Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
25-06-2009
Zeeschip vaart tegen aanlegsteiger Fast Ferry
Bron : Telegraaf.nl
Zeeschip vaart tegen aanlegsteiger Fast Ferry onze redactie internet
RIDDERKERK, woensdag- Bij Ridderkerk is woensdag laat in de middag een zeeschip tegen een ponton van de Fast Ferry gevaren. Niemand raakte gewond, maar de schade aan de aanlegsteiger van de snelle waterbus is groot.
Volgens de gemeente Ridderkerk heeft de aanlegsteiger door de aanvaring dusdanig ernstige schade opgelopen dat afmeren met de Ferry niet meer verantwoord is. De halte Ridderkerk is hierdoor voor onbepaalde tijd uit de snelle Waterbus dienstregeling geschrapt.
De Royersluis zal pas vanaf 17 juli weer gebruikt kunnen worden door de binnenvaart. De toegang van de sluis is versperd door een gezonken binnenschip en er waren sowieso herstellingswerken voorzien aan een van de twee sluisdeuren in de eerste twee weken van juli.
Volgens de havenkapiteindienst van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen zal het bergen van het met cement beladen binnenschip niet voltooid zijn tegen de start van de herstellingswerken.
De Royersluis is een veel gebruikte binnenvaartverbinding tussen de Schelde enerzijds en het havengebied en het Albertkanaal anderzijds. Binnenschepen moeten voorlopig een paar tientallen kilometer blijven omvaren langs het sluizencomplex Kruisschans.
ROTTERDAM - Piraten opgepast: door een Rotterdamse uitvinding kan het kapen van een schip leiden tot brandwonden. Het systeem trakteert piraten op een loeihete douche zodra ze proberen aan boord van een schip te komen.
Piraten kunnen op meer weerstand rekenen in de nabije toekomst.
Voor extra effectiviteit kan het water worden aangelengd met bijtende chemicaliën.
Reders kunnen vanaf augustus bij het Rotterdamse Secure Marine terecht om er hun vloot mee te beveiligen. Het systeem bestaat uit een sproeiinstallatie en een pomp die water uit zee haalt. Het water wordt vervolgens met behulp van motorwarmte verhit tot 70 à 80 graden Celsius. Bij dreigend kapingsgevaar kan de kapitein met slechts een druk op de knop een waterval rondom zijn schip opwekken.
,,Het systeem kan dagen achtereen voor een heetwatergordijn rondom het schip zorgen, zegt directeur Raphael Kahn van Secure Marine. ,,De bemanning heeft dus tijd zat om hulp in te roepen van de marine, als de piraten al niet uit zichzelf afdruipen.
Volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) is er grote vraag naar antipiratensystemen. ,,Wij raden het gebruik ervan af omdat het gevaar voor de eigen bemanning kan opleveren. Begrijpelijk is het wel, want de overheid doet te weinig tegen piraterij, aldus woordvoerder Fred van Zeijl. Dergelijke systemen zijn wel legaal, stelt de redersvereniging. ,,De grens ligt bij het aan boord hebben van vuurwapens: dat mag niet.
Omdat de eerste zeven proefvaartenvan MSC-schepen met een lengte van meer dan 360 meter over de Westerschelde succesvol zijn verlopen, worden de voorwaarden voor toekomstige aanlopen versoepeld. Dat is de uitkomst van een evaluatie van de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart, afgelopendinsdag en woensdag.
Dat betekent onder meer dat de schepen van het type MSC Daniela (14.000 teu) en MSC Sola (11.600 teu) voortaan ook 's nachts de Westerschelde mogen opvaren. Er zijn geen beperkingen meer inzake windomstandigheden voor het traject op zee of op de rivier. Tenslotte vervalt ook de verplichting om vier sleepboten te nemen voor assistentie.
Er blijven wel een aantal andere beperkingen gelden. Zo mogen de grote containerschepen niet naar Antwerpen komen wanneer er aan de Berendrechtsluis een windkracht van meer dan 5 Beaufort staat. Bij opvaart blijft de diepgang beperkt tot maximaal 14 meter. Voor de afvaart is dat 13,5 meter omdat het schip dan tegen de tij in vaart en dus langer over het traject doet.
In september en november wordt opnieuw vergaderd om te zien of de beperkingen verder versoepeld kunnen worden. Mogelijk wordt dan ook de maximale diepgang bij afvaart opgetrokken tot 14 meter.
De officiële toelating die de Permanente Commissie woensdag verleend heeft, geldt specifiek voor de containerschepen van MSC. Reders die met andere schepen met een lengte van meer dan 360 meter naar Antwerpen willen komen, moeten uiterlijk twee maanden voor de opvaart een aanvraag en een uitgebreid scheepsdossier indienen, zodat de Permanente Commissie kan onderzoeken of en onder welke voorwaarden toelating kan worden verleend.
Amels to reveal Limited Editions 199 at Monaco By IBI Magazine
Dutch superyacht builder Amels has added a 60m (199ft) yacht to its Limited Editions range, the fourth in the yard's semi-custom series.
The Amels 199 has been designed by Tim Heywood, with flexible interior styling by Nuvolari Lenard.
The 199 will offer a 16.5kt top speed and will feature an indoor/outdoor beach club and an optional touch-and-go helipad.
The Limited Editions Amels 199 will be introduced at the Monaco Yacht Show this September, with production to commence soon.
Amels' Limited Editions series comprises of the 171, 177, 199 and 212, which can all be delivered in less time than one-off designs. The yard also offers fully custom builds and refit services.
Maar wat kan een binnenvaartschipper doen om kostenbesparend te werk te gaan wanneer er ineens veel minder of geen lading is en hij toch naar nieuwe bestemming moet varen? Binnenvaartschippers Marco Zijlstra en Frank Leeuwestein bedachten er een oplossing voor: de site shippoolen.nl.
Lege of minder geladen schepen kunnen zich via de site aanmelden om bij een ander schip langszij te gaan. Daarnaast kunnen schepen die een ander willen laten meeliften zich ook aanmelden. Als partijen elkaar via de site hebben gevonden, maken ze onderling afspraken over de vergoeding en de voorwaarden.
Het ene schip kan zonder brandstof te verbruiken meevaren. De extra brandstofkosten van het grote schip heeft worden gedeeld en de twee delen de besparing op het verbruik van brandstof. Het is altijd goedkoper om met zn tweeën op één tank te varen. Bovendien is er minder CO-uitstoot, aldus Zijlstra.
Daarnaast mag je met twee schepen, en dus meer personeel, langer varen. Hoewel de term volgens Zijlstra nog niet bestond, is Shippoolen wel heel gebruikelijk in de binnenvaart. Zijlstra ligt zelf regelmatig langszij bij zijn collega en vriend Frank Leeuwestein die een veel groter schip vaart.
Het valt niet altijd mee om een geschikte collega- schipper te vinden. Doorgaans zijn het bekenden waarbij je langszij gaat. Je vraagt niet zomaar aan iemand in een sluis of je mee kunt varen. We zijn op zoek gegaan naar een manier waarop schippers met elkaar in contact kunnen komen.
Ook transportbedrijven kunnen via de site een lading aanbieden, maar ook losse, drijvende objecten zonder voorstuwing koppelen aan duw- en sleepboten die hun (extra) capaciteit ter beschikking stellen. Op de site vullen schippers de belangrijkste gegevens in zoals onder meer plaats van vertrek, de bestemming, de aankomstdag en het geladen tonnage. Vervolgens moeten ze zelf afspraken maken over de vergoeding.
De dienst via internet is voorlopig nog gratis, maar volgens Zijlstra is er op termijn winst te behalen. We willen graag dat schippers kennis kunnen maken met deze manier van samenwerken. Juist in crisistijd is het belangrijk om te werken aan de optimalisatie van logistieke planning, ook ten aanzien van duurzaamheid.
Shippoolen zit inmiddels ook al om de tafel met SenterNovem, een kenniscentrum gelieerd aan ministerie van Economische Zaken, over subsidies voor het internet- initiatief. In het gunstigste geval levert het een brandstofbesparing van vijftig procent op. Dat maakt binnenvaart in een klap een stuk duurzamer en dus aantrekkelijker, zeker in deze tijd.
Bron : KNRM.nl Neeltje Struijs sleept Rasmus. Stellendam, 24 juni 2009.
Woensdag 24 juni om 16.09 uur werd de bemanning van de reddingboot Neeltje Struijs van KNRM station Stellendam binnen, door het Kustwacht Centrum gealarmeerd voor een jacht met een gebroken roer, op het Haringvliet.
Er werd uitgevaren bij Noordoost 5, naar de boei A 21 bij het Aardappelgat op het Haringvliet. Het jacht Rasmus van 10 meter lengte en met 2 personen aan boord, werd op sleep genomen door de reddingboot, samen met de Torbay van de Hellevoetse Reddingsbrigade en naar Hellevoetsluis gebracht. Na gegevens te hebben opgenomen keerde de Neeltje Struijs weer terug naar station.
Bron : KNRM.nl Big Chip aan de grond Schiermonnikoog, 24 juni 2009
In de morgenheeft de reddingboot Koning Willem I van het KNRM-station Schiermonnikoog om veiligheidsredenen standby gelegen bij de eurokotter LO 7 Zwerver. De kotter had op de Noordzee tussen de twee boorplatforms nabij Ameland een net in de schroef gekregen. Omdat in een convenant is afgesproken dat de KNRM geen zware kotters meer zal slepen, maar om veiligheidsredenen standby zal komen, werd een duiker vanaf Ameland ingeschakeld. Deze heeft de netresten uit de schroef verwijderd, waarna de LO7 haar trip kon vervolgen.
Big Chip's Middags werd de hulp ingeroepen van de reddingboot van het KNRM-station Schiermonnikoog voor het zeiljacht Big Chip. Het zeiljacht was, met twee personen aan boord, onderweg van het Duitse waddeneiland Nordeney naar Lauwersoog, toen het in de branding van het Plaatgat kwam. De Koning Willem I was snel ter plaatse en zet een bemanningslid over op het zeiljacht. Behoedzaam werd het jacht daarna vlotgetrokken, waarbij geen schade werd opgelopen.
Freedom Tijdens de actie werd de Koning Willem I door de Kustwacht verzocht te gaan kijken bij een ander zeiljacht, de Freedom uit Hindelopen. Ook deze dreigde vast te geraken aan hoger wal. De bemanning zei zich zelf te kunnen redden. Men had de ophaalbare kiel al ingetrokken. Waarna de Koning Willem I terugkeerde naar het station.
Honderden boten demonstreren voor open IJmeer in Amsterdam
Bron : DeMorgen.be
Honderden boten demonstreren voor open IJmeer in Amsterdam
De bemanning van naar schatting tweehonderd tot driehonderd boten heeft rond het eiland Pampus gedemonstreerd voor het openhouden van het IJmeer bij Amsterdam. Dat heeft een woordvoerster van de Nederlandse organisatie Milieudefensie laten weten. Bij de demonstratie waren ook twee Kamerleden van de PvdA en de SP aanwezig.
De gemeente Almere heeft plannen om ongeveer tienduizend woningen in het meer te bouwen. Ook moet er een brug of tunnel komen richting Amsterdam. Natuurorganisaties en watersportclubs vinden echter dat het open karakter van het meer behouden moet blijven. Volgens de critici is er binnendijks genoeg ruimte voor de bouw van nieuwe woningen.
"Het IJmeer is een uniek wijds landschap, maar daarnaast is de natuurwaarde, met name het vogelleven, zo bijzonder (...)", aldus directeur Frank Köhler van Milieudefensie. "En vergeet niet dat het IJmeer van betekenis is voor de zoetwatervoorraad, de waterberging en de recreatiesector." (belga/jv)
Nieuw watersport navigatiesysteem van Garmin: GPSMAP 620
Nieuw watersport navigatiesysteem van Garmin: GPSMAP 620
Bron : Watersportalmanak.nl| Datum: 20-06-2009
Nieuw watersport navigatiesysteem van Garmin Navigatie voor watersport en op de weg komt steeds dichter bij elkaar. De Digitale Vaaratlas voor TomTom Navigatiesystemen is een doorslaand succes. Garmin is die andere leverancier van navigatiesystemen die uitblinkt door functionaliteit en vormgeving. Logisch dat Garmin, dat van oudsher gespecialiseerd was in watersportnavigatie nu ook vaarkaarten maakt die op autonavigatiesystemen functioneren.
Sinds enkele weken levert Garmin een vaarkaart voor de binnenwateren van Nederland die uitstekend functioneren op de nieuwste autonavigatiesystemen. Met name het populaire model Nüvi 550, dat waterdicht is wordt inmiddels door watersporters aangeschaft in combinatie met een vaarkaart.
Garmin GPSMAP 620 Nieuw in de serie is de Garmin GPSMAP 620, een model met een groot scherm (bijna 15 cm) en een touchscreen-bediening. Een sterke GPS ontvanger zorgt voor een uitstekend bereik, ook op grotere wateren. Het apparaat schakelt moeiteloos om van wegenkaarten naar vaarkaarten.
Garmin kaart Nederland Binnenwateren Na het succes van de Vaaratlas voor de TomTom autonavigatiesystemen, komt nu ook Garmin met speciale watersport software voor de Garmin Nüvi 550 en de handheld GPS navigatiesystemen die voorzien zijn van een SD kaart. Op de aan te schaffen SD kaart staan alle bevaarbare binnenwateren van Nederland, inclusief het IJsselmeer, Waddenzee en de Zeeuwse Wateren.
In samenwerking met het Watersportverbond ontwikkeld Het systeem laat u exact zien waar u zich bevindt en wat uw vaarrichting is. Het is overigens geen systeem die u automatisch van plaats naar plaats brengt zoals u gewend bent op de weg. Op de kaart worden dieptelijnen, peilingen, bruggen, sluizen, boeien en bezienswaardigheden weergegeven.
Zeilers vragen meer hulp van de KNRM dan motorboten
Zeilers vragen meer hulp van de KNRM dan motorboten
Bron: KNRM | Datum: 18-06-2009
Watersport nieuws: Zeilers vragen meer hulp van de KNRM dan motorboten
De KNRM moet 4,5 x zo vaak moet voor een zeiljacht tegenover 1 x voor een motorkruiser. Dit blijkt uit het jaarverslag van de redders van de watersport KNRM. In 2008 werd door 694 kajuitzeiljachten de hulp van de KNRM ingeroepen tegenover 154 motorkruisers. Motorstoring is de meest voorkomende oorzaak van de noodzaak van een reddingsactie, gevolgd door navigatiefouten en roer of schroefproblemen. Een opvallend detail is dat de KNRM het meest wordt opgeroepen bij windkracht drie. Op de Noordzee worden verreweg de meeste hulpacties opgezet, direct gevolgd door het IJsselmeer, Markermeer, Zeeuwse Wateren en de Waddenzee. De grootste inzet wordt gevraagd bij het vastlopen of stranden van schepen van watersporters. In 10 gevallen werd een stoffelijk overschot geborgen.
De KNRM spreek van een groeiende vraag naar inzet van de vrijwilligers. In 2008 zijn 3259 mensen geholpen tijdens 1922 reddingsacties. Overigens krijgen vrijwilligers wel een hele kleine vergoeding: 1,25 per uur.
10 miljoen inkomsten uit fondsenwerving Dat veel mensen de redders van de watersport een warm hart toedragen blijkt uit de inkomsten van de KNRM. Maar liefst 10 miljoen van de inkomsten komt voort uit fondsenwerving. Dit is een stijging van 17% ten opzichte van 2007. Maar liefst 81 % van de uitgaven worden besteed aan de doelstelling: het redden van mensen die in gevaar zijn op of rondom het water.
21 miljoen verlies op beleggingen Helaas heeft de kredietcrisis al in 2008 een flinke aanslag gepleegd op de reserves van de KNRM: de reserves van de KNRM zijn met maar liefst 25 miljoen Euro verminderd, waarvan 21 miljoen verlies voortkomt uit beleggingen. De KNRM ontvangt geen subsidies, een deel van de inkomsten bestaat uit de bijdrage van 83.172 Redders aan de Wal die jaarlijks een kleine bijdrage aan de KNRM overmaken. De reddingsacties die de KNRM uitvoert zijn zonder doorberekening van kosten. Gelukkig storten geredde mensen wel vaak een gift in de kas van de KNRM. Voor 2009 rekent de KNRM met een daling van de inkomsten die weer naar het niveau van 2007 zal gaan en houdt men rekening met een verlies van ca 850.000,-.
Gedeeltelijke stremming Grote Merwedesluis Gorinchem
Gedeeltelijke stremming Grote Merwedesluis Gorinchem
Bron: De provincie Zuid-Holland | Datum: 18-06-2009
Gedeeltelijke stremming Grote Merwedesluis Gorinchem De provincie Zuid-Holland voert van 27 juni tot en met 12 juli onderhoudswerkzaamheden uit aan de Grote Merwedesluis in Gorinchem. Tijdens deze periode is de sluis gestremd voor beroepsvaart. Voor recreatievaart geldt een gedeeltelijke stremming.
Beroepsvaart Van 27 juni tot en met 12 juli is de Grote Merwedesluis in Gorinchem gestremd voor beroepsvaart. Het Merwedekanaal is gedurende de stremming alleen vanaf de noordzijde toegankelijk via de Grote Sluis in Vianen. Deze sluis heeft aan de noordzijde een drempel waardoor er een minimale waterstand in de sluis nodig is voordat schepen de sluis in kunnen varen. Wanneer deze waterstand pas na de officiële bedieningstijd van de sluis wordt bereikt, dan worden schepen alsnog geschut zodra dat mogelijk is. De schipper dient zich vóór 22.00 uur per marifoon (VHF 22) of telefonisch (0347-371383) te melden bij de Grote Sluis Vianen.
Recreatievaart Voor de recreatievaart is de Grote Merwedesluis tweemaal drie dagen gestremd, namelijk van 27 tot en met 29 juni en van 10 tot en met 12 juli. Recreatievaart kan dan wel gebruikmaken van de Lingehavensluis in Gorinchem. Van 30 juni t/m 9 juli wordt de Grote Merwedesluis tijdens de volgende bloktijden geschut voor recreatievaart: 9.00 9.30 uur 12.00 12.30 uur 17.00 18.00 uur
Wegverkeer Het wegverkeer dat de sluis kruist ondervindt geen hinder van de werkzaamheden.
Werkzaamheden De provincie pakt zowel de sluisvloer als de sluisdeuren aan. Voor de werkzaamheden aan de vloer wordt allereerst in de sluis gebaggerd. Aan de zijkanten van de sluisvloer wordt vervolgens een nieuwe hoeveelheid los steen aangebracht. Deze stenen worden gefixeerd in een asfaltmastiek (een bitumenachtige substantie), zodat ze niet meer los kunnen raken. Buiten de sluis wordt aan zowel noord- als zuidzijde gebaggerd. De werkzaamheden aan de vloer vinden plaats van 6.00 21.00 uur. In het weekend van 27 tot en met 29 juni worden de sluisdeuren aan de zuidzijde van de sluis vervangen. De deuren die worden weggehaald worden direct gerenoveerd. Tijdens het laatste weekend van de stremming (10 - 12 juli) komen deze gerenoveerde sluisdeuren in plaats van de bestaande deuren aan de noordzijde. Tijdens deze twee weekenden kunnen de werkzaamheden dag en nacht doorgaan.
Onrust neemt toe in Antwerpen over uitblijven Scheldeverdieping
Bron : Lloyd.be
Onrust neemt toe in Antwerpen over uitblijven Scheldeverdieping
Omdat er wolken blijven hangen over de concrete uitvoering van de verdieping van de Schelde op Nederlands grondgebied, groeit de ongerustheid snel in Antwerpse havenkringen. Gedelegeerd bestuurder Eddy Bruyninckx van het Havenbedrijf van Antwerpen spreekt van een toenemende verontwaardiging.
De vier Scheldeverdragen over een gezamenlijk nautisch beheer werden drie en een half jaar geleden ondertekend en nu precies een jaar geleden geratificeerd door de Nederlandse Eerste Kamer; de Tweede Kamer had dat al gedaan eind 2007. Maar nog steeds zijn de baggerwerken op Nederlands grondgebied niet van start gegaan.
Het geduld van deAntwerpse havengemeenschap lijkt nu uitgeput. Volgens Eddy Bruyninckx zal op de raad van overleg van begin juli een collectief standpunt ingenomen worden over de te nemen stappen.
AMSTERDAM- De Goudse Havendagen worden woensdagavond 24 juni afgetrapt met een concert van de Koninklijke Marinierskapel op een mega podium bij de Mallegatsluis aan de Goudse Binnenhaven. Voor de Havendagen komen jaarlijks meer dan 150 historische schepen naar de kaasstad.
Vanaf donderdag varen ze via de Gouwe naar de singels en grachten van de Goudse binnenstad. Vrijdag en zaterdag zijn er allerlei nautische activiteiten zoals markten, schepen lossen en laden, exposities, gieklopen, grachtenconcerten en een kunstmarkt. Meevaren op zeil- en roeivletten en rubberboten kan ook. En natuurlijk kan een groot deel van de historische schepen worden bezocht en geven schippers graag uitleg over de geschiedenis van hun mooi opgepoetste vaartuig. Zondag 28 juni varen de boten weer af.
Het cruisetoerisme in Antwerpen is na enkele mindere jaren bezig aan een opmars. In 2009 worden er bij de zeecruises voorlopig al 4.000 toeristen meer verwacht dan in 2008. 2010 belooft een topjaar te worden met minstens 32.000 verwachte passagiers. De riviercruises doen het nog beter met iets meer dan 6.000 extra mensen dan vorig jaar.
In 2008 meerden er negen zeecruises aan, goed voor 4.500 passagiers. Dit jaar zijn er maar acht binnenlopende schepen, maar omdat ze groter zijn, zullen er wel 8.500 mensen de Scheldestad bezoeken. In 2010 zal dat aantal explosief stijgen tot het niveau van het topjaar 2001, toen er 32.000 mensen aan land gingen in Antwerpen. De kleinere riviercruises zijn dan weer goed voor 55.000 passagiers in 2009, en dat getal kan nog stijgen.
Wintercruises Volgens schepen Heylen is cruisetoerisme een groeimarkt die aan belang zal winnen voor Antwerpen. "De laatste vijf jaar steeg het aantal Europese cruisepassagiers met 66 pct en de rederijen breiden hun vloot uit met schepen uitsluitend voor onze markt", legt hij uit. "De Belgische markt groeit echter nog sneller dan de Europese en door de opkomst van wintercruises waar cultuur belangrijker is dan zon, maakt Antwerpen een goede kans haar voordeel daaruit te halen", besluit de toerismeschepen.
Antwerp Cruiseport heeft volgens Heylen weinig last van de economische crisis omdat er geen ligplaatsvergoeding of passagierstaks wordt aangerekend. Voor rederijen is het dus een interessante en goedkope bestemming in financieel moeilijke tijden. (belga/sps)
Met de 167 meter lange Eclipse heeft de Russische miljardair Roman Abramovich officieel het grootste jacht ter wereld. Jaloerse piraten maken geen kans, want er is een heus raketafweersysteem aan boord.
Toen sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum, emir van Dubai en vicepresident van de Verenigde Arabische Emiraten, zijn 160 meter lange jacht Platinum bestelde, waren de ingenieurs van Roman Abramovich in Hamburg al volop bezig met het ontwerp van de toen nog 'maar' 154 meter lange Eclipse . 'Ik wil de grootste hebben', moet de rijke Rus gedacht hebben, want hij liet het concept van de Eclipse onmiddellijk aanpassen om de sjeik te overtreffen.
Alumercia, een 38m Vripack Explorer, zal donderdag 18 juni afmeren in Sneek. Het in Nederland gebouwd jacht van een Nederlandse eigenaar, heeft sinds haar tewaterlating 8 jaar geleden, 105.000 zeemijlen afgelegd wat te vergelijken is met bijna vijf keer de wereld rond.
Onlangs is ze weer aangekomen in Rotterdam waar ze door een enthousiast Vripack team is verwelkomd en aangemoedigd om een bezoek te brengen aan Friesland en aan de Design studio zelf, gevestigd op t Ges, Zwolsmanweg 16 aan de Houkesloot te Sneek. De eigenaar heeft die uitnodiging aangenomen om na de baaien van Brazilië, Alaska en de Bahamas nu de Friese wateren te verkennen.
Donderdagmorgen 18 juni om 09.00 zal Alumercia Lemmer binnen varen om zo via het Prinses Margriet Kanaal op te stomen naar Sneek. Eenmaal rond 11:00 uur aangekomen in de Houkesloot zal ze vóór het bedrijfspand van Vripack poseren om vervolgens in verband met haar diepgang aan te meren in de Schuttevaarthaven.
Over Vripack® Vripack, opgericht in 1961, is een toonaangevend full-service ontwerp, naval architecture, engineering en brokerage bureau. Strevend naar een lange termijn relatie met particuliere klanten, werven en collega-architecten, is Vripack van mening dat Kwaliteit de som is van Vakmanschap en Enthousiasme.
Een schone tank is voor een watersporter een goed begin
Een schone tank is voor een watersporter een goed begin
Bron: KNRM | Datum: 16-06-2009
Een schone tank is een goed begin Van de watersporters met problemen die zich via de Kustwacht bij de KNRM melden, heeft 38% een probleem met de voortstuwing. De statistiek van de KNRM zijn niet zo fijnmazig, dus daar valt alles onder van vervuilde diesel via koelwaterproblemen en gesprongen brandstofleidingen tot en met rommel in de schroef. Als u op uw motortje kunt vertrouwen is er dus veel leed geleden. Laten we nu eens voorjaarsprobleem nummer 1 onder de loep nemen: verstopte filters als gevolg van loskomend vuil of bacteriegroei in de brandstoftank. Een euvel waarover vooral de Vlielander redders weten mee te praten. De bijzondere zeedeining van de Gronden van het Stortemelk is net dat zetje dat uw tank nodig heeft om alle neergeslagen rommel op te rakelen. Daar raken uw brandstoffilters razendsnel van verstopt. Uw motor stopt er mee en dat is niet prettig als u net in de Vliesloot met het eerste beetje stroom tegen naar de haven probeert te komen. Als u last krijgt van overmatige rookontwikkeling of vermogensverlies en de brandstof ziet er troebel uit, is het hoog tijd voor argwaan. Wat te doen?
Hoe de problemen te voorkomen Diesel tanken op plaatsen waar veel verkocht wordt is altijd aanbevolen. Geregeld de filters vervangen is ook een goed idee. Zorgen voor een schone tank - als je er bij kunt komen! - is wel een klus waar je even de mouwen voor moet opstropen, maar dan weet je zeker dat je weer met een schoon systeem begint. Na het leegpompen en loskoppelen begint het uitgraven, en dan met lappen de troep van de bodem halen. Het kan eruit zien als zwarte koffiedrab of wat slijmerig. Als je het ziet snap je niet dat je niet allang in de problemen bent gekomen. Per saldo duurt de hele klus eigenlijk niet eens zo lang. Als de tank goed schoon is kan de diesel weer terug. Met een lapje in de trechter filtert u de in de diesel achtergebleven rommel nog uit. De beloning is een heel tevreden gevoel.
De KNRM blijft u helpen Om uit de problemen te blijven zou u een toevoeging bij de brandstof kunnen doen. Er zijn biociden verkrijgbaar om de diesel schoon te houden, maar de motor is daar niet zo dol op. Een scheidingsfilter scheidt het water van de diesel en kan dubbel uitgevoerd worden, zodat u het kunt omschakelen als een filter het opgeeft. Bij de KNRM gebruiken ze een apparaatje dat op de leiding tussen de tank en het eerste filter is gemonteerd en dat via inductie de slijmvormende bacteriën van elkaar gescheiden houdt. In hun eentje kunnen deze beestjes gewoon alle filters door en verbranden dan vanzelf in de motor. In de wandeling noemen ze dat daar het vlooienbandjes. Dat levert schone brandstof op. De redders hebben wel wat anders aan hun hoofd. U helpen, als u een probleem hebt met de voortstuwing bijvoorbeeld.
In de Antwerpse haven is vannacht een binnenschip gekapseisd. De Royersluis is daardoor geblokkeerd.
De twee opvarenden raakten tijdig en veilig aan wal. De politie kon hen namelijk snel uit het water vissen. De oorzaak van het kapseizen is nog onbekend. Wellicht werd er een peiler geraakt.
Enkele uren laten kapseiste in het zelfde dok een ander schip. De Nederlandse opvarenden konden zich in veiligheid brengen.
Protest tegen bouwplannen in het IJmeer Op zaterdag 20 juni slaan een groot aantal maatschappelijke organisatie onder aanvoering van Milieudefensie en het Watersportverbond de handen ineen in de strijd voor behoud van een open IJmeer. Organisaties op het gebied van natuur, milieu, cultuurhistorie en recreatie leggen hun eis aan de politiek vast in het Pamflet van Pampus. Op het moment van ondertekening varen talloze boten rond Pampus en laten door vlaggen, spandoeken en geluidsignalen blijken dat ook zij vinden dat het IJmeer open moet blijven.
Campagneleider Klaas Breunissen: "Er is een breed en groeiend verzet van bewoners en politici tegen de plannen rond het IJmeer. Bouwen in het IJmeer is ook helemaal niet nodig. Er is voldoende ruimte in Flevoland en je kunt ook prima aantrekkelijke woonmilieus creëren door het water in de polder te laten. Voor de openbaar vervoersverbinding zou je in de eerst plaats de verbetering door uitbreiding van de bestaande verbinding en het alternatief van de Stichtse lijn moeten bekijken."
Samenwerking Milieudefensie en Watersportverbond Milieudefensie en het Watersportverbond hebben elkaar gevonden in een uniek verbond voor het behoud van het Open IJmeer. Op 20 juni tekenen zij tezamen met onder meer Natuurmonumenten, Natuur en Milieu, Bond Heemschut en Milieufederaties het Pamflet van Pampus, dat vervolgens wordt aangeboden aan landelijke politici. Rond het moment van ondertekening vaart een vloot van schepen en bootjes rond Pampus voorzien van rode vlaggen. Om 12.30 uur zal een luid getoeter duidelijk maken dat de deelnemers aan het rondje Pampus vinden dat het IJmeer open moet blijven.
Gratis overnachten in Muiderzand of Naarden door deelnemers Rondje Pampus Deelnemers aan het Rondje Pampus kunnen, als er voldoende plaats is, gratis overnachten in de Jachthaven Marina Muiderzand of Jachthaven Naarden. Het aanbod van Marina Muiderzand geldt zowel op vrijdagnacht als op zaterdagnacht; het aanbod van Jachthaven Naarden alleen op vrijdagnacht. Wie van de jachthaven Naarden naar het IJmeer wil varen moet onder de Hollandse brug door; de doorvaarthoogte is 12.80 m.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar