Balhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • GOOD’S ( ?)
  • VENETA (Fr)
  • THEO (Fr)
  • STELLA (Fr)
  • LA SOUVERAINE (Fr)
  • LA RAFALE (Fr)
  • HERA (Fr)
  • DELANGLE (Fr)
  • ARLIGUIE (Fr)
  • STARLETT (Fr)
  • ROANNE SPORT (Fr)
  • RESIST (Fr)
  • R RIGOLET (Fr)
  • LA VAGABONDE (Fr)
  • FRÉGATE (Fr)
  • BENONI (?)
  • NASSEN (B)
  • SPECIAL (B)
  • CHOISY AA (B)
  • F. JACOBS (B)
  • L. DELTENRE (B)
  • BAYARD (B)
  • RIO (Nl)
  • G. v. d. TOL (Nl)
  • DUGLAS (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • SPECIAL (Nl)
  • DIAMANT (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • MERCURY (?)
  • MOYA (?)
  • ROYAL DIONA (?)
  • SECURITAS (B)
  • STAR (B)
  • ROYALTY (B)
  • DURIE (B)
  • BURY (B)
  • GROOTE LEEUW (B)
  • M. HUBEAU (B)
  • WARNANT (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • CORSA (Nl)
  • HERCULES (Nl)
  • TEMPESTAS (D)
  • ARSENAL (D)
  • BRILLANT (D)
  • STANDARD (D)
  • WELLERDIEK (D)
  • CONDOR (D)
  • DÜRKOPP (D)
  • GÖRICKE (D)
  • BIELEFELD - Duitsland
  • WITTEKIND (D)
  • MEISTER (D)
  • LIGA (D)
  • GEBR. HEIDEMANN (D)
  • RABENEICK (D)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • CONCORDIA (D)
  • MIELE-WERKE A.G. (D)
  • WITTLER & Co (D)
  • PATRIA (D)
  • VITALI (D)
  • SOMMER (D)
  • HANSA (D)
  • EROBA (NL)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • BRILLANT (NL)
  • SLR (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • ATLAS ( Nl )
  • STER (Nl)
  • RITA SPORT (B)
  • GUSTAVE RENIER (B)
  • LA MEUSE (B)
  • LA MARNE (B)
  • ORlON (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • DODSUN (Taiwan)
  • SUPERIOR ( ? )
  • ESSEX (?)
  • ALPINA (?)
  • BOULE D'OR (?)
  • LADY (?)
  • PETIT BRETON (Fr)
  • REXOR (Fr)
  • LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • LA ROULANTE (Fr)
  • FAVOR (Fr)
  • DILECTA (Fr)
  • FANTON (Fr)
  • AUSONIA (Fr)
  • AUMON (Fr)
  • EYLLÉ (Fr)
  • JOS (Fr)
  • RIJA (Fr)
  • AIGLON (Fr)
  • GRIFFON (Fr)
  • PEUGEOT (Fr)
  • WILLER (?)
  • DIDIER (LUX)
  • MYLORD (B)
  • LA BELGIQUE R.W.M (B)
  • J.NIHOUL (B)
  • ESMANNE (B)
  • CHAMPION (B)
  • CADU (B)
  • ANGLO-AMERICAIN CYCLES (B)
  • BENGALI (B)
  • ARTHUR MALEZSEWSKI (B)
  • NAP ( ?)
  • SABENA (B)
  • SOLIMAN (B)
  • SPRINT (B)
  • DE RODE LEEUW - LE LION ROUGE (B)
  • BARNUM (B)
  • SPATBORDPLAATJES
  • ?
  • L' HIRONDELLE (B)
  • LA COURONNE ACC (B)
  • SUPERIA (B)
  • LA PERLE (B)
  • RADIUM (B)
  • NORTA (B)
  • PRASO (B)
  • SALTOR (B)
  • DIAMOND (B)
  • VAN HAUWAERT (B)
  • RAKAM (B)
  • ROAL (B)
  • SPECIALE (B)
  • SALVATOR (B)
  • THE DURA (B)
  • FR. VANBERGEN (B)
  • RADAR (B)
  • THORIA (B)
  • SHOGUN (Japan)
  • M. KINT (B)
  • NOVY (B)
  • CYCLE GARANTI (?)
  • RUDGE (GB)
  • ZURLA (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • GOMO (NL)
  • RAKET RIJWIELEN (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • GRONIA (?)
  • ROYAL EPAKO (B)
  • BATO (NL)
  • ROYAL MODEL DE LUXE (Nl)
  • RIJNSTROOM (Nl)
  • ’t MANNETJE (NL)
  • GERMI (Nl)
  • BALAKO (Nl)
  • MÖVE (D)
  • EMS-RAD (D)
  • LEGNANO (ITALIË)
  • RED-CAT (?)
  • ETOILE ROUGE (?)
  • GILLY (?)
  • PIERCE-ARROW (USA)
  • VÉGA (Fr)
  • SIMON (Fr)
  • SAVER (Fr)
  • NEW-GUITOR (Fr)
  • LEAK-REAM (Fr)
  • BERTRAND (Fr)
  • LA RAPIDA (Fr)
  • NEPTUNE (B / Fr)
  • RIK VAN LOOY (B)
  • LA REINE (B)
  • PAOLA (B)
  • PALMER (B)
  • DOSSCHE (B)
  • VAN GAVER (B)
  • ROYAL RENTY (B)
  • BALMORAL (B)
  • BELGICA (B)
  • D.L (B)
  • P. DE WEERDT (B)
  • SPARTA (NL)
  • FIETSPLAATJES ST.CRISTOFFEL
  • St. KRISTOFFEL (B)
  • FAMA (B)
  • LEA (B)
  • LAMER (B)
  • ROYAL NORD (B)
  • DERBY SPORT (B)
  • TIELTIA (B)
  • THOMPSON (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • LAURENT (B of Fr)
  • RICHARD DEPOORTER (B)
  • SUPER (B)
  • LOMAMI (Belgisch-Congo)
  • VICI (B)
  • DE VOS (B)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • GOOD’S ( ?)
  • VENETA (Fr)
  • THEO (Fr)
  • STELLA (Fr)
  • LA SOUVERAINE (Fr)
  • LA RAFALE (Fr)
  • HERA (Fr)
  • DELANGLE (Fr)
  • ARLIGUIE (Fr)
  • STARLETT (Fr)
  • ROANNE SPORT (Fr)
  • RESIST (Fr)
  • R RIGOLET (Fr)
  • LA VAGABONDE (Fr)
  • FRÉGATE (Fr)
  • BENONI (?)
  • NASSEN (B)
  • SPECIAL (B)
  • CHOISY AA (B)
  • F. JACOBS (B)
  • L. DELTENRE (B)
  • BAYARD (B)
  • RIO (Nl)
  • G. v. d. TOL (Nl)
  • DUGLAS (NL)
  • ARMEEVO (NL)
  • SPECIAL (Nl)
  • DIAMANT (Nl)
  • KESTEIN (Nl)
  • MERCURY (?)
  • MOYA (?)
  • ROYAL DIONA (?)
  • SECURITAS (B)
  • STAR (B)
  • ROYALTY (B)
  • DURIE (B)
  • BURY (B)
  • GROOTE LEEUW (B)
  • M. HUBEAU (B)
  • WARNANT (B)
  • EM. FONTAINE (B)
  • WOUDLOPER (Nl)
  • CORSA (Nl)
  • HERCULES (Nl)
  • TEMPESTAS (D)
  • ARSENAL (D)
  • BRILLANT (D)
  • STANDARD (D)
  • WELLERDIEK (D)
  • CONDOR (D)
  • DÜRKOPP (D)
  • GÖRICKE (D)
  • BIELEFELD - Duitsland
  • WITTEKIND (D)
  • MEISTER (D)
  • LIGA (D)
  • GEBR. HEIDEMANN (D)
  • RABENEICK (D)
  • ORIGINAL STANDARD (D)
  • OLYMPIC DE LUXE (D)
  • CONCORDIA (D)
  • MIELE-WERKE A.G. (D)
  • WITTLER & Co (D)
  • PATRIA (D)
  • VITALI (D)
  • SOMMER (D)
  • HANSA (D)
  • EROBA (NL)
  • NEDERLANDSE LEEUW (Nl)
  • BRILLANT (NL)
  • SLR (Nl)
  • METROPOLE (Nl)
  • ATLAS ( Nl )
  • STER (Nl)
  • RITA SPORT (B)
  • GUSTAVE RENIER (B)
  • LA MEUSE (B)
  • LA MARNE (B)
  • ORlON (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • DODSUN (Taiwan)
  • SUPERIOR ( ? )
  • ESSEX (?)
  • ALPINA (?)
  • BOULE D'OR (?)
  • LADY (?)
  • PETIT BRETON (Fr)
  • REXOR (Fr)
  • LA TRIOMPHANTE (Fr)
  • LA ROULANTE (Fr)
  • FAVOR (Fr)
  • DILECTA (Fr)
  • FANTON (Fr)
  • AUSONIA (Fr)
  • AUMON (Fr)
  • EYLLÉ (Fr)
  • JOS (Fr)
  • RIJA (Fr)
  • AIGLON (Fr)
  • GRIFFON (Fr)
  • PEUGEOT (Fr)
  • WILLER (?)
  • DIDIER (LUX)
  • MYLORD (B)
  • LA BELGIQUE R.W.M (B)
  • J.NIHOUL (B)
  • ESMANNE (B)
  • CHAMPION (B)
  • CADU (B)
  • ANGLO-AMERICAIN CYCLES (B)
  • BENGALI (B)
  • ARTHUR MALEZSEWSKI (B)
  • NAP ( ?)
  • SABENA (B)
  • SOLIMAN (B)
  • SPRINT (B)
  • DE RODE LEEUW - LE LION ROUGE (B)
  • BARNUM (B)
  • SPATBORDPLAATJES
  • ?
  • L' HIRONDELLE (B)
  • LA COURONNE ACC (B)
  • SUPERIA (B)
  • LA PERLE (B)
  • RADIUM (B)
  • NORTA (B)
  • PRASO (B)
  • SALTOR (B)
  • DIAMOND (B)
  • VAN HAUWAERT (B)
  • RAKAM (B)
  • ROAL (B)
  • SPECIALE (B)
  • SALVATOR (B)
  • THE DURA (B)
  • FR. VANBERGEN (B)
  • RADAR (B)
  • THORIA (B)
  • SHOGUN (Japan)
  • M. KINT (B)
  • NOVY (B)
  • CYCLE GARANTI (?)
  • RUDGE (GB)
  • ZURLA (NL)
  • PONTIAC (Nl)
  • GOMO (NL)
  • RAKET RIJWIELEN (NL)
  • VENI VIDI VICI (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • GRONIA (?)
  • ROYAL EPAKO (B)
  • BATO (NL)
  • ROYAL MODEL DE LUXE (Nl)
  • RIJNSTROOM (Nl)
  • ’t MANNETJE (NL)
  • GERMI (Nl)
  • BALAKO (Nl)
  • MÖVE (D)
  • EMS-RAD (D)
  • LEGNANO (ITALIË)
  • RED-CAT (?)
  • ETOILE ROUGE (?)
  • GILLY (?)
  • PIERCE-ARROW (USA)
  • VÉGA (Fr)
  • SIMON (Fr)
  • SAVER (Fr)
  • NEW-GUITOR (Fr)
  • LEAK-REAM (Fr)
  • BERTRAND (Fr)
  • LA RAPIDA (Fr)
  • NEPTUNE (B / Fr)
  • RIK VAN LOOY (B)
  • LA REINE (B)
  • PAOLA (B)
  • PALMER (B)
  • DOSSCHE (B)
  • VAN GAVER (B)
  • ROYAL RENTY (B)
  • BALMORAL (B)
  • BELGICA (B)
  • D.L (B)
  • P. DE WEERDT (B)
  • SPARTA (NL)
  • FIETSPLAATJES ST.CRISTOFFEL
  • St. KRISTOFFEL (B)
  • FAMA (B)
  • LEA (B)
  • LAMER (B)
  • ROYAL NORD (B)
  • DERBY SPORT (B)
  • TIELTIA (B)
  • THOMPSON (B)
  • PLUME VAINQUEUR (B)
  • LAURENT (B of Fr)
  • RICHARD DEPOORTER (B)
  • SUPER (B)
  • LOMAMI (Belgisch-Congo)
  • VICI (B)
  • DE VOS (B)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    15-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LA SIRENE DES FLANDRES ( ? )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    LA SIRENE DES FLANDRES ( ? )

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 17:04 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verzamelen is vaak een speurtocht naar de herkomst van het plaatje

    Het verzamelen van balhoofdplaatjes is  vaak een speurtocht naar de herkomst van het plaatje.

     

    Hoewel het ontstaan van  het balhoofdplaatje een beetje duister is, is het toch duidelijk  dat de hoogtijdagen ervan samen vielen met de toenemende  fietspopulariteit   van aan het einde van de 19e eeuw, toen er in de zogenaamde ontwikkelde wereld honderden nieuwe fietsbedrijven in de opdoken om aan de vraag naar de nieuwe veiligheidsfiets te voldoen. Rond het einde van de 19e  en het begin van de 20e  eeuw hadden in Europa en de Verenigde Staten zelfs kleine steden hun eigen fietsenfabrikanten. Op Franse en Belgische badges stond vaak de naam van hun stad, maar overal verspreid waren er kleine fietsenwinkeltjes. Naarmate de concurrentie toenam, werden balhoofdplaatjes gebruikt om merken een unieke identiteit te geven en om zo mede de loyaliteit van hun klanten met hun merk op te bouwen. Balhoofplaatjes waren soms net kleine kunstwerkjes.

    Als gevolg van de problemen met het overaanbod en de concurrerende prijzen  van de Amerikaanse fietsenmarkt verenigden tientallen fabrikanten zich, in 1898, om een ​​gigantische trust te vormen, de American Bicycle Company (ABC). Hoewel ABC een paar jaar later faalde, volgden andere succesvolle bedrijven zoals Pope, Schwinn en Raleigh het voorbeeld en kochten honderden kleine fietsmerken op. Er vond in de 20e eeuw een enorme conservering plaats, vergelijkbaar met de auto-industrie.

    Naarmate de grote fietsenwinkels opgingen in grotere conglomeraten, werd het merkplaatje nog belangrijker,  hierdoor ontplooiden de fabrikanten een manier om hun eigen fietsen van elkaar te onderscheiden en ook om de unieke modellen binnen hun eigen productlijnen te brandmerken. Bijvoorbeeld:  Raleigh had in de jaren vijftig het grootste deel van de Britse fietsenindustrie overgenomen en bijna alle anderen opgekocht. Maar ze bleven de balhoofdplaatjes gebruiken van bedrijven die ze hadden gekocht – Rudge, Phillips, enzovoort. Raleigh verkocht die fietsen nog steeds met hun originele merkplaatjes, terwijl de fietsen van het Raleigh-merk bijna allemaal een versie van het klassieke reigerbadge gebruikten.

    Op veel balhoofdplaatjes waren afbeeldingen te zien die verband hielden met kracht, snelheid en technologie, waaronder wilde dieren, mooie vergezichten en futuristische machines. De Franse en Belgische plaatjes waren vaak het meest sierlijk en artistiek, met veel mythologische karakters en gedetailleerde beelden, terwijl de Scandinavische en Amerikaanse merkplaatjes meer grafische en strakkere ontwerpen gebruikten. Thema’s als vliegtuigen, raketschepen en treinen werden overal gebruikt.

    Balhoofdplaatjes, variërend van een centimeter tot bijna 15 cm lang, werden meestal gemaakt van geperste of met zuur geëtste metalen zoals messing, koper, aluminium, zink of roestvrij staal. Messing en koper waren in de beginjaren heel gebruikelijk, evenals het verchromen of vernikkelen van messing. Ze waren vaak beschilderd of geëmailleerd met cloisonné. In de jaren vijftig begonnen bedrijven over te stappen op aluminium omdat dat goedkoper was, maar veel plaatjes werden nog steeds geverfd.

    De traditionele metalen merkplaatjes begonnen in de jaren zeventig te verdwijnen, dat door de komst van plastieken merkplaatjes. Nu gebruiken de meeste fabrikanten een sticker of transfer hoewel veel fietsenbouwers in de Verenigde Staten weer prachtige metalen badges beginnen te maken. Rivendell is zo  een vrij gerenommeerd voorbeeld. Ze maken toerfietsen voor lange afstanden van staal en hebben voor elk model verschillende balhoofdplaatje met veel details.

    De nieuwsgierigheid naar de geschiedenis van de fietsfabrikanten of handelaars achter deze merkplaatjes kan  heel boeiend zijn, maar vaak is het onmogelijk om te weten te komen wat er met hen is gebeurd. Een deel van het probleem is dat als  men alleen maar een merknaam heeft en dat deze soms door meerdere fabrikanten werden gebruikt, soms in  het zelfde land maar ook in andere landen, een typisch voorbeeld zou de merknaam VICTORIA kunnen zijn. Soms gebruikte men een andere taal dan de eigen landstaal, dat klonk chiquer! België is daar een goed voorbeeld van, veel Vlaamse fietshandelaren  gebruikten Franse benamingen, soms gebruikten ze de twee talen  zoals een fietsen- fabrikant uit Kortrijk, hij verkocht fietsen waarop een baalhoofdje was aangebracht van: Roode Leeuw (Vlaamse versie), hij verkocht ook fietsen (vaak dezelfde) met een baalhoofdje met daarop: Lion Rouge (Franstalige versie).Soms is het zelfs moeilijk om te weten te komen uit welk land sommigen van hen komen, dan hebben we het nog niet over export en import modellen die soms voorzien werden van speciale merkplaatjes. Zelfs hoofdbadges met gedetailleerde informatie, die soms hun eigen mysterieuze aantrekkingskracht hebben, kunnen tot doodlopende wegen leiden.

     



    15-04-2024, 16:48 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPLENDOR (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SPLENDOR–  Namur/ Namen -- Belgique

    Extra info bienvenue



    15-04-2024, 14:54 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles ESSOR SECURITAS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles  ESSOR  SECURITAS  –  Huy / Hoei -- Belgique

    Extra info bienvenue



    15-04-2024, 14:38 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles EXPORT (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles  EXPORT --Belgique

    Extra info bienvenue



    15-04-2024, 14:29 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles VANQUELEFS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles VANQUELEFS  - Péronnes lez Binche -Belgique

    Extra info bienvenue



    15-04-2024, 14:24 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cyclo S.A. (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cyclo S.A. Mons / Bergen  Belgique

    Extra info bienvenue



    15-04-2024, 14:10 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rijwielen RIA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rijwielen RIA -- Lionel Verbiest Molenstraat 159 Eecloo (Eeklo)  België .

    Extra info Welkom



    15-04-2024, 14:06 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PICARDY (B)

    PICARDY   dit merk komt voor op een lijst van Belgische fietsfabrikanten en handelaars.







    15-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    14-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VELO MOTO (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Velo Moto  = B-merk van Superia - Remi Claeys , Zedelgem, België



    14-04-2024, 11:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ADONIS (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ADONIS Rijwiel   Nederland

    Extra info welkom



    14-04-2024, 10:17 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES LUCIEN MICHARD (Fr)

    CYCLES LUCIEN MICHARD

    Lucien Michard (Parijs, 17 november 1903 - aldaar, 1 november 1985) was een Frans wielrenner. Hij won vier opeenvolgende wereldkampioenschappen en verloor een vijfde, ook al kwam hij als eerste over de finish. Hij won een gouden medaille op de sprint op de Olympische Zomerspelen van Parijs 1924.

    Lucien Michard was de zoon van een garagehouder in Saint-Denis, een noordelijke voorstad van Parijs. Hij werkte voor zijn vader, maar bracht een groot deel van zijn tijd door met trainen in het Parc des Princes of de Cipale velodrome in Vincennes. Hij begon met koersen in 1921.

    Hij werd op 19-jarige leeftijd nationaal kampioen sprint. In 1924 won hij de Olympische sprint en de Wereldkampioenschappen voor amateurs. In 1925 werd hij professional.

    Michard won vier jaar op rij het wereldkampioenschap bij de profs, te beginnen in Keulen in 1927. In feite won hij er vijf, maar onder ongebruikelijke omstandigheden. Michard versloeg Jef Scherens in de halve finale van het kampioenschap in Kopenhagen in 1931 en bereikte de finale tegen de lokale coureur Willy Falk Hansen. Michard eindigde met een halve meter voorsprong op Hansen! Hij en Hansen reden samen rond de wielerpiste en Hansen hief Michards arm op als erkenning voor de overwinning. Maar even later kondigde de omroeper aan dat Hansen had gewonnen. Natuurlijk was er meteen consternatie rond de aankomst- rechter, Alban Collignon, die ook voorzitter was van de Belgische Wielerbond. Hij besefte al snel zijn fout. Hij had gezien hoe de renners naar de streep reden en had Hansen aan de binnenkant van de baan gezien en Michard aan de buitenkant. De winnaar kwam aan de binnenkant van de baan over de finish en Collignon kondigde hem aan als Hansen, maar de twee coureurs hadden echter van positie gewisseld en het was wel Michard die de overwinning pakte.

    Collignon was bereid zijn beslissing terug te draaien, maar de regels verhinderden hem dit te doen. De regel was dat de beslissing van de aankomstrechter, eenmaal aangekondigd, definitief was. Het was bedoeld om te voorkomen dat renners een uitslag zouden kunnen betwisten. Dit verhinderde Hansen en Michard om het resultaat te betwisten, maar de Union Cycliste Internationale (U.C.I.) verwachtte niet dat een aankomstrechter van gedachten zou veranderen. Michard daagde de UCI uit, maar de rechtbank oordeelde dat het evenement niet onder zijn bevoegdheid viel en de UCI vernietigde de beslissing niet, Hansen droeg de rest van het jaar de regenboogtrui van wereldkampioen. Hij droeg het in de vele revancheraces in heel Europa waarvoor hij en Michard samen waren gecontracteerd om tegen elkaar te rijden. Michard zelf droeg een trui waarop geen regenboogstrepen te zien waren maar welwereldbollen, net als later op de balhoofdplaatjes van zijn fietsen.

    Michard nog won een aantal nationale titels. Hij associeerde zich met Louis Chaillot om met een tandem te koersen. In 1938 vestigden zij te samen drie wereldrecords, maar de Tweede Wereldoorlog zou een  einde maken aan die samenwerking.

    Ondertussen was hij ook begonnen met de verkoop van fietsen die zijn naam waren droegen en sponsorde hij in 1939, samen met bandenfabrikant Hutchinson, een professioneel team.

    De fietsen van Lucien Michard werden geassembleerd door de Mansier Prophete-filialen in Saint Bonnet de Rochefort, ze waren ook groothandelaars in fietsen en motorfietsen, ze verdeelden ook het merk Promo Vichy.

     













    14-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MUSTANG (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MUSTANG : DE RIJWIELFABRIEK IN ASSEN: 1910 - 1985

    Tot 1900 was de ambtenarenstad Assen nog maar weinig geïndustrialiseerd. Toen vestigden zich in Assen onder andere  een exportslachterij, een zuivelfabriek en een ijzergieterij. De gebroeders Harm Pieter de Geeter (geboren 1878) en Tiemus Egenius de Geeter (geboren 1886) werkten als machinisten in de exportslachterij. In 1910 startten ze zelf met een nikkel- en moffelfabriek aan de Boukegang (tegenwoordig de Prins Hendrikstraat) in de buurt van het station Assen. Dat was de kiem van de Rijwielfabriek Mustang, die 74 jaar zou bestaan.

    Het fabriekje aan de Boukengang werd te klein en Harm en Tiem zochten naar groeimogelijkheden. In oktober 1917 kochten de broers voor 2500 gulden een perceel bouwgrond aan de Paul Krugerstraat in Assen. Voor 450 gulden werden ze ook bezitter van het naastgelegen ‘perceel tuingrond met weg naar de Kloekhorststraat’ op de Galgenkamp. Dit was een ruime plaats om het bedrijf verder te laten groeien. In november vroegen Harm en Tiem bij de gemeente Assen een vergunning aan voor ‘de oprichting van een nikkel- en ijsfabriek met zuiggasmotor van 35 pk en ijsmachine van 20.000 calorieën.’

    In juli 1918 was het nieuwe fabrieksgebouw al in gebruik genomen. Hier hadden Harm en Tiem finaal de ruimte om zelf fietsframes en complete fietsen te produceren. Het was zeker geen makkelijke tijd, door de Eerste Wereldoorlog was er een gebrek aan rubber voor de banden en waren onderdelen soms moeilijk verkrijgbaar en ergerlijk duur. Ze verkochten de fietsen onder de merknaam "Mustang" en "Albatros" aan fietsenhandelaren in Noord Nederland. Het vernikkelen en verlakken van fietsen en onderdelen was in deze periode nog wel het hoofdwerk. Pal naast de nieuwbouw van de rijwielfabriek werd een pand van witte steen opgetrokken. Daarin richtten de gebroeders De Geeter een ijsfabriek op. De productie van ijs voor de koeling van winkels zoals slagerijen was een heel lucratief inkomen.

    De jaren '20 waren een wisselvallige periode waarin de fiets enorm in populariteit toenam. Waren er in 1919 nog ruim 860.000 fietsen in Nederland, in 1924 waren dit al meer dan 1.750.000. Daar profiteerde ook Mustang van. De concurrentie was wel groot, want grote hoeveelheden goedkope Duitse fietsen kwamen op de markt. De prijzen gingen daardoor in hoog tempo omlaag: zeker 8% per jaar. Door de economische depressie die in 1929 stapsgewijs over Europa trok, daalde vanaf dat jaar ook de fietsproductie in Nederland.

    In de jaren dertig ontwikkelde Roelf de Geeter een aantal 'nieuwigheden'. Dit zorgde voor een nieuw type velo, die halverwege de jaren '30 de markt opging als de Mustang Octrooifiets. Rond 1930 kwam ook de zoon van Harm Pieter de Geeter, Roelf de Geeter (geboren 1909) in het bedrijf.

    Ook de jaren '30 moeten zeer instabiel geweest zijn. De eerste jaren hadden ze veel hinder van de economische crisis. Vanaf 1934 gingen, landelijk gezien, de productiecijfers weer opwaarts, maar de consument had nog steeds niet veel geld om te spenderen. Het einde van de crisis kwam pas rond 1936 in zicht. Pas toen kwam er ook een einde aan de prijsdaling van de fiets: in 1936 kostte een fiets nog maar 1/5 (!) van wat de fiets rond 1920 waard was. In 1939 was het aantal fietsen toegenomen tot 3.300.000, dat was een verdubbeling in 15 jaar. Toch stonden de winstcijfers onder druk. Niet alleen in Nederland vonden de Mustang-fietsen hun weg naar de fietsenhandelaren, ook het buitenland had veel interesse voor de oerdegelijke kwaliteit die Mustang leverde. In de dertiger jaren was er uitvoer naar verschillende Europese landen maar ook  Indonesië en Argentinië.

    In 1937 brandde de lakkerij (het linkerdeel van het gebouw) helemaal uit. Met de verzekering werd uiteindelijk een overeenkomst bereikt en kon de lakkerij opnieuw worden opgebouwd.

    In de loop van de Tweede Wereldoorlog kwam de rijwielfabricage vrijwel stil te liggen, zoals dat in de hele sector gebeurde. Een deel van het personeel werd in Duitsland te werk gesteld. De ijsfabriek daarentegen draaide op volle toeren want de Duitsers hadden deze opgevorderd om bederfelijke eetwaren in op te kunnen slaan. Roelf de Geeter moest er voor zorgen dat de ijsfabriek bleef draaien. Het waren moeilijke jaren, want de vaste lasten moesten betaald worden, maar er  waren amper inkomsten en het bedrijf leed ferm verlies.

    Na de oorlog kochten steeds meer winkeliers eigen koelkasten en liep de vraag naar ijs terug. De omstandigheid om finaal met de ijsfabriek te stoppen was denkelijk de brand die in 1948 in de rijwielfabriek uitbrak. Alleen de buitenmuren van het pand bleven toen overeind staan! Het fabrieksgebouw moest opnieuw opgebouwd worden. Het gebouw van de ijsfabriek werd nu als fietsenmontagewerkplaats en voor de opslag gebruikt. In korte tijd werd er een nieuwe fabriek gebouwd. De eigenaren richtten zich nu volledig op de fabricage van fietsen. Voor de nieuwe en moderne fabriek schaften ze o.a .een moffelinstallatie aan, waarmee ze per week 1000 frames konden lakken. De rijwielfabricage werd twee keer zo groot als voor de oorlog. De dagelijkse leiding van het bedrijf lag inmiddels bij Roelf.

    Mustang verkocht zowel complete fietsen als fietskaders en onderdelen. De cliënten waren rijwielhandelaren en de zogenoemde zelf monterende groothandelaren. De twee vertegenwoordigers bezochten de fietsenmakers in de regio en leverden de fietsen, frames en onderdelen af. Een derde (zelfstandige) vertegenwoordiger reisde per trein het hele land door om fietskaders aan de zelf monterende grossiers te verkopen. Zij brachten vervolgens hun eigen merk aan op de fietsen. Framebouw voor andere bedrijven was een steeds belangrijker bedrijfsactiviteit geworden. Belangrijkste concurrenten van Mustang hierbij waren De Wilde uit Volendam en de Amsterdamse bedrijven Van Raam en Vrolijk De Groot. Mustang was in omvang de nummer 2 van Nederland. De concurrentiestrijd was fel. De framebouwers kwamen, in Amsterdam, diverse keren bij elkaar om prijsafspraken te maken, maar deze afspraken werden daarna vrijwel meteen weer geschonden.

    In 1950 bestond de fabriek 40 jaar en dat werd op 10 oktober - samen met de bijna 50 man personeel en veel genodigden uit binnen- én buitenland - groots gevierd. In het begin van de jaren vijftig kwamen de fietsen met hulpmotor in gebruik en in de mode. Mustang antwoordde hierop met 50cc-hulpmotoren van Rex uit München met snaaraandrijving op Mustang-fietsen met een verzwaard frame te monteren. Na enkele jaren stopte Mustang echter met de gemotoriseerde tweewielers. Ook de octrooifiets werd rond deze tijd uit de productie genomen.

    Begin jaren zestig kwamen de twee zonen van Roelf de Geeter, Harry en Henk, in het bedrijf. Ze kregen zeker geen voorkeursbehandeling! Ze moesten immers alle takken van het bedrijf leren kennen, incluis ook de smerige klusjes in de productie. In 1962 opende Mustang in de vroegere ijsfabriek een toonzaal. Deze was bedoeld om de rijwielhandelaren te tonen wat de Mustang rijwielfabriek in huis had. Het betekende echter het einde van de goede zakenrelatie die Mustang had met de handelaars. Ze verdachten ten onrechte Mustang van rechtstreekse verkoop aan particulieren en boycotten het bedrijf. De verkoop van complete fietsen aan winkels liep nu sterk terug.

    In de jaren '60 werd veel gedaan om de bekendheid verder te vergoten, dat zowel richting de fietsenhandel als naar de particulieren.  Dat gebeurde via advertenties, stands op beurzen en bij evenementen.  Mustang reed ook mee in de reclame caravaan van de Ronde van Drenthe. Ook was Mustang enkele jaren sponsor van een jeugdwielerteam bij de Jeugdtour van Assen.

    Het  CBR-kartel  ( Centraal Bureau voor de Rijwielhandel): hield Mustang constant in de gaten en deelde herhaaldelijk boetes uit, bijvoorbeeld voor levering aan niet-kartelleden of voor een verkoop onder de door het kartel vastgestelde prijs. De werkwijze van het kartel was strijdig met Europese regelgeving, maar de Nederlandse overheid liet het al die jaren gebeuren. Zoals nagenoeg alle fietsenfabrikanten, grossiers en handelaars, was Mustang aangesloten bij de CBR. Dit kartel domineerde de hele Nederlandse rijwielbranche. Er werden bindende afspraken gemaakt over verkoopprijzen maar ook over wie wat mocht en wat niet. Framenummers moesten bijvoorbeeld worden geregistreerd, alle levering moesten precies worden bijgehouden en zaken doen met niet-CBR-leden was uit den boze. De heren De Geeter hebben altijd een gespannen relatie gehad met het CBR en ze legden de regels geregeld naast zich neer. In 1970 was voor Mustang de maat vol: de directie besloot na het zoveelste conflict uit het CBR te stappen. Deze stap betekende dat Mustang officieel niet meer mocht leveren aan CBR-leden én dat CBR-leden geen zaken mochten doen aan Mustang. Toch kwam Mustang eenvoudig aan de nodige onderdelen. Leveranciers wilden uiteraard nog steeds graag leveren en kwamen niet meer met hun eigen camions naar Assen, maar lieten de leverantie door een transportbedrijf doen. Ook de omzet had weinig te lijden onder de breuk met het CBR. De verkoop aan particulieren was inmiddels erg belangrijk en bleef sterk groeien.

     De levering van fietskaders aan groothandelaren nam af; het verschijnsel van de zelf monterende grossier was aan het verdwijnen. Voor grossiers werd het gunstiger om het montagewerk in bijvoorbeeld Hongarije te laten doen. Vanaf halverwege de jaren ’70 gingen de fietsen vrijwel allemaal in de particuliere verkoop. Door de lage prijs trok Mustang klanten aan uit heel Noord-Nederland. De fabriek en de winkel werden officieel samengevoegd. De invoering van de autoloze zondag gaf een extra stimulans aan de omzet.

    Vanaf 1976 liet Mustang het assemblagewerk doen door medewerkers van de sociale werkplaats uit Assen. Deze sociale werkplaats was hierin zeer ervaren; ze monteerden ook fietsen voor o.a. Union. Het montagewerk voor Mustang werd echter in de Mustang-fabriek aan de Paul Krugerstraat zelf gedaan. De fabriek werd hiervoor uitgebreid met een nieuwe montage-afdeling en kantine. Dit was een unieke samenwerking, die op veel waardering kon rekenen, niet in de laatste plaats van de (gehandicapte) medewerkers zelf. Werken bij Mustang was toch wel wat anders dan bij de sociale werkplaats! in de drukste periode van het jaar waren ongeveer 20 man in de werkplaats aan het werk. De productie lag op ongeveer 10.000 fietsen per jaar.

    In 1979 overleed Roelf, die het bedrijf tot dan toe samen met zijn zonen Harry en Henk had geleid.

    Door schaalvergroting in de branche, was het niet meer lonend om zelf fietsen te blijven fabriceren. Begin jaren ’80 doekten Harry en Henk de Geeter de framebouwerij op en verkochten de machines aan een Belgische fietsenfabrikant. Bij deze fabrikant kocht Mustang vervolgens frames en lakte deze in de eigen fabriek. Korte tijd later stopte Mustang helemaal met de fietsfabricage, ze lieten de fietsen nu compleet vervaardigen bij Cové in Blerick. Daarbij werd de merknaam Albatros sterker naar voren geschoven, de reputatie van het merk Mustang had in de jaren zeventig te lijden gehad van problemen bij het lakprocédé.

    De economische situatie was niet gunstig en het ging niet goed met de handel. Het bedrijf vroeg in 1984 uistel van betaling aan. De broers De Geeter verkochten Mustang uiteindelijk aan één van de eigenaren van fietshandelaar Ferwerda uit Groningen. Onder zijn leiding bleef Mustang nog een jaar bestaan, waarbij de merknamen Mustang en Albatros in gebruik bleven. Maar de Mustang fabriek, die in de jaren ‘20 nog aan de rand van Assen had gestaan, lag inmiddels zeer centraal in de stad. Het terrein aan de Paul Krugerstraat was - ondanks de bodemvervuiling - zoveel waard, dat het uiteindelijk lucratiever bleek om het aan een projectontwikkelaar te verkopen. Mustang - de laatste fietsenfabriek van Assen – sloot in 1985 definitief haar deuren.

    Bronnen:

    https://mustangrijwielen.nl/

    https://mustangrijwielen.nl/de-fietsen

    https://degeeter.eu/

     

     











    14-04-2024, 00:00 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    13-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles VERDUN (B)

    Les Cycles Verdun Lodelinsart

    Lodelinsart is een deelgemeente van de Belgische stad Charleroi, gelegen in het Waalse Gewest in de provincie Henegouwen.

    Er is weinig geweten over dit fietsmerk. Wel merkwaardig dat het balhoofdplaatje verwijst naar de Slag bij Verdun (1916) in Frankrijk, tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918). De figuur op het plaatje stelt een Franse soldaat voor in zijn typische  horizon blauwe (blue horizon) uniform.

    Op een lijst van Belgische lijst van Belgische fietsmerken staat: VERDUN Verdun S. Cve. Charleroi (c.)









    13-04-2024, 15:48 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles DEVAUX (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Devaux  -- La Louviere - Belgique 

    Extra info bienvenue



    13-04-2024, 14:49 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JONGE AREND (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES JONGE AREND   - J Laurens -- Braschaat   België

    Extra info welkom



    13-04-2024, 14:29 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    12-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BAUDOUIN ROYAL (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BAUDOUIN ROYAL -- Baudouin  Etabl. Matthys -- Mons/Bergen   België - Belgique 

    Extra info bienvenu



    12-04-2024, 13:57 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 MOTEURS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    4 MOTEURS (B)

    Extra info welkom



    12-04-2024, 13:50 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES M BONTE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES M BONTE  -- Steenbrugge-- België

    Extra info welkom



    12-04-2024, 13:47 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES BOELAERT (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES BOELAERT -- Merelbeke - België

    Extra info welkom



    12-04-2024, 13:44 geschreven door phd  
    Reacties (0)
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Fietsemblemen en balhoofdplaatjes
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Balhoofdplaatjes Diamant
  • Balhoofdplaatjes
  • Facebook balhoofdplaatjes
  • Gruno
  • Gazelle
  • Germaan
  • Steuerkopfschilder von Rädern der Fa. Todtenhöfer. MASOVIA.
    Mijn favorieten
  • Neurenbergse fietsgeschiedenis!
  • OLDTIMER FAHRRAD STEUERKOPFEMBLEM - STEUERKOPFSCHILD
  • Zweedse merken en balhoofdplaatjes
  • Duitse fiets info
  • Archief balhoofdplaatjes Oude Fiets
  • JAPANESE FIETSEN
  • Belgische militaire fietsen
  • Museum station Kropswolde | G.R.M. Groninger Rijwielen Museum.
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    fredvanfons
    blog.seniorennet.be/fredvan
    Een interessant adres?
    Foto
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    claudette61
    blog.seniorennet.be/claudet
    Zoeken met Google


    Foto

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!