De V200 werd het icoon van de Deutsche Bundesbahn uit de jaren '50 en '60.
In 1953-54 bestelden de DB een proefserie van vijf locomotieven ontwikkeld en gebouwd door Krauss-Maffei in München. In 1956 kwam de serie productielocomotieven bij MaK en Krauss-Maffei gereed. Deze locomotieven werden voornamelijk op niet geëlektrificeerde hoofdspoorlijnen ingezet ter vervanging van de nog volop aanwezige stoomlocomotieven. De locomotieven met twee motoren hadden veel onderhoud nodig. Iedere motor dreef een hydraulische overbrenging aan.
In de jaren tachtig werden zeven locomotieven verkocht aan de SBB (Zwitserland) en als Am4/4 met de nummers 18461-18467 ingezet. Deze locomotieven reden er ondermeer met goederen- en diensttreinen. In 1997 werd de laatste locomotief afgevoerd en aan een particulier in Duitsland verkocht.
Ook werden een aantal locomotieven verkocht, onder meer:
- aan de Albanese spoorwegmaatschappij (HSH)
- aan onder meer de Italiaanse privé spoorwegmaatschappij (FER)
- aan de spoorwegmaatschappij Heitkamp voor de aanleg van een spoorlijn in Saoedi-Arabië
In 1984 werd bij de DB de 220 013 als laatste locomotief buiten dienst gesteld.
Ons model is een soundversie van Roco. Om een trein uit de jaren '60 geloofwaardig te maken trekt deze de ook al haast legendarische "Silberlingen" die, schrik niet, van Lima zijn. De reden hiervoor was dat Lima 20 jaar geleden de enige fabrikant was die deze rijtuigen onverkort als 30 cm model uitbracht.


08-07-2019 om 15:35
geschreven door Roger
Categorie:Rollend materiaal
|