Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
03-06-2009
Provincie Zeeland sponsort watersport voor burgemeesters
Provincie Zeeland sponsort watersport voor burgemeesters
Bron: Watersportalmanak.nl | Datum: 03-06-2009
Provincie Zeeland sponsort watersport voor burgemeesters
De provincie Zeeland wil burgemeesters meer interesseren voor watersport en gaat daarhet fikse bedrag van 18.500,- voor neertellen. Betaalde watersport dus. Het doel van de actie is om de burgervaders meer te interesseren voor de watersport in Zeeland.
Schout&Schepenrace - 20 juni 2009 De burgemeesters gaan op kosten van de provincie meedoen aan de Schout & Schepenrace, een zeilwedstrijd die op 20 juni wordt gevaren bij Sint Annaland. Het is de bedoeling dat de burgervaders van Zeeuwse, West Brabantse en Zuid Hollandse gemeenten het tegen elkaar op gaan nemen op traditionele Zeeuwse schepen.
Zeeland kaneen perfectewatersport provincie zijn In Zeeland rommelt het al een tijd in de watersport. Jachthavens die het aan de stok hebben met de overheid, gemeentebesturen die de voortgang in de weg zitten door watersport tegen te werken. Dit terwijl Zeeland een van de mooiste watersportprovincies is en daarmee behoorlijke inkomsten genereert voor de ondernemers en werknemers die hun brood moeten verdienen in de toeristische sector.
Terwijl de economische crisis overal mokerslagen uitdeelt en ook watersportbedrijven en aanverwante toeleveranciers het loodje moeten leggen houden de besturen van de gemeenten in Zeeland voet bij stuk. Misschien dat een gesponsorde zeilwedstrijd daar verandering in kan brengen. Negen burgemeesters hebben zich inmiddels opgegeven
Wilde achtervolging watersporter in Leiden - is James Bond weer terug?
Of de watersporter iets teveel naar James Bond films heeft gekeken is niet bekend, maar de taferelen die zondagavond in Leiden zich afspeelden leken wel op een echte watersport actiefilm.
Een 41 jarige Leidenaar is zondagavond aangehouden door de Politie na een wilde achtervolging. De Politie werd gealarmeerd door bewoners van Leiden die de schipper met minstens 60 kilometer per uur door de wateren van Leiden zag spuiten, terwijl slechts 6 kilometer per uur is toegestaan.
De achtervolging eindigde ter hoogte van de Lakenhallen doordat de schipper rustiger ging varen en aan de kant werd gezet door de Politie. De snelle schipper moest ter plekke een alcoholtest ondergaan en de uitslag was duidelijk. De schipper was duidelijk onder invloed en werd meegenomen naar het bureau en de snelle boot is in beslag genomen.
Minstens 10 jachten hebben aanzienlijke schade opgelopen in de watersport plaats Scheveningen. Tijdens het invaren van de haven van Scheveningen kreeg een omgebouwde vissersboot motorproblemenen werd onbestuurbaar.
Vervolgens ramde het schip minstens10 watersport jachten. Uiteindelijk kwam het schip tegen een steiger tot stilstand. Persoonlijke ongelukken deden zich niet, maar de schade voor de watersporters is volgens een politiewoord voerder aanzienlijk.
De haveningang van Scheveningen is zonder meer een lastige. Na het passeren van de havenhoofden komtmen in de eerste haven, de jachthaven is in de tweede haven.
Voor dat men de nauwe ingang naar de tweede haven invaart dient men zich te melden op kanaal 21 en te vragen om toestemming voor doorvaart. Vervolgens komt men in de tweede haven waar aan stuurboord de jachthaven van Jachtclub Scheveningen ligt.
De Kreupel is een 70 hectare groot natuurgebied in het IJsselmeer, vlakbij de watersport plaatsen Andijk en Medemblik. Het terrein is genoemde naar de ondiepte die jarenlang het paradijs van vogels was. Voor de watersport was het absoluut verboden terrein. Sinds 2009 is De Kreupel ook toegankelijk voor watersport. Natuurhaven De Kreupel is de correcte naam. Reden voor de WateraportAlmanak om daar eens te gaan kijken.
We hadden gehoord dat de ingang van de haven zich aan de onderzijde was gesitueerd, op geen enkele kaart hebben we de nieuwe situatie kunnen ontdekken, dus gaan we op zoek. Langs de ondiepte van het Hop, want daar is de diepte maximaal 1,80 tot 2 meter. Aan de onderkant aangekomen zien we alleen maar bordjes verboden toegang. De ingang zit dus aan de noord-oostkant, precies daar waar de Hop begint.
Als u de kardinale boei Hop Noord aan bakboord houdt gaat het goed. Let wel op de stenen aan de zijkant en houdt midvaarwater aan. Een passant die net vertrok was met volle vaart op een vervelende kei gestuit. De minst gemeten diepte die we hebben gesignaleerd was 2,4 meter.
We varen de haven binnen en op de steiger loopt een man met een opvallend oranje t-shirt die een lijn van ons aanneemt bij het aanleggen. Het blijkt de havenmeester te zijn, een vrijwilliger van wsv De Kreupel uit Andijk. Welkom op de Kreupel begint de vriendelijke man zijn verhaal en vervolgens legt hij ons uit wat hier gaande is en vooral wat niet mag.
U mag en kunt de steigers niet verlaten, u dient de rust te bewaren, mag hier niet zwemmen en honden zijn verboden.
Er is een uitkijkpost van waaruit u met een verrekijker de vogels enigszins kunt aanschouwen, verder zijn er alleen steigers, geen stroom, geen water, geen toilet, kortom er is dus niets, behalve rust en vogels op afstand.
Het is toegestaan om te overnachten in Natuurhaven de Kreupel ( 1-04 tot 15-10) tegen betaling van 1 Euro per meter en omdat het water in eigendom is van Enkhuizen laat men u ook nog eens toeristenbelasting betalen.
We besluiten om een uurtje te blijven en als we willen vertrekken zit de boot helemaal onder de vliegen...
Conclusie: Niets is alles en alles is niets, dat geldt zeker voor De kreupel, komt u voor serene rust en het waait niet al te hard dan kunnen we ons voorstellen dat dit een goede bestemming is. Houdt u daarbij ook nog van vogels en heeft u een sterke verrekijker dan is het zelfs leuk. Met een fraai zicht op het IJsselmeer en
een mooie zonsondergang zou het zelfs romantisch kunnen zijn. Voor de rest is er werkelijk niets. Niets is alles, alles is niets
Dieven van watersport artikelen aangehouden De Waterpolitie (KLPD) heeft een inwoner uit Endhoven gearresteerd die diverse watersport artikelen heeft gestolen en deze vervolgens te koop aanbood via internet. De man wordt onder meer verdacht van diefstal en heling van tenminste 8 buitenboordmotoren. De verdachte die inmiddels in de gevangenis is beland had in een garagebox de spullen opgeslagen.
De Politie werd getipt door gedupeerde watersporters die, na een reeks van diefstallen in de haven van Dintelmond, tot hun verbazing de gestolen spullen op internet te koop aangeboden vonden. Na een onderzoek van de Politie kwam men bij het adres van een inwoner uit Eindhoven.
Van een deel van de aangetroffen watersport artikelen is inmiddels vastgesteld dat het om gestolen goederen gaat. De afkomst van de overige aangetroffen spullen is nog onduidelijk, een aantal artikelen, waaronder die van de tipgevers, waren inmiddels al verkocht.
Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen. In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor, het aantal gestolen buitenboordmotoren ligt veel hoger. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31% van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden. Nog steeds hebben veel watersporters hun kostbare bezit onvoldoende of zelfs helemaal niet beveiligd.
SCHEVENINGEN - Een vissersboot vol pleziervissers ramde maandagmiddag in de haven van Scheveningen de steigers. De motor van de boot was uitgevallen. Een sleepboot slaagde er op het nippertje in de boot precies tussen de zeiljachten te parkeren. Toch raakten tien zeiljachten en de steiger flink beschadigd.
Drie maal is scheepsrecht Elburg, 31 mei 2009 (aktie 18+19+20-2009)
Op een zonovergoten 1e pinksterdag 2009 gaat de Orca van station Elburg varen voor het gestrande zeiljacht Mirage met 2 opvarenden op het Veluwemeerter hoogte van boei VM13 nabijRiviera Haven. Ter plaatse blijkt men geen brandstof meer in de tanks te hebben. Besloten wordt om de Mirageop sleep te nemen en af te meren in Riviera Haven. Na het opnemen van de gegevensgaan we retour naar station.
Nadat we de haven van Riviera uitvaren worden we gevraagdom hulp door het 8 meterlange motorjacht Dodo welke met koelwaterproblemen is gestrand bij boei VM12. Ter plaatse hebben we de motor nagekeken en proef gedraaid. De storing bleek verholpen en de Dodo kon zijn eigen weg vervolgen. Ook nu weer nemen we de gegevens opvoor het maken van een nieuwe donateur en gaan we aftanken.
Tijdens dit aftankenzien we vlak voor onshet belgische motorjacht Plumpke van 11 meter buiten de betonning de jachthaven aanvaren. En dat de betonning er niet voor nietsligt is ons wel duidelijk. De Plumpke loopt vasten kan geen kant meer op. Na het aanbrengen van de sleeplijntrekken we het jacht achterwaarts weer vrij enzijn ook onze zuiderburen weer opgelucht. Al met al een middagvullend programma voor de vrijwilligers van station Elburg.
Orlaco presenteert nieuwste cameraoplossingen op Nor-Shipping
Bron : hme.nl
Orlaco presenteert nieuwste cameraoplossingen op Nor-Shipping
Van 9 tot en met 12 juni a.s. vindt u Orlaco op het Holland Paviljoen op Nor-Shipping, dé internationale beurs voor de maritieme sector. Orlaco presenteert op deze beurs verschillende noviteiten, waaronder een nieuwe hef- en draaicamera en plug & play videosystemen.
Een bezoek aan de Nor-Shipping is dit jaar weer de moeite waard. Op deze internationale beurs zijn bedrijven uit heel de wereld vertegenwoordigd. De naar verwachting 25.000 bezoekers zijn welkom op een beursvloer van maar liefst 22.000 m2. U vindt Orlaco in het Holland Paviljoen op stand C02-24C.
Specifieke toepassingen Orlaco ontwikkelt en levert al jarenlang cameraoplossingen voor vaartuigen, zowel voor de binnenvaart als voor de grote vaart en de pleziervaart. De cameras worden toegepast voor uiteenlopende doeleinden, zoals het manoeuvreren door sluizen, het bewaken van het dek of het observeren van de machinekamer. Speciaal voor offshore-toepassingen heeft Orlaco een explosieveilig camera- en monitorsysteem ontwikkeld dat voldoet aan de ATEX-eisen. Daarnaast levert Orlaco speciale warmtebeeldcameras voor brandweerschepen.
Nieuw: hef- en draaicamera van Orlaco Recent ontwikkelde Orlaco haar eigen hef- en draaicamera. Deze zeewaterbestendige zoomcamera geeft optimaal zicht in alle denkbare situaties. Dankzij de seriële aansturing kunnen verschillende posities van de camera voorgeprogrammeerd worden. Op Nor-Shipping laat Orlaco deze camera in werking zien.
Videosystemen Ander nieuwe oplossingen waarmee Orlaco naar de beurs komt, zijn het Barge Uni System en de Video Control Unit. Dat zijn camerasystemen, inclusief joystick en monitor, die volledig montageklaar zijn. Het Barge Uni System is geschikt voor maximaal vijf cameras. Het is een plug & play systeem. De Video Control Unit is een centrale unit waar heel eenvoudig tot maximaal 16 cameras op aangesloten kunnen worden. De systemen maken een efficiënte en snelle inbouw mogelijk.
Over Nor-Shipping De Nor-Shipping vindt plaats van 10 tot en met 12 juni a.s. in Norges Varemesse te Lillistrøm. U vindt Orlaco op stand C02-24C. U kunt gratis toegangskaarten aanvragen bij Walter van den Brink en Ivo Corver van Orlaco, 0342 404 555.
Het is even na half zes als de reddingboot "Arie Visser" gealarmeerd wordt voor een vaartuig dat water maakt. Onder het aanvaren wordt duidelijk dat in de nabijheid van de boei BS1 een zeilbootje gezonken is. De 4 opvarenden zijn opgepikt door een in de nabijheid varend jacht. Het bergingsvaartuig "Hurricane" van rederij Noordgat was onderweg van Terschelling naar Harlingen. Aan boord van de "Hurricane" zag men dat er iets gaande was en even later konden de vier bemanningsleden van het gezonken jacht overstappen op de bergingsboot. Hier werden zijvoorzien van droge kleding. Inmiddels waren de bergingsvaartuigen "Typhoon" en "Tempest" en de reddingboot "Arie Visser" gearriveerd. In overleg werd besloten dat de "Hurricane" de vier zeilers naar Harlingen zou vervoerenen dat de overige twee bergingsvaartuigen zouden proberen het gezonken jachtje uit het het vaarwater te slepen en te bergen. De "Arie Visser" keerde terug naar station. In de loop van de avond slaagden de bergers er in het jachtje te lichten en naar de haven van Terschelling te slepen. Toen het jachtje uit het water getakeld was, bleek er een gat van ongeveer40 bij20 centimeterin de romp te zitten .
Watersport nieuws: Woensdag 27 mei is een kajuitzeiljacht door de oplettendheid van een kitesurfer gered vanaf de Noordzee. Tijdens een harde Zuid-wester-wind (7BFT) en golven van 3 meter kwam een 6 meter lang zeiljachtje in nood op de Noordzee voor de kust van Katwijk.
De onfortuinlijke zeilers waren hun roer kwijtgeraakt en dreven stuurloos op zee, richting de hoge branding. Het zeiljachtje had geen enkele communicatiemogelijkheid aan boord om de Kustwacht te alarmeren en heeft geprobeerd passerende schepen te waarschuwen, helaas zonder succes. Ook wandelaars op het strand hebben het scheepje in nood niet opgemerkt.
Passerende Kitesurfer alarmeert KNRM Gelukkig was een passerende kitesurfer oplettend en die heeft uiteindelijk de Kustwacht gewaarschuwd. Vervolgens is de KNRM uit Katwijk direct uitgerukt en waren in ca 15 minuten bij het zeilscheepje de Naél. Twee overstappers van de KNRM hebben een sleepverbinding tot stand gebracht en de boot gesleept naar Scheveningen. Na 1,5 uur werd het schip afgemeerd aan de KNRM steiger in Scheveningen.
In totaal moest de KNRM woensdag ca 10 x uitrukken om watersporters te helpen.
Duitse watersporters in paniek op IJsselmeer gered
Duitse watersporters in paniek op IJsselmeer gered
Bron: KNRM Enkhuizen
Onervaren Duitse watersporters in paniek gered
De KNRM heeft tijdens zwaar weer 6 onervaren Duitse Watersporters geholpen op het IJsselmeer. Tijdens harde wind (30 knopen) besluiten 6 onervaren Duitsers de oversteek tussen Hindeloopen en Lemmer te maken.
De gehuurde boot moet op tijd terug zijn in Lemmer. Met weinig ervaring, een Bavaria 42, varen ze op het IJsselmeer met 30 knopen wind op de motor. Tijdens het zware weer raken ze in paniek: de golven lijken heel erg hoog, windstoten en door het buiswater ontstaat lekkage bij de dekluiken.
Iets andere koers dan bedacht In paniek besluit men om via de GSM het alarmnummer te bellen waarop reddingsboten van de KNRM uitvaren om de Duitsers uit hun benarde situatie te helpen. Inmiddels zijn de Duitsers nog ca 5 mijl vanaf Enkhuizen verwijderd, een iets andere koers dan het beoogde Lemmer. Ze besluiten een lichtkogel af te vuren om de aandacht van de redders te trekken. Al snel wordt het zeiljacht bereikt door de KNRM en wordt een overstapper ingezet op de Bavaria, waardoor de bemanning een beetje tot rust komt.
Uiteindelijk is de Bavaria met de zes Duitsers naar Enkhuizen gebracht waar ze bij kunnen komen van hun watersport avontuur. Vervolgens hebben ze warme koffie gekregen en enkele tips voor een (eventuele) volgende tocht
Festival van de authentieke scheepvaart van de Noordzee
Bron : 6minutes.be Bootmagazine.be Festival van de authentieke scheepvaart van de Noordzee
Van 29 mei tot en met 1 juni 09 heeft voor de tiende keer Oostende voor Anker plaats, het festival van de authentieke scheepvaart van de Noordzee. Er worden meer dan 200 historische schepen verwacht.
Onder de aanwezigen 5 A klasse schepen ( twee- en driemaster-zeilschepen met ras), een vedetteschip (de stomer Hydrograaf, ooit jacht van de Nederlandse Koninklijke familie), een vloot van 70 ronde en platbodems (oud vissers en vrachtschepen onder zeil vanuit alle kanten van de Lage Landen) en diverse andere varende old timers uit Vlaanderen, Nederland, Frankrijk en Engeland. Jachten, werkboten, vissersboten, vrachtschepen, marineschepen.
Belgische verkiezingen de facto boycot '24 Uurs van het Veerse Meer'
Bron : 6minutes.be Bootmagazine.be Belgische verkiezingen de facto boycot 24 Uurs van het Veerse Meer
donderdag 28 mei 2009 - (lvd) - In het weekend van 6 en 7 juni 2009 wordt door de Watersportvereniging Oranjeplaat voor de 13de keer de "24 uurs van het Veerse meer" georganiseerd. Maar op 7 juni staan in België gewestelijke en Europese verkiezingen op het programma en deelname is verplicht.
Dat betekent meteen dat deelnemers aan de 24 uurs van het Veerse Meer na de finish om 11 uur slechts 2 uur de tijd hebben om hun stemplicht te vervullen. . De 24 uurs van het Veerse Meer is uitgegroeid tot een jaarlijks terugkerende wedstrijd, waarin zeilers 24 of 12 uur lang in touw zijn om hun boot zo hard mogelijk te laten varen. De echte wedstrijdliefhebbers gaan uiteraard voor de 1e plaats. De toerzeilers genieten van de drukte overdag en zien de meeste boten tegen het vallen van de avond een haven opzoeken.
Zowel de 24 uurs als de 12 uurs starten om 11 uur zaterdagmorgen. s Avonds om 23 uur is de finish van de 12 uurs. Degene die meevaren met de 24 uurs gaan dan nog de nacht in, zijn dan pas op de helft en finishen pas de volgende morgen om 11 uur. Er wordt gestart op zaterdag 6 juni om 11.00 uur en de finish is zondag 7 juni om 11.00 uur.
Gevaren wordt er op het Veerse Meer, waarbij het de bedoeling is zoveel mogelijk mijlen te varen tussen de keerpunten VM85 bij Oostwatering en VM5/6 bij de Zandkreeksluis. De schippersmeeting en briefing op 6 juni begint om 9.30 uur in het clubgebouw van W.S.V. Arnemuiden.
Inschrijving staat open voor kajuitzeiljachten. Er is geen limiet aan het aantal bemanningsleden per boot. Om verschillende boten met elkaar vergelijkbaar te maken wordt er gevaren met een handicap-factor. De prijsuitreiking vindt zondag rond 14.00 uur plaats.
Dubbele marifoon niet meer nodig in pleziervaart - Pleziervaarders op de binnenwateren zijn vandaag verplicht om twee marifoons (= mobilofoon op het water) aan boord te hebben. Etienne Schouppe (CD&V), Staatssecretaris voor Mobiliteit, heeft echter aan zijn administratie de opdracht gegeven om de wetgeving op de dubbele marifoonplicht te wijzigen. Deze wetgeving zorgt namelijk voor heel wat verwarring in de sector van de pleziervaart.
De wijziging bestaat erin dat de verplichting tot het gebruik van de tweede marifoon wordt opgeschort. Het gebruik van één marifoon blijft wel verplicht.
De oudere wetgeving was opgesteld vanuit het perspectief van de beroepsvaart. Een tweede marifoon verhoogt enkel de veiligheid op een volledig professioneel uitgerust binnenschip met een geoefende stuurman.
Aan boord van een klein motorjacht, waar de amateur-stuurman vooral de motor hoort en in geval van twijfel ook niet kan bepalen welke van de twee marifoons een boodschap ontving, bestaat er een reële kans dat hij op het verkeerde toestel (en dus kanaal) gaat reageren.
Bovendien bestaat de verplichting tot het aan boord hebben van twee marifoons voor de pleziervaart niet in het buitenland. Daardoor heerst er bij buitenlandse pleziervaartuigen op doortocht in België grote rechtsonzekerheid. ,,De pleziervaarder moet niet onnodig in verwarring worden gebracht, aldus Staatssecretaris Schouppe.
Etap, wie zou treuren om een voetje meer donderdag 28 mei 2009 - (lvd) - Vorige week ontplooide het nieuwe Etap onder de vleugels van MCI,Lokeren, zijn eerste commercieel offensief op de Belgische markt. Alle klanten en relaties kregen een mail waarin de nieuwe eigenaar het vernieuwde gamma voorstelde. Veel nieuw op een rijtje, maar klopt dit ook?
Aan het internationale dealerkanaal - van IJsland in het Noorden tot Australië in het Zuiden - aldus de mededeling, wordt momenteel de laatste hand gelegd. Belangstellenden worden naar de verdelers doorverwezen om kennis te maken met de vernieuwde range. aar het is voorlopig nog even afwachten voor die beschikbaar komt bij de lokale dealer. Wel zijn de krijtlijnen getrokken binnen het bestaande gamma en opvallend is dat de meeste modellen er één voetje of zelfs twee voeten bij krijgen. Als instap blijft de vroegere 21i fungeren, maar die wordt nu ondergebracht in de Sport Line en toegegeven, dit jachtje kan met recht en rede aanspraak maken op deze kwalificatie. Wel wordt de nieuwe 21i als een 22 voet jacht gepositioneerd. Zelfde verruiming voor de 24i die nu een 26 voet label krijgt.
In de 30cq, letters die staan voor comfort en quality en nog dateren uit het onzalige Dehler tijdperk, herkennen we de twee jaar eerder geïntroduceerde 28 voet met een vernieuwde raampartij. Hier is de verruiming zeker op haar plaats want het oude Etap had dit jacht op marketing vlak onder gedimensioneerd als referentie naar de vroegere zeer succesvolle 28 voeter. Verder krijgen ook de 32s en de 37s er een voetje bij. De 46s tenslotte wordt ondergebracht in een Xtreme Line (zou hier het woordje 'luxe' vergeten zijn?) en wordt vandaag voorgesteld als een 48 voet deksalon jacht. Het motorjacht van Etap, de 100 AC blijft helemaal zijn eigen zelve.
Foto: De Etap 30cq hoort nu thuis in de Grand Luxe Line.
AMSTERDAM - De rondvaartboten in Amsterdam moeten hun vervuilende motoren voor 2015 vervangen door een schonere CCR3-motor. Als alle 155 boten aan de CCR3-norm voldoen, levert dat een enorme uitstootbesparing van fijnstof en stikstof op.
Een rondvaartboot op de Amsterdamse grachten.
De gemeente Amsterdam stelt 1 miljoen euro beschikbaar om de oude motoren zo snel mogelijk te vervangen. Dat maakte de gemeente woensdag bekend.
De rondvaartboten zijn vooral vervuilend tijdens het manoeuvreren op kruispunten van grachten. De gemeente wil de vloot zo snel mogelijk minder luchtvervuilend maken. Overstappen op elektrische motoren is op de korte termijn niet mogelijk vanwege de enorme accus die aan boord moeten worden geplaatst, aldus de gemeente. De CCR3-motoren zijn gekozen als beste alternatief.
KNRM , Eindelijk weer actie voor Urker vrijwilligers
Bron : KNRM.nl
Eindelijk weer actie voor Urker vrijwilligers Urk, dinsdag 26 mei 2009
Het was de afgelopen maand vrij rustig rond KNRM-Station Urk. Dinsdagmiddag echter was het meteen goed raak. Om vijf over half drie ging de pieper voor het binnenvaartschip Jan-S dat met motorproblemen nabij de RH-A boei kampte, vermoedelijk door water in de gasolie. Ter plaatse werden enkele opstappers overgezet en is het binnenvaartschip begeleidt tot boven Urk. Toen de machinist het probleem had opgelost, kon het schip op eigen kracht verder naar Lelystad en keerden de beide reddingboten retour station. De bemanning was maar net op weg naar het werk toen de pieper opnieuw ging. Ditmaal bleek de garnalenkotter ZK-8 net voor de Urker haven met keerkoppelingproblemen te kampen. Tegelijkertijd kwam de melding dat een andere garnalenkotter, de WL-2 'Zeester' om begeleiding naar de Urker haven vroeg aan de havenmeester. Terwijl een opstapper overgezet werd op de WL-2 nam de sleepboot Chico de ZK-8 op sleeptouw, terwijl de Kapiteins Hazewinkel als stopzak fungeerde achter het garnalenscheepje nadat ook hier een opstapper was overgezet. Om half zes werd de ZK-8 afgemeerd en konden de vrijwilligers na een middagje actie retour station.
North Sea Race 2009 lang en tactisch door lichte weer
Bron : navingo.nl
North Sea Race 2009 lang en tactisch door lichte weer
De North Sea Race van Harwich naar Scheveningen, onderdeel van de Delta Lloyd North Sea Regatta, mondde dit weekend door het lichte weer uit in een lange en tactische race. Vooral het laatste rak van de MSP boei voor IJmuiden naar Scheveningen leek voor sommige boten eindeloos, doordat de stroming soms sterker was dan de variabele wind. De snelste van de 72 deelnemende jachten was de Lutra 42 van Henri Tinchant, die dertig uur nodig had voor de oversteek van 210 mijl. De Brit Russell Walker pakte met zijn Baltic 37 Cosmic Dancer 3 het overall IRC klassement, gevolgd door de Salona 34 van schipper Erik van Vuuren. De Nederlander Chris Schram won met zijn Brut, eveneens een Baltic 37, het totale ORC-klassement.
Bij de start vrijdagochtend rond kwart voor elf Engelse tijd, stond er nog behoorlijk wat wind. Hoewel de vloot over twee startgroepen verdeeld was, ontstond er een flinke drukte bij de startlijn. Radboud Crul, die meevoer op de Salona 34 van Erik van Vuuren zegt: "Er waren zo'n drie verdiepingen en ik vrees dat wij bij de laatste verdieping zaten." Na een voortvarende zeildag, zakte de wind tegen de avond onverwacht weg. Henri Tinchant: Volgens onze grip files (gedetailleerde weerkaarten) zou dat pas de volgende ochtend gebeuren, dus daar hadden we niet op gerekend." Toch kwam het de Lutra 42 niet heel slecht uit. Tinchant: "Deze boot gaat hard met weinig wind. We hebben consistent 5 tot 6 knopen gelopen."
Harmonica-effect voor Smith's Knoll De meeste schepen waren toen de wind weg viel nog op weg naar Smith's Knoll. Dat is de laatste boei voor de Engelse kust, ter hoogte van Lowestoft. Crul: "Vlak voor Smith's Knoll dikte het veld in en kon de wedstrijd eigenlijk opnieuw beginnen." Het volgende cruciale moment speelde zich af voor de kust van IJmuiden. Toen teams in de IRC 2 en 3 klassen op de MSP boei afvoeren, draaide de wind binnen een half uur van zuid naar noordoost. Hierdoor moesten sommige boten het laatste stuk opeens kruisen, terwijl schepen die te hoog aan kwamen de spinnaker konden zetten. Crul: "Wij kwamen op de rumlijn aanvaren, dus konden we onder genua zo naar de boei toe."
Stroming bepalend op laatste rak Terwijl de grotere boten nog stroom tegen hadden op het laatste rak richting Scheveningen, hadden de teams die een paar uur later om de boei kwamen het tij grotendeels mee. Wedstrijdleider Ian Loffhagen van de Royal Ocean Racing Club zegt: "Hierdoor waren de kleinere boten iets in het voordeel." De teams die dit tijdslot misten, hadden echter pech. Loffhagen: "In de laatste nacht hebben we zes uur lang geen wind gehad en geen finishers. Sommige boten moesten zelfs ankeren." De Jaffa van studentenvereniging Euros hoorde bij de stilliggende boten. Trimmer Rinse Joustra zegt: "Het is heel moeilijk om je concentratie te behouden als je zo weinig vooruit gaat. Als je dan ook nog 1,5 knoop stroom tegen hebt, is dat wel demotiverend." De studenten hebben zo'n drie uur stilgelegen tijdens het laatste stuk. Acht teams hebben de wedstrijd vroegtijdig gestaakt, maar dat kwam bij de studenten niet op. Joustra: "We zijn naar Harwich gezeild, dus dan komen we ook wel terug. Afhaken doen we sowieso niet."
Over de Delta Lloyd North Sea Regatta De 210 mijl lange North Sea Race van Harwich naar Scheveningen maakt onderdeel uit van de Delta Lloyd North Sea Regatta en wordt georganiseerd door de Royal Ocean Racing Club (RORC). De Delta Lloyd North Sea Regatta werd 19 mei geopend met de Vuurschepenrace van Scheveningen naar Harwich. Na een rustdag begonnen de IRC en ORC klassen op vrijdag 22 mei aan de terugweg. In het pinksterweekend, van 29 mei t/m 1 juni, zeilen ruim 26 klassen wedstrijden voor de Scheveningse kust. Verschillende disciplines doen hieraan mee: grote jachten, Olympische klassen, catamarans, open boten en surfers. Vanaf dit jaar wordt het evenement gesponsord door Delta Lloyd.
Top drie resultaten verschillende klassen North Sea Race:
IRC Overall 1. Cosmic Dancer 3, Russell Walker (GBR) 2. S 34, Erik van Vuuren (NED) 3. Brut, Chris Schram (NED)
IRC SZ 1. Moonpalace, Roeland Franssens (NED) 2. Ocean Of Smiles, Michel Lebrun (BEL)
IRC 0 1. Roark/Claus en Kaan Architecten, Kees Kaan (NED) 2. Split2nd, David de Graaf (NED) 3. Seawolf 2, Henri Tinchant (GBR)
IRC 1 1. Stortemelk, Frans De Vries (NED) 2. Allard, Rudi Floridor (BEL) 3. Ragazza, B. Dolk (NED)
IRC 2 1. S34, J. Bach (NED) 2. Jaguar of Burnham, Adrian Lower (GBR) 3. Yeti, Paul van der Pol/Suzanne Hen (NED)
IRC 3 1. Cosmic Dancer 3, Russell Walker (GBR) 2. Brut, Chris Schram (NED) 3. Lucifer, T.F. de Bruin/I.E. van marle (NED)
ORC Overall 1. Brut, Chris Schram (NED) 2. Moshulu, Hans-Albert de Graaf (NED) 3. Lenco, Nico Braber (NED)
Team Delta Lloyd vijfde na zinderende finale zevende etappe
Bron : Navingo.nl
Team Delta Lloyd vijfde na zinderende finale zevende etappe
Op de ochtend van 24 mei om 05:39:58 uur Nederlandse tijd, finishte Team Delta Lloyd (NED) als vijfde in Galway aan de Ierse westkust. Dat gebeurde na een zinderende finale van de zevende etappe. De nummers twee tot en met zes kwamen binnen een uur en veertig minuten achter elkaar binnen. Tot groot vermaak van de uitzinnige menigte, die de nachtelijke kou van vijf graden massaal trotseerde en de zeezeilers een warm onthaal gaf. Klassementleider Ericsson 4 pakte de zege en verstevigt zijn positie.
Op vrijdag was Team Delta Lloyd nog volop in de race voor een podiumplek, maar gaandeweg zakte de Nederlandse campagne verder weg. Stuurman André Fonseca (BRA) verklaart de terugval: "We bliezen de fractionele A6 spinnaker op, dus die konden we in enkele belangrijke uren niet meer gebruiken. Daardoor verloren we de aansluiting met de kopgroep. Omdat we de hele middag verlies boekten, zijn we eerder gaan gijpen om toch een verschil te kunnen maken. Dat leek even gunstig uit te pakken, maar toen kwamen ze onder ons toch hard aanzetten."
In de slotfase dreigde Telefonica Black opnieuw de vijfde plek af te pakken. De NED 1 liep duidelijk minder hard. Wachtleider Nick Bice (AUS) legt uit waarom: "We wisselden de kleine fok voor de fractionele Code Zero, maar dat was waarschijnlijk net wat te vroeg. Het waaide nog te hard voor dat zeil, waardoor er leverage (verticale afstand) tussen de Spanjaarden en ons ontstond. Wij moesten uiteindelijk een krappere hoek varen en dat maakten ons langzamer."
Oost/west keuze "Het was heftig en erg intens", zei de Nederlandse trimmer Ed van Lierde vanochtend op de steiger. "Het begin was koud en mistig. Halverwege veranderden we van koers naar voor de wind. Vervolgens zaten we alleen nog maar onder water." Ook de Nederlandse navigator Wouter Verbraak noemde de zevende etappe van Boston naar Galway een uitputtingsslag: "Je merkt gewoon dat als er zwaar weer komt, het stressniveau omhoog gaat. Vooral bij de stuurmannen." Tussen de ijszone en de finish in Galway lag een behoorlijke depressie. Drie boten zochten die op en de rest koos voor iets rustiger vaarwater. Het Ierse team Green Dragon koerste er wel heen en kwam daardoor helemaal terug in de race.
Verbraak licht zijn strategie toe: "Je had twee keuzes; je kon voor veel wind in het westen gaan of voor een vlakkere zee en wat minder druk in het oosten. principe zijn die opties bijna gelijk. In overleg met Chuny hebben we besloten dat wij conservatief voor minder wind gingen. Achteraf gezien, had het in het westen goed kunnen uitpakken.
Schipper Roberto - Chuny - Bermúdez de Castro (ESP) voegt daaraan toe: "Als het 45 knopen waait, levert dat niet per definitie de beste zeilcondities op. Bij 35 knopen kun je de spinnaker nog zetten. De gekozen route was niet slecht, want het veld kwam weer bij elkaar. ben blij dat we mee konden vechten voor de podiumplekken. We zijn niet over de grenzen gegaan, hebben geen grote fouten gemaakt, hebben de boel heel gehouden en zijn als vijfde gefinisht. elaas geen top drie, maar wel weer een plaats beter dan in Boston. Nu gaan we ons op de In-Port Race voorbereiden."
Overall klassement (voorlopig): 1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) 92.0 punten 2. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) 77.5 punten 3. PUMA (Ken Read/USA) 76.0 punten 4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) 60.0 punten 5. Green Dragon (Ian Walker/GBR) 52.0 punten 6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP) 36.0 punten 7. Delta Lloyd (Roberto Bermúdez/ESP) 29.5 punten 8. Team Russia, 10.5 punten (DNS)
Naast titelsponsor Delta Lloyd wordt het Nederlandse syndicaat tevens ondersteund door Chieftain Group, Tommy Hilfiger, OHRA Verzekeringen, Discovery Channel, Port of Rotterdam, Weather News en Hemels van der Hart.
REGIO - Het is millimeterwerk, om een 65 meter lange jacht door de Oude Rijn te manoeuvreren. Het nieuwste schip van Royal Van Lent trok gisteren op zijn tocht van Kaageiland naar Rotterdam veel bekijks. Straks is het nog meer passen en meten, want de jachtenbouwer gaat grotere schepen maken.
Overal langs de kant stoppen auto's, fietsers, voetgangers en scooterrijders. Bouwvakkers lassen een pauze in. Dames maken vanaf hun balkon foto's. Het gebeurt niet elke dag, dat er zo'n joekel langs vaart. De Trident is af, na tweeënhalfjaar bouwen in Kaag. Het schip maakt de tocht naar zee. Het is 65 meter lang en bijna twaalf meter breed. Dat is de maximale breedte, want op de route naar de Noordzee is de smalste sluis ongeveer twaalf meter. Daar komt waarschijnlijk verandering in. Royal Van Lent wil 2,5 miljoen euro meebetalen aan de verbreding van deze Julianasluis in Gouda. In 2013 kunnen er boten van zo'n veertien meter doorheen, als de provincie ermee akkoord gaat.
Van Lent is blij dat het er nu naar uitziet dat het gaat lukken. De jachten kunnen dan nog groter worden gemaakt. Wat is een betere plek voor het ondertekenen van een convenant met de gemeente Gouda en de provincie dan zo'n gigantische boot? Dus kwam de directie van de jachtenbouwer, de gedeputeerde van Zuid-Holland en een wethouder van de gemeente Gouda naar de Trident. Aan de glanzende tafel hanteren de mannen een gouden pen.
"Er zijn beroerdere plekken om te tekenen'', geeft wethouder Harro Janssen toe. Gedeputeerde Asje van Dijk is ook enthousiast. ,,Ik vind het fantastisch en indrukwekkend'', vertelt hij aan boord van het jacht. ,, Door de verbreding van de sluis willen we Van Lent meer toekomst geven. Het zou extra arbeidsplaatsen opleveren. ''Alle mannen in pak krijgen een rondleiding door het schip. Geen enkele kamer is verboden terrein. De stuurhut, de machinekamer, de verblijven van het personeel en van de eigenaar. lles is luxe. Glanzend hout in alle vertrekken. Gouden moza?ektegels in de badkamers. en flatscreen in de masterbedroom. Als de televisie uit is, komt op die plek dankzij een mechanisme een schilderij te hangen.
Wie de eigenaar is en wat de jacht kost, kan Van Lent niet zeggen. ,,Tientallen miljoenen euro's'', wil directeur Dirk Schonenberg wel kwijt. Hij is trots, wanneer hij het schip ziet. Maar na zijn jarenlange ervaring is hij ook aan de gevaartes gewend. ,,Deze boot? Dat is er weer één'', zegt hij lachend.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar