We vergeten maar al te vaak dat we alhier ook heel wat kunstenaars hadden die men bij de groten mag rekenen. Deze keer heb ik het over Leon Spilliaert en het symbolisme. In die kunsttak was de allergrootste in mijn ogen ( elk de zijne) Gustav Klimt. Maar is die voldoende bekend. Alhoewel de kunstminnaars die hier komen Spilliaert wel zullen kennen . Maar voor het symbolisme is hij hier als Vlaming meer
Men kan gerust stellen de MEEST invloedrijke architekt/kunstenaar uit de periode AN en Art déco in Amerika.
Het huis hierna is gebouwd voor een duitser in de rotsen bovenop en waterval.
Pittig detail. De duitser schreef een brief dat hij op 18 augustus naar de plannen zou komen kijken. FLW was dat helemaal uit het oog verloren en toen de duitse klant arriveerde lagen de plannen klaar en werden goedgekeurd.
Fallingwater House by Frank Lloyd
FRANK WRIGHT + WALK >
Mary Greenlees Yerkes House (John S. Van Bergen, 1913) <
George Grant Elmslie (Februari 1920, 1869 – April 23,) was een Amerikaan. Heeft en tijd gewerkt voor Frank Lloyd Wright. Waarover we het later eullen hebben.
Aubrey Vincent Beardsley (Brighton (Engeland, 21 augustus1872 – Menton (Frankrijk), 16 maart1898) was een invloedrijk Engels illustrator en schrijver. Zijn werk wordt gerekend tot de stroming van de jugendstil of art nouveau. Gestorven op 26 jarige leeftijd aan syphillis , drank en andere verslavende middelen. Eén van de grootste tekenaars uit de art nouveu-periode. Schreef en tekende in zijn " yellow book"
Daum is een kristal studio is gevestigd in Nancy , Frankrijk , in 1878 opgericht door Jean Daum [1] (1825-1885).. Zijn zonen, Auguste Daum (1853-1909) en Antonin Daum (1864-1931), werkte hij aan de groei in de opkomende Art Nouveau periode.. [2] Op dit moment Daum is de enige commerciële crystal fabrikant in dienst van de pâte de verre (glaspasta) proces voor kunst glas en kristal beeldhouwwerken, een techniek waarbij gemalen glas in een vuurvaste mal wordt verpakt en vervolgens gefuseerd in een oven. [2]
. Tijdens de Wereldtentoonstelling van 1900 werd Daum bekroond met een 'Grand Prix' medaille. . Daum glas werd uitgebreider, werd etsen (van Jacques Gruber) vaak gecombineerd met houtsnijwerk, emailleren en graveren op een enkel stuk glas om creatieve glas-master-stukken te produceren. De meest ingewikkelde creaties ook over toegepaste glaselementen, zoals handgrepen en decoratieve motieven in naturalistische vormen. De gebroeders Daum snel verplaatst naar een van de belangrijkste krachten in de art nouveau, serieus rivaliserende Gallé , zozeer zelfs dat toen Émile Gallé overleed in 1904 zij de leiders geworden op het gebied van decoratief glas.
In 1906 nieuw leven ingeblazen Daum pâte de verre (glaspasta), een oude Egyptische methode van glas gieten, de ontwikkeling van de methode, zodat door de jaren 1930 Daum's raampanelen gebruikt pâte de verre voor rijkdom in plaats van lood of gelakt glas. [3] Vandaag Daum nog steeds gebruikt deze methode om hun stukken te produceren.
.....einde deel 2 "..en misschien wel vooral voor landschappen,, figuren, taferelen; kortom voor alle kunsterken
ONDERWERPEN in de ART NOUVEAU
A. DE VROUW
Met haar slingerende haren, kleurrijke klederdracht, geeft zij perfekt de geest van de tijd weer. Het beeld van de mooie vrouw, puur en genereus, één met de natuurverpersoonlijkt de opkomst van de nieuwe eeuw. Een reeks bekende kunstenaars tonen ten volle belangstelling voor het thema "de vrouw", verbonden met de natuur als draagster van dromen en fantasie. Verscheidene affichekunstenaars met op kop Privat Livemont, een Scaarbekenaaren waarvan men mag beweren samen met Adolphe Crespin (juist voorMucha) de uitvinders te zijn van de aN-affiche waren zeer dicht bij de interpretatie van " la jeune fille -belle époque". Het is de tijd van de danseres Loie Fuller, die furore maakte op de affiche van Jules Chéret . Ze danste voor het oog van een enthousiast publiek. Alistair Duncan beschreef haar als een metamorphose van een veelkleurig e orchidee, als Magie van Merlijn.De vrouw als beeld werd ondermeer ook gebruikt om de voouitgang voor te stellen van het kunstwerk " La fée Electricité van Jacques Madiol van de fabriek Helman. Een ander voorbeeld waar de vrouw de vooruitgang symboliseert, waar ze een uitdovende toorts draagt om de opkomende lamp te introduceren. Ze werd meestal voorgesteld met sierlijke lange haren, golvende kleren en met uitzonderlijke souplesse.
B. DE BLOEMEN EN PLANTEN
Deze waren de voorkeuronderwerpen in de AN en de keramiekpanelen ontsnapten er niet aan, integendeel ! Het japonisme had, sinds het akkoord tussen de VS en Japan furore gemaakt in onze maatschappij. Zo zijn bloemen als de waterlelie , de glycine, de bloem van de kerselaar dankbare onderwerpen geweest(via het japonisme) voor deze kunst.
Voor de kunstenaar Charles Catteau, die samenwerkte met de fabrieken Boch zijn de lievelingsonderwerpen; romantische landschappen , meren waar zwanen op drijven, lichtbewolkte hemel waar meeuwen zwerven... De meest voorkomende bloemen en planten zijn de iris, zonnebloem, de distel, de roos, de glycine, de magriet , fr klaproos. Elk van deze bloemen kan gestyleerd worden tot op een herkenbaar punt wat veelal voorkomt.
C. DE DIREN
Dikwijls kwamen de meest exotische en kleurrijke onderwerpen voor op keramiekpanelen terwijl ze ook voorkwamen op andere "dragers" zoals weefsels, borduurwerk, tapiserieën, behang, glasramen en juwelen. Een van de meest voorkomende dieren is zeker de koningspauw. Dat is uiteraard in de eerste plaats te danken aan zijn sierlijke vormen en zijn prachtige kleuren, maar ook aan de "Chambres aux Paons" van James Whistler voor de engelse industrieel Leyland
James Whistler
De witte zwaan verschijnt eveneens veelvuldig op keramiekpanelen, alleen of per koppel op stille waters. De hazewind wordt dikwijls voorgesteld op panelen van Guilliaum Janssens . De papegaai komt zowel in huizen als in fabriekshallen voor. Soms ziet men wondermooie combinaties van vogels en bloemen. Wanneer men een wandeling maakt doorheen Brussel, zal men zelfs in sommige gevallen zich van de indruk niet kunnen ontdoen dat het keramiekpaneel af en toe de toon aanfaf in de art-nouveau.