"Gentse cafe potpourrie "en rijen es plezant' (Gent text)
Gent schuunste stad van't land
Walter De Buck is een bekende volkszanger uit Gent. Vandaag de dag is men hem nog steeds niet vergeten en ook niet op Youtube. Daarom is er hier het liedje "In Mijn Stroatse Zijn't Allemaal Komeren".
Biezebaaze - Loetsebollekezoetse
'K WOARE WA ZAT
Gents liedje door Manu De Canck
Walter De Buck : T'Vliegerke
het moegen lied van walter de buck - gents muziek
gents kleinkunst
Het Morgenlied Walter de Buck
Gentse Slow.
Gentse bal poep en l air
Gents volksmuziek
"Het autootje" door Romain De Coninck.
Een "vergeten" sketch van Romain De Coninck
over de avonturen met een autootje.
Met groot respect voor deze
fantastische Gentse artiest
een goat in maane iemmer (gentse liedjes)
schuun manske willy bart en zijn kluts
café chantant willy bart en zijn kluts schuun mankske
nen hutsepot van gensche liedjes
gezongen door rolando = roland van eeckhout
i love you op zijn gents
biezebaaze Mijn Gent
schitterend liedje over de schuunste stad!
'Kasseien langs de Leie', beter gekend als 'Gent es schuune' is één van de liedjes die werden gebracht in de succesvolle reeks 'Cabaretten' door het Gentse acteurstrio Margriet Bruggeman/Jo De Meyere/Oswald Versyp - een ode aan Gent en haar inwoners
Klokke Roeland is de naam van een stormklok die sedert 1314 in Gent staat en vereeuwigd is in het gelijknamige lied, Klokke Roeland, geschreven door Albrecht Rodenbach.
De stormklok werd in 1314 gegoten en stond in het Gentse belfort tot in 1659. Toen werd ze stukgeslagen door Pieter Hemony: die smolt haar 12.000 pond brons om in een nieuwe beiaard van 40 klokken. Nu staat de grootste basklok van deze beiaard De Grote Triomfante in de schaduw van de toren.
In de 19e eeuw schreef dichter Albrecht Rodenbach een lofdicht over de roemrijke klok. Datzelfde jaar nog, in 1877, publiceerde August Ghequire het in zijn bloemlezing "Een vijftig Vlaamse liederen".
Nu zijn ze in Gent van plan om De Grote Triomfante terug in het belfort te zetten, naar aanleiding van de verbouwing van het plein voor het belfort, waar ze stond.
Het lied, Klokke Roeland, is één van de bekendste Vlaamse liederen, naast De Vlaamse Leeuw. Het is het officiële lied van de stad Gent. Vooral de openingszin, "Boven Gent rijst...", is bij vrijwel iedere Vlaming bekend. Rodenbach verwijst in de tekst naar de Gentse volkshelden; Jan Hyoens en Jacob van Artevelde en roemt de wijze waarop de klok in het verleden de stad voor brand gewaarschuwd heeft.
Het lied werd opgenomen in de liedbundel Kun je nog zingen, zing dan mee (eerste druk in 1906). Dit liedboek was zeer populair en werd de hele twintigste eeuw herdrukt.
DRUK OP KLEINE PLAATJES EN WORDT ONMIDDELIJK DOORGESTUURD NAAR DE LINK.
Boven Gent rijst, eenzaam en grijsd (*) 't Oud Belfort, zinbeeld van 't verleden Somber en groots, steeds stom en doods Treurt d' oude Reus op 't Gent van heden Maar soms hij rilt, en eensklaps gilt Zijn bronzen stemme door de stede
Trilt in uw graf, trilt Gentse helden Gij, Jan Hyoens, gij, d' Artevelden Mijn naam is Roeland, 'k kleppe (**) brand En luide (***) storm in Vlaanderland
Een bont verschiet schept 't bronzen lied Prachtig weer tovert mij voor d' ogen Mijn ziel erkent het oude Gent 't Volk komt gewapend toegevlogen 't Land is in nood: Vrijheid of dood De gilden komen aangetogen
Ik zie Jan Hyoens, 'k zie d' Artevelden En stormend roept Roeland de helden Mijn naam is Roeland, 'k kleppe brand En luide storm in Vlaanderland
O heldentolk, o reuzenvolk O pracht en macht van vroeger dagen O bronzen lied, 'k weet uw bedied En ik versta 't verwijtend klagen Doch wees getroost: Zie, 't oosten bloost En Vlaandrens zonne gaat aan 't dagen
Vlaandren die leeuw, tril, oude toren En paar uw lied met onze koren Zing: ik ben Roeland, 'k kleppe brand Luide triomf in Vlaanderland
(*) Grijsd: dichterlijke verkorting van "vergrijsd", van "vergrijzen". (**) Kleppen: de klepel wordt tegen de stilstaande klok geslagen. (***) Luiden: de klok wordt heen en weer gezwaaid.
Carina Andries, Christian Bellecoste (kandidaat voor de AMBASSADEUR VAN DE GENSCHE LEUTE 2012), Vanessa Chauvin, Maurice De Grauwe, Karina De Meyer, Nicole De Tollenaere,
Patrick Van Damme (huidig AMBASSADEUR VAN DE GENSCHE LEUTE), Inge Vandeleene,
Noël Fack, de eerste mens die Gèns op cd zette(ge)
Enkele weken terug woonde ik de boekvoorstelling bij van Jo Van Dammes debuut Ledeberg. Die werd opgeluisterd met een kort blijspel door Daan Hugaert en Bob De Moor en met liedjes van de Gentse volkszanger Noël Fack. Ik was eerlijk gezegd meer voor de liederen gekomen dan voor de boekvoorstelling. De voorstelling stelde niet teleur: de geroutineerde accordeonist bracht de Gentse liedjes met veel naturel. Het volkslied voer ik hoog in het vaandel en ik was benieuwd naar meer. Daarom zocht ik zocht Noël op voor een twee uur durend gesprek over het Gentse volkslied, waarvoor ik geen vragenlijst moest voorbereiden: de man is een al even begenadigd verteller als muzikant.
Zoals je op zijn website kan lezen biedt Noël een gevarieerd aanbod aan entertainment. Eén van zijn groepen heet “De dreidekkers“, een groepsnaam die hij ontleende aan de Gentse volksspreuk “Kaak, kaak, nen twiedekker”. Die uitdrukking dateert van toen de luchtvaart opkwam, en er een luchthaven werd geopend in Sint-Denijs. Het volk zinspeelde met zijn zegswijzen dikwijls op dergelijke actuele thema’s, maar het eigenlijke onderwerp is het sociaal verkeer. “Kijk, kijk, een tweedekker” zei men wanneer men de conversatie beu raakte en men er vanonder wou muizen. Begin de jaren 90 maakte Noël voor het eerst een compilatie van Gentse volksliederen. Omdat ze met drie muzikanten waren, werd de titel van die plaat “Kaak, kaak, nen dreidekker“. Die plaat kwam overigens uit op CD, wat begin de jaren 90 nog een moderne en mogelijk gewaagde keuze was. De meeste muziekliefhebbers hadden nog altijd de “pick-up” niet weggegooid en zeker niet het al wat oudere en volkse doelpubliek van de Dreidekkers. Producer Will Ferdy vond het geen goed idee, maar Fack dreef zijn zin door. Later hoorde Fack van vele kopers dat ze eerst zijn cd hadden gekocht, en daarna een cd-speler om hem te kunnen beluisteren. Een groot compliment, voor de eerste mens die een cd opnam in het Gents.
De eersteling werd net als al zijn opvolgers opgenomen in de DK-studio in Destelbergen. Toen had nog niet elke muzikant eigen opname-apparatuur en software. Een plaat opnemen was duur, en aangezien er geen platenfirma achter de Dreidekkers stond, was er een gulle sponsorhand nodig. Een bankdirecteur met het hart en de portefeuille op de juiste plaats, dixit Fack, leverde de nodige 400 000 frank (10 000 euro). Dat hart klopte niet alleen voor het Gentse volkslied. De opbrengst van de cd ging namelijk naar de oprichting van een sociaal restaurant, waar mensen die in armoede leefden, konden komen eten én werden bediend door koks en obers die in de rehabilitatie zaten. Ook de latere cd’s van de Dreidekkers dienden telkens voor een sociaal project in de stad, zoals de kringloopwinkel aan de Vlaamse Kaai. Noël zijn verleden als ambtenaar bij het OCMW is daar niet vreemd aan, maar hij verbergt niet dat zijn gulheid mee werd geïnspireerd door de wetenschap dat anders de belastingen toch maar met de opbrengst gingen lopen.
De Dreidekkers zitten aan hun zesde cd, maar eigenlijk zijn het er zeven. Met de tweede plaat was er namelijk een ongelukje gebeurd tijdens het persen. Noël kreeg telefoon van een bevriende muzikant die zijn exemplaar al in de speler had gelegd en een echo hoorde aan het einde van elk nummer. Noël luisterde en kreeg een klein infarct. Hij belde op zijn beurt Will Ferdy en ook die moest van de eerste schrik bekomen. Ferdy nam de verantwoordelijkheid op zich en betaalde een nieuwe persing uit eigen zak. Maar hoe gingen ze de goede exemplaren van de foute onderscheiden? Dus kreeg de nieuwe persing een andere kleur: in plaats van een rode schijf, die geïnspireerd was door de kleuren van Pierke Pierlala, werd het cd’tje in zwart gedompeld. Als fans Noël dus fier vertellen dat ze àl zijn cd’s hebben, vraagt hij plagerig “alle zeven?” Want als ze de rode hebben, dan hebben ze de zwarte niet en omgekeerd.
Van de originele Dreidekkers blijft alleen Noël over: zijn vader Henri Fack en zangeresRosa Geinger zijn er niet meer bij. Voor Rosa koestert hij een grote bewondering. In 1995 overleed zij en in 2006 kreeg ze een eigen straat, die Noël mee inhuldigde . Haar rol wordt nu overgenomen door mevrouw Fack, beter bekend als Charlène. Zij zingt onder meer het liedje van de “Roste Wasser”, een Gentse volksfiguur uit het interbellum. Fack maakte de tekst op de muziek van “Leopold II”, een lied van Jef Elbers. Hij nam ook het thema over van een beroemde historische figuur die terugkeert naar zijn stad en tussen weemoed en verontwaardiging de teloorgang aanschouwt, een idee dat we verder terugvinden bij Pieter Bruegel in Brussel van Wannes Van de Velde. Ook diens “Mansarde” heeft Fack op een van zijn cd’s aan een vergentsing onderworpen. Hij stuurde zijn versie op naar Wannes ter goedkeuring en die vond het prima. Merkwaardig is dat ook Jef Elbers een eigen versie heeft gemaakt van het lied over de zolderkamer. Een collectief bewustzijn van stadszangers of een stiekeme adoratie?
Hoewel hij met zijn Gentse volksliederen voornamelijk een ouder publiek bereikt, is er af en toe een opflakkering van interesse. Onlangs maakte Publiek Geheimeen uitzendingover de zeppelin die in WO I neerstortte op een woonwijk in Sint-Amandsberg. Canvas zocht naar muzikale omlijsting en kwam uiteraard bij Noël Fack terecht. Als notoir verzamelaar kon hij moeiteloos liederen opdiepen uit die tijd, die vertelden over de vreselijke gebeurtenis. Voor zo’n opdrachten gaat Noël tot het uiterste: hij stroomlijnt het lied met behulp van wat er rest aan partituren, maar hij pluist de hele geschiedenis na, zodat hij zich volledig kan inleven in het lied. Hij vindt het bovendien erg interessant om via de overgeleverde lyriek onze geschiedenis te herontdekken. Soms is de partituur summier, zodat hij de gaten moet opvullen met wat hem als natuurlijk voorkomt. En als niemand het origineel nog kent, dan is zijn versie toch de enige echte!
Een andere prestigieuze opdracht kwam alweer uit de luchtvaart, terwijl de Dreidekkers niet eens ontstaan zijn vanuit een passie voor de technologie. Ditmaal vroeg auteur Piet Dhanens aan Noël of hij de opluistering kon verzorgen van de voorstelling van “Een eeuw luchtvaart boven Gent“. Voor die gelegenheid mocht de zanger plaatsnemen in een échte dreidekker, een Fokker die in Hasselt nog regelmatig het luchtruim kiest. Jammer genoeg kon Noël nog nooit mee opstijgen, omdat er simpelweg geen passagiersstoel voorzien is, en het een beetje laat is om de Fokker te leren besturen. Net als het volkslied is het besturen van oude vliegtuigen trouwens een uitstervende kunst. Op die manier heeft Noël uiteindelijk toch een affiniteit gekregen met het vliegwezen. Een plastieken Jezus, of een self fulfilling prophecy?
Hoewel hij met zijn Gentse volksliederen voornamelijk een ouder publiek bereikt, is er af en toe een opflakkering van interesse. Onlangs maakte Publiek Geheimeen uitzendingover de zeppelin die in WO I neerstortte op een woonwijk in Sint-Amandsberg. Canvas zocht naar muzikale omlijsting en kwam uiteraard bij Noël Fack terecht. Als notoir verzamelaar kon hij moeiteloos liederen opdiepen uit die tijd, die vertelden over de vreselijke gebeurtenis. Voor zo’n opdrachten gaat Noël tot het uiterste: hij stroomlijnt het lied met behulp van wat er rest aan partituren, maar hij pluist de hele geschiedenis na, zodat hij zich volledig kan inleven in het lied. Hij vindt het bovendien erg interessant om via de overgeleverde lyriek onze geschiedenis te herontdekken. Soms is de partituur summier, zodat hij de gaten moet opvullen met wat hem als natuurlijk voorkomt. En als niemand het origineel nog kent, dan is zijn versie toch de enige echte!
Een andere prestigieuze opdracht kwam alweer uit de luchtvaart, terwijl de Dreidekkers niet eens ontstaan zijn vanuit een passie voor de technologie. Ditmaal vroeg auteur Piet Dhanens aan Noël of hij de opluistering kon verzorgen van de voorstelling van “Een eeuw luchtvaart boven Gent“. Voor die gelegenheid mocht de zanger plaatsnemen in een échte dreidekker, een Fokker die in Hasselt nog regelmatig het luchtruim kiest. Jammer genoeg kon Noël nog nooit mee opstijgen, omdat er simpelweg geen passagiersstoel voorzien is, en het een beetje laat is om de Fokker te leren besturen. Net als het volkslied is het besturen van oude vliegtuigen trouwens een uitstervende kunst. Op die manier heeft Noël uiteindelijk toch een affiniteit gekregen met het vliegwezen. Een plastieken Jezus, of een self fulfilling prophecy?
Aldus bewandelt Noël het muzikale pad tussen de etnomusicologie en de gelegenheidsperformance. Ik vroeg hem of hij soms volledig eigen werk componeert, maar behalve het vervolledigen van een bestaande melodie en het maken van parodieën à la de Strangers blijkt dat niet het geval. Gelegenheidsteksten zijn z’n sterke punt en hij heeft niet die artistieke geldingsdrang of politieke missie die bijvoorbeeld Karel Waeri wel had, de Gentse epigoon van het volkslied, singer-songwriter en protestzanger avant la lettre. Fack heeft tamelijk wat liedjes van Waeri opgenomen met de Dreidekkers. Zijn ander materiaal haalt hij uit het standaardwerk van Richard Van Kenhove en Albert Lepage, maar vooral uit de talloze schriftjes en boekjes die hij opgestuurd krijgt door bewonderaars en sympathisanten. Het volkslied, dat oorspronkelijk een pure orale traditie was, heeft voornamelijk kunnen overleven doordat de zangers hun broodwinning begonnen te halen uit de verkoop van “vliegende blaadjes”, gedrukte exemplaren van enkele vellen papier, die na de performance gretig aftrek vonden. Flyers, lijk da’ze zeggen.
Zijn liefde voor het Gentse volkslied en zijn volgehouden inspanningen om het levend te houden, hebben van Noël Fack een bekende Gentenaar gemaakt, en een graag geziene figuur in de Gentse Sosseteit. Hij heeft met Walter De Buck gespeeld en met Eddy Wally. Op de 75ste verjaardag van Romain De Coninck (die voor zijn vele revues honderden liedjes maakte in het Gentse dialect), speelde hij accordeon in de koets die Romain en Yvonne door de stad voerde. Hij organiseert de Gentse Feestenshow en heeft er een rijk theaterverleden opzitten, met theater Taptoe. De meeste mensen zouden vijf levens nodig hebben om al die activiteiten een plaats te geven. Noël Fack doet het in één, en daarbij vindt hij nog de tijd om een bewonderaar te ontvangen op een vrijdagavond, met de hond op schoot verhalen te vertellen en mij rond te leiden in zijn huis vol rekwisieten. Bedankt Noël!
Klik op kleine plaatje wordt je onmiddelijk doorgestuurd naar de link...
Staan paar video clips al op blog die met dit schrijven te maken heeft...
GENT - Twee Argentijnse volbloeden verhuisden van het zonnige Barcelona naar Oostakker, om hier de Gentenaars de Argentijnse tango te leren dansen. Op Pasen dansen ze op de 'Nacht van de Liefde', een tango- en salsafestival in de Oude Vismijn.
Valeria Maside en Anibal Lautaro (allebei 33) dansten al van toen ze begin de twintig waren en leerden elkaar tijdens de tangoles kennen. Samen reisden ze de hele wereld rond, verbleven 3 jaar in Barcelona, maar besloten om in Gent te komen wonen en werken.
Lautaro: 'Barcelona is mooi om te wonen, maar we hadden daar niet genoeg werk. Hier geven we tijdens de week tangoles in Gent en Antwerpen en dansen we tijdens het weekend op tangofestivals in heel Europa. Gent is de ideale uitvalsbasis.'
Hele cultuur
Het Argentijnse koppel heeft al 6 jaar een speciale band met Gent aangezien ze hier hun eerste buitenlandse dansopdracht hadden. Pol Van Assche van het Gentse danscentrum Polariteit hoorde dat er een Argentijnse tangokoppel in de stad was en wilde hen absoluut ontmoeten. Hij stelde hen voor om te dansen op een Antwerps tangofestival en zo ging de bal aan het rollen.
De combinatie van tangoles geven en zelf op festivals dansen, vinden Maside en Lautaro ideaal. 'Als we elke dag zouden dansen, zou het routine worden. We zouden de magie verliezen. We houden er ook van om les te geven. We leren onze leerlingen meer dan enkele pasjes. Tango is een hele cultuur.'
Op Paaszondag staat het Argentijnse koppel op het programma van Noche de Amor, een festival dat Polariteit al 24 jaar lang organiseert. Het evenement werd sinds 2002 kleinschaliger, maar nog steeds is het een avond van salsa, tango en flamenco.
'De mensen komen hier op hun paasbest. Ze leven zich in bij de tango en kunnen zich uitleven bij de salsa', aldus Van Assche.
Noche de Amor, zondag 8 april in de Oude Vismijn, Veerleplein 5. www.polariteit.be.
Druk op kleine plaatje en je wordt onmiddelijk doorgstuurd naar de site.
ALS OPENINGSEVENEMENT VAN BELGERINKEL Fietsen met Radio Modern
GENT - Zaterdag 5 mei vindt aan Sint Jacobs de eerste editie van de Tweed & Vintage Ride plaats. Radio Modern en Bond Beter Leefmilieu sloegen de handen in elkaar om een fietstocht door Gent te organiseren in vintagestijl. Start om 10u.
Neen, u droomt niet als u op zaterdag 5 mei een groep opvallende figuren per tweewieler ziet passeren. Het zijn de deelnemers van de Tweed & Vintage Ride, die een fietscampagne houden in een opvallende retro-outfit. De fietstocht in ware vintagestijl is de officiële jaardoop van Belgerinkel in Gent, de fietscampagne van de Bond Beter Leefmilieu. Belgerinkel wil de bevolking motiveren om meer gebruik te maken van onze eigen kracht om ons te verplaatsen.
Modernettes
De vroege vogels onder de deelnemers kunnen vooraf genieten van een ontbijt aan Sint Jacobs. Vervolgens brengt men een bezoek aan de Beauty Boudoir van de Modernettes. Daar worden de fietsers volledig omgetoverd in de gewenste vintagestijl onder andere met behulp van krulspelden en rougekwasten. DJ-Mobiel Radio Barkas verzorgt intussen de muziek met een knipoog naar hits uit de jaren vijftig en zestig. Nadien gaat de fietstocht van start langs de mooiste plekjes van Gent. Eindigen doet de Tweed & Vintage Ride in het Zuidpark. Daar wordt er afgesloten met een intensieve dansles van SEp’n Hop. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Radio Modern. De deelname is gratis
Druk op kleine plaatje en je wordt onmiddelijk doorgstuurd naar de site.
Wanneer een onderneming een event organiseert voor zakenrelaties of medewerkers, is het belangrijk dat de aan- en inkleding een zekere uitstraling heeft. Kwestie van aan te sluiten bij het gewenste bedrijfsimago. Alfin volgt de trends inzake catering en eventorganisatie op de voet en zorgt voor de creatieve toets die het verschil maakt. Wim Ballieu studeerde restaurant & hotelmanagement aan “ter groene poorte” te Brugge. Hij brak evenwel een rugwervel bij een ongeval, waardoor hij onmogelijk voltijds aan de slag kon in de Horeca. Daarom besloten zijn ouders om naast hun slagerij een traiteurafdeling op te starten, waar Wim zijn eigen werktempo kon bepalen.
Het tempo wordt opgetrokken
Gelukkig herstelde het rugletsel, want al snel werden er kleine home cookings en recepties buitenshuis georganiseerd. Met zoveel succes dat Wim het naburige pand opkocht, de ouderlijke slagerij volledig vernieuwde en de werkplaatsen en keuken met magazijn voor meubilair en eventmaterialen volledig liet verbouwen. In mei 2007 ging Catering & Events Alfin als aparte entiteit van start. Een half jaar later volgde een nieuwe verhuis naar Mariakerke (bij Gent). In dit pand met een oppervlakte van 1.900 m2 (waarvan 900 m2 keukenruimte) kan Alfi n haar groeiplannen waarmaken. Groeiplannen die trouwens nieuwe fi lialen in Brussel en Parijs inhouden.
Van trendwatching tot foodconsulting
Wim Ballieu: “Alfi n is actief binnen drie vakgebieden: foodconsulting, catering en events. Wij houden steeds een vinger aan de pols van de gastronomische trends en adviseren restaurants over de samenstelling van hun kaart. Ook grote voedingsbedrijven doen een beroep op onze expertise om nieuwe trends in food te implementeren en te promoten.” De zaakvoerder omringde zich met een team van 14 jonge en enthousiaste medewerkers, die zijn passie voor een creatieve keuken delen.
Gastronomische catering
Eventcatering is de hoofdactiviteit van Alfin. Inspelend op de nieuwste trends en kooktechnieken, maar met respect voor de traditionele keuken, staat de onderneming in voor de organisatie en opvolging van events voor 20 tot 2000 personen. Wim Ballieu: “De nadruk ligt steevast op het gastronomische en het artisanale aspect. Maar onze aanpak gaat heel wat verder dan louter de catering. Liefst nemen wij het totaalpakket voor onze rekening, met inbegrip van de decoratie of zelfs het plaatsen van een tent. Op die manier kunnen wij erover waken dat er een mooie samenhang is tussen alle elementen: verlichting, muziek, tafelversiering, de outfits van het personeel, … ”
Trends en traditie
Jong, dynamisch, modern, trendy, … het zijn woorden die voortdurend vallen bij Alfin. Toch zit de culinaire traditie er diep ingebakken bij de jonge zaakvoerder. “Hoe innoverend je ook tewerk gaat, de basis van een verzorgde astronomie blijft het gebruik van eerlijke grondstoffen. En dan zijn er natuurlijk de wettelijke hygiënische vereisten voor het bereiden, bewaren en transporteren van voedingsmiddelen. Het komt erop aan tussen al deze elementen een mooi evenwicht te vinden.”
GENT - In 'Goe Gebakken' gaat hij elke zondag op televisie aan de slag met taarten en cakes, maar vanaf 19 april laat Wim Ballieu zijn volk ook de gehaktbal herontdekken. Dan opent hij Balls & Glory aan de Sint-Jacobsnieuwstraat.
'Chinese toeristen zullen Gent binnenkort niet meer ontdekken bij een bord waterzooi en een glas kriek, maar wel met een ferme gehaktbal in de mond.'
De ambitie van Wim Ballieu is niet te stuiten. Amper een paar weken na zijn televisiedebuut met Goe Gebakken heeft de Gentenaar al een nieuw project. Tijdens de avondshopping op 19 april opent hij, samen met Gille Leenknegt, de 'gehaktballenshop' Balls & Glory in het kookatelier Atmytable aan de Sint-Jacobsnieuwstraat.
Op maandag, woensdag en vrijdag kan je er terecht voor verse gehaktballen met een liquide vulling, gaande van gestoofde appeltjes tot krab en ganzenlever. Het vlees komt uit de slagerij van zijn pa, gedraaid van de beesten die zijn grootouders in hun Veurnse boerderij kweken. Daarbij komt een portie verse stoemp en zelfgemaakte appelmoes of kriekskes. 'Ambacht is terug stoer en daar willen wij volledig op in spelen, met onze zelfgedraaide ballen.'
De ballen proeven, kan aan de toog, maar Balls & Glory wil vooral een winkel zijn, waar mensen hun eten kopen voor thuis. 'De dagen dat de winkel niet open is, trek ik erop uit om de ballen overal te lande te verkopen. De markt van Ledeberg staat al zeker op mijn lijstje.'
De winkel zal tot september aan de Sint-Jacobsnieuwstraat gevestigd zijn, in afwachting van een definitieve locatie. En Ballieu plant ook zaken in Antwerpen, Hasselt en Leuven. 'Ik word de Starbucks van de gehaktbal (lacht).'
Lees meer over Wim Ballieu in Het Nieuwsblad Magazine van vandaag. Wim geeft ook kook- en bakworkshops. Info: wim@raf.be
Een hoekje historie op de Korenmarkt: Prison, Pakhuis en Post
GENT - Bouwwerken op het Forum Frumentarium ofte de Gentse Korenmarkt liggen Gentenaars al van ver voor Facebook nauw aan het hart.
Het handelshart van onze stad ligt al sinds eeuwen aan de voet van de Sint-Niklaaskerk, gewijd aan de patroonheilige van de schippers, bakkers en meerseniers. Voor mensen die nog nooit een meersenier gezien hebben: dat waren de oorspronkelijke detailhandelaars, die kleine huishoudgoederen inkochten bij de fabrikant en aan particulieren doorverkochten. Ze waren "vendeurs de tout, faiseurs de rien", ze mochten zowat alles verkopen, maar niks produceren.
Zoals de meeste gilden die iets vandoen hadden met de oude haven ("up de Leie tusschen brugghen") hadden ze eenkapelleke in de Sint-Niklaaskerk dat ze sponsorden en aankleedden. Bezoek deze prachtige kerk bij voorkeur op een zonnige dag, zo rond 11 uur. De lichtinval is dan hemels.
Waar zoveel volk en bedrijvigheid heerst, gaat vroeg of laat wel eens iemand over de schreef. In de middeleeuwen pakte men dat kort en goed aan. Meestal kreeg je de kans niet om te recidiveren: je werd de stad uit gezet, verminkt zodat iedereen gewaarschuwd was, of je bracht het er eenvoudig niet levend vanaf. Men draaide toen niemand puur voor straf in den bak, maar men moest regelmatig volk opsluiten in afwachting van hun vonnis of bekentenis.
De ambtenaar belast met het toezicht op deze sukkelaars was de amman. Eind dertiende eeuw kreeg die een schoon optrekske op de Korenmarkt: het Châtelet (’t Sosselet in ’t schoon Gents), een stevig vierkantig gebouw met getraliede vensters. De verblijfskosten van de niet zo brave burgers werden gedragen door hun schuldeisers, dakloze drommels teerden op de stadskas of op aalmoezen die in een bus aan de gevel werden gedeponeerd. Op het vaste menu stonden soep, groenten, haring en wijn of bier, maar bevoorrechte logees konden mits een supplement vlees of brandewijn krijgen of zelfs aanschuiven aan de tafel van de amman.
Vanuit de ‘Groote Olifant’, de herberg naast de deur, hadden de schepenen een mooi uitzicht op de executies op de Korenmarkt. Zo zagen ze in 1654 de maker van het praalgraf van bisschop Triest in vlammen opgaan. Die had bij het vervaardigen van de marmeren engeltjes met de modelletjes gespeeld.
In 1719 kwam een Pracht van een Pakhuis in de plaats van ’t klein kasteelke. Het heeft in de loop der jaren een indrukwekkende lijst van functies vervuld, maar helaas, de protesten van kunstminnende Gentenaars mochten niet baten: de fiere leeuw die bovenaan het fronton stond, ging met pensioen naar het Citadelpark en de rest van het gebouw ging in 1897 tegen de kasseien.
In de grond had men toen plannen voor een schouwburg op die locatie, maar uiteindelijk vatte een ander gebouw daar post.
GENT - Mijn vriend de burgemeester van Brugge is ten strijde getrokken tegen het alcoholgebruik in zijn metropool; Dat hij het echt meent was zowaar te zien bij het vertrek van de Ronde van Vlaanderen waar hij met een pistool stond te zwaaien. Hij had eerder de hele vertrekplaats gecontroleerd op de aanwezigheid van drank.
Dat viel nog best mee, al moest hij later op de dag vaststellen dat langs het parcours van de Ronde de drank rijkelijk vloeide, zeker op de Patersberg waar de Champagne zo knalde dat de voorbij rijdende renners telkens dachten dat mijn vriend maar bleef schieten met zijn pistool. In de daar massaal opgerezen Vip tenten waren er velen die verleden zondag geen renner hebben gezien, maar er toch duidelijk van genoten hebben. Het deed mij denken aan de jaarlijkse champagnefuif op Waregemkoerse waar vele Vippers nog nooit een paard gezien hebben, maar wel veel ezels. Mijn vriend heeft zich zo alweer in het nieuws gewerkt, santé mijn ratje!
Een Brugse agent had gevraagd hoe hij dat nieuw reglement vanaf volgende week moet toepassen, want er is een verbod tot alcoholgebruik op straat van donderdag- tot zondagnacht. Om te weten of ze nu alcohol drinken moeten de agenten dus elke cola die op straat gedronken wordt proeven om te weten of er alcohol in is. Aan de toeristen wordt aangeraden om meteen patrouillerende agenten een consumptie aan te bieden, want allemaal van hetzelfde blikje drinken is niet gezond. In Gent overweegt men een dergelijk reglement niet, tot grote vreugde van de studenten in de Overpoortstraat, alwaar de straat soms één groot terras is. Het logo “Brugge Die Scone” wordt daarom vanaf volgende week omgeturnd tot “Brugge Die Droge”.
Mijn vriend die graag ook iets op straat drinkt verplaatst zich daarvoor vanaf volgende week op donderdagavond naar de Overpoortstraat, want daar is er ten minste nog ambiance. Bruges la morte is terug realiteit, men overweegt in de toekomst ook om praten op straat te verbieden. Deze metropolitaanse maatregelen kaderen in het bevorderen van de aantrekkelijkheid van de West-Vlaamse hoofdstad, de 8000 studenten in Brugge overwegen om in Gent te komen studeren. Ze zijn welkom, op een paar duizend meer of minder komt het immers niet meer aan;
Onze Mon Cocquit Junior is er alvast niet voor te vinden, er zijn al West-Vlamingen genoeg, hij zal zich daar tegen verzetten. Dit wordt één van de speerpunten in zijn verkiezingscampagne die hij nu moet gaan voeren, hoewel ik mij afvraag of hij daar niet al lang mee bezig was. Hij zal er voort de kantjes afrijden heeft hij op AVS beloofd, ik hou hem eraan, maar wat bedoelt hij daarmee? De verwachtingen zijn hoog gespannen en hij ambieert een vaste benoeming als nachtburgemeester of toch minstens als schepen van Feestelijkheden. Hij heeft trouwens in een interview in De Standaard van het voorbije weekend gezegd dat alcohol ervoor zorgt dat men in de nacht de vuilbakken over de straat gooit, om dat het anders veel te clean is. Daaruit begrijp ik dat we moeten ophouden met de vuilnisophaling, bij IVAGO neemt de onrust toe. Mijn vriend heeft hem een verbod tot betreding van het Brugs grondgebied opgelegd, persona non grata dus. Een volgens mij overbodige ingreep, want hij wil daar toch niet naar toe, het is daar veel te clean.
En ook onze Siegfried kon in dat verkiezingsgeweld niet achterblijven, hij kreeg de steun van de al een tijdje uit het Gentse straatbeeld verdwenen Gentse Superflik onze Freddy, weliswaar niet als wit konijn op de Gentse lijst, want dat speelt onze Freddy al in Middelkerke. Maar hij prees onze Siegfried uitgebreid en zonder enige aarzeling. Zo gaat dat en zo zal het altijd gaan. Ondertussen is ook onze Siegfried niet langer welkom in Brugge, mijn vriend heeft al zo een exemplaar en dat moet eens gedaan zijn met die immigratie in zijn stad door mannen met geen of teveel papieren.
Elio heeft ondertussen zijn blijde intrede in Brugge afgezegd, nadat hij Gent bezocht en vernam dat hij bij mijn vriend geen drankje op straat kan gebruiken tenzij de Brugse flikken hebben voorgeproefd en dat ziet hij niet zitten. Hij was overigens zeer tevreden over zijn bezoek aan Gent, dat bleek toen hij spontaan zijn nagels begon te kuisen in het licht van enkele camera’s. Da moe kunnen in Gent moet hij gedacht hebben.
GENT - De eerste 2.500 shoppers die op donderdag 19 april voor minstens 15 euro winkelen bij een deelnemende handelszaak, krijgen een gratis azalea. Dat komt omdat de avondshopping deze keer in het teken van bloemen staat. De afgelopen dagen kregen een heleboel deelnemende zaken al een banner om aan hun venster te hangen. Wie tijdens de avondshopping graag een azalea mee naar huis wil nemen, zal snel moeten zijn. De eerste 2.500 shoppers die zich met een kasticket van minstens 15 euro aanmelden aan de stand op de korenmarkt, krijgen een gratis exemplaar. Het kasticket moet wel afkomstig zijn van een deelnemende handelszaak. De stad roept de deelnemende handelszaken op om hun winkel dan ook duidelijk te decoreren met bloemen, en voorziet, onder meer in samenwerking met de Gentse Floraliën, een aantal randactiviteiten, die uiteraard te maken hebben met bloemen. Zo zorgen de Floraliën niet alleen voor de 2.500 gratis azalea's, de Floraliën zullen de Korenmarkt er ook fleuriger en kleurrijker doen uitzien dan anders. In de Sint Niklaaskerk is er een mini-markt en zijn er workshops. Het aanbod bestaat uit leuke geschenkjes, zoals onder meer etherische oliën, geurkaarsen, bloemkaarsen, aromajuwelen, enz. Kunstenares Annie Gansbeke uit Heusden stelt monumentale olieverfschilderijen tentoon rond het thema bloemen. De werken kunnen ter plaatse gekocht worden. De Groene Verbeelding stelt vijf gedekte feesttafels op. Men kan er voor 2 euro ook miniworkshops volgen. Deelnemers leren onder andere een vaasje maken met fietsbanden, een grassenhouder vlechten of tafelideetjes realiseren met theelichthouders. Ook het Huis van Alijn doet opnieuw mee. Daar kiest men voor orchideeën, hortensia’s en camelia’s. Er is een tentoonstelling van orchideeën van Petrens, hortensia's van Pieters en camelia's van Guy Van Rysseghem en bloembollen van Daniël Van Heck. Gouden orchideejuweel Men kan er ook een gouden orchideejuweel winnen, ontworpen door Valerie Lavault, de echtgenote van graaf Renaud de Kerchove van het Park van Beervelde. Om kans te maken om zo'n juweel te winnen moet men een op de site van www.gentverwent.be het deelnemeningsformulier afprinten en op de avondshopping deponeren in het Huis van Alijn. Men vindt het fomulier onder de rubriek ‘shopnieuws’. De trekking vindt plaats om 21 uur. Er is ook een boekenstand. Net als vorige jaren doen ook de handelaars van de Prondelmarkt bij Sint-Jacobs mee en net zoals elke vrijdag zijn er bloemen op de Kouter. zijn weer van de partij. Ook zij werken deze keer rond het thema bloemen. De Lijn voorziet voor die avond een speciaal aanbod tot 23 uur richting Park and Rides van - P+R Flanders Expo + tram 1 (Sint-Pietersstation – Gent centrum) - P+R Gentbrugge + tram 21/22 (Kouter). Uurregeling op de site van De Lijn. www.delijn.be Handelaars die nog willen deelnemen nemen contact met OOG (Ondersteuningspunt Ondernemers Gent), Sint-Niklaasstraat 27/401, 9000 Gent, tel. 09 210 10 60. e-mail ondernemen@gent.be. Alle info op www.gentverwent.be
Schepen Lieven Decaluwé was vrijdagnamiddag nog niet op de hoogte van het gebeuren: 'Ik verwitttig meteen de verantwoordelijken van het SMAK en de politie',a ldus de schepen.
Op de Kouter liggen verschillende kunstwerken van de Amerikaanse kunstenares Jessica Diamond. Het betreft allemaal bladeren, verwijzend naar de natuur en de bloemenmarkt. Eén daarvan is een rechtopstaand blad. Dat is nu dus zijn tak kwijt.
GENT - Op het Sint-Baafsplein staat momenteel de blonde zangeres Coby Grant een concertje te geven. Op het moment dat wij er passeerden klonk Sexual Healing door haar kleine box, die haar muziek aangenaam tot aan de Limburgstraat hoorbaar maakt.
'Ik ben hier al een paar dagen, en blijf tot dinsdag. Als het weer een beetje meezit kunnen de Gentenaars en de toeristen me hier wel op een of ander plein vinden', aldus nog de Australische.
30 jaar Democrazy: Lefto viert zijn tiende verjaardag
GENT - Een belangrijke gast tijdens de feestweek '30 jaar Democrazy' is dj Lefto. Lefto presenteert u op vrijdagavond 13 april een klad schoon volk in de concertzaal van Vooruit. Ondermeer Theo Parrish komt die avond plaatjes draaien.
Lefto - die zijn tiende verjaardag viert - is samen met Flip Kowlier peter van het 30 jaar Democrazyfeest. In onderstaand filmpje vertelt de dj over zijn samenwerking met de muziekclub.
Ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van Democrazy stelde Lefto een aardige line-up samen. Zo komen op 13 april Theo Parrish, Floating Points, DJ Nu-Mark, Dimlite, 2morrows Victory en DJ Kwak het beste van zichzelf geven in Vooruit. Een niet te missen feestje.
Tickets (17 euro) voor 'Lefto Presents' kan u hier kopen.
Lefto Presents: Theo Parrish, Floating Points, Dimlite, 2morrows Victory, dj Nu-Mark (Jurassic 5) Toy Set, vrijdag 13 april 2012, deuren 21.00 uur, concertzaal Vooruit, een organisatie van Democrazy.
Druk op het kleine plaatje kom je op de site van kaartenverkoop...
GENT - De eerste 2.500 shoppers die op donderdag 19 april, de dag van de vierde avondshopping, zich met een kasticket van minstens 15 euro die ze die dag spendeerde bij één van de deelnemende handelaars of horecazaken van de avondshopping, krijgen een gratis azalea. Dat komt omdat de avondshopping deze keer in het teken van bloemen staat. De afgelopen dagen kregen een heleboel van de tot nu toe bijna 300 deelnemende zaken al hun banner om aan hun venster te hangen.
De stad roept de deelnemende handelszaken op om hun zaak dan ook duidelijk te decoreren met bloemen, en voorziet, onder meer in samenwerking met de Gentse Floraliën, een aantal randactiviteiten, die uiteraard te maken hebben met bloemen.
Zo zorgen de Floraliën niet alleen voor de 2500 gratis azalea's, de Floraliën zullen de Korenmarkter ook fleuriger en kleurrijker doen uitzien dan anders. Het is ook op de Korenmarkt dat de afhaalstand voor de gratis azalea's zal staan.
In de Sint Niklaaskerk is er een mini-markt en zijn er workshops. Het aanbod bestaat uit leuke geschenkjes, zoals onder meer etherische oliën, geurkaarsen, bloemkaarsen, aromajuwelen, enz.
Kunstenares Annie Gansbeke uit Heusden stelt monumentale olieverfschilderijen tentoon rond het thema bloemen. De werken kunnen ter plaatse gekocht worden.
De Groene Verbeelding stelt vijf gedekte feesttafels op. Men kan er voor 2 euro ook miniworkshops volgen. Deelnemers leren onder andere een vaasje maken met fietsbanden, een grassenhouder vlechten of tafelideetjes realiseren met theelichthouders.
Ook het Huis van Alijn doet opnieuw mee. Daar kiest men voor orchideeën, hortensia’s en camelia’s. Er is een tentoonstelling van orchideeën van Petrens, hortensia's van Pieters en camelia's van Guy Van Rysseghem en bloembollen van Daniël Van Heck.
Gouden orchideejuweel
Men kan er ook een gouden orchideejuweel winnen, ontworpen door Valerie Lavault, de echtgenote van graaf Renaud de Kerchove van het Park van Beervelde. Om kans te maken om zo'n juweel te winnen moet men een op de site van www.gentverwent.be het deelnemeningsformulier afprinten en op de avondshopping deponeren in het Huis van Alijn. Men vindt het fomulier onder de rubriek ‘shopnieuws’. De trekking vindt plaats om 21 uur. Er is ook een boekenstand.
Net als vorige jaren doen ook de handelaars van de Prondelmarkt bij Sint-Jacobs mee en net zoals elke vrijdag zijn er bloemen op de Kouter.
zijn weer van de partij. Ook zij werken deze keer rond het thema bloemen.
De Lijn voorziet voor die avond een speciaal aanbod tot 23 uur richting Park and Rides van
GENT - Kattenshow, demonstraties met honden, frettenraces en een roofvogelshow. Dierenliefhebbers kunnen dit weekend hun hartje ophalen tijdens de beurs Beestjes en baasjes in Flanders Expo. Er is ook een jungle-eiland met reptielen en amfibieën. En een kinderboerderij met ezeltjes, geitjes en pony's. Toegang: 10 euro.
10 tot 18 uur, Maaltekouter 1 9000 Gent.
Sint-Pietersstation en vervolgens per bus (lijnen 76-77) naar Flanders Expo. Op beide foto's is Flanders Expo...
DRUK OP KLEINE PLAATJE EN JE WORDT DOORGESTUURD NAAR
DE LINK VAN ORGANISATIE
De site van Expo halle staat onde toerisme gent...
Je kan ook ticket aankopen op de site van Flanders expo
UPDATE: Grote belangstelling voor magazijnverkoop De Slegte boeken aan 2,5, 5 en 7,5 euro
***
GENT - Bij boekhandel De Slegte in de Voldersstraat stond om 18 uur al een lange rij mensen te wachten voor de aangekondigde magazijnverkoop. Binnen heerste meteen na 18 uur een meer dan gezellige drukte. Heel veel volk, maar de kopers hadden respect voor elkaar en er was geen sprake van gedrum. Vanaf 18 uur waren er massa's boeken te koop aan heel voordelige prijzen: 2,5, 5 en 7,5 euro. De actie loopt ook nog na vandaag verder. De actie heeft ook niets te maken met de overname van De Slegte, geeft Karel Van Nieuwenhoven, zaakvoerder van De Slegte Gent en Antwerpen nog mee.
'De magazijnverkoop komt er om ons hoofdmagazijn in Nederland op te ruimen en is al een paar maand gepland. Er warenj recent gelijkaardige magazijnverkopen in Nederlandse afdelingen. Voor Gent is het nu wel de eerste keer dat we dit doen. De actie stopt overigens niet vandaag, maar loopt ook na vanavond nog verder.'
De boekenketen De Slegte is recent opgekocht door Procures. De familie De Slegte blijft wel eigenaar van de 26 winkelpanden in Nederland en België. Wat de gevolgen van de overname zijn is nog niet concreet.
Jong VLD wil burger mee laten beslissen over invulling van klokkenstoel op Braunplein
Stéphanie D'hose, voorzitter van Jong VLD Gent: ,De discussie over de klokkenstoel staat voor ons los van het feit of je nu voor of tegen de stadshal bent. Jong Vld Gent wil het probleem van de klokkenstoel zonder klok op een ludieke manier onder de aandacht brengen en zo het debat onder Gentenaars op gang brengen. We zijn er van overtuigd dat de Gentenaars creatief en vindingrijk genoeg zijn om, met een knipoog, het stadsbestuur inspiratie te geven.'
Voor wie de chronologie van de klokkenstoel niet echt meer kan volgen: even het geheugen opfrissen. Tussen de klokken van de Gentse beiaard miste men een lage mi, dit bracht de Beiaardkring ertoe 180.000 euro op te halen bij milde schenkers en daarmee de Mathildisklok te laten gieten,. Het was de bedoeling dat die Mathildisklok in het Belfort zou komen. Op die manier zou de Gentse beiaard opnieuw compleet zijn. Maar dat mag niet van Agentschap Ruimte en Erfgoed omdat de tien ton zware klok de stabiliteit en de erfgoedwaarde van het beschermde Belfort in het gedrang zou brengen.
Daarom werd beslist een klokkenstoel te laten bouwen, die zich vlak naast de sacristie van de Sint-Niklaaskerk bevindt. Maar nu blijkt dat de Beiaardkring, de eigenaar van de klok, niet akkoord gaat om hun geliefde klok te laten ophangen in de constructie van de klokkenstoel. Ze vrezen immers dat wanneer de klok in de stoel komt te hangen, ze nooit meer in het Belfort zal komen.
Ondertussen werd de idee al gelanceerd om de Triomfanteklok, de klok die op het Emile Braunplein stond, er in te plaatsen, maar ook daarover is nog geen uitsluitsel.
Stephanie D'Hose: ,Het resultaat: is nu een voorlopig lege klokkenstoel, die als een tang op een varken op het monumentale Braunplein staat. Zelfs Monumentenzorg heeft inmiddels toegegeven dat ze de positie van de klokkenstoel verkeerd ingeschat hebben.
Het is niet de eerste actie van Jong VLD rond het Braunplein. Eerder deelden leden van de afdeling al blauwe schoenovertrekjes aan om de schoenen van de Gentenaars te beschermen tegen de moddertoestanden van de werken.
Met de ludieke actie en de oproep om ideeën te lanceren voor de invulling van de klokkenstoel vindt de Jong VLD niet meteen het warm water uit. Fotograaf Dominique Dierick presenteerde in De Gentenaar en Gentenaar.be eerder al een aantal voorstellen. U kan die in de fotoshow bekijken.
De Belgische bankkantoren zullen op goede vrijdag gesloten zijn. Dat meldt sectororganisatie Febelfin. Bpost meldt dat de postkantoren wel open zullen zijn.
Vrijdag 6 april is een van de drie bankvakantiedagen van dit jaar. De twee andere dagen vallen op vrijdag 18 mei en op woensdag 26 december.
Comedyshow met intercultureel tintje in de Centrale
GENT - Op zaterdag 6 april vindt in de Centrale de tweede editie van Comedy Harem plaats. Comedy Harem is een mix van artiesten met allochtone roots en Vlamingen die het publiek wensen te verwennen met een mengelmoes van comedy, muziek, literatuur en woordvoorstellingen.
De meest opvallende naam op de affiche is die van stand-up comedian Latif. De Vlaamse Marokkaan is bekend van het Canvasprogramma Comedy Casino Cup en maakt deel uit van Hakim’s of Comedy, een multicultureel collectief van beginnende stand-up comedians. Daarnaast zal het cabaretduo Kunst Veredeld met een d zorgen voor een dosis muzikaal-poëtische humor. Comedians Soula Notos, Neville Raven, Arbi El Ayachi en beatboxer Serdivullen het lijstje van Comedy Harem verder aan.
Interculturele invloeden
Comedy Harem is een realisatie van Mooi Mooi producties in samenwerking met Kom-pas Gent. Communicatie –en promotiemedewerker Jan Declercq van de Centrale kijkt uit naar de tweede editie van Comedy Harem. ‘Met een vijftigtal kijklustigen waren we met de eerste editie van vorig jaareigenlijk vrij tevreden. Publiekstrekker Latif zal dat cijfer zaterdag dit jaar wellicht wel nog opkrikken.’
Tickets en info zijn te verkrijgen in voorverkoop bij Uitbureau Gent of aan de deur. Comedy Harem trapt af om 20u in de Kelderzaal van De Centrale.
Het cabaretduo Kunst Veredeld met een d hier op het Comedy Festival Gentse Feesten 2011:
Druk op kleine plaatje en je wordt doorgestuurd naar de link.
GENT - Laura Hoste (24) zoekt 230 mannen die hun kleding willen uittrekken voor haar. Voor een prikkelende fotoshoot? Een misterverkiezing?
'Neen, niets van dat. Ik ga ze van kop tot teen meten: van hun schouderbreedte over hun borstomtrek tot hun beenlengte', zegt de studente modetechnologie aan de Hogeschool Gent, die stage loopt bij het label Black Balloon. 'Ik doe de opmetingen om matentabellen te maken. Die zijn nodig om de productie van mannenkleding te vergemakkelijken.'
Voor een pintje
Een stoet heren in ontbloot bovenlijf: menige vrouw zou jaloers zijn op zo'n job. 'De heren kleden zich om in een aparte ruimte en gaan in kamerjas naar de bodyscanner. Ik krijg ze dus helemaal niet in volle glorie te zien. Trouwens, de modellen mogen hun slip aanhouden. De inhoud van de onderbroek wordt niet gemeten - die vraag krijg ik altijd.'
De proefkonijnen worden beloond met een pintje, want Laura wordt voor haar meetwerk gesponsord door een biermerk. 'En ze krijgen hun gegevens mee, altijd handig als ze een kostuum op maat laten maken.' Kandidaten tussen 25 en 45 jaar kunnen Laura contacteren viajuniorballoon3@blackballoon.be.
Alé senioren draag een steentje bij voor de jonge dame .
Gratis duotickets voor lezing in Het Huis van Alijn
GENT - Met de lezingencyclus De Ontgrenzing kijkt het Huis van Alijn een maand lang terug op het rijke verleden van de stad. Vorige weken kwamen al het Gentse bodemarchief en het variététheater aan de beurt. Donderdag vertelt Els Veraverbeke over hoe Gent van een industriestad naar een moderne en veelzijdige stad evolueerde. Het Huis van Alijn deelt vijf duotickets voor de lezing uit. Els Veraverbeke van het Huis van Alijn belicht enkele locaties in Gent waardoor duidelijk wordt hoe de Gentse skyline tussen 1950 en 1990 veranderde. In de jaren 50 ontstonden nieuwe visies op wooncultuur. Woontorens verschenen, grootschalige woonprojecten werden gerealiseerd en ook de auto veroverde de stad. De woonwijken Malem en de Watersportbaan en de evoluties in het Patershol, de Korenmarkt en het Zuid illustreren hoe de stad meer en meer kleur kreeg. Het Huis van Alijn geeft 5 duotickets voor de lezing weg. Geïnteresseerden mailen naar info@huisvanalijn.be. De lezing ‘Gent 1950-1990: Geheugensporen van een moderne stad’ vindt donderdag 5 april om 19u plaats in Het Huis van Alijn (Kraanlei 65) en kost € 4 (€ 3 voor Vrienden van het Huis van Alijn). Het is raadzaam te reserveren omdat het aantal plaatsen beperkt is.
Blaarmeersen / Camping "Camping Blaarmeersen" Da's pas vakantie! Deze stadscamping is gelegen dicht bij het centrum van Gent, het historisch hart van Vlaanderen met talrijke bezienswaardigheden, een stad van alle tijden. Camping open 1 maart tot de herfstvakantie
De 4 sterren camping maakt deel uit van het Sport-en Recreatiepark Blaarmeersen, een groen paradijs aan de westrand van Gent. Het domein zelf is 105 ha groot en is de plaats bij uitstek voor natuurliefhebbers en sportfanaten. FOTO Of het nu voor 1 dag of voor een paar weken is, als toerist bent u steeds welkom vanaf 1 maart tot de herfstvakantie. Faciliteiten De camping is 10 ha groot met 250 afgebakende staanplaatsen voorzien van 10 Amp en een tentenweide voor 100 tenten. Er zijn 5 sanitaire kernen met douches, lavabo's en vaatwas met warm en koud water, babybad, toiletten Met de Groene Sleutel beloont Toerisme Vlaanderen en Bond Beter Leefmilieu uitbaters van toeristische accommodatie voor de inspanningen die ze leveren voor het leefmilieu. De uitbaters worden ook intensief begeleid. Evenementen * KKC heeft plaats van vrijdag 22 juni tot zondag 25 juni 2012 Tijdens deze periode is het heel druk op de campng. De voetballers overnachten op de camping en tentenweide. *GENTSE FEESTEN 14 juli tot 24 juli 2012. Tijdens de Gentse Feesten, kan er niet gereserveerd worden voor tenten. Die komen allemaal samen op de grote tentenweide. Alle dagen van de Gentse Feesten komen vele kampeerders aan maar vertrekken er ook vele kampeerders. Als u op de camping aankomt in de vroege namiddag, dan is de kans het grootst dat er nog plaats zal zijn. Hoe later u aankomt op de camping, hoe meer kans u hebt dat de camping zal vol zitten voor caravans, vouwwagens of campers. Voor tenten is er in principe altijd wel plaats. Inchecken op de camping is met paspoort of identiteitskaart, een rijbewijs of camping carnet is niet voldoende.
De eerste zesdaagse van Gent begon op 30 oktober 1922 op een demonteerbare piste van 210 m in de grote hal van het Gentse Floraliënpaleis dat was gebouwd voor de Wereldtentoonstelling van 1913. In 1927 werd een vaste piste van 160 m in gebruik genomen, maar in de jaren 1930 werd daarop nog maar twee keer een zesdaagse gereden. Na de Tweede Wereldoorlog nam men in 1947 de draad weer op.
Op 12 november 1962 werd het Kuipke, zoals de velodroom algemeen werd genoemd vanwege haar kleine omtrek en erg steile bochten, door een brand verwoest. Een nieuw Kuipke met een baan van 166 m werd in 1965 in gebruik genomen.
Er worden ook andere evenementen in het Kuipke georganiseerd. Op 21 maart 1959 trad Louis Armstrong op in het Kuipke.
Gisteren nog 151.000 vrienden op Twitter, vandaag nul
GENT - De 21-jarige Mathieu De Ruyck was maandag nog Vlaanderens meest populaire twitteraar, maar hij dumpte er van de ene op de andere dag 151.000 vrienden en volgers. 'Ik was de roddels beu', zegt de ex-twitterkampioen. Helemaal verweesd blijft hij echter niet achter: de jongeman houdt nog 80.000 facebookfans over.
151.00 twitteraars waren geïnteresseerd in het doen en laten van de jonge Gentse evenementenorganisator Mathieu De Ruyck. Elke tweet die hij de wereld inzond, werd gelezen door meer mensen dan het aantal inwoners van - pakweg - Mechelen en Kortrijk samen. Een onverstelbaar aantal, dat hem tot een van de absolute recordhouders maakte in Vlaanderen. Zelfs populaire jongens als Sven Ornelis, Sam De Bruyn en Karl Vannieuwkerke raken samen amper aan 100.000 volgers.
Genoeg 'getwitterd'
Een cijfer waar veel fanatieke twitteraars dus enorm jaloers op zouden zijn. En toch besliste De Ruyck deze week om al zijn online 'fans' te dumpen. 'Ik was geen fervente twitteraar, en dan maakt het niet uit of je een profiel hebt of niet. Ik zet mijn profiel nu even aan de kant omdat ik de vele roddels niet meer wil aanzwengelen. Een expert heeft me maandagavond geholpen bij het verwijderen van al die volgers.' Met 'de vele roddels' doelt De Ruyck op het feit dat sommige mensen hun twijfels hebben bij de manier waarop hij aan al die volgers kwam. In het Gentse studentenmilieu wordt er zelfs gezegd dat hij veel van zijn onlinefans kocht. Iets wat technisch mogelijk is. Maar hij ontkent. 'Ik weet dat er heel wat tamtam rond mijn naam is geweest. Maar populariteit kopen lijkt me vergezocht. Populair worden op sociale media kostte me vooral veel tijd en moeite.'
Rest de vraag hoe deze jonge Vlaamse kerel dan aan zoveel volgers komt? 'Ik ken manieren om aan extra volgers te geraken', zegt hij. 'En ik maak daar ook gebruik van. Zo vraag ik aan mensen met een heleboel volgers om mijn twitterpagina te promoten. Je kan ook grote aantallen volgers uitwisselen via bepaalde websites. En daarnaast kennen veel mensen me ook wel van de bals die ik organiseer. Daar komen toch telkens een paar duizenden jongeren naartoe.'
Wel nog op Facebook
De Ruyck heeft de sociale media echter nog niet helemaal opgegeven. Zijn facebookpagina bestaat nog en telt nog steeds evenveel fans. Die gooide hij niet overboord. 'Ik ben al veel langer actief op Facebook en vind het een veel nuttiger medium dan Twitter', geeft hij als reden. 'Ik kan de updates niet meer bijhouden en het moet natuurlijk mogelijk blijven om alles met mijn privé- en werkleven te combineren.'
GENT - De Gentse singer-songwriter Sarah Ferri speelt morgen om 15 uur een live-sessie in café Labath, op de hoek van de Oude Houtlei en de Poel. De bevlogen Gents-Italiaanse zal er een voorsmaakje geven van haar straks te verschijnen debuutplaat 'Ferritales', dat ze op 22 april officieel voorstelt in de Vooruit. Allen daarheen!
Lees hier ook het uitgebreide interview dat collega Peter Van Tieghem van De Standaard had met Sarah Ferri.
Voor tickets (10 euro) en info over het releaseconcert in de Vooruit op 22 april: check de websites van organisator Democrazy en Vooruit. Twee dagen voordien stelt ze 'Ferritales' voor in de Brusselse AB.
Director: Leslie Verbeeck Camera: Bert Temmerman Music video by Sarah Ferri performing Were You There. (C) 2012 ARS Entertainment Belgium (A Division Of Universal Music Belgium)
Mijnheer en madam Bourgeois wonen in de Kortrijksepoortstraat in Gent,waar tram 4 passeert. Op een morgen zegt madam Bourgeois : 'Ventze, 'k goa vandeveurnoene noar de Weba achter 'n nieuwe klierkasse, 't stoa iene in 't blaatse, azu van de diee da ge zelve moet tuupesteke'.
Zegt mijnheer Bourgeois; 'Wien goa da tuupesteke ?' 'Ah ikke,' zegt madam Bourgeois, 'Zei moar gerust, tegen vanovend oas ge thois komt van eu weirk, dasse tuupe zit!'
Wat later komt madam Bourgeois thuis met haar kleerkast en begint de kast in elkaar te zetten volgens de handleiding. Als de kast in elkaar zit kijkt madam Bourgeois met voldoening naar haar werk. Maar tram 4 passeert en door het gedaver valt haar kleerkast uit elkaar.
Madam Bourgeois doet een tweede en een derde poging om de kast in elkaar te zetten, maar telkens als tram 4 passeert valt de kast terug uiteen.
Ten einde raad telefoneert madam Bourgeois naar de Weba, ze legt het probleem uit en bij de Weba zegt men haar dat ze Arsène, de technieker zullen langssturen.
Arsène belt aan: 'Est ier datter problemen zein mee u klierkasse? ', en wat later zet hij de kast in elkaar. Als hij klaar is zegt hij met veel geste: 'Voila, madam, 't es in de sacoche! ' Maar tram 4 passeert en de kast zakt weer in elkaar. ''t Zal woarschaanlek iets mee 't binneweirk zein' zegt de man. 'k Zal ze nog ne kier tuupesteke en der ne kier inkruipen om ne kier te kaake wat datter schilt'.
Kort daarna komt mijnheer Bourgeois thuis, hij gaat naar de slaapkamer en ziet de kast staan. 'Jawadde' zegt hij ' z' Hé eur kasse ol tuupe gekrege!' Nieuwsgierig opent mijnheer Bourgeois de kast en ziet Arsène staan. 'Maine vriend !' zegt hij ' 'k hope veur eu da ge un goeie reden èt om hier in mein klierkasse te stoan'. Waarop Arsène overtuigd zegt: 'Johjok, meniere, 'k stoa te wachten op tram viere'.
Festival voor en over klein grut op 28 en 29 april 2012 Circa, De wereld van Kina: de Tuin en de Dienst Cultuurparticipatie presenteren in het kader van het Maeterlinckjaar het Insectenfestival, een festival voor kinderen tot en met 12 jaar. Het Insectenfestival vindt plaats op zaterdag 28 en zondag 29 april 2012. Tijdens het festival kunnen kinderen genieten van de wonderlijke insectenwereld aan de hand van tal van workshops, een luisterparcours met indrukwekkende Cocons gemaakt door vier verschillende kunstenaars, een theatervoorstelling, filmvoorstellingen, een dolkomisch weetjesparcours, tentoonstellingen en zoveel meer in het prachtige kader van De wereld van Kina: de Tuin. Maurice Maeterlinck Mensen zijn als een termietenhoop, aldus de Gentse Nobelprijswinnaar literatuur Maurice Maeterlinck. Maeterlinck pende in zijn essays heel wat neer over termieten, bijen, mieren, enz. Zijn fascinatie voor insecten was erg groot, waaruit de idee voor het ‘Insectenfestival’ is gegroeid. Alvast drie activiteiten die helemaal in functie van het ‘Insectenfestival’ werden ontwikkeld: cocons, kijkdozen en het dolkomisch weetjesparcours. Cocons De Dienst Cultuurparticipatie en Circa zijn gestart met een kunsteducatief voortraject voor het ‘Insectenfestival’: in de aanloop naar het festival ontwerpen de kunstenaars Jeroen Dreezen, Sara Dykmans, Nic Geeraert en Michelle Adriaense vier cocons. Samen met de kinderen van basisschool De Stadspoort, vzw Jong Blaisantvest-Rabot-Bloemekenswijk, Spelotheek Baloe, IBO Sleepken en met personen met een verstandelijke handicap onder begeleiding van vzw Kumen, werden van de ontwerpen vier heuse cocons gemaakt. De vier cocons zullen tijdens het Insectenfestival in De wereld van Kina: de Tuin opgesteld worden (staan, hangen, liggen) en dienen als luisterplek voor de kinderen. Isabelle Desegher (Vertelf) en Veerle Ernalsteen verzamelden bestaande verhalen over insecten en maakten nieuwe verhalen aan de hand van improvisatieoefeningen. In de cocon liggen of hangen hoofdkussentjes/luidsprekertjes waar de kinderen de fluisterverhalen kunnen beluisteren. Kijkdozen ‘Een dag uit het leven van Tjerieke: een kijkdozenparcours voor kleuters’ is een tweede activiteit op het festival. Geïnspireerd door Leo Hortus Thiery, de eerste conservator van het museum van De wereld van Kina: de Tuin, ontwikkelde Bougie vzw een figuurtje: Tjerieke. In de Tuin worden drie kijkdozen verstopt. Daarin ontdekken de kleuters fantasievolle insectenwereldjes en komt Tjerieke steeds te voorschijn. De kijkdozen bevatten waarheidsgetrouwe gegevens over het leven van insecten. Zo worden in de vlinderkijkdoos bijvoorbeeld afbeeldingen van brandnetels verwerkt. De kijkdozen worden ontwikkeld op basis van natuurgetrouwe kennis in combinatie met veel fantasie. Het dolkomische weetjesparcours De vzw Productions en zonen ontwikkelde speciaal voor het ‘Insectenfestival een verrassend en dolkomisch weetjesparcours met onder andere ‘De Versla-eens-een-insect-show: Showpresentator’, ‘De bijna-slimste-mens-ter-wereld’ en de ‘Vliegend-Hert-Man’. Meer uitleg zou de verrassing tenietdoen, dus komen kijken is de oplossing. Praktisch Het uitgebreide programma staat op de website www.insectenfestival.be. Het Insectenfestival wordt opgedeeld in telkens twee dagdelen met eenzelfde programma: voormiddag (10 tot 14 uur) en namiddag (14 tot 19 uur). Op zaterdag kunnen kinderen tussen 8 en 12 jaar, vergezeld door een natuurgids, de tuin afsluiten bij zonsondergang: ‘het slapengaan van de tuin’. Zondagochtend bij het krieken van de dag kunnen ze samen met een natuurgids het ‘ontwaken van de tuin’ beleven. Zaterdag 28 april ‘Slapengaan van de tuin’: van 20.30 tot 22.30 uur (afzonderlijk inschrijven, de plaatsen zijn beperkt). De plaatsen voor de avondwandeling zijn enkel bedoeld voor kinderen, de ouders kunnen tijdens de wandeling genieten van een aperitiefje in het meetingpoint. Zondag 29 april ‘Ontwaken van de tuin’: van 6.20 tot 9 uur (afzonderlijk inschrijven, de plaatsen zijn beperkt). Voor de ochtendwandeling graag maximum één volwassene per kind of groep vriendjes. Zo krijgen zoveel mogelijk kinderen de kans om deel te nemen aan de wandeling. Reservaties Online tickets reserveren kan via de website www.insectenfestival.be. Telefonisch reserveren kan via Gentinfo, tel. 09 210 10 10 van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur vanaf dinsdag 3 april 2012. Per dagdeel (voormiddag of namiddag) Kinderen -3 jaar: gratis (reserveren niet nodig) Kinderen van 3 tot en met 12 jaar: 8 euro Volwassenen: 10 euro In de tickets zijn alle activiteiten tijdens het festival inbegrepen. De workshops zijn enkel bedoeld voor kinderen. Het ontwaken en slapengaan van de tuin: Kinderen 8 euro Volwassenen: 10 euro De ontdekkingstocht met gids en ontbijt of aperitief inbegrepen. Meetingpoint Tijdens het festival kunnen ouders en kinderen doorlopend terecht in het Meetingpoint voor een hapje en een drankje. Bereikbaarheid openbaar vervoer Tram 4 (richting Rabot), halte Spaarstraat (Blaisantvest) Bus 5 (richting Blaisantvest of van Beverenplein) of 50 (richting Evergem), halte Tolhuislaan. Informatie: De wereld van Kina: de Tuin Berouw 55 9000 Gent Tel.: 09 225 05 42 Fax: 09 234 30 56 E-mail: kinatuin@gent.be Openingsuren: maandag van 9:00 tot 17:00 uur dinsdag van 9:00 tot 17:00 uur woensdag van 9:00 tot 17:00 uur donderdag van 9:00 tot 17:00 uur vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur zondag van 14:00 tot 17:30 uur Ook open op feestdagen van 14 tot 17.30 uur maar gesloten op 25 en 26 december en op 1 en 2 januari. Tijdens de Gentse Feesten alle dagen open van 9 tot 17 uur. Rondleidingen op aanvraag. Verantwoordelijke: mevrouw Annemie Van Gijseghem Bevoegd: Rudy Coddens Schepen van Onderwijs en Opvoeding Sint-Baafsplein 2A 9000 Gent Tel.: 09 266 54 30 Fax: 09 266 54 49 E-mail: schepen.coddens@gent.be Lieven Decaluwe Schepen van Cultuur, Toerisme en Feesten Stadhuis Botermarkt 1 9000 Gent Tel.: 09 266 51 40 Fax: 09 266 51 59 E-mail: schepen.decaluwe@gent.be
Teksten - Het dialect : EEN LESJE GENTSE COMPUTERTAAL
Teksten - Het dialect : EEN LESJE GENTSE COMPUTERTAAL
Save : Smijt da doar ieveranst da ge't nog keunt wérevinde Shut down : aawd ui muile (kleppe toe) Uitloggen : A schuppe afkoisen Username : Oe ietè gà manneke ? View : kier kaaken Delete : Smaat moar in de voailbàk Icoon : Prentsen Floppy disk : plakoatse dade der insteekt Hard disk : plakoat dat der al inzit CD-rom : plakoatse da blinkt Keyboard : Planke mé knopkes Options : Wa keunde der allemoal mé doen Replace all : Gruute kuis Format C: : Nog gruutere kuis Crash : Pataat, t'es noar de kl**te Click : Duiwe muisknop : vuile proat over de wijve Double click : Nog nekier duiwe Cut and paste : Een kollage moken Attachment : iet da ter an angt Backspace : en vette kont Laptop : Veur op uiwe schuut Microsoft : Serjeuzen bucht Windows 98 : Program veur ui machine noar de kluten 't elpen Windows ME : aawe wijn in nieuwe zàkke Browser : Kerjeuzeneuzemosterdpot (teirenteyn) Chatten : Kafféklets Dot : Puntse At : En A me en krullewietse Escape : Wegluupen Help : Legd-uit oe da ge 't zelf keunt doen Internet : Cafe dad-eigelijk nie echt bestoat Tab : Doar komme pintjes uit Home : Noar-uis Insert : iets tusse plàkken Print Screen : Op papier zettè wa-da-ter op uiwe tv stoat Ctrl-Alt-Del : Veur oas eu machine nie mier wil luistere motherboard : ne schunen balkon processor : nog slimmer dan iene van't unief (professor) RAM : e schoap mee kluute WWW : ne kleine die vrie oant bléten es paralelle poort : névest de Brugse puurte ( nie verre van de Muie)
#4: Gent uitgeroepen tot 'Creative City for Music'
Citytrip vol dj's en concerten
Weinig mensen buiten Vlaanderen weten het, maar blijkbaar heeft GentUNESCO weten te overtuigen van het feit dat de muziekcultuur er broeit en bloeit. Enkele jaren geleden werd de stad tot officiële 'Creative City for Music' uitgeroepen. Dat zegt iets over Gent… want inderdaad, het is een niet-te-missen citytrip voor muziekliefhebbers!
Zo denk ik meteen terug aan de geweldige avonden op het Blue Note festival - tegenwoordig noemen ze het gewoon Gent Jazz (dit jaar van 5-15 juli 2012)- in de Handelsbeurs (daar heb ik onder andere een uniek soloconcert van Bruce Hornsbey mogen aanschouwen), in de Vooruit… Van opera en ballet kan ik moeilijk claimen iets te weten, maar het schijnt dat het wat dat betreft ook een toplocatie is. Trouwens, er zijn ook opvallend veel bands die uit Gent afkomstig zijn (A Brand, Arid, Sioen, Absynthe Minded...), heel veel dj's (Le Petit Belge et le Cheval, Raving George, TLP, Grazhoppa...) en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Hieronder een filmpje over muziekstad Gent, maar ontdek het vooral zelf tijdens een Gentse citytrip...
PUBLIEK BEDANKT 90- EN 85-JARIGE ACTEURS 'VOOR AL DIE MOOIE UREN' De allerlaatste keer van Raymond en SuzyGENT - Raymond en Suzy Vanherberghen stoppen er mee. Zondag speelden ze met het Stroppentheater de laatste van acht voorstellingen van 't Vet es van
****
GENT - Raymond en Suzy Vanherberghen stoppen er mee. Zondag speelden ze met het Stroppentheater de laatste van acht voorstellingen van 't Vet es van de soepe'. Acht keer kregen ze bij het afscheidsgroeten aan het publiek tranen in de ogen. Zeven keer nagenoeg ongemerkt. Maar zondag, konden Raymond en Suzy hun emoties niet verbergen. En ze hoefden zich daar ook niet voor te schamen. Een mooier afscheid kon de ,oudste van de Beren van Romain Deconinck' zich niet dromen. Nog één keer danste hij met zijn Suzy op de planken.
Regisseur en theaterschrijver Frans De Bruyckere, waarmee Raymond en Suzy al sinds 1999 samenwerken, zal het ons niet kwalijk nemen dat we het hier niet hebben over de inhoud van het laatste stuk waarin Raymond en Suzy meespeelden. De Bruyckere is met 't Vet es van de soepe overigens ook al aan zijn 75stuk toe dat hij de laatste 25 jaar schreef en regisseerde. Fotograaf Jan Vens maakte van het stuk overigens zodanig veel foto's dat u het in de fotoshow zowat volledig kan herbekijken.
Maar terug naar Raymond en Suzy. Hij 90. Zij 85. Raymond, afkomstig van Tienen, waar zijn grootvader niet alleen voorzitter was van het Vlaams Toneelverbond maar in het zelfde toneelgezelschap speelde waar ook Toni Corsari in speelde. Raymond kwam nog voor de oorlog naar Gent, waar hij Henri Van Daele leerde kennen. 'Van hem leerde ik de eerste woorden Gents: J'oak, nie noak, joase...' grapt hij, thuis aan de eettafel in zijn appartement in de omgeving van de Watersportbaan.
'Ik heb altijd onder de naam van mijn man gespeeld', antwoordt Suzy, als we haar familienaam vragen. Hoe ze elkaar leerden kennen is ook een verhaal apart: Suzy was 'lochte danseuse' in de Minard, Raymond was er acteur. 'En ja, hoe gaat dat? Hij kwam al eens kijken, en hij probeerde. Hij probeerde mij te toezen, en ja, dat mocht hé. En van het een kwam het ander.'
Dat was dus 1952, het jaar waarin ze trouwden. Straks, in oktober, zijn ze zestig jaar getrouwd, en kunnen ze nog eens passeren bij schepen Catharina Segers die het koppel gisterenavond kwam feliciteren en interviewen namens het stadsbestuur.
Raymond en Suzy hebben verhalen zat. Over de geboorte van hun zoon, Gino. '12 april 1959. Ik stond op de planken Zomer op het Ijs te spelen, terwijl mijn Suzy in de kliniek aan het bevallen was. Toen het nieuws van de geboorte de Minard bereikte, probeerde Romain De Coninck van achter de coulissen aan een collega acteur met gebaren wijs te maken dat er één jongen van 4 kilo geboren was, maar de gebarentaal werd verkeerd doorgegeven en Raymond dacht dat hij vier kindjes van één kilo gekregen had! En toch doorspelen.'
Zowel Raymond als Suzy begonnen hun carrière in de Minard als ,,invaller''. 'Ik in 1952, in een stuk dat een parodie was op de Lustige Weduwe. Er was iemand ziek, ik had al wat rollekes gespeeld bij Henri Van Daele, en Romain vroeg mij of ik niet één keer wou meedoen. Die ene keer is 40 jaar geworden. Goed voor 120 stukken en 5.125 voorstellingen, in de Minard alleen al.'
Ook Suzy begon als invaller. Na de kinderen was ik gestopt met dansen, maar toen er eens iemand ziek was vroeg Romain aan Raymond of zijn vrouw die rol niet kon overnemen. 'ook voor één keer, maar ook zij is blijven spelen.'
Suzy: ,Romain, dat was ne correcte mens. Wel streng. Repeteren om 7 uur was repeteren om 7 uur, en niet om twee minuten na 7 uur. Hij heeft me geleerd wat toneelspelen is. Dat ik mij moest keren naar de mensen tegen wie ik sprak, en niet naar het publiek Ik weet dat ge nen schonen buik hebt, maar ge moet hem niet aan 't publiek tonen, ge moet u richten naar de acteur waar ge tegen spreekt. Romain was bereid van energie in u te steken, maar hij moest resultaat zien.'
Talloze rollen hebben ze samen gespeeld. 'Ik speelde heel vaak de rol van meid', vertelt Suzy, en ze wrijft zonder complexen over haar mollige buik: ,Met mijn postuur moest ik geen amoureuze rollen spelen hé!'
Niet alleen in de Minard, en later bij het Stroppentheater, maar ook in films en televisie speelden ze. Suzy speelde in tal van televishows van Gaston en Leo mee, en ze komen ook voor in Aanrijding in Moscou, in Vidange Perdu, Pauline en Paulette.
Samen op de planken, maar thuis repeteerden ze niet samen. 'We hebben nooit elkaars rol opgevraagd' klinkt het. 'En ons rol instuderen, dat deden we op de wc! De teksten instuderen en onthouden is overigens nu nog altijd geen probleem. Maar een mens moet één keer stoppen. En het werd toch wat veel: drie stukken per jaar, aan drie repetities per week.
Hun zoon Gino kreeg het nieuws als eerste te horen. Met een krop in de keel vertelde hij het zondagavond tijdens de huldiging op het podium van het stroppentheater: ,Zegt dat nog ne keer?' was mijn reactie toenh jullie mij zegden dat jullie er zouden mee stoppen. Zegt dat nog ne keer..'
Maar ze bleven bij hun beslissing. En ze zijn er zeker van. 'We gaan niet doen zoals zoveel andere: afscheid nemen en volgend jaar herbeginnen. Nee, gedaan is gedaan. Natuurlijk gaan we dat missen. Die repetities, het contact met het publiek. De dankbaarheid van het publiek. Na de laatste afgelopen reeks voorstellingen kwamen er elke avond mensen bij ons die ons bedankten ,voor al de mooie avonden die we hen bezorgd hebbben.' Dat doet iets met een mens. Alle avonden hebben we bij de afscheidsgroet aan het publiek tranen in de ogen gehad.'
Die tranen konden ze zondagavond niet langer verbergen. De zakdoek moest herhaaldelijk bovengehaald worden. Want zoon Gino wou het afscheid niet ongemerkt laten voorbijgaan. 'Ik ben bij schepen Catharina Segers geweest, en die beloofde er een mooi afscheid van te maken. En dat heeft ze ook gedaan.'
De huldiging na de laatste voorstelling zondagavond was sober, maar intens. Een heleboel acteurs waar ze ooit nog mee samengespeeld hadden waren er: Luc De Paepe , die dank zij Raymond acteur geworden was, kondigde de gasten aan: Lily Castel, met wie Suzy nog samen de Andrew Sisters gedaan had op het Laurentplein, tijdens de Gentse Feesten, Sabijn, die het koppel in de Minard leerde kennen dank zij haar meme en pepe, maar er ook nog mee samen speelde, Carmen, Willy Verbeke, waar ze ook nog jaren bij speelden, Rudy Suwijns, Fred Geirnaert en mevrouw Vander Velpen.En Frans De Bruyckere natuurlijk, de theaterschrijver en regisseur waarmee ze tijdens de afgelopen 13 jaar bijna 40 stukken speelden: 'Het is spijtig voor het Stroppentheater, het is spijtig voor het publiek, maar hoe een 90 en 85-jarige nog op die manier hun tekst kunnen acteren, dat verdient alleen maar bewondering. Ik hoop dat ik dat zelf ook zal kunnen, zo eindigen in schoonheid.' En hij schonk het koppel een kristallen vaas.
.En toen dansten ze nog één keer op het podium, en waren ze niet de enigen die hun
zakdoek moesten bovenhalen
Nieuwsblad'Gent'
Druk op de link en wordt onmiddelijk doorgestuurd naar de link
Vertelnamiddagen in het Stedelijk Clubhuis voor Senioren Patershol
Vertelnamiddagen in het Stedelijk Clubhuis voor Senioren Patershol - Alles van waarde is weerloos
Wie graag luistert naar Gentse verhalen, wie graag herinneringen ophaalt of interesse heeft voor gebeurtenissen uit het verleden rept zich elke tweede zaterdag van de maand naar het 'Stedelijk Clubhuis voor Senioren Patershol'. Vanaf september tot en met mei, kan men er deelnemen aan groepsgesprekken, voorbereid en geleid door Maria De Baets.
0,0 € Toegangsprijs: gratis De plaatsen zijn beperkt; reserveer tijdig: - telefonisch 09 225 32 81, op dinsdag, donderdag en vrijdag van 14 tot 17 uur - via e-mail ch.patershol@telenet.be
De Vrijdagsmarkt in 1666, ter gelegenheid van de inhuldiging van Karel II. In het midden van het plein stond toen nog een standbeeld van Keizer Karel
Geschiedenis
De Vrijdagsmarkt in 1666, ter gelegenheid van de inhuldiging van Karel II. In het midden van het plein stond toen nog een standbeeld van Keizer Karel
Bij het volgen van het graafwerk voor de ondergrondse parkeergarage, in het najaar van 1999 en in het voorjaar van 2000, werd over de gehele oppervlakte een bewonerslaag teruggevonden. Afvalkuilen, paalgaten, greppels, stookplaatsen, mestvaalten en zware natuurstenen muren wijzen naar een intense bewoning, vóór het een plein werd. Archeologisch onderzoek heeft uitgewezen dat het plein ontstond door eenstedebouwkundige ingreep tijdens de 13e eeuw[1]. Het werd een min of meer rechthoekig plein, genivelleerd en achteraf met een dikke, turfachtige laag bedekt.
De “wekelijkse” markt wordt sinds 1199 op vrijdagmorgen gehouden. Hier speelde zich het grootste deel van het openbare leven af, zowel op politiek als sociaal vlak. De gewone bestemming van de Vrijdagsmarkt bleef door de eeuwen heen voorbehouden aan de markten allerhande. De Vrijdagsmarkt was hét plein bij uitstek voor grote volksverzamelingen en feestelijkheden en vormde het decor voor officiële ontvangsten vanvorsten en andere hoogwaardigheidsbekleders, waarvoor de markt moest plaats maken.[2]
In de middeleeuwen deden de graven van Vlaanderen hier hun talrijke Blijde Inkomsten en zwoeren daarbij de voorrechten van de stad te respecteren (wat ze nooit deden, tenzij onder dwang). "Blijde" omdat ze plaats hadden in vredestijd en omdat de aldus feestelijk binnengehaalde vorsten (meestal) met goede bedoelingen kwamen. Hier werden zowel de feestelijkheden georganiseerd, als het uitvechten van bloedige vetes tussen de gilden waar nog veel oude gildehuizen rond het plein van overeind staan. Zulks een strijd werd geleverd op 2 mei 1345 tussen de gilden van de wevers en devolders over een loonconflict. Deze dag bleef in de geschiedenis bekend als Kwade Maendag, omdat toen 500 volders samen met hun deken sneuvelden.
De Vrijdagmarkt was ook het toneel van talrijke terechtstellingen. De laatste onthoofding, van een zekere Van Butsel, voor vadermoord veroordeeld, gebeurde in 1822. Eerst werd hem de rechterhand afgehakt, daarna stierf hij onder het mes van de guillotine.
Standbeeld van keizer Karel en Jacob Van Artevelde
Rond 1600 richt men centraal op de Vrijdagmarkt een standbeeld op voor Keizer Karel ter gelegenheid van de inhuldiging van de aartshertogen Albrecht enIsabella. Het beeld, symbool van de staatsmacht, werd regelmatig beklad en in 1792 door de Fransen verwijderd.
Midden op de Vrijdagmarkt staat anno 2012 het standbeeld van Jacob Van Artevelde (1290-1345), de 'beroemdste' man van Gent. Dit beeld werd in 1863 door Pierre de Vigne gemaakt en hier geplaatst omdat dit plein in de middeleeuwen zo’n belangrijke rol heeft gespeeld als verzamelplaats, en niet alleen bij de gebeurtenissen waarbij de volksmenner op de voorgrond trad. Jacob Van Artevelde was de ‘wijze man’ van Gent en koos tijdens de Honderdjarige Oorlogde zijde van Engeland. De boycot van de Engelse wolinvoer hief hij op, om zo de lakennijverheid, welke de belangrijkste kostwinning van de stad was, te kunnen sparen.
Als de "klauwaards" (ontevreden handwerklieden) de alleenheerschappij van de "leliaards" (Fransgezinde rijken) doorbreken, voorkomt Jacob Van Artevelde een sociaal slagveld. Hij is ook de man die officiële documenten in het Nederlands laat opstellen, zodat Vlamingen zich niet langer hoeven te buigen over Latijn en Frans. Het is dus zijn verdienste dat Gent de "Arteveldestad" wordt genoemd. De drie steden Gent, Ieper en Brugge roepen de Engelse koningEdward III hier op de Vrijdagmarkt uit tot "koning van Frankrijk". Maar Edward III kwam zijn beloften aan Jacob Van Artevelde niet na en hij wordt vermoord door de deken van de rijke wevers.
Op de sokkel van het standbeeld staan de wapenschilden van de diverse gilden. De drie beeldhouwwerken onder Jacob Van Artevelde stellen de verdragenvoor die hij afsloot: het Verbond tussen Vlaanderen, Brabant en Henegouwen, het Verbond tussen Vlaanderen en Engeland en het Verbond tussen Gent,Brugge en Ieper.[3]
*
Vrijdagmarkt (Gent)
De Vrijdagmarkt in de Belgische stad Gent is ongeveer één hectare groot en één van de oudste pleinen in de stad . Het plein speelde een grote rol in de geschiedenis van de stad.
Midden op het plein staat een standbeeld van Jacob van Artevelde die op het plein op 26 januari1340 koning Eduard III van Engeland tot koning van Frankrijk uitriep en daarmee het gezag van de graaf van Vlaanderen en diens leenheer tartte. Vijf jaar later vermoordden wevers en volders elkaar op dit plein als voorspel voor de moord op Jacob van Artevelde, de wijze man van Gent.
De Gentenaars organiseerden hier de blijde inkomsten van de graven van Vlaanderen; het was hun forum en ze hielden hier steekspelen. De markt was ook het toneel van terechtstellingen en afrekeningen. De voor vadermoord veroordeelde Van Butzel was de laatste die er in 1822 werd onthoofd door de guillotine
Het Toreken, oudste gebouw van de Vrijdagsmarkt Gent...
Als oudste gebouw van de Vrijdagsmarkt kan het 'Toreken' een beeld oproepen, zoals het er in de middeleeuwen moet hebben uitgezien.[4] Het Toreken, eertijds het gildehuis van de huidevetters, dateert uit de tweede helft van de vijftiende eeuw en werd opgetrokken in gotische stijl met een trapgevel in de Kammerstraat en een traptorentje als herkenningspunt. De gevels zijn eenvoudig, en enkel versierd met waterlijsten. De ramen hebben kruiskozijnen. Het dak is een zadeldak tussen twee trapgevels. De ronde spietoren, die eerder voor het prestige dan om praktische redenen werd toegevoegd, heeft een klein platform op halve hoogte. Daarop rijst een dunner gedeelte op, dat bekroond wordt door middel van een achthoekige uitkijkpost.[5] In 1540 maakte keizer Karel een einde aan de macht van de gilden. Het Toreken werd eigendom van particulieren die het regelmatig opnieuw indeelden en verbouwden. In 1883 kwam het in handen van de stad Gent die het verhuurde. Vanaf de Tweede Wereldoorlog stond het gebouw leeg, wat het verval sterk heeft beïnvloed. Na een grondig vooronderzoek werd het gebouw tussen 1978 en 1983 gerestaureerd. De restauratie, waarbij een aantal nieuwe technieken werden toegepast, gold als voorbeeld voor vele latere restauraties in de stad. Aan het 'Toreken' hangt vandaag nog steeds de marktklok, die de aanvang van de markt aankondigde en een ring die in dezelfde periode fungeerde als schandpaal en waaraan afgekeurde lakens werden gehangen. Helemaal bovenaan torent in de plaats van een windhaan de meermin Melusine met haar spiegel. In het Toreken is ook het Poëziecentrum van Gent gevestigd met een documentatiecentrum over poëzie, bibliotheek, en winkel. En van hieruit begint de poeziëroute.[4]
Alle Afbeeldingen blijven
eigendom van de makers,en teksten
mocht u hier ietske vinden
dat van u is en moet verwijderd
worden gelieve een bericht
In de middenblog op (Reageren)
Eén van de grootste successen van Eddy Wally.
Deze mag niet ontbreken op deze blog...
Als marktkramer ben ik geboren.
Eddy Wally (Zelzate, 12 juli 1932)
is een Belgische zanger
die bekend is om zijn hits Chérie (1966),
Als marktkramer ben ik geboren (1969)
en Ik spring uit een vliegmachien (1996).