De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
25-10-2009
Moniekje met tuin
Deze inzending valt volledig uit de toon tegenover jouw vroegere inzendingen.
Het onderwerp kan me niet bekoren. Vele nietszeggende delen in deze foto (de donkere struiken rechts trekken aandacht weg) Ga eens dieper in op je onderwerp i.p.v. een totaalbeeld te maken.
Graag een volgende pasgemaakte inzending, van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, standbeeld .) scherp op een sterk punt/lijn geplaatst.
Je houdt rekening met sterke lijnen/punten. Goed zo.
De achtergrond speelt je hier parten. Steek eens bv een zwart of wit karton achter de bloemen (met klevers aan de muur vastmaken of een helpende hand) en focus dan naar één bloem (of drie) Nu lopen de enkele bloemen lopen verloren in de hele foto en in de niets zeggende achtergrond.
Het is in dit geval zeker niet slecht van de toren centraal te zetten. Het mooie doorkijkje welke je hier presenteert leent zich daar goed toe. Ik heb het wel moeilijk met de voorgrond. Namelijk de ijzeren staaf en de koord welke de planten recht houdt. Die staan er teveel op en ogen niet mooi in het totaalbeeld. Oftwel wegclonen, oftwel verplaatsen (nadien wel terugzetten), of een volledig ander camerastandpunt opzoeken. Voor volgende inzending een foto, nieuw gemaakt, van een vaststaand element (vaas, standbeeld, tuinornament...) welke je op een sterk punt/lijn op de foto plaatst. Oh ja,...geef je even aandacht aan het verkleinen van jouw foto's. perman
Een goede compositie in de foto. Persoonlijk had ik het wegeltje vanuit de hoek laten vertrekken. Ook goed dat je me laat zien welke bewerkingen je uitgevoerd hebt. Wel oppassen voor de sluitersnelheid. Je zit hier aan s 1/25. Ik neem aan dat dit uit de hand genomen is. Dit is op de limiet hoor. Men mag stellen dat 1/60 de minimum sluitersnelheid is. Over het algemeen mag je stellen dat je brandpuntsafstand x 1.5 (cropfactor) de beste sluitersnelheid oplevert. Dit hang natuurlijk ook van je handvastheid af. Volgende inzending een van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, standbeeld..), ver van de achtergrond uiterst scherp op een sterk punt/lijn in de foto. perman
Mooie foto. Goed van compositie, op één puntje na. Het stukje boom rechts in de foto, samen met zijn weerspiegeling stoort meer dan hij iets bijbrengt. Dus camerastandpunt een klein beetje veranderen (naar links draaien). Voor volgende inzending een foto van een vaststaand onderwerp (vaas, tuinornament, standbeeld..) ver van de achtergrond, scherp op een sterk punt/lijn in het geheel. perman
Op de compositie in het algemeen heb ik hier weinig of niets op aan te merken. De horizon op de bovenste sterke lijn. De houten pilaren in het water op de rechtse sterke lijn. Zoals je reeds zelf aanhaalde ware het beter geweest van de vlaggestok (of electriciteitspaal) links in de foto niet in beeld te hebben. Een ander camerastandpunt innemen dus. Wat je wel heel goed kon vermijden is (zeker die) de wandelaar links in beeld. Een fotograaf moet geduld hebben. Maak je ook gewend van je ISO steeds zo laag mogelijk te houden. Volgende week graag een nieuwe pas gemaakte foto van een vaststaand onderwerp (vaas, tuinornament, standbeeld....) welke je scherp op een sterk punt/lijn in de foto zet. perman
Wat dadelijk opvalt is dat je bloemen terug heel centraal in het geheel staan. Hou meer rekening met de sterke punten/lijnen bij de compositie. Ook moet je als fotograaf soms (zoals in dit geval) tuinier (werkman in het algemeen)spelen. Het is toch niet netjes van vuile (verwelkte) bloemen te fotograferen. Verwijder het vuil, maak achtergronden netjes. Ruim de boel even op. Kijk goed alvorens je camera te richten. Storende elementen worden verwijderd. Volgende week een nieuwe pas gemaakte inzending van een simpel onderwerp waarbij je rekening houdt met sterke lijnen en punten. perman
Welkom terug. Fijn dat je de draad weer opneemt en ik hoop dat je door terug deel te nemen aan de activiteiten van de groep je ook de sterkte vindt om het verlies van je partner te verwerken.
Van compositie is dit beeld heel goed. Een groot minpunt (je zal je dat van mij nog wel herinneren) is dat hij heel maar dan ook heel scheef staat. Enkele bomen kunnen scheef staan ...maar toch niet allemaal. Of de wind moet altijd uit hetzelfde gat waaien!
Buiten dit heb ik op je inzending, op compositorisch vlak geen opmerkingen. Volgende week graag van jou een nieuw gemaakte foto. Eentje van een vast onderwerp (tuinornament, vaas, standbeeld...) welke je scherp op een sterk punt/lijn in de foto plaatst. perman
Wat direct opvalt is dat je foto veel te donker is (kijk even naar het histogram). Dus bijwerken is hier zeker de boodschap, via nivea, curven e.d. Ook bots ik met mijn ogen direct links op die betonpaal...Laat de prikkeldraad van links beginnen en het geeft een inkijkmogelijkheid. (zie uitsnede). Goed van compo (sterke punten/lijnen). Ik denk dat je weet heb van de compositieregels (hou die steeds en altijd in de gaten) en laat je verder in de handen van onze volgende lessengever ritme en structuur bij Dushi. perman
Geen slechte foto, zeker niet. Het beestje staat er goed scherp op. Persoonlijk zou ik hem op de onderste sterke lijn gelegd hebben zodat er veel smurrie al zou wegvallen. Want al die rotzooi (als ik het zo mag noemen) stoort het totaalbeeld. Ook gaat mijn aandacht hier direct naar het achterwerk van de hond (groter dan de kop). Een ander camerastandpunt ware wenselijker en beter geweest moesten we ook kunnen meekijken hebben in de richting van het dier (meer plaats geven in zijn kijkrichting). Misschien ook zelfs nog een ietsje dieper. Mag ik voor volgende week een nieuwe foto van jou van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, urn, standbeeld...)welke verafgelegen is van de achtergrond maar toch scherp op een sterk punt/lijn in het geheel staat. perman
Goed gedaan. Het ene oog van het poesje staat juist op het goede punt in de foto. In bijlage zet ik even de sterke lijnen/punten zodat je dit kan zien. Beter had je misschien nog even het beeldje wat gedraaid (of zelf een beetje naar links gestapt), zodat er ook een ietsje diagonaal kwam in te zitten. Doe op deze manier verder. Geef me maar een volgende even goede inzending. perman
Zeker niet slecht. Misschien mocht je onderwerp een klein beetje meer naar rechts gestaan hebben. Toch goed gedaan.
Mag ik je iets vragen? Zou je niet proberen af te stappen van die automatische stand? Schakel minimum over naar de P stand of misschien nog beter naar de AV of TV modus. In die standen kan je tenminste zelf beslissen welke tijd en/of diafragma. De stap naar volledig manueel is dan ook niet meer veraf.
Een voorbeeld..in deze foto wil je de achtergrond flou. Hier lukt dat goed natuurlijk omdat de achtergrond heel ver afgelegen is. Maar je diafragma stond wel nog op f8. Voor een kleinere DOF moest je diafragma verder open (kleiner getal). Dat kan je manipuleren in de andere standen, op automaat doet het toestel wat hij wil.
Graag een nieuwe inzending. Maar nu geen van een panorama of totaalzicht maar van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, monument, standbeeld) welke je op een sterk punt/lijn in de foto plaatst.
Wat wou je eigenlijk op de foto zetten? Wat is je echte onderwerp?
Ik kan kiezen uit twee, als ik het geheel bezie. Ofwel het grote zwarte gat met de tralies....ofwel de twee biddende figuren.
In elk geval die biddende beeldjes staan te ver naar rechts. Dus moest je camera een beetje naar rechts gedraaid worden. Wou je enkel die beelden als onderwerp dan kon je portretformaat genomen hebben zodat het zwarte gat wegviel. Beperk je tot je echte onderwerp.
In elk geval zijn die beeldjes hopeloos overbelicht. Jouw camera zag de donkerte van de klimop, dacht dat er weinig licht was en zette het diafragma vol open met dit resultaat.
Je onderwerp staat veel te centraal in de foto. Rekening houden met sterke punten en sterke lijnen. Maak je compositie, rekening houdend met deze regel van derden, en je foto zal zoveel meer waard zijn.
Lees hieromtrent even de berichten en besprekingen in dit blog. Je zal heel veel te weten komen en heel veel kunnen leren.
Zorg ook voor een mooie achtergrond. Die tralies zijn nu niet echt ideaal om een foto aantrekkelijk te maken. Het beestje doet nochtans zijn best hoor.
Als oefening voor compositie raad ik je ook geen fotos aan van dierenonderwerpen. Die zijn te levendig, te snel. Als beginner moet je nog te veel nadenken over de camera-instellingen, de compositie, de achtergrond en nog zoveel meer. Hou het bij gewone vaste onderwerpen. Dat is voor het begin al moeilijk genoeg.
De mijnheer op de bank geniet van de zon. Hij heeft plaats in zijn kijkrichting. Goed zo.
Ik zou wel een stapje naar voor gezet hebben zodat de boomstam links in de foto, samen met zijn schaduw uit beeld viel.
Toch zou ik je aandacht willen vragen op over- en onderbelichting. Meer aandacht besteden aan de camera-instellingen en eventueel ook aan de nabewerkingen.
Als documentatiefoto volstaat dit beeld. Maar ik ga ervan uit dat we een foto willen maken van een onderwerp welke we dan uitvergroot aan de muur willen zien hangen.
Dit onderwerp vind ik niet echt specifiek hiervoor geschikt, of je zou in de centrale moeten werken of er een bepaalde band mee hebben.
Op gebied van compositie (plaatsing in het beeld) vink ik het zeker niet slecht. Alles bij elkaar komt het toch wat rommelig over omdat er veel te veel informatie in het beeld staat. Beperk je tot het essentiële, de rest is te veel.
Graag een volgende inzending.
Oh ja, probeer van je fotos naar de mailgroep zodanig in te stellen (met de juiste code, zodat de fotos rechtstreeks opengaan.
Je onderwerp staat veel te centraal in de foto. Ooit al gehoord van sterke lijnen en sterke punten? Een antwoord hierop vindt je zeker en vast in dit blog bij de vorige besprekingen.
Lees maar even na, je zal heel veel te weten komen over compositie.
Je onderwerp steeds op één van die punten/lijnen zetten, zal een veel mooier beeld geven.
Volgende inzending met de exifs nog in de foto, dit wordt expliciet gevraagd voor alle lessenreeksen.
Goed van compositie. Met een mooie diagonaal van de afgebroken tak.
Persoonlijk vind ik er wat te veel rood inzitten. Ik heb dit er een klein beetje uitgehaald om je het verschil te laten zien. Nogmaals dit is persoonlijk, trouwens over kleuren en smaken wordt niet geredetwist.
Volgens mij heb je genoeg kennis van compositie om een stap te zetten naar het volgende lessenblok, ritme en structuur. Proficiat.