- deze straat zich bevindt tussen de Paardenmarkt en de Stijfselrui.
- ze in de 17de eeuw "Achter de Capucienen" genoemd werd.
- de huidige naam te maken heeft met de hier vroeger aangelegde spoorweg.
- de oude Rijnpoortvest, waarvan deze straat het meest zuidelijke deel is, dateert van circa 1565 en één van de vestingswegen was aan de binnenzijde van de omwalling.
- deze straat zich bevindt in de omgeving van de Scheldekaaien tussen het Scheldeken en de Plantinkaai.
- ze onstaan is na de stadhuisuitbreidng van 1291-1314 als "strate loopende na Schellenspoorte" (één van de drie poorten ter hoogte van de huidige Plantinkaai).
- de naam "Rijkenhoek" we voor het eerst tegenkomen in 1682 en bedoeld was als tegenhanger voor de "Armenhoek" ten noordwesten van de Sint-Pietersvliet.
- deze kaai gelegen is langs de Scheldekaai, tussen de Sint-Laureiskaai en het Sasdok.
zicht op de Rijnkaai (foto van Alfons Van Camp)
- dit gedeelte tussen de vroegere Bonapartesluis en de Sint-Laureiskaai, aangelegd werd door de Maatschappij van de Belgische Spoorwegen in 1843-44 samen met de Rijn-, haven- of handelsspoorweg, die een rechtstreekse verbinding beoogde tussen de Rijn in Keulen en de Schelde in Antwerpen. "Rijnkaai" genaamd werd in 1847.
- de verlenging tot aan het Sasdok na het slechten van de Spaanse wallen gebeurde in 1860-64.
- de Waagnatie zich bevindt op de Rijnkaai.
zicht op de Waagnatie (foto van Alfons Van Camp)
- er tevens de gebouwen van de "Red Star Line" zijn gevestigd
oud gebouw van de Red Star Line
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
P.S. : bijkomende gegevens van onze mederwerker en freelancer Frits Schetsken.
WAAROM LANGS DE SCHELDE DE RIJNKAAI LOOPT Als in 1830 het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden uiteen valt en België de geschiedenis binnen stapt als onafhankelijke staat, zit de Antwerpse haven met een probleem. Tot dan werden goederen voor Duitsland via de Nederlandse binnenwateren getransporteerd, maar dat wordt nu uiteraard lastig. Koning Leopold I dringt er bij zijn diplomaten die over het scheidingsverdrag onderhandelen op aan om te zorgen dat België voldoende land overhoudt om een verbinding met Duitsland tot stand te brengen. Maar omdat die scheiding niet van een leien dakje verloopt en het steeds duidelijker wordt dat een groot deel van Limburg bij Nederland zal blijven, wordt alvast naar een alternatief gezocht.
Dat wordt geen kanaal, maar een spoorlijn van Antwerpen naar Aken, om dan via Duitse spoorlijnen langs Düren de binnenhaven van Keulen te bereiken. De aanleg vergt wel wat tijd en de nodige technische hoogstandjes om hellingen bij Ans nabij Luik te overwinnen. Locomotieven krijgen daarbij hulp van stoommachines die hen over hellingen trekken. In 1843 is deze verbinding met Duitsland gereed. Dit is de alternatieve IJzeren Rijn.
In Antwerpen wordt vanaf het station Antwerpen-Oost (zoals onze Middenstatie dan nog heet) een goederenlijn getrokken via de latere Van Schoonhovenstraat, De Coninckplein, Sint-Jansplein naar de Rijnpoort, waar de vestingwerken worden doorbroken voor deze spoorlijn. Aan de Ankerrui komt het Gare Principale – goederen zijn in die dagen belangrijker dan reizigers voor de spoorwegmaatschappijen. Een aftakking langs de Entrepotkaai en het Willem- en Bonapartedok tot aan de Schelde komt in 1844 gereed en als in 1847 ook nog het emplacement aan de Scheldekaai gereed is, krijgt dat stuk de naam Rijnkaai. De brede uitmonding van de Amsterdamstraat op de Rijnkaai is daarvan een laatste reliek, daar lagen dus ooit sporen. Ingenieur van Bruggen en Wegen August de Marbaix heeft dat slotstuk van de IJzeren Rijn ontworpen en krijgt er een straatnaam voor in de Slachthuiswijk.
Intussen is op 19 april 1839 het scheidingsverdrag met de Nederlandse koning Willem I getekend, waarin is vastgelegd dat België op eigen kosten een weg- of kanaalverbinding mag aanleggen door Nederlands Limburg tot aan de Pruisische grens. Dat wordt nog eens vastgelegd in het IJzeren Rijn-verdrag van 1873 en dan lijkt het ineens aantrekkelijker om voortaan de goederentreinen vanuit Antwerpen te laten rijden via Mol, Hamont, het Nederlandse Weert en Roermond en dan bij Dalheim de Duitse grens over tot Mönchen-Gladbach, waar aansluitende verbindingen met Düsseldorf en Keulen bestaan. Op 20 juli 1879 wordt die nieuwe IJzeren Rijn in dienst genomen door de Compagnie du Grand Central Belge, een privémaatschappij. Er hebben zowel goederentreinen als personentreinen op gereden. Tot WO I zaten er vooral veel emigranten op weg naar de Verenigde Staten in die personentreinen om hier in te schepen op de Red Star Line-boten. Omdat al in 1874 de ringspoorlijn naar Antwerpen-Dam gereed is gekomen, wordt een goederenstation Antwerpen Dokken en Stapelplaatsen gebouwd aan de Ellermanstraat als nieuw eindpunt van de IJzeren Rijn. In 1991 heeft de laatste goederentrein tussen Roermond en Dalheim gereden.
Al heel wat jaren doet de Belgische regering pogingen om deze verbinding opnieuw te activeren, maar Nederland ligt dwars en het verdrag uit 1873 had een geldigheidsduur van 99 jaar en die zijn in 1972 verstreken. Bovendien heeft België toen de spoorlijn aan Nederland verkocht en is er intussen bij Vlodrop nabij de Duitse grens een natuurgebied ontstaan. Maar er wordt nog steeds onderhandeld …
- deze straat zich bevindt in het Sint-Andrieskwartier, tussen de Lange Ridder- en de Pompstraat.
- ze in 1542 - samen met de huidige Franckenstraat - getrokken door het azijn- en raamhof van een zekere Claus de Beuckelaere, de hele straat geruime tijd Beuckelaerstrat heette zonder meer.
- er in de 17de eeuw men een onderscheid maakte tussen "Lange" (ten oosten) en een "Korte" (ten westen) Beuckelaerstraat, en in de 18de eeuw er een "Rijke" en een "Arme" Beukelaerstraat van gemaakt werd.
- er zich in de straat 2 huizen bevinden die beschermd zijn. (zie foto hieronder)
(foto van Alfons Van Camp)
- er naast deze 2 huizen het huis "Sint-Jan" is gelegen
- er zich juist tegenover aan het nr 7 de "Gazettesteeg" bevindt, waarvan de tekening is aangebracht op de houten poort.
- deze nooit heeft bestaan, gezien het een fictieve en gefingeerde steeg is ontstaan aan de rijke verbeelding en uitgevoerd met het knappe artiestentalent van de kunstschilders Jeroom Maeckelbergh en Nico Parassiadis.
- deze straat gelegen is tussen de Vlasmarkt en de Groenkerkhofstraat.
- ze geopend werd op de gronden van een groot erf toebehorend aan ridder Reinier van der Elst en genaamd "Reyniershof".
- deze lid was van één der invloedrijkste Antwerpse families en van 1390 tot 1398 hij verschillende malen schepen was.
- hij in 1407 markgraaf was.
- het "Reyniershof"zich uit strekte tot tegen de Steenhouwersvest, en uitgangen hadin de Heilige Geeststraat en Kammenstraat en besloeg zelfs de gronden waarop later de Vrijdagmarkt zou aangelegd worden.
- men in de 15de eeuw sprak van "Reyneerssteghe" of "Haechsteghe" daar de weg gedeeltelijk met hagen was afgezet, of nog "het straetken daer men gaet te Sint Mertensstrate waart"; bedoeld werd de Vlasmarkt.
- circa 1580 d benaming "Reyndersstrate" algemeen werd.
- deze straat gelegen is in het Schipperskwartier, aan de Palingbrug en uitkomt in de Vleeshouwersstraat en een klein straatje is langs de zuidzijde van het Vleeshuis
- de straat genoemd werd naar het huis " het Reepke" (begin 17de eeuw)
- het poppentheater "Poesje" zich hier bevindt ?
- de Poesje van de Reep, met zijn zowat 250 stangpoppen waaronder o.a; de Neus, Schelle en Kop, de enige overlevende is van een hele reeks, wanneer wij de Poppenschouwburg Van Campen buiten beschouwing laten.
- deze straat zich bevindt aan het Stadspark, tussen de Van Eycklei en de Memlingstraat.
- ze geopend omstreeks werd tussen 1868-1869.
- van de oudste bebouwing uit de jaren 1870, er zijn nog slechts enkele panden goed bewaard zijn, waaronder de nummers 12 en 22.
- de van de straat genoemd werd naar de Nederlandse kunstschilder, etser en tekenaar
Rembrandt Harmenszoon van Rijn
- hij geboren werd te Leiden, op 15.7.1606 en stierf te Amsterdam op 4.10.1669.
- hij in het algemeen als een van de grootste schilders en etsers in de Europese kunst, en als de belangrijkste Hollandse meester van de 17° eeuw gekend is.
- Rembrandt in het totaal ongeveer driehonderd schilderijen, driehonderd etsen en tweeduizend tekeningen maakte.
- zijn belangrijkste werk uit 1640 "de nachtwacht" is , waarvan de oorspronkelijke naam "De compagnie van kapitein Frans Banning en luitenant Willem van Ruytenburgh" is, die zich gereed maakten om uit te rukken.
- deze straat gelegen is in de wijk "Zurenborg", die de Lange Van Ruusbroecstraat verbindt met de Plantin en Moretuslei.
- ze deel uit maakt van het eind-19de-eeuwse stratenpatroon van Zurenborg, een wijk die door de Naamlooze Maatschappij voor het bouwen van Burgershuizen werd uitgebouwd tot een beeldbepalende, populaire woonwijk voor de beter middenklasse.
- de naam van de straat, zoals veel straten in de wijk,de Raafstraat genoemd werd naar een sterrenbeeld.-
- het een klein sterrenbeeld is en als afkorting (Corvus, Crv) heeft
- het zich aan de zuiderhemel, bevindt liggende tussen rechte klimming 11u54m en 12u54m en tussen declinatie -11º en -25º.
- Declinatie (afgekort tot dec.)een termis in de astronomie , gebruikt om de positie van een hemelobject ten opzichte van de hemelevenaar aan te duiden. Voor de positiebepaling van zowel de declinatie als de rechte klimming (RK) gebruikt men hemelcoördinaten.
- deze straat zich bevindt in het Havengebied ongeveer ter hoogte van het 3° Havendok, aan de Hamburgstraat, waar de Haïfa -en Bremenstraat uitkomen en waar op het einde van deze beide straten de Rangoonstraat is gelegen.
- de straat genoemed werd naar Rangoon, de grootste stad van Myanmar.
- Rangoon tot 7 november 2005 de hoofdstad was van dat land.
- deze straat loopt van de Predikerinnenstraat naar de Stadswaag.
- het oostelijk gedeelte, dat uitziet op de Stadswaag, in 1548 werd geopend door Gilbert Van Schoonbeke en heette "West-", "Nieuwewaag-" of "Lange Raapstraat".
- het westelijk deel vermoedelijk werd geopend samen met de Predikerinnenstraat (circa 1550) en "Hoogte" of "Korte Raapstraat" werd genoemd.
- de straat sinds 1843 gewoon Raapstraat naar het huis zogenaamd "de rape" werd genoemd.
(foto van Alfons Van Camp)
- het huis zogenaamd "de Rape", een overblijfsel zou zijn van het oud Artilleriehuis dat bewaard bleef toen Gilbert van Schoonbeke het Eeckhof sloopte (midden 16de eeuw).
- deze straat zich bevindt tussen de De Keyserlei en Quinten Matsijlei - Rubenslei.
- de straat werd aangelegd in 1868 en samen met de Van Ertbornstraat die in het verlengde ligt, genoemd werd naar de familie Quellin, een beroemde kunstenaarsfamilie uit de 17de eeuw, waaronder Erasmus QUELLIN
- deze familie hoofdzakelijk bestond uit kopergraveurs, maar de zoon Erasmus QUELLIN, geboren in Antwerpen op 19 november 1607 en aldaar gestorven op 7 november 1678, koos voor kunstschilder en was tevens ook kopergraveur. Hij was één van de vele leerlingen van P.P. Rubens.
Enkele werken : - Achilles tussen de dochters van Lycomedes uit 1643 / - Madonna en het Kind
Zicht op de Quellinstraat, vanaf de De Keyserlei (foto van Alfons Van Camp)
Ik ben een gepensioneerde Hoofdinspecteur van eerste klasse bij de politie, officier van gerechtelijke politie en hulpofficier van de Heer Procureur des Konings, van 81 jaar. Mijn hobby's zijn vooral Antwerpen in beeld brengen en voetbal.