Vrijdagnamiddag was er bezoek in onze klas. Massimo was zeer trots dat zijn mama en zijn kleine broer, Moreno langskwamen. Iedereen was zeer enthousiast, nieuwsgierig, stelde vragen, ... . En Moreno? Hij genoot ervan, keek goed rond en ging van het ene schootje naar het andere. Zo'n flinke jongen, hij weende niet één keer!
Wat een mooie tuin ... ! Die mevrouw heeft vast veel werk ... ! De kinderen keken hun ogen uit naar de bloemenpracht in de tuin van mevr. Regina Vuylsteke. En het bleef niet bij kijken ! We mochten ruiken, proeven en luisteren naar de vele weetjes van onze enthousiaste gids. Dank u wel !
We zijn gestart met twee nieuwe thema's rond techniek: 'geluiden en hefbomen.'
Op het smartboard kekenb we naar 8 filmpjes.
We hebben kunnen waarnemen wat geluid is en hoe we geluiden kunnen horen. Ook hebben we het gehad over 'hefbomen'.
Er bestaan heel veel hefbomen. Deze helpen ons om zware klusssen te klaren.
Hier zie je allerlei proeven i.v.m. geluid en hefbomen. De proeven stonden opgesteld over het hele 3de leerjaar (circuit). We hebbben aan den lijve kunnen ondervinden wat geluid is en hoe bepaalde hefbomen werken.
Het was leuk ! En ... we hebben weer heel wat bijgeleerd!
Op maandag 7 juni fietsten we door het Meulebeekse landschap. Hoog, laag, hoogtelijnen, oriënteren, landschappen bekijken, reliëf, de Ketelberg, ... We genoten van de mooie weer en de fietstocht !!
Het derde leerjaar is op schoolreis geweest naar Paradisio. We hebben naar een roofvogelshow gekeken, een Japanse tuin bezocht, op de wiebelbruggen gestapt, … . Na ons middagmaal mochten we een uurtje op het grote speelplein spelen. Dan zijn we weer verder gegaan. We zijn naar de apen gaan kijken. Het waren mooie apen! Na de apen zijn we op pad geweest door Japan. We zagen een waterval en mooie Japanse gebouwen. Dan zijn we op de eco-boot gegaan, dat is een boot waarop je verlaten slangen, schildpadden, hagedissen, … kan zien. Je kan er ook nog dingen van vroeger bekijken. Dan zijn we ons vieruurtje gaan opeten en mochten we nog een halfuurtje spelen op het superleuke speelplein. Om kwart over vijf stapten we op de bus en reden we terug naar huis. Het was een zeer leuke dag!
Laura en Thibaut uit 3A
Het was hééél leuk in Paradisio !
We hebben allerlei dieren gezien en we zijn ook op de hangbrug geweest.
We bezochten ook de eco-boot. Er zaten daar allerlei grote enkleine schildpadjes, slangen ,
spinnen en …. Brrrr.!!!!
We zijn ook gaan kijken naar het apeneiland. Daar zagen we heel wat doodhoofdaapjes. Ze kwamen heel dichtbij. We konden ze aanraken.
Ook de kinderboerderij was heel leuk!
De max was toch wel de roofvogelshow. Het was echt heel prachtig!
Je moet zeker allemaal eens naar Paradisio! Vraag het vlug aan je mama en papa!
Julie uit 3B
Er zijn 3 dingen die ik tijdens de schoolreis heel leuk vond :
We hebben over een superlange touwenbrug gelopen en dan kwamen we op het speelplein.
Daar waren er 2 spinnenwebben waar je in kon klimmen.
Tijdens de roofvogelshow vlogen de arenden en de gieren zo dicht over ons hoofd dat we ze konden voelen.
Ook het 4de leerjaar trok donderdag op schoolreis. In de voormiddag reden we richting Brussel. We volgden daar een geleid bezoek in de VRT. We kregen er heel wat uitleg over hoe televisie en radio wordt gemaakt. We bezochten zelfs enkele televisiestudio's. We konden zelfs een kijkje nemen in de studio van FC de kampioenen, waar enkele acteurs aan het oefenen waren. We bezochten ook de radiostudio van MNM.
In de namiddag reden we richting Gent waar we eerst onze picknick konden eten. Daarna konden we genieten van een heus poppentheater " de bloem van Athelonië". Wat een prachtige poppen en wat was die Pierke toch grappig!
Ten slotte konden de leerlingen nog wat genieten op de speeltuin van de Blaarmeersen.
Alle leerlingen waren het met ons eens: het was een prachtige dag, met prachtig weer. Hieronder enkele sfeerbeelden.
Donderdag trokken de leerlingen van het zesde leerjaar naar De Panne. Daar bezochten we eerst het natuurcentrum 'De Nachtegaal'. De leerlingen werden in groepen verdeeld voor de verschillende activiteiten: het duinenspel, route 57 (een prachtige tentoonstelling waarbij de leerlingen veel te weten kwamen over de dieren, planten, ... aan de kust) en zeesnuisteren (hier vertelde een zeekenner over de schaaldieren aan de kust, de schelpen, de leerlingen konden dingen onderzoeken met een microscoop, enz.)
Daarna gingen we naar het strand van De Panne. Daar konden de leerlingen voetballen, genieten van de zon, pootjebaden ...
Als afsluiter gingen we bowlen in Pittem. Waar er veel leerlingen een topscore behaalden! Misschien kwam dit wel door de leuke sfeer: de bowling werd omgetoverd tot een disco met blacklights!
Donderdag 3 juni zal voor veel kinderen een onvergetelijke dag geweest zijn.
In de voormiddag verkenden we de stad Brugge. We maakten een educatieve wandeling via het Minnewater en het Begijnhof. Daarna maakten we een boottocht op de Reien.
Tegen de middag reden we naar het Boudewijnpark. We brachten een bezoek aan de dolfijnen- en zeeleeuwenshow. Daarna konden we genieten van de vele attracties.
Max en Nina hadden weer een drukke dag. Een muur bouwen doe je niet zomaar… Verticale stapels die gelijk liggen vallen gemakkelijk om. Daarom leggen we de bakstenen kruisgewijs, dan is de muur veel sterker.
SCHOOLREIS 5DE LEERJAAR (Heuvelland en Bellewaerde)
Op donderdag 3 juni genoten de leerlingen van het vijfde leerjaar van een supertoffe schoolreis en het weer was schiiterend! In de voormiddag brachten ze een heuse oriëntatiezoektocht op en rond de Kemmelberg tot een goed einde. In de namiddag genoten ze met volle teugen van de vele attracties in het Bellewaerdepark. De kleine giraffe had alvast heel veel bekijks. Kortom: een dag om zeker niet meer te vergeten!
In het Gravensteen huisde nog één ridder, gedoemd tot een eeuwige zoektocht naar een verborgen schat. De kinderen van het tweede leerjaar hielpen de ridder met deze moeilijke opdracht.
De gidsen vertelden alles over het leven in een middeleeuws kasteel. Met deze kennis op zak konden we op zoek naar de schat. En ... we kregen allemaal 'middeleeuws' goud.
In het provinciaal domein "de Blaarmeersen" pasten we onze kennis toe in de krekenplas. Met water en zand werden heel wat versterkingen gebouwd. De avonturiers waagden zich zelfs op een vlotje over het water.
De klas van juf Katrien Debouver (3C) nam de uitdaging aan om een dansje te brengen op het regenboogmoment.
Onze leerlingen staan voor heel wat uitdagingen ! Eerst de proeven ! De kinderen van het derde leerjaar zetten na de vakantie de stap naar de andere vestiging. En de kinderen van het zesde leerjaar verlaten onze school.
Omdat het niet altijd gemakkelijk is om te luisteren naar elkaar, maakte Bert dit Betsie duidelijk: "Iedereen heeft zijn verhaal, dus luisteren we allemaal !"
De kinderen werden getrakteerd op het dansnummer "Thriller" gebracht door leerkrachten en even later ook nog op .... een ijsje !
Op woensdag 2 juni 2010 konden 55 kinderen van onze school mee op beloningsuitstap. Ze namen in de loop van het schooljaar deel aan 4 (1° tot 3° leerjaar) of aan 5 (4° tot 6° leerjaar) activiteiten. Als eerste belonging kreeg iedereen een T-shirt. De tweede beloning werd een namiddag vol ontspanning. Het eerste, tweede en derde leerjaar trok naar Aviflora waar ze een mooie namiddag doorbrachten vol speelplezier. Met 36 kinderen uit het vierde, vijfde en zesde leerjaar trokken we met de fiets naar de bowling te Pittem. Daar konden ze hun bowling talenten tonen bij twee spelletjes. Sommigen haddan een echte geluksbal, waardoor ze de enen strike na de andere gooiden. Langs deze weg willen we de morgenvrienden en de volgwagen bedanken voor de goede begeleiding. Enkele sfeerbeelden.
36 kinderen van het eerste, tweede en derde leerjaar trokken deze namiddag richting Aviflora. Zij hadden minstens 4 maal deelgenomen aan de sportactivititeiten van de gemeentelijke schoolsportkalender. Van harte proficiat aan allen.
Met 6B bestegen we op 31 mei alweer ons ijzeren paard, nu om het reliëf van onze gemeente te verkennen. We reden tot op de hoogste punten van Meulebeke, zoals Hulstvelde en de Ketelberg op de Paanders (sommigen waren daar nog nooit geweest !). We leerden ons ook oriënteren op de stafkaart, en bestudeerden de hoogtelijnen en de verschillende landschapskenmerken. Het was een aangename en leerrijke fietstocht.