Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
25-09-2006
nieuwe uurregeling lijn 73
In tegenstelling tot vorige berichten, is nu bevestigd dat de "breack" stellen, die heden rijden tussen Landen-Leuven-Luchthaven-Brussel-Gent-De Panne (en terug),verder zullen sporen bij de nieuwe dienstregeling, die in december wordt ingevoerd! ,Zie de foto en twee berichten op 6 en 9 augustus bij deze! Een domper op de vreugde van "Trekhaak73", die voorheen had gehoord, dat de "breack" zou vervangen worden door de geclimatiseerde AM96 rijtuigen! Eén positief puntje in de nieuwe diensten : élke trein, op deze verbinding zal rijden van Landen naar De Panne en van De Panne naar Landen (in de vorige diensten was die soms beperkt tot of van Leuven).
Volgende zaterdag en zondag is er een enorm "stoomfestival" met échte stoomtreinen tussen Mariembourg en Treignis in Zuid-België. De prijzen om mee te rijden ken ik niet, maar er is heel wat animatie rond hun treinen... Waarom daar niet naartoe rijden???
Wij hebben in Cattolica (It) een treinreisje gemaakt naar Gradara, deelgemeente van dit Cattolica. Maar de trein, die we hier namen, was wel geen gewone trein!
Urbino (Italië), het stadje waar de bekende kunstschilder Raffaël geboren is, heb IK verleden week bezocht met het openbaar vervoer!!! inter-regio-trein (Veurne-Lichtervelde), lokale trein (Lichtervelde-Kortrijk), internationale trein (Kortrijk-Lille), TGV (Lille-Dijon), slaaptrein (Dijon-Bologna), intercitytrein (Bologna-Pesaro) en regiobus (Pesaro-Urbino). Uitleg volgt nog...
Het Stoomcentrum in Maldegem heeft de Vlaamse Monumentenprijs 2007 gewonnen. De vzw die stoomtreinen laat rijden op de spoorlijn Eeklo-Brugge krijgt 15.000 euro van de Vlaamse overheid.
Vlaams minister van ruimtelijke ordening Dirk Van Mechelen heeft de Vlaamse Monumentenprijzen 2007 uitgereikt op het slotfeest van Open Monumentendag in Sint-Truiden.
De jaarlijkse Week van Vervoering staat weer voor de deur. Dit jaar loopt de week van 16 tot en met 22 september. * Zoals jullie misschien al via de media vernomen hebben, organiseren de vervoersbedrijven dit jaar op 17 september weer een TTB-dag. Om dit evenement te ondersteunen staat de BTTB dit jaar in Antwerpen-Centraal, Brussel-Centraal en Oostende. - In Antwerpen verzorgde BTTB (Bond Trein Tram Busgebruikers) tussen 12 en 17 uur rondleidingen in het Centraal-Station. We nemen een kijkje onder het Astridplein en in het toekomstige personeelsrestaurant. Afdalen naar de toekomstige niveaus -2 en -1 in aanleg horen niet bij de rondleiding, maar we krijgen wel een klein kijkje achter de schermen. - In Brussel is er een zoektocht met het openbaar vervoer die de deelnemers langs bekende en minder bekende plekjes in Brussel leidt. Deelnameformulieren kunnen de dag zelf aan de BTTB-stand opgehaald worden. De stand staat in het mobiliteitsdorp aan het Albertinaplein, vlakbij Brussel-Centraal en is van 10 tot 17 uur bemand. - In Oostende onthaalt de BTTB de reizigers aan hun stand (10-17 uur). Ook hier is er een zoektoct waarmee je o.m. langs het pittoreske Stene komt. Meer details op www.bttb.be. * In de Week van Vervoering start ook het stiptheidsonderzoek. De NMBS wil meer de stiptheid van de treinen, maar wat wij willen weten is wat de stiptheid volgens de reiziger is. Het formulier is vanaf 15 september beschikbaar op de website www.bttb.be. * Al 5 jaar werkt het spoorlijncomité aan een verbetering van de spoorlijn Gent-Eeklo. Om deze verjaardag te vieren en de verbeteringen in de kijker te zetten organiseert het comité vanaf 15 september een fotowedstrijd. De eerste prijs is een Thalysticket voor 2 personen naar Parijs heen en terug. Met deze actie wil het comité meer reizigers naar de trein lokken. Meer info op http://www.bttb.be/slc/gent-eeklo/fotowedstrijd.htm
"Het Magazine van Vervoering" zou inmiddels op de stations moeten liggen. Joske en Trekhaak73 brengen nog volgende extra informatie bij : Het biljet, geldig op elk openbaar vervoer in België vanaf zaterdag 16 september NA 19 uur en de ganse zondag 17 september, kost, IN VOORVERKOOP (in elk station van de NMBS) slechts 9 euro! Hetzelfde ticket, maar met ALLE OPENBAAR VERVOER in LUXEMBURG inbegrepen is te koop tegen 11,50 euro! Als je de respectievelijke tickets koopt DE DAG ZELF, dan betaal je TWEE euro meer! Omdat het Openbaar vervoer gepromoot wordt in de week van 16 tot 22 september, kan je in die week een ticket voor "Trein+huurfiets" aankopen tegen 50% korting. Let wel : het is de formule "Trein+huurfiets", dus is het ENKEL voor mensen die eerst Openbaar Vervoer gebruiken en dàn fietsen! Reserveren van fietsen in elk spoorwegstation en dringend aanbevolen!!
Dit is een must voor iedereen!!! Naar aanleiding van 150 jaar spoorlijn 50 wordt er tussen Denderleeuw, Aalst, Lede en Schellebelle een stoomtrein ingelegd en dat op zondag 10 september eerstkomende! Een unieke gelegenheid om een stoomtrein te zien én om zelf mee te rijden, want voor 5 euro (volwassenen) of 2,5 euro (kinderen tot 12 jaar) kan je die rit meemaken. Info en reservering tickets in de spoorwegstations! Opstapplaatsen zijn dus Denderleeuw (om 10u22 of om 12u51 of om 14u51), Aalst (10u33 of 13u04 of 15u04), Lede (10u42 of 13u14 of 15u14) met aankomst Schellebelle (10u53 of 13u26 of 15u26). Terug uit Schellebelle om 11u05 of 15u57 of 15u57 met halte in Lede (11u24 of 14u16 of 16u16), dan Aalst (11u36 of 14u28 of 16u28) en halte in Denderleeuw (11u46 of 14u38 of 16u38). Joskevermeulen heeft zijn ticket al besteld...en voor een goed begrip : De stoomtrein bij dit bericht is NIET de stomer die zondag zal rijden, want deze uit 1917 (type40) bestaat al lang niet meer! Als ik het goed kan zien, dan wordt het stoomloc 29013, (die in 1966 zijn laatste rit reed), die nu weer "opgepoetst" is!
Nogmaals een "tram" die vol staat met reklame : deze is van de opening van de tramlijn tussen De Panne (Esplanade) en De Panne (Station Adinkerke) in 1998. De promotie voor de B-dagtrips van de spoorwegen zegden toen "Dagje uit, laat je rijden".
Vandaag eventjes naar VRT-opname "Fata Morgana" in Koksijde geweest.... Met de tram natuurlijk. Vind jij het goed dat er reklame, zoals deze "coole" reklame op de rijtuigen staat??? G R A A G R E A C T I E ! Tussen haakjes, Koksijde haalde **** (vier sterren), zie zondagavond op "één"! Misschien was het wel ***** (vijf sterren)??? Klik eens op de foto!
Zonder een berichtje na te laten is hij heen gegaan! Hij was een kameraad, een "bijna vriend", maar zijn dood heeft me geschokt : ik heb in zijn bijzijn zoveel mooie uren beleefd, maar toch wist ik niet dat hij er een einde aan zou maken! Bedankt kameraad, voor die mooie uren... Maar waarom wilde je op die manier van onze wereld weg gaan???
(persoonlijke attentie, deze man had niets met het Openbaar Vervoer te maken)
Nog eens het motorstel 4402 : de fotograaf Alain Janmart staat zodanig opgesteld, dat dit stel juist op de grens tussen Frankrijk (SNCF)in Bray-Dunes en België (NMBS)in Adinkerke rijdt. De "ruitjes" geven aan op welk spoorwegnet de trein zich bevindt, hier is de "B" in het ovaal natuurlijk voor "onze" spoorwegmaatschappij. Deze foto dateert uit 1989! Want heden rijdt er géén trein op dit spoor! Jammer!
Voorbij Middelkerke, richting Oostende, rijdt de kusttram gedurende enkele kilometers naast de kustweg, maar, bijlangrijker : net naast de Noordzee en het strand! In de jaren '50 was dat natuurlijk niet anders. Daarom nog eens een tram uit die tijd uit de trukendoos gehaald... Later deze week volgt de tram met reklame op. Wat is mooist???
Vandaag gehoord van de bruggewachter van waterwegen : het gaat niet goed met de spoorwegbrug te Veurne over de vaart van Nieuwpoort naar Duinkerke. Niet dat de treinen in het water zullen belanden, verre van! Maar voor het ogenblik kan deze brug niet meer gedraaid worden, om zo het scheepvaartverkeer door te laten! Ajaj, jammer voor de "schippers" die nu via Fintele een omweg moeten maken... Hierbij een beeld van die spoorwegbrug in Veurne, terwijl het mazoutje met nummer 4402 erover spoort. (Foto genomen in 1989 door Alain Janmart).
Nog even deze foto uitgehaald...(klik er eens op)! Een kruising van een museumlijn (Toeristische Trein Zolder) met de spoorlijn Mol-Leopoldsburg-Hasselt, waar toen nog deze locomotief 6255, de reizigerstreinen trok. Kent iemand de juiste plaats?? Ik ben het namelijk vergeten en heb op de foto geen aantekening gemaakt! En bestaat de TTZ nog???
Nabij het station Brugge bevindt zich een monument, ter nagedachtenis van de oorlogsslachtoffers van de locomotiefdepots van Brugge, Adinkerke, Kortemark en Eeklo. Monument opgericht in 1949!
Hierbij een deel van de plattegrond van de bundel van Adinkerke met de draaischijf op. Plan van rond 1930! De draaischijf is de cirkel met D.S. en de diameter 18.50m op. Het lijntje door de schijf stelt het spoor voor. Klik erop om méér te zien! Het boek "Remise d 'Adinkerke" uit 1925 meldt over de schijf : "La plaque tournante a un diamètre de 18 m 50. Le virage des locomotives est effectué exclusivement par le personnel de da locomotive." ("Herstelplaats van Adinkerke" : "De draaischijf heeft een diameter van 18 m 50. Het draaien van de locomotieven wordt enkel uitgevoerd door het personeel van de locomotief."). Vermits dit boek uit 1925 dateert, was de draaischijf er toen ook al.
Natuurlijk heeft het, heden ten dage, weinig zin om een locomotief te draaien, vermits er tegenwoordig een "stuurpost" aan beide zijden van de motor is! Vroeger kon dat draaien gebeuren door een grote bocht te maken, waardoor de loco, na enkele kilometers, opnieuw in de tegengestelde richting keerde. Ook werd gebruik gemaakt van enkele sporen in de vorm van een (ingebeelde) driehoek. Dat wil zeggen, bijvoorbeeld, dat de locomotief eerst een spoor dat rechts neigt oprijdt. Na het spoor af te rijden over meer dan 90° en voorbij de wissel, draait men die wissel en rijdt de loco achteruit naar een spoor dat wéér rechts neigt. Weer voorbij de wissel rijdt hij opnieuw vooruit op een spoor dat rechts neigt... Ik ben niet zo goed in tekenen, maar ik hoop dat het duidelijk is met deze beschrijving, dan hoef ik geen tekening te maken. Onnodig te zeggen dat voor deze omdraaibeweging er veel plaats nodig is, want een spoor kan maar een beperkte hoek maken...(in spoorwegtaal hoor je nog wel eens : een "courbe" maken).
In Station Adinkerke (De Panne) komt stoomlocomotief 1902 naar de draaischijf, waar hij opnieuw naar "het binnenland" wordt gedraaid! (Antwoord op mijn vraag in vorig bericht)!
Station Adinkerke heeft altijd een deel "bundelsporen" gehad. Hiernaast de stoomlokomotief 6418, die in Adinkerke moest gedraaid worden. Iemand een idee HOE die lokomotief opnieuw met zijn schoorsteen in de richting van zijn rit werd geplaatst???
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??