Wij zijn maandag met de fiets naar Roeselare geweest. Daar werden we in verschillende groepjes verdeeld. Wij zijn het groepje van Kim. Zij houdt van dansen. We mochten een dansje voorbereiden,muziek en kledij kiezen. Dan mochten we optreden voor 6a, onze klas.
Samen met de drie klassen van het vijfde leerjaar in een beurtrol,mocht 5A een voordracht bijwonen over het recycleren van oude gebruikte batterijen, gegevendoor een mevrouw van BEBAT, de organisatie in België die verantwoordelijk is voor dit recycleren. Het was een interessante en vooral boeiende uiteenzetting. Na de uiteenzetting kregen wij allemaal nog een cadeautje.
Het dagdagelijkse leven in het vijfde leerjaar wordt heel veel door de Franse taal (spreken en schrijven) beheerst. Dit jaar werken wij met een compleet nieuwe methode : En action ! De kinderen worden er wegwijs gemaakt via woordkaarten, tekeningen en een nieuw handboek !
In klas 5A werken de kinderen , samen met meester Geert, aan een totaalpakket “WERO-totaal” genaamd. Alle lesjes WERO, muziek, voordragen, knutselen en verkeer zitten daarin.
Voor het eerste geschiedenisthema “Reis door de tijd” maakten de kinderen o.a. een knutselwerkje over de eerste drie tijden. Voor de oertijd maakten ze een “grotschildering” en een “rotstekening met de eerste letter van hun voornaam”. Tijdens de lessen over de oudheid (Grieken en Romeinen), boetseerden ze een Griekse of Romeinse amphora. Voor de middeleeuwen werkten wij met brooddeeg en maakten we een “trapgevelhuisje”. Zo worden de vaak onbekende , geschiedenisverhalen meteen erg levendig.
Onze werkmannen Bart en Fernand komen zelden of nooit op de blog van de school. Ik wil ze hier – samen met mijn klas 5A – van harte bedanken voor het nieuwe interieur van de klas. Totaal nieuwe kasten en opbergbankjes, een frisse gele achtergrond en een geheel dat gezien mag worden.
We zijn maandagvoormiddag met klas 6a met de fiets naar Studio Globo in Roeselare geweest. Wij zaten met ons groepje in het buurthuis. Daar moesten we de problemen van mensen via de computer en van de andere groepen oplossen. Wij moesten ook een buurtfeest organiseren voor heel de klas. We zijn bij alle groepen gaan vragen of ze iets wilden meedoen of tonen voor ons. Alle groepen hebben iets meegebracht of gedaan en wij natuurlijk ook: wij hebben muntthee geemaakt... mmm. Kortom: Het was super leuk!!!!!
We mochten van onze juf op uitstap naar de bib. We verkenden het hele gebouw dat vroeger als brouwerij diende. In de afdeling non-fictie zochten we naar boeken over planten, wetenschap, dieren... We leerden er ook heel wat pictogrammen kennen die iets vertellen over de verschillende boekengenres. Wat hadden we geluk, er was een fotograaf aanwezig en enkelen van ons mochten poseren voor de krant. De bibliothecaris vertelde dat er een nieuwe manier is om met Bingo de zoekrobot,de catalogus te doorbladeren. In de jongerenafdeling konden we een boek zoeken naar ons hart en er iets over vertellen aan onze klasgenoten. Met een schermwisser in de hand, trokken we blijgezind weer naar school. De volgende keer leren we samen met de juf Bingo wat beter kennen.
De leerlingen van 4A gingen deze namiddag niet binnen in hun klas, maar wel in het Museum van Oude Voorwerpen. Hier werden ze door de juf uitgedaagd om de opleiding van onderzoeker te volgen. Er werden een heleboel oude voorwerpen meegebracht, deze werden heel goed onderzocht. Zo brachten de leerlingen een oude klok mee, een platendraaier, een oud strijkijzer, oude fototoestellen, enz.! Deze werden onderzocht zowel uiterlijk als 'innerlijk'! De leerlingen slaagden in hun opleiding. Nogmaals proficiat!
De vakantie ligt al even achter ons, de leerlingen zijn alweer helemaal in de werksfeer ... en gewerkt wordt er! Hieronder enkele kiekjes van de naarstige werkers uit 4A!
Vandaag brachten we een bezoek aan het afvalbedrijf Depovan in Rumbeke. Daar zagen we nogmaals hoe belangrijk het is ons afval te sorteren . De verbrandingsovens zitten overvol en van oude dingen kunnen weer nieuwe gemaakt worden. Al de rest komt in grote putten terecht die afgedekt worden op een heel speciale manier. Zo komen er biogassen vrij waaruit men elektriciteit produceert, groene energie dus. Het was een leerrijk bezoek! Bedankt aan Jozef voor de interessante rondleiding en zeker niet te vergeten onze mama's, papa's, opa's die instonden voor het vervoer!
In het tweede leerjaar vertellen de kinderen hun levenslijn als ze jarig zijn. In 2C mocht Timon de spits afbijten. Op de foto's zagen we Timon als baby, peuter en kleuter.
Sander was het nieuwe kind van de week. Hij had zijn koffertje volgestopt met allerlei leuke spulletjes : een knuffel, zijn lievelingskousen, foto's van Parijs, zijn lievelingsmuziek enzomeer. Maar wisten jullie al dat Sander een atleet is in het zwembad ? Hij kan al zwemmen in het diep en is zeker niet bang van een spatje water hoor... juf Corinne, dat belooft he !
Op dinsdag hadden we ons eerste jarig kindje in klas 1 C. Robbe werd namelijk 6 jaar ! We maakten een mooie tekening voor hem, zongen liedjes, maakten een vuurwerk en droegen een versje voor. Bravo Robbe !
Deze week was Luna het kind van de week. Luna is een echte balletdanseres en kent al enkele Franse woordjes die ze leert uit een prachtig boek. Ze houdt ook heel veel van K3, eet graag hazelnootjes, houdt van knuffels. Haar papa en mama, alsook Luna zijn echte dierenfans. We zagen veel foto's van poezen, geitjes, een muisje, een konijn, schapen enzomeer... Luna knutselt ook graag : ze maakte 2 stokpopjes waarmee ze poppenkast speelt. Leuk Luna, we luisteren graag naar jouw verhaaltje ...