt. De camera meet veel zwarten en zet het diafragma verder open, met als gevolg dat de heldere delen overbelicht worden.
Nabewerken (in RAW ..en dergelijke) is hier dan ook nodig.
Je hebt er je werk van gemaakt (dat zie ik omdat je hulplijnen gebruikt hebt om de foto recht te zetten). Ook staat de toren van de basiliek goed op de sterke lijn. Mooi zo.
Je camerastandpunt daarentegen is hele andere koek.Wat staan de daken (delen van) op de foto te doen? Een stadszicht creëren? Dan had je er de huizen ook moeten bijnemen. Hierdoor zou de toren uitspringen tegenover de huizen en zijn grootsheid (in hoogte) en schoonheid (tegenover de gewone bebouwing) meer tot uiting komen.
Het is niet genoeg om de regels (sterke lijnen en punten) te gebruiken en toe te passen dat je een mooie foto verkrijgt. Fotograferen is ook kijken rondlopen beoordelen nadenken inventief zijn.
Hierbij zend ik een foto in voor de compositie. Ik had twee keuzes, deze foto die ik niet mooi vindt, de andere foto die ik had gemaakt was niet voldoende te onscherp. Vandaar toch deze keuze. Graag wederom een kritische beoordeling, Alvast bedankt. groetjes Tsish
Deze uitspraak is er ééntje welke ik niet begrijp. Waarom in godsnaam een foto insturen ter beoordeling als je hem zelf niet goed vindt.
Ben je van een foto niet tevreden, werp hem dan direct in de vuilbak en ga terug op pad om een nieuwe en een betere te maken. Wees toch kritisch op jezelf en op je fotos.
Dit is een van de voornaamste lessen die wij jou kunnen meegeven..kritisch zijn.
Je hebt tijd, neem je tijd. De lessen compositie staan daarom ook niet op datum hé.
Over je foto nu.
Inderdaad dit is geen goede foto. Er is geen uitgesproken onderwerp en als die rode bes op dat groene blad in het midden je onderwerp is, dan staat dit veel te centraal. Hou rekening met de regel van derden (gulden snede). In bijlage zet ik even de sterke lijnen/punten op de foto.
Voor jouw volgende inzending graag één met een onderwerp welke aanspreekt/boeit. Wees inventief.
Inderdaad, de tijd van de lege terrassen is aangebroken
Je hebt dit goed gezien en deels goed gebracht. De afbakening goed in diagonaal.
Wat staat er teveel op de foto welk niets met het terras te maken heeft?
De straatstenen, de betegeling, de daken .
Ga dichter/dieper op je onderwerp in Een voorbeeld Neem één lege tafel als onderwerp. Neem een zodanig standpunt in (een beetje door de knieën) dat de andere lege tafels de achtergrond vormen .more is less, less is more weet je wel.
Voor volgende inzending geen foto met een totaalbeeld, maar van een vrijstaand voorwerp welke je scherp op een sterk punt in de foto zet.