Inwoners Koekelare: gratis Senioren (65+): €4 Westhoek-voordeelpas: €4 Kinderen van 0 tot 6: gratis Kinderen van 6 tot 12: €3,50 Groepen vanaf 10 personen: €3,50 Voor meer informatie en tarieven over groepsbezoeken met gids kan u terecht bij de dienst toerisme en cultuur Koekelare.
Das Brücke-Museum besitzt ausschließlich Werke der Künstlergruppe "Brücke". Die weltweit umfangreichste Sammlung dieser expressionistischen Vereinigung umfasst rund 400 Gemälde sowie tausende von Handzeichnungen, Aquarellen und Originalgraphiken, darunter Meisterwerke des Holzschnitts. Ergänzt wird die Sammlung durch Skulpturen aus Holz, zahlreiche Dokumente und kunsthandwerkliche Arbeiten der Künstler.
Im Anschluss an die Ausstellung „Karl Schmidt-Rottluff. Bild und Selbstbild“ im Museum Wiesbaden (2. Oktober 2015 bis 31. Januar 2016) zeigt das ... mehr »
Friant exposeerde met anderen op de Parijse salon. Vanaf 1923 tot op de dag van zijn overlijden was hij professor aan de École des Beaux-Arts. Hij kreeg het kruis van het Legioen van Eer en was lid van het Institut de France. In 1932 stierf Friant stierf plotseling op 69-jarige leeftijd. (WIKIPEDIA)
Joseph François De Coene (1875-1950) was een Kortrijkse ondernemer die een belangrijke bijdrage leverde aan de kunstnijverheid. Een van de bekendste vlaamse meubelmakers. Zeer gegeerd door verzamelaars.
Hier gaat hier vooral om de volgende werken van CELESTIN HELMAN;
1. HET CHINEES PAVILJOEN
Werd gebouwd in opdracht van Leopold 2, door de architekt Alexander Marcel en was oorspronkelijk bedoeld als restaurant. Het paviljoen bevat in de toiletten op het gelijkvloers AN- friezen in de geometrische stijl, eveneens en in de badkamer nog uidrukkelijker en nog meer gekleurd dan op het gelijkvloers.
2. HET RESTAURANT VINCENT
rue des dominicains , 8/10 Dit pand bevindt zich in de nabijheid van de Muntschouwburg. De muren, de plafonds en de toog zijn er bedekt met fraaie keramiekpanelen. Dit gebouw werd uitgevoerd door architekt Grimme en bevat de meest waardevolle keramiekpanelen in Brussel. Hierdoor kan dit pand wedijveren met het gebouw " PICARDIE " te Moeskroen, eveneens van Celestin Helman. Dicht bij de ingang van restaurant Vincent. ziet men de ingang van de fabriek Helman. Nog op enkele andere plaatsen vindt men de ronde stempel van de fabriek Helman St Agatha Berchem. Nog verschillende mooie kleurige friezen vindt men hier terug op het plafond , ook meeuwen in volle vlucht, op de muren een visserstafereel, een garnaalvisser langs het strand.
3. POISSONERIE Troonstraat, 65
Daar vindt men een visserstafereel zoals uitgevoerd in restaurant Vincent. In deze zaak zou het paneel er geplaatst zijn in 1920 volgens vorser Mario Baeck.
4. SLAGERIJ M. VAN HERBERGEN
De panelen van deze slagerij zijn getekend door de fabrikant. Ze tonen links, koeien in een weelderige weide en rechts schapen in een landschap met een windmolen. Deze panelen vindt men terug in de kataloog uit die periode waarin de mooiste panelen werden gerealiseerd, onder de titel " Les boeufs et les moutons"
5 FEESTZAAL AEGIDIUM Parvis St Gillis 18
Alhoewel niet terug te vinden, noch in de litteratuur, noch in één van de katalogen mag men toch aannemendat de AN-panelen toe te schrijven zijn aan de fabriek Helman. Deze feestzaal werd gebouwd door de architekt BBeujai De Jonghe in 1905. Het gebouw bevat 4 zalen. Men bemerkt er panelen met pauwen,papegaaien, bosrijke landschappen,klaprozen en zonnebloemen... Bevat veel gelijkenis met huizen op de Floreallaan en Generaal Jacqueslaan. Het bijzondere aan deze plafonds is wel dat de keramiekpanelen onderbroken werden door spiegels. Jammer genoeg werd een gedeelte vernield.. Deze zaal ARGIDIUM noemde oorspronkelijk " Diamant Palace" en was een uitgangsoord van de gegoede burgerij van Brussel, die er zich graag toonde. Op het gelijkvloers was niet alleen een grote hall, maar ook een café en een kleine feestzaal. Via een statige trap vindt men er 2 grote feestzalen ; de zaal Lodewijk xv en de zaal " Mauresque" . Vervolgens rond 1925 noemde deze zaal " PANTHEON PALACE" ( misschien nog herrinering voor de ietwat oudere brusselaars hier) , nadat de architekt Van Dievoet een verbouwing gerealiseerd. Simons wordt in 1929 de nieuwe eigenaar van dit pand en wordt voortaan gebruikt enkel voor katholieke doeleinden. Het is ten andere in dit gebouw dat de partie sociale chrétien PSC wordt opgericht. Tot 1960 komen er toneelgezelschappen en parochiefeesten, maar tengevolge van de brand in de l'innovation worden nieuwe reglementen uitgevaardigd . De zaal overleeft deze reglementen tot 1980 , waarna ze enkel nog voor sociale doeleinden dient. Alle panelen zijn intussen al geclasseerde monumenten ofwel in aanvraag, wat wel degelijk hun belang bewijst op nivo AN te Brussel. Het dient vermeld dat Célestin Helman tevens ook architekt was en verscheidene huizen in het Brusselse door hem werden getekend voor de begoede brusselaars , bijvooorbeeld in de Kemmelbergstraat,6, in het park van Vorst, met uiteraard panelen. In dit geval met roze bloemen en groene achtergrond.
Nog vele panelen zijn in het Brusselse te vinden van de fabriek Helman, welke staan beschreven in de franstalige gelegenheidskataloog en waarvan ik hier enkel een opsomming geef :
Ditrichlaan, 27, Etterbeek ( arch. Van Hemelrijck)
Slagerij d'Haeyer - Van Borg Gentse Steenweg, 1224, St Agatha Berchem
Four sharp, gem quality Demantoid crystals on cluster of Quartz crystals. This was etched out of Calcite. Size 3.5 x 3.5 x 2 cm.
Thumbnail specimen with two stacked orange Spessartine crystals surrounded by mica. Top crystal is complete and 11mm wide, bottom of bottom crystal is contacted. Garnets have sharp crystal faces with no black inclusions and good orange color. Size 1.7 x 1.5 x 1.4 cm.
Rare and attractive thumbnail of orange Chalcotrichite included Cerussite with attached white Cerussite and velvety clusters of Malachite. From an old collection dispersed by Clive Queit, size 2.5 x 2.5 x 1.5 cm
Glassy and lustrous gem Tanzanite crystal that is very gemmy from top to bottom. Complete and undamaged, highly gemmy, overall excellent quality. The clarity and intense blue color on this one is exceptional. Natural, unheated gem Tanzanite crystal, 3 x 1.4 x 1.2 cm.
Rond 1870 kreeg de nederlandse schilderkunst een krachtige, vernieuwende impuls door een groep schilders die in den Haag woonde en werkte . Deze beweging , die de naam " de Haagse School kreeg, was vooral vernieuwend op gebied van landschappen en heeft verwantschap zowel met de franse school Barbizon als met de impressionisten. Typerend voor de haagse school zijn de lichte toets en de grijze tinten. De belangrijkste schilders van deze groep zijn onder wie de 3 gbroeders Maris, Mesdag, Mauve en Josef Israëls. De schilder Mondriaan , een van de belangrijksten uit de abstracte kunst, behoorde oorspronkelijk tot de haagse school. In 1910 kwam hij in aanraking met de kubisten en ging steeds abstracter schilderen. Een hoofdstuk apart !
Jacobus Hendricus (Jacob) Maris (Den Haag, 25 augustus1837[ – Karlsbad, 7 augustus 1899) was een Nederlands impressionistisch kunstschilder van de Haagse School. Jacob was naast kunstschilder ook etser en lithograaf.
JACOB MARIS
Litho van Jacob Maris
{"id":"Cywp1AGR6ZzL9M:","ml":{"366":{"bh":88,"bw":106,"o":0},"454":{"bh":92,"bw":118,"o":0}},"oh":3232,"ou":"https://kunsthistoriened2.files.wordpress.com/2013/03/jacob_maris_-_ferry_-_google_art_project.jpg","ow":5634,"pt":"Jacob Maris | Nederlandse kunst vanaf de 18e eeuw","rh":"kunsthistoriened2.wordpress.com","ru":"https://kunsthistoriened2.wordpress.com/kunstenaars-chronologisch/haagse-school/jacob-maris/","th":104,"tu":"https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?qu003dtbn:ANd9GcS6AcZL4oqGFEL2lCp3rxurMJP-4cvJMuuUg5f2gdkF9N7DGxOEy6reijI","tw":181}
{"ct":15,"id":"mUdAM6W_3LehfM:","ml":{"366":{"bh":88,"bw":105,"o":0},"454":{"bh":93,"bw":115,"o":0}},"oh":3290,"ou":"https://kunsthistoriened2.files.wordpress.com/2013/03/jacob_maris_-_view_at_montigny-sur-loing_-_google_art_project.jpg","ow":5868,"pt":"Jacob Maris | Nederlandse kunst vanaf de 18e eeuw","rh":"kunsthistoriened2.wordpress.com","ru":"https://kunsthistoriened2.wordpress.com/kunstenaars-chronologisch/haagse-school/jacob-maris/","th":93,"tu":"https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?qu003dtbn:ANd9GcTkddz4PimEMZG3b8CbCtzS-2stP_UOVVmHE8g4gHbU3Cft1HnuvmYN-cI","tw":166}
{"cl":3,"id":"eMIJwF87-gTVPM:","ml":{"454":{"bh":93,"bw":112,"o":0}},"oh":317,"ou":"http://www.dekunsten.net/images/maris-wolkeffect.jpg","ow":500,"pt":"het Hollandse impressionisme: Jacob Maris en zijn industriële montage","rh":"dekunsten.net","ru":"http://www.dekunsten.net/dk-neus-jacobmaris.html","th":93,"tu":"https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?qu003dtbn:ANd9GcSVw-2hYYvj4bJKPHscDclsdvG-d1bR6RuMnv_RKL1IksgazuSuzHTaMLbg","tw":147}
{"cb":12,"cr":3,"ct":3,"id":"9pA6zd5cUwRABM:","ml":{"454":{"bh":93,"bw":71,"o":0}},"oh":400,"ou":"http://www.simonis-buunk.nl/Images/Dezeweek/10932.jpg","ow":335,"pt":"Winterse wieken, met een schilderij van Jacobus Hendricus u0026#39;Jacob ...","rh":"simonis-buunk.nl","ru":"http://www.simonis-buunk.nl/dezeweek/archive/archief/135_dezeweek.htm","th":93,"tu":"https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?qu003dtbn:ANd9GcQDgynAlC5KcLUqWqQeF97pcNnDhCtxeByVdVtOxPLvynnSISmYA7XwwBc1","tw":78}
Ets van Jacob Maris
Schilderij van Jacob Maris
WILLEM MARIS
Persoonsgegevens
Ets Willem Maris
Aquarel
MATTHIJS MARIS
Matthijs Maris, zoon van de boekdrukker Mattheus Marris en Hendrika Bloemert, was de middelste van drie broers. Als schilder, tekenaar, etser en lithograaf ...
Daarentegen zouden de kunstenaars naar het schijnt, de kunstenaars Fernand Toussaint , schilder en affichekunstenaar , Jos Damien, leraar aan de brusselse en de gentse academie nooit met Helman hebben samen gewerkt C Helman trok wel Arthur Craco aan voor het vervaardigen van vazen.
Tussen 1905 en 1910 werkt de fabriek samen met de duitse fabriek " Norddeutsche Steingut"uit Bremen-Grohn. Rond de eeuwisseling is Helman een van de grootste van het land en kan rivaliseren met de fabrieken te Hasselt en Hemiksem.
Het huis Helman krijgt verschillende prijzen en onderscheidingen. Zoals bv. " de gouden medaille Brussel 1897" De 'gouden medaille St Louis (VS) 1904
De grote internationale prijs van de universele tentoonstelling Luik 1905. Mooie katalogen die gelukkig bewaard zijn gebleven werden gedrukt tussen 1905 en 1910. De kataloog van 1905 toont een reeks prachtige keramiekpanelen in de stijl van de art nouveau, voor gevels en interieurs. De beelden zijn dikwijls de enige manier om te weten een produkt afkomstig was. Meestal was het produkt gewaarborgd , de modellen van de tekeningen werden gebrevetteerd. Dit kon echter niet beletten dat vele kunstenaars samen werkten met verschillende fabrikanten. In de kataloog van Helman van 1905 herkent men een serie allegorische panelen waar de vrouw en de productiviteit de energieverzinning verbeeldt, afkomstig van van tekeningenen van J. Madiol. Zulke peoduktiviteit vindt men geheel of gedeeltelijk op de gevels van Rue Dautzenberg, 53, Ixelles Rue de Dietrich 12 St Gillis Rue Prekelinde, 106 , Rue des trois Tilleuls , 20,te Watermael Bosvoorde. De fabriek Boch had reeds 2 allegorieën uitgevoerd op de gevel van Rue Marché aux Poulets, 32, onder de leiding van architekt Oscar Francois Op diezelfde gevel kan men nog een tiental keramiekpanelen zien. Spijtig genoeg, beschadigd , uitgevoerd door de kunstenaar G. De Greetere uitgevoerd volgens tekeningen van Privat Livemont. Hetzelfde jaar voerde de kunsrenaar J. Madiol een paneel uit onder de naam " Zwanenmeer" in een huis op de St Truidense Steenweg te Hasselt en later een groot landschap voor het hotel " Grand Maison du Lévrier et de l'aigle noir' Boschstraat 76 Maastricht.
De fabriek Helman had in haar katalogen verscheidene onderwerpen zoals ; vrouwen, bloemen, landschappen, en zelfs onderwerpen in verband met ambachten zoals slagerijen, restaurants,.
Een andere kataloog in zwart/wit beschrijft de andere realisaties van de fabriek tot 1910. Men vindt er o.a. de twee panelen in van " les boeufs en les moutons" voor de slagerij Van Herbergen, 19, Parvis de St Gillis. Het valt op dat de voornaamste panelen , realisaties zijn van de fabrirek Helman.
WERKEN VAN DE FAGRIEK HELMAN .....EINDE DEEL6 wordt vervolgd
Dresden, een stad in Saksen, is de bakermat van het europees porselein. Het is dan ook niet verwonderlijk dat in deze regio de porseleinskunst welig tierde. Vooral op het eind van de 19de eeuw tot de stad in de jaren 1945 werd gebombardeerd door de ge-alieerden. Het betrof hier vooral decorateteliers die ertoe hebben bijgedragen dat het Dresdenporselein bekend werd over de hele wereld. In Dresden en omgeving waren om en bij de 40 kunstateliers gevestigd die zich specialiseerden in het decoreren in Meissen-stijl. Veel van het porselein was afkomstig uit een manifactuur van Meissen. Veelal ging het om porselein van mindere kwaliteit die niet door de keuring kwamen en " wit " werden doorverkocht naar de decoratieateliers. Elk atelier had zijn eigen merkteken om de beschildering te onderscheiden. Er bestaat dus een grote verzameling van merktekens voor het Dresden-porselein, van groot belang voor de verzamelaar.
Opgepast want 4 ateliers kregen op 1883 7 maart de goedkeuring van de koninklijk ambtsgericht die het merkteken RWZR dragen met steeds dezelfde kroon en de naam Dresden:
Karl Richard Klemm Striesen (1869) RWZR nr 24
Donath& co gevestigd in de Wachsbleichstrasse 25 (1872) RWZR 25
Oswald Lorenz uit Dresden (geen atelier maar verdeler) RWZR 26
Adolf Hamman , Serrestrasse 8. (1866) geregistreerd onder RWZR 27
Men vraagt zich vandaag af of hier sprake was van een kartelvorming.
Voor de verzamelaars een hele klus omdat het hier gaat om dezelfde merktekens en dus onmogelijk om de exacte herkomst te bepalen aangezien ze alle 4 porselein decoreerden in de stijl van Meissen en Wenen. Later hebben de ateliers voor hun eigen merktekens gezorgd zodat een onderscheid mogelijk werd .
PPSSTT; Misschien hebt u wel een stuk porselein waarvan u de afkomst niet weet. Zou dit een hulpje kunnen zijn ?
aan de grootste komiek die Antwerpen ( bij mijn weten ) heeft gekend .
Ik kijk praktisch nooit tv , maar voor Berghmans maakte ik zeker uitzondering.
Komiek Gaston Berghmans overleden
. Dat heeft de familie zopas gemeld. Wij delen in de rouw van de familie . Ik denk dat niemand ons kwalijk zal nemen om eens één van zijn fantastische optredens op ons blogske te zetten. Want dàt bedoel ik dan ook met kunst ;