"Gentse cafe potpourrie "en rijen es plezant' (Gent text)
Gent schuunste stad van't land
Walter De Buck is een bekende volkszanger uit Gent. Vandaag de dag is men hem nog steeds niet vergeten en ook niet op Youtube. Daarom is er hier het liedje "In Mijn Stroatse Zijn't Allemaal Komeren".
Biezebaaze - Loetsebollekezoetse
'K WOARE WA ZAT
Gents liedje door Manu De Canck
Walter De Buck : T'Vliegerke
het moegen lied van walter de buck - gents muziek
gents kleinkunst
Het Morgenlied Walter de Buck
Gentse Slow.
Gentse bal poep en l air
Gents volksmuziek
"Het autootje" door Romain De Coninck.
Een "vergeten" sketch van Romain De Coninck
over de avonturen met een autootje.
Met groot respect voor deze
fantastische Gentse artiest
een goat in maane iemmer (gentse liedjes)
schuun manske willy bart en zijn kluts
café chantant willy bart en zijn kluts schuun mankske
nen hutsepot van gensche liedjes
gezongen door rolando = roland van eeckhout
i love you op zijn gents
biezebaaze Mijn Gent
schitterend liedje over de schuunste stad!
'Kasseien langs de Leie', beter gekend als 'Gent es schuune' is één van de liedjes die werden gebracht in de succesvolle reeks 'Cabaretten' door het Gentse acteurstrio Margriet Bruggeman/Jo De Meyere/Oswald Versyp - een ode aan Gent en haar inwoners
Carina Andries, Christian Bellecoste (kandidaat voor de AMBASSADEUR VAN DE GENSCHE LEUTE 2012), Vanessa Chauvin, Maurice De Grauwe, Karina De Meyer, Nicole De Tollenaere,
Patrick Van Damme (huidig AMBASSADEUR VAN DE GENSCHE LEUTE), Inge Vandeleene,
Noël Fack, de eerste mens die Gèns op cd zette(ge)
Enkele weken terug woonde ik de boekvoorstelling bij van Jo Van Dammes debuut Ledeberg. Die werd opgeluisterd met een kort blijspel door Daan Hugaert en Bob De Moor en met liedjes van de Gentse volkszanger Noël Fack. Ik was eerlijk gezegd meer voor de liederen gekomen dan voor de boekvoorstelling. De voorstelling stelde niet teleur: de geroutineerde accordeonist bracht de Gentse liedjes met veel naturel. Het volkslied voer ik hoog in het vaandel en ik was benieuwd naar meer. Daarom zocht ik zocht Noël op voor een twee uur durend gesprek over het Gentse volkslied, waarvoor ik geen vragenlijst moest voorbereiden: de man is een al even begenadigd verteller als muzikant.
Zoals je op zijn website kan lezen biedt Noël een gevarieerd aanbod aan entertainment. Eén van zijn groepen heet “De dreidekkers“, een groepsnaam die hij ontleende aan de Gentse volksspreuk “Kaak, kaak, nen twiedekker”. Die uitdrukking dateert van toen de luchtvaart opkwam, en er een luchthaven werd geopend in Sint-Denijs. Het volk zinspeelde met zijn zegswijzen dikwijls op dergelijke actuele thema’s, maar het eigenlijke onderwerp is het sociaal verkeer. “Kijk, kijk, een tweedekker” zei men wanneer men de conversatie beu raakte en men er vanonder wou muizen. Begin de jaren 90 maakte Noël voor het eerst een compilatie van Gentse volksliederen. Omdat ze met drie muzikanten waren, werd de titel van die plaat “Kaak, kaak, nen dreidekker“. Die plaat kwam overigens uit op CD, wat begin de jaren 90 nog een moderne en mogelijk gewaagde keuze was. De meeste muziekliefhebbers hadden nog altijd de “pick-up” niet weggegooid en zeker niet het al wat oudere en volkse doelpubliek van de Dreidekkers. Producer Will Ferdy vond het geen goed idee, maar Fack dreef zijn zin door. Later hoorde Fack van vele kopers dat ze eerst zijn cd hadden gekocht, en daarna een cd-speler om hem te kunnen beluisteren. Een groot compliment, voor de eerste mens die een cd opnam in het Gents.
De eersteling werd net als al zijn opvolgers opgenomen in de DK-studio in Destelbergen. Toen had nog niet elke muzikant eigen opname-apparatuur en software. Een plaat opnemen was duur, en aangezien er geen platenfirma achter de Dreidekkers stond, was er een gulle sponsorhand nodig. Een bankdirecteur met het hart en de portefeuille op de juiste plaats, dixit Fack, leverde de nodige 400 000 frank (10 000 euro). Dat hart klopte niet alleen voor het Gentse volkslied. De opbrengst van de cd ging namelijk naar de oprichting van een sociaal restaurant, waar mensen die in armoede leefden, konden komen eten én werden bediend door koks en obers die in de rehabilitatie zaten. Ook de latere cd’s van de Dreidekkers dienden telkens voor een sociaal project in de stad, zoals de kringloopwinkel aan de Vlaamse Kaai. Noël zijn verleden als ambtenaar bij het OCMW is daar niet vreemd aan, maar hij verbergt niet dat zijn gulheid mee werd geïnspireerd door de wetenschap dat anders de belastingen toch maar met de opbrengst gingen lopen.
De Dreidekkers zitten aan hun zesde cd, maar eigenlijk zijn het er zeven. Met de tweede plaat was er namelijk een ongelukje gebeurd tijdens het persen. Noël kreeg telefoon van een bevriende muzikant die zijn exemplaar al in de speler had gelegd en een echo hoorde aan het einde van elk nummer. Noël luisterde en kreeg een klein infarct. Hij belde op zijn beurt Will Ferdy en ook die moest van de eerste schrik bekomen. Ferdy nam de verantwoordelijkheid op zich en betaalde een nieuwe persing uit eigen zak. Maar hoe gingen ze de goede exemplaren van de foute onderscheiden? Dus kreeg de nieuwe persing een andere kleur: in plaats van een rode schijf, die geïnspireerd was door de kleuren van Pierke Pierlala, werd het cd’tje in zwart gedompeld. Als fans Noël dus fier vertellen dat ze àl zijn cd’s hebben, vraagt hij plagerig “alle zeven?” Want als ze de rode hebben, dan hebben ze de zwarte niet en omgekeerd.
Van de originele Dreidekkers blijft alleen Noël over: zijn vader Henri Fack en zangeresRosa Geinger zijn er niet meer bij. Voor Rosa koestert hij een grote bewondering. In 1995 overleed zij en in 2006 kreeg ze een eigen straat, die Noël mee inhuldigde . Haar rol wordt nu overgenomen door mevrouw Fack, beter bekend als Charlène. Zij zingt onder meer het liedje van de “Roste Wasser”, een Gentse volksfiguur uit het interbellum. Fack maakte de tekst op de muziek van “Leopold II”, een lied van Jef Elbers. Hij nam ook het thema over van een beroemde historische figuur die terugkeert naar zijn stad en tussen weemoed en verontwaardiging de teloorgang aanschouwt, een idee dat we verder terugvinden bij Pieter Bruegel in Brussel van Wannes Van de Velde. Ook diens “Mansarde” heeft Fack op een van zijn cd’s aan een vergentsing onderworpen. Hij stuurde zijn versie op naar Wannes ter goedkeuring en die vond het prima. Merkwaardig is dat ook Jef Elbers een eigen versie heeft gemaakt van het lied over de zolderkamer. Een collectief bewustzijn van stadszangers of een stiekeme adoratie?
Hoewel hij met zijn Gentse volksliederen voornamelijk een ouder publiek bereikt, is er af en toe een opflakkering van interesse. Onlangs maakte Publiek Geheimeen uitzendingover de zeppelin die in WO I neerstortte op een woonwijk in Sint-Amandsberg. Canvas zocht naar muzikale omlijsting en kwam uiteraard bij Noël Fack terecht. Als notoir verzamelaar kon hij moeiteloos liederen opdiepen uit die tijd, die vertelden over de vreselijke gebeurtenis. Voor zo’n opdrachten gaat Noël tot het uiterste: hij stroomlijnt het lied met behulp van wat er rest aan partituren, maar hij pluist de hele geschiedenis na, zodat hij zich volledig kan inleven in het lied. Hij vindt het bovendien erg interessant om via de overgeleverde lyriek onze geschiedenis te herontdekken. Soms is de partituur summier, zodat hij de gaten moet opvullen met wat hem als natuurlijk voorkomt. En als niemand het origineel nog kent, dan is zijn versie toch de enige echte!
Een andere prestigieuze opdracht kwam alweer uit de luchtvaart, terwijl de Dreidekkers niet eens ontstaan zijn vanuit een passie voor de technologie. Ditmaal vroeg auteur Piet Dhanens aan Noël of hij de opluistering kon verzorgen van de voorstelling van “Een eeuw luchtvaart boven Gent“. Voor die gelegenheid mocht de zanger plaatsnemen in een échte dreidekker, een Fokker die in Hasselt nog regelmatig het luchtruim kiest. Jammer genoeg kon Noël nog nooit mee opstijgen, omdat er simpelweg geen passagiersstoel voorzien is, en het een beetje laat is om de Fokker te leren besturen. Net als het volkslied is het besturen van oude vliegtuigen trouwens een uitstervende kunst. Op die manier heeft Noël uiteindelijk toch een affiniteit gekregen met het vliegwezen. Een plastieken Jezus, of een self fulfilling prophecy?
Hoewel hij met zijn Gentse volksliederen voornamelijk een ouder publiek bereikt, is er af en toe een opflakkering van interesse. Onlangs maakte Publiek Geheimeen uitzendingover de zeppelin die in WO I neerstortte op een woonwijk in Sint-Amandsberg. Canvas zocht naar muzikale omlijsting en kwam uiteraard bij Noël Fack terecht. Als notoir verzamelaar kon hij moeiteloos liederen opdiepen uit die tijd, die vertelden over de vreselijke gebeurtenis. Voor zo’n opdrachten gaat Noël tot het uiterste: hij stroomlijnt het lied met behulp van wat er rest aan partituren, maar hij pluist de hele geschiedenis na, zodat hij zich volledig kan inleven in het lied. Hij vindt het bovendien erg interessant om via de overgeleverde lyriek onze geschiedenis te herontdekken. Soms is de partituur summier, zodat hij de gaten moet opvullen met wat hem als natuurlijk voorkomt. En als niemand het origineel nog kent, dan is zijn versie toch de enige echte!
Een andere prestigieuze opdracht kwam alweer uit de luchtvaart, terwijl de Dreidekkers niet eens ontstaan zijn vanuit een passie voor de technologie. Ditmaal vroeg auteur Piet Dhanens aan Noël of hij de opluistering kon verzorgen van de voorstelling van “Een eeuw luchtvaart boven Gent“. Voor die gelegenheid mocht de zanger plaatsnemen in een échte dreidekker, een Fokker die in Hasselt nog regelmatig het luchtruim kiest. Jammer genoeg kon Noël nog nooit mee opstijgen, omdat er simpelweg geen passagiersstoel voorzien is, en het een beetje laat is om de Fokker te leren besturen. Net als het volkslied is het besturen van oude vliegtuigen trouwens een uitstervende kunst. Op die manier heeft Noël uiteindelijk toch een affiniteit gekregen met het vliegwezen. Een plastieken Jezus, of een self fulfilling prophecy?
Aldus bewandelt Noël het muzikale pad tussen de etnomusicologie en de gelegenheidsperformance. Ik vroeg hem of hij soms volledig eigen werk componeert, maar behalve het vervolledigen van een bestaande melodie en het maken van parodieën à la de Strangers blijkt dat niet het geval. Gelegenheidsteksten zijn z’n sterke punt en hij heeft niet die artistieke geldingsdrang of politieke missie die bijvoorbeeld Karel Waeri wel had, de Gentse epigoon van het volkslied, singer-songwriter en protestzanger avant la lettre. Fack heeft tamelijk wat liedjes van Waeri opgenomen met de Dreidekkers. Zijn ander materiaal haalt hij uit het standaardwerk van Richard Van Kenhove en Albert Lepage, maar vooral uit de talloze schriftjes en boekjes die hij opgestuurd krijgt door bewonderaars en sympathisanten. Het volkslied, dat oorspronkelijk een pure orale traditie was, heeft voornamelijk kunnen overleven doordat de zangers hun broodwinning begonnen te halen uit de verkoop van “vliegende blaadjes”, gedrukte exemplaren van enkele vellen papier, die na de performance gretig aftrek vonden. Flyers, lijk da’ze zeggen.
Zijn liefde voor het Gentse volkslied en zijn volgehouden inspanningen om het levend te houden, hebben van Noël Fack een bekende Gentenaar gemaakt, en een graag geziene figuur in de Gentse Sosseteit. Hij heeft met Walter De Buck gespeeld en met Eddy Wally. Op de 75ste verjaardag van Romain De Coninck (die voor zijn vele revues honderden liedjes maakte in het Gentse dialect), speelde hij accordeon in de koets die Romain en Yvonne door de stad voerde. Hij organiseert de Gentse Feestenshow en heeft er een rijk theaterverleden opzitten, met theater Taptoe. De meeste mensen zouden vijf levens nodig hebben om al die activiteiten een plaats te geven. Noël Fack doet het in één, en daarbij vindt hij nog de tijd om een bewonderaar te ontvangen op een vrijdagavond, met de hond op schoot verhalen te vertellen en mij rond te leiden in zijn huis vol rekwisieten. Bedankt Noël!
Klik op kleine plaatje wordt je onmiddelijk doorgestuurd naar de link...
Staan paar video clips al op blog die met dit schrijven te maken heeft...
GENT - Twee Argentijnse volbloeden verhuisden van het zonnige Barcelona naar Oostakker, om hier de Gentenaars de Argentijnse tango te leren dansen. Op Pasen dansen ze op de 'Nacht van de Liefde', een tango- en salsafestival in de Oude Vismijn.
Valeria Maside en Anibal Lautaro (allebei 33) dansten al van toen ze begin de twintig waren en leerden elkaar tijdens de tangoles kennen. Samen reisden ze de hele wereld rond, verbleven 3 jaar in Barcelona, maar besloten om in Gent te komen wonen en werken.
Lautaro: 'Barcelona is mooi om te wonen, maar we hadden daar niet genoeg werk. Hier geven we tijdens de week tangoles in Gent en Antwerpen en dansen we tijdens het weekend op tangofestivals in heel Europa. Gent is de ideale uitvalsbasis.'
Hele cultuur
Het Argentijnse koppel heeft al 6 jaar een speciale band met Gent aangezien ze hier hun eerste buitenlandse dansopdracht hadden. Pol Van Assche van het Gentse danscentrum Polariteit hoorde dat er een Argentijnse tangokoppel in de stad was en wilde hen absoluut ontmoeten. Hij stelde hen voor om te dansen op een Antwerps tangofestival en zo ging de bal aan het rollen.
De combinatie van tangoles geven en zelf op festivals dansen, vinden Maside en Lautaro ideaal. 'Als we elke dag zouden dansen, zou het routine worden. We zouden de magie verliezen. We houden er ook van om les te geven. We leren onze leerlingen meer dan enkele pasjes. Tango is een hele cultuur.'
Op Paaszondag staat het Argentijnse koppel op het programma van Noche de Amor, een festival dat Polariteit al 24 jaar lang organiseert. Het evenement werd sinds 2002 kleinschaliger, maar nog steeds is het een avond van salsa, tango en flamenco.
'De mensen komen hier op hun paasbest. Ze leven zich in bij de tango en kunnen zich uitleven bij de salsa', aldus Van Assche.
Noche de Amor, zondag 8 april in de Oude Vismijn, Veerleplein 5. www.polariteit.be.
Druk op kleine plaatje en je wordt onmiddelijk doorgstuurd naar de site.
ALS OPENINGSEVENEMENT VAN BELGERINKEL Fietsen met Radio Modern
GENT - Zaterdag 5 mei vindt aan Sint Jacobs de eerste editie van de Tweed & Vintage Ride plaats. Radio Modern en Bond Beter Leefmilieu sloegen de handen in elkaar om een fietstocht door Gent te organiseren in vintagestijl. Start om 10u.
Neen, u droomt niet als u op zaterdag 5 mei een groep opvallende figuren per tweewieler ziet passeren. Het zijn de deelnemers van de Tweed & Vintage Ride, die een fietscampagne houden in een opvallende retro-outfit. De fietstocht in ware vintagestijl is de officiële jaardoop van Belgerinkel in Gent, de fietscampagne van de Bond Beter Leefmilieu. Belgerinkel wil de bevolking motiveren om meer gebruik te maken van onze eigen kracht om ons te verplaatsen.
Modernettes
De vroege vogels onder de deelnemers kunnen vooraf genieten van een ontbijt aan Sint Jacobs. Vervolgens brengt men een bezoek aan de Beauty Boudoir van de Modernettes. Daar worden de fietsers volledig omgetoverd in de gewenste vintagestijl onder andere met behulp van krulspelden en rougekwasten. DJ-Mobiel Radio Barkas verzorgt intussen de muziek met een knipoog naar hits uit de jaren vijftig en zestig. Nadien gaat de fietstocht van start langs de mooiste plekjes van Gent. Eindigen doet de Tweed & Vintage Ride in het Zuidpark. Daar wordt er afgesloten met een intensieve dansles van SEp’n Hop. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Radio Modern. De deelname is gratis
Druk op kleine plaatje en je wordt onmiddelijk doorgstuurd naar de site.
Wanneer een onderneming een event organiseert voor zakenrelaties of medewerkers, is het belangrijk dat de aan- en inkleding een zekere uitstraling heeft. Kwestie van aan te sluiten bij het gewenste bedrijfsimago. Alfin volgt de trends inzake catering en eventorganisatie op de voet en zorgt voor de creatieve toets die het verschil maakt. Wim Ballieu studeerde restaurant & hotelmanagement aan “ter groene poorte” te Brugge. Hij brak evenwel een rugwervel bij een ongeval, waardoor hij onmogelijk voltijds aan de slag kon in de Horeca. Daarom besloten zijn ouders om naast hun slagerij een traiteurafdeling op te starten, waar Wim zijn eigen werktempo kon bepalen.
Het tempo wordt opgetrokken
Gelukkig herstelde het rugletsel, want al snel werden er kleine home cookings en recepties buitenshuis georganiseerd. Met zoveel succes dat Wim het naburige pand opkocht, de ouderlijke slagerij volledig vernieuwde en de werkplaatsen en keuken met magazijn voor meubilair en eventmaterialen volledig liet verbouwen. In mei 2007 ging Catering & Events Alfin als aparte entiteit van start. Een half jaar later volgde een nieuwe verhuis naar Mariakerke (bij Gent). In dit pand met een oppervlakte van 1.900 m2 (waarvan 900 m2 keukenruimte) kan Alfi n haar groeiplannen waarmaken. Groeiplannen die trouwens nieuwe fi lialen in Brussel en Parijs inhouden.
Van trendwatching tot foodconsulting
Wim Ballieu: “Alfi n is actief binnen drie vakgebieden: foodconsulting, catering en events. Wij houden steeds een vinger aan de pols van de gastronomische trends en adviseren restaurants over de samenstelling van hun kaart. Ook grote voedingsbedrijven doen een beroep op onze expertise om nieuwe trends in food te implementeren en te promoten.” De zaakvoerder omringde zich met een team van 14 jonge en enthousiaste medewerkers, die zijn passie voor een creatieve keuken delen.
Gastronomische catering
Eventcatering is de hoofdactiviteit van Alfin. Inspelend op de nieuwste trends en kooktechnieken, maar met respect voor de traditionele keuken, staat de onderneming in voor de organisatie en opvolging van events voor 20 tot 2000 personen. Wim Ballieu: “De nadruk ligt steevast op het gastronomische en het artisanale aspect. Maar onze aanpak gaat heel wat verder dan louter de catering. Liefst nemen wij het totaalpakket voor onze rekening, met inbegrip van de decoratie of zelfs het plaatsen van een tent. Op die manier kunnen wij erover waken dat er een mooie samenhang is tussen alle elementen: verlichting, muziek, tafelversiering, de outfits van het personeel, … ”
Trends en traditie
Jong, dynamisch, modern, trendy, … het zijn woorden die voortdurend vallen bij Alfin. Toch zit de culinaire traditie er diep ingebakken bij de jonge zaakvoerder. “Hoe innoverend je ook tewerk gaat, de basis van een verzorgde astronomie blijft het gebruik van eerlijke grondstoffen. En dan zijn er natuurlijk de wettelijke hygiënische vereisten voor het bereiden, bewaren en transporteren van voedingsmiddelen. Het komt erop aan tussen al deze elementen een mooi evenwicht te vinden.”
GENT - In 'Goe Gebakken' gaat hij elke zondag op televisie aan de slag met taarten en cakes, maar vanaf 19 april laat Wim Ballieu zijn volk ook de gehaktbal herontdekken. Dan opent hij Balls & Glory aan de Sint-Jacobsnieuwstraat.
'Chinese toeristen zullen Gent binnenkort niet meer ontdekken bij een bord waterzooi en een glas kriek, maar wel met een ferme gehaktbal in de mond.'
De ambitie van Wim Ballieu is niet te stuiten. Amper een paar weken na zijn televisiedebuut met Goe Gebakken heeft de Gentenaar al een nieuw project. Tijdens de avondshopping op 19 april opent hij, samen met Gille Leenknegt, de 'gehaktballenshop' Balls & Glory in het kookatelier Atmytable aan de Sint-Jacobsnieuwstraat.
Op maandag, woensdag en vrijdag kan je er terecht voor verse gehaktballen met een liquide vulling, gaande van gestoofde appeltjes tot krab en ganzenlever. Het vlees komt uit de slagerij van zijn pa, gedraaid van de beesten die zijn grootouders in hun Veurnse boerderij kweken. Daarbij komt een portie verse stoemp en zelfgemaakte appelmoes of kriekskes. 'Ambacht is terug stoer en daar willen wij volledig op in spelen, met onze zelfgedraaide ballen.'
De ballen proeven, kan aan de toog, maar Balls & Glory wil vooral een winkel zijn, waar mensen hun eten kopen voor thuis. 'De dagen dat de winkel niet open is, trek ik erop uit om de ballen overal te lande te verkopen. De markt van Ledeberg staat al zeker op mijn lijstje.'
De winkel zal tot september aan de Sint-Jacobsnieuwstraat gevestigd zijn, in afwachting van een definitieve locatie. En Ballieu plant ook zaken in Antwerpen, Hasselt en Leuven. 'Ik word de Starbucks van de gehaktbal (lacht).'
Lees meer over Wim Ballieu in Het Nieuwsblad Magazine van vandaag. Wim geeft ook kook- en bakworkshops. Info: wim@raf.be
Een hoekje historie op de Korenmarkt: Prison, Pakhuis en Post
GENT - Bouwwerken op het Forum Frumentarium ofte de Gentse Korenmarkt liggen Gentenaars al van ver voor Facebook nauw aan het hart.
Het handelshart van onze stad ligt al sinds eeuwen aan de voet van de Sint-Niklaaskerk, gewijd aan de patroonheilige van de schippers, bakkers en meerseniers. Voor mensen die nog nooit een meersenier gezien hebben: dat waren de oorspronkelijke detailhandelaars, die kleine huishoudgoederen inkochten bij de fabrikant en aan particulieren doorverkochten. Ze waren "vendeurs de tout, faiseurs de rien", ze mochten zowat alles verkopen, maar niks produceren.
Zoals de meeste gilden die iets vandoen hadden met de oude haven ("up de Leie tusschen brugghen") hadden ze eenkapelleke in de Sint-Niklaaskerk dat ze sponsorden en aankleedden. Bezoek deze prachtige kerk bij voorkeur op een zonnige dag, zo rond 11 uur. De lichtinval is dan hemels.
Waar zoveel volk en bedrijvigheid heerst, gaat vroeg of laat wel eens iemand over de schreef. In de middeleeuwen pakte men dat kort en goed aan. Meestal kreeg je de kans niet om te recidiveren: je werd de stad uit gezet, verminkt zodat iedereen gewaarschuwd was, of je bracht het er eenvoudig niet levend vanaf. Men draaide toen niemand puur voor straf in den bak, maar men moest regelmatig volk opsluiten in afwachting van hun vonnis of bekentenis.
De ambtenaar belast met het toezicht op deze sukkelaars was de amman. Eind dertiende eeuw kreeg die een schoon optrekske op de Korenmarkt: het Châtelet (’t Sosselet in ’t schoon Gents), een stevig vierkantig gebouw met getraliede vensters. De verblijfskosten van de niet zo brave burgers werden gedragen door hun schuldeisers, dakloze drommels teerden op de stadskas of op aalmoezen die in een bus aan de gevel werden gedeponeerd. Op het vaste menu stonden soep, groenten, haring en wijn of bier, maar bevoorrechte logees konden mits een supplement vlees of brandewijn krijgen of zelfs aanschuiven aan de tafel van de amman.
Vanuit de ‘Groote Olifant’, de herberg naast de deur, hadden de schepenen een mooi uitzicht op de executies op de Korenmarkt. Zo zagen ze in 1654 de maker van het praalgraf van bisschop Triest in vlammen opgaan. Die had bij het vervaardigen van de marmeren engeltjes met de modelletjes gespeeld.
In 1719 kwam een Pracht van een Pakhuis in de plaats van ’t klein kasteelke. Het heeft in de loop der jaren een indrukwekkende lijst van functies vervuld, maar helaas, de protesten van kunstminnende Gentenaars mochten niet baten: de fiere leeuw die bovenaan het fronton stond, ging met pensioen naar het Citadelpark en de rest van het gebouw ging in 1897 tegen de kasseien.
In de grond had men toen plannen voor een schouwburg op die locatie, maar uiteindelijk vatte een ander gebouw daar post.
GENT - Mijn vriend de burgemeester van Brugge is ten strijde getrokken tegen het alcoholgebruik in zijn metropool; Dat hij het echt meent was zowaar te zien bij het vertrek van de Ronde van Vlaanderen waar hij met een pistool stond te zwaaien. Hij had eerder de hele vertrekplaats gecontroleerd op de aanwezigheid van drank.
Dat viel nog best mee, al moest hij later op de dag vaststellen dat langs het parcours van de Ronde de drank rijkelijk vloeide, zeker op de Patersberg waar de Champagne zo knalde dat de voorbij rijdende renners telkens dachten dat mijn vriend maar bleef schieten met zijn pistool. In de daar massaal opgerezen Vip tenten waren er velen die verleden zondag geen renner hebben gezien, maar er toch duidelijk van genoten hebben. Het deed mij denken aan de jaarlijkse champagnefuif op Waregemkoerse waar vele Vippers nog nooit een paard gezien hebben, maar wel veel ezels. Mijn vriend heeft zich zo alweer in het nieuws gewerkt, santé mijn ratje!
Een Brugse agent had gevraagd hoe hij dat nieuw reglement vanaf volgende week moet toepassen, want er is een verbod tot alcoholgebruik op straat van donderdag- tot zondagnacht. Om te weten of ze nu alcohol drinken moeten de agenten dus elke cola die op straat gedronken wordt proeven om te weten of er alcohol in is. Aan de toeristen wordt aangeraden om meteen patrouillerende agenten een consumptie aan te bieden, want allemaal van hetzelfde blikje drinken is niet gezond. In Gent overweegt men een dergelijk reglement niet, tot grote vreugde van de studenten in de Overpoortstraat, alwaar de straat soms één groot terras is. Het logo “Brugge Die Scone” wordt daarom vanaf volgende week omgeturnd tot “Brugge Die Droge”.
Mijn vriend die graag ook iets op straat drinkt verplaatst zich daarvoor vanaf volgende week op donderdagavond naar de Overpoortstraat, want daar is er ten minste nog ambiance. Bruges la morte is terug realiteit, men overweegt in de toekomst ook om praten op straat te verbieden. Deze metropolitaanse maatregelen kaderen in het bevorderen van de aantrekkelijkheid van de West-Vlaamse hoofdstad, de 8000 studenten in Brugge overwegen om in Gent te komen studeren. Ze zijn welkom, op een paar duizend meer of minder komt het immers niet meer aan;
Onze Mon Cocquit Junior is er alvast niet voor te vinden, er zijn al West-Vlamingen genoeg, hij zal zich daar tegen verzetten. Dit wordt één van de speerpunten in zijn verkiezingscampagne die hij nu moet gaan voeren, hoewel ik mij afvraag of hij daar niet al lang mee bezig was. Hij zal er voort de kantjes afrijden heeft hij op AVS beloofd, ik hou hem eraan, maar wat bedoelt hij daarmee? De verwachtingen zijn hoog gespannen en hij ambieert een vaste benoeming als nachtburgemeester of toch minstens als schepen van Feestelijkheden. Hij heeft trouwens in een interview in De Standaard van het voorbije weekend gezegd dat alcohol ervoor zorgt dat men in de nacht de vuilbakken over de straat gooit, om dat het anders veel te clean is. Daaruit begrijp ik dat we moeten ophouden met de vuilnisophaling, bij IVAGO neemt de onrust toe. Mijn vriend heeft hem een verbod tot betreding van het Brugs grondgebied opgelegd, persona non grata dus. Een volgens mij overbodige ingreep, want hij wil daar toch niet naar toe, het is daar veel te clean.
En ook onze Siegfried kon in dat verkiezingsgeweld niet achterblijven, hij kreeg de steun van de al een tijdje uit het Gentse straatbeeld verdwenen Gentse Superflik onze Freddy, weliswaar niet als wit konijn op de Gentse lijst, want dat speelt onze Freddy al in Middelkerke. Maar hij prees onze Siegfried uitgebreid en zonder enige aarzeling. Zo gaat dat en zo zal het altijd gaan. Ondertussen is ook onze Siegfried niet langer welkom in Brugge, mijn vriend heeft al zo een exemplaar en dat moet eens gedaan zijn met die immigratie in zijn stad door mannen met geen of teveel papieren.
Elio heeft ondertussen zijn blijde intrede in Brugge afgezegd, nadat hij Gent bezocht en vernam dat hij bij mijn vriend geen drankje op straat kan gebruiken tenzij de Brugse flikken hebben voorgeproefd en dat ziet hij niet zitten. Hij was overigens zeer tevreden over zijn bezoek aan Gent, dat bleek toen hij spontaan zijn nagels begon te kuisen in het licht van enkele camera’s. Da moe kunnen in Gent moet hij gedacht hebben.
GENT - De eerste 2.500 shoppers die op donderdag 19 april voor minstens 15 euro winkelen bij een deelnemende handelszaak, krijgen een gratis azalea. Dat komt omdat de avondshopping deze keer in het teken van bloemen staat. De afgelopen dagen kregen een heleboel deelnemende zaken al een banner om aan hun venster te hangen. Wie tijdens de avondshopping graag een azalea mee naar huis wil nemen, zal snel moeten zijn. De eerste 2.500 shoppers die zich met een kasticket van minstens 15 euro aanmelden aan de stand op de korenmarkt, krijgen een gratis exemplaar. Het kasticket moet wel afkomstig zijn van een deelnemende handelszaak. De stad roept de deelnemende handelszaken op om hun winkel dan ook duidelijk te decoreren met bloemen, en voorziet, onder meer in samenwerking met de Gentse Floraliën, een aantal randactiviteiten, die uiteraard te maken hebben met bloemen. Zo zorgen de Floraliën niet alleen voor de 2.500 gratis azalea's, de Floraliën zullen de Korenmarkt er ook fleuriger en kleurrijker doen uitzien dan anders. In de Sint Niklaaskerk is er een mini-markt en zijn er workshops. Het aanbod bestaat uit leuke geschenkjes, zoals onder meer etherische oliën, geurkaarsen, bloemkaarsen, aromajuwelen, enz. Kunstenares Annie Gansbeke uit Heusden stelt monumentale olieverfschilderijen tentoon rond het thema bloemen. De werken kunnen ter plaatse gekocht worden. De Groene Verbeelding stelt vijf gedekte feesttafels op. Men kan er voor 2 euro ook miniworkshops volgen. Deelnemers leren onder andere een vaasje maken met fietsbanden, een grassenhouder vlechten of tafelideetjes realiseren met theelichthouders. Ook het Huis van Alijn doet opnieuw mee. Daar kiest men voor orchideeën, hortensia’s en camelia’s. Er is een tentoonstelling van orchideeën van Petrens, hortensia's van Pieters en camelia's van Guy Van Rysseghem en bloembollen van Daniël Van Heck. Gouden orchideejuweel Men kan er ook een gouden orchideejuweel winnen, ontworpen door Valerie Lavault, de echtgenote van graaf Renaud de Kerchove van het Park van Beervelde. Om kans te maken om zo'n juweel te winnen moet men een op de site van www.gentverwent.be het deelnemeningsformulier afprinten en op de avondshopping deponeren in het Huis van Alijn. Men vindt het fomulier onder de rubriek ‘shopnieuws’. De trekking vindt plaats om 21 uur. Er is ook een boekenstand. Net als vorige jaren doen ook de handelaars van de Prondelmarkt bij Sint-Jacobs mee en net zoals elke vrijdag zijn er bloemen op de Kouter. zijn weer van de partij. Ook zij werken deze keer rond het thema bloemen. De Lijn voorziet voor die avond een speciaal aanbod tot 23 uur richting Park and Rides van - P+R Flanders Expo + tram 1 (Sint-Pietersstation – Gent centrum) - P+R Gentbrugge + tram 21/22 (Kouter). Uurregeling op de site van De Lijn. www.delijn.be Handelaars die nog willen deelnemen nemen contact met OOG (Ondersteuningspunt Ondernemers Gent), Sint-Niklaasstraat 27/401, 9000 Gent, tel. 09 210 10 60. e-mail ondernemen@gent.be. Alle info op www.gentverwent.be
Schepen Lieven Decaluwé was vrijdagnamiddag nog niet op de hoogte van het gebeuren: 'Ik verwitttig meteen de verantwoordelijken van het SMAK en de politie',a ldus de schepen.
Op de Kouter liggen verschillende kunstwerken van de Amerikaanse kunstenares Jessica Diamond. Het betreft allemaal bladeren, verwijzend naar de natuur en de bloemenmarkt. Eén daarvan is een rechtopstaand blad. Dat is nu dus zijn tak kwijt.
GENT - Op het Sint-Baafsplein staat momenteel de blonde zangeres Coby Grant een concertje te geven. Op het moment dat wij er passeerden klonk Sexual Healing door haar kleine box, die haar muziek aangenaam tot aan de Limburgstraat hoorbaar maakt.
'Ik ben hier al een paar dagen, en blijf tot dinsdag. Als het weer een beetje meezit kunnen de Gentenaars en de toeristen me hier wel op een of ander plein vinden', aldus nog de Australische.
Alle Afbeeldingen blijven
eigendom van de makers,en teksten
mocht u hier ietske vinden
dat van u is en moet verwijderd
worden gelieve een bericht
In de middenblog op (Reageren)
Eén van de grootste successen van Eddy Wally.
Deze mag niet ontbreken op deze blog...
Als marktkramer ben ik geboren.
Eddy Wally (Zelzate, 12 juli 1932)
is een Belgische zanger
die bekend is om zijn hits Chérie (1966),
Als marktkramer ben ik geboren (1969)
en Ik spring uit een vliegmachien (1996).