Zoals
naar gewoonte draaien onze "leiders" weer de zaken om en discuteren
over punten en comma's in plaats van de kern aan te pakken.
Neem nu het 80-km-per-uur-plan:
Dhr JM Dedecker, die ik overigens wel
een sympathieke gast vind, is radicaal tegen, wat zijn goed recht is,
maar hij haalt de verkeerde argumenten aan. Er is nog altijd geen
bewijs dat een lagere toegelaten snelheid voor vrachtwagens zal
resulteren in meer vrachtwagens op de weg. Er is namelijk geen
rechtstreeks verband tussen de twee, want het gaat uit van de
veronderstelling dat een vrachtwagen aan de fabriek vertrekt tegen 80
per uur en toekomt aan zijn leveringsadres tegen 80 per uur, wat dus
helemaal niet kan. Er is eerst en vooral al de toestand op de weg,
files, omleidingen, plaatselijke snelheidsbeperkingen en noem maar op.
Verder heb je ook nog de wachtijden aan de bedrijven, ook mede
veroorzaakt door het feit dat er meerdere vrachtwagens aan- en
toekomen, wat soms voor een chaos kan zorgen, zonder dan nog te spreken
van het menselijke aspect zoals stemming van de betrokkenen, werking
van PC's en zo.
Het enige juiste vertrekpunt zou zijn
een vergelijking te maken tussen het moment dat een vrachtwagen
vertrekt en het moment dat de aflevering afgehandeld is en dat
gedurende een langere tijdspanne (bvb 1 jaar). Als de tijd hoger ligt
om gemiddeld een bepaald goederenvolume te verplaatsen van start tot
einde aan 80km maximum dan aan 90km maximum dan zou JMD een punt hebben.
Overigens heeft Mevr Van Brempt
(knappe dame) daar ook geen benul van en zijn haar argumenten ook niet
vanzelfsprekend, je kan niet zonder meer stellen dat een lineaire
vermindering evenveel problemen oplost. Het enige argument dat daar zou
op wijzen, en dat wordt praktisch nooit vernoemd, is de ervaring die al
bestaat met het blokrijden. Blokrijden bewijst namelijk dat een
gemeenschappelijke lagere maximumsnelheid er voor kan zorgen dat
iedereen vlugger ter plaatse geraakt. Welteverstaan dat iedereen dan aan die gemeenschappelijke snelheid rijdt en dat de autoweg verzadigd is.
Volgens mij zou het ook al veel
helpen als iedereen (en in bijzonder beroepschauffeurs) wat meer
discipline aan de dag zouden leggen. Te denken aan: blijf in je rijvak
tenzij een verandering nodig is, slalom niet door de rijen, probeer
niemand in te halen die 1 km per uur trager rijdt, verander niet plots
van rijvak voor de neus van iemand achter je, hou een gelijkmatige
snelheid aan, pendel niet tussen diverse snelheden, hou dezelfde
snelheid van je voorganger aan, en, ook belangrijk, als je bvb 90km/u
mag rijden, doe dat dan ook en rij geen 88 of 85 of 95. Iedereen zal zo
wel enkele ergerlijke punten kennen die voor vertraging in de
verkeersstroom kunnen zorgen.
Meteen ook een verwijt aan de
autoconstructeurs, ipv te zorgen dat een auto fenomenale snelheden en
vermogens kan halen, maak dat de noodzakelijke metingen nauwkeuriger
zijn en breng het verbruik naar omlaag. Stel een systeem op poten dat
aan de hand van de autodichtheid de verkeersstroom kan sturen met alle
mogelijke middelen zoals onder andere de maximum snelheid, afstand
houden, enz...
Dan nog dit, in de zomer doe ik
regelmatig het traject van een plaats in de Kempen naar mijn werk op
Sidmar. Dit loopt gedeeltelijk over autoweg en gedeeltelijk op lokale
wegen. Zonder ooit de plaatselijke snelheidsbeperkingen te
overschrijden heb ik het uitgetest door enkele malen gewoon met het
verkeer mee te gaan of steeds te trachten de maximum snelheid te halen.
Welnu er is geen eenduidig verschil in tijdsverbruik tussen moment van
vertrek en moment van aankomst op mijn werkplek, dit werd louter
bepaald door de plaatselijke omstandigheden op de weg.
|