Terwijl de leerlingen woensdag genoten van een extra halve dag vrijaf waren de leerkrachten druk in de weer. In de refter knutselden zij nieuw klein spelmateriaal in elkaar. Dat wordt binnenkort aan de speelemmers toegevoegd. Zo zijn er nog meer verschillende dingen om je tijdens de speeltijd mee te amuseren. Enkele spelwijzers zijn ook lichtjes aangepast. Na een korte soeppauze hebben we ook al eens onze nummertjes voor tijdens het schoolfeest ingeoefend. Het wordt beslist iets heel bijzonder, om nu al naar uit te kijken!
Op maandag 29 januari hoorden we het: De mama van Matthias Olivier, een leerling van het vijfde leerjaar, was overleden. Met alle leerlingen van het vijfde leerjaar hebben we dinsdagnamiddag een herinneringsmoment gehouden in de turnzaal. Als symbool hebben alle kinderen een hartje versierd en daarin een wens genoteerd. Dit hartje werd dan opgehangen in de herinneringsboom die in t Groen Plekske zal geplant worden.
Een wit landschap is niet alleen mooi om naar te kijken maar ook leuk om in te spelen. Jammer genoeg was sneeuwballen gooien verboden op school. Maar toen de juf of meester even weg was werd er toch hier en daar wel met een sneeuwbal gegooid. Verschillende groepjes vrienden maakten een sneeuwman. Het nadeel van in de sneeuw spelen is dat je er natte voeten van krijgt. Jammer dat bij ons de sneeuw nooit lang blijft liggen. Toevallig hadden we op die dag turnen, toen legden we onze sokken op de verwarming en onze schoenen er onder. En dat kwam ons goed van pas. Dit was in het kort ons sneeuwavontuur van donderdag 8 februari.
In de klas werden er verkiezingen gehouden. Voor de tweede maal. We moesten iedereen punten geven en Wouter, de vorige burgemeester moest alle punten bijhouden. De manier waarop we de punten aan de kinderen moesten geven is niet zo erg speciaal. Maar het is het vertellen waard. We moesten op een kladblad een kolom voor de jongens en de meisjes maken. De cijfers waren van 5 tot 1. Bij elk cijfer moesten we een naam schrijven. en de
De vorige burgemeester van de klassenraad moest turven op het bord. Diegene met de meeste punten was burgemeester. De tweede, derde, vierde en vijfde waren de andere leden van de klassenraad: Laura Noppe, Wiedse Vanhee, Viktor Vandermeulen en Emmi Marreel.
De burgemeester is Mathias Van Troys. Iedereen is blij met de nieuwe klassenraad.
De tweede sportdag was minstens even leuk als de eerste. We deden weer tal van sporten, zoals mini-trampoline, atletiek, hockey, We hebben dansles gekregen van Joy, Jana, Romy en Yasemin, judoles van Galliano en basketles van Joren en Viktor. We kregen ook ons rapport. En s middags aten we flink onze boterhammetjes op. Als laatste was er een slotspel. Het ging er om zoveel mogelijk kaartjes te verzamelen van dieren zoals: dasjes, vogels, Dat deed je door 'dieven' aan te tikken en zo zat de leuke sportklas er weer op.
Maar zonder meester Jelle, meester Chris en meester Geert was het nooit zo leuk geweest!
Vorige week is het 6de op sportklassen gegaan. We hebben als eerst het funspel gespeeld. Dat was eigenlijk 'tussen 4 vuren'. Dan hadden we les en daarna hebben we lekker gegeten. We mochten dan ook nog een beetje vrij spelen. Ropeskipping, dat is touwtjespringen. We moesten dan met een klein touw in een groot touw springen. Daarna was het terug les. We gingen normaal step doen maar leraar Jelle had pijn aan zijn knie. Toen hebben we honkbal gedaan. Nu lees je maar vlug het andere deeltje, dan kun je kijken wat we dan allemaal hebben gedaan.
De sportklassen waren reuzetof. Onze klas (6B) is samen geweest met klas 6D. Wij zijn in twee beurten geweest. Met meester Jelle was het supertof. Het leukste vond ik atletiek. Dat was met meneer Geert. Het slotspel was ook heel leuk. Kortom, alle activiteiten waren supertof. De meesters waren onmisbaar.
De teller van het aantal bezoekers aan onze blog heeft intussen het getal 5 000 overschreden. Vorige zaterdag (27 januari) was meester Lieven Van Parys onze 5 000ste bezoeker. Zelf is hij op 15 maart 1997 gestart met de website van onze Sint-Amandusschool. Straks bestaat die site dus precies 10 jaar! Daar staat de teller al op meer dan 140 000! Dat zijn maar eventjes 14 000 bezoekers per jaar. Misschien zelf ook af en toe eens een kijkje gaan nemen: www.sip.be/stamand
Donderdag 25 januari was het gedichtendag. De dag ging deze keer over 'stilte'. Als we binnenkwamen kregen we een gedichtje over stilte. In de loop van de dag mochten we ons gedichtje voordragen. Er was ook een wedstrijd. Alle leerkrachten waren gefotografeerd, maar niet gewoon, alleen de onderste helft van hun gezicht. We moesten raden welke leerkrachten het waren.
Het laatste regenboogmoment van 12 januari had als thema 'pesten'. Alle klassen hebben gewerkt rond dit thema tijdens de eerste week van januari. En het is bijzonder opvallend dat er op school heel weinig gepest wordt. De speelplaatspelen dragen daar zeker ook toe bij. De kinderen hebben geleerd dat ze het moeten melden als ze gepest worden; zwijgen is geen oplossing! Het regenboogmolent was een heel mooie afsluiter van het project. Fantastisch hoe kinderen luisterden en keken. En omdat het nieuwjaarmaand was werden alle kinderen nog eens getrakteerd op een drankje. Met muziek op de achtergrond konden de leerlingen nog wat nagenieten op de speelplaats.
Op donderdag 18 januari werkten de kinderen van het eerste leerjaar en de derde kleuterklas weer samen aan het project rond Eefje Donkerblauw.
Kokkerellen stond op het programma. Eerst kwamen we weer samen in de grote zaal om ons themaliedje te zingen. We werden er in groepjes verdeeld en mochten dan mee met een van de juffen. In de klas maakten we lekkere dingen: fruitbrochetten, beschuitjes met aarbeienjam, koekentaartjes met Smarties. We kleurden ook een mooi tafelmatje. Toen iedereen klaar was, mochten we alles opeten. Het was weer een leuke namiddag.
Elke maandagnamiddag is er contractwerk in onze klas. Er zijn 4 hoeken: taal, wiskunde, W.O. en expressie. Je kan telkens kiezen uit 3 opdrachten. Op het einde van de maand moeten we uit elke hoek een opdracht vervuld hebben. Ik maakte al kleren uit kranten met behulp van een schaar, plakband en een nietjesmachine.
misschien vroegen jullie je af: "Hoe komt het dat er de laatste dagen zo weinig op de blog verschijnt?" Wel, het antwoord is eenvoudig. De computer waarmee de berichten en de foto's op de blog gezet worden werd bijna twee weken lang gebruikt door kinderen, die er sommige proefwerken op maakten. Maar alle proeven zijn achter de rug, en dus... is het weer blogtijd.
Oef...Eindelijk nog eens wat tijd gevonden om jullie S C H I T T E R E N D E blog over het reilen en zeilen van onze school te lezen en te bekijken. Amaai... zoveel foto's.
Proficiat aan jullie meester en aan jullie allemaal. Effenaf prachtig om te lezen en te zien.
Terwijl ik nu toch aan het typen ben wil ik van de gelegenheid gebruik maken om alle leerlingen en leerkrachten van onze school veel moed toe te wensen bij de voorbereiding van onze schoolshow. Dat wordt nu eens een klepper van formaat. Alle leerkrachten en alle leerlingen van onze school zullen in vier schoolshows optreden. Het thema van de show is 'Televisie'. Daarin belichten we de geschiedenis van de Vlaamse televisie.
Er zijn op dit moment al 702 kaarten de deur uit, en nu moeten de grootouders nog kaarten kopen. Amaai, zullen al deze mensen in OC Vondel binnen kunnen?
Ik hoop het alvast.
De data van onze schoolshows kun je lezen in deze blog.
Na het vierde regenboogmoment, op vrijdag 10 januari, werd er in alle klassen een stemming gehouden. De leerlingen kregen een briefje met één vraag: Moet het regenboogmoment blijven? Ja of nee? In vestiging 1 (4de tot 6de leerjaar) waren er 207 ja-stemmen, tegen 18 neen-stemmen. In vestiging 2 (1ste tot 3de leerjaar) willen 178 leerlingen dat het regenboogmoment blijft. 18 vinden dat dat niet nodig is. "We gaan er zeker mee door!", klinkt het besluit.
Deze namiddag hebben we een mooie Juul gemaakt, omdat we vinden dat Juul niet mag gepest worden! Hij heeft mooie krullen en een mooie punten neus. We hebben hem met hout gemaakt en een mooie glimlach toegegeven. Ik hoop dat Juul niet meer gepest zal worden! Hij heeft mooie ogen en een mooie romp. Juul is voor mij een goed iemand en zou nooit gepest mogen worden! Hij heeft mooie schoenen aan. Juul is een eerlijk iemand. Daarom vinden wij dat hij niet mag gepest worden en maakten we Juul om hem blij te maken. Hij heeft geen vrienden en daarom heeft hij onze klas! Hij wil iedereen helpen maar hij kan niet omdat hij gepest wordt. Gelukkig had Noortje hem gered! Wij maken ook een Juul omdat we vinden dat Juul het niet verdient om gepest te worden en alleen maar een hoofd te hebben. Juul heeft het niet verdiend om gepest te worden en daarom kan hij op onze klas steunen en hebben we hem gemaakt.