De boerderij van Sil de Strandjutter uit de TV-serie
FRIEND'S FOTOARCHIEF 3
FOTO'S ZIJN DE SLEUTEL NAAR DE HERINNERING
16-01-2008
GRONINGEN-architectuur
In de nabijheid van het gebouw van Menzis staat een complex dat de naam Euroborg heeft meegekregen. Behalve een voetbalstadion van de FC Groningen voor 20.000 toeschouwers herbergt dit complex o.a. een horeca en toeristische opleiding van het Noorderpoortcollege, een wokrestaurant, een sport- en fitnesscentrum, een megabioscoop, een casino, vele kantoren en een mega supermarkt van Jumbo. Onder het complex ligt een parkeergarage voor 1000 auto's. Er zijn plannen om het voetbalstadion uit te breiden met 10.000 plaatsen, maar daarover is men het nog niet eens. De infrastructuur rond het complex laat nog te wensen over, hetgeen de ondernemers een doorn in het oog is. Het geheel is gereed gekomen onder de architectuur van Prof. Ir. Wiel Arets.
Heel lang stond er op de hoek van de Noorderhaven een huis met de naam Het Ameland. Op die plaats staat nu het voormalige Havenkantoor, met het stadswapen in de gevel. Voordat in dit pand het gemeentelijk Havenkantoor werd gevestigd, diende het als hotel Schiermonnikoog (van circa 1880 tot 1907). Voor 1880 was het een havenkroeg. In de loop van de negentiende eeuw wordt de bestemming aangeduid als tapperijkoffijhuis, maar steeds wordt gesproken van het huis 'Het Ameland' , gelegen op de hoek van de Noorderhaven. De oudste aanduiding is van 1722. Opvallend is dat het steeds Het Ameland is. Alles overziende mag worden aangenomen, dat de historisch verantwoorde naam dus Hoek van t Ameland is, ontstaan als verkorte aanduiding voor de Hoek van de Noorderhaven, bij het huis Het Ameland genaamd. Foto: Noordehaven met Hoek van Ameland
Groningen kende in de Middeleeuwen een aantal bierbrouwerijen, zoals de bierbrouwerij 'De Sleutel' , die destijds aan de buitenzijde van de 13e eeuwse stadsmuur was gelegen. Het voor het brouwen benodigde water werd uit een metersdiepe put in de kelder van het gebouw gehaald. Tot in de negentiende eeuw vond het brouwen plaats, In die eeuw werd het pand verkocht en deed het dienst als korenpakhuis. In 1977 toverde de bekende Groninger Koos Huizinga 'De Sleutel' om tot societeit en liet er het bier weer rijkelijk vloeien. In 2006 verkocht hij het pand op zijn beurt weer aan een nieuwe eigenaar.
Nog een foto van De Laan met aan de rechterzijde één van de oude gasthuizen in Groningen. Ik meen, dat dit gasthuis de naam "Geessien Egberts Gasthuis" draagt, dat in 1621 is gebouwd, maar zeker weten doe ik het niet. Ik kon het ook via Google niet ontdekken. Misschien één van mijn bezoekers?
Elke zichzelf respecterende stad heeft in de winter rond de kerstvakantie in het centrum van de stad een (kunst)ijsbaan aangelegd met rondom kerstkramen. Zo ook in Groningen, waar de ijsbaan in de kerstvakantie door enkele duizenden schaatsers is bezocht, gadegeslagen door het winkelende publiek. Zelfs vanuit een Reuzenrad aan de zuidkant van de Grote Markt kon men het winterspektakel op grote hoogte aanschouwen. Vandaag is begonnen met de afbraak van het geheel om aan het einde van dit jaar weer te worden opgebouwd.
De Noorderhaven in Groningen ligt 'barstens vol' met allerlei typen schepen. Het is er zó vol, dat de rondvaartboot er ternauwernood langs kan varen. Op veel van deze schepen wonen kunstenaars. Op bijgaande foto zijn een paar kunstwerken op de voorplecht tentoongesteld.
Oudejaarsviering zonder de oliebol, appelflap of krentenbol is haast ondenkbaar en zo denken ook deze wachtenden erover, ook al moet je daarvoor een poosje in de rij staan. Ik wens al mijn bezoekers een fijne laatste avond van het jaar als opzet naar een nieuw begin in 2008.
Bovenop het bakstenen deel ligt een cirkelvormig paviljoen waarin voorwerpen op het gebied van Kunstnijverheid te zien zijn. De buitenkant is bekleed met aluminium platen, waarop in reliëf vaasvormen te zien zijn. De buitenkant verwijst naar de inhoud van dit gedeelte. De vormgeving heeft de Franse ontwerper Philippe Starck (1949), in nauwe samenwerking met de vormgever Albert Geertjes, voor zijn rekening genomen.
Voor deze ruimte ontwierp Starck een verlichte cirkelvormige vitrine, helemaal rondom tegen de schuine binnenmuur. Hierin staat de internationaal belangrijke collectie Oosters keramiek centraal, met het accent op de Oost- West relatie. Het Groninger Museum heeft met het Rijksmuseum in Amsterdam, het Princessehof te Leeuwarden en het Gemeentemuseum in Den Haag de rijkste collectie Aziatische keramiek.