Na een paar beoordelingsronden tijdens de afgelopen twee maanden zijn de finalisten voor de eTwinning-prijzen 2008 nu uitgekozen. Meester Lieven behaalde de toplijst met het project 'Kids h@nd in h@nd'. De uiteindelijke winnaars worden officieel bekendgemaakt tijdens een feestelijke ceremonie op de jaarlijkse eTwinning-conferentie van 14-16 maart in Boekarest, in Roemenië.
Wij hebben vandaag een palmpaasstok gemaakt die ons op weg zal helpen naar Pasen.
Het kruis verwijst naar Jezus die is gestorven aan het kruis. De ketting verwijst naar het doek dat aan het kruis hangt, de palmtakjes naar palmzondag , de eieren naar Pasen en nieuw leven.
Vandaag werd in de klas van 1 C wel feest gevierd ! We hadden namelijk 3 jarigen op dezelfde dag in ons klasje ! En of we mochten zingen en vuurwerk maken ... ! Een dikke proficiat aan alle drie !!
Het derde leerjaar C is deze week op sportklas. We mochten al veel verschillende sporten proberen : minitrampoline, hockey, judo, trefbal . Het is allemaal heel leuk ! Na een hele voormiddag sport smaken de boterhammetjes extra goed. Daarna gaan we terug naar school voor een paar uurtjes les.
In het kader van de jeugdboekenweek kwam jeugdauteur Mieke Vanpol over haar boeken vertellen. Het werd een boeiende activiteit: ze kan adembenemend vertellen en liet ons ook even nadenken: "Waar haalt een schrijver zijn inspiratie vandaan ?"
De opening van de klas hebben we beter gezegd officieel geopend. De meester heeft twee kinderen uitgekozen om het rode lint te mogen vasthouden. Dat waren Ynte en Boudreau. Het lint lag op een kussentje. Maar we zochten nog iemand om het lint door te knippen. De meester moest het natuurlijk doen, hé! Daarna waren er nog een beetje drank en een hapje.
We kunnen maar één ding zeggen: De klas is heel MOOI!
Alle klassen van het eerste, tweede en derde leerjaar speelden het grote sorteerspel. Met een lijn visten we de "afvalbollen" op en legden ze in het juiste mandje: GFT, papier en karton, PMD, glas, bouwafval en restafval. Sommige dingen waren we al vergeten ... Daarom was het goed om bij het sorteren nog 'ns stil te staan !
Na veel oefenen was het zover: we brachten onze verteltafel naar de kleuterklassen en het eerste leerjaar. In elk groepje was er een verteller die het boek voorlas en twee kinderen die het verhaal uitbeeldden. We hadden veel spulletjes meegebracht, getekend en geknutseld. Het publiek luisterde aandachtig !
We maakten vandaag ook kennis met het werk van de papa van Gilles. Hij vertelde ons dat de grote kraan de vroegere sparwinkel moest afbreken en dat daar later flats op worden gebouwd. Whauw ! Wat een macht had die kraan zeg ! Alle jongens wilden onmiddellijk bouwvakker worden ...
Deze namiddag gingen we op bezoek naar slagerij Verkinderen. Daar zagen we hoe worst en kaashamburgers gemaakt worden, namen we een kijkje bij de verschillende machines en probeerden we zelf eens de koelkast. We leerden heel veel dingen bij over het vlees. Als toemaatje kregen we elk een kinderpizza mee naar huis. Dank u wel, het was een leerrijke namiddag !
Op zaterdag 23 februari hebben we de deuren van onze school wagenwijd opengezet. Ouders en sympathisanten van de school konden in beide vestigingen (Karel van Manderstraat en Schutterijstraat) een kijkje nemen in de klassen. Daarvoor moesten ze de pijlen volgen van een uitgestippelde wandeling. Tijdens het parcours konden ze op 10 verschillende plaatsen iets eten of drinken. De leerkrachten hadden per twee een kraampje ingericht waar iets gezonds aangeboden werd. In elke klas hing er ook een vraag aan het bord. De vragen hadden allen ook iets met gezondheid te maken. Wie de vragen goed oploste, kon aanspraak maken op een prijs. Gezondheid was het thema van de middag. Daarom ook waren vrijwilligers van CM aanwezig op school. Op twee verschillende plaatsen boden ze water aan en bepaalden ze de BMI (Body Mass Index) of vetpercentage van de aanwezigen. Na de wandeling trokken de bezoekers naar de bar (restaurant Karel van Manderstraat en feesttent) om er nog wat na te genieten met een drankje.
Wie heeft er geen goede herinneringen aan de sprookjes uit zijn kindertijd ? Tijdens de sprookjesnamiddag van het tweede leerjaar kwamen ze opnieuw tot leven. De kinderen, de juffen en de meester verkleedden zich in een sprookjesfiguur: Roodkapje, prinses, ridder, de boze stiefmoeder, .... . Maar liefst 10 bereidwillige mama's, oma's en zelfs één dappere opa vertelden een sprookje aan een groepje kinderen. Daarna werden de verhalen klasdoorbrekend verwerkt via toneel, een knutselopdracht en een quiz. Het werd een namiddag om nooit te vergeten !
Meneer pastoor vertelde het verhaal van Joachim en zijn familie. In Haïti poetsen de kinderen schoenen van rijke mensen om een centje bij te verdienen. Wij zullen ons best doen om voor hen te sparen.