Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
17-08-2006
Foto genomen op de waddenzee
Het weer is grijs met een matige wind , het getij is gunstig voor de tocht . Het voornaamste is de zichtbaarheid en dat het niet te hard gaat regenen .
Cardinale markering . Worden toegepast op brede vaarwaters en meren Deze markering word gebruikt in samenhang met het kompas en geeft aan waar zich, ten opzichte van een gevaar , bevaarbaar water bevindt. De markeringen worden genoemd naar het kwadrant waarin ze liggen . Deze benaming duidt tevens de zijde aan waarlangs de markering moet worden gepasseerd . De kwadrantenliggen tussen de volgende peilingsleinen , gezien vanuit het te markeren punt . Noordkwadrant : tussen NW en NO Oostkwadrant : tussen NO en ZO Zuidkwadrant : tussen ZO en ZW Westkwadrant : tussen ZW en NW
Na het IJsselmeer krijgen we de Lorentzsluizen voor het waterstandverschil tussen IJsselmeer en de Waddenzee te overbruggen . We hebben geluk de sluisdeuren staan open en er ligt reeds een boot in te wachten . Het is nog vroeg in het jaar en nog niet druk op het water zodat het bij 2 boten blijft .
Onze volgende proefvaart gaat deze maal van Workum naar Terschelling . Zodat we het gedrag van de boot op ruwer water en met de stroming op de Waddenzee kunnen ervaren . Het is vrij koud grijs en een matige wind . Op de foto het vertrek op het vaarwater Het Zool naar het IJsselmeer .
Het stadje Workum ligt in de Zuidwesthoek van Friesland en is één van de oudste stadjes van deze provincie. Workum heeft voor iedereen genoeg te bieden: van Jopie Huisman tot gezellige terrasjes en van gildebaren tot natuurwaarden. U kunt genieten van de prachtige schilderijen van de oudijzer- en lompenkoopman Jopie Huisman, maar er is ook museum waar u kennis maakt met de rijke historie van Workum. Een wandeling door het oude centrum is een attractie op zichzelf; de vele schitterende monumenten en geveltjes staan in rijen naast elkaar. Maar ook de natuur rondom het stadje is zeker de moeite waard. U kunt prachtige natuurwandelingen en fietstochten maken langs de Friese IJsselmeerkust of door de kleine dorpjes en gehuchtjes in de omgeving.
We hebben na bezoek aan Makkum ongeveer de zelfde vaarroute terug genomen . Foto met zicht op de sluis in Workum waar het vrij druk is . We hebben in workum een voorlopige ligplaats tot het einde van de proefvaarten . Daarna varen we naar onze thuishaven in Port-Zélande .
In de Middeleeuwen had Makkum de naam Poort naar de Zuiderzee. Dit had Makkum te danken aan twee sluizen, die eigendom waren van een nabijgelegen klooster. Makkum kon zich zo ontwikkelen tot een belangrijk handelscentrum met een strategische positie.
De Gouden Eeuw van Makkum startte in de 17e eeuw en duurde tot de 18e eeuw. In die tijd was Makkum een belangrijk bedrijvigheids- en handelscentrum, inclusief steenbakkerijen, tegelbakkerijen, hout, olie, papier en pelmolens, scheepswerven en meer dan 100 kalkovens. De kalkbranderijen waren de belangrijkste peilers voor de welvaart van Makkum. Veel mensen waren hier werkzaam. De kalk van hoge kwaliteit werd onder andere gebruikt bij de bouw van huizen in Amsterdam. Het transport van het basismateriaal en de eindproducten gebeurde per schip en als gevolg daarvan floreerde de scheepvaart en de scheepsbouw. De visserij was eveneens van belang voor Makkum en nog vandaag is Makkum de basis van een kleine vloot vissersschepen.
Wanneer we door Makkum wandelen zien we nog de getuigen van deze rijke historie. Makkum heeft een stedelijke structuur die dateert uit de 17e eeuw. Vooral bij de sluis vinden we fraaie koopmanshuizen en huizen met prachtige gevels en indrukwekkende ornamenten.
De 19e eeuw bracht een terugval als gevolg van het verzanden van de Zuiderzee en het groter worden van de schepen waardoor de haven van Makkum niet meer bereikt kon worden. De bedrijvigheid liep terug en alleen de scheepsbouw en de aardewerkindustrie bleven over.
In de 20e eeuw zien we weer vooruitgang dankzij de aanleg van de Afsluitdijk en de aanleg van het Makkumerdiep voor plezier- en bedrijfsvaart.
De laatste jaren heeft het toerisme zich sterk ontwikkeld in Makkum, met een grote aantrekkingskracht op de water(sport)liefhebbers. Het recreatiegebied De Holle Poarte met zijn strand, kampeerterrein, vakantiewoningen en boulevard trekt elk jaar grote groepen toeristen. Zeker een bezoek waard is de aardewerkfabriek van de Koninklijke Tichelaar Makkum, het oudste aardewerkbedrijf van Nederland waar het wereldberoemde Makkumer aardewerk volgens een meer dan vier eeuwen oude methode wordt vervaardigd.
Foto met zicht op de toegang van het centrum Makkum . Die bestaat nog uit twee bruggen en een sluis maar geen ligplaats voor ons . Ligplaatsen aan de aanlegplaatsen aan de buitenkant .
Kornwerderzand met de twee naast elkaar liggende sluizen . Met een maximum toegestane diepgang van 3.50 m , afhankelijk van de waterstand . De sluizen zijn voorzien van een luchtbellenscherm , wat er voor zorgt dat het zoute water zich niet vermengt met het zoete water .
IJsselmeer dit is het watergebied tussen Amsterdam en de Afsluitdijk tussen de Oever en Kornwerderzand . Het IJsselmeer is door de Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad in Tweeen gedeeld ,nl. in een N-gedeelte en een Z-gedeelte . De naam van het Z-gedeelte is het Markermeer . Op het IJsselmeer is geen snelheidsbeperking met enkele uitzonderingen.
Hier vertrekken we voor een dagtocht van Workum naar Makkum . Makkum is gelegen aan de Afsluitdijk van het IJsselmeer , met de Waddenzee . We varen via het vaarwater Het Zool naar het IJsselmeer daar varen we langs de Friesse kust naar het Makkumer Diep om te eindigen in Makkum . We varen dezelfde dag terug .
Deze is genomen vanuit de slaapkamer zelf . Met zicht op de kaptafel met TV. En links de toegang naar de badkamer met aparte douche . Zicht op trap met ingang naar salon.
Foto met zicht van de ingang naar de Salon en Zitruimte
Deze Foto is gemaakt aan de ingang van de salon en zitruimte . De zitruimte is in onze boot hoger geplaatst dan de keuken , het voordeel is dat we een overzicht naar de buiten omgeving behouden . En zo onder de zitruimte meer plaats verkregen hebben voor berging en een grotere ijskast .
Voor ik enkele foto's plaats van de eerste vaartocht , Plaats ik nog enkele van de afwerking , die toch als geslaagd mag worden beschouwd na de vele complementen die we krijgen .
Bij de vaartochten die we reeds gemaakt hebben stellen we vast dat het schip enorm mee valt van comfort alsook van geluid tijdens het varen met lage of hoge snelheid .
De vooruitgang is enorm wat motoren betrefd minder trillingen en verbruik . De navigatie apperatuur heeft ook een grote sprong vooruit gemaakt en gebruiksvriendelijker geworden .
Op het binnenwater met kleinere kanalen is het wat moeilijk de lage snelheid aan te houden , Omdat we met in versnelling te plaatsen toch een goede 5.8 knopen varen wat meer is dan 10 km p/uur en in kanalen met max snelheid van 6 en 9 niet gemakkelijk.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar