Belgische en Nederlandse loodsen te Vlissingen
Er komt wat voorbij varen op de Westerschelde. Vijftigduizend zeeschepen per jaar, op weg naar Antwerpen, Gent, Terneuzen. De Westerschelde is één van de grootste loodsgebieden ter wereld. Nederlandse en Vlaamse loodsen zorgen voor een veilige afwikkeling van al die scheepvaart.
Voor binnenkomende schepen wordt de zeeloods eraf gehaald en de rivierloods erop gezet , Voor uitvarende is dit andersom . Een dienstverlening aan de uit en inkomende internationale scheepvaart welke het jaar rond 24 uur per dag wordt uitgevoerd . De schepen hebben voornamelijk Antwerpen als bestemming , maar zijn er ook met bestemming Gent , Terneuzen of Vlissingen Sloehaven .
De verdeling van de loodsen tussen de Belgen en de Nederlanders is , driekwart voor de Belgen en één kwart voor de Nederlandse loodsen .
De Koopmanshaven is in gebruik van het loodswezen waar ze met snelle vaart de haven in en uit varen om de zeeschepen van een loods te voorzien .
De Belgische schepen met thuishaven Vlissingen zijn de , Guido Gezelle , Jan Breydel en Pieter De Coninck . Allen van het bouwjaar 1993 met een lengte van 22,70 m en een diepgang van 1,60 m . De Belgische en Nederlandse loodsboten liggen naast elkaar aan de steiger . Het Rondeel is een mooie plaats om het spektakel van het loodswezen gade te slaan .
Foto's van Joke
http://blog.seniorennet.be/image/xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
http://blog.seniorennet.be/fotovanjoke/
http://blog.seniorennet.be/pouwerpointvanjoke/
|