.....einde deel 2 "..en misschien wel vooral voor landschappen,, figuren, taferelen; kortom voor alle kunsterken
ONDERWERPEN in de ART NOUVEAU
A. DE VROUW
Met haar slingerende haren, kleurrijke klederdracht, geeft zij perfekt de geest van de tijd weer. Het beeld van de mooie vrouw, puur en genereus, één met de natuurverpersoonlijkt de opkomst van de nieuwe eeuw. Een reeks bekende kunstenaars tonen ten volle belangstelling voor het thema "de vrouw", verbonden met de natuur als draagster van dromen en fantasie. Verscheidene affichekunstenaars met op kop Privat Livemont, een Scaarbekenaaren waarvan men mag beweren samen met Adolphe Crespin (juist voorMucha) de uitvinders te zijn van de aN-affiche waren zeer dicht bij de interpretatie van " la jeune fille -belle époque". Het is de tijd van de danseres Loie Fuller, die furore maakte op de affiche van Jules Chéret . Ze danste voor het oog van een enthousiast publiek. Alistair Duncan beschreef haar als een metamorphose van een veelkleurig e orchidee, als Magie van Merlijn.De vrouw als beeld werd ondermeer ook gebruikt om de voouitgang voor te stellen van het kunstwerk " La fée Electricité van Jacques Madiol van de fabriek Helman. Een ander voorbeeld waar de vrouw de vooruitgang symboliseert, waar ze een uitdovende toorts draagt om de opkomende lamp te introduceren. Ze werd meestal voorgesteld met sierlijke lange haren, golvende kleren en met uitzonderlijke souplesse.
B. DE BLOEMEN EN PLANTEN
Deze waren de voorkeuronderwerpen in de AN en de keramiekpanelen ontsnapten er niet aan, integendeel ! Het japonisme had, sinds het akkoord tussen de VS en Japan furore gemaakt in onze maatschappij. Zo zijn bloemen als de waterlelie , de glycine, de bloem van de kerselaar dankbare onderwerpen geweest(via het japonisme) voor deze kunst.
Voor de kunstenaar Charles Catteau, die samenwerkte met de fabrieken Boch zijn de lievelingsonderwerpen; romantische landschappen , meren waar zwanen op drijven, lichtbewolkte hemel waar meeuwen zwerven... De meest voorkomende bloemen en planten zijn de iris, zonnebloem, de distel, de roos, de glycine, de magriet , fr klaproos. Elk van deze bloemen kan gestyleerd worden tot op een herkenbaar punt wat veelal voorkomt.
C. DE DIREN
Dikwijls kwamen de meest exotische en kleurrijke onderwerpen voor op keramiekpanelen terwijl ze ook voorkwamen op andere "dragers" zoals weefsels, borduurwerk, tapiserieën, behang, glasramen en juwelen. Een van de meest voorkomende dieren is zeker de koningspauw. Dat is uiteraard in de eerste plaats te danken aan zijn sierlijke vormen en zijn prachtige kleuren, maar ook aan de "Chambres aux Paons" van James Whistler voor de engelse industrieel Leyland
James Whistler
De witte zwaan verschijnt eveneens veelvuldig op keramiekpanelen, alleen of per koppel op stille waters. De hazewind wordt dikwijls voorgesteld op panelen van Guilliaum Janssens . De papegaai komt zowel in huizen als in fabriekshallen voor. Soms ziet men wondermooie combinaties van vogels en bloemen. Wanneer men een wandeling maakt doorheen Brussel, zal men zelfs in sommige gevallen zich van de indruk niet kunnen ontdoen dat het keramiekpaneel af en toe de toon aanfaf in de art-nouveau.
Wordt vervolgd ...
|