Foto

G.V. Lagere school

Schutterijstraat 6

Karel van Manderstraat 33

8760 Meulebeke

051/487149  051/484104

Fax: 051/484105

sint.amandus.school@scarlet.be

Links
  • Oudercomité
    In de klas van
  • juf Els
  • juf Heidi
  • juf Christine
  • juf Katrien Vergote
  • juf Lobke
  • juf Carine
  • meester Geert D'haene
  • juf Isabelle
  • juf Marleen
  • juf Katrien Christiaens
    Nieuw internationaal project: Strips in @ction
    Webalbums
  • Kermis op school
  • sportklassen 1C
  • vijfde leerjaar: 1302
  • opendeur eerste leerjaar
  • de kinderkok
  • grootoudersfeest
  • schoeiselmuseum
  • meetcircuit: tweede leerjaar
  • Sinterklaas op school
  • Sinttoneel
  • Sportklassen: 2B en 2C
  • Sportklassen: 1A
  • Sportklassen: 2A
  • Kersttoneel: zesde leerjaar
  • Regenboogmoment januari 2012
  • Meester op de fiets: tweede leerjaar
  • Rode neuzentocht
  • Goed nieuwskrant: tweede leerjaar c
  • Zwemmen: tweede leerjaar
  • Maria Lichtmis in het tweede leerjaar
  • De Elfenkring: tweede leerjaar
  • Move tegen pesten
  • Carnaval: eerste, tweede en derde leerjaar
  • Carnaval: vierde, vijfde en zesde leerjaar
  • Maskers: tweede leerjaar c
  • Filmpjes
  • Dans regenboogmoment
  • Sportklassen 1B en 1C
  • Sportklassen 1C
  • Saved by the bell
  • Saved by the bell
  • Regenboogmoment oktober
  • Frans liedje
  • Kortrijk 1302: vijfde leerjaar
  • Grootoudersfeest
  • Grootoudersfeest:eerste leerjaar
  • Grootoudersfeest: tweede leerjaar
  • Grootoudersfeest: derde leerjaar
  • Regenboogmoment november 2011
  • Sinterklaasoptreden eerste leerjaar
  • Sinterklaasoptreden tweede leerjaar
  • Sinterklaasoptreden derde leerjaar
  • Sinterklaasoptreden: intermezzo
  • Sinterklaasoptreden vierde leerjaar
  • Sinterklaasoptreden vijfde leerjaar
  • Sinterklaasoptreden zesde leerjaar
  • Kerstmusical eerste leerjaar
  • Kerstmuscial tweede leerjaar
  • Schoolkoor: hallo
  • Schoolkoor: samen op reis
  • Regenboogmoment: 3B
  • Regenboogmoment: Laura, Esmée en Auréline
  • Move tegen Pesten
  • Carnaval: 1, 2 en 3
  •  

     

    Ons team
  • Foto

    Isabelle Wullaert: 1A

    Foto

    Els Verhelst:1B

    Foto

    Ann Servayge:1C

    Foto

    Heidi Dejonghe: 2A

    Foto

    Patrick Verguchten: 2B

    Foto

    Christine Glaude: 2C

    Foto

    Marleen Vandendriessche: 3A

    Foto

    Katrien Christiaens: 3B

    Foto

    Katrien Debouver: 3C

    Foto

    Lobke Devolder: 4A

    Foto

    Katrien Vergote: 4B

    Foto

    Carine Devlamynck: 4C

    Foto

    Guido Devolder: 5A

    Foto

    Nadine Tallieu: 5B

    Foto

    Marieke Lamote: interim 5B

    Foto

    Geert D'haene: 5C

    Foto

    Chris Vandekerckhove: 6A

    Foto

    Martine D'haene: 6A

    Foto

    Geert Tallieu: 6B

    Foto

    Martine Belaen: 6C

    Sint-Amandusschool Meulebeke

    Redactie: juf Christine - juf Lobke
    31-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sfeerbeelden

    Ambiance verzekerd !


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Palmpasenstok

    Het is al een heel oud gebruik om palmpasenstokken te maken. Heel vroeger vierde men het begin van de lente. Daarmee heeft de versiering van de palmpasenstok waarschijnlijk eerst te maken gehad. Het broodhaantje was het symbool van de overwinning van de zon op de duisternis (als het licht wordt kraait de haan!). Toen de mensen christen werden, werd de palmpasenstok omgedoopt tot de drager van symbolen voor wat er in de Goede Week gebeurde. Daarbij horen verhalen over Jezus. Hier volgen kort een paar verhalen die met de palmpasenstok te maken hebben.

    1 Bij het groen waarmee we de stok versieren hoort een verhaal. Het is namelijk symbool voor de palmtakken van palmpasen. Op palmpasen reed Jezus op een ezeltje Jeruzalem binnen. De mensen dachten: nu gaat het gebeuren. Jezus wordt koning en Hij zal de Romeinen verjagen. De mensen riepen: Hosanna en juichten Hem toe met palmtakken. Het zou heel anders aflopen. Nog geen week later riepen ze: Kruisig Hem.

    2 Een krans verbeeldt dat Jezus koning is.

    3  Bij het broodhaantje hoort ook een verhaal. Toen Jezus gevangen genomen was, vluchtten zijn vrienden. Petrus, één van zijn vrienden, volgde Hem op afstand. Enkele mensen vroegen hem: Jij hoorde toch ook bij die Jezus? Petrus antwoordde toen tot drie maal toe: Ik??? Welnee, ik ken die man niet! En toen kraaide de haan. En Petrus herinnerde zich dat Jezus gezegd had dat dit zou gebeuren. En Petrus vluchtte verdrietig weg. Het haantje is van brood. Dat is ook een symbool voor het brood van het laatste avondmaal dat Jezus samen met zijn vrienden vierde.
    4 Het kruis is symbool van het verhaal van Goede Vrijdag. Jezus is gevangen genomen. Al zijn vrienden hebben Hem in de steek gelaten. Pilatus, de stadhouder, vraagt aan de mensen wat er met Jezus gedaan moet worden. Alle mensen roepen: Kruisig Hem! Zo wordt Jezus als misdadiger gekruisigd.
    6 MAAR DIT IS NIET HET EINDE! Het kruis wordt versierd. We hangen er eitjes aan en versieringen. Symbolen voor nieuw leven. Het wordt Pasen! Jezus staat op, zijn verhaal gaat verder, net zoals in de natuur ieder jaar in de lente alles opnieuw gaat groeien.

    Juf Christine

     


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportnamiddag

    De kinderen van het tweede leerjaar beleefden deze namiddag dolle pret met Toeter, de snorkel. Als echte matrozen voerden ze een aantal estafetten uit en slaagden met glans ! Meer foto's vind je in het webal.

    http://picasaweb.google.be/sintamandusschool/SportnamiddagTweedeLeerjaarMetToeterDeSnorkelOpOntdekkingsreis#








    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar 't Groen Plekske
    Deze morgen zijn we naar 't Groen Plekske geweest om de lenteveranderingen te bekijken. Er zat een grote kikker en er lag al veel kikkerdril in de vijver.
    Juf Heidi
     





    >> Reageer (0)
    28-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nestkastjes timmeren in het vijfde leerjaar

    TE HUUR !? Neen. GRATIS nestgelegenheid voor 60 vogelkoppeltjes !

    Na Pasen start ons natuurproject 'de levensgemeenschap het bos' waarin onder meer de 'bosklassen' verweven zitten. Het vijfde leerjaar van de
    St.-Amandusschool kon alvast niet wachten op het project en wilde nu al de
    natuur een handje toesteken. In het kader van het MOS (= milieuzorg op
    school) waaraan we met gans de school serieus werk leveren, past het
    nestkastenproject wonderwel. Alle 60 leerlingen van het vijfde leerjaar
    timmerden voor het vogelvolkje een stevige nestkast. Straks vinden mezen,
    heggenmussen, winterkoninkjes,enz. opnieuw in alle tuinen van de leerlingen
    gratis nestgelegenheid.
    Ook in ons educatief schoolreservaatje 't Groen Plekske worden door de
    leerlingen een zestal nestkasten opgehangen. Door de bezoekende en
    nestelende vogeltjes te observeren zullen de leerlingen eens met andere ogen
    hun tuin en het schoolreservaat kunnen bewonderen.
    Straks komt de lente eraan! Aan jullie de keuze, lieve vogeltjes ! Gratis
    nestgelegenheid!

    Na het seizoen wordt er net als vorige jaren een inventaris opgemaakt van de
    bewoonde nestkasten en de gegevens worden naar vzw 'De Torenvalk'
    doorgespeeld.
    Met dit eenvoudig project zal de vogelpopulatie in onze gemeente nog meer
    groeien.

    De leerlingen van het vijfde leerjaar.
    De leerkrachten: Guido devolder, Geert D'haene, Nadine Tallieu en Lobke
    Devolder.








    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kind van de week: Quinten Demuynck uit klas 1A

     

    Supporter van Club Brugge!

     





    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dierenplezier in 3C

    Donderdag waren er een aantal dieren te gast in onze klas. Kiara bracht Paulientje mee, een dwergpapegaai. Linde heeft een waterschildpad meegebracht en Ward bracht een klein visje mee. Lieze vond in de tuin een huisjesslak en die wou ze ook eens tonen aan haar klasgenootjes. In groepjes maakten we dan een spreekbeurt over die verschillende dieren en vrijdag mochten we onze werkjes voorstellen aan de klas.

    Het was echt wel interessant !

     

    De leerlingen van 3C en juf Katrien





    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar de bieb

    Op vrijdagnamiddag trokken we met ons klasje naar de bibliotheek. Daar leerden we waar de boeken staan om in te lezen, waar we boeken kunnen vinden over heksen, dino’s, kastelen, boten, enzomeer. We speelden een heel leuk spel waarbij we boeken konden verdienen als we het juiste antwoord wisten of de opdracht correct oplosten. Het was heel leuk en interessant. Dank aan de mama van Esil die samen met ons deze namiddag doorbracht ! Tot ziens in de bib !

     

    Klas 1C






    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meneer pastoor in 1C





    .


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marc de Bel:

     

     

    Deze middag stonden de leerlingen van 4A te popelen om te vertrekken naar O.C. Vondel. Daar werden ze verwacht door de schrijver met een naam als een klok: Marc de Bel.
    In het thema ‘Boeken’ hadden we al enkele van zijn bengelboeken zoals ‘Blinker, de zusjes Kriegel, de Boeboeks’ besproken en nu zouden we de man met de fantastische pen in het echt leren kennen! Deze middag mochten we genieten van zijn grappige, spannende, romantische verhalen, waarbij hij door geluidjes, beeldrijke taal en expressie, de fantasie van elke toehoorder prikkelde.

    Meermaals werd er gegniffeld en vaak proestten we het uit door een grappige woordspeling.

     

    Enkele weetjes:

     

    Al mag de verpakking van deze schrijver al 54 jaar zijn, toch blijft zijn échte ik, een jongen van 11 jaar. Door een val uit de beukenboom op zijn voorhoofd, wordt zijn échte ik nooit ouder. Enkel de verpakking verandert.

     

    Voor Marc de Bel als fulltime schrijver werkte, was hij (w)onderwijzer. Hij verklapte ons met beeld, klank en gebaren hoe hij de verhaaltjes voor zijn leerlingen van toen, elke week liet binnensijpelen.

    Deze middag ontdekten we dat ‘Het ei van oom Trotter’ eigenlijk ook zo is ontstaan. De schrijver beweerde dat zijn eigen kinderen (4) en vrouw de eerste 100 exemplaren van dit boek bundelden met ko-pie-pie-pietjes.
    Uit een klein koffertje haalde hij zo’n eerste exemplaar tevoorschijn.

     

    De naam ‘Blinker’ werd gevonden toen Marc de Bel toezicht hield op de speelplaats. Een meisje riep tijdens het knikkeren: “Wie schiet er op mijn blinker?” Net zoals die knikker, blinkt Blinker ook meer dan een gewone jongen.

    De schrijver wil de boekenliefhebbers natuurlijk niet op hun honger laten zitten en werkt momenteel aan zijn 106de boek. We kregen reeds de titel te horen van een boek dat in oktober verschijnt: ‘Epinona’. We zagen zelfs het manuscript ervan. De teksten voor dit boek werden met de hand (manu) geschreven (script) op de witte zijde van bedrukte bladen, want de schrijver denkt aan het milieu. Epinona, zal zijn dikste boek worden met meer dan 400 bladzijden en het is dan ook niet verwonderlijk dat hij er anderhalf jaar aan schreef! Marc de Bel vroeg ons wat er in het jaar 50 voor Christus gebeurde in onze streken. Daarop antwoordde Lennert: ‘Onze streken werden veroverd door de Romeinen.’ Dit was meteen een hint over het nieuwste verhaal! Milan wilde weten waar het boek voorgesteld wordt aan het grote publiek. We kwamen alvast te weten dat de voorstelling gegeven zal worden in het Gallo-Romeins museum te Tongeren.

     

    Enkele doordenkertjes en wat wijze raad:

     

    Is het voor Marc de Bel moeilijk om een boek te schrijven?

    “Het is zeer moeilijk voor mij om geen boek te schrijven.”

     

    Alle boeken die hij schrijft, zijn als baby’s voor hem. Het is zeer moeilijk om er als ‘papa’ een lieveling uit te kiezen.

     

    “Als iemand een zin schrijft, tegen zijn zin, dan krijg je tegenzin.”

     

    Ikzelf schreef met heel veel zin dit verslagje over een schrijver,
    waar ik als kind veel bewondering voor had en nu nog voor heb.

     

    De cocktail van spanning, romantiek en humor wordt ook door heel wat leerlingen uit 4A gesmaakt en enkelen kregen de kans om hun boek te laten signeren. 

    Juf Els 

     

     





    >> Reageer (0)
    26-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verteltafel tweede leerjaar c

    Vandaag waren de kinderen van het tweede leerjaar c aan de beurt om hun verteltafel te brengen voor de kinderen van de tweede en de derde kleuterklas. We waren heel tevreden want de kleuters hadden goed geluisterd en gekeken en de kleuterjuffen waren vol lof over al die talenten: voorlezen, uitbeelden, verkleden, knutselen, ...

    Juf  Christine





    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.




    .


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dierenplezier in 3C





    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stokpoppen

    Een paar weken geleden gingen de leerlingen van het vijfde leerjaar naar het toneel 'Jonkvrouw' gaan kijken. Daarbij maakten de leerlingen van 5C een stokpop. Vandaag hebben de leerlingen hieraan de laatste hand gelegd. En het mag gezegd worden ... de resultaten zijn prachtig! Elke leerling maakte een personage van het toneel.

    Na de paasvakantie spelen de leerlingen in groepjes een fragment uit het toneeltje. Ik kijk er alvast naar uit!

    Juf Lobke






    >> Reageer (0)
    25-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schooloverstijgend project: derde kleuter - vierde leerjaar c

    Vraag het ook eens aan je juf om te helpen bij de kleutertjes, want dat is superleuk. Dus zeg het aan je juf en vlug !                                                       

    Michiel Vancauwenberghe

    Ik vond het leuk omdat de lijm super veel plakte en mijn kindje was super tof.

    Seppe Claeys


    Wij mochten naar de klas gaan bij juf Hilde van het derde kleuter. Wij mochten helpen knutselen bij de kindjes want ze kunnen dat nog niet goed.

    Febe Bouvry   

                                                                         
    Kleutertjes helpen is super cool , mogen knutselen bij de kleutertjes is ook super tof en de kleutertjes zijn super leuk en grappig.

    Lisa Vandendriessche

    Bij de kleuters helpen is super
    want juf Hilde zei dat ze daar normaal 2 weken aan zitten
    en wij een 2 uurtjes en een half (om het paasei te beplakken).
    Zo, ik zou dit graag nog eens doen want mijn kindje kent mijn naam en ik de zijne (Ewoud).

    Julie Ceenaeme


    >> Reageer (0)
    24-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog enkele kiekjes van de estafetteloop

    Dit vind ik echt super grappig. Allemaal trekken ze een raar gezicht.


    Seppe Claeys


    >> Reageer (0)
    22-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente in 't Groen Plekske




    Met dank aan meester Lieven


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Super

    Bij de kleutertjes helpen was wel heel leuk.

    Ik zou dat wel nog eens willen doen

    want de kleutertjes helpen ook en dat vind ik wel ook leuk.

    Julie Ceenaeme


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schooloverschrijdend project: derde kleuter - vierde leerjaar c

    De kinderen van klas 4c werden uitgenodigd om de kinderen van de derde kleuterklas( klas juf Hilde) te helpen bij een knutselactiviteit.  De vierdeklassers begeleidden de kleuters bij het opblazen van een ballon en het bekleven van de ballon met papier-maché.

    De jongens en meisjes van het vierde leerjaar waren laaiend enthousiast.  Ze voelden zich een echte meester of juf.  En terecht… ze deden het uitstekend.  Ze hielpen de kleinsten en verschaften uitleg en een helpende hand. 

    De kleuters werken de komende dagen hun kunstwerk af.  Zij brengen ons in de week voor de paasvakantie een bezoekje  zodat ze hun kunstwerkje even kunnen laten zien. We zien er al naar uit.

    Juf Carine

     





    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stapel - op - boeken

    Vrijdagnamiddag brachten we een bezoek aan de bib.

    Met het spel ‘Stapel-op boeken’ ontdekten de kinderen al spelend en stapelend een heleboel fantastische boeken en leerden ze de bib beter kennen.

    Juf Isabelle





    >> Reageer (0)


    Foto


    Startpagina !

    Blog als favoriet !

    E-mail ons

    Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.


    Archief per maand
  • 08-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006

    Zoeken in blog


    Sint-Amandus
  • levensverhaal van Sint-Amandus
  • Sint-Amanduslied
  • De geschiedenis van onze school

  • Ons team

  • Foto

    Katty Rosseel: directeur


    Foto

    Franky Polfliet: beleidsondersteuner

     


    Foto

    Martine D'haene: zorgcoördinator 4de tot 6de leerjaar


    Foto

    Katrien Van Daele: zorgcoördinator 1ste tot 3de leerjaar


    Foto

    Sabine Vanoverbeke: ambulante leerkracht
    Foto

    Lieven Van Parys: ICT-coördinator


    Foto

    Paul Gernay: godsdienstleerkracht


    Foto

    Corinne Vanhollebeke: lichamelijke opvoeding


    Foto

    Ann Vanhollebeke: lichamelijke opvoeding


    Foto

    Nadine Vandegraveele: administratie


    Foto

    Dorine Vanoverschelde: onderhoud


    Foto

    Myriam Van Quathem: onderhoud


    Foto

    Lieve Desplenter: onderhoud
    Foto

    Barbara: restauranthulp
    Mijn favorieten
  • Sint -Lutgardisschool
  • Blog De Paanders
  • Blog Sint-Antonius
  • Blog Marialoop

  • Interessante links
  • Webje Meervoudige Intelligentie
  • leerspellen
  • Beeldbank schooltv
  • Kennisnet
  • Huiswerkweb
  • Tafels oefenen
  • Niveaulezen
  • Filmpjes maken
  • Woordkasteel
  • Nog meer links


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!