De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
28-10-2009
Oese63ga met standbeeld
Hou even meer rekening met de sterke lijnen. In bijlage heb ik er een stukje afgedaan (langs rechts) waardoor het beeld meer op zijn plaats komt. Doe dit echter zelf (rechtstreeks met de camera) bij het maken van de compositie (geen stuk afdoen maar rekening houden met sterke lijnen/punten).
Ook onderaan het beeld (stuk sokkel staat er teveel op). Of geen sokkel, of gans de sokkel maar geen stukken en/of brokken.
Wat je zeker zelf ook moest gezien hebben is dat de foto volledig overbelicht is. Bekijk het histogram maar even.
Door niet op auto te werken maar met de (om te beginnen) AV- TV-standen kan je zelf hierop inspelen en zo nodig aanpassen (belichtingscompensatie).
Graag een volgende pasgemaakte inzending van hetzelfde type, en aandacht houden met de bespreking.
Nu niet bepaald een knaller, maar toch niet slecht.
Door op automatische piloot te werken krijg je natuurlijk overbelichting. De camera ziet het donkere van de achtergrond en zet het diafragma open. Met dit resultaat.
Schakel over naar de AV of TV modus en dan kan jij zelf inspelen op de situatie (bekijk het histogram op je camera).
Het totaalbeeld komt ook nogal druk over. Op de voorgrond heb je nog enkele delen die, weliswaar afgesneden, niets in beeld doen dan het nog drukker te maken dan het al is. Probeer i.p.v. frontaal te fotograferen ook een beetje diagonaal in het beeld te krijgen.
Je onderwerp komt niet los van de achtergrond. Nu wordt de aandacht niet echt op het ondrwerp getrokken. Je moet zodanig met de camera werken (het diafragma) dat de achtergrond flou wordt. Hoe groter het diafragma (kleiner getal) hoe minder scherp de achtergrond zal zijn. Ook dit kan je manipuleren door op AV-stand te werken. Graag een volgende pas gemaakte inzending. perman
Jouw beeld staat (boven en onder) te benepen in de foto. Het staat wel op een sterke lijn. Dit heb je verkregen door bij te snijden.
Het is niet de bedoeling in deze fase van de lessen compositie dat we bijsnijden.
Wel dat we een beeld rechtstreeks nemen en dat het onderwerp goed scherp op zijn sterke punt/lijn staat.
Hoe doe je dit dan? Je focust met je middelste scherpstelpunt op je onderwerp. Stel daarop scherp, door het afdrukknopje half in te drukken. Hou dit half ingedrukt en verdraai je camera nu zodanig dat jouw beeld op zijn plaats komt in de compositie. Pas dan druk je het knopje zacht maar volledig in.
Graag een volgende pasgemaakte inzending, van hetzelfde type maar nu zonder uitsnijden.
Ik vind je beeldje wat te benepen zitten. Niet langs boven, maar langs de zijkanten. Het komt hierdoor niet over in het geheel. Een klein beetje meer ruimte naar links ware beter geweest. Ik heb dit proberen te simuleren in bijlage.
Door je (op AV) ingestelde diafragma komt de achtergrond mooi in onscherpte.
Goed rekening gehouden met de regel van derden. Wel mocht je meer van dieper uit gaan fotograferen zijn. De achtergrond komt ook druk over. Het beeld komt er niet van los. Diafragma meer open (kleiner getal nemen dan nu f8) zodat je een kleinere dieptescherpte kreeg en dus ook een onscherpe achtergrond.
Graag een volgende pasgemaakte inzending, van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, standbeeld .) scherp op een sterk punt/lijn geplaatst. Zorg dat het beeld scherp is en de achtergrond onscherp.
Deze keer wilde ik mijn creativiteit kwijt in een foto en waarbij ik de macro functie goed moest gaan gebruiken. Daarvoor heb ik bij deze foto er bewust voor gekozen om waterdruppels extra toe te voegen aan de mini cyclaam. Dit om een bepaald effect te creeren aan de foto. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk rekening te houden met de gulden snede
We gaan eerst proberen te stappen alvorens te lopen.
Als beginner kan je u nog niet genoeg concentreren op twee dingen tegelijk compositie en macro (dit is meer dichtbijfotografie). Begin en hou het voor het ogenblik bij compositie alleen. Dat is al meer dan moeilijk genoeg. Na lange tijd oefenen komt de rest er wel vanzelf bij.
Goed van je dat je rekening houdt met sterke punten/lijnen. Het totaalbeeld komt me echter veel te druk over door de verschillende heldere en donkere delen in het beeld.
Graag een volgende pasgemaakte inzending, van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, standbeeld .) scherp op een sterk punt/lijn geplaatst.
Je onderwerp, de poes, staat afgesneden in het beeld. De staart en het pootje.
Mensen en dieren worden meestal (lees best) op ooghoogte gefotografeerd. Je moest hier dus door de knieën gegaan zijn. Let ook op je achtergrond. Een vloer, een mat, deur, tafel, kast alles in stukjes van het goede een beetje teveel.
Graag een volgende pasgemaakte inzending, van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, standbeeld .) scherp op een sterk punt/lijn geplaatst.
Ik vind dit echter nogal frontaal genomen. Zet enkel stappen(enkele meters) naar rechts zodat het landbouwvoertuig in diagonaal tegenover jou zijn werk doet.
De villa als achtergrond staat bovenaan veel te benepen. Je moest dus ook door de knieën gegaan zijn. Door een ander camerastandpunt was de achtergrond misschien wel beter geweest.
Graag een volgende pasgemaakte inzending, van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, standbeeld .) scherp op een sterk punt/lijn geplaatst.
Deze inzending valt volledig uit de toon tegenover jouw vroegere inzendingen.
Het onderwerp kan me niet bekoren. Vele nietszeggende delen in deze foto (de donkere struiken rechts trekken aandacht weg) Ga eens dieper in op je onderwerp i.p.v. een totaalbeeld te maken.
Graag een volgende pasgemaakte inzending, van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, standbeeld .) scherp op een sterk punt/lijn geplaatst.
Je houdt rekening met sterke lijnen/punten. Goed zo.
De achtergrond speelt je hier parten. Steek eens bv een zwart of wit karton achter de bloemen (met klevers aan de muur vastmaken of een helpende hand) en focus dan naar één bloem (of drie) Nu lopen de enkele bloemen lopen verloren in de hele foto en in de niets zeggende achtergrond.
Het is in dit geval zeker niet slecht van de toren centraal te zetten. Het mooie doorkijkje welke je hier presenteert leent zich daar goed toe. Ik heb het wel moeilijk met de voorgrond. Namelijk de ijzeren staaf en de koord welke de planten recht houdt. Die staan er teveel op en ogen niet mooi in het totaalbeeld. Oftwel wegclonen, oftwel verplaatsen (nadien wel terugzetten), of een volledig ander camerastandpunt opzoeken. Voor volgende inzending een foto, nieuw gemaakt, van een vaststaand element (vaas, standbeeld, tuinornament...) welke je op een sterk punt/lijn op de foto plaatst. Oh ja,...geef je even aandacht aan het verkleinen van jouw foto's. perman
Een goede compositie in de foto. Persoonlijk had ik het wegeltje vanuit de hoek laten vertrekken. Ook goed dat je me laat zien welke bewerkingen je uitgevoerd hebt. Wel oppassen voor de sluitersnelheid. Je zit hier aan s 1/25. Ik neem aan dat dit uit de hand genomen is. Dit is op de limiet hoor. Men mag stellen dat 1/60 de minimum sluitersnelheid is. Over het algemeen mag je stellen dat je brandpuntsafstand x 1.5 (cropfactor) de beste sluitersnelheid oplevert. Dit hang natuurlijk ook van je handvastheid af. Volgende inzending een van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, standbeeld..), ver van de achtergrond uiterst scherp op een sterk punt/lijn in de foto. perman
Mooie foto. Goed van compositie, op één puntje na. Het stukje boom rechts in de foto, samen met zijn weerspiegeling stoort meer dan hij iets bijbrengt. Dus camerastandpunt een klein beetje veranderen (naar links draaien). Voor volgende inzending een foto van een vaststaand onderwerp (vaas, tuinornament, standbeeld..) ver van de achtergrond, scherp op een sterk punt/lijn in het geheel. perman
Op de compositie in het algemeen heb ik hier weinig of niets op aan te merken. De horizon op de bovenste sterke lijn. De houten pilaren in het water op de rechtse sterke lijn. Zoals je reeds zelf aanhaalde ware het beter geweest van de vlaggestok (of electriciteitspaal) links in de foto niet in beeld te hebben. Een ander camerastandpunt innemen dus. Wat je wel heel goed kon vermijden is (zeker die) de wandelaar links in beeld. Een fotograaf moet geduld hebben. Maak je ook gewend van je ISO steeds zo laag mogelijk te houden. Volgende week graag een nieuwe pas gemaakte foto van een vaststaand onderwerp (vaas, tuinornament, standbeeld....) welke je scherp op een sterk punt/lijn in de foto zet. perman
Wat dadelijk opvalt is dat je bloemen terug heel centraal in het geheel staan. Hou meer rekening met de sterke punten/lijnen bij de compositie. Ook moet je als fotograaf soms (zoals in dit geval) tuinier (werkman in het algemeen)spelen. Het is toch niet netjes van vuile (verwelkte) bloemen te fotograferen. Verwijder het vuil, maak achtergronden netjes. Ruim de boel even op. Kijk goed alvorens je camera te richten. Storende elementen worden verwijderd. Volgende week een nieuwe pas gemaakte inzending van een simpel onderwerp waarbij je rekening houdt met sterke lijnen en punten. perman