"Gentse cafe potpourrie "en rijen es plezant' (Gent text)
Gent schuunste stad van't land
Walter De Buck is een bekende volkszanger uit Gent. Vandaag de dag is men hem nog steeds niet vergeten en ook niet op Youtube. Daarom is er hier het liedje "In Mijn Stroatse Zijn't Allemaal Komeren".
Biezebaaze - Loetsebollekezoetse
'K WOARE WA ZAT
Gents liedje door Manu De Canck
Walter De Buck : T'Vliegerke
het moegen lied van walter de buck - gents muziek
gents kleinkunst
Het Morgenlied Walter de Buck
Gentse Slow.
Gentse bal poep en l air
Gents volksmuziek
"Het autootje" door Romain De Coninck.
Een "vergeten" sketch van Romain De Coninck
over de avonturen met een autootje.
Met groot respect voor deze
fantastische Gentse artiest
een goat in maane iemmer (gentse liedjes)
schuun manske willy bart en zijn kluts
café chantant willy bart en zijn kluts schuun mankske
nen hutsepot van gensche liedjes
gezongen door rolando = roland van eeckhout
i love you op zijn gents
biezebaaze Mijn Gent
schitterend liedje over de schuunste stad!
'Kasseien langs de Leie', beter gekend als 'Gent es schuune' is één van de liedjes die werden gebracht in de succesvolle reeks 'Cabaretten' door het Gentse acteurstrio Margriet Bruggeman/Jo De Meyere/Oswald Versyp - een ode aan Gent en haar inwoners
GENT - Elf procent van de Gentenaars beschikt thuis niet over een internetverbinding. Dat blijkt uit een enquête die in het voorjaar van 2012 werd afgenomen bij 855 Gentenaars.
Met MIDIS (Meetinstrument voor Digitale Inclusie in Steden) peilde de Stad Gent voor het eerst op grote schaal naar de digitale vaardigheid van haar inwoners. Zoals te verwachten viel, heeft de overgrote meerderheid van de Gentenaars gemakkelijk toegang tot het wereldwijde web.
Zeven op de tien Gentenaars maken er zelfs dagelijks gebruik van. Een vierde van de Gentenaars vond zelfs een job via het internet. Maar het web wordt ook vaak gebruikt voor amusement. Bijna de helft van de ondervraagden bekijkt graag filmpjes op het internet en 14 procent downloadt regelmatig muziek. 78 procent geeft aan ooit al online een reis geboekt te hebben.
Armoedegrens
Schepen van Informatica Resul Tapmaz (SP.A) zegt veel geleerd te hebben uit de cijfers. ‘De elf procent zonder toegang tot het internet komt overeen met het aantal inwoners dat op de armoedegrens balanceert. Daarnaast gaat het natuurlijk ook over ouderlingen. Ik ben ervan overtuigd dat digitale vaardigheden ook voor die groep een meerwaarde kunnen zijn.’
Via onder meer het OCMW deed de Stad eerder al inspanningen om digitale media voor iedereen betaalbaar te maken. ‘Daar moeten we duidelijk mee voortgaan’, zegt Tapmaz. ‘Gent is een stad van kennis en cultuur, maar dan moet elke Gentenaar wel meekunnen.’
Future Legends
In een tweede onderzoek, onder de naam 'Future Legends', peilden initiatiefnemers Digitaal.Talent@Gent en Mediatuin naar het internetgebruik van zogenaamde 'urban jongeren'. Dat zijn jongeren tussen 16 en 24 jaar in de stadsrand en verstedelijkte gebieden. De onderzoeksgroep vond daar een grote verscheidenheid in mediavaardigheden en -gedrag. De resultaten van het onderzoek zijn hierte raadplegen.
‘Dertig jaar lang is er geen probleem geweest en nu mag ik geen ballonnen meer verkopen tijdens de Gentse Feesten', klaagt verkoper Etienne Braye.
GENT/LOCHRISTI - ‘Ik verkoop al 30jaar ballonnen op de Gentse Feesten en nu krijg ik ineens te horen dat ik niet meer welkom ben', zegt Etienne Braye uit Lochristi. Schepen Lieven Decaluwe weerlegt: ‘We hebben dit jaar geen aanbesteding meer kunnen uitschrijven, maar hebben deze man een plaats net buiten de Feestenzone aangeboden. Maar hij heeft de uitgestoken hand geweigerd.'
‘Ja zeg, aan de Zuid. Ze hadden me evengoed een plaats in Lochristi kunnen aanbieden', klaagt Etienne Braye. ‘Al 30 jaar verkoop ik ballonnen in Gent, zowel tijdens de Gentse Feesten, als op markten. Nog nooit heb ik miserie gehad. Ik begrijp dan ook niet waarom ik niet langer welkom ben op de Gentse Feesten.'
De problemen zijn eigenlijk in 2010 begonnen, met een concurrerende verkoper. Omwille van orde en veiligheid werd toen een verbod uitgevaardigd om ballons te verkopen in de Feestenzone. Maar voor 2012 werd een oplossing beloofd.
‘Burgemeester Termont is het me zelf komen zeggen in Ledeberg, dat hij zijn best zou doen opdat ik terug een plaats zou kunnen krijgen op de Feesten. Maar nu heb ik te horen gekregen dat er niet genoeg tijd was voor een aanbesteding voor de ballonnenverkoop en dat ik dus niet gewenst ben op de Gentse Feesten. Jarenlang is dat zonder problemen gegaan en nu kan het plots niet meer. Onbegrijpelijk', aldus een diep ontgoochelde Braye.
Ingewikkeld
Feestenschepen Lieven Decaluwe: ‘Vorig jaar waren er plots vier kandidaten om ballonnen te verkopen tijdens de Feesten. Daardoor moest een nieuw prijsbestek worden gemaakt. Hier gaan een pak ingewikkelde procedures aan vooraf, die tijd vergen. Dit dossier is ingewikkelder dan het op het eerste gezicht lijkt. Voor volgend jaar moeten alle bestekken toch opnieuw worden aanbesteed, dan kunnen ook de ballonnenverkopers opnieuw inschrijven. Ik moet zeggen dat er voorheen alleen een officieuze toestemming was en dat we deze man een alternatief hebben aangereikt. Maar hij heeft onze uitgestoken hand geweigerd.'
PAST VOLGENS STADSBESTUUR NIET LANGER IN PLANNEN VOOR WAALSEKROOK EN ZUID ZELF
Prostitutie kan niet meer aan Zuid
GENT - Burgemeester Daniël Termont zegt dat er in de Zuid-buurt geen plaats meer is voor een hoerenkwartier. Hij noemt het realistisch dat de rosse buurt daar verdwijnt. ‘Met de nakende ontwikkelingen op de Waalsekrook en op de Zuid past dat niet meer in die buurt', stelt hij.
Dertig buurtbewoners van het Zuid-kwartier legden in een overleg met burgemeester Daniël Termont en korpschef Filip Rasschaert een bundel met klachten voor. Ze zijn de overlast die de prostitutie veroorzaakt meer dan beu. Burgemeester Daniël Termont is er voor gewonnen om de rosse buurt uit de Zuid-buurt te verwijderen.
‘Met de komst van de bibliotheek op de Waalsekrook en de ontwikkeling aan de Zuid is dat niet langer houdbaar. In de Vlaanderenstraat en de Brabantdam zijn er veel mogelijkheden voor nieuwe winkels en restaurants. Mochten er alleen rustige bezoekers rondlopen, dan zouden er geen problemen zijn, maar de overlast veroorzaakt door sommigen is reëel. We lopen zelfs het risico dat er huizen komen leeg te staan en dat in die buurt een stadskanker ontstaat', zegt Termont.
Hij zou de hoerenbuurt liefst uit het stadscentrum weghalen en naar een buurt verhuizen waar geen mensen wonen. Heeft hij al een idee?
‘Neen. Maar tien jaar geleden heb ik een plek gevonden voor een nieuw voetbalstadion, wel ik zal ook een plek vinden voor een hoerenbuurt', zegt burgemeester Termont.
Radicaler
Maar heeft de stad wel de middelen om de bars, die daar al decennia zitten, uit het Zuid-kwartier te doen verhuizen?
‘Volgens een bestemmingsplan van 2002 mogen in de Schepenenvijverstraat en de Vanderdoncktdoorgang (Glazen straatje) nachtbars en aanverwante worden ingericht. In de andere straten zijn gewone horeca en cafés toegelaten. Voor andere plekken zoals de Belgradostraat hebben we de dienst voor bouw- en woningtoezicht opdracht gegeven om elk pand te controleren en na te gaan of er geen bestemmingswijzigingen zijn gebeurd', zegt Tom Balthazar (SP.A), schepen voor Stadsontwikkeling.
‘We kunnen dat bestaande bestemmingsplan laten wijzigen, maar zulke procedure kan twee jaar duren. We kunnen radicaler optreden, zoals in Antwerpen, waar de prostitutie geconcentreerd werd en streng wordt gecontroleerd. Of we kunnen een bestemming buiten het stadscentrum zoeken. Juridisch hebben we middelen om die prostitutie aan de Zuid weg te krijgen. Gelukkig zijn er in de buurt nog goed draaiende zaken en zelfs een gerenommeerd restaurant.'
De buurtbewoners beweren dat het aantal ‘vitrines' verdubbeld is sinds 2007. ‘Dat weet ik niet', zegt Balthazar. ‘Er zijn wel vitrines bijgekomen omdat de cabaretten Maxims en Crazy Horse zijn omgebouwd tot nachtbars. Hetzelfde gebeurde met het vroegere restaurant Stendhal.'
Gratis naar MOVEMENT#19, de modeshow van studenten mode KASK
Gratis naar MOVEMENT#19, de modeshow van studenten mode KASK
GENT - Gentenaar.be mag vijf duotickets weggeven voor het evenement MOVEMEMENT#19, waarbij de studenten van de mode-afdeling van het KASK hun werk aan het publiek voorstellen. MOVEMENT#19 heeft plaats op vrijdag 15 en zaterdag 16 juni. De kaarten die wij mogen weggeven zijn geldig voor de show van zaterdag 16 juni om 19 uur.
Als u een duoticket wil winnen moet u een vraag beantwoorden: hoeveel studenten master mode zijn er dit jaar? U kan ze bekijken en tellen doorop deze site de juiste doorlink aan te klikken.
Als u wil weten wat u er te zien krijgt, dan kan u alvast eens door de fotoshow van Dominique Dierick hieronder bladeren.
U stuurt het antwoord op die vraag naargentwint@gentenaar.been wij laten u weten of u bij de gelukkigen bent.
KUNSTHISTORICUS JOHAN ANTHONIS SCHRIJFT EEN HAIKU BIJ ELK KUNSTWERK VAN TRACK
TRACK in haiku's (IX): Alon Levin
GENT - Kunsthistoricus en -liefhebber, kerkbediende van de Sint-Baafskathedraal en dichter Johan Anthonis schreef een haiku bij elk kunstwerk van de stadstentoonstelling Track. Elke dag publiceert gentenaar.be één haiku. 'Track omschrijft de kunstwerken met een onbegrijpelijk non-taaltje dat geen mens verstaat', zegt Anthonis. 'Misschien zijn mijn haiku's een voorzet om de kunstwerken van Track te introduceren bij de mensen.'
‘In de bijlage over Track die bij De Gentenaar zat stond een gesprekje met Katja Retsin', zegt Anthonis. 'Zij zei dat een korte literaire verklaring bij de kunstwerken van Track welkom zou zijn. Wel, ik heb de handschoen opgenomen en koos voor de haikuvorm. Een haiku is een gebalde vorm om een ervaring weer te geven. Ik kan daar ook al mijn vaardigheden in combineren’,
Frank Liefooghe
‘Ik schreef altijd al gedichten, maar heb er nog nooit meer geschreven dan het voorbije jaar. Mijn ontmoeting met Frank Liefooghe was de aanzet. Het begon met ‘De blauwe engelen’, de tekeningen die Frank Liefooghe maakte met bic van allerlei beelden en beeldengroepen in Sint-Baafskathedraal. Die tekeningen met mijn gedichten worden tentoongesteld tijdens de Gentse Feesten in de Sint-Michielskerk.’
‘Als dichter heb ik bijna geen contact met andere dichters, een uitzondering niet te nagesproken. Daarentegen ben ik goed vertrouwd en bekend met heel wat Gentse als ook internationale kunstenaars. Eerlijk gezegd zoals het merendeel van de mensen laat literaire poëzie mij koud. Om een voorbeeld te geven. Leonard Nolens is ongetwijfeld een keigoede dichter, maar ik zal nooit een bundel van hem lezen, laat staan kopen. Het is mij allemaal te schrijftaalachtig.'
Eva
'De poëzie in beeldende kunst vind ik dan weer ongemeen boeiend. Magritte was een dichter die schilderijen maakte. Zelfs Jan Van Eyck al, bijvoorbeeld die citrusvrucht in de hand van Eva. Dat vind ik geniale poëzie. Dat gaat over de bitterzure nasmaak van de liefde.’
Johan Anthonis zegt dat hij zich weinig interesseert voor ander schrijvers, maar des te meer voor de kunsten van chef-koks. ‘Met een beperkt aantal zorgvuldig uitgekozen ingrediënten, iets maken dat ongelofelijk lekker is. Daar val ik wel voor. Zorgvuldig verschillende smaken afwegen, die techniek pas ik toe op woorden.’
Tracktaaltje ergert me
Al is hij manifestaties zoals Track genegen, hij ergert zich blauw aan de teksten die op de website van Track staan. ‘Zijn ze vertaald met een programma van Google? Geen mens kan iets snappen van de schabouwelijke non-taal, die op de website van Track, te lezen of liever niet te lezen valt. Misschien wil ik de mensen met mijn haiku’s een instrument aan de hand doen, dat hen introduceert in de kunstwerken van Track, hun een voorzet geven, waarop ze kunnen voort borduren.'
Hij geeft toe dat poëzie schrijven misschien wel een vorm van ijdelheid is. ‘Aangezien ik niet met een gouden ketting om de hals en een duur horloge om de pols wil gezien worden. Net als een vrouw in lingerie, met weinig veel kan onthullen, zoek ik maar mijn heil in af en toe een haiku of sonnet waarmee ik hetzelfde beoog als de klanten van Bar d'Oh.’
De brandweerkazerne aan de Rodenhuizekaai werd omgebouwd tot indrukwekkende laboratoria en proefinstallaties.
MINISTER-PRESIDENT KRIS PEETERS OPENT ‘TESTFABRIEK' VOOR BIOPRODUCTEN
‘De hele wereld is jaloers op Gent'
GENT - Minister-president Kris Peeters en de Nederlandse vice-premier Maxime Verhagen kwamen gisteren eerst naar Gent en trokken nadien naar Terneuzen om Bio Base Europe officieel te openen. In de Pilot Plant Gent kunnen bedrijven testen of hun bio-idee ook op grote schaal produceerbaar is. ‘We krijgen hier bedrijven uit de VS, Canada en China over de vloer', zegt professor en bezieler van het project Wim Soetaert.
Op de Rodenhuizekaai in de Gentse haven, waar tot vier jaar geleden nog een brandweerkazerne stond, worden vandaag allerhande bioproducten ontwikkeld, van detergent, over plastic, tot cosmetica. ‘Zoals alle belangrijke gebouwen in Gent, hebben we een toren', grapte professor Wim Soetaert, die Bio Base Europe mee uit de grond stampte.
Het oude zwembad, de gymzaal en de hangar waar de brandweerwagens stonden, zijn nu allemaal omgebouwd tot indrukwekkende laboratoria en proefinstallaties. In de Pilot Plant – die al een tijdje actief is, maar gisteren ‘officieel' werd geopend – kunnen bedrijven uitzoeken of hun idee voor een bioproduct ook op grote schaal produceerbaar en verkoopbaar is. De bedrijven komen naar Gent met hun idee, maar het zijn de mensen van de Pilot Plant zelf die het uittesten.
‘Door onze Pilot Plant worden veel meer bioproducten gemaakt. Vroeger moesten bedrijven met een idee zelf een Pilot bouwen om het te kunnen testen. En omdat dat zo duur is, stopte het daar vaak', aldus Soetaert.
De Pilot Plant vormt samen met het Training Center in Terneuzen Bio Base Europe, een interregionale samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland. In Terneuzen worden mensen opgeleid om in de bio-industrie te werken. Bio Base Europe is een investering van 21 miljoen euro. Vlaanderen, Nederland en Europa hoestten elk 7 miljoen euro op voor het project.
Gent staat zeer sterk op het vlak van biobrandstoffen zoals biodiesel en bio-ethanol . Bijna 90 procent van al de biobrandstof in Vlaanderen komt uit Gent. Bovendien is een ‘proeffabriek' als de Pilot Plant uniek in de wereld. ‘Iedereen is jaloers op ons', zegt minister-president Kris Peeters.
Concurrentie
‘Nu is de hele wereld inderdaad nog jaloers', zegt Soetaert. ‘Maar de concurrentie staat niet stil, want iedereen heeft in de gaten dat biopetroleum de toekomst is.' Scherp blijven, is dus de boodschap.
STUDENT MAAKT MET ZESDUIZEND FOTO’S GENTSE VERSIE VAN WAAR IS WALLY
FOTO. Waar is Wally in Gent?
GENT - Gentse fans van de populaire Waar is Wally?-reeks kunnen sinds kort hun rood-wit gestreepte held zoeken tussen de mensenzee op de Kouter, de Graslei of de Korenmarkt. Student Joran Naert liet voor een eindwerk zijn eigen Wally los in de stad en monteerde zesduizend foto's achter elkaar tot een geestig filmpje. Speel Waar is Wally in Gent via www.creares.jorannaert.be.
De echte, getekende Wally’s tussen de honderden figuurtjes opsporen in de prentenboeken is al niet eenvoudig. Maar om de Gentse Wally te vinden tussen een zee van terrasjes op de Graslei of de Korenmarkt moet je pas echt een arendsoog hebben. Vooral omdat de Gentse Waar is Wally? niet opgebouwd is met tekeningen, maar met foto’s.
Zesduizend foto’s
Zesduizend foto’s monteerde student Joran Naert (21) van de Arteveldehogeschool achter elkaar voor zijn eigen versie van het populaire zoekboek. ‘De opdracht was om een vernieuwende techniek te onderzoeken en zelf na te maken op een originele manier’, vertelt Joran.
Joran ging aan de slag met time-lapse, een versnelde filmtechniek die effecten die normaal traag verlopen - zoals het open bloeien van een bloem - goed zichtbaar maakt. ‘Door een heleboel foto’s snel na elkaar te monteren wordt het idee gewekt dat het om bewegende beelden gaat’, zegt hij. ‘Maar omdat niemand mijn filmpjes tot het einde uitkeek heb ik er een Wally ingestoken. De mensen zijn geneigd om aandachtiger naar de beelden te kijken.
Toeristen
Het resultaat is een geestig filmpje van een vijftal minuten waarin Wally plots tussen de mensenmassa opduikt in het Sint-Pietersstation, op het Veerleplein of tussen de toeristen aan de Graslei. ‘Om de foto’s te maken klom ik met mijn fotocamera ergens op een hoog gebouw, zoals de klokkentoren aan het Sint-Pietersstation of het Gravensteen’, zegt Joran. ‘Terwijl ik een hele reeks beelden maakte liet een vriend in een t-shirt met rood-witte zich even zien om naar de camera te wuiven.’
Joran moet zijn Waar is Wally-filmpje nog indienen bij de hogeschool, maar op internet is het alvast een bescheiden hit. Afwachten of er nog een vervolg komt met Wally onder de Stadshal of in het Arteveldestadion.
Willy Bart en zijne kluts in de keuken van Bretoens Pannenkoekenhuis Gwenola. V.l.n.r.: Jan Deraedt, Sabien Bart, Marie-Christine Rogiest en Willy Bart.
GENT - Tijdens de komende Gentse Feesten zullen Willy Bart en 'zijne kluts' opnieuw voor ambiance zorgen in de Donkersteeg. Voor het derde jaar op rij organiseert de Gentse volkszanger zijn café chantant in Bretoens Pannenkoekenhuis Gwenola.
Van zondag 15 tot maandag 23 juli treedt Willy Bart elke middag op van 12u30 tot 14u30. Traditioneel wordt Willy vergezeld door 'zijne kluts', bestaande uit dochter Sabien en komiek Pat Remue. Die laatste wordt dit jaar vervangen door Jan Deraedt.
Pannenkoeken
'De optredens zijn volledig gratis,' zegt Willy Bart, 'maar wie zeker een zitplaats wil, kan voor 12 euro een lunch reserveren in het Pannenkoekenhuis.' Uitbaatster Marie-Christine Rogiest serveert elke middag haar boekweitkoeken en pannenkoeken, samen met een aperitiefje en koffie of thee.
Ramen open
'Willy en ik zijn al heel lang goede vrienden, en onze samenwerking tijdens de Gentse Feesten was de voorbije twee jaar een fantastisch succes', zegt Rogiest. 'Tijdens elk optreden zit de zaak volledig vol. We gooien de ramen open, zodat het in de hele Donkersteeg een grote ambiance is. Zelfs in de regen van vorig jaar stonden de mensen op straat te dansen.'
Ambiance verzekerd .
Een plaatsje reserveren kan op het nummer 0495 27 01 10 of via marie-christine.rogiest@telenet.be. Traditioneel sluit Gwenola de Feesten af met het Gentse volkslied 'Klokke Roeland'. Dat gebeurt op maandag 23 juli, de Dag van de Lege Portemonnees, tijdens de kaarskensstoet om 21u.
Categorie:Gentse feesten 2012 14 juli Tot en met 23 juli.
20 JAAR VAN GENTSE LIEDJES GEBRACHT DOOR GENTSE ARTIESTEN.
FOTO. Dreidekkers twintig jaar op de planken
GENT - De Dreidekkers rond Noel Fack vierden zaterdagavond in het tuincafé van Eurotuin in Merelbeke hun 20 jarig bestaan. De Dreidekkers bestaan uit Noel Fack, Danny Sinclair, Charlene, Rolando, Nico en Bert Lenny.
Voor deze speciale gelegendheid kwamen ook andere Gentse artiesten die in het verleden al nauw betrokken waren bij de Dreidekkers langs: Yvonne Delcour, Lily Castel, Dirk Lajoie, Pat Remue, Fred Geirnaert en Wil Ferdy kwamen allemaal een stukje Gents amusement brengen.
Tussendoor was er tijd voor interviews en het ophalen van anekdotes uit de periode dat de Dreidekkers hun cd's inblikten.
De Dreidekkers staan tijdens de Gentse Feesten volgende maand met twee schows op de planken.
VIDEO: Helmut, Roland, Pieter-Jan, Steven, Ruben en vrienden spelen de blues en de rock
GENT - Helmut Lotti gaf gisteren in de Handelsbeurs de aftrap van een korte reeks optredens die hij met Roland Van Campenhout en zijn Super Allstar Enlightening Music Machine geeft. Wellicht dat binnen x-aantal maanden geen enkele van de aanwezigen zich nog de naam van de groep herinnert, maar het concert zelf zal bij het lang niet jonge publiek ongetwijfeld blijven hangen, aan het enthousiasme van de zaal te zien en te horen.
Het concept is ondertussen gekend: bedoeld als eenmalig concert voor de Radio 1-sessies, mocht Roland een aantal muzikanten uitnodigen om samen door zestig jaar blues, rock en rootsmuziek te walsen. Het verhaal sloeg in die mate aan dat ze besloten het te herhalen. Beperkt weliswaar tot een vijftal optredens, en Gent kreeg in de Handelsbeurs de première.
Ah, velen stelden zich de vraag of Lotti de blues kon zingen, en of hij wel in het rijtje van de andere muzikanten past, maar dat is een non-discussie natuurlijk. Een zanger/artiest beoordeel je niet op een imago dat hij uit een verleden meedraagt, een zanger/artiest beoordeel je ook niet aan zijn kapsel en zijn uiterlijk, maar je beoordeelt hem op zijn stem en zijn podiumact. En laat ons duidelijk zijn, op dat vlak haalt Lotti onderscheiding.
Zowel voor de manier waarop hij Cindy Cindy van Elvis Presley bracht, als met zijn versie van I’ll sleep when i’m dead van Warren Zevon als in Bad Things van Jace Everett dat hij in duet deed met bassist Jasper Hautekiet. Lotti bouwde overigens een gimmick rond zijn bindtekst, telkens hij een duet met iemand wilde doen. Eén van die duetten _ In the arms of a stranger _ deed hij met Ruben Focketeyn, van Nevada Fellow, die ook een paar eigen nummers bracht. Eén keer refereerde Lotti zelf naar de eventuele twijfels rond de combinatie Lotti en de blues: bij de afkondiging van een stomende versie van My baby just cares for me, dat hij in duet bracht met Steven De bruyn, zei hij na het lange applaus: ,Dat was ik niet, dat was mijn personage.’ Die zat.
Lotti mag dan in de groepsnaam wel als eerste staan, hij steelt niet eens de show, en eigenlijk draait dit project niet rond Lotti maar staan er vijf zangers/muzikanten op podium, met daarbij nog eens twee gitaristen en een drummer. Een bende van acht, en dat geeft uiteraard vonken.
Pieter-Jan De Smet zette het concert in met Up on Cripple Creek dat wij ons zelf vooral herinneren uit de dubbellaar Before The Flood van Bob Dylan en The Band uit 1974 (die we dringend nog eens moeten op de platendraaier leggen overigens), waarna Roland meteen van wal stak met een andere traditional Going down slow die hij op Lime & Coconut al coverde.
Vijf zangers, vijf frontmannen, elk met hun eigen stijl, en met hun eigen stem, maar geen van de vijf die de volgspot opeiste. Dat charmeerde eigenlijk, al had je soms nog de indruk dat het allemaal nogal clean klonk. De heren kennen hun stiel en hadden duidelijk gerepeteerd, en hadden er ook fel goesting in, maar je merkte dat ze nog niet echt op routine draaiden. Vonden we op een bepaald moment. Al moesten we die bewering naar het einde van het twee uur durende concert alweer intrekken. Toen waren de heren echt op dreef, en de aankondiging van Handle With Carevan The Travelling Wilburys als laatste nummer leidde tot protest van het publiek waarvan de gemiddelde leeftijd makkelijk naar de 50 draaide. Maar uiteraard kwamen de acht nog eens terug op podium. Roland waarschuwde dan wel dat ze vanaf nu niets meer gerepeteerd hadden, en in die bisronde zaten onder meer Kansas City en Johnny B. Goode.
HELMUT LOTTI & ROLAND’S SUPER ALLSTAR ENLIGHTENING MUSIC MACHINE. Helmut Lotti, samen met mondharmonicawonder Steven De bruyn (The Rhythm Junks, El Fish,…), zanger/gitarist Pieter-Jan De Smet, snarengeselaar Elko Blijweert (Pawlowski), jong talent Nevada Fellow (Ruben Focketeyn, yep, zoon van), sterbassist Jasper Hautekiet en allround drummer Jeroen Stevens (I Love Sarah)
Bekijk hier foto's van het concert door Dominique Dierick of hieronder de video door M10VDK.
GENT - Met meer dan 7.000 van de 13.000 stemmen achter zijn naam is Christian Bellecoste van Theater Maskee verkozen tot nieuweAmbassadeur van de Gensche Leute. Bellecoste haalde het van de andere vier genomineerden: Margriet Bruggeman, Wiewieneke, Frans De Bruyckere en Willy Bart. Bellecoste reageerde verrast, hij had verwacht dat Margriet Bruggeman het zou halen.
VERLATEN EN GEKRAAKT TANKSTATION NA TIEN JAAR GESANEERD EN AFGEBROKEN
FOTO. Poema-tankstation wordt gesloopt
SINT-AMANDSBERG - Het verlaten en gekraakte Poema-tankstation langs de Victor Braeckmanlaan in Sint-Amandsberg gaat dit jaar tegen de grond, eindelijk. Tien jaar geleden werd de laatste benzine er gepompt. Maar het duurde nog een decennium om zware bodemvervuiling op te sporen, krakers weg te jagen en het terrein te verkopen.
Makkelijk is het niet om naast het Poema-tankstation te kijken als je Gent binnen rijdt langs de Victor Braeckmanlaan. Het vervallen tankstation, gebarricadeerd met allerlei golfplaten en planken en voorzien van schreeuwerige slogans, is al jaren een doorn in het oog, een stadskanker.
Het terrein lijkt bovendien wel een oorlogsscene. Het tankstation en de aanpalende woning zijn bedolven onder één groot slagveld van bergen zwerfvuil, oude zetels, graffiti en gebroken ramen en deuren. Koperdieven plukten alles wat enige waarde had, weg. Een verlaten, overwoekerde tankwagen maakt het plaatje helemaal compleet.
Sloopvergunning
Maar aan dat troosteloze zicht komt dit jaar een einde. Tien jaar nadat het tankstation in 2002 door een faillissement de deuren sloot, gaf het Gentse schepencollege aan het Brabantse bedrijf Santerra een vergunning om het station en de woning te slopen. Eind april kon de rechtbank van koophandel de bvba Poema eindelijk vereffenen en het faillissement van het tankstation afsluiten.
Een hele reeks bodemonderzoeken zorgden ervoor dat de procedure een decennium aansleepte. ‘Het terrein is op drie plaatsen zwaar verontreinigd met minerale oliën, benzeen en zware metalen', zegt Jan Verheyen van afvalstoffenmaatschappij Ovam. ‘Het opsporen van die vervuiling heeft zijn tijd in beslag genomen. Een bodemonderzoek duurt al gauw enkele jaren.'
Krakers
Het tankstation werd snel na het faillissement bovendien ingenomen door een groep krakers. ‘Maar die zijn enkele maanden geleden in onderling overleg al vertrokken, zonder problemen', klinkt het bij Santerra. Het bedrijf is gespecialiseerd in het saneren van oude bedrijfsterreinen en kocht het Poema-terrein op. ‘Dit jaar starten we met de sloop.'
Daarna wacht nog een verplichte sanering, de helft voor rekening van Santerra. De andere helft voor Bofas, een saneringsfonds voor oude tankstations. Wat de toekomst daarna brengt voor het Poema-terrein is nog onduidelijk. Santerra zou er graag een appartementsgebouw optrekken, maar daarvoor moet nog een hele procedure doorlopen worden. Het verdwijnen van het vervallen tankstation is alvast een opsteker voor het spectaculaire nieuwe Rozebroeken-sportcomplex dat deze maand de deuren opent.
Chicks for money and nothing for free: speelvogels in Kopergietery
GENT - Chicks for money and nothing for free (een coproductie van het KIP en KOPERGIETERY) heeft een Zilveren Krekel gekregen van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties uit Nederland. Het is de enige productie van Vlaamse bodem die die eer te beurt valt.
De Zilveren Krekels worden jaarlijks uitgereikt aan de meest indrukwekkende jeugdtheaterproducties en podiumprestaties.
De Zilveren Krekels maken kans op de Gouden Krekel 2012. Die wordt uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater, zondag 9 september in de Stadsschouwburg Amsterdam.
GENT - Vijf mannen van toneelgroep het KIP speelden gisteren de première van Chicks for money and nothing for free. Acht maart was misschien wel vrouwendag, maar dit was een voorstelling met en over mannen.
Chicks for money and nothing for free is de derde voorstelling van het KIP. Een relatief jong gezelschap dat het resultaat is van een fusie tussen het GEIT, een jong Gents collectief, en toneelgroep Ceremonia waarvan in 2010 artistiek leider Eric De Volder overleed. Het KIP bestaat uit acht spelers-makers, maar deze keer was het een boys only clubje van vijf spelers.
Het stuk begint als Mister pink pants (Gilles De Schryver, ook bekend van Code 37) door de andere mannen op het podium wordt geduwd. Een beetje bedeesd staat hij voor zich uit te staren. Als de vier andere bendeleden op de voorgrond treden, kan de krachtmeting beginnen. Daar staan ze dan alle vijf met prachtig gekleurde broekjes en een even gevarieerd bovenlijf. En die spieren maar opspannen en maar kijken en vergelijken met de anderen. Wanneer ze elkaar rake pletsen beginnen te geven, raakt het publiek goed opgewarmd.
In Chicks for money and nothing for free (inderdaad uit Money for nothing van Dire Straits) worden de kwajongens losgelaten. Vijf maal testosteron meet zich aan elkaar, maar dan met een klein hartje en een vleugje nostalgie. De vechtersbaasjes gaan door tot een het te bont maakt. Zijn slachtoffer (Robrecht Vanden Thoren) zoekt troost in een glazen kubus van iets meer dan 1m², net groot genoeg voor hem denken we. Grappig wordt het wanneer er nog twee anderen mee in de kubus kruipen en samen verhalen van vroeger opdissen. Mr blue en yellow pants (Hendrik Van Doorn en Arend Pinoy) maken zich intussen op om poedelnaakt maar volledig bedekt met scheerschuim als tortelduifjes over het podium te schuifelen. Deze speelvogels amuseren zich en daar kan het publiek mee van genieten. De acteurs, met Vanden Thoren en De Schryver voorop, hebben de toeschouwers met een blik of gebaar mee.
Boys will be boys Een blikje bier of heel veel scheerschuim, enkele attributen zijn genoeg om het bijna woordenloze verhaal te vertellen. Het zorgt voor een frisse en speelse enscenering die zin geeft om meer te ontdekken van het KIP. We missen een beetje samenhang in Chicks for money, maar het is vooral de energie die dit bewegingstheater draagt. De vibe tussen de groep kan zonder moeite de emotie van ‘samen jong zijn’ uitdragen en dat is de essentie.
Chicks for nothing and money for free, een productie van Kopergietery en het KIP speelt tot 20/03 en van 03/05 tot 16/05 in Kopergietery (Blekerijstraat 50, Gent). Nog tickets te verkrijgen voor zaterdag 10/03 en 03/05-16/05. Meer info op www.kopergietery.be.
Acht jaar voor man die stiefzoontje voor dood achterliet in vrieskou
GENT - Acht jaar. Zo lang moet Dimitri Haes (29) de gevangenis in. Vorig jaar in maart alarmeerde de Gentenaar de hulpdiensten omdat zijn stiefzoontje vermist was. Toen uren later het zesjarige jongetje onderkoeld en mishandeld teruggevonden werd, bleek dat het de stiefvader zelf was die de jongen zo had toegetakeld.
De dramatische gebeurtenis vond plaats in maart vorig jaar. De zesjarige Giovanni kreeg toen van zijn stiefvader zware klappen in het gezicht. Maar daar stopte het niet. Haes stopte de schaars geklede en ernstig gewonde knaap in zijn wagen, reed naar een beek in de buurt en gooide zijn stiefzoon er zonder enig medelijden in. Urenlang werd de jongen daar in de vrieskou aan zijn lot overgelaten.
Nadat de man zelf naar huis was teruggekeerd, sloeg hij alarm. 'Mijn stiefzoontje is verdwenen', trommelde hij de hele buurt op om de jongen te gaan zoeken. Iedereen geloofde de vader. Dankzij vereende krachten, maar zonder de hulp van Haes, werd het zoontje later onderkoeld teruggevonden. De knaap overleefde het.
Pas later kwam uit dat de stiefvader zelf verantwoordelijk was voor de mishandeling en verdwijning van het kind.
Acht jaar
In eerste aanleg kreeg Haes acht jaar effectief voor feiten die de rechtbank omschreef als 'uitermate ernstig, schrikbarend en afgrijselijk'.
Zijn advocaat Bart Van Lancker vond de bestraffing te hoog, omdat er volgens hem verzachtende omstandigheden waren. 'Haes heeft die feiten gepleegd door een cocktail van diverse factoren. Zelfs de psychiaters zien in hem geen gewelddadig persoon. Zijn persoonlijkheid staat haaks op wat er is gebeurd, getuige zijn blanco strafblad.'
Volgens zijn raadsman werden de moeilijke situatie in het nieuw samengestelde gezin, de financiële problemen, de gezinsstress en de familiale spanningen Haes te veel. 'Zelfs in de briefwisseling met de familie van het stiefzoontje merk ik iets als wederzijds begrip. Men geeft aan beide kanten toe dat men had kunnen voorspellen dat er iets fout ging lopen', aldus Van Lancker.
Het hof van beroep bevestigt nu de straf van acht jaar. Het hof omschrijft de feiten, een 6-jarige jongen op die manier aan zijn lot overlaten, eveneens als 'uitermate zwaarwichtig en schrikbarend'. 'Het is onbegrijpelijk dat hij ook tijdens de zoekactie niet heeft meegeholpen.'
Het hof omschrijft de beklaagde in zijn arrest als een man die de feiten minimaliseert en de schuld van zich afschuift, en schat het risico op nieuw familiaal geweld hoog in. 'Het hof ziet dan ook geen redenen om de straf te milderen', luidt het in het arrest.
Daan, Killer Queen en Frank Boeijen op Sint-Baafsplein
Killer Queen, een covergroep van Queen, sluit woensdag 18 juli het Snit-Baafsplein af.
GENT - De vzw Onder De Draak, de organisator van de Gentse Feesten-concerten op het Sint-Baafsplein, heeft dinsdag de headliners voor de komende Feesten bekend gemaakt: Daan, Frank Boeijen, Les Truttes, Christoff en Lindsay, Biezebaaze, Dirk Stoops, Cookies and Cream en de U2-, Simple Minds- en Depeche Mode-covergroep Mind2Mode.
De Gentse groep Biezebaaze mag de eerste Gentse Feestendag zaterdag 14 juli afsluiten. De volgende dagen is het aan Eva De Roovere en Frank Boeijen (zondag 15/7), Daan (maandag 16/7), Christoff en Lindsay (dinsdag 17/7), Killer Queen (woensdag 18/7), Mind2Mode (donderdag 19/7), Customs en dj Dirk Stoops (vrijdag 20/7), Nacht van de plansjee (zaterdag 21/7), Les Truttes (zondag 22/7) en Cookies and cream (maandag 23/7).
Alle Afbeeldingen blijven
eigendom van de makers,en teksten
mocht u hier ietske vinden
dat van u is en moet verwijderd
worden gelieve een bericht
In de middenblog op (Reageren)
Eén van de grootste successen van Eddy Wally.
Deze mag niet ontbreken op deze blog...
Als marktkramer ben ik geboren.
Eddy Wally (Zelzate, 12 juli 1932)
is een Belgische zanger
die bekend is om zijn hits Chérie (1966),
Als marktkramer ben ik geboren (1969)
en Ik spring uit een vliegmachien (1996).