Lengte over alles: 14.99 m Lengte waterlijn: 12.20 m Breedte: 4.50 m Diepgang: 1,22 m Gewicht, ca.: 18 ton Doorvaart hoogte: 3.48 m Inhoud brandstoftanks: 2400 l Inhoud watertanks: 675 l Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l Standaard motoren: Vovo Penta D6 2 x 435 pk (2 x 320kW) Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Wanneer u een Atlantic 50 in al haar pracht op het water ziet , het gemakkelijk is om te vergeten enkel hoeveel organisatie , ervaring en techniek in haar bouw zijn gegaan .
Embleem Atlantic Moteryachts BV
Suderséleane 15 8711 GX Workum Nederland
Embleem van . Vlaamse vereniging voor watersport.
VVW . Telt 120 Clubs en meer dan 13000 Leden .
Embleem van de Koninklijke Nederlandse Motorboot club
De KNMC is een landelijke club van actieve en enthousiaste motorbootvaarders. Van mensen die van het water en het varen houden.
De No Limit IV heeft 2 vierblads schroeven 1 links en 1 rechts draaiend
Zwanen die de naam van de thuishaven proberen te lezen
Beoordeel dit blog
Windroos
Een windroos of windkruis is een Kruis dat de windrichting , Noord , Oost , Zuid , en West aanduidt.
Een windroos kan teruggevonden worden op een Kompas of onder een Windhaan .
De Atlantic 38 een luxe motorjacht
Technische omschrijving Lengte over alles: 11.51 m Lengtre waterlijn: 9.90 m Breedte: 4.05 m Diepgang: 1.10 m Gewicht ca.. 11 ton Doorvaarthoogte: 3.40 m Inhoud brandstoftanks: ca. 950 l Inhoud watertank: ca. 450 l Inhoud vuilwatertank: ca. 175 l Standaard motorisering: 78 kW (106 hp), 1x Vetus-Deutz DT 43
Optioneel:
117 kW (160 pk) Volvo Penta D3-160 132 kW (180 pk) Volvo Penta D4-180 Designer: John A. Bennett & Associates
Het interieur van de Atlantic 42 is stylvol, praktisch maar bovenal gezellig.
De ruime achterhut is gezellig en indien gewenst van alle gemakken zoals bijvoorbeeld tv voorzien. Uiteraard beschikt de achterhut over een douche- en toiletruimte. De voorhut is voorzien van een frans bed. Net als de achterhut is ook hier gedacht aan een gecombineerde douche en toiletruimte. Er is zelfs de mogelijkheid om v oor een derde hut te kiezen. De dinette komt dan te vervallen
Atlantic 460
De opvolger van de succesvolle Atlantic 444, de Atlantic 460! De Atlantic 460 heeft vaak bewezen dat ze zeer zeewaardig is. Op open zee valt de stabiliteit en koersvastheid op. Niet alleen op open water, maar zeker ook op binnenwater is de Atlantic 460 een heerlijk jacht om mee te varen.
Technische omschrijving
Lengte over alles: 14.30 m
Lengte waterlijn: 11.20 m
Breedte: 4.50 m
Diepgang: 1.25 m
Doorvaarthoogte: 3.40 m
Gewicht: ca. 16 ton
Snelheid: 25 tot 28 kts
Inhoud brandstoftanks: 2 x ca. 900 l
Inhoud watertank: ca. 675 l
Inhoud vuilwatertank: ca. 250 l
Standaard motoren: 2 x 320 kW (2 x 435 hp)
Volvo Penta D6 435 andere motoren op aanvraag
CE categorie A Ontwerper: John A. Bennett & Associates
Voor wie in het dagelijkse leven alleen genoegen neemt met het allerbeste mag dit ook verwachten aan boord van zijn jacht. Deze stelling is volledig toepasbaar op het concept van de Atlantic 460.
Met een lengte van minder dan 15 meter hoeft u geen geristraties aan te vragen voor het bevaren van sommige vaarwegen.
Nieuwe optie voor 2007: Volledig electrisch cabriosysteem en radarbeugel
ATLANTIC 56
Innovatie: De Atlantic 56 Twin Deck. In opdracht van Atlantic Motoryachts ontwikkelt Vripack Naval Architects uit Sneek een totaal nieuwe Atlantic, de 56. In een markt waar veel aanbod is, maar ook veel van hetzelfde, komt Atlantic Motoryachts met een revolutionair ontwerp:
Voordek met groot zonnedek, waaronder bergruimte is voor landvasten e.d.
lengte over alles 17.00 meter
lengte waterlijn 13.40 meter
maximale breedte 4.86 meter
diepte 0,98 meter
CE categorie B (kustvaart)
Inrichting salon / achterdek: Centraal in het schip de besturing, heeft de regie over het schip vanuit een luxe
stuurstoel; Aan bakboord bevindt zich de luxe rondzit met aan stuurboord twee luxe clubs. Ruim achterdek met riante kuipbank waarin de salontafel opgeborgen kan worden.
Inrichting onderdeks: Midscheeps bevindt zich de eigenaarshut met eigen gescheiden douche en toiletruimte. Voor in het schip bevindt zich een gastenverblijf met luxe 2-persoons Frans bed. In het voorschip bevindt zich een tweede natte cel, voorzien van douche, toilet en wasmachine.
Tender Garage met 3m30 Diesel Tender, Jet Propulsion;
Uitgerust met twee nieuwe innovatieve 6 cyl. Volvo Penta IPS 600 motoren, 435 pk per motor. Volvo Penta IPS – Inboard Performance System is een inboard innovatie.
ATLANTIC 56HT
Gebouwd volgens onze hoge standaard.
Technische Details
Lengte over alles: 18.50 m
Breedte: 4.85 m
Diepgang: 1,30 m
Gewicht, ca.: 23 ton
Doorvaart hoogte: 3.48 m
Inhoud brandstoftanks: 2564 l
Inhoud watertanks: 790 l
Inhoud vuilwatertanks: 2 x 200 l
Standaard motoren: Volvo Penta D12 2 x 675 pk
Andere motoren op aanvraag Ontwerper: John A. Bennett & Associate
Naast de layout van het interieur verteld de styling veel over de persoonlijke smaak van de eigenaar. Het is echter ook mogelijk om gebruik te maken van zeer moderne vormen, materialen en stoffen.
Een Schip Op Maat
DE ATLANTIC MOTORJACHTEN
De meest bekende Piraten Vlag Jolly Roger
Piraten Vlag Edward England
Piraten Vlag Edward Teach Zwartbaard
Piraten Vlag Emanuel Wynne
Piraten Vlag Henry Every
Piraten Vlag Jack Rackham
Piraten Vlag Stede Bonnet
Piraten Vlag Thomas Tew
Piraten Vlag Christopher Condent
No Limit IV
Informative Site Voor De Watersporter
18-06-2008
Tocht in Zeeland naar Favoriete Ligplaatsen .
Een tocht in Zeeland naar Favoriete Ligplaatsen in gezellige Jachthavens waar we graag enkele dagen verblijven . We vertrekken van Port zélande naar Goes . Op het Grevelingenmeer hebben we een passagier die enige tijd met ons meevaart .
Er worden de laatste tijd meer fuiken en netten geplaatst in het vaarwater ,dat geeft enige verwarring met de bebakening we zagen een zeilboot een eilandje aanlopen tussen de groene 1.50 bebakening en rode boeien die er geplaatst waren van de vissers bij netten of fuiken de schipper merkte het op tijd op en keerde om.
Bij slecht en donkerweer zijn de stokken en plastiek tonnetjes niet zo best te zien die zich in het vaarwater bevinden .
Bij de Grevelingen sluis had de sleper wel wat moeite met het ponton tussen de sluismuren geheel feilloos lukte niet .
Na de sluis komen we op de Oosterschelde en we hebben rekening gehouden met het getij .
De Oosterschelde was vroeger een open water met directe verbinding naar zee. Daar is sinds de Oosterscheldekering wel wat aan veranderd, maar de verbinding met de zee is gebleven. Het water heeft vrij spel op de Oosterschelde. Hoog- en laagwater, stroming etc zijn gebleven. Stromend water is toch heel anders dan een stilstaand water , bij Yerseke is er nog steeds een verschil van meer dan 3 meter met hoog- en laagwater.
Zie getijden tabellen 2008 en Advies Vertrektijden getijdenhavens indien men er kan van profiteren al is de stroming niet zo sterk als op de Westerschelde .
We zien in de verte de Zeelandbrug deze is voor de meeste schepen geen probleem, tot maximaal 13 meter doorvaarthoogte kan iedereen er onder door varen. Bij laagwater zelfs tot 16 meter. Bij onvoldoende hoogte kan men gebruik maken van de beweegbare brug aan de kant van Zierikzee. De brug draait twee keer per uur.
Op scheepswerf Fincantieri voor Venetië klinkt maandag het Nederlandse volkslied. Tijdens een officiële ceremonie draagt de Italiaanse scheepswerf het cruiseschip de ms Eurodam over aan opdrachtgever Holland America Line (HAL).
De Italiaanse vlag wordt dan gestreken, de Nederlandse gehesen. Fincantieri is de grootste werf voor cruiseschepen ter wereld. De Eurodam komt op 29 juni naar Rotterdam, waar koningin Beatrix het schip op 1 juli zal dopen. De Eurodam is het veertiende cruiseschip van de HAL. Het gaat varen onder Nederlandse vlag, omdat het schip daar geregistreerd staat. Het krijgt als thuishaven Rotterdam.
Opgericht 135 jaar geleden in Rotterdam (in 1873), roept de naam Holland America Line bij veel Nederlanders nog steeds bijzondere herinneringen op. De een kan zich herinneren hoe het was om als kind van Rotterdam naar Amerika te gaan, de ander weet nog precies hoe de fitnessruimte eruit zag tijdens de trip terug van Canada naar Nederland.
Inmiddels is het bedrijf al ruim twintig jaar in Amerikaanse handen en onderdeel van Carnival, de grootste cruiserederij ter wereld. Maar Nederland is nog steeds terug te vinden in de schepen. Alle hedendaagse schepen van HAL zijn genoemd naar de vroegere stoomschepen van de Holland America Line, toen nog Amerika Lijn. Bron : IJmuider Courant.
Compleet overzicht vertrektijden voor watersport Iedere watersporter die wel eens op de Waddenzee, Noordzee of Zeeuwse wateren vaart weet het: hoog- en laagwaterstand is steeds weer opnieuw bepalend voor de ideale vertrektijd. Getijden wisselen en iedere getijdenhaven is kent een eigen vertrektijd waarbij u zoveel mogelijk gebruik wilt maken van de stroming in het water.
In vrijwel iedere jachthaven met getijdenwater vindt u wel een overzicht van de vertrektijden en u kunt het ook zelf uitrekenen. Maar als u thuis een vaarroute wilt bepalen dan is het wel eens een lastige rekensom. Uw stroomatlas ligt natuurlijk aan boord en de Wateralmanak hoort aan boord te zijn.
Alle ideale vertrektijden voor de watersport op een rij . Bron : WatersportAlmanak.nl
Waterstanden 2008 - Hoogwater en laagwater 2008 Nederland kent een aantal getijdenwateren. De Westerschelde, de Oosterschelde, de Waddenzee, de Eems en Dollard en natuurlijk de Noordzee. Het getij heeft niet alleen een stijging of daling van het water maar ook een horizontale stroming in het water. De waterstand bepaalt of u met uw diepgang, kunt varen. De stroming bepaalt de meest gunstige tijd om te vertrekken.
Getijdentabellen 2008 - Alle getijdentabellen Staan onderaan dit artikel Hoogte van de waterstand de twaalfde regel Via de twaalfde regel kunt u de waterdiepte berekenen. We gaan er vanuit dat er 6 uur gemiddeld ligt tussen HW en LW. 1. Het eerste uur verandert het verval met 1/12 dus 1/12 erbij of er van af 2. Het tweede uur verandert het verval met 2/12 dus 3/12 erbij of er van af 3. Het derde uur verandert het verval met 3/12 dus 6/12 er bij of er van af 4. Het vierde uur verandert het verval met 3/12 dus 9/12 er bij of er van af 5. Het vijfde uur verandert het verval met 2/12 dus 11/12 er bij of er van af 6. Het zesde uur verandert het verval met 1/12 dus 12/12 er bij of er van af
Het verval wordt dus door 12 gedeeld. Dit is een grove schatting maar hij voldoet.
Springtij en doodtij Nu is er ook nog springtij en doodtij. In het eerste geval komt het water op zijn hoogst of op zijn laagst. In het tweede geval zal het niet maximaal dalen of stijgen. Het verval is dan ook minder. U kunt dan ook berekenen wat de verschillen zijn tussen HWS (spring) en HWD(dood). Dit doen we met de een-zevende regel. Er zitten n.l. 7 dagen tussen HWS en HWD. Nu geeft dit kleine verschillen maar als het kritisch wordt kunnen ze belangrijk zijn.
De stroming - Het horizontale getij De getijbeweging zorgt voor een ebstroom of een vloedstroom. Op de meeste hydrografische kaarten kunt u gebruik maken van de stroomtabelen. In de HP 33 staan tegenwoordig de stroomatlassen. Ook kunt u gebruik maken van stroomschuifkaarten. Deze kaarten geven een globale indruk van de stroomrichting en stroomsterkte en zijn een handig hulpmiddel om te zien wanneer u kunt vertrekken of aankomt. Erg nauwkeurig zijn ze niet maar wel praktisch. Bron : WatersportAlmanak.nl
Advies Vertrektijden getijdenhavens Onderstaand vindt u een overzicht van alle jachthavens waar u rekening dient te houden met de getijstroming. Indien u deze vetrektijden volgt dan maakt u zoveel mogelijk gebruik van het getij. De tijden zijn bij benadering en gaan uit van de hoogwater- of laagwaterstand van de haven van waaruit u wilt vertrekken. Hoewel deze tabellen met de meest mogelijk zorg zijn samengesteld adviseren wij u om ter plekke de laatste ontwikkelingen op te vragen en een stroomatlas te gebruiken.
Getijdentabellen 2008 Van alle jachthavens is een plaatselijke getijtabel beschikbaar op de Watersport Almanak. Bron : WatersportAlmanak.nl
Van Middelharnis naar onze thuishaven Port Zélande .
Na ons verblijf in Middelharnis onze laatste tocht van Workum naar de thuishaven Port Zélande . Deze bestaat uit drie sluizen , de Volkeraksluizen , Krammersluizen en Grevelingensluis . En gaat over het vaarwater , Haringvliet , Volkerak , en het Grevelingenmeer . Deze tocht is ook al meer op mijn blog vermeld .
Het zijn prachtige vaarwaters en vervelen nooit er is altijd wel wat anders te beleven in de sluizen of op het water .
We vertrekken om 09,00h en komen aan in de thuishaven om 14,45h
Het Haringvliet ligt in Zuid-Holland tussen Voorne-Putten, de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Het Spui verbindt het Haringvliet met de Oude Maas. Het Haringvliet is geen hoofdvaarweg (voor vervoer van goederen), maar is wel zeer belangrijk voor de recreatievaart; in het bijzonder voor de zeilvaart.
Volkerak ligt tussen Noord-Brabant, Goeree-Overflakkee en St.Philipsland. Het is een zoetwatermeer met een vast waterpeil. Tot 1967 was het Krammer-Volkerak een getijdegebied dat in open verbinding stond met de Noordzee. Sinds de afsluiting vormt het Krammer-Volkerak een geheel met het Zoommeer.
Het Grevelingenmeer, ook wel de Grevelingen genoemd, is een voormalige zeearm van de Noordzee. Het meer ligt tussen de eilanden Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland, op de grens van Zuid-Holland en Zeeland. Het gebied is ongeveer 14.000 hectare groot.
Marina Port Zélande Één van Nederlands mooiste en modernste jachthavens. Vele watersportliefhebbers hebben de haven al ontdekt. Voor het 15e achtereenvolgende jaar bekroond met de blauwe vlag. De haven kent een diepgang van vijf meter en telt op dit moment 800 boxen met vingerpier(en), elektra en Tv-aansluiting. Op het haventerrein zelf zijn natuurlijk alle voorzieningen aanwezig die u van een jachthaven mag verwachten.
We hebben over deze tourtocht tien dagen gedaan , 33 draaiuren per motor en 405 Km afgelegd .
OP Zondag vertrekken we van Rotterdam naar Middelharnis , via vaarwaters de Nieuwe Maas , de Oude Maas , het Spui , Haringvliet , en het Haven Kanaal Middelharnis een tocht die we al vele malen bevaren hebben . (zie mijn archief)
We vertrekken iets na half negen wij vinden dit een gezellige tocht naar een niet te drukke plaats in het voorseizoen tijdens verlof en zomermaanden kan het wel zeer druk zijn en moeten er meerdere boten naast elkaar afmeren .
We zullen enkele dagen blijven liggen in deze gezellige haven .
Op onze tocht zien we het Grootste Jacht van op de Gouwe terug , het ligt er op een werf op het droge volgens de media voor verdere afwerking en proefvaarten mijn echtgenote Joke maakt er terug enkele fotos van .
Op een Zondag is er ook wel wat minder scheepvaart op onze vaartocht .
Bij onze aankomst aan de ingang van het havenkanaal laten we ons wel wat verassen , Er komt uit de richting van Middelharnis een Jacht en dat heeft voorrang , ondertussen vertrekt er ook een beroepsvaartuig met het meer dan nodige schroefwater dat daar afgemeerd lag . Door het vertragen en wachten hebben we geen of onvoldoende snelheid meer en worden bij onze poging tot binnen varen door de stuwing van het water naar de sluismuur gestuwd , Een poging met boegschroef lukt niet om bij te sturen Om een aanvaring met muur of staketsel te vermijden moet alles achteruit en de invaart opnieuw gebeuren wat door rustig te blijven dan ook lukt.
Zo bereiken we onze bestemming waar er aan de kade nog meer dan voldoende aanlegmogelijkheden zijn .
Van Gouda naar Jachthaven City Marina te Rotterdam
We hadden nog graag een dag langer in Gouda gebleven maar de Bruggen en sluis worden niet op zondag bediend . De jachthaven dienst heeft er al veel vragen over gekregen maar er is nog steeds niets veranderd . Daardoor vertrekken we op zaterdag om één uur richting Rotterdam , voor een kleine tocht .
We vertrekken met drie boten uit Gouda waarvan twee richting Rotterdam varen de bruggen en sluis van Gouda worden vlot bediend .
Bij aankomst aan de Julianasluis op de Gouwe staan de lichten nog op groen we denken wat een meeval we kunnen nog mee in de sluis , maar opeens slaan de lichten op rood en gaat de brug naar beneden . We dachten dat de sluiswachter ons gezien had maar blijkbaar niet ,door onze nalatigheid geen contact op te nemen met de sluiswachter of we nog meekonden of niet gaan we samen terug om aan te leggen aan de wachtsteiger . Door dit voorval moeten we meer dan een één uur en vijftien wachten voor een volgende bediening daar er aan de andere kant wel gevraagd wordt om te wachten op een zeilboot wat ook gebeurt .
Na de sluis hebben we geen oponthoud meer door bruggen of sluizen en varen rustig met toch vrij goed weer en weinig wind via de Hollandse IJssel en Nieuwe Maas naar de City Marina Rotterdam een moderne jachthaven gelegen langs de Nieuwe Maas in de Entrepot / Binnenhaven . Deze haven hebben we al meermaals bezocht en beperken ons tot een verblijf in de buurt van de Jachthaven .
Daar zien we nog een bekende Atlantic schipper die met drie andere vrienden op weg is naar Antwerpen deze zijn één dag vroeger uit Workum vertrokken maar via een andere vaarroute naar Rotterdam gekomen.
Na het passeren van het transport varen we verder naar de sluis waar er al twee boten voor de brug liggen te dobberen . Eens door de brug staat de sluis al open . Met nog twee bruggen voor de boeg bereiken we de ligplaatsen in Gouda .
Wie Gouda zegt, denkt niet alleen snel aan kaas, pijpen, stroopwafels en aardewerk maar ook aan gebrandschilderde ramen. Een sprookjesachtig stadhuis en sfeervolle grachten. Gouda is een gezellige Oudhollandse stad met een nog vrijwel geheel intact stadscentrum.
De bekende Goudse kaas die nog steeds verhandeld wordt op de donderdagse kaasmarkt, in de zomermaanden .
In Alphen a/d Rijn gaan we bakboord van de Oude Rijn naar de Gouwe . Waar er een groot transport voor ons vaart .
ALPHEN/GOUDA - Het grootste jacht dat ooit is gebouwd in Kaag, gaat vrijdag over de Gouwe via Alphen en Gouda naar Rotterdam. Het motorjacht heeft een hoogte boven de waterspiegel van twintig meter.
Het wordt millimeterwerk, geeft P. van Mil van de jacht- en scheepswerf Van Lent in Kaag. De hefbruggen in Alphen, Boskoop en Waddinxveen moeten in de hoogste stand. Hij verwacht de meeste problemen nog in het aquaduct over de A4. Daar worden werkzaamheden uitgevoerd, die beperkingen opleveren bij het passeren. Voor wie het motorjacht is bestemd, maakt de werf niet bekend. Ook andere details over de miljoenenopdracht worden als vertrouwelijk behandeld. Het 68 meter lange en 12 meter brede motorjacht vertrek om zes uur vrijdagochtend in Kaag en is naar verwachting rond het middaguur in Alphen. Later in de middag komt het schip in Gouda aan. Daar moeten de twee spoorbruggen worden gepasseerd en de Julianasluis. Vandaar gaat het naar Rotterdam. Van daaruit worden later proefvaarten gemaakt, waarna het jacht wordt overgedragen aan de eigenaar.
We bevaren vandaag de volgende vaarwaters , we vertrekken van het Binnen Spaarne naar het zuider buiten spaarne , de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder , de Oude Wetering , het Braassemermeer , Heimans Wetering , de Oude Rijn , Nieuwe Gouwe en onze enige sluis voor het Centrum van Gouda de Ir. De Cock Van Leeuwensluis
Om negen uur nemen we kontact op met de havendienst die de brugbediening regelt , Van zodra de beroepsvaart de brug passeert kunnen we aansluiten samen met twee zeilboten . De brugbediening gaat vlot door de brugbedieners die zich verplaatsen per fiets en brommer naar de te bedienen brug . Bij de schouwbroekerbrug kan de beroepsvaart er onder door , samen met de zeilboten lukt ons dat niet wij moeten iets langer wachten op de bediening .
Daardoor is de beroepsvaart bij de Cruquiusbrug aangekomen en krijgt vlot zijn bediening .
Bij onze aankomst aan deze brug vragen wij ook een bediening maar moeten wachten daar de brug pas geopend is geweest . Dit scenario herhaalt zich nog viermaal tot aan de Lisserbrug , de volgende bruggen zijn hoog genoeg voor doorvaart zonder bediening . Vanaf de Cruquiusbrug tot en met de Lisserbrug hebben we veel tijd aan wachten verloren wat me nog niet zoveel is overkomen in Nederland . We zien de beroepsvaart nog aanmeren en wij zetten onze tocht verder richting Gouda .
We zetten onze tocht verder van Muiden naar Haarlem
Op Donderdag zetten we onze tocht verder naar Haarlem.
Het is vrij mistig en we wachten nog even voor te vertrekken , we nemen kontact op met de Centrale Meldpost en vragen naar de zichtbaarheid op het IJmeer . De zichtbaarheid is ongeveer 2 km en we besluiten te vertrekken.
We varen de havengeul uit en zetten koers naar de Rode boei P14 , we passeren het Eiland Pampus , daarna de IJ-Toren en varen zo naar de Oranjesluizen die voor ons al openstaan , met weinig oponthoud varen we naar het afgesloten IJ en verder via het Noordzeekanaal .
Het Noordzeekanaal is de hoofdvaarroute van de Noordzee bij IJmuiden naar het IJ bij Amsterdam. Jaarlijks passeren meer dan 100.000 schepen het kanaal. Het kanaal is ontstaan door inpoldering van het IJ, waarbij over een lengte van 17 kilometer dijken zijn aangelegd. Het Noordzeekanaal en het IJ hebben tien zijkanalen: A t/m K. Deze verbinden rivieren en kanalen die op het IJ of Wijkermeer uitkomen.
Op deze tocht met meer scheepvaart is het wel opletten voor de veerponten en beroepsvaart, Marifoon op het juiste kanaal en luisteren . We komen vrij veel zeevaart tegen , als ook een toertocht van de KNMC die van Haarlem naar Amersfoort vaart voor het openingsfeest . Er zijn ook terug baggerwerken aan de gang op het kanaal . Een stuk voorbij de werkzaamheden hebben we aan bakboord zijde het Zijkanaal C dat we in varen naar onze volgende sluis de Grote Sluis Spaardam We vernemen via de Marifoon dat de brug zodra zal draaien en na verlaten van de beroepsvaart kunnen invaren .
Bij bediening van deze sluis moet er 3.50 worden afgerekend bij de sluiswachter .
Ik leg de boot vast met voldoende touw en tijdens het schutten verlaat ik even de boot om te gaan afrekenen . Mijn echtgenote kijkt verbaast dat ik haar even alleen achterlaat met de vraag wat is er aan de hand wat doet hij nu , ik zal alleen de boot maar verlaten als ik zeker ben dat alles veilig is en niets kan gebeuren .
We varen via het vaarwater Noorder Buiten Spaarne naar onze éérste brug van Haarlem de Waarderbrug de bediening verloopt vlot , er wordt ons medegedeeld dat we aan het Havenkantoor moeten aanleggen om onze doorvaart te betalen , maar dat wisten we al van onze vorige bezoeken aan deze plaats .( te bekijken in mijn archief )
We betalen voor doorvaart en één overnachting 10 .
Voor we losgooien vragen we een brugbediening voor de Prinsenbrug en de Spoorbruggen.De prinsenbrug word bediend en de spoorbrug moeten we een 10 tal minuten wachten voor de opening . Daarna hebben we nog een brug de Catharijnebrug voor we de aanlegsteigers van Haarlem Centrum bereiken , er ligt op dat moment nog geen boot aan de aanlegsteigers tegen de avond zijn we nog maar met drie .
Haarlem biedt vele bezienswaardigheden op loopafstand met beroemde hofjes en musea een eeuwenoud stadhuis en vele monumentale gebouwen , statige woningen van de welvarende Haarlemse kooplieden uit de 17° eeuw een Historische stad met gezellige restaurants en càfes. En niet te vergeten de markt die elke maandag en zaterdag wordt gehouden op de Fraaie Grote Markt en de knusse Botermarkt .
Op woesdag varen we naar Muiden , het weer is goed en gaan verder via de randmeren Wolderwijd, Nuldernauw, dan onze enige sluis voor vandaag de Nijkerkersluis Waar we samen met nog twee KNMC leden de sluis invaren we passeren vandaag meerdere KNMC leden die op weg zijn naar Amersvoort voor het openingsfeest. Wij varen verder via het Nijkerkernauw , Eemmeer , Gooimeer en het IJmeer geen brug bediening deze waren voor ons hoog genoeg.
Het IJmeer ligt tussen Amsterdam en Almere. In het Noorden grenst het aan het Markermeer. Het IJ is een rivier in Noord-Holland. Het IJ (of Binnen-IJ) scheidt de Amsterdamse binnenstad van Amsterdam-Noord en was oorspronkelijk een baai van de Zuiderzee. Het Noordzeekanaal verbindt het IJmeer met de haven inIJmuiden. Het Buiten-IJ ligt aan de oostzijde van de Oranjesluizen en grenst aan het IJmeer en Markermeer.
Op het IJmeer varen we tot de rode boei IJ 14 , dan gaan we bakboord naar de 1200m lange bebakende havengeul naar onze bestemming Jachthaven Stichting Muiden . Op deze plaats komen we ieder jaar zeker tweemaal . In het voorjaar als we naar onze thuishaven varen , en op het einde van het vaarseizoen op weg naar de winterstalling .
Zie archief op mijn blog .
Het haven- en vestingstadje Muiden is bij veel toeristen erg in trek. Het is er gezellig toeven. Muiderslot, Pampus en de vele watersportmogelijkheden zorgen zeker s zomers voor een drukte van belang. De ligging van Muiden aan de rand van het IJmeer en de Vecht, die voor de verbinding naar Utrecht en verschillende plassengebieden zorgt, is natuurlijk bijzonder en zorgt voor leven in de brouwerij.
Dinsdag vertrekken we van Urk naar Harderwijk , het is niet zo een lange trip en doen het rustig aan. Er is maar één sluis de Roggebotsluis , de bruggen zijn voldoende hoog en moeten niet worden bediend . Op het ketelmeer zijn er baggerwerken aan de gang en de bebakening is verlegd om de werken niet te hinderen .
Het Ketelmeer is een randmeer dat ontstaan is in 1956 bij de inpoldering van Oost-Flevoland. Samen met het Vossemeer en het Zwarte Meer maakt het deel uit van de Randmeren Noord. Deze meren worden gebruikt door de scheepvaart en als recreatie- en natuurgebied. De randmeren zijn belangrijk voor de waterhuishouding. Ze zijn een waterbuffer en zorgen ervoor dat het waterpeil van het oude land niet zakt en het land niet verdroogt.
Op onze vaartocht zijn er nog meerdere werken aan de gang op het Drontermeer en Veluwemeer . Het Drontermeer is een langgerekt, smal en ondiep randmeer dat ook is ontstaan bij de inpoldering van Oost-Flevoland in 1956. Het meer loopt van Kampen tot Elburg. In het noorden loopt het over in het Ketelmeer en in het Zuiden in het Veluwemeer.
In Harderwijk varen we naar de aanlegsteigers voor de brug van de Vissershaven. Havenmeester A.v.d .Brink geeft ons een plaats aan de kopsteiger . De havenmeester is te vinden op het havenkantoor onder het Stadhuis: 's morgens: 7.30 - 12.00 uur 's middags: 13.30 -17.00 uur In de Vissershaven kunnen ongeveer 130 passanten afmeren. Vanuit de haven kunt u Harderwijk met zijn historische binnenstad goed te voet ontdekken. Harderwijk is een mooi stadje dat aan het water en op de Veluwe gelegen is. Op cultureel en recreatief gebied is er verbazingwekkend veel te doen. Er is ook een Dolfinarium met zijn zeedieren, speeltuin en strand. Harderwijk is ook bekend om zijn gerookte paling er is een rokerij op wandelafstand van onze ligplaats waar men deze kan aankopen . Foto's van Joke .
Op maandag is er nog steeds veel wind en besluiten een dag langer in Urk te blijven .
We maken een wandeling rond de haven , In de havens van Urk kunnen ± 200 passanten langs de kade en naast elkaar afmeren. Daarnaast zijn in de Oosthaven tijdens het seizoen ± 20 boxen beschikbaar. Bij alle havens is water en stroom aanwezig. Verder zijn er drie toiletgebouwen met douchegelegenheid in de havens. Deze zijn gratis.
De havenmeesters zijn te vinden in het havenkantoor: Burgemeester Schipperkade 4, 8321 EH Urk (boven de IJsselmeerafslag). Openingstijden: 08.00 uur - 12.00 uur en 14.00 uur - 20.00 uur. Telefoon: 0527 - 68 9970 Fax: 0527 - 68 3202 Marifoonkanaal: 12
Op Urk houdt een groot aantal bedrijven zich bezig met de vangst, verwerking en verkoop van vis.
Door de ligging is Urk bij uitstek geschikt voor nautische bedrijven. Bedrijven in de scheeps- en jachtenbouw.
Er zijn meerdere bedrijven rond de Haven gevestigd .
Van klein ambachtelijk tot groot met ,de gespecialiseerde refit van luxe jachten bij Scheepswerf Balk al ruim tweehonderd jaar een begrip in Nederland. Het bedrijf is gespecialiseerd in onderhoud van jachten, patrouillevaartuigen en klassieke schepen.
De No Limit IV heeft de winter doorgebracht in de loodsen van Henk Jan Watersport , de werf van Atlantic Motoryachts , waar het onderhoud voor een nieuw vaarseizoen is uitgevoerd en na een proefvaart klaar was voor vertrek naar onze thuishaven Port Zélande in Zeeland.
Op 20 April zijn we terug vertrokken vanuit Workum om via enkele favoriete plaatsen onze bestemming te bereiken .
Voor onze eerste bestemming waren er meerdere mogelijkheden , maar door de harde wind zijn we in Urk de jachthaven binnengevaren . We zijn vertrokken met voorspellingen windkracht vier tot vijf op het IJsselmeer , maar na een goed uur varen werden de windwaarschuwingen zes en op het Markermeer mogelijkheid tot zeven . Er was al niet veel plezier aan met deze korte en stampende golven en besloten in Lemmer binnen te varen , doordat de wind uit het Noord Oosten kwam werd onze golfslag kleiner naarmate we de kust naderden en besloten we door te varen tot in Urk .
Het IJsselmeer is het grootste zoetwatermeer van Nederland. Het wordt begrensd door grofweg: de Afsluitdijk, de Friese kust van Makkum tot Lemmer, de westelijke en noordwestelijke dijk van de Noordoostpolder, de dijk Lelystad-Enkhuizen en de Noord-Hollandse kust van Enkhuizen tot Den Oever.
Fotos genomen door Joke
Jachthaven Workum met ongeveer in het midden De No Limit IV Vaarwater het Zool naar het IJsselmeer Drie fotos van Jachthaven in Urk .
Vier dagen feest in Rotterdam Vanwege de doop van de ms. Eurodam
Vier dagen feest in Rotterdam
Rotterdam - Vanwege de doop van de ms. Eurodam viert Holland America Line vier dagen feest in de Rotterdamse haven met als hoogtepunt de doop van het nieuwe schip door koningin Beatrix op 1 juli.
Zondag 29 juni arriveert Ms Eurodam in Rotterdam. Het nieuwe passagiersschip van de Holland America Line wordt om 8.50 uur bij Hoek van Holland verwacht. Dat betekent dat het rond 9.15 uur Maassluis, 9.35 uur Vlaardingen, 9.55 uur Schiedam passeert. Rond 10.10 uur gaat het schip zwaaien (omdraaien) in de Waalhaven. Om 11 uur wordt de Eurodam aan de kade van de cruiseterminal verwacht.
Schipper springt overboord en zoekt hulp. De schipper van de WR 89 kwam woensdagmiddag 14 mei zonder gasolie te zitten waardoor zijn kotter tot op de stenen van de Oostkade Den Oever verdaagde. De schipper sprong overboord en zocht hulp. De KNRM reddingboot Johanna Margareta bracht de kotter in veiligheid.
Het was een routine manoeuvre. Na het garnalenvissen draaide de WR 89 op aan de noordzijde van de Oostkade. Meestal de plek waar de netten nog eens goed gespoeld worden. Terwijl de schipper al zijn aandacht bij het schoonmaken had, viel hem plotseling iets op: stilte. De motor stopte. Reden: vergeten om bijtijds gasolie te laden.
Met alle tuigen in de lucht als windvangers, hydrauliek op stop en een aanhoudend oostenwindje stevende de WR 89 onverbiddelijk op de basaltstenen af van de Oostkade. De laatste meter werd geremd door de prut en daar lag de WR 89 hulpeloos. De schipper nam een kloek besluit en sprong overboord op de stenen en begon aan een lange wandeling over de dam naar de Coöperatie (CIV). Hij wist namelijk dat daar een opstapper van het KNRM-station Den Oever werkte.
Even rondbellen binnen de KNRM-groep leverde al snel een bemanning op. Intussen was de schipper dezelfde weg teruggegaan en van de dam weer aan boord geklauterd. Met de 600 pk van de Johanna Margareta werd de WR 89 weer op het rechte spoor gezet en meteen maar bij de bunkerboot in de Noorderhaven afgeleverd. Er werden geen beschadigingen aan het onderwaterschip geconstateerd. Het was allemaal goed afkomme constateerde de schipper dankbaar en stak een sigaar op.
Watersport branche niet tevreden over verkoop gebruikte schepen
Watersport branche niet tevreden over verkoop gebruikte schepen
Bron: Watersport Almanak | 15 05 08
Watersport branche niet tevreden over handel
Ook de watersport branche ontkomt niet aan een kleine rem op de economie. Nieuwe schepen worden nog steeds goed verkocht, maar de handel in gebruikte schepen stagneert duidelijk. Het aanbod van gebruikte schepen is enorm, maar de doorloopsnelheid is niet erg snel. Veel verkoophavens liggen vol met gebruikte schepen en kopers laten langer dan gewoonlijk op zich wachten. WatersportAlmanak sprak met enkele handelaren in gebruikte schepen.
Schepenkring Makelaars Bouke Thijseling van Schepenkring uit Lelystad is gematigd positief over de vooruitzichten van zijn bedrijf: in de eerste maanden van dit jaar waren we niet erg vrolijk over de doorloop van gebruikte schepen. Op zich niet zo verwonderlijk als je het slechte weer in ogenschouw neemt. Met Pasen lag er nog sneeuw, dat is niet echt aantrekkelijk weer om naar een andere boot te gaan kijken. Gelukkig werkt het weer de laatste tijd een beetje mee, het begint weer te kriebelen bij mensen. Ik heb ook mijn twijfels over de economie, iedereen doet een beetje juichend, maar volgens mij wordt het er niet beter op.
Grote aantallen Bavaria tegen scherpe prijzen hebben die invloed? Zoals bekend mag zijn lijden de merken Bavaria, Beneteau en andere prijsvechters niet onder de traag reagerende kopers. In tegendeel, merken als Bavaria maken het voor veel mensen bereikbaar om veel boot te kopen voor minder geld. In verkoophavens zien we dan ook veel, heel veel Bavaria liggen voor (te) hoge prijzen. Voor het bedrag waarvoor je een gebruikte Bavaria kunt aanschaffen zijn ze ook nieuw te koop.
Volgens Thijseling heeft dit geen invloed op de markt, althans niet in de zin dat het grote aanbod van prijsvechters de markt stuk maakt. Thijseling: Bavarias die je voor een ogenschijnlijk hoge prijs ziet liggen hebben vaak veel extras aan boord ingebouwd en de eigenaars willen daar graag een deel van terugzien. Een nieuwe Bavaria is wel scherp geprijsd in basis, maar tel daar gerust een leuk percentage bij op voor de accessoires. Dat vergeet men vaak, watersporters zien alleen de basisprijs in de advertentie en niet de bijkomende kosten.
Groot aanbod gebruikte schepen Schepenkring richt zich tot het middensegment. Boten van meer dan 15 meter worden zelden in verkoop genomen. Volgens Thijseling is het aanbod wel groter dan normaal om deze tijd: Ook de gemiddelde verkooptijd is wat langer geworden. 4 maanden is mooi, maar een verkooptijd van 1-2 jaar is zeker geen uitzondering. We hebben op dit moment een 80 tal schepen in de verkoop, hier in Lelystad en we zien dat verkopers natuurlijk de hoofdprijs willen en koers een bodemprijs willen betalen, dat maakt het wel eens lastig.
Courtage van 8 % is gebruikelijk Verkopers hikken ook wel eens tegen de courtage aan van 8%, maar feitelijk is dat een vriendelijk bedrag. Schepen worden door ons toonbaar gemaakt en in schone staat neergelegd. We adverteren veel om klanten aan te trekken en de ligplaatsen zijn ook niet gratis voor ons natuurlijk. We hanteren inmiddels wel een minimum provisie, maar het komt ons niet aanwaaien.
Vaarbewijs straks ook verplicht voor kleine watersport? De KLPD wil wellicht het vaarbewijs verplicht gaan stellen voor iedereen in de watersport. Tot nu toe is dat alleen verplicht voor boten langer dan 15 meter of die sneller kunnen varen dan 20 kilometer per uur. Als het aan de waterpolitie ligt dan gaat dit veranderen. Volgens de KLPD hebben veel watersporters opvallend weinig kennis van de regels op het water, omdat men daar nooit iets voor heeft hoeven doen. Met een goede opleiding zoals het vaarbewijs zouden veel ongelukken en gevaarlijke situaties verdwijnen.
Grens verlagen voor kleinere schepen Woordvoerder van de KLPD, Ed Kraszewski vertelt in een artikel in het AD dat de KLPD de grens wil verlagen voor kleinere schepen: ,,We hebben het vooral over zeiljachten en kruisers, de categorieën die de meeste overlast veroorzaken''. De laatste tijd gebeuren meer ongelukken op het water, met name op die plaatsen waar de watersport en de beroepsvaart elkaar tegenkomen.
Strengere controle watersport De KLPD heeft tevens aangekondigd strenger te gaan controleren op het stuurboordwal aanhouden en op het gebruik van alcohol op het water. Volgens de KLPD hebben watersporters te weinig aandacht voor de gevaren en letten zij te weinig op. Als dan plotseling grote schepen van de beroepsvaart opduiken raakt men snel in paniek, waardoor ongelukken ontstaan.
Watersportverbond afwijzend tegen veranderingen Volgens Edmee van der Hoeven van het Watersportverbond blijkt uit onderzoek dat het verlagen van de lengtegrens voor een vaarbewijs niet direct de veiligheid ten goede komt.
Als warme en koude lucht op elkaar botsen dan ontstaat er een front. Bij een koufront hoort lage bewolking met veel wind alsook regenbuien of onweer. Bij een warmtefront zien we meer hoge bewolking met motregen en mist of nevel.
Windrichting: Noord tot Noordoost
Luchtsoort: Continentaal arctische lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Scandinavië en de Oostzee
Weerbeeld: Koud en guur weer , soms met sneeuw of hagelbuien komt in de zomer zelden of niet voor
Windrichting: Oost tot Noordoost Luchtsoort: Continentaal polaire lucht Brongebied: Komt van het landgebied Midden Europa en Rusland Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Oost tot Zuidoost Luchtsoort: Continentaal gematigde lucht
Brongebied: Komt van het landgebied Zuidoost Europa (Balkan)
Weerbeeld: Droog en mooi weer vrijwel geen bewolking in de winters lage en de zomers hoge temperaturen
Windrichting: Zuid tot Zuidoost.
Luchtsoort: Continentaal tropische lucht.
Brongebied: Subtropisch Noord Afrika en Middellandse Zee.
Weerbeeld: Hete en droge alsook een stabiele lucht geven weinig bewolking en zelden regen.
Windrichting: Zuid tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem tropische lucht.
Brongebied: Het subtropisch zeegebied bij de Azoren.
Weerbeeld: Warme en vochtige lucht, vaak regenluchten vooral in het najaar veel mist en regen.
Windrichting: West tot Zuidwest.
Luchtsoort: Maritiem gematigde lucht.
Brongebied: Het zuidwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met egale lage bewolkingmet regen en afgewisseld met droge perioden .
Windrichting: West tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem polaire lucht.
Brongebied: Het noordwestelijk deel van de Atlantische oceaan.
Weerbeeld: Veranderlijk weer met lage bewolkingbuien of regen afgewisseld met droge perioden.
Windrichting: Noord tot Noordwest.
Luchtsoort: Maritiem arctische lucht.
Brongebied: Het zeegebied bij de noordpool (Arctica).
Weerbeeld: Koud en wisselvallig weer met stapelwolkenmeestal regenbuien, afgewisseld met zon.
Spoorbrug in Koningshaven Rotterdam met boven de Radar