'The Voice-deelnemers verdienen een grijpstuiver'
Paul Turner. © ANP © anp
Deelnemers aan The Voice of Holland delen niet mee in het grote commerciële succes van de talentenjacht. Dat geven de contracten tussen de artiesten en Talpa, het bedrijf van John de Mol aan.
'Die jongens en meisjes staan voor 450 euro bruto per keer op te treden', zegt Caspar de Kiefte van FNV Kiem, die de contracten tot in detail kent vandaag op VK.nl. 'Deze verdeling is ongehoord scheef. Het programma lift mee op de talenten van zeer goede musici en geeft daarvoor een grijpstuiver terug.'
Rechten Deelnemers tekenen vóór de eerste opnamen een contract waarin zij bijna al hun rechten overdragen aan The Voice of Holland Talent BV uit Naarden, een dochterbedrijf van Talpa.
Onderdeel van het contract is de clausule dat The Voice Talent Agency van elke verdiende euro eerst een dubbeltje inhoudt als overheadkosten. Daarna worden diverse andere kosten ingehouden, en van het bedrag dat overblijft is de ene helft voor de deelnemer, en de andere helft voor Talpa.
Talpa verdient op veel manieren aan het programma. Via sms'jes, de verkoop van liedjes bij iTunes en andere digitale muziekwinkels, aan vier live-concerten in de Heineken Music Hall, aan de dubbel-cd The Voice Of Holland - The Songs 2011, en aan allerlei promotionele activiteiten met bedrijven die willen meeliften op het succes. Daarnaast heeft De Mol de show aan meer dan veertig landen verkocht. AD/NL
|