Inhoud blog
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    rijschool

    08-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                    Welke voornaamste onderdelen van de wagen beïnvloeden je remafstand ?

    De remafstand kan langer zijn als zekere onderdelen van de wagen versleten en niet goed
    onderhouden zijn.
    1. De banden: (tubless: zonder binnenband) :enig contact met het wegdek
                             - slijtage: groeven minder dan 1,6mm
                             - spanning: te laag of te hoog
                             - uitlijning: niet korrekt
                             - Bij koud weer : rubber wordt harder=minder grip (eventueel  winterbanden
                               gebruiken) want het raakvlak verkleint (temperatuur minder dan 7graden)
         Gevolgen:     - risico’s op watergladheid groter
                                - minder grip op het wegdek
                                - slijtage groter
                                - verbruik neemt toe
                                - warmt sneller op
                                - risico groter op klapband
                                - slechte wegligging en rijcomfort

       2. De schokdempers en de vering: (zorgen ervoor dat de banden maximaal in contact blijven
                                                                       met het wegdek)
                         Slechte werkende of versleten : -le
    kkage
                                                                      - koetswerk na een druk op een hoek van het
                                  koetswerk deinend naar omhoog komt
           Gevolgen
    : - de wielen springen van het wegdek
                               - de wegligging wordt slechter
                               - als men remt, blokkeert een omhoog gesprongen wiel onmiddellijk
                                 en het zal de auto scheeftrekken als het opnieuw in contact met
                                 het wegdek komt
                               - trillingen in het stuur

         3. De remmen: (moeten in goede staat zijn)
                           - rem- bokken en schoenen versleten(slechte contact met remschijven
                              of remschoenen)
                           - te weinig remvloeistof in het reservoir
                           - lucht of water in de remleidingen
                           - te veel speling op de rempedaal
                           - remleiding in slechte staat
                           - remschijf slecht geventileerd
              Gevolgen:- slechte werking van de remmen zal een langere remafstand
                                   veroorzaken.

          4. De stoplichten
                          Gloeilampen (een gloeidraad die licht opwekt) geven hun maximale
                          lichtsterkte pas na ongeveer 200milliseconden terwijl led-verlichting
                         (stroom door een transistor ontstaat licht) na amper 1millisecond.
                         Wie een voertuig met led-verlichting volgt kan sneller reageren op
                         een noodstop. Bij 120 km/uur betekent dat men over 6,60m meer
                         remafstand tot het voertuig beschikt

               5. Rijgedrag:
                         Alert zijn en anticiperen (iets doen) op een mogelijk gevaar:

                      Gevolgen: reactietijd en remweg korter 

     

                                                

    08-12-2008 om 19:27 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                   Wat doen bij een verkeersongeval (verplichtingen) ?
                                 3.Eerste hulp ……..EHBO

    1.Men is verplicht  de gewonden te hulp te komen
    2. Het is belangrijk de bevoegde hulpdiensten via Tfnr: 100,112,praatpaal zo snel mogelijk te
        waarschuwen . Te vermelden: -de aard en de plaats van het ongeval
                                                                - het aantal slachtoffers
             en bijkomende informatie:
                    - er zitten personen gekneld in de wrakstukken
                    - de gewonde reageert niet meer
                    - er zijn voertuigen met giftige stoffen bij betrokken…..
     3. Slachtoffer(s) uit de wagen halen:
                     - als er brand of brandgevaar is
                     - op een drukke weg (s’nachts of bij mistig weer)
                     - naar een veilige plaats brengen (indien absoluut nodig)
            maar: een slachtoffer van een ongeval kan men beter niet verplaatsen
     4. Reacties:
                      - het slachtoffer met een deken of een jas dekken
                      - geen drinken aan een gewonde geven
                      - de helm van een motorrijder niet afnemen
                      - kleren die vuur hebben gevat : met een deken afdekken of hem in
                         het zand rollen
                   - slachtoffer bloedt uit een wonde:
                              - dichtdrukken met een steriele verband, een zuivere zakdoek of handdoek
                                 om bloedverlies te beperken
                    - Ademhalingsmoelijkheden:
                              - kledingstukken losmaken
                              - kijken of er geen voorwerpen de mondholte afsluiten
                              - het hoofd voorzichtig achterover kantelen(hals ondersteunen met een hand)
                     - Slachtoffer ademt niet meer:
                              - mond-op-mond beademing toepassen tot de persoon zelf weer ademt
                     - Als het hart stilstaat:
                              - Onmiddellijk met  hartmassage (2x) samen met kunstmatige ademhaling(15x).
                                 Iemand anders kan helpen of overnemen
      5.In afwachting van de komst van de ziekenwagen en politie:
                              - slachtoffer blijven controleren
                              - veiligheid van de plaats
                              - doorgang vrij voor de ziekenwagen
      6. Cursus over eerste hulp (EHBO) bij het rode kruis kan iedereen volgen
      7. Zorg eerst voor je veiligheid tijdens je optreden     
                        
      

           

    26-11-2008 om 11:34 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                         Wat doen bij een verkeersongeval ? (verplichtingen)

    2. Met lichamelijk letsel ( gewonden en doden )
           a. ter plaatse blijven (niet wegvluchten) , uw naam en adres achterlaten om de
                hulp- en politiediensten te gaan waarschuwen
           b. de nodige maatregelen nemen om de veiligheid van het verkeer te verzekeren
                ttz. – beletten dat er wordt gerookt in de omgeving van het voertuig (brandstoflek)
                      -  men mag – de voertuigen laten staan op de plaats waar ze na de botsing
                                           staan
                                         - de voertuigen ook verplaatsen , zelfs voor de komst van de politie                                  ( op een autosnelweg bij nacht of mist om nieuwe ongevallen te                                        voorkomen)
                      - als de voertuigen voor de weggebruikers een hindernis vormen:
                                          - veiligheidsvestje aantrekken bij verlaten van het voertuig
                                          - alle richtingsaanwijzers aanzetten
                                          - de gevarendriehoek gaan plaatsen
           c. de gewonden te hulp komen en de eerste hulp toedienen ( verbandetui )
           d. de hulpdiensten waarschuwen via Tf nr: 100 of 112. De politie moet ook ter
                plaatse komen om de nodige vaststellingen te doen . Als de politie niet binnen
               een redelijke tijd kan bereikt worden, moet men het ongeval binnen de 24 uur
               gaan aangeven.
           e. het aanrijdingsformulier invullen.

    18-11-2008 om 19:41 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

               Wat doen bij een verkeersongeval ? ( verplichtingen )

     

    1. Met stoffelijke schade  (  blikschade ) ( kalm blijven)
            a. men moet ter  plaatse blijven voor de vaststellingen

            b. de veiligheid van het verkeer verzekeren om verdere ongevallen
                te voorkomen:
                     - de vier pinkers aansteken
                       - indien mogelijk de voertuigen onmiddellijk verplaatsen ( na de stand
                        van de auto’s met krijt af te tekenen of een foto van de plaats van het
                         ongeval te nemen) waar stilstaan en parkeren toegelaten is.
                      - als verzetten niet mogelijk is:
                               - retro-reflecterend veiligheidsvest aantrekken van zodra men het
                                 voertuig verlaat ( bestuurder)
                               - de gevarendriehoek gaan plaatsen = zichtbaar vanop 50m door
                                  de naderende bestuurders:
                                   Afstanden:          - 100m op autosnelwegen
                                                              - 30m elders
            c. samen met de andere betrokkene(n) de nodige vaststellingen doen door
                het invullen van het aanrijdingsformulier :
                               - documenten van de tegenpartij controleren
                               - vooraleer handtekening zetten formulier nog eens goed nazien.
           d. een beroep op de politie is niet verplicht tenzij geen akkoord tussen de
               partijen tot stand komt of wanneer een van de chauffeurs:
                               - dronken is
                               - de voertuigdocumenten niet in orde zijn
                               - heeft geen identiteitskaart of rijbewijs
                               - bij vluchtmisdrijf plegen
            e. exemplaar van het aanrijdingsformulier  aan de verzekeraar laten geworden.

    18-11-2008 om 00:00 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                                 

                            Watergladheid ( Aquaplaning )

    1.    Wanneer: bij hevige regen = regen ligt op het wegdek

    2.    Oorzaken: - de groeven in het loopvlak zijn niet meer diep genoeg door
                        de slijtage van de band
                      - een te lage bandenspanning
                      - te snel rijden

    3.    Verschijnsel: Aquaplanning treedt op als er meer water “onder de band”
                       is dan hetgeen door de dunne groeven in het loopvlak van de
                       band kan worden afgevoerd (water aan de kant duwen). Er
                       ontstaat dan een laagje water tussen de band en het wegdek
                       Daardoor heeft de band geen contact meer met het wegdek.
                       Remmen en sturen is niet meer mogelijk. De wagen glijdt en
                        zweeft over het water.

    4.    Reactie:     niet in paniek raken ( niet remmen )
                   - het gaspedaal loslaten
                   - de koppelingspedaal induwen
                   - stuur in de goede richting houden
         De wielen van de wagen zullen geleidelijk aan opnieuw in contact met de              
         rijbaan komen. Niet te bruusk aan het stuur trekken.

    5.    Anticiperen: op een weg waar watergladheid mogelijk is:
                   - snelheid aanpassen: trager rijden
                   - naast de diepe sporen in het wegdek rijden
                   - voldoende afstand houden
    Controle : - de banden –profieldiepte: min 3 mm
                                         - bandenspanning: korrekte
                     - ophanging: schokdempers in goede staat               

    07-11-2008 om 16:09 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                                       VOORRANG ( 3 )

    Voorrangsregels aan een smalle doorgang voor bestuurders die dezelfde richting volgen

    1.    Wegversmalling: zonder signalisatie noch wegmarkering
     
       Als twee bestuurders naast elkaar de wegversmalling naderen geldt de
       voorrang van rechts. De bestuurder die rijdt langs de rechter rand heeft
       voorrang van doorgang op de bestuurder die links van hem rijdt.

    2.    Wegversmalling: met signalisatie (F97) en wegmarkering ( pijlen die een
        rijstrookvermindering aankondigen )

     

       Als de bestuurders naast elkaar, ieder in een rijstrook rijden, geldt de regel
       voorrang aan rechts NIET.
       Om de doorgang in te rijden moet de bestuurder rechts van rijstrook wisselen,
       dus voert hij een maneuver uit. In dat geval moet de bestuurder rechts voorrang
       verlenen aan de bestuurder links van hem, want wie een maneuver uitvoert
       ( van rijstrook wisselen ) moet altijd voorrang verlenen aan de andere

       bestuurders.  

     

    Borden : F97 

          A.7a                

     

     

     

           Wegmarkering              

    01-10-2008 om 00:00 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Voorrang(2) : de voorrang aan rechts geldt niet

        1.bij het oprijden van een rotonde : (verkeer in één richting rond een middeleiland)
           a) signalisatie: - op de rotonde: bord D5 ( verplicht rondgaand verkeer)
                                    -  “  de toegangswegen : B1 omgekeerde driehoek :voorrang
                                                                                  verlenen
                                                                                  : B5 stopbord : stoppen en voorrang
                                                                                          verlenen
           b) regel: de bestuurder op de rotonde heeft voorrang op de bestuurders die de
                          rotonde willen oprijden

           c) andere richtlijnen op een rotonde
                 -gebruik van de richtingsaanwijzers
                         -bij het oprijden : niet
                         -bij het verlaten : wel ( let op fietspad )
                 - plaats op de rotonde (eventueel met rijstroken of fietspad )
                         - de bestuurder moet niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de
                           rijbaan rijden
                         - hij mag de rijstrook volgen die het best aan zijn bestemming              
                           beantwoordt
                         - van rijstrook veranderen is een maneuver = voorrang verlenen aan
                           de andere bestuurders en pinkers gebruiken
                         - bij het verlaten voorrang verlenen aan de fietsers en bromfietsers op
                           het fietspad
            d) opm: op een plein: waar men in alle richtingen mag en kan overrijden en
                                               eventueel met een middeneiland waarop een bord D1
                                                   (verplichting de door de pijl aangegeven richting te
                                                   volgen)

                                                                                      en
                                               zonder verkeersborden op de toegangswegen:
                                  blijft de regel  “rechts heeft voorrang “ gelden
                              regel:- de bestuurder die het plein wil oprijden heeft voorrang op
                                        het verkeer dat op het plein rijdt
                                        - op het plein zelf geldt de voorrang van rechts voor alle
                       D5                   bestuurders onder elkaar               D1            D7
                  B1    B5

    22-09-2008 om 00:00 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Voorrang (1)

                                  Betekenis van de “”voorrang van rechts”
     

    Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt;

    1.    Nieuw: de bestuurder die stopt, om aan een weggebruiker op een trottoir of een
        fietspad( uit beide richtingen ) voorrang te verlenen, en terug vertrekt behoudt
        zijn voorrang.

      

     2. Definitie van een bestuurder
           is iemand die een voertuig ( Vb: fiets, bromfiets, motorfiets, auto, vrachtwagen,
            bus, tram ) bestuurt of trek- of rijdieren geleidt ( boerenkar met paard, ruiter )
      3. Bord b17 betekent:          

                                                                 

               Kruispunt waar de regel “ rechts heeft voorrang “ geldt

     

      4. “rechts heeft voorrang” geldt :op kruispunten en op pleinen :
               - waarop het verkeer niet door een politieagent wordt geregeld of
               - zonder  - verkeerslichten
                               - verkeerborden : op de toegangswegen

     

        5. Belangrijk: ik heb voorrang als de andere bestuurder mij voorrang verleent ( dat is
                              geen recht )

    04-09-2008 om 00:00 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                                   Alkohol en drugs (zie ook 21.06.08)

     1.  Het gebuik van alkohol of drugs heeft een sterke invloed op het rijgedrag.
          Twee glazen bier of wijn, in èèn uur gedronken, kunnen al een strafbare
          alkoholgehalte (0,22mg per liter uitgeademde lucht of 0,5gr per liter bloed)
          geven.Dit verhoogt het risico een verkeersongeval te veroorzaken.
          Een voertuig besturen onder invloed van drugs is ook strafbaar.

      2. Met teveel alkohol- of druggebruik is men tijdelijk lichamelijk ongeschikt om
          te sturen.

      3. De gevolgen van alkohol- of druggebruik:

                   - kleine hoeveelheden maken het autorijden immers schijnbaar gemak-
                     kelijker (door de euforie die door de alkohol wordt opgewekt) en men
                     gaat sneller rijden.
                   - vanaf 0,22mg:
                        -wordt men agressiver
                        - de waarnemingsvermogen vermindert vooral in het donker
                         - de reactietijd wordt langer
                         - de handelingen worden minder goed secuur en zij kunnen minder
                           goed gecoördineerd(de remafstand wordt langer)
                         - men slingert op de weg
                         - de hindernissen en de bochten lijken verder te staan dan ze in de
                            werkelijkheid zijn
                          - men anticipeert niet meer en de snelheid wordt niet aangepast aan
                            de omstandigheden (men neemt de bochten te snel)
                          - men is sterk verblind door de lichten van een tegenligger

         4. Rij nooit als u gedronken hebt of drugs gebruikt hebt of vermoeid bent.
         
         5. Een dronken bestuurder is een moordenaar op vrije voet.

    01-09-2008 om 19:05 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     

                                                   De veiligheidsgordel:  de beste bescherming

    1.     Reglement: a) alle  inzittenden van een auto moeten de veiligheidsgordel
    dragen op de plaatsen die ermee uitgerust zijn zowel  voorin als achterin.

                           b) kinderen  kleiner dan  1,35m gebruiken een bevestigingssysteem (een kinderzitje of zitkussen) dat aangepast is  aan de leeftijd,
    het gewicht en de lengte.

                            c) Let op: in een auto met een airbag in het dashboard mag
    men nooit een kinderstoeltje achterstevoren op de voorstoel  plaatsen,
    tenzij de airbag uitgechakeld.

          2.     De gordel voorkomt dat je uit de wagen wordt  geslingerd ( ook bij lage en
                   middelmatige snelheden)

          3.      De airbag heeft slechts zin in combinatie met de gordel.
                    Hij vervangt de gordel  niet.
                    Samen met de gordel, die het lichaam in de zetel  vasthoudt, vangt het
                     luchtkussen de beweging  van  hoofd  en  bovenlichaam  op bij een
                     botsing.  Niet  te dicht dan bij het  stuur zitten.

           4.      Ook over  korte  afstand  draagt U de gordel.

     

    21-08-2008 om 16:59 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

                                                   Kijktechniek  op  autosnelweg

    1.     Eerst voldoende afstand houden tot je voorligger (snelheid/2 in m) want
    dit laat je toe op een grotere afstand vóór je te zien en je gezichtveld is
    veel breder. Vermijd te staren.

    2.     Je moet zien wat er gebeurt vóór je voorligger en mogelijk nog verder.

    3.     Op die manier zal je kunnen anticiperen en voorzien wat er zou kunnen
    gebeuren in het verkeer.

    4.     Een plotse vertraging vóór je voorligger zal je tijdig opmerken op dezelfde
    tijd als je voorligger(s) en  geef je meer tijd en ruimte om te reageren
    (eventueel uitwijken)

    5.     Volg je een vrachtwagen: probeer langs de zijkanten van het voertuig te
    kijken  of achter een personenauto: kijk door zijn achterruit en voorruit
    wat er voor hem gebeurt.

    6.     Kijk eveneens regelmatig in je achteruitkijkspiegels want dit zal een invloed
    hebben op je remtechniek bij een plotse snelheidsverandering.

    7.     Vergeet ook niet tijdens het rijden een vluchtweg te voorzien om eventueel
    een hindernis te vermijden.

    08-08-2008 om 17:13 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de richtingaanwijzers (pinkers)

                                                                                                 Gebruik  de richtingaanwijzers!!!!!

    1.       De regel: Vooraleer een bestuurder : een zijdelingse verplaatsing of
                                                                                een verandering van richting  uitvoert, moet hij zijn voornemen op tijd kenbaar maken met de richtingaanwijzer ( deze  verplichting goed naleven)

     2.   Een zijdelingse verplaatsing
           Vb: - een uitwijking naar links om:
                             - een bestuurder in te halen( fietser, motorfiets, bromfiets, auto, …..)
                             - een vaste hindernis of een stilstaand of geparkeerd voertuig voorbij te rijden
                             - van rijstrook of file te veranderen
                             - links gaan parkeren
                            
             Vb: - een uitwijking naar rechts om:  
                             - na een inhaalmanoeuver zijn plaats rechts terug in te nemen
                             - van rijstrook of file veranderen
                             - rechts te gaan parkeren

    3.  Een richtingverandering

              Vb: - op een kruispunt links of rechts afslaan
                      - het voertuig aan de linkerzijde van de weg opstellen
                      - terug te keren
                      - een parkeerplaats oprijden of verlaten
                      - een rotonde verlaten( met bord D5 aangeduid)
                      - een autosnelweg verlaten

     4. Hoe gebruikt men de pinkers?            
             a)
    Bij een zijdelingse verplaatsing
                      - vooraf en op tijd kenbaar maken met de richtingaanwijzers (± 50m)
                       - de pinkers blijven branden gedurende de hele uitwijking naar links of naar         rechts tot men opnieuw rechtdoor rijdt            
                      - pinkers afzetten zodra de verplaatsing uitgevoerd is
             b)
    Bij een richtingverandering
                        - de pinkers tijdig aanzetten op ongeveer 100m van het kruispunt
                       - de pinkers blijven branden gedurende gans de richtingverandering
                       - de pinkers afzetten zodra men afgedraaid is en men op de ingeslagen weg begint te rijden
      5. Belangrijk
                          - Tijdig de richtingaanwijzers aanzetten(±100m) bij iedere uitwijking of richtingverandering dan goed in de achteruitkijkspiegels kijken en even over de
                             linker- of rechterschouder omkijken
                           - de ontstoken richtingaanwijzer alleen geeft geen enkel recht (zeker niet bij het oprijden van een autosnelweg)

           

     

                                



     

      

        

    30-07-2008 om 09:34 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe kan je met je wagen brandstof sparen
    1. Door: - de wagen regelmatig te laten onderhouden en afstellen
                  - de bandenspanning maandelijks te controleren. De juiste spanning staat in het technisch
                     boek van de wagen
                  - met geen onnodige ballast  te rijden : maak de kofferruimte leeg
                  - na gebuik van de skiboxen of bagagedragers te verwijderen.Plaats fietsen op rek achteraan
                    het voertuig (niet op het dak)
                  - niet met open ruiten te rijden
                  - niet te blijven rijden met winterbanden (op tijd verwisselen)
                  - voor korte afstanden de wagen zo weinig mogelijk te gebruiken want de motor komt dan
                    niet op bedrijfstemperatuur (fiets gebruiken)
                  - op je rijstijl te letten:
                            - geen sportieve rijstijl ttz. hoge snelheden, voortdurend acceleren en plots afremmen
                            - start de wagen zonder gas te geven
                            - rijd kalm tot de bedrijfstemperatuur bereikt is ( gelijkmatig snelheid)
                            - laat de motor niet stationnair draaien. Leg de motor stil bij korte stop (een gesloten
                               overweg)
                            - na het stoppen rijd kalm weg ( rood verkeerslicht, .........)
                            -schakel zo snel mogelijk naar een hogere versnelling ( voor diesel: 2000 toeren/min
                              en benzinemotoren max 2500 toeren/min)
                            - anticiperen in het verkeer : ver vooruit kijken, voldoende afstand tot je voorligger
                               houden, tijdig gas lossen, laat de wagen in zijn versnelling uitrollen, als het toerental
                               laag genoeg is naar een lagere versnelling schakelen
                            - parkeer de wagen in de juiste richting = geen manoeuvres uitvoeren met een koude
                               motor
      2. De elektrische verbruikers zoals achterruit, verwarming, airco, uit te schakelen als ze niet meer
          nodig zijn
      3. Op deze manier zal je het milieu een grote dienst bewijzen want er zal minder schadelijke stoffen
           in de atmosfeer vrijkomen. Eco-driving is de modernste manier van autorijden.
           Men zal minder:-CO2 koolstofdioxide die zorgt voor de opwarming van de aarde
                                   - NOx stikstofoxide en KWS koolwaterstof die aanleiding geven tot hoge
                                      ozonconcentratie
                                                                                         uitstoten die nadelig zijn voor onze
                                                                                         gezondheid

    22-07-2008 om 15:40 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    17-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De gevarendriehoek
                             Wanneer moet men de gevarendriehoek plaatsen? 

              1. Een gevarendriehoek is verplicht in een auto
              2. Hij moet geplaatst worden:
                          - in de richting van het naderend verkeer
                          - op een autosnelweg:          op ten minste 100m
                                  een gewone weg:           "        "         30  m
                                  een autoweg:                 "         "         30  m
                          - binnen de bebouwde kom : eventueel op een kleinere afstand
              3. Wanneer moet hij opgesteld worden?
                          bij: - een defect op de openbare weg
                                - een verkeersongeval
                           om de veiligheid van het verkeer te verzekeren
              4. Niet vergeten
                          Bij het verlaten van je wagen , als bestuurder, op autosnelweg of
                          autoweg moet je een Retro-reflecterende veiligheidsvestje dragen
                          om de gevarendriehoek te gaan plaatsen of om hulp te bieden

    17-07-2008 om 15:13 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    15-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blauwe knipperlichten- wat doen?
       1. Prioritaire voertuigen: politie, ziekenwagen, brandweer...... zijn uitgerust met blauwe
              knipperlichten. Ze worden gebruikt als het prioritaire voertuig een dringende opdracht
              uitvoert. Tegelijkertijd gebruikt het voertuig dikwijls ook een speciaal geluidtoestel
              (sirene)

       2. Op kruispunt met verkeerslichten mogen de prioritaire voertuigen het rood licht voor-
               rijden na te hebben gestopt.
     
       3. Hoe moeten we reageren bij het zien van de blauwe knipperlichten of het horen van het
           geluidstoestel?
             a. Het prioritaire voertuig nadert achter u of wil u inhalen
                 reactie: - rustig zo ver mogelijk naar rechts uitwijken
                             - indien nodig tot op een fietspad, trottoir of tramsporen zonder weggebruikers
                               in gevaar te brengen.
                             - eerst in de spiegels kijken dan pas bewegen. Veroorzaak geen ongeval
                             - bij druk verkeer even stilstaan
             b. Het prioritaire voertuig nadert een kuispunt
                 reactie: - vertragen, wachten om het kruispunt op te rijden
                             - doorgang vrijmaken - voorrang verlenen
                             - wees voorzichten want een leven is mischien op het spel
                             - het verkeer niet belemmeren.       

    15-07-2008 om 11:04 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.defensief rijden
          (4) bij slechte weersomstandigheden: regen, sneeuw,  mist, zijwind, hagel
                 (a) zorg dat:
                        - de ruiten van de wagen zuiver zijn(beter zicht)
                        - de spiegels                       "       "
                        - de ruitenwisseers en sproeiers:                             werken            
                        - de verwarming= ontdooier                                         "
                        - de airco= helpt bij beslagen ruiten(aangewasemd)       "
                        - de lichten                                                                   "
                        - je gordel draagt
                        - de hoofdsteun goed afgesteld is= de bovenkant ter hoogte van de
                           bovenkant van het hoofd
                                    - het is geruststellend als je weet dat er niets hapert aan je
                                       wagen
                         - laat de radio niet te hard spelen
                  (b) zorg dat:
                         - je de juiste ingestelheid hebt:
                                    - sociaal verkeersgedrag
                                    - begrip hebben voor daden van anderen
                                    - anderen helpen
                                    - blijf kalm en wees niet gehaast
                  (c) rijstijl:
                         - blijf rechts rijden
                         - ervoor zorgen dat je rijbewegingen gemakkelijk te voorzien zijn
                         - gebruik je richtingsaanwijzers
                         - houd voldoende afstand tot je voorligger
                         - ontsteek de lichten : dim- en mistlichten
                         - vermijd bruusk te remmen (vooruitzien)
                         - al rijdend : altijd een vluchtweg zoeken=een veilige plaats in het
                                             verkeer waar je tijdelijk geen risico's loopt 
                         - geef de nodige ruimte aan de anderen weggebruikers
                                      - 1m tussen je wagen en de voetgangers of fietsers
                                      - plak niet aan de bumpers van je voorligger
                                      - blijf niet te lang rijden naast zware voertuigen: 
                                              - opspattend water
                                              - dode hoeken
                         - bij een natte wegdek kan de wagen soms slippen:reacties:
                                      - gaspedaal loslaten
                                      - niet remmen
                                      - tegensturen: indien de achterkant slipt naar rechts:
                                                draai het stuur lichtjes naar rechts
                                                als de wagen opnieuw in de richting van de weg
                                                komt , het stuur recht draaien
                                      - niet te bruusk reageren
                         - pas je snelheid aan want de remafstand neemt toe bij het remmen
                           in een noodtoestand en houd rekening met de zijwind
                         - indien nodig even stilstaan naast de weg bij hevige regenen of
                           sneeuw die het zicht belemmeren dan:
                                       - vier pinkers aanzetten
                                       - kies een veilige plaats waar stilstaan en parkeren 
                                          toegelaten is maar opgelet bij oversteken van fietspad
                                       - op autosnelweg: veiligheidsvestje dragen
                                                                   gaan staan achter de vangrails
                                                  blijf niet in je wagen zitten = gevaar
                           - bij het rijden in plaswater :
                                        -stuur goed vasthouden 
                                        - kan de wagen uit de rijrichting brengen 
                      d: bij slecht weer:
                           - wees zeer voorzichtig, geen risico's nemen
                           - het zicht is zeer beperkt
                           - de wagen kan onstabiel zijn door de slechtere baanvastheid
                           - grotere vermoeidheid 

    14-07-2008 om 16:48 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Defensief rijden
     (2) In de bocht :

             a. brede bocht: - vertragen geleidelijk bij het naderen van de bocht
                                       - voorzichtig draaien

             b. scherpe bocht: onoverzichtelijkheid, wat is er om de hoek?

                                        - vertragen, niet inhalen
                                        - pas je snelheid aan je gezichtveld
                                        - je voertuig verliest stabiliteit in de bocht en kans op
                                          slippen is groter
                                         - een hindernis staat mischien achter de bocht: welke?
                                                  - een defect voertuig
                                                  - een voetganger of een fietser steekt over
                                                  - wegwerkzaamheden
                                                  - een groep wandelaars, in tegenrijrichting, links
                                                    van de weg
                                                  - spelende kinderen op de stoep
                                                  - plas water op de weg die de baanvastheid van je
                                                    wagen kan beinvloeden
            c.  Reactie:                           
                    - wees alert, dubbel voorzichtig
                    - remklaar zijn (voet boven de rempedaal zetten)
                    - voor de bocht vertragen
                    - in de bocht geen gaz geven
                    - blijf de rechterkant van de weg goed volgen
                    - zo gaat je de bocht gemakkelijker kunnen nemen
            d. Defensief rijden kan je op deze plaatsen helpen bij het 
                voorkomen van ongevallen                                                 
     










      
                      




    10-07-2008 om 16:04 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is defensief rijden ?
     1. Definitie:  defensief rijden is meer dan gewoon een motorvoertuig besturen. Het betekent vooral
                        zelf fouten vermijden en tijdig reageren op fouten van andere weggebruikers om zo 
                        ongevallen te voorkomen.
                Defensief rijden is preventief rijden   
     2.  Gedrag:   de defensief bestuurder is altijd bezig met waarnemen, te beoordelen en daaruit een 
                         beslissing te nemen. De beslissing heeft de bedoeling om ongeval te voorkomen.
     3.  Praktijk: in het verkeer - mogelijke problemen zoeken
             a) Je rijdt in stad - wagens staan rechts geparkeerd (1)
                     vragen: wat kan er gebeuren?
                                   hoe ga je reageren?
                1° waarneming: - zit er iemand achter het stuur in zijn wagen te wachten?
                                           - staan er kinderen of voetgangers tussen de wagens?
                                           - wachten er voetgangers (ouderen) voor een zebrapad om
                                             over te steken?
                2° reacties:  blijf actief kijken - wees zeer voorzichtig
                                            - pas je snelheid aan, je moet tijdig kunnen stoppen
                                            - houd voldoende zijdelingse afstand tussen je voertuig en  
                                              de geparkeerde wagens
                                                       - een portier kan open gaan
                                                       - een wagen kan vertrekken zonder de pinkers aan te
                                                          zetten  en je staat misschien in zijn dode hoek
                                            - houd eventueel de voeten voor de pedalen om snel te kunnen
                                              reageren
                                            - wees hoffelijk tegenover de zwakke weggebruikers die de 
                                              verkeersregels misschien niet kennen.

    05-07-2008 om 10:49 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
                         Let op voor de dode hoeken van een vrachtwagen

        1. De dode hoek van een vrachtswagen bevindt zich naast het voertuig ter hoogte
            van de achterwielen = een zone van de weg links en rechts van het voertuig die 
            de bestuurder niet kan waarnemen.
        2. Blijf nooit te lang in die dode hoek want de bestuurder kan je niet zien.

        3. Oplossing:
              - kijk in de linker en rechter achteruitkijkspiegel van de vrachtwagen:
                          - als je de bestuurder niet ziet, dan ziet de bestuurder je ook niet
                          - in dit geval, blijf indien mogelijk daar niet rijden:
                                        -steek hem voorbij  of
                                        - vertraag                 of
                                        - verzet je voertuig
               - Zodoende loopt je dan bij een eventuele uitwijking of richtingsverandering
                 van de vrachtwagen geen enkel risico op een aanrijding
       4.
    Algemene regel:

               - als je stopt of rijdt naast een vrachtwagen of lichte vrachtauto:
                         " de bestuurder in zijn spiegel zien"  vooraleer iets te 
                         ondernemen
               - deze regel is ook geldig voor de fietsers en voetgangers
               - wees zeker dat de bestuurder je gezien heeft.            
              

    04-07-2008 om 16:33 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
                                      De bestuurder moet dubbel voorzichtig zijn

    Definitie: dubbel voorzichtig zijn betekent meer dan voorzichtig zijn
                           - zoekend kijken over de ganse breedte van de straat
                           - de dode hoeken scannen: wat houd zich schuil voor en
                              achter een stilstaande auto
                           - zoveel mogelijk remklaar zijn(stopafstand!!)

      Ten aanzien van: kinderen -voetgangers
                                              - fietsers
                                              - gebruikers van rolschaatsen en steps
                              : bejaarden
                              : personen met een handicap
      Bij het naderen van:
                               - een verhoogde inrichting- met matige snelheid
                               - een overweg zonder slagbomen of verkeerlichten
       Bij het oprijden van:
                               - kruispunt
       In: - de speelstraten: stapvoets rijden
            - de woonerven
       Bij het naderen van een voertuig voor schoolvervoer
       In de buurt van scholen (Z30)
     


    02-07-2008 om 18:51 geschreven door leon

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 27/08-02/09 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 10/10-16/10 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 12/07-18/07 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 26/05-01/06 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!