Het werd een sprookjesachtige namiddag in het tweede leerjaar c. Alle hoeken stonden in het teken van sprookjes: boeken, luisteren naar een sprookjescd, kijken en spelen op de sprookjespagina van de virtuele klas, een sprookjeskwintet (5 kaarten in plaats van 4 in een kwartet), het spel van Klein Duimpje, een sprookjesdomino, het grote sprookjesspel (ganzenbord), kleurplaten en poppenkast met roodkapje en de boze wolf.
En nu uitkijken naar onze uitstap naar de Elfenkring.
Donderdag 26 januari was het gedichtendag. Ook in onze klas lieten we dit niet zomaar voorbij gaan. De leerlingen kregen 's morgens al een gedichtje aan de schoolpoort. In de klas werden die gedichtjes voorgelezen. Maar daar bleef het natuurlijk niet bij. Poëzie stond centraal vandaag en dat dankzij enkele leuke activiteiten!
Na lang wachten deed 'koning Winter' eindelijk zijn intrede. Terwijl de aangeplante bloembollen door het zachte weer reeds zachtjes vanuit de aarde kwamen piepen - bekijk maar eens onze bloembakken op de speelplaats - kwam plots 'koning Winter' roet in het eten gooien. Het vijfde leerjaar was echter bij de pinken Want met de plotse kou hebben onze gevleugelde vrienden meer dan nood aan wat extra voer. In klas werden de voederbollen, zadenslierten en voederhuisjes aangepakt. Met z'n allen hebben we het voedermateriaal in ons 'Groen Plekske' opgehangen. Asjebieft, lieve vogeltjes, geniet maar van al dat lekkers. Komende week zullen we jullie met heel veel aandacht observeren.
De
kinderen van 2C vinden het nieuws meestal wat saai, het is bijna altijd slecht
nieuws. Daarom hebben zij een Goed-nieuws-krant gemaakt. Enkele hoofdpunten:
verhuizen naar een mooi en nieuw huis, een gevonden poesje verzorgen, oma is
jarig, een nieuwe auto, een baby in de familie, Karrewiet bestaat 10 jaar, opa
kan terug stappen, op school is er een binnenspeelruimte, enkele klassen worden
geschilderd, ... . juf Sabine
Maria Lichtmis: pannenkoeken in het tweede leerjaar
Lange nachten, donkere tijd, uitzien naar de morgen, naar het heldere licht van de dag.
Komt het nog? God van mensen, geef ons de wakende wijsheid van Simeon en Hanna die in een onopvallend kind van sjofele ouders toekomst voor heel de mensheid zagen oplichten.
Vandaag leerden de kinderen van het eerste leerjaar hoe ze veilig kunnen
fietsen. Er waren zelfs al veel acrobaten bij die al een heel parcours foutloos
konden afleggen. Amaai zeg ... super hé !
Meester Geert Taillieu en Pieter-Jan Frees winnen "Meulebeke stift"
Bibliotheek Vondel had gedichtendag uitgekozen voor de proclamatie van haar tweede poëziewedstrijd. Dit jaar werden de deelnemers uitgedaagd om een stiftgedicht te maken. 'In totaal namen 90 personen deel, wat een ongelooflijk succes is.', weet Stephan Blommaert, bibliothecaris.
Deze namiddag ging het vierde leerjaar op uitstap naar het OCMW. Dit gebeurde naar aanleiding van het werothema 'Belastingen'. Hier hebben we het over diensten, die voor een stuk betaald worden met belastingsgeld. Zo brachten wij een bezoek aan het dienstencentrum (maar ook woon-en zorgcentrum) van het OCMW. We kregen een interessante rondleiding. Dat er goed voor de mensen wordt gezorgd, bewijst de 103 jarige Maria. Binnen een maand wordt ze 104, de oudste Meulebekenaar!
Remi was verleden week het kind van de week. Remi houdt van puzzelen, met auto's spelen en had ook nog enkele foto's mee van zichzelf toen hij nog een kleine jongen was. Hij kijkt ook graag naar films van cars.
De activiteiten stonden dit jaar in het teken van het thema stroom.
Stroom is ritme, flow, een vloeiende en ongrijpbare beweging van A naar B,
dankzij een teveel aan de ene of een tekort aan de andere kant. Stromen kunnen
uit woorden bestaan, uit lading, gedachten, uit informatie, stoffen of dingen.
Stromen verbinden plekken op deze wereld en brengen mensen bij elkaar. Of juist
niet. Stroom is er altijd en overal.