Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
06-10-2009
Buitenhaven en vismijn te Stellendam.
Buitenhaven en vismijn te Stellendam.
Op vrijdag voormiddag aankomst en veiling van de vis.
Herstel van het consumentenvertrouwen zet door De verkoop van gebruikte jachten en ex-beroepsschepen is sterk aangetrokken in het derde kwartaal van 2009 melden jachtmakelaars aangesloten bij HISWA Vereniging. Vooral het segment in de prijscategorie tussen 50.000 en 200.000 euro is in trek bij kopers.
Mensen kopen weer Mattijs van Baalen, directeur van Jachtmakelaardij De Valk in Loosdrecht: Mensen kopen weer. Het is tijdens de zomer nog nooit zo druk geweest op ons bedrijf in Loosdrecht met klanten die op zoek zijn naar een gebruikt jacht. De noodzakelijke prijscorrectie van de vraagprijzen die inmiddels heeft plaatsgevonden draagt hieraan zeker bij. Jan-Ward van Dantzig van For Sail Yachtbrokers bevestigt dit beeld. De afgelopen maanden waren heel druk. De verkoop van gebruikte zeiljachten is bij ons omhoog geschoten.
Eerste tekenen van herstel in de watersportindustrie HISWA Vereniging ziet deze signalen als eerste tekenen van herstel in de watersportindustrie. Jachtmakelaars zijn de barometer van onze industrie. Als de economie weer aantrekt zijn de makelaars de eersten die dat merken. Gezien de lichtpuntjes in de economie, zoals de positieve ontwikkelingen in buurland Duitsland, hebben we goede hoop dat herstel van het consumentenvertrouwen doorzet, aldus Michaël Steenhoff, bedrijfsgroepmanager bij HISWA Vereniging.
Crisismoe Ook het mooie zomerweer heeft een positieve invloed op de koopbereidheid. Verschillende HISWA Makelaars geven daarnaast aan dat consumenten wellicht crisismoe zijn. Steenhoff: Mensen hebben geld. Er is immers meer gespaard dan ooit, en nu men aan de crisis gewend is, heeft men weer moed om het uit te geven aan de goede dingen van het leven zoals een mooie boot. Ook kiezen aspirant kopers ondertussen voor meer zekerheid. Alle bij ons aangesloten bedrijven die bemiddelen in pleziervaartuigen moeten vanaf 1 september jongstleden de nieuwe HISWA Algemene Voorwaarden Bemiddeling Vaartuigen hanteren. Die zijn overeengekomen met ANWB en Consumentenbond en kennen een onafhankelijke Geschillencommissie. Goed nieuws in onzekere tijden.
52 inbreuken bij controleactie pleziervaartuigen De administratie der Douane en Accijnzen heeft het afgelopen weekend 52 pleziervaartuigen betrapt die niet in regel waren. Het ging om een grootscheepse controleactie in de jachthavens van Nieuwpoort, Blankenberge, Zeebrugge, Oostende, Bergen, Statte, Péronne, Dinant, Vilvoorde, Genk, Hasselt en Visé. In totaal werden 193 vaartuigen gecontroleerd. De actie spitste zich voornamelijk toe op belastingontduiking. Van alle recent aangekochte jachten werd gecontroleerd of de BTW betaald was.
Het grootste deel van de inbreuken was evenwel terug te brengen op het gebruik van illegale brandstoffen. 57,69 procent van de betrapte vaartuigen bleek op 'rode diesel' te varen. Een minderheid van 9,62 procent maakte gebruik van laboratoriumdiesel. 21,15 procent van de overtredingen betrof belastingontduiking en één boot was niet in orde met het inschrijvingsbewijs. Daarnaast werd in een aantal jachten drugs gevonden.
De controleactie werd uitgevoerd in samenwerking met de FOD Financiën, de FOD Mobiliteit, de FOD Volksgezondheid, de scheepvaartpolitie, de federale en de lokale politie. (belga/adv)
Vrijdag 28 augustus om 19u aan het Westerstaketsel in Oostende en vanaf 16 september op Canvas.
Beagle, in het kielzog van Darwin
Beagle, in het kielzog van Darwin is een crossmediaal project van de VPRO en Canvas in samenwerking met tal van andere partners. Het is een avontuurlijke expeditie met een hedendaagse driemaster langs het historische traject van de Beagle, het schip waarmee Charles Darwin in 1831-1836 om de wereld voer. Op die reis legde hij de grondslag van zijn latere evolutietheorie.
Aan boord van de Clipper Stad Amsterdam bevinden zich onder anderen bioloog en journalist Dirk Draulans, en Sarah Darwin, biologe én achterachterkleindochter van Charles Darwin himself. Het schip is tegelijk een varende studio én een labo waar wetenschappers, maar ook kunstenaars, schrijvers en andere boeiende gasten voor een bepaalde tijd kunnen aanmonsteren en bijdragen aan de centrale doelstelling van het project: een overzicht geven van de verwezenlijkingen van Charles Darwin, én van de toestand van de wereld en de wetenschap in het licht van de toekomst.
Dat gebeurt meer bepaald in een 35-delige televisiereeks, vanaf woensdag 16 september op Canvas, maar ook op een uitgebreide interactieve website www.canvas.be/beagle en via Flickr, Twitter, YouTube, Delicious, Facebook en andere communicatiemedia.
Beagle, in het kielzog van Darwin is met zijn avontuurlijke wetenschappelijke karakter een project dat ook voor het onderwijs unieke mogelijkheden biedt. Canvas werkt daarvoor nauw samen met het tijdschrift Klasse en diverse onderwijskoepels. Ook Karrewiet, het infomagazine van Ketnet, besteedt aandacht aan het Beagle-project.
Deze bevinden zich op het tussendek en hebben allemaal een patrijspoort. Iedere hut beschikt over een telefoon (met satellietaansluiting), TV en airco. Tevens zijn alle hutten voorzien van een eigen badkamer met toilet. De afwerking met veel hout en koperwerk geven de hutten een klassieke uitstraling. Alle hutten zijn gelijk van indeling en oppervlakte (11 m). Standaard zijn zij ingericht voor twee personen, maar kunnen eenvoudig worden aangepast voor verblijf met drie of vier personen.
Longroom
De longroom is voorzien van een ruime bar en een kleine bibliotheek. Er is plaats voor 55 personen tijdens een uitgeserveerde maaltijd. Het warme houtwerk, het vele koper en het ronde trappenhuis met sierlijke spijlen doen denken aan de uitstraling van de legendarische Cutty Sark. Natuurlijk zijn alle moderne audiovisuele middelen, voor presentaties en dergelijke, voor handen.
Varend
Dagtocht: 115 personen (65 in de VS) Cruise: 28 personen
De Clipper Stad Amsterdam is gebouwd op initiatief van Randstad en de gemeente Amsterdam. Het schip vaart als passagiersschip onder de Nederlandse vlag. Hetheeft authentieke rechthoekige zeilen en een scherpe boeg. Op het 60 meter lange, houten dek kunnen de opvarenden genieten van het torenhoge tuig, de enorme ra's en de eindeloze hoeveelheid touwwerk.
Het schip heeft 14 luxe passagiershutten en een ruime longroom (voor diners en presentaties) en een bar aan dek. De Stad Amsterdam is beschikbaar voor zakelijke evenementen, luxe cruises en avontuurlijke tochten voor particulieren.
Natuurlijk wordt aan alle moderne veiligheidseisen voldaan (zoals de keuring door Lloyd's Register of Shipping, de Nederlandse Scheepsvaart Inspectie, Safety Of Life At Sea Certificate, Passenger Safety Certificate en het US Coast Guard Certificate).
Bron: gelderlandder.nl Logboek: Liftend over de wilde baren
NIJMEGEN - Liftend de wereld rond, dat is eigenlijk al helemaal niet bijzonder meer. Als 13-jarige solo de aarbol rondzeilen, is dat weer wel. Liftend, met de duim omhoog, over de oceanen trekken, bij wijze van alternatieve wereldreis, is ook nog uniek. Tamelijk onvoorbereid zijn David Bijl en Gudo Bik maandag op pad gegaan voor zon avontuur.
De twee Nijmegenaren hadden niet meer dan het wilde plan om naar een zeehaven te gaan en daar om een lift te vragen naar een haven elders in de wereld. Of zulks mogelijk zou zijn, daar hadden ze eigenlijk geen idee van. Te elfder ure werd het plan om vanuit IJmuiden te vertrekken (we gaan bij de sluizen staan en dan zien we wel) afgeblazen. Delfzijl werd als vertrekpunt gekozen. Een goede keuze. Woensdag monsterde het dappere duo aan op de Artemis, op weg naar South End.
Vrachtschipliftend de wereld rond(1)
Ooit het dek geschrobd van een 500 meter lange olietanker, overnacht bij een inheemse Peruaanse bergstam of met niets anders dan je tandenborstel en een survivalhandboek door een oerwoud getrokken? ook niet, maar met een beetje geluk zal ik het komend jaar allemaal meemaken. Meeliftend met vrachtschepen en slapend bij iedereen die ons in huis wil hebben ga ik, samen met reisgenoot Gudo, de wereld rondtrekken. Wat we allemaal gaan doen is nog onbekend en waar we zullen komen is afhankelijk van het lot, wat wel zeker is is dat ik jullie via deze column op de hoogte ga houden van onze belevenissen.
Op 24 augustus zal de eerste etappe gaan van Nijmegen naar de sluis van IJmuiden. Het verslag daarvan zal natuurlijk hier te lezen zijn, daarnaast heeft ook Omroep Gelderland lucht gekregen van onze onderneming en zullen ze de eerste dag met ons meereizen. De vraag die de verslaggeefster van de omroep mij bij het eerste telefoongesprek stelde is misschien wel typerend voor wat jullie als lezers nu denken: Meeliften met vrachtschepen? Is dit een grap of zijn jullie écht zo naïef? Een terechte vraag, want voor zover mij bekend is dit nog nooit eerder gedaan. Het zou dan logisch zijn om al maanden van te voren rederijen af te bellen en de juiste papieren te regelen om zeker te zijn van een eerste lift. De aanpak die wij gekozen hebben is echter om bij de sluis te gaan staan en onze diensten aan te bieden aan nietsvermoedende voorbijvaarders. Het kan dus ook zomaar gebeuren dat we na twee weken gewoon weer over land IJmuiden verlaten, gedesillusioneerd en geschokt door de wreedheid waarmee de zeevaartwereld onze (naïeve) droom in duigen heeft laten vallen.
Wat wel al eerder gedaan is, is liften op de binnenvaart. Redacteurs van het Nijmeegs studentenblad ANS zijn laatst in twee dagen van Nijmegen naar Antwerpen gelift. Hoewel de binnenvaart iets toegankelijker is, biedt dit toch weer wat vertrouwen dat ons gebrek aan voorbereiding en onze voorliefde voor bijna kansloze projecten beloond gaat worden. Ik hoop dan ook mijn volgende column te kunnen presenteren onder de kop Stroopwafels eten met Mexicaanse kapitein of Carrière als landrot beëindigd.
Geen Stroopwafels maar Kruidenbitter (2)
Als je er een sport van maakt je reis zo slecht mogelijk te plannen kun je natuurlijk niet dat ene wat je wel plant netjes gaan volgen. Vrachtschipliften vanuit IJmuiden? Nee, zo besloten wij de dag voor vertrek, zeilbootliften vanuit Delfzijl is een veel mooier begin. De haven ligt hier nu vol zeilschepen voor de DelfSail. Een kans die we niet mogen missen dus, vrachtschepen zijn immers overal.
Een korte schets van hoe het vragen om een lift in zijn werk gaat: we betreden de Braziliaanse drie-master Cisne Branco en spreken het eerste-de-beste geüniformeerde bemanningslid aan: "Hello, do you speak English?" "No, Espanol", is het antwoord. Gesterkt door ons boekje Hoe & Wat in het Spaans-Latijns Amerikaans zetten we door: "Adonde ba?" vragen we netjes volgens de fonetisch opgeschreven vertaling. Het werkt, ze blijken naar Noorwegen te gaan. Een mooie bestemming denken wij, maar bij de vraag of me zo veer mogelijk mogen meerijden loopt het vast. En ook met het prevelen van 'monde' en het Spaanse woord voor liften krijgen we niet duidelijk wat ons doel is. Gelukkig weet zijn college ons in gebroken Engels uit te leggen dat we op een marineschip zitten. Tenzij we bereid zijn ons leven te geven voor de Braziliaanse vlag kunnen we niet mee. De buren en enkele andere boten schijnen echter wel eens mensen mee te nemen, dus vol goede moed gaan we verder.
Een paar uur en zo'n 25 boten later is deze moed echter alleen nog in onze schoenen te vinden. Maar opgebloeid door onze succesvolle imitatie van Eddy Zoey's Nu we er toch zijn hebben we die avond meer succes. Na een heerlijke maaltijd opgediend door een gastvrij gezinnetje uit Fransum komen we in het goede deel van de haven terecht. Voor we het weten hebben we vier (bijna) aanbiedingen op zak: Kiel, Hamburg, South End en de Kanarische Eilanden. De laatstgenoemde droomlift gaat helaas niet door, maar op de drie-master Artemis uit Franeker (hoewel we de enige Nederlanders aan boord zijn) zijn we van harte welkom om het schip naar het Engelse South End te helpen.
Zo begint op woensdagochtend dus officieel het grote zee-avontuur. Stroopwafels eten met een Mexicaanse kapitein zit er helaas niet in, maar een authentiek Delfzijlse kruidenbitter voor zijn Duitse college komt genoeg in de buurt om van een succesvolle start van de wereldreis te spreken. Nu hopen dat we niet zeeziek worden.
IJmuiden/Ameland, 14 augustus 2009/1979 Het is dit jaar 30 jaar geleden dat zich een drama afspeelde op Ameland. Op dinsdag 14 augustus 1979 werden de redders van reddingstation Hollum gealarmeerd in verband met de stranding van een jacht. Voor de ogen van hun eigenaren en talloze badgasten verdwenen de reddingspaarden van Ameland in de kolkende zee terwijl ze een reddingsboot lanceerden. In de duinen bij Hollum is een monument geplaatst ter nagedachtenis aan dit ongeluk.
Abraham Fock reddingmuseum De paardenreddingboot van Ameland was tot 1988 in bedrijf om drenkelingen aan wal te brengen. Dat jaar kreeg het eiland een reddingsboot die gestationeerd werd in de Ballumerbocht en permanent in het water ligt. Het oude station van de Reddingsmaatschappij met het boothuis werd toen omgebouwd tot het Abraham Fock reddingmuseum.
Hoewel de paarden en de boot tegenwoordig niet meer voor reddingsoperaties wordt ingezet, rukken ze toch nog regelmatig uit. Dat gebeurt altijd onder grote belangstelling.
Twee mannen zijn in de nacht van 13 op 14 augustus, rond half een, in het water van de Geldersekade in Amsterdam op heterdaad betrapt. Ze probeerden vanaf hun speedboot, een buitenboordmotor van een aangemeerde andere boot te stelen.
Eigenaar boot gezocht Een getuige zag de verdachten rommelen aan de achterzijde van het vaartuig en alarmeerde de politie. Na onderzoek werd bij hen gereedschap aangetroffen. Zij (48 en 46 jaar oud) zijn aangehouden en ingesloten. De politie is op zoek naar de eigenaar van de boot, waarvan de mannen de motor wilden stelen.
Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen. Watersport dieven hebben het vaak gemunt op buitenboordmotoren omdat ze gemakkelijk te stelen zijn en gemakkelijk te verhandelen. In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor, het aantal gestolen buitenboordmotoren ligt veel hoger. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31% van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden. Nog steeds hebben veel watersporters hun kostbare bezit onvoldoende of zelfs helemaal niet beveiligd.
De gemeente is een offensief begonnen om de Amsterdamse bootjesbezitters op de milieuvriendelijke toer te krijgen. Foto ANP
AMSTERDAM - Geen vieze benzinedampen en je kunt je medeopvarenden ook nog eens een stuk beter verstaan. Dat zijn de voordelen van elektrisch varen. In veel natuurgebieden in Nederland weten ze al niet beter, maar op de Amsterdamse grachten is het fluisterbootje een nieuw fenomeen.
Iedereen kent de beelden van overvolle wateren in Amsterdam. Van de 12.000 tot 15.000 vaartuigen die de hoofdstad telt, heeft een flink deel een zogeheten tweetaktmotor, weet Ariadne Doll, projectleider schoner varen bij de Dienst Binnenwaterbeheer van de gemeente Amsterdam. ''Die stinken enorm. Als het dan een keer mooi weer is, sluiten inwoners van de binnenstad de ramen maar weer omdat er zoveel bootjes in de grachten varen.''
Een oplossing biedt de elektrische motor. De gemeente is daarom een offensief begonnen om de Amsterdamse bootjesbezitters op de milieuvriendelijke toer te krijgen. De rondvaartboten en enkele verhuurbedrijven geven al het goede voorbeeld. In de hoofdstad varen momenteel 25 elektrische rondvaartboten en wordt een ander deel voorzien van roetfilters, waardoor de uitstoot een stuk minder is.
Vijf bedrijven, waaronder Boaty en Sloepdelen, verhuren in totaal vijftig elektrische bootjes. Volgens Doll zijn er inmiddels veel meer geïnteresseerden voor een dergelijke onderneming. Maar er moet eerst voldoende plek zijn in de grachten om de vaartuigen aan te kunnen leggen. Een rondvaart door de stad leert dat er bijna geen plekje aan de kant meer vrij is.
Is het dan straks afgelopen met de welbekende pruttelbootjes in de Amsterdamse grachten? Dat zal niet zo snel gebeuren, denkt Jeroen Schutter van het programmabureau Luchtkwaliteit. Het is volgens hem belangrijker dat het verkeer op de weg schoner gaat rijden. ''Dat er tien dagen per jaar als het mooi weer is op het water vervuiling is, is net even van een andere orde. Maar we moeten mensen op het water wel stimuleren, door bijvoorbeeld oplaadpunten aan te leggen en te korten op het liggeld.''
Amsterdam heeft momenteel één openbaar oplaadpunt, bij de sluizen voor theater Carré. Uiteindelijk moeten er op vijf plekken twintig stopcontacten komen. Het duurt gemiddeld vier tot acht uur om een accu op te laden, waarna de boot weer een dag kan varen.
Inmiddels dringt het elektrisch varen ook door onder particuliere bootjesbezitters in de hoofdstad. Enkele honderden hebben hier al voor gekozen. Zij betalen de helft minder aan liggeld, vertelt de projectleider. ''Het zit enorm in de lift. Mensen leven steeds bewuster en kiezen kwaliteit voor ontspanning. Ze willen niet meer in de rookpluimen varen.'' (ANP)Bron : parool.nl
Twee zeiljachten op de keien gestrand bij Oterleek
Twee zeiljachten op de keien gestrand bij Oterleek
Bron: KNRM Enkhuizen | Datum: 16-08-2009
Twee zeiljachten op de keien gestrand bij Oterleek
Zaterdag was een drukke dag voor alle reddingsdiensten voor de watersport. De KNRM moest veelvuldig uitrukken om assistentie aan de watersport te verlenen.
Met name door de harde wind op het IJsselmeer en Markermeer kwamen veel watersporters in problemen. Vlak voor de kust van Edam dreef een zeiljachtje met een gebroken mast en bij Oterleek (tussen Enkhuizen en Hoorn) raakten tegen het beind van de middag zelfs twee zeiljachten op de stenen.
Foto: KNRM Enkhuizen
De twee zeiljachten bij Oterleek raakten aan lager wal, een van de jachten was zijn buitenboordmotor kwijtgeraakt en blijkbaar niet in staat om zeilend de harde stenen kust te ontwijken. Na een harde confrontatie met de stenen en een tijdje wachten konden de twee opvarenden, waarvan één lichtgewond gered worden door de Mantelmeeuw van Wijdenes. Het zeiljacht was dermate beschadigd dat gevreesd wordt voor een total-loss.
Omdat ca 100 meter verderop nog een jachtje op de keien lag heeft de Mantelmeeuw assistentie ingeroepen van de KNRM uit Enkhuizen. De Rien Verloop is direct uitgevaren en via een spoedschutting door het naviduct gevaren om op het Markermeer te komen. Eenmaal ter plaatse werd het jacht gevonden achter een ponton van de dijkverzwaring.
Het scheepje had een gebroken masttop en moest op de motor varen, maar de motor had te weinig vermogen om van lager wal te kunnen varen. De Rien Verloop heeft direct een sleepverbinding gemaakt en heeft het schip kunnen verslepen naar de haven van Wijdenes. De vier bemanningsleden van het zeiljachtje waren ongedeerd.
Vijf personen waren op een gehuurde Valk uit Almere aan het zeilen op het Gooimeer ter hoogte van Oud Valkeveen toen door onbekende oorzaak de mast achterover viel. De persoon aan het roer op het achterdek krijgt de mast op zijn rug en klapt metzijn borst op het dek. Na alarmering door de Kustwacht legden we telefonisch contact met de opvarenden voor de exacte locatie. Aan boord was enige paniek, de persoon lag op het achterdek, kon wel zitten, de situatie was stabiel. We drongen erop aan de persoon zich niet te laten verroeren en dus te laten liggen, we zouden binnen tien minuten ter plaatse zijn. Eenmaal aangekomen troffen we de persoon in stabiele toestand en besloten om de Valk op sleep te nemen naar Almere om aldaar ambulancepersoneel de persoon te laten onderzoeken. De Johanna Smidt van Reddingbrigade Naarden was inmiddels ook ter plaatse en zette een opstapper over. Met gereedschap en hulp van de Cobra van Jachtservice Huizen konden we de helmstok demonteren zodat het roer enigzins in de lengterichting van het scheepje terug gezet kon worden. In Almere werden we opgewacht door het ambulancepersoneel en na kort onderzoek in de ambulance leek alles mee te vallen. Uit voorzorg werden in het ziekenhuis rontgenfoto's gemaakt.
Het zeeschip Arctic Sea is sinds tien dagen van de aardbodem verdwenen, zo lijkt het.
Het onder Maltese vlag varende schip was onderweg met boomstammen van het Finse Pietarsaari, waar de houtproducent Stora Enso is gevestigd, naar Algerije en werd 29 juli voor het laatste op de radar gezien voor de kust van Portugal.
De kapitein van de Arctic Sea meldde enkele dagen eerder aan zijn rederij dat het schip in de nacht van 23 op 24 juli op de Oostzee was overvallen door piraten. Die zouden de vijftienkoppige Russisch bemanning hebben mishandeld en opgesloten. Twaalf uur later werden ze vrijgelaten en verdwenen de kapers in een rubberboot. Onduidelijk is waar ze naar op zoek waren. Volgens de Zweedse politie zou drugssmokkel in het spel kunnen zijn.
De Arctic Sea en haar bemanning vervolgden hun weg naar Algerije, maar het schip had daar nu al moeten zijn aangekomen. (MdV)
Ook watersporter ondervindt hinder vervanging oeverbeschoeiing
Ook watersporter ondervindt hinder vervanging oeverbeschoeiing
Bron: Provincie Zuid-Holland | Datum: 10-08-2009
Werkzaamheden Rijn-Schiekanaal en Oude Rijn De provincie Zuid-Holland start op 17 augustus 2009 met het vervangen van haar oeverbeschoeiing langs het Rijn-Schiekanaal en de Oude Rijn in de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Voorburg-Leidschendam en Alphen aan den Rijn.
De werkzaamheden bestaan uit het verwijderen van de huidige damwand en het aanbrengen van een nieuwe damwand en taludbekleding. Een goede beschoeiing is nodig om te voorkomen dat de oevers afkalven. Bovendien zorgt een goede beschoeiing voor het behoud van een voldoende brede vaarweg voor de scheepvaart. Op die manier worden zowel de oever als de vaarweg veilig gehouden.
Overlast Het is mogelijk dat de scheepvaart ter plekke enige hinder kan ondervinden van de werkzaamheden.
Communicatie omwonenden Direct omwonenden zijn ruime tijd van tevoren per brief op de hoogte gesteld van deze werkzaamheden. In december vorig jaar is er onder andere een informatieavond voor omwonenden en belangstellenden geweest.
Meer informatie Informatie over de planning en plattegronden van de verschillende locaties zijn te vinden op de website: www.zuid-holland.nl/waterwerken
Tijd dringt voor Bavaria Yachtbau GMBH De tijden van zwaar weer houden nog steeds aan bij Bavaria Yachtbau in Duitsland. Zoals enkele weken geleden gemeld lijdt Bavaria Yachtbau zwaar onder de economische crisis en zijn de rentelasten vrijwel niet meer op te brengen. Investeerder Bain Capital kocht de Duitse Jachtbouwer voor een kapitaal bedrag en met (te) weinig eigen vermogen en is de omzet dramatisch gedaald.
Onderhandelingen muurvast Inmiddels zitten de onderhandelingen met banken muurvast en is nog steeds geen oplossing in zicht.
Volgens welingelichte bronnen is het te verwachten dat Bain Capital het bedrijf gedeeltelijk of geheel zal (moeten) verkopen omdat de Amerikaanse investeringsmaatschappij heeft aangegeven geen geld meer te willen steken in Bavaria Yachtbau. Ondertussen weigeren zowel de Commerzbank als de Bain Groep enige mededeling doen aan de pers.
Tijd dringt voor Bavaria Aangezien het watersport verkoopseizoen weer los moet barsten in de herfst en winter dringt de tijd voor Bavaria. In het najaar starten weer de grote watersportbeurzen en wie koopt nu een nieuwe boot van een merk dat financieel zeer instabiel is. Watersporters willen een krachtig merk dat na de aankoop van het schip ook garantie voor de toekomst biedt. Een nog verdere daling van de verkopen zal dramatisch uitpakken voor Bavaria en betekent ongetwijfeld het einde van een merk dat zeer geliefd is in de watersport. Ondertussen ruziën partijen over een eventuele verkoop van aandelen en de financiering daarvan.
In 2007 werd de Duitse jachtbouwer nog juichend overgenomen door Bain Capital voor een bedrag van 1,1 miljard Euro terwijl Bavaria nog een winst maakte van ca 83 miljoen Euro. Nu dreigt een groot financieel debacle. De aandelen van Bain in Bavaria zijn vrijwel niets meer waard door de torenhoge schulden. De omzet van Bavaria Yachts bedroeg in 2007 ca 275 miljoen Euro, nauwelijks een jaar later is dat teruggelopen tot minder dan 100 miljoen Euro. Het negatieve saldo van Bavaria Yachts bij de banken bedraagt ca 900 miljoen Euro. Het meeste kapitaal is verstrekt door de Commerzbank.. De rentelasten kunnen inmiddels niet meer betaald worden en bedragen 70 miljoen per jaar. Bij Bavaria werken ca 620 mensen.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar