Week 17 t.e.m.21: Uitdelen voorstel tijdschema aan alle betrokkenen, behalve aan de leerlingen van de doelgroep.
week 24 t e.m.28: -Babette X. verstuurt e-mailboodschappen. -Opdrachten leerkrachten fysica doorgeven. -Vrijgeleides (15 leerlingen BS + Babette.X + Tatiana.X) en vrijstellingen van feitelijke les (B.X +T.X) laten handtekenen door (de) Hr./Mevr./Hr. Dir.
Maart 2003
Donderdag 13: Tabeteb (= Babette.X.) komt op bezoek, doet haar verhaal en toont leerlingen gebarentaal.
Vrijdag 14: De Hr.Dir.B. brengt geheimzinnig pakje ( bevat Morgaines vraag om hulp, de historiek, prenten en al enkele opdrachten).
Donderdag 20 ( 2x 50 ): De Hr. J-P S. van de organisatie PROGEBRAILLE / Atelier Helen Keller (http://www.PHK.be/) komt uitleg geven over het blindenschrift en de werking van de vereniging (cfr. geheimschrift spreuk) .
Donderdag 27: Leerlingen maken kennis met rituelen en ontwerpen zelf een amulet.
Vrijdag 28: Groepsbezoek aan de leerkrachten natuurkunde !!! Enkel leerlingen met vrijgeleide mogen zich in de gangen van de bovenbouw bevinden. Wie niet in orde is, wordt onmiddellijk teruggestuurd !!!
April 2003
Do.03 en vrij.04: GEEN LES! GWP!
Donderdag 24: Boetseren wapenschilden, bouwen maquette, schetsen in plakkaatverf, e.d.m
Vrijdag 25: GEEN LES! Uitstap naar de Ardennen t.g.v. Feest van de Vrijzinnige Jeugd. Juf An W. zal een deel van het gezochte document laten vinden in M.
Mei 2003
Donderdag 08: Klasbezoeken 1ste , 2de en 3de leerjaar.
Vrijdag 09: Klasbezoeken 4de en 5de , 1ste klasje kindertuin juf E.
Zonder duidelijk plan gingen er enkele dagen voorbij
Zekere avond kreeg ik een dringend telefoontje van een vakcollega met de vraag of ik haar soms snel de teksten van de gedichten Wijsheid, Kracht en Schoonheid ( Marcel De Backer ) kon bezorgen. Terwijl ik de gevraagde teksten zocht, vielen plots alle stukjes op de plaats. Eindelijk had ik het kader om mijn fantasy-project in te plaatsen gevonden: een zoektocht die Met wijsheid en kracht leidde tot schoonheid.
En ik zou werken volgens de structuur aangeboden op de studiedag door de workshop Een Fantasy-belevenis in de klas( geleid door Nathalie Van Renterghem ).
Geleidelijk aan kwam er structuur in het doe-project Eens er met de 3 verschillende directies afspraken gevraagd én overeenkomsten qua praktische elementen bekomen waren, werd het tijd om alles technisch uit te werken en op punt te stellen. Het allerbelangrijkst was alle figuranten tijdig aan te spreken, te informeren en te motiveren om opdrachten én taken op zich te nemen. Leerkrachten van de verschillende leerniveaus, jongere leerlingen en oud-studenten, enkele leden van het dienstpersoneel en zelfs een paar ouders werden gecontacteerd, geïnformeerd en bereid gevonden een rol te spelen en zo deel te nemen aan het spel.
Enkel de leerlingen van de doelgroep werden angstvallig buiten het gebeuren gehouden.
Eens alle vrijwilligers gevonden en concrete afspraken gemaakt waren, kon de zoektocht ingeleid worden Om het hoofdpersonage ( genaamd Morgaine ) te introduceren zouden mijn leerlingen onverwachts een mysterieuze e-mail toegestuurd krijgen, de directeur zou een postpakje in de klas brengen, oud-leerlingen zouden schijnbaar toevallig met rare vragen langskomen in de klas, de conciërge zou terloops vertellen over een raar voorval Via De geschiedenis ( verteld door het hoofdpersonage ) zouden de leerlingen ontdekken wat er gebeurd was en waarom hun hulp dringend gevraagd werd. Tegelijkertijd zou ook het tegenpersonage ( diegene die stokken in de wielen komt steken ) ingeleid worden
De 1ste mysterieuze e-mail
Mijn naam is Morgaine.
Ik leef in een andere tijd, in een andere ruimte. In mijn thuisland ben ik gekend als de mysterieuze Wijze Vrouwe van het Drakenslot. En ik heb dringend onbekende wijsheid, kracht en schoonheid nodig om mij te helpen bij mijn zoektocht.
Die hulp wil ik heel graag krijgen van jou en van je vrijdenkende vrienden. Dankzij de gedachteflarden die ik ontvang van de oude wijze vrouw Ecinlaor en de leerling-heksjes Tabeteb en Atainat, weet ik bijna zeker dat jullie zullen bereid zijn om samen met mij te beginnen aan de zoektocht in jullie tijd en ruimte. Willen jullie echt helpen, wees dan geduldig en wacht. Er zullen andere berichten komen Maar, denk eraan: voor ieders veiligheid moeten de richtlijnen uitermate strikt gevolgd worden.
Inleidende opmerkingen bij het ontstaan van het doe-project
Eind 2002
Eerst was er Jaana.. Zij plantte het zaadje in mijn geest. Tijdens een kringgesprek vroeg zij het woord en vertelde vol enthousiasme dat ze een stukje tekst wou voorlezen. Tegelijkertijd toonde zij het boek: Tolkien "In de ban van de ring". Na het voorlezen werd er uitvoerig commentaar gegeven, want de meesten hadden via de filmversie in de bioscoop of huiskamer kennisgemaakt met het verhaal.
Wat mij bijzonder opviel, was dat iedereen vooral geboeid leek door de bijna onmogelijke taak de opdracht tot een goed einde te brengen. Maar ook het feit dat de hoofdrolspelers soms beroep konden doen op magie bleek erg tot de verbeelding te spreken.
Om in te spelen op wat leefde in hun denkwereld had ik de leerlingen van de 3de graad al een klassikaal kwartetspel rond magie en bijgeloof laten vervaardigen en hen er uiteraard ook mee laten spelen, maar ik had er tot dan niet aan gedacht magie en fantasie te gebruiken als mogelijk leermiddel ( cfr. "Bijgeloof en magie" -Flora Janssens - Samenspel nr.17 - sept.2000 - jaargang 5 / http://www.vrijzinnighumanisme.be ). En alhoewel ik er niet rechtstreeks mee bezig was, bleef het idee toch doorheen mijn hoofd spelen.
Enkele weken later las ik in Klasse ( www.klasse.be ) de aankondiging Fantasy in de klas die alles in een stroomversnelling bracht. Op een studiedag zou men aan leerlingenbegeleiders structuren aanbieden om de school en omgeving de locatie te laten worden van een fantastisch verhaal en de leerlingen en begeleider de helden ervan. Via meerdere workshops zouden begeleiders concrete ideeën met mogelijk resultaat aangeboden krijgen.
Na enige twijfel schreef ik me in
Het werd een zeer verrijkende ervaring, want de workshops hadden heel wat te bieden. Er waren o.a. Het ICT-Zweinsteinproject ( http://www.sip.be/bo/gvb-oekene/zweinstein/index.htm ) Fantasy Rollenspel Aboekadabra ( o.a. met een boekenweekproject ) Fantasy-project ( Magie en fantasie zelf beleven op locatie )
Reeds bij de terugkeer naar huis wist ik het zeker : als ik eraan begon, zou het een fantasy-project op locatie worden. De leerlingen zouden door een fantasy-personage aangesproken worden om deel te nemen aan het verhaal en zouden als groep functioneren en op zoektocht gaan.
Nu nog een kader opbouwen waardoor mijn leerlingengroep zich geroepen zou voelen om de uitdaging aan te gaan