Een goed ALTERNATIEF model is
het vroegere VIVANT dat jammer genoeg in de steek werd gelaten toen de top ons veraden heeft
28-08-2005
De Amerikaanse droom?
Iedereen looft Sharon, de Israelische president, omdat hij de Gaza-strook laat ontruimen. Dat hij echter in een ander deel van het aan de Palestijnen toegewezen land de aldaar bestaande nederzettingen laat uitbreiden wordt verzwegen. Los van het feit of er in de Israelisch-Palestijnse zaak iemand het gelijk aan zijn kant heeft is dit het zoveelste staaltje van hypochrisie van de wereldpolitiek gedicteerd door Amerika. Het valt niet te ontkennen dat de US in het verleden veel verdiensten heeft, maar rechtvaardigd dat hun arrogantie die ze nu vertonen? Hoeft het feit dat de Joden in het verleden veel geleden hebben de toekomst te hypotekeren? Hoelang gaan ze iedereen nog een schuldgevoel aanpraten? Alsof de koude oorlog nog niet genoeg was dreigt er nu terug een nucleaire vernietiging als gevolg van een te groot ego van enkelingen. Nu reeds is Bush voorwendsels aan het zoeken om Iran binnen te vallen, wat zal het volgende zijn?
De prijs van benzine rijst de pan uit. Iedereen beweert "De accijnzen op brandstof zijn te hoog", dit jaar zou de regering hieraan 220 miljoen overhouden. Eigenlijk vind ik dat niet zo slecht want eersten zorgt het ervoor dat de belastingen niet moeten verhogen. Tweedens heeft het als bijkomend effekt dat men voortaan misschien de auto niet meer zal nemen om naar de bakker om de hoek te gaan of zijn kind 50m verder aan de school af te zetten. Het wordt tijd dat we zelf onze verantwoordelijkheid nemen om de files en luchtvervuiling te verminderen. Neem eens vaker de fiets, t'is gezond en je ontziet er je portemonnee mee. Het vrachtvervoer moet ook niet klagen want ze krijgen langs alle kanten lastenvermindering, en al de nadelen, ik denk aan ons wegenet, de luchtvervuiling, worden afgewenteld op de gemeenschap. De winsten moeten gigantisch zijn afgaand op de toename van camions op de weg de laatste jaren, en allemaal zien ze er spiksplinternieuw uit. Bovendien dwingen ze min of meer hun werknemers, de chauffeurs, om hun vrachtwagen thuis voor de deur te zetten, dat spaart ruimte uit en zo hoeven ze ook geen wasinstallatie op het erf te voorzien, die worden dan wel thuis voor de deur gewassen. Dat de gewone man in de straat hinder ondervind van die lange getrekken voor de deur die al van s'morgens vier uur staan warm te draaien zal hun een zorg zijn. Maximale winst tegen minimale kosten. Laat de accijnzen dus maar omhooggaan, ook en vooral op dieselbrandstof.
Twee dode jongeren en één in kritieke toestand in een auto-ongeluk na een nachtje stappen, en, een woning volledig vernield. Overdreven snelheid en roekeloos rijgedrag volgens het politieverslag. Niemand stelt zich echter de vraag hoe iemand van 18 jaar aan een BMW cabriolet komt, toch niet echt een "wagentje" die alleman zich permiteren kan. Was het de auto van papa of mama? Was het een "geschenkje" voor een goed rapport? Hoe kun je als ouder verantwoorden aan jezelf achteraf dat je de sleutels aan je kind gegeven hebt? Aan 120km per uur over de baan in Lochristi, rechts en links inhalen, niet echt voorbeelden van verantwoord rijgedrag, niet echt getuigend van een goede rijscholing. Hoe spijtig de dood van hun kind ook is vraag ik mij toch af welk voorbeeld de chauffeur van thuis meegekregen heeft als je zo'n gedrag vertoont. Of heeft hij die wagen misschien zelf gekocht? Hoe komt hij dan aan dat geld? Zo'n wagen kun je niet kopen met wat je bij een studentenjob verdient. Misschien klinkt het harteloos, maar hebben de ouders niet gekregen waar ze om gevraagd hebben? Dit is bovendien geen alleenstaand geval, jongeren met dure bolides waarvan de aankoopprijs het loon van gewone mensen te boven gaat zie je meer en meer rondrazen zonder zich iets aan te trekken van verkeersreglementen, dat ze dan af een toe een voetganger, fietser, medepassagier of een andere bestuurder letsel toebrengen of zelfs het leven benemen is niet belangrijk, gewoon een wapenfeitje te meer. Wie neemt hier als eerste eindelijk eens zijn verantwoordelijkheid?
Onlangs las ik in de gazet iets over het naakstrand te Bredene, nu heb ik niets tegen naturisten, ze hoeven wat mij betreft zelfs niet op een apart stuk strand daarvoor te gaan zitten, maar in datzelfde blad stond een artikel waarin gevraagd werd om een extra lapje strand waar dezelfde "natuurliefhebbers" sex konden hebben omdat dat nogal onkies was als je het "terplaatse" deed en bovendien teveel kijklustigen kon aantrekken. Zonder mijzelf als preuts te bestempelen stel ik mij dan toch serieuze vragen over de mentaliteit van onze maatschappij. Moet dit nu echt? Voor wanneer dan de vraag van andere "strandbezoekers" om cabines waar, als eventjes de lust opkomt, men een "vluggerdje" kan neuken? Langs de ene kant heb je één miljoen jongeren die afzakken naar de wereldjongerendagen om de paus te horen, langs de andere kant heb je extreem voyeurisme en exhibitionisme. Langs de ene kant op zoek naar iets hogers en langs de andere kant de "gayparade". Overal ziet men het achteloos neergooien van troep en het negeren van alle regels die een samenleving leefbaar houden. Maar wel gaan betogen voor het redden van de zeehondjes en tegen het kappen van het regenwoud. Wat voor een opvoeding geeft men zijn kinderen tegenwoordig mee? Telt alleen nog de snelle bevrediging van de lusten of leert men nog aan de jeugd dat er soms ook "nee" bestaat?
Ik ben Julien, en gebruik soms ook wel de schuilnaam jubo.
Ik ben een man en woon in Ertvelde () en mijn beroep is Bruggepensioneerd, opleiding: electronicus..
Ik ben geboren op 04/08/1950 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: computers, boeken, electronica, films en ook politiek, met een sterk geloof in het VIVANT project..
Bezoek ook eens mijn WEBSITE = www.jubo.t15.org
Graag tot ziens.