De omgeving van Sahagún werd onze eerste stopplaats op de terugweg. Villanueva de la Condesa is de schilderachtige naam van een klein dorpje met 50 inwoners. Daar ontmoeten we Jesús de la Fuente in zijn Casa Rincón de Doña Inès... Rustgevende omgeving, een echte aanrader om te herbronnen...
Het ene Compostela is het andere niet. Vorig jaar door het slechte weer geen kat te zien op het plein vóór de kathedraal. Dit jaar een plein badend in de zon en meer pelgrims. Het was inderdaad een ander beeld dan vorig jaar. Pelgrims die elkaar in de armen vallen, pelgrims die hun tranen van geluk de vrije loop geven, pelgrims die allen op de foto willen. Wat me nu ook opviel was dat er veel blauw aanwezig was op het plein. Zal wel iets te maken hebben met de komende viering op 25 juli. Dan wordt de zuiderpoort geopend ter gelegenheid van het Heilig jaar...
De stad heet officieel kortweg Santiago, maar er zijn nog veel meer steden die zo heten. Compostela is een bijnaam, die vooral wordt gebruikt als men de stad als bedevaartsoord beschouwt. De gecombineerde naam 'Santiago de Compostela' kan dan ook worden vertaald als: 'Santiago, bijgenaamd Compostela'. Meestal wordt gezegd dat de bijnaam komt van Campus Stellae (Sterrenveld), vanwege de ster die, volgens de overlevering, het gebeente van Jakobus op deze plaats heeft aangewezen. Een andere verklaring is dat de naam naar een 'begraafplaats' verwijst (denk aan ons woord 'compost'). De naam van het nabijgelegen dorp Lavacolla, waar ook het vliegveld ligt, kan worden uitgelegd als: zich wassen. Hier wasten de pelgrims zich in de rivier, voordat ze de heilige stad binnengingen.
En... dit jaar hebben we de Botafumeiro in 'zwier' gezien...
De Botafumeiro is het grootste wierookvat ter wereld en wordt gebruikt aan het einde van de pelgrimsmis in de kathedraal van Santiago de Compostela. Het vat is 1,60 meter hoog en gevuld met veertig kilogram houtskool en wierrook en hangt aan een lang touw. Na de communie wordt de wierook aangestoken en het vat door een zevental kerkdienaren in beweging gebracht. Daarbij slingert de botafumeiro op nogal spectaculaire wijze van links naar rechts door de ruime dwarsbeuk. Hij bereikt daarmee een hoogte van twintig meter, nauwelijks één meter lager dan het gewelf, en één slingerboog bedraagt vijfenzestig meter.
In feite dient de botafumeiro alleen om de lucht in de kathedraal te zuiveren, maar in de praktijk geldt het wierookvat als een belangrijke toeristische attractie. Het is voor bezoekers altijd een verrassing of ze op het juiste moment komen om de botafumeiro in bedrijf te zien, want het tijdstip wordt niet bekendgemaakt. In de souvenirwinkeltjes van Santiago zijn kleine wierookvaatjes te koop.
Na het stadsbezoek aan León gaat het richting Astorga. Aan de Palacio de Gaudi nemen we tijd om het kunstwerk van de meester-architect te bekijken en een praatje te doen met een pelgrim uit Groningen.
Vanaf Astorga volgen we 'de Camino' naar de Cruz de Ferro. Ook dit jaar worden er steentjes afgelegd. We zoeken ook naar 'onze' steentjes van vorig jaar echter zonder resultaat. Er liggen daar zoveel stenen meer...Lewiske en haar moeder zijn wel onder de indruk van 'de hoop' stenen die door pelgrims worden achter gelaten. Ook van de beklimming die ik vorig jaar per fiets ondernam worden ze even stil. De afdaling werd dit jaar in volle zon gedaan, prachtige vergezichten krijgen we te zien. Heel wat anders dan vorig jaar toen we afdaalden in volle regen en mist...
Onderweg wordt er gestopt aan het huis van de mevrouw van wie ik vorig jaar een krant kreeg om onder de kleding te steken ter bescherming tegen de wind en regen... Aan de hand van mijn fotoalbum kon ik me verstaanbaar maken dat dit mijn tweede doortocht was...
Na de klim over de Col de Ibañeta, in regen en mist, rijden we door naar Pamplona. Hier geen stop wegens vele werkzaamheden in en rond de stad. Via de A12 bereiken we Irache waar net bij onze aankomst enkele pelgrims wijn uit de fontein tappen... Verder naar Burgos, een bezoek aan de mooie Santa Mariakathedraal is hier een must...
Burgos is een stad in de Spaanse autonome regio Castilië en León. Het is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Burgos.
De stad ligt op een hoogte van 860 m en aan de rivier de Arlanzon. Acht bruggen verbinden de stad. Het is een regionaal handels- en verkeerscentrum. Rond het jaar 1000 wordt Burgos gesticht en wordt later de hoofdstad van Castilië. In 1200 wordt de eerste brug over de Arlazon gelegd ten behoeve van de pelgrims naar Santiago de Compostela. Kort daarop wordt er begonnen met de bouw van de kathedraal. Het monopolie voor de wolexport verwerft de stad in 1494. In 1495 ontvangen de koningen Ferdinand en Isabella Colombus in de Casa del Cordon na zijn tweede ontdekkingsreis. In 1808 lopen napoleontische troepen Burgos onder de voet. Vijf jaar later veroveren de Britten onder Wellington de stad. In 1936 vestigt Franco zijn voorlopige regering in Burgos.
Na het bezoek aan Burgos gaat het via de A12 naar León. Net buiten de stad hebben we 'Hotel Santiago' geboekt. Een bezoek aan de stad hoort ook bij de 'Camino'...
De stad León is de hoofdstad van de Provincie León in de autonome gemeenschap van Castilië en León, in het noordwesten van Spanje. León ligt op 841 meter hoogte op de Spaanse hoogvlakte en is met 136.414 inwoners de grootste stad van de provincie, die ongeveer een half miljoen inwoners telt. Stad en ommelanden samen hebben zo'n 200.000 inwoners. León is bekend om zijn gotische kathedraal en andere monumentale gebouwen, waaronder de romaanse kerk van San Isodoro, het Botines huis (van de architect Gaudi); en het platereske San Marcos. León is ook bekend om zijn traditionele "fiestas", zoals Pasen. De Leonese processies zijn officieel uitgeroepen tot Internationale Bezienswaardigheid, en heel wat mensen uit binnen- en buitenland bezoeken León met Pasen om die te bewonderen.
Een pelgrimplaats... Saint Jean-Pied-de-Port was onze volgende stopplaats op weg naar Compostela. Hier ontmoetten we de eerste pelgrims. Het weer was net hetzelfde als één jaar geleden, regen, wind en mist...
Saint-Jean-Pied-de-Port (Baskisch:Donibane Garazi) is een gemeente in het Franse departement Pyrénées-Atlantiques (regio Aquitanië) en telt 1700 inwoners. De plaats maakt deel uit van het arrondissement Bayonne.
Er kruisen in deze plaats twee populaire langeafstandswandelroutes. De GR10 loopt van de Atlantische Oceaan tot de Middelandse zee en de Europese wandelroute E3 loopt van Nesebǎr aan de Zwarte zee naar Santiago de Compostela. Deze route is vooral bekend als pelgrimsroute, vanuit Saint-Jean is de volgende etappeplaats Roncesvalles in de Spaanse Pyreneën.
Tours is een stad in Midden-Frankrijk, gelegen aan de rivier de Loire. Vroeger was Tours de hoofdstad van de voormalige provincie Touraine, thans is zij de hoofdplaats van het departement Indre-et-Loire. De stad telt iets meer dan 137.000 inwoners (2006) die Tourangeaux worden genoemd.
De Cathédrale St. Gatien werd gebouwd van de 13e tot de 16de eeuw. Het koor is vroeg-gotisch, het schip hoog-gotisch, en de voorgevel is gebouwd in de flamboyant-gotische stijl. De twee torens begon men in romaanse stijl, vervolgde men in gotische stijl, en bekroonde men in renaissance-stijl. Desondanks is de St. Gatien bijzonder harmonieus. De St. Gatien is beroemd om zijn ramen; ze dateren uit de 13e (koor), 14e (roosvenster) en 15e eeuw (schip). Het Musée du Campagnonnage toont meesterwerken, die men moest maken om als handwerksman aan de kathedralen te mogen gaan werken.
Place to be... centraal gelegen tussen León, Valladolid en Palencia ligt verscholen in de natuur en tussen de heuvels het dorpje 'Villanueva de la Condesa'. Daar aan de 'Calle de Iglesia' vindt u een authentieke 'Posada Castellana'...
Een familiehotel onder leiding van Jesús de la Fuente. Comfort voor een betaalbare (lage) prijs. Meer informatie vindt door op de foto te klikken...
* En un lugar situado entre León, Valladolid y Palencia, en plena naturaleza y entre las colinas del pueblo "Villanueva de la Condesa". En la calle de la Iglesia se encuentra una auténtica "Posada Castellana". Se trata de un hotel familiar dirigido por Jesús de la Fuente. Es confortable por un precio asequible. Puede encontrar más información haciendo click en la imagen."
Stats generated by FindStatGen3 V3.8.03 by rutson and lignumaqua, running on GSAK v7.7.1.34 Theme from pisg by Morten Brix Pedersen Statistics generated in 20 seconds. This work is licensed under a Creative Commons License .
Het oude gemeentehuis van Lille werd opgetrokken in 1902 in neotraditionele Vlaamse stijl. De inhuldiging vond plaats op 24 mei 1903. Ontwerper van het gebouw is Jozef Taeymans. Typisch aan het gebouw zijn de neotraditionele elementen zoals trapgevels, kruiskozijnen, muurbanden van gele baksteen, sierankers en de torenvormige ingang onder tentdak. Een neogotisch getinte schoorsteen domineert de voormalige raadzaal.
Na de fusie in 1977 nam de politie er haar intrek tot 2003.
In 2004 krijgt het gebouw zijn huidige bestemming. Hier worden nu de archieven van heemkring Norbert de Vrijter in ondergebracht.
Voor het gebouw staat een vrijheidsboom. Een linde die geplant is in 1830 ter ere van de Belgische onafhankelijkheid.
Drie maanden na de operatie. Hoe is het nu gesteld met Pedro's knie? De hardnekkigheid waarmee de ontsteking op Pedro's knie zich vastzet is van dien aard dat Pedro niet veel aan fietsen toekomt. Enkele weken geleden vlotte het goed tot zeer goed. Maar... misschien heeft Pedro in zijn ijver om vlug zijn vorig fietsritme te halen de ontsteking aangemoedigd. Verdict: 14 dagen op non-actief en het randonneurke aan de kant. Ontstekingsremmers kan en mag Pedro niet nemen omwille van allergie dat zich voordoet in de vorm van vochtophoping. Nu komt dit nog niet zo ongelegen want woensdag vertrekt Pedro voor een 12-daagse autotrip richting Santiago de Compostela. Pedro achterna in...wat vorig jaar zijn fietstoer was op de Camino...
Toerisme Oost-Vlaanderen lanceert de Denderende Stedentocht, een gloednieuwe thematische fietstocht langs de Dender en haar bruisende steden vol feesten en folklore.
De thematocht maakt gebruik van de knooppuntenbewegwijzering van het fietsnetwerk Scheldeland. Je volgt gewoon de groen-witte bewegwijzering naar de knooppuntnummers, zoals aangegeven in de wegbeschrijving van deze brochure. met de fietskaart Scheldeland bij de hand kan je het traject zelf aanpassen als je dat wil.
Vorig jaar zelfde tijdstip waren we per fiets op weg naar Santiago de Compostela. Om 08.25 uur namen we de start voor wat onze laatste etappe was. Het weer was ronduit slecht, bewolkt en fris, 8°C met veel wind en later op de dag werd het nog frisser en natter. Op de middag waren we toen al door en door nat en waren we blij om in Arzúa een warme pelgrimsmaaltijd te vinden... De eucalyptusbossen van Touro brachten geen soelaas. Regen, wind en koude dat was ons deel van de natuur tijdens de laatste rit. Ik twijfelde echt dat zo'n weer wel degelijk bij 'de Camino' hoort. In de late namiddag komen we dan aan bij de kathedraal. Weinig volk was er toen op dat grote plein. De kathedraal, oud en verwaarloosd gaf aan dit alles nog een somberder blik. Maar, we hadden het gehaald. Innerlijk blij en gelukkig en ja ook trots dat we deze pelgrimstocht hadden volbracht...2498 kilometer! Nu nog denk ik dagelijks terug aan de tijd van toen. Alle dagen lees ik mijn dagboek en herbeleef vele momenten opnieuw. Vandaag bereiden we ons voor om volgende week woensdag de reis aan te vatten per auto. Noem het maar 'Pedro achterna op weg naar Santiago'...
Het is HOT-NEWS... een motortje op je fiets. Fraude in het wielerpeloton? Het kan, maar daarom is het nog niet... In ieder geval ziet het er heel simpel uit om dit te monteren. Misschien bij een volgende trip naar Compostela ook maar aanschaffen... ...De 'Gruber Assist' een toffe helper waarmee je al snel 200 watt meer kunt produceren en bovendien onzichtbaar.
De hulpmotor, met een lengte van 22 cm en een vermogen van 200 W, wordt door middel van een tandwiel mechanisch verbonden met de trapas. De aanwezige versnellingen blijven werken zoals voorheen. Bij een optimale trapfrequentie van ongeveer 60 tr/min levert de motor rond de 100 watt aan de trapas. Het ganse aandrijfsysteem (motor, overbrenging, elektronische sturing) weegt amper 900 gram. De NiMh batterij (1700 gr.) past in elke fietstas en kan je meer dan een uur lang extra assistentie geven. De nieuwe Li-ion batterij is zo klein dat ze in een zadeltasje kan worden opgeborgen. Niemand ziet dat je nu over extra krachten kan beschikken. Het speciale design van de motor laat toe om hem op bijna iedere fiets met een zadelbuisdiameter van 31,6 mm te monteren. Niets laat vermoeden dat je met een elektrische fiets op weg bent. Enkel de aan/uit drukknop gemonteerd op het uiteinde van de barends is zichtbaar.
Met zijn kegel van glas en staal ontwierp de gevierde architect Philippe Samyn en Partners een opvallend stuk architectuur. Het gebouw vormt een krachtige symbool voor de glasstad en is tevens een sterk signaal naar de wereld. Zoveel is zeker: Lommel houdt van hedendaagse architectuur en glas. In combinatie met het weelderige omliggende groen maakt het deze stad rijk en gevarieerd. Lees meer
Het Glazen Huis kan je bezoeken tegen volgende toegangstarieven: volwassenen : 3 euro kinderen tot 12 jaar : 2,5 euro kinderen onder 6 jaar : gratis groepen vanaf 12 personen : 2,5 euro per persoon gids (op afspraak 1 uur) : 25 euro
Niet alleen je fiets controleren voor je vertrekt kan je veiligheid garanderen. Ook tijdens je fietstochtje moet je uit je doppen kijken! Er gebeuren nog altijd teveel ongelukken met fietsers, en dan vooral bij de zogenaamde kwetsbare fietsers zoals jonge kinderen en ouderen. Daar wil de Fietsersbond iets aan doen. Ze startten daarom een actie met als titel 'Senioren veilig op de fiets'. In het kader van deze campagne is er nu de nieuwe doelgroepgerichte brochure (60 pagina's ) verschenen met als titel 'Senioren veilig op de fiets: fietsen en genieten van dagelijkse verplaatsingen'. Er is een postercampagne die extra aandacht op de dodehoekproblematiek vestigt en je kan terecht op de provinciale infodagen rond veilig fietsen en de dode hoek en lokale preventiecursussen in 24 steden en gemeenten. Alle info op www.fietsersbond.be
Over mezelf... Ik ben Pierre V alias Pedro Op Sinterklaasdag, anno 1948, ben ik als Mechelaar de wereld op gezet. Nu al geruime tijd woonachtig in "mijn dorp in de Kempen". Hobby's: Fietsen in de vrije natuur Geocaching en koffieleut... Heb net een fietstocht als peregrino naar Santiago de Compostela achter de rug ten voordele van... LCH Belgium vzw (Langerhans Cel Histiocytose)