De Nationale Neuzendag moet een bekroning worden van de steile opgang die de cuberdons de afgelopen tien jaar maakten. Decennialang kende ‘de neus’ een dipje, maar sinds het nieuwe millennium kwam daar verandering in. En sinds de erkenning van de neus als streekproduct in 2009 boomt de neus echt. ‘Sinds 2001 is onze verkoop met 250 procent gestegen’, zegt Daniël Bernon, commercieel directeur van confiserie Geldhof uit Eeklo.

De snoepjes mogen dan in Eeklo gemaakt zijn, ze worden vaak met Gent verbonden. Carl Demeestere verkoopt de trots van Geldhof al jaren in zijn kraam voor bakkerij Himschoot op de Groentenmarkt. Op diezelfde markt organiseren de bakkerij en confiserie Geldhof op 15 september de eerste Nationale Neuzendag. De hele dag zal het plein vol staan met kraampjes waarin je alle specialiteiten met neuzekes kan proeven. En je kan er ook heel wat te weten komen over het snoepje. Bijvoorbeeld ‘dat ze best gezond zijn.’

‘Cuberdons bevatten veel minder suiker dan andere snoepjes en zijn daarom slechts 286 kilocalorieën per 100 gram waard’, aldus Bernon.

In de Europabank is er diezelfde dag een expo over de geschiedenis van de cuberdon en hoe het snoepje wordt gemaakt.

Bovendien steun je met snoepen een goed doel. ‘Van elk zakje cuberdons dat we sinds juni verkopen, gaat er twintig eurocent naar het project Kids of Africa, dat een weeshuis steunt in Oeganda’, zegt Carl Demeestere. Schepen van Welzijn Guy Reynebeau (SP.A) zal op 15 september de cheque overhandigen.