151.00 twitteraars waren geïnteresseerd in het doen en laten van de jonge Gentse evenementenorganisator Mathieu De Ruyck. Elke tweet die hij de wereld inzond, werd gelezen door meer mensen dan het aantal inwoners van - pakweg - Mechelen en Kortrijk samen. Een onverstelbaar aantal, dat hem tot een van de absolute recordhouders maakte in Vlaanderen. Zelfs populaire jongens als Sven Ornelis, Sam De Bruyn en Karl Vannieuwkerke raken samen amper aan 100.000 volgers.

Genoeg 'getwitterd'

Een cijfer waar veel fanatieke twitteraars dus enorm jaloers op zouden zijn. En toch besliste De Ruyck deze week om al zijn online 'fans' te dumpen. 'Ik was geen fervente twitteraar, en dan maakt het niet uit of je een profiel hebt of niet. Ik zet mijn profiel nu even aan de kant omdat ik de vele roddels niet meer wil aanzwengelen. Een expert heeft me maandagavond geholpen bij het verwijderen van al die volgers.' Met 'de vele roddels' doelt De Ruyck op het feit dat sommige mensen hun twijfels hebben bij de manier waarop hij aan al die volgers kwam. In het Gentse studentenmilieu wordt er zelfs gezegd dat hij veel van zijn onlinefans kocht. Iets wat technisch mogelijk is. Maar hij ontkent. 'Ik weet dat er heel wat tamtam rond mijn naam is geweest. Maar populariteit kopen lijkt me vergezocht. Populair worden op sociale media kostte me vooral veel tijd en moeite.'

Rest de vraag hoe deze jonge Vlaamse kerel dan aan zoveel volgers komt? 'Ik ken manieren om aan extra volgers te geraken', zegt hij. 'En ik maak daar ook gebruik van. Zo vraag ik aan mensen met een heleboel volgers om mijn twitterpagina te promoten. Je kan ook grote aantallen volgers uitwisselen via bepaalde websites. En daarnaast kennen veel mensen me ook wel van de bals die ik organiseer. Daar komen toch telkens een paar duizenden jongeren naartoe.'

Wel nog op Facebook

De Ruyck heeft de sociale media echter nog niet helemaal opgegeven. Zijn facebookpagina bestaat nog en telt nog steeds evenveel fans. Die gooide hij niet overboord. 'Ik ben al veel langer actief op Facebook en vind het een veel nuttiger medium dan Twitter', geeft hij als reden. 'Ik kan de updates niet meer bijhouden en het moet natuurlijk mogelijk blijven om alles met mijn privé- en werkleven te combineren.'