Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
09-02-2006
MOZART trouwe klant Openbaar Vervoer
Als er in de achttiende eeuw treinen zouden bestaan hebben dan was wonderboy WOLFGANG AMADEUS MOZART één van de beste klanten van het Openbaar Vervoer geweest!
Want Mozart is in zijn (korte) leven van 35 jaar, meer dan 10 jaar onderweg geweest met koets, postkoets en boot! Dat is, weliswaar, logement, lobby en optredens onderweg inbegrepen.
Hij was nog geen zes jaar, toen zijn vader hem reeds meenam van Salzburg naar München.Met de trein is dat heden een trip van anderhalf uur, in 1762 was dat ongeveer 5 dagen, dus enkel voor de HEENREIS! Komt erbij dat het reizen niet ging van punt A naar punt B in een rechte lijn.Ongeveer om de 25 km was er een halte, waar de paarden konden rusten, eten, of waar ze werden vervangen.Maar het was niet vanzelfsprekend dat je die afspanning vond in de richting die jij wou nemen, dus was er dikwijls een ommeweg bij! Je weet het (of je weet het nu voor het eerst), Mozart is op 35-jarige leeftijd gestorven aan gewrichtsreuma, wat wellicht is gekomen door het vele reizen in (post)koetsen, die geen ramen hadden : de tocht en de regen kon er zo doorheen!En de hygiëne in de rustplaatsen was ook niet je dat.
Maar Wolfgang heeft ook de tijd, die hij in de koetsen doorbracht, goed benut.Terwijl het aan een slakkengangetje van 5 tot 7 kilometer per uur ging, componeerde hij menig muziekwerk.
Op www.mozartways.com kan je de verschillende tracées volgen van de reizen van de Meester!
Van donderdag 9 tot en met maandag 13 februari heeft in Brussels Expo het Vakantiesalon plaats. Het centraal thema is dit jaar Frankrijk (een ganse zaal is hiervoor afgehuurd). Met het openbaar vervoer prachtig te doen : je "treint" tot Brussel-Centraal of Bockstael, je "lijnt" met de Metro 1A tot de Heizel. Het consept is zoals gewoonte : afhankelijk van de afstand (minder dan 35 km spoor, tussen 35 en 69 km spoor of meer dan 70 km spoor), betaal je voor trein en metro heen en terug plus de ingang respectievelijk 9,90 euro, 13,10 euro of 17,90 euro (volwassenen en senioren) en maximum 15 euro voor jongeren tot 25 jaar! Dagelijks open van 10 tot 18 uur! Beste Nederlanders : jullie treinen tot Essen, Berchem of Antwerpen-Centraal en kopen daar het speciaal ticket!!! Mag ik intussen nog een affiche uit 1968 meegeven?
In het "Metro"-krantje van heden, heeft de (beruchte) spoorwegjournalist Herman Welter het vandaag over de stiptheid van de treinen. Zo zegt hij dat de NMBS op de Nederlandse NOS-televisie beweert, dat in ons land 95% van de treinen rijdt met een vertraging van minder dan 6 minuten. In Nederland rijdt 92% van de treinen met een vertraging van minder dan 4 minuten. Hij gebruikt dit in de aanhef tot het betoog tégen de "chronische vertragingen" van bepaalde treinen. Trekhaak 73 had al uitgerekend dat station De Panne, op het uiteinde van de spoorlijn 73 tussen Gent-St.Pieters en De Panne, dit gemiddelde van 95% noch de Hollandse 92% niet haalt... Mag ik U intussen een affiche uit 1906 meegeven over de internationale tentoonstelling te Milaan? klik op de foto
Sedert 1 februari heeft "de Lijn" rond Diksmuide aanzienlijke verbeteringen aangebracht aan het busvervoer. Weliswaar niet met medewerking van onze Werkgroep "Trekhaak 73", maar wellicht door ons aandringen...? Met name de belbussen hebben een metamorfose ondergaan. Toch moet gezegd dat de belbus op sommige plaatsen gekomen is in de plaats van de gewone lijnbus, wat betekent dat de bus steeds moet besteld worden!! De belbussen Diksmuide-West werd verbeterd, De belbus Diksmuide-Koekelare-Ichtegem komt in de plaats van de lijnbus, net als de belbus Diksmuide-Kortemark. Ten slotte is er de nieuwe belbus Kortemark-Koekelare-Ichtegem-Torhout, die probeert aan te sluiten op de uurregelingen in de treinstations! Een belbus wordt steeds "opgebeld" of besteld, liefst minimum een dag op voorhand! In de week is er overdag ieder uur een vervoer voorzien, in het weekend is dat om de twee uur. Trekhaak 73 stond mede aan de wieg van de eerste belbus in Vlaanderen. Geen oude foto van de bus in Diksmuide beschikbaar, dus maar een foto van de bus tussen Veurne en Koksijde! Klik er maar eens op!
Dank zij mijn franse blogvriend, speel ik heden ook het tagspel mee!!! Vier baantjes die ik deed : student geweest/soldaat geweest/spoorwegbediende zijn/houtkapper zijn. Vier favoriete films : Titanic/doctor Jivago/Last tango in Paris/Mira Vier favoriete vakantieplaatsen : Comino (deel van Malta)/ Bordeaux (wijnvelden) / Portugal (Povoa de Varzim)/ Elzas (Munster). Vier favoriete TeeVeeprogrammas : Thuis/Journaal/de Bende van Wim/ Lost. Vier plaatsen waar ik woonde : Esen (plaatse)/ Esen (Esenweg)/ Veurne (Petit Paris)/ Veurne (Voorstad). Vier websites : Home Bancking/ De Lijn/ Trekhaak73/ Het Nieuwsblad ( spelletjes). Vier favoriete maaltijden : friet met mayonnaise/ spagetti boulognaise/ een stutte met chocolade/ witloof in hesperolletjes. Waar ik graag ben : in mijn huis/ bij mijn dochter en bij mijn vriendin/ in de Esperance, bij mijn vrienden/ twee uur héél alleen. Vier geliefde bloggers : Belg in Frankrijk/ Opapat/ Mooie teksten/ Michelleke.
Ik weet niet precies uit welk jaar deze affiche komt, maar deze zou wel eens uit de jaren '30 kunnen zijn. We maken reklame voor de Oostenrijkse spoorwegen, en we gaan richting Tauern gebergte! Klik op de affiche en het vergroot voor je!
Nog tot en met 1 mei, heeft in Brussel (Tour & Taxis), niet ver van het Noordstation, de tentoonstelling "Einstein-Anders bekeken" plaats! Open, elke dag tussen 9 en 18 uur. Per trein betaal je, als volwassene, ingang inbegrepen, tussen 11,60 euro (afstand tot Brussel korter dan 34 km), 14,80 euro (tussen 35 en 69 km van Brussel) of 19,60 euro (alle andere afstanden). Senioren vanaf 60 jaar betalen respectievelijk 10,50 euro, 13,70 euro of 18,50 euro. Jongeren (tot 25 jaar) betalen respectievelijk 10,50 euro, 13,70 euro of 15,60 euro. Nederlanders reizen tot Antwerpen of Essen, en kopen daar goedkoopst een binnenlands ticket, sorry! Natuurlijk mag je nog even Brussel bezoeken ook!!!
Beste treinreiziger, Zoals ik jullie reeds verteld heb, worden te treintickets vanaf 1 februari wat duurder! Het is dus tijd, voor de gebruikers van de verschillende passes om nog deze maand één of meerdere passes aan te schaffen tegen de oude prijs! Ik heb het dus over de go pass,rail pass en de keykaart voor korte ritten! Niet te vergeten hé!
Klik op de foto en hij vergroot! Het was al een oude vrouw, toen ik "Margrietje van voor de statie" voor het eerst ontmoette!! Toen ook gaf ze het glas naast de fles, als je een pintje bestelde, in haar café. Ze beefde teveel om zelf te schenken! Maar haar memorie was goed : "Naar waar moet je? Ah, die vertrekt om 12u15, je hebt gerust nog tijd voor een koffie, want dat is de bus die dààr komt,een kwartier alvorens hij moet vertrekken". Veel reizigers gingen juist bij Margrietje een drankje nemen, omdat zij toch wist waar en wanneer "hun" bus zou vertrekken. Aan de muur hingen twee foto's van de taxi's, die haar man zaliger gebruikte om reizigers vanaf Veurne-station naar hun bestemming te voeren, als er dan al geen bus meer was, bijvoorbeeld! Margrietje heeft me jaren later die foto's gegeven, "omdat jij zoveel opzoekt over onze statie" was haar reden! En vandaag komt één foto, met die mooie wagens uit de jaren '50 hier terecht, als nagedachtenis aan "Margrietje van voor de statie". Maar... hoe heette dat café nu al weer??? "Het Nieuw Molentje" misschien???
Nog een foto van het mooie station van Veurne. Ditmaal aan de kant van de perrons... Ik schat van rond 1910! Over Veurne en de eerste Wereldoorlog zoek ik wel nog een en ander op, maar een foto van Koning Albert I aan het stadhuis vind ik niet meer (zie mijn vorig bericht over station Veurne)! Klik op de foto!
Omdat Paul Delvaux de laatste jaren van zijn leven in de Westhoek heeft geleefd, nog maar eens een schilderij met trein van deze schilder. Dit is "de avondtrein". Ik herinner me dat Paul in Veurne over de Markt wandelde... iedereen keek deze oude man aan, velen wisten dat het de beroemde schilder was, maar niemand sprak hem aan! Is dat de tol van het beroemd zijn?
Naar het Autosalon??? Dan toch per trein... Vanaf heden tot 22 januari gaat de "European Motor Show Brussels" door in de Heizelpaleizen. Voor de prijs van 12,90 euro en 20,90 euro, afhankelijk van de afstand per trein tot Brussel voor volwassenen; van 12,90 euro en 18 euro voor jongeren van 12 tot 26 jaar; voor de prijs van 6,5 euro voor kinderen beneden 12 jaar neem je de trein naar Brussel (heen en terug), de Metro 1a tot de Heizel (heen en terug) én de ingang tot het Salon!!
Tegen driekoningen had ik het hier over de "drinkpul" die door de werkman op de kolenkachel werd geplaatst. Hier zien we hoe dat ook effectief werd gedaan!
Dé pest bij de spoorwegen is het aanbrengen van GRAFITTI door "kunstenaars" op de treinstellen. Deze stellen overnachten of blijven gedurende het weekend ongebruikt in bepaalde stations staan! Gisterennamiddag was dat in station De Panne weer het geval : twee treinstellen "breack" stonden achteraan in de rangeerbundel geparkeerd. Deze treinen werden aangevallen door drie grafittispuiters. Door het koelbloedig en nuchter optreden van enkele bedienden van dit station, konden deze spuiters op heterdaad worden betrapt. Dit is niet ongevaarlijk, vermits deze spuiters bijna altijd in het bezit zijn van messen of dolken!! Zij werden door de lokale politie opgepakt en zij kunnen een zware straf verwachten. Jaarlijks gaan méér dan één miljoen euro verloren voor het grafitti-schoonmaken van treinen in gans België! Ik heb foto's genomen van de betrokken treinstellen in De Panne, want ik was er zélf bij toen de spuiters werden opgepakt : ik met mijn klein hartje!! Ik vind dit gespuit allerminst een kunstwerk!! (ik heb dus wél al mooie bewerkingen gezien).
Ik heb gehoord dat een "monument" van een man (letterlijk en figuurlijk) in Adinkerke is overleden! Robert Degroote, die de spoorlijn 73 heeft helpen groot brengen, is op 79-jarige leeftijd overleden. Hijzelf was bij zijn op rust stelling "premier chef-garde" bij de Spoorwegmaatschappij. Zoals het een "groot mens" past, is hij in alle intimiteit begraven! Méér dan tien jaar geleden heeft hij mij tal van historische documenten over "de yzerweg" bezorgd. Hij wist te zeggen dat deze documenten niet mochten verloren gaan, en beter bij "Trekhaak 73" hoorden, waar die gegevens voor het nageslacht behouden zouden blijven!! Dank U wel, Robert!
Een lamp, een fles of drinkpul en een zatte of kom... misschien niet hét beeld dat jij van driekoningen hebt?? Maar vergeet niet dat dit vroeger de ingrediënten van de "spoorman" waren, in koude of in warme dagen. De drinkpul werd... op de kolenkachel warm gehouden, of zo dicht mogelijk tegen de oven van de locomotief!!! Morgen komt de loco type 62 aangebold...
Eindelijk hier terug... Internet én telefonie waren 6 dagen buiten strijd en wegens de "snelheid" van taxipost (die een stukje moest leveren) en telenet. We zeggen en schrijven 2006... Maar vanaf vandaag werken we verder aan dit blog... Meteen is locomotief type 38, van 1920 aan de beurt : maximum snelheid 70 km/uur en zijn eigen gewicht bedroeg 75 ton!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??