De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
08-11-2009
Libie met herfstdruppel
Mooi en goed qua compositie. De druppel goed op zijn sterk punt.
Probeer je nu verder te concentreren op jouw onderwerp (hier de druppel aan het blad) probeer die te isoleren. Laat andere zaken die het beeld kunnen verstoren weg en wel zodanig dat er slechts één onderwerp meer op de foto staat.
Het is niet altijd simpel. Als je een tak wil verwijderen of eenblad wil wegmoffelen, valt je druppel misschien wel van het blad af en dus ook het hele plaatje. Maar als je goed rondkijkt zijn er zeker en vast nog blaadjes met drupjes aan hoor. Weetje je wel Rome en Parijs .Zo is het ook in fotografie..niet alles op één dag, maar met vallen en opstaan (en ook wel met geluk).
Doe op deze manier verder, je bent op de goede weg.
Dit is een uitstekende oefening. Je hebt de toestand (pijpenstelen regenen) goed opgevangen door zelf inventief te gaan werken. De vaas met bloemen komen goed op hun plaats in de foto te staan.
Als je het plaatje nu beziet is de achtergrond niet zo mooi. Je kunt een andere achtergrond kiezen (andere plaats) of je kan kiezen van je onderwerp verder weg te zetten van de achtergrond (hij wordt dan nog minder scherp, waziger). Probeer een egale achtergrond te vinden. Ook is de ondergrond (neem me niet kwalijk, die is wel netjes en gestreken) niet echt dat. De strijkplooien komen niet mooi over. Probeer even van te draperen rond de vaasbodem.
Je kan ook één bloem apart fotograferen zodanig dat ze op een sterk punt komt en de stengel in diagonaal in beeld ligt. (ideeën en inventiviteit, zijn een groot gegeven in de beeldvorming).
Doe op deze manier verder, je bent op de goede weg.
Je onderwerp staat te centraal in beeld. Hou meer rekening met sterke lijnen en punten. Doe storende elementen weg alvorens te fotograferen (blaadjes, grassprietjes e.d.) Die storende elementen doen niets anders dan wat hun naam zegt: het beeld verstoren.
Kijk even in bijlage hoe ik de foto zou zien/maken i.v.m. compositie.
Mag ik je ook vragen van de datum van je toestel juist in te stellen. (deze foto is gemaakt op 10/10/1010??? Eventueel ook het uur aanpassen.
Voor je volgende inzending (pas en nieuw gemaakt) graag één van een vaststaand onderwerp (tuinornament, standbeeld, vaas .enz). Zet je onderwerp op een sterk punt/lijn in de foto.
Je hebt gelet op sterke lijnen/punten. Dat kan ik enkel maar goedkeuren. Je hebt gewerkt in diafragmavoorkeuze, Een goede beslissing. Op die manier kan jijzelf bepalen hoeveel dieptescherpte je wenst en ook krijgt. Maar dan moet je ook op de goede manier met je toestel werken. De instelling die jij verkoos vroeg een sluitersnelheid van 1/15sec. Dat is te weinig om uit de hand te nemen. Neem maar dat 1/60 de langste sluitersnelheid is om geen bewegingsonscherpte (van de fotograaf) te krijgen. Rekening houden met de instellingen van je camera en indien nodig aanpassen! (je diafragma kon nog verder open zodat de sluitersnelheid naar boven kon).
Ook wil je nog steeds (en jij niet allen maar de meeste beginners) te veel tegelijk op de foto plaatsen. Hier is het een wirwar van takken, bladen, besjes..zodat we niet weten waar eerst naar te kijken. Het geheel is hierdoor geen rustgevend plaatje. Isoleer één takje met een blad en enkele besjes maak dat je geen storende achtergrond hebt (desnoods een zwart karton, of witte zakdoek..enz) en fotografeer dit. Desnoods knip je een takje uit de hulst, zodat je dit op een rustig mooi plaatsje kan zetten, leggen, vastmaken om te fotograferen.
Voor je volgende inzending (pas en nieuw gemaakt) graag één van een vaststaand onderwerp (tuinornament, standbeeld, vaas .enz). Zet je onderwerp op een sterk punt/lijn in de foto.
Je hebt gelet op sterke lijnen/punten. Dat kan ik enkel maar goedkeuren.
Door de vele grassprieten, takjes, vuil, mos enz welke zich voor het onderwerp bevinden komt het geheel veel te druk over en verliest jouw onderwerp de aandacht welke het verdiend.
De boel even opruimen voor de foto genomen wordt is een taak die elke fotograaf wel eens moet doen. Besteed hieraan aandacht.
Eigenlijk vind ik het spijtig dat die onderste paddenstoel links in het beeld ook nog op de foto staat (die is trouwens ook onderaan afgesneden). Ik vertel dit omdat ik steeds het gezegde: "less is more, more is less" in gedachten houd. Kon deze iet uit beeld door een ander camerastandpunt?
Voor je volgende inzending (pas en nieuw gemaakt) graag één van een vaststaand onderwerp (tuinornament, standbeeld, vaas .enz). Zet je onderwerp op een sterk punt/lijn in de foto.
Een goede compositie, een mooi beeld. Toch vind ik dat bovenaan de bomen in de horizon wat te benepen zitten. De camera mocht een beetje gekanteld worden naar boven. Door toedoen van het gebruikte kader komt dit nog meer tot uiting. Ook dit (het kader) is een deel van het geheel, let daarop.
Voor je volgende inzending een pas, nieuw gemaakte foto van een vaststaand onderwerp (vaas, tuinornament, standbeeld .enz.) welke je scherp op een sterk punt/lijn in je foto zet. Dus geen totaalbeeld of pano.
Je hebt deze vaas goed op zijn plaats gezet. Je laat zien dat je nu weet hebt van sterke lijnen en punten. Toch zou ik je willen vragen van nog meer aandacht te besteden aan de achtergrond, het bijkomende in het geheel.
Met een passende achtergrond komt je onderwerp beter tot uiting in het ganse plaatje. Hier kon je bijvoorbeeld als achtergrond en ondergrond een bedlaken als infini gebruikt hebben.
Probeer ook even van aandachtig de fotos (inzendingen in de mailgroep) van anderen goed te bekijken en te analyseren. Steel met je ogen (dat is geen zonde) probeer te imiteren en ga dan voort je eigen weg.
Graag laat ik je verder gaan en leg je in de handen van onze volgende lesgever Dushi.
Je hebt je bloempot met die mooie plant goed op de sterke lijn gezet. Dat kan ik alleen maar toejuichen.
Wanneer we nu effen goed kijken zien we dat de bloempot en zijn plant een heel mooie schaduw op het gazon nalaat. Nu is die afgesneden, daardoor stoort die, maar we konden hem evengoed gebruiken in onze compositie. Je camera een beetje naar links draaien, stond de schaduw er mooi bij en was je dat nietszeggende paadje (rechts) kwijt. Ook fotografeer je uit de hoogte. Wees nederig tegenover zulke mooie plant en buig je een beetje. Door de knieën gaan dus. De plant kan er enkel maar bij groeien. Nog een vraagje, het muurtje dat is toch ooit met een waterpas gemetst? Dan moet het ook waterpas op de foto hoor. Rechtzetten dus.
Doe op deze manier verder. Graag een volgende inzending.
Niet slecht voor je eerste. Je hebt mooi weten te spelen met licht en schaduw. Het beetje diagonaal van de voorliggende haag en ook van de achterliggende brengt speelsheid. Het boompje op een sterke plaats. Alles bij elkaar uitstekend. Wel spijtig van de uitgebrande lucht.
Doe op deze manier verder. Graag een volgende inzending.
Niet slecht voor je eerste. Dank zij de mooie kleurtjes van de vlinder wordt de aandacht erop gevestigd. Mijn ogen worden wel vlug weggetrokken door het wit van dat stukje bloem in de rechter onderhoek. Dat witte gedeelte moest je dus even weg buigen of een ander camerastandpunt genomen hebben.
Alhoewel vorige keer gevraagd om een foto van een vast onderwerp (dus een echt specifiek onderwerp) krijg ik terug een totaalbeeld .rekening houden met de besprekingen a.u.b. !!
Wat staat teveel op de foto? Langs rechts dat witte vlak welke heel erg de aandacht trekt.
Wat staat er te weinig op? Het ornament op de schouw.
Je camera een ietsje naar links en naar boven hadden deze twee dingen verholpen. Hierdoor zou ook een stuk van de grond weggevallen zijn.
De belichting is wel heel goed (heb je prima gedaan).
Volgende keer nu ééntje van een vast onderwerp (standbeeld, vaas, tuinornament..enz.) scherp op een sterk punt/plaats in de foto.
Hou even meer rekening met de sterke lijnen. In bijlage heb ik er een stukje afgedaan (langs rechts) waardoor het beeld meer op zijn plaats komt. Doe dit echter zelf (rechtstreeks met de camera) bij het maken van de compositie (geen stuk afdoen maar rekening houden met sterke lijnen/punten).
Ook onderaan het beeld (stuk sokkel staat er teveel op). Of geen sokkel, of gans de sokkel maar geen stukken en/of brokken.
Wat je zeker zelf ook moest gezien hebben is dat de foto volledig overbelicht is. Bekijk het histogram maar even.
Door niet op auto te werken maar met de (om te beginnen) AV- TV-standen kan je zelf hierop inspelen en zo nodig aanpassen (belichtingscompensatie).
Graag een volgende pasgemaakte inzending van hetzelfde type, en aandacht houden met de bespreking.
Nu niet bepaald een knaller, maar toch niet slecht.
Door op automatische piloot te werken krijg je natuurlijk overbelichting. De camera ziet het donkere van de achtergrond en zet het diafragma open. Met dit resultaat.
Schakel over naar de AV of TV modus en dan kan jij zelf inspelen op de situatie (bekijk het histogram op je camera).
Het totaalbeeld komt ook nogal druk over. Op de voorgrond heb je nog enkele delen die, weliswaar afgesneden, niets in beeld doen dan het nog drukker te maken dan het al is. Probeer i.p.v. frontaal te fotograferen ook een beetje diagonaal in het beeld te krijgen.
Je onderwerp komt niet los van de achtergrond. Nu wordt de aandacht niet echt op het ondrwerp getrokken. Je moet zodanig met de camera werken (het diafragma) dat de achtergrond flou wordt. Hoe groter het diafragma (kleiner getal) hoe minder scherp de achtergrond zal zijn. Ook dit kan je manipuleren door op AV-stand te werken. Graag een volgende pas gemaakte inzending. perman
Jouw beeld staat (boven en onder) te benepen in de foto. Het staat wel op een sterke lijn. Dit heb je verkregen door bij te snijden.
Het is niet de bedoeling in deze fase van de lessen compositie dat we bijsnijden.
Wel dat we een beeld rechtstreeks nemen en dat het onderwerp goed scherp op zijn sterke punt/lijn staat.
Hoe doe je dit dan? Je focust met je middelste scherpstelpunt op je onderwerp. Stel daarop scherp, door het afdrukknopje half in te drukken. Hou dit half ingedrukt en verdraai je camera nu zodanig dat jouw beeld op zijn plaats komt in de compositie. Pas dan druk je het knopje zacht maar volledig in.
Graag een volgende pasgemaakte inzending, van hetzelfde type maar nu zonder uitsnijden.
Ik vind je beeldje wat te benepen zitten. Niet langs boven, maar langs de zijkanten. Het komt hierdoor niet over in het geheel. Een klein beetje meer ruimte naar links ware beter geweest. Ik heb dit proberen te simuleren in bijlage.
Door je (op AV) ingestelde diafragma komt de achtergrond mooi in onscherpte.
Goed rekening gehouden met de regel van derden. Wel mocht je meer van dieper uit gaan fotograferen zijn. De achtergrond komt ook druk over. Het beeld komt er niet van los. Diafragma meer open (kleiner getal nemen dan nu f8) zodat je een kleinere dieptescherpte kreeg en dus ook een onscherpe achtergrond.
Graag een volgende pasgemaakte inzending, van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, standbeeld .) scherp op een sterk punt/lijn geplaatst. Zorg dat het beeld scherp is en de achtergrond onscherp.
Deze keer wilde ik mijn creativiteit kwijt in een foto en waarbij ik de macro functie goed moest gaan gebruiken. Daarvoor heb ik bij deze foto er bewust voor gekozen om waterdruppels extra toe te voegen aan de mini cyclaam. Dit om een bepaald effect te creeren aan de foto. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk rekening te houden met de gulden snede
We gaan eerst proberen te stappen alvorens te lopen.
Als beginner kan je u nog niet genoeg concentreren op twee dingen tegelijk compositie en macro (dit is meer dichtbijfotografie). Begin en hou het voor het ogenblik bij compositie alleen. Dat is al meer dan moeilijk genoeg. Na lange tijd oefenen komt de rest er wel vanzelf bij.
Goed van je dat je rekening houdt met sterke punten/lijnen. Het totaalbeeld komt me echter veel te druk over door de verschillende heldere en donkere delen in het beeld.
Graag een volgende pasgemaakte inzending, van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, standbeeld .) scherp op een sterk punt/lijn geplaatst.
Je onderwerp, de poes, staat afgesneden in het beeld. De staart en het pootje.
Mensen en dieren worden meestal (lees best) op ooghoogte gefotografeerd. Je moest hier dus door de knieën gegaan zijn. Let ook op je achtergrond. Een vloer, een mat, deur, tafel, kast alles in stukjes van het goede een beetje teveel.
Graag een volgende pasgemaakte inzending, van een vaststaand onderwerp (tuinornament, vaas, standbeeld .) scherp op een sterk punt/lijn geplaatst.