Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
06-03-2007
COHEM statie
Een laatste beeld van het mooie station van Cohem, in de Moezelstreek van Duitsland.
Met de DB (Deutsche Bahn) van Trier naar Cohen (richting Koblenz). Station Cohen is een prachtig gebouw! Hier staat ondergetekende met dochter Saroja onder het uurwerk aan de voorzijde van het station!
De buslijn 55 van Adinkerke-Tuinwijk via station De Panne naar De Panne-Centrum verdwijnt op 1 april! TREKHAAK TREKT TEN STRIJDE! 'de Lijn' doet alsof haar neus bloedt en antwoordt tot op heden niet (Onze organisatie is hun vriend niet)
Toen ik verleden week in de Moezelstreek was, heb ik, in station Cohem deze prachtige locomotief (met reizigerstrein) in mijn klein doosje meegenomen. Op de achtergrond : het mooie antieke station van Cohem, waar ik morgen nog een foto van breng!
De trein voor à lle reizigers aan voordeeltarief !
Niet alleen de oudsten onder ons kunnen (soms) tegen voordelige prijzen "treinen" of "sporen". IEDEREEN kan tegen een voordelig tarief sporen. En dit geldt ook voor senioren van méér dan 65, die willen reizen op "verboden" tijdstippen, zoals in mijn bericht van gisteren medegedeeld. De voordelige kaart heet "de railpas" en kost 69 euro in tweede klas voor 10 reizen in binnenlands verkeer. Je mag er mee reizen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, op voorwaarde dat je, alvorens in de trein te stappen, de dag, de datum, je vertrekstation en je aankomststation invult én onderweg je reis niet onderbreekt. Je mag dus wel overstappen van één trein naar een andere, maar het moet wel de daaropvolgende zijn. Een voorbeeldje : ik reis van Veurne naar Beveren-Waas. Alvorens ik vertrek heb ik als vertrekstation Veurne ingevuld en als bestemmingsstation Beveren, niettegenstaande ik moet overstappen in Gent Sint Pieters én in Sint-Niklaas. Als ik tijdens de terugreis mij een uurtje in Gent Sint Pieters wil ophouden, moet ik ofwel twee lijntjes invullen (Beveren naar Gent Sint Pieters en Gent Sint Pieters naar Veurne), ofwel betaal ik een ticket van Beveren naar Gent Sint Pieters (vermits dat goedkoper is dan 6,5 euro) en vul ik de railpas in van Gent naar Veurne. Als ik mijn reis niet onderbreek, dan kan ik eigenlijk van De Panne naar Arlon reizen tegen 6,9 euro, of zo'n 300 kilometer! Deze railpas is aan elk Belgisch loket te koop en staat niet op naam. Met andere woorden : als je met meerderen reist, is deze kaart ook een goedkoop groepsticket. Maar... zoveel lijntjes invullen als er personen reizen.
Ik was verleden week enkele dagen in Duitsland. Ik heb er gespoord tussen Trier en Koblenz. Hier een trein in het station Cohem! Klik op de foto en U merkt dat het perron "verbeterd" is met een metalen noodperron, dat op het originele ligt.
Onze Nederlandse vrienden hebben ook mooie treinen. Hier een foto, genomen nabij Sas van Gent, door Marc Petit. Ik heb bewust een goederentrein uitgekozen, want op mijn blog zou je kunnen denken dat ik de goederentreinen heb vergeten!!
We zijn opnieuw in Veurne beland. Het station werd in 1895 voltooid. Veurne was in de periode 1914-1918 de "hoofdstad" van het "vrije België". Zowel Koning Albert I als Koningin Elisabeth waren (bijna) dagelijks op het Veurnse stadhuis. Trouwens, het station van Veurne was gebouwd in dezelfde bouwtrend als de historische gebouwen, zoals het stadhuis, de hoge wacht, het Spaans paviljoen,... Hiernaast : het Rode Kruis aan het station, het is 1914 en oorlog... Klik op de foto om te vergroten!!
Het "mazoutje" spoorde halfwege vorige eeuw van Lichtervelde naar Diksmuide (lijn 73) en dan verder naar Nieuwpoort (lijn 74). Deze foto is niet van op deze spoorlijnen! Marc Petit heeft deze voor ons bewaard! Diksmuide, die deze avond misschien met het begijnhof strijdt voor subsidies : kijk op Canvas vanaf 20u45 en breng je stem uit! Als het begijnhof erbij is!
Wie onderstaande teksten en foto's bekijkt, stelt zich wel de vraag : wat heeft dit allemaal met "openbaar vervoer" te maken?? Ik kan er in komen : bijna niets, maar voor een weekje is dit blog omgetoverd tot een steunpunt voor de monumentenstrijd van het begijnhof/Diksmuide = stem 13! Nog eventjes geduld en dan komen er wéér oude stations, locomotieven, wetenswaardigheden over het openbaar vervoer! Morgen nog een paar foto's over Diksmuide/Begijnhof... De mooiste blijven voor het laatst!
Hier enkele bewoners van het Diksmuidse begijnhof. Als 'de Lovie' geld genoeg heeft om te renoveren, komen hier DUBBEL zoveel verstandelijk gehandicapten wonen!
Vanuit Brussel, Antwerpen, Gent kan je Diksmuide om het uur bereiken per trein. Dus vanuit elk station. Neem contact met een station en je geraakt er wel! De monumentenstrijd, waar dit begijnhof nog is in gewikkeld, woedt hevig! Dit kunstwerkje kan je in de kapel ter plaatse bewonderen.
Laatste week "monumentenstrijd". Uw stem is nodig voor het Begijnhof van Diksmuide! STEM 13 (ook als U niet in Vlaanderen woont). Vraag ook Uw kennissen om dit te doen : het is echt voor een goed doel!
In Diksmuide, op de Grote Markt, bevindt zich het "Manneke uit de Mane". Vandaar naar rechts, door de Kiekenstraat, kom je aan de Vismarkt en daar rechts kom je aan het BEGIJNHOF, dat mededingt in Monumentenstrijd!
Diksmuide, hartje West-Vlaanderen, spoorlijn 73 tussen Brussel-Gent en De Panne, busverbindingen uit Ieper, Roeselare, Oostende, Nieuwpoort,... Géén reden om deze stad niet te bezoeken... Vanaf vandaag een beetje reklame voor de monumentenstrijd, want het begijnhof alhier is laureaat om een subsidie te ontvangen, waardoor dit begijnhof kan gerennoveerd worden. Eén voorwaarde : door jullie verkozen worden! Ga dus eens naar www.monumentenstrijd.be lees eens over dat begijnhof en kies op nummer 13! zie ook www.begijnhofdiksmuide.be maar dat zag je reeds op de foto, hé?
Zoals elk jaar is de trein sedert gisteren iets duurder geworden... Het betreft de "railpas" voor 10 ritten in België, die nu 69 euro kost in tweede klas en 104 euro in eerste klas. Het betreft ook de gewone tickets (plus 3,3%) en de tickets voor "lange afstand", vermits het maximumbedrag van een ticket nu berekend wordt op 150 kilometer, waar het voorheen op 110 kilometer was berekend. Concreet betekent dat je vroeger voor een weekendbiljet maximaal 13.20 euro (heen en terug) betaalde, terwijl dat nu 18 euro wordt!!! Het goede nieuws is dat de prijs onverander blijft voor de seniorenbiljetten (4 euro), voor de go-pass voor jongeren (45 euro) en voor de key-card (korte afstanden : 15 euro). Nog beter nieuws voor de studenten : de campuskaart en de schooltreinkaarten worden goedkoper, want de student betaalt nu nog 20% van de werkelijke kostprijs van deze abonnementen!
(Belga) Ergert u zich op de trein ook wel eens aan die soms vreselijke beltonen op de gsm's van uw reisgenoten? De Italiaanse spoorwegen voelen met u mee. Daar experimenteren ze binnenkort met gsm-vrije wagons. "Carrozza del silenzio", worden ze genoemd, wagons der stilte. Het is er ook verboden al te luidruchtige gesprekken te voeren, zo schrijft de Corriere della Sera woensdag. De Italiaanse spoorwegen hadden via luidsprekers de reizigers al dikwijls verzocht de beltoon van hun gsm iets stiller te zetten en de decibels tijdens conversaties te verminderen. Tevergeefs bij de vurige Italianen, die ook nog eens gelden als enthousiaste gebruikers van de mobiele telefoon. Moraal van het verhaal : géén GSM in de trein, desnoods héél bescheiden antwoorden! Maar ook géén GSM terwijl je afrekent aan het loket, in de winkel,... Wie is het met me (on)eens??? Laat het me eens weten!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??