Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
06-07-2008
Belgische en Nederlandse loodsen te Vlissingen
Belgische en Nederlandse loodsen te Vlissingen
Er komt wat voorbij varen op de Westerschelde. Vijftigduizend zeeschepen per jaar, op weg naar Antwerpen, Gent, Terneuzen. De Westerschelde is één van de grootste loodsgebieden ter wereld. Nederlandse en Vlaamse loodsen zorgen voor een veilige afwikkeling van al die scheepvaart.
Voor binnenkomende schepen wordt de zeeloods eraf gehaald en de rivierloods erop gezet , Voor uitvarende is dit andersom . Een dienstverlening aan de uit en inkomende internationale scheepvaart welke het jaar rond 24 uur per dag wordt uitgevoerd . De schepen hebben voornamelijk Antwerpen als bestemming , maar zijn er ook met bestemming Gent , Terneuzen of Vlissingen Sloehaven .
De verdeling van de loodsen tussen de Belgen en de Nederlanders is , driekwart voor de Belgen en één kwart voor de Nederlandse loodsen .
De Koopmanshaven is in gebruik van het loodswezen waar ze met snelle vaart de haven in en uit varen om de zeeschepen van een loods te voorzien .
De Belgische schepen met thuishaven Vlissingen zijn de , Guido Gezelle , Jan Breydel en Pieter De Coninck . Allen van het bouwjaar 1993 met een lengte van 22,70 m en een diepgang van 1,60 m . De Belgische en Nederlandse loodsboten liggen naast elkaar aan de steiger . Het Rondeel is een mooie plaats om het spektakel van het loodswezen gade te slaan .
Tijdens onze tocht in Zeeland brengen we een bezoek aan een gezellige Luxe Jachthaven.
Het varen op de Westerschelde en Noordzee geeft een enorm gevoel van vrijheid, omdat men door geen enkel obstakel, zoals bruggen, dammen of sluizen wordt opgehouden.
Michiel de Ruyterhaven is de ideale uitvalsbasis voor iedere watersporter die graag een bezoek wil brengen aan Vlissingen . De Oranjemolen , de dichts bij de zee staande molen van Nederland herkenningspunt dat men de haven naderd . Bij de invaart naar Michiel de Ruyterhaven kan het druk zijn door Loodsboten, houdt u daar rekening mee. In de Koopmanshaven vindt u aan de achterzijde de jachthaven Michiel de Ruyter. Om die te bereiken dient u door de keersluis te varen met twee draaibruggen, deze worden overdag bediend door de Havenmeester s Nachts staan de bruggen open . Van 1 Nov. Tot 1 April is de keersluis gesloten en is de haven niet toegankelijk . In het voor en na seizoen kan de sluis eventueel op verzoek worden bediend door de Havenmeester. Bij laagwater is de doorvaart beperkt tot ca 90 cm, de drempeldiepte van de sluis is 1m bij gemiddeld LLWS . Bij hoogwater geen enkel probleem. Borden bij de ingang geven de diepte van dat moment aan, binnen in de sluis in de Jachthaven is een peilschaal aangebracht . De jachthaven is gelegen in het centrum van Vlissingen. Vanuit de jachthaven kunt u een prachtige wandeling maken langs de promenade van Vlissingen. Daar vindt u ook diverse restaurants voor een prefect diner met uitzicht over de Westerschelde. Elk jaar bezoeken meer dan 3000 passanten de Michiel de Ruyterhaven.
De nieuwe sanitaire voorzieningen zijn zeer gebruikersvriendelijk en praktisch ingericht. De douches en toiletten zijn ook s' nachts te bereiken, via een codeslot. Er is een wasserette met een wasmachine en een droger.
vrijdag 04 juli 2008 | 07:32 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 05 juli 2008 | 11:40
Tekstgrootte
VLISSINGEN - ; Een zeiljacht uit Oslo heeft gisterochtend vier uur lang de jachthaven in Vlissingen geblokkeerd.
De eigenaar had zich vergist in de diepgang van zijn nieuwe schip en was tijdens te laag water vertrokken uit de haven. Dat gebeurde rond half zeven gisterochtend. Volgens de havenmeester komt het gemiddeld eens in de acht jaar voor dat een dergelijke vergissing door een schipper wordt gemaakt. Andere schepen in of buiten de jachthaven hebben van het incident geen hinder gehad, meent de havenmeester. De schade aan het schip was klein. foto Ruben Oreel
Groot alarm Op donderdagmiddag 03 juli rond 1630 uur wordt KNRM station Elburg gepiept voor een persoon te water. Locatie is het Wolderwijd nabij het viaduct voor Harderwijk.
Door meerdere passanten, op het druk bevaren randmeren, wordt melding gemaakt van een omgeslagen kano. Zij kunnen geen opvarenden in het water bespeuren en hierop besluiten de AC's Noord-Oost Gelderland en Flevoland alsmede het Kustwachtcentrum te Den Helder om groot alarm te geven voor een zoekactie. Naast de KNRM worden 3 brandweerkorpsen met duikers en een politiehelikopter met een infrarood scanner gealarmeerd.
Sticker met telefoonnummer Een van de eerste passanten ter plaatse is de schipper van station Elburg. Hij is met een nieuw werkschip onderweg vanuit Utrecht naar Elburg en toevallig als eerste ter plaatse. Hij communiceert als OSC (commandant ter plaatse) rechtstreeks met Den Helder Rescue op kanaal 16 alsmede met de OVD van de brandweer op het water. De kano wordt door de brandweerduikers van Harderwijk, welke als eerste hulpdienst ter plaatse zijn, geborgen en op het dek van het werkschip gelift. Na inspectie van de kano vindt men een sticker met het telefoonnummer van de eigenaar. Na contact door de OVD met de eigenaar blijkt dat de kano normaal gesproken in de haven van Zeewolde had moeten liggen en dus moet zijn losgeslagen. Hierop is de kano enkele mijlen verdaagd op het Wolderwijd mede door het slechte weer van de afgelopen 24 uur. Er zijn dus gelukkig geen vermisten opgegeven waarnaar gezocht dient te worden.
Hierop wordt door de OVD en Den Helder Rescue de inzet van alle hulpdiensten afgeblazen. De Orca neemt in overleg met Rijkswaterstaat de kano over van het werkschip en levert deze af in de Harderhaven op de locatie van Rijkswaterstaat. Hierop keren zowel het werkschip met onze schipper als de Orca retour naar de haven van Elburg.
Kaartverkoop previewavond Hiswa te water binnenkort van start
Kaartverkoop previewavond Hiswa te water binnenkort van start
Bron: HISWA
De HISWA te water maakt zich op voor de 25e editie Dat gaat feestelijk gevierd worden met een exclusieve preview op maandag 1 september. De avond voordat de bootshow de poorten opent voor het grote publiek, kan een select gezelschap in alle rust als eerste de ruim 500 fonkelnieuwe boten aan de steigers bewonderen. Vanaf half juli gaat een beperkt aantal kaarten voor deze exclusieve preview in de voorverkoop via www.hiswa.nl. Entertainment, een glas champagne, drankjes en heerlijke bits & bites zijn bij de toegangsprijs van 110,- per kaart inbegrepen.
Crème de la crème De HISWA te water staat te boek als de meest complete in-water bootshow van Europa. De crème de la crème van de Nederlandse en internationale jachtbouw presenteert er haar nieuwste modellen. In totaal meren ruim 500 zeiljachten, motorkruisers, sloepen en sportboten af aan de steigers van Marina Seaport IJmuiden. Seriegebouwd of (semi)custom-built: het overzicht van schepen is zonder meer indrukwekkend te noemen. Alle boten bij elkaar vormen een lengte van bijna zes kilometer.
Voor bezitters van de Digitale vaaratlas is weer een gratis update beschikbaar. Ongeveer 1200 horecagelegenheden aan het water zijn gratis te downloaden. Indien u een Digitale vaaratlas op uw TomTom Navigatiesysteem heeft staan kunt u steeds de nieuwste updates gratis downloaden.
Uw navigatiesysteem laat dan een horeca icoontje zien op de plekken waar de terrassen/restaurants/cafés etc zich bevinden. U kunt op deze icoontjes klikken en dan ziet u de naam, type horeca, eventueel type keuken, en een telefoonnummer om te reserveren. De locaties liggen verspreid over heel Nederland.
Hotels binnenkort ook op de Digitale vaaratlas voor TomTom Binnen twee weken volgen ook nog een paar honderd hotels aan het water, handig voor overnachtingen met sloepjes of andere kleine bootjes.
De lijst met horeca gelegenheden hebben wij geselecteerd uit diverse openbare bronnen en daarna hebben we deze aangevuld en opgeschoond.
Scheepvaartreglement Westerschelde vernieuwd op Digitale vaaratlas
Ook de scheepvaartreglementen voor de Westerschelde zijn inmiddels van een update voorzien op Mijn Vaaratlas.
Nog geen Digitale Vaaratlas? Bovengenoemde updates zijn gratis voor bezitters van een Digitale Vaaratlas 2008. Met behulp van een licentienummer en uw e-mailadres kunt u een eigen account aanmaken, waarna u de updates probleemloos kunt installeren.
Drinkwater aan boord pleziervaartuigen vaak bedorven
Drinkwater aan boord pleziervaartuigen vaak bedorven
Bron: ANWB
Een waarschuwing De Waterkampioen doet momenteel onderzoek naar de kwaliteit van het drinkwater aan boord van pleziervaartuigen. De resultaten van het onderzoek zullen in het septembernummer worden gepubliceerd. Nu blijkt dat het dramatisch slecht gesteld is met het water aan boord. De redactie vindt het niet verantwoord om tot september te wachten met een algemene waarschuwing aan de watersporters. De waarschuwing luidt: 'gebruik het water aan boord niet als drinkwater. En alleen nadat het gekookt is, of er een geschikt conserveringsmiddel voor de watertank wordt gebruikt'.
Ruim 70% niet in orde De Waterkampioen deed eind mei van dit jaar in Gouda en Muiden onderzoek naar het drink- en douchewater aan boord van 28 pleziervaartuigen. Een gekwalificeerd laboratorium deed de bemonstering en de kwaliteitsanalyse. Ruim 70% van de onderzochte schepen uit de steekproef had water in de tank dat niet voldoet aan de kwaliteitseisen die aan drinkwater op schepen gesteld worden. Bij 28% was de bacteriële vervuiling zo groot dat er sprake is van bedorven water. Ondanks dat in de steekproef geen 'officiële' ziekmakende bacteriën zijn aangetroffen is het niet aan te raden water aan boord ongekookt te gebruiken.
Niet eerder is onderzoek gedaan naar de kwaliteit van het drinkwater aan boord van pleziervaartuigen. De kwaliteitseisen die worden gesteld zijn de dezelfde eisen die aan drinkwater aan boord van schepen in de beroepsvaart worden gesteld. Die eisen zijn lager dan voor het drinkwater dat uit de kraan op de wal komt.
Geen representatieve steekproef De steekproef van metingen op 28 schepen is geen representatieve steekproef op een vloot van circa 250.000 pleziervaartuigen. De schepen in de steekproef werden gebruikt door ervaren watersporters. Dit gegeven doet vermoeden dat op andere jachten de situatie niet veel beter zal zijn. In het septembernummer van de Waterkampioen worden de resultaten van het onderzoek uitgebreid gepresenteerd. Ook wordt daarbij uitgebreid ingegaan op de problematiek van het schoonhouden en in conditie houden van de tanks aan boord en het tegengaan van bederf van het water.
tot zo ver de persdiens van de ANWB.
Watersportalmanak heeft wel enkele tips om grote problemen te voorkomen.
Gebruik veel water aanboord. Zorg dat het water aanboord niet oud kan worden. Grote watertanks, die niet al te veel gebruikt worden, maar ten dele vullen. Neem een apart plastic tankje voor drinkwater mee. Halfvolle tanks liever niet bijvullen. De laatste restjes water in de tank niet gebruiken maar over boord pompen.
Wat ook mogelijk is is om actieve koolfilters te plaatsen. Ook zijn er toevoegmiddelen op de markt maar deze geven het water soms een smaakje.
De 38e Deltaweek, een zeilweek voor scherpe kajuitjachten en ronde- en platbodemjachten op de Oosterschelde en de Noordzee, waarin opgenomen het Nederlands kampioenschap Ronde- en platbodemjachten klasse C
De SLAM Deltaweek wordt georganiseerd door de Stichting Deltaweek. In de Stichting Deltaweek werken samen de Watersportverenigingen "Sint Annaland", "Noord-Beveland", "d'Oosterschelde", "Willemstad", "Wolphaartsdijk", "Yerseke", "Zierikzee" en de Koninklijke Roei- en Zeilvereeniging "De Maas".
Al 38 jaar wordt de SLAM-Deltaweek met veel professie en plezier georganiseerd en gevaren door recreatieve en fanatieke wedstrijdzeilers in verschillende klassen kajuitjachten. Zin in een weekend of hele week wedstrijden varen op de mooie Zeeuwse wateren? En 's avonds met uw bemanning en collega wedstrijdzeilers bijpraten, borrelen of feesten in de verschillende idyllische Zeeuwse havenplaatsen? Schrijf dan nu in voor de SLAM-Deltaweek 2008!
De SLAM-Deltaweek is een evenement voor scherpe kajuitjachten en voor de Ronde- en Platbodemjachten, met korte en lange wedstrijden. In het eerste weekend varen ook eenheidsklassen op een eigen baan. De wedstrijden worden elke avond afgesloten met een feestelijke prijsuitreiking, waarna het informele programma begint.
Grote velden bij de scherpe jachten
In de Deltaweek wordt rekening gehouden met de wens van de zeilers: grote velden en veel tegenstanders. Zo veel mogelijk varen de deelnemers daarom in één klasse n.l. ORC-club. Boten met alleen een IRC-certificaat kunnen in de beide weekends en tijdens de zeewedstrijd op vrijdag 4 juli ook meevaren. Zij worden in een apart klassement berekend, als ze met tenminste drie boten zijn. Deelnemers met zowel een ORC-club meetbrief als een IRC-certificaat varen ORC-club.
Op vrijdag 4 juli varen de scherpe kajuit boten een zeewedstrijd. In de weekends varen deze boten één of twee dagen korte wedstrijden, zo mogelijk op een Windward-Leewardbaan.
Maandag t/m donderdag
De wedstrijden op 30 juni, 1,2 en 3 juli zijn dagwedstrijden ten oosten van de Zeelandbrug, met elke dag een andere haven. Ze hebben traditioneel een ander karakter dan de wedstrijden in het weekend. De vloot is kleiner, het sociale contact daarmee des te groter. De concurrenten kennen elkaar van de eerder gevaren wedstrijden waardoor het wedstrijdelement zeker niet ontbreekt tijdens deze dagen. De boten komen elkaar tijdens de wedstrijden vaker tegen omdat ze praktisch dezelfde baan varen. Vaak liggen de boten ook bij elkaar in de haven. Dat maakt het varen spannend en het samenzijn in de haven, na afloop, extra gezellig. Om die redenen varen er door de week dan ook een aantal boten mee met een wisselende gelegenheidsbemanning of een bemanning in opleiding. Een perfecte mogelijkheid om uw medewerkers of relaties kennis te laten maken met wedstrijdzeilen. Deelname staat open voor ORC-club, R&P en ongemeten boten
Goes en Goessche Sas Jachthaven U kunt vanaf de Oosterschelde het Havenkanaal invaren naar Goes, zorg ervoor dat u de beide lichtopstanden kunt zien en vaar dan in een streep naar binnen. Direct na de inloop vaart u de sluis binnen en kan de reis naar Goes worden ingezet of direct om de hoek een plaatsje zoeken in de haven van Goessche Sas. U kunt voorin de haven afmeren, maar het achterste gedeelte, in de sluiskom, is veel mooier.
Als u besluit naar Goes te varen dan is dat ca 2,5 mijl verder het Havenkanaal in. Houdt wel midvaarwater in het smalle kanaal want aan de kanten is het ondiep. Na de Wilhelminabrug passert u het industrieterrein om uiteindelijk in Goes te belanden. Daar zijn diverse aanlegmogelijkheden. De eerste is de jachthaven van WSV De Werf, aan de rand van de stad. Iets verderop, na de Sint Maartensbrug, ligt de haven van de Stichting Stadshaven Goes.
Goes kent veel historische gebouwen uit een roemrijk verleden, een wandeling langs de oude vesten is beslist de moeite waard. Aan de Grote Markt is gezelligheid in de vorm van veel terrassen die uitkijken op de winkelpromenades.
Fotos van Joke . Havenkanaal Invaart Stadshaven De Stadshaven Onze ligplaats Markt Goes
Een tocht in Zeeland naar Favoriete Ligplaatsen in gezellige Jachthavens waar we graag enkele dagen verblijven . We vertrekken van Port zélande naar Goes . Op het Grevelingenmeer hebben we een passagier die enige tijd met ons meevaart .
Er worden de laatste tijd meer fuiken en netten geplaatst in het vaarwater ,dat geeft enige verwarring met de bebakening we zagen een zeilboot een eilandje aanlopen tussen de groene 1.50 bebakening en rode boeien die er geplaatst waren van de vissers bij netten of fuiken de schipper merkte het op tijd op en keerde om.
Bij slecht en donkerweer zijn de stokken en plastiek tonnetjes niet zo best te zien die zich in het vaarwater bevinden .
Bij de Grevelingen sluis had de sleper wel wat moeite met het ponton tussen de sluismuren geheel feilloos lukte niet .
Na de sluis komen we op de Oosterschelde en we hebben rekening gehouden met het getij .
De Oosterschelde was vroeger een open water met directe verbinding naar zee. Daar is sinds de Oosterscheldekering wel wat aan veranderd, maar de verbinding met de zee is gebleven. Het water heeft vrij spel op de Oosterschelde. Hoog- en laagwater, stroming etc zijn gebleven. Stromend water is toch heel anders dan een stilstaand water , bij Yerseke is er nog steeds een verschil van meer dan 3 meter met hoog- en laagwater.
Zie getijden tabellen 2008 en Advies Vertrektijden getijdenhavens indien men er kan van profiteren al is de stroming niet zo sterk als op de Westerschelde .
We zien in de verte de Zeelandbrug deze is voor de meeste schepen geen probleem, tot maximaal 13 meter doorvaarthoogte kan iedereen er onder door varen. Bij laagwater zelfs tot 16 meter. Bij onvoldoende hoogte kan men gebruik maken van de beweegbare brug aan de kant van Zierikzee. De brug draait twee keer per uur.
Op scheepswerf Fincantieri voor Venetië klinkt maandag het Nederlandse volkslied. Tijdens een officiële ceremonie draagt de Italiaanse scheepswerf het cruiseschip de ms Eurodam over aan opdrachtgever Holland America Line (HAL).
De Italiaanse vlag wordt dan gestreken, de Nederlandse gehesen. Fincantieri is de grootste werf voor cruiseschepen ter wereld. De Eurodam komt op 29 juni naar Rotterdam, waar koningin Beatrix het schip op 1 juli zal dopen. De Eurodam is het veertiende cruiseschip van de HAL. Het gaat varen onder Nederlandse vlag, omdat het schip daar geregistreerd staat. Het krijgt als thuishaven Rotterdam.
Opgericht 135 jaar geleden in Rotterdam (in 1873), roept de naam Holland America Line bij veel Nederlanders nog steeds bijzondere herinneringen op. De een kan zich herinneren hoe het was om als kind van Rotterdam naar Amerika te gaan, de ander weet nog precies hoe de fitnessruimte eruit zag tijdens de trip terug van Canada naar Nederland.
Inmiddels is het bedrijf al ruim twintig jaar in Amerikaanse handen en onderdeel van Carnival, de grootste cruiserederij ter wereld. Maar Nederland is nog steeds terug te vinden in de schepen. Alle hedendaagse schepen van HAL zijn genoemd naar de vroegere stoomschepen van de Holland America Line, toen nog Amerika Lijn. Bron : IJmuider Courant.
Compleet overzicht vertrektijden voor watersport Iedere watersporter die wel eens op de Waddenzee, Noordzee of Zeeuwse wateren vaart weet het: hoog- en laagwaterstand is steeds weer opnieuw bepalend voor de ideale vertrektijd. Getijden wisselen en iedere getijdenhaven is kent een eigen vertrektijd waarbij u zoveel mogelijk gebruik wilt maken van de stroming in het water.
In vrijwel iedere jachthaven met getijdenwater vindt u wel een overzicht van de vertrektijden en u kunt het ook zelf uitrekenen. Maar als u thuis een vaarroute wilt bepalen dan is het wel eens een lastige rekensom. Uw stroomatlas ligt natuurlijk aan boord en de Wateralmanak hoort aan boord te zijn.
Alle ideale vertrektijden voor de watersport op een rij . Bron : WatersportAlmanak.nl
Waterstanden 2008 - Hoogwater en laagwater 2008 Nederland kent een aantal getijdenwateren. De Westerschelde, de Oosterschelde, de Waddenzee, de Eems en Dollard en natuurlijk de Noordzee. Het getij heeft niet alleen een stijging of daling van het water maar ook een horizontale stroming in het water. De waterstand bepaalt of u met uw diepgang, kunt varen. De stroming bepaalt de meest gunstige tijd om te vertrekken.
Getijdentabellen 2008 - Alle getijdentabellen Staan onderaan dit artikel Hoogte van de waterstand de twaalfde regel Via de twaalfde regel kunt u de waterdiepte berekenen. We gaan er vanuit dat er 6 uur gemiddeld ligt tussen HW en LW. 1. Het eerste uur verandert het verval met 1/12 dus 1/12 erbij of er van af 2. Het tweede uur verandert het verval met 2/12 dus 3/12 erbij of er van af 3. Het derde uur verandert het verval met 3/12 dus 6/12 er bij of er van af 4. Het vierde uur verandert het verval met 3/12 dus 9/12 er bij of er van af 5. Het vijfde uur verandert het verval met 2/12 dus 11/12 er bij of er van af 6. Het zesde uur verandert het verval met 1/12 dus 12/12 er bij of er van af
Het verval wordt dus door 12 gedeeld. Dit is een grove schatting maar hij voldoet.
Springtij en doodtij Nu is er ook nog springtij en doodtij. In het eerste geval komt het water op zijn hoogst of op zijn laagst. In het tweede geval zal het niet maximaal dalen of stijgen. Het verval is dan ook minder. U kunt dan ook berekenen wat de verschillen zijn tussen HWS (spring) en HWD(dood). Dit doen we met de een-zevende regel. Er zitten n.l. 7 dagen tussen HWS en HWD. Nu geeft dit kleine verschillen maar als het kritisch wordt kunnen ze belangrijk zijn.
De stroming - Het horizontale getij De getijbeweging zorgt voor een ebstroom of een vloedstroom. Op de meeste hydrografische kaarten kunt u gebruik maken van de stroomtabelen. In de HP 33 staan tegenwoordig de stroomatlassen. Ook kunt u gebruik maken van stroomschuifkaarten. Deze kaarten geven een globale indruk van de stroomrichting en stroomsterkte en zijn een handig hulpmiddel om te zien wanneer u kunt vertrekken of aankomt. Erg nauwkeurig zijn ze niet maar wel praktisch. Bron : WatersportAlmanak.nl
Advies Vertrektijden getijdenhavens Onderstaand vindt u een overzicht van alle jachthavens waar u rekening dient te houden met de getijstroming. Indien u deze vetrektijden volgt dan maakt u zoveel mogelijk gebruik van het getij. De tijden zijn bij benadering en gaan uit van de hoogwater- of laagwaterstand van de haven van waaruit u wilt vertrekken. Hoewel deze tabellen met de meest mogelijk zorg zijn samengesteld adviseren wij u om ter plekke de laatste ontwikkelingen op te vragen en een stroomatlas te gebruiken.
Getijdentabellen 2008 Van alle jachthavens is een plaatselijke getijtabel beschikbaar op de Watersport Almanak. Bron : WatersportAlmanak.nl
Van Middelharnis naar onze thuishaven Port Zélande .
Na ons verblijf in Middelharnis onze laatste tocht van Workum naar de thuishaven Port Zélande . Deze bestaat uit drie sluizen , de Volkeraksluizen , Krammersluizen en Grevelingensluis . En gaat over het vaarwater , Haringvliet , Volkerak , en het Grevelingenmeer . Deze tocht is ook al meer op mijn blog vermeld .
Het zijn prachtige vaarwaters en vervelen nooit er is altijd wel wat anders te beleven in de sluizen of op het water .
We vertrekken om 09,00h en komen aan in de thuishaven om 14,45h
Het Haringvliet ligt in Zuid-Holland tussen Voorne-Putten, de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Het Spui verbindt het Haringvliet met de Oude Maas. Het Haringvliet is geen hoofdvaarweg (voor vervoer van goederen), maar is wel zeer belangrijk voor de recreatievaart; in het bijzonder voor de zeilvaart.
Volkerak ligt tussen Noord-Brabant, Goeree-Overflakkee en St.Philipsland. Het is een zoetwatermeer met een vast waterpeil. Tot 1967 was het Krammer-Volkerak een getijdegebied dat in open verbinding stond met de Noordzee. Sinds de afsluiting vormt het Krammer-Volkerak een geheel met het Zoommeer.
Het Grevelingenmeer, ook wel de Grevelingen genoemd, is een voormalige zeearm van de Noordzee. Het meer ligt tussen de eilanden Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland, op de grens van Zuid-Holland en Zeeland. Het gebied is ongeveer 14.000 hectare groot.
Marina Port Zélande Één van Nederlands mooiste en modernste jachthavens. Vele watersportliefhebbers hebben de haven al ontdekt. Voor het 15e achtereenvolgende jaar bekroond met de blauwe vlag. De haven kent een diepgang van vijf meter en telt op dit moment 800 boxen met vingerpier(en), elektra en Tv-aansluiting. Op het haventerrein zelf zijn natuurlijk alle voorzieningen aanwezig die u van een jachthaven mag verwachten.
We hebben over deze tourtocht tien dagen gedaan , 33 draaiuren per motor en 405 Km afgelegd .
OP Zondag vertrekken we van Rotterdam naar Middelharnis , via vaarwaters de Nieuwe Maas , de Oude Maas , het Spui , Haringvliet , en het Haven Kanaal Middelharnis een tocht die we al vele malen bevaren hebben . (zie mijn archief)
We vertrekken iets na half negen wij vinden dit een gezellige tocht naar een niet te drukke plaats in het voorseizoen tijdens verlof en zomermaanden kan het wel zeer druk zijn en moeten er meerdere boten naast elkaar afmeren .
We zullen enkele dagen blijven liggen in deze gezellige haven .
Op onze tocht zien we het Grootste Jacht van op de Gouwe terug , het ligt er op een werf op het droge volgens de media voor verdere afwerking en proefvaarten mijn echtgenote Joke maakt er terug enkele fotos van .
Op een Zondag is er ook wel wat minder scheepvaart op onze vaartocht .
Bij onze aankomst aan de ingang van het havenkanaal laten we ons wel wat verassen , Er komt uit de richting van Middelharnis een Jacht en dat heeft voorrang , ondertussen vertrekt er ook een beroepsvaartuig met het meer dan nodige schroefwater dat daar afgemeerd lag . Door het vertragen en wachten hebben we geen of onvoldoende snelheid meer en worden bij onze poging tot binnen varen door de stuwing van het water naar de sluismuur gestuwd , Een poging met boegschroef lukt niet om bij te sturen Om een aanvaring met muur of staketsel te vermijden moet alles achteruit en de invaart opnieuw gebeuren wat door rustig te blijven dan ook lukt.
Zo bereiken we onze bestemming waar er aan de kade nog meer dan voldoende aanlegmogelijkheden zijn .
Van Gouda naar Jachthaven City Marina te Rotterdam
We hadden nog graag een dag langer in Gouda gebleven maar de Bruggen en sluis worden niet op zondag bediend . De jachthaven dienst heeft er al veel vragen over gekregen maar er is nog steeds niets veranderd . Daardoor vertrekken we op zaterdag om één uur richting Rotterdam , voor een kleine tocht .
We vertrekken met drie boten uit Gouda waarvan twee richting Rotterdam varen de bruggen en sluis van Gouda worden vlot bediend .
Bij aankomst aan de Julianasluis op de Gouwe staan de lichten nog op groen we denken wat een meeval we kunnen nog mee in de sluis , maar opeens slaan de lichten op rood en gaat de brug naar beneden . We dachten dat de sluiswachter ons gezien had maar blijkbaar niet ,door onze nalatigheid geen contact op te nemen met de sluiswachter of we nog meekonden of niet gaan we samen terug om aan te leggen aan de wachtsteiger . Door dit voorval moeten we meer dan een één uur en vijftien wachten voor een volgende bediening daar er aan de andere kant wel gevraagd wordt om te wachten op een zeilboot wat ook gebeurt .
Na de sluis hebben we geen oponthoud meer door bruggen of sluizen en varen rustig met toch vrij goed weer en weinig wind via de Hollandse IJssel en Nieuwe Maas naar de City Marina Rotterdam een moderne jachthaven gelegen langs de Nieuwe Maas in de Entrepot / Binnenhaven . Deze haven hebben we al meermaals bezocht en beperken ons tot een verblijf in de buurt van de Jachthaven .
Daar zien we nog een bekende Atlantic schipper die met drie andere vrienden op weg is naar Antwerpen deze zijn één dag vroeger uit Workum vertrokken maar via een andere vaarroute naar Rotterdam gekomen.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar